Lähettäjä: Estrella
Päivämäärä: 13.11.10 14:17:57
Aamuaurinko nousi hiljalleen ylös ja pian sen kirkkaat valonsäteet tunkeutuivat ikkunasta sisään. Säteet pistelivät silmiäni, ja kun aukaisin ne, piti siristellä että näki jotain. Nousin ylös ja venyttelin makeasti. Keittiöstä kuului poikien iloinen puheensorina, ja joku taisi laulaa hoilottaa jotain joululauluakin. Hymyillen ilmestyin yöpuvussani keittiöön ja iloisesti moikkasin kaikkia. Olin todella iloisella päällä, olihan jouluaatto! Mikään ei estänyt mua tänään hymyilemästä. Ei edes se, että kävisimme äidin haudalla. Äidille piti hymyillä, se piti siitä. Äiti aina sano, että muista hymyillä vaikka mikä olis, suru ei ole kaunista, mut hymyily on. Niinpä mä hymyilin.
Kävin pukemassa vaatteet päälle, meikkasin ja laitoin hiukset isolle ponin hännälle. Pojat viimeistelivät joulusiivousta. Isä ja Hely oli tulleet niiden poika Samu mukanaan. Isä oli tuonut meidän joululahjat mukanaan. Helykin oli ostanut meille jotain pientä. Sen naisen kanssa mä en tullut toimeen vielä, enkä mä siltä huolinut mitään. Mut isän ja poikien takia mä otin sen lahjan vastaan. Poikien takiahan mä isänkin kanssa tutustuin paremmin. Olihan se mun isä. Me käytiin kaikki pöydän ääreen istumaan, paitsi Hely vei Samun nukkumaan vierashuoneeseen. Katseeni kiersi kaikissa. Helyllä oli mustat hiukset, jotka oli laitettu hienosti korkkiruuveille. Ne ylettyivät hienosti olkapäille. Helyllä oli kevyet meikit kapeilla kasvoilla. Isällä oli normaalin tapaan lyhyet hiukset ja kapeat kasvon piirteet. Sinisissä silmissä tuikki jouluniloa, kuten kaikilla. Kristian oli tullut tosi paljon isään, mut mä ja Eeliel muistutettiin enemmän äitiä.
- Noh, miten täällä on mennyt, isä kysyi. Hely väkersi servettejä hienoiksi, ja asetteli ne sitten lautasten viereen. Kristian kattoi pöytää ja Eeliel leikkasi kinkusta palasia.
- Ihan hyvin, vastasin. Isä katsoi mua hymyillen ja kuiskasi: “Mun tyttö”. Se pisti miettimään. Isä, joka oli ollut elämästäni poissa 12-vuotta, tuli takaisin ja jaksaa vielä sanoa et “mun tyttö”. Se lämmitti kummasti mun sydäntä, vaikka mä en isää huolinutkaan enää. Tai huolisin, mutta mä en uskaltanu päästää sitä mun elämään. Sitten Henri vilahti mun mieleen. Missähän poika oli, mitä se teki? Mä halusin palavasti tietää, koska jätkä, mitä mä rakastin, oli teillä tuntemattomilla. Päätin soittaa Antille.
- Anteeks, unohin et mun piti soittaa yks puhelu, sanoin ja poistuin pöydästä. Muut kattoi mua kysymysmerkkinä.
- Onko Kikalla joku poikaystävä? Isä kysyi kun olin lähtenyt, mut mä kuulin sen selvästi omaan huoneeseeni.
- No tuota.. On kait sillä ollut säpinää yhden Henrin kanssa kai, mutta niistä ei oo kuullu mitään pitkiin aikoihin, Kristian kuului vastaavan. Hymähdin ja kaivoin kännykkäni esille housujen taskusta. Etsin luettelosta Antin numeron ja laitoin sen hälyyttämään.
- No Kikka tässä, sanoin kun Antti vastasi.
- No hei, Antti moikkasi iloisesti.
- Öh.. Onko Henristä kuulunu mitään? Kysyin epäröivästi. En tiennyt, kaduinko vai olinko iloinen kun soitin.
- Toki. Haluutko kuulla?
- Haluan, vastaukseni oli pelkkä kuiskaus.
- Se lähetettiin väliaikaisesti perhekotiin kauemmas, mutta se tulee kotiin jouluksi. Voitte nähä jos haluatte. Mä soittelen sulle sitten, ok?
- Joo, sanoin hengästyneenä ja suljin puhelun. Aloin taas hengittämään. En ollut muistanut hengittää puhelun aikana, sillä halusin kuulla mitä Henrille oli tapahtunut. Ei selvinnyt kuin että se oli viety perhekotiin kauemmas, mutta eiköhän kaikki selviäisi ajan mittaan. Huokaisten palasin muiden joukkoon, missä kaikki nauroivat jollekin isän vitsille.
Myöhemmin iltapäivällä Kristian alkoi isän kanssa lämmittelemään ulkosaunaa. Kello oli vähän yli viisi, kohta puoli kuusi. Muut leikki Samun kanssa lattialla kun mä istuin kuusen varjoissa nojatuolissa. Mä en ollut kiinnostunut vauvoista, vaikka se mun velipuoli sattuikin olemaan. Päätin mennä omaan huoneeseeni kuuntelemaan musaa tai tappamaan aikaa.
Laitoin musiikin soimaan mankasta. Piirtelin mitä sattuu paperille mut kyllästyin siihen nopeasti. Yhtäkkiä oveen koputettiin ja Kristian tuli sisään.
- Sulle on vieras, se sano ja johdatti mut ovelle. Eteisessä seisoi Henri riisumassa kenkiään.
- Hei, se sanoi. - Mä tulin käymään ku Antti sano et olit soittanut. Mä ajattelin et..
- Joo soitin mä. Mennäänkö vaikka kävelylle? Kysyin mut päätin sen oikeesti itse kun aloin pukemaan toppahousuja jalkaan. Puin paljon vaatetta päällä, oli melkein yli 30 astetta pakkasta. Työnsin yllättyneen Henrin ovesta ulos ja katosimme pimeyden selkään. Kristian seisoi ikkunassa puistelemassa päätään.
Meidän välille syntyi hiljaisuus. Lumi natisi allamme ja sitä sateli hiljalleen vanhojen lumikinosten päällä. Upeat jouluvalot valaisivat hienosti pimeyttä joka paikassa. Tutut maisemat lipui hitaasti ohi meidän kävellessä kylän poikki satamaan päin.
- Kikka? Henri kysyi rikkoen hiljaisuuden, mistä mä olin oppinut nauttimaan.
- No? Kysyin. Henri pysähtyi huokaisten, tuli mun eteen ja otti mun kädet omiinsa.
- Vaikka tapahtus mitä, mä rakastan sua ja mä pidän huolen susta.
- Tuo on iso lupaus, pistin väliin.
- Niin, mä tiedän. Mut sä vaan oot sitä jotain, sussa on sitä jotain mikä saa mun pään pyörälle. Mä en voi sanoin kuvailla sitä, mä vaan tunnen sen. Mä oon mokannu ja ollu ihan pöljä, mut siitä huolimatta sä oot siinä.
- En olis, jos mä en rakastais sua. Sun viimenen teko sai mut melkein luopumaan susta, mutta mä vaan rakastan sua ihan liikaa, vastasin kyyneleet silmissä. Astuin Henriä lähemmäs ja halasin sitä. Poika vastasi ja sulki mut syleilyynsä.
- Sä oot parasta mitä mulle on tapahtunu, rinsessani. Henri kuiskasi ja painoi mun suulle hellän suudelman. Mun ympärillä poksahteli tähtiä ja tuntui kun maa olis pettänyt alta. Jatkoimme kävelyä kirpeässä pakkasillassa. Kävelimme hiljaisuuden kanssa korttelin läpi kunnes me oltiin mun kodin kohdalla.
- Mitä sulle tapahtuu?
- No.. Mä oon nyt väliaikaisesti toisessa kaupungissa perhekodissa, siitä eteenpäin mä en tiedä, Henri sano.
- Okei.. No ilmottele itestäs sit jotain, sanoin, annoin pusun pojalle ja katosin meidän pihan uumeniin. Henri jäi seisomaan meidän portin kohdalle tuijottamaan mun perään. Sitten se kääntyi ja lähti kohti kotiaan.
|