Lähettäjä: Aislinn~
Päivämäärä: 21.5.10 16:26:15
Heräsin aamun ensimmäisiin auringonsäteisiin, kuten niin monena aikaisempanakin aamuna, mutta tuntemukset herätessäni eivät olleet samat ollenkaan. Silmäluomeni painoivat tonnin, selkääni ja vasenta jalkaani särki, pääni tuntui turvonneelta kuin pesusieni vedessä. Purin huultani etten huutaisi kivusta. Olin kuitenkin elossa, eikö niin? Siitähän kipu kertoi. Vai olenko joutunut helvettiin, jossa minua kidutetaan ikuisesti vain koska rakastuin... Nao. En muista uneani. Tämäkö siihen tarvittiin? Pitikö minun ottaa kunnolla turpiini, että oudot ja hyvinkin eroottiset uneni hänestä katoaisivat? Mutta, en halunnut...
Kuulin askeleita käytävästä huoneeni ulkopuolelta ja äitini kurkisti ovenraosta sisään. Hänen kapeille kasvoilleen nousi aurinkoinen hymy.
"Olet herännyt! Miltä olo tuntuu? Väsyttääkö?" hän kysyi huolestuneena laskien yöpöydälle lasin vettä ja ilmeisesti särkylääkkeen. Nappasin pillerin vikkelästi sormiini, heitin sen suuhun ja huuhdoin vedellä alas.
"Ei, ei väsytä. Vähän särkee", vastasin matalalla ja flunssaisella äänellä. Äiti siis oli nähnyt minut siinä kunnossa. Hänen täytyi olla huolesta sekaisin. Katsoin äitini tummanruskeisiin, miltei mustiin silmiin. Hän oli kalpea, mutta saatoin lukea helptuksen hänen ilmeestään.
"No, oletkin levännyt tohtorin suosittelemat kaksi päivää. Voimasi alkavat jo palailla", äiti vastasi aurinkoisesti ja silitti hiuksiani. Hetkinen. Olinko maannut sängyssä kaksi päivää? Oliko minulla aivotärähdys, koska en muista tuosta ajasta mitään? Saati siitä että olisin ollut lääkärin vastaanotolla. En siis ole ollut koulussa. Entä jos - entä jos oma opettajamme on palannut jo sairaslomalta?! Kauhu pyyhki ylitseni ja unohdin tyystin kivun.
Kohottauduin istumaan äitini vastusteluista huolimatta.
"Pakko mennä kouluun. Siellä puhutaan tärkeistä asioista. Ei minulla ole varaa maata täällä tekemättä mitään", selittelin ehkä turhankin kiihkeästi. Hymyilin äidille yrittäen vakuuttaa parhaani mukaan, että olin aivan kunnossa. Mitä nyt päässäni humisi vähän ja jalkaani vihlaisi ikävästi liikkuessani. Suoriuduin kuitenkin kunnialla vaatekaapille, josta aloin penkoa puhdasta päällepantavaa. Äitini huokaisi raskaasti ja pyöritti päätään.
"Aiso, on hienoa että otat koulun vakavasti, mutta oletko nyt ihan varma tästä?" äiti kysyi katsoen minua tutkivasti. Virnistin hänelle ja vedin vaatteet ylleni.
"Olen ihan kunnossa, olenhan nukkunut kaksi päivää."
"Aika levottomasti olet kyllä nukkunut. Pyörinyt ja voivotellut kun 'hän ei tullutkaan'."
Jähmetyin. Olin siis uneksinut hänestä, en vain muista sitä. Naurahdin äidilleni ja otin koululaukkuni kirjoituspöydältä. Tutkin pikaisesti että kaikki oli tallella, jos ne lapsenhakkaajat vaikka olisivat sattuneet olemaan kiinnostuneita historiasta tai matematiikasta. Poistuin huoneestani äitini seuraamana ja tunsin hänen huolestuneen tuijotuksensa niskassani. Käännyin vasta ulko-ovella ja kohtasin hänen katseensa. Kuinka huolissaan hän olikaan! Liikutuin äitini empaattisuudesta. Tarkoitan, en edes ollut biologisesti hänen lapsensa. Minut oli adoptoitu ollessani kolme kuukautta vanha. En tiennyt, kuka oli oikea äitini, enkä halunnutkaan. Tämä ihminen oli minun äitini, turvani ja tukeni. Liikahdin nopeasti äidin luokse ja halasin häntä. Jossain vaiheessa olin kasvanut hänen ohitseen, ja nyt saatoin nojata leukani hänen päälakeaan vasten. Irrottauduin syleilystä ja avasin ulko-oven.
"Älä huolehdi äiti, voin aivan hyvin. Nähdään!" huikkasin vetäessäni ovea kiinni perässäni.
Koulun piha oli autio, kaikki olivat luultavasti tunneillaan. Onneksi en ollut kuin tunnin myöhässä. Marssin sisään rakennukseen ja menin istumaan luokkamme edessä olevalle penkille. Kipu ja särky olivat hieman helpottaneet lääkkeen ansiosta, mutta en halunnut edes tietää miltä näytin. Hipaisin sormellani poskea. Kipeä, naarmuja, mustelma. Yritin muistaa jotain unista, jotka olin nähnyt parin viimeyön aikana. Ei mitään. Olinko ollut niin huonossa kunnossa? Ensimmäisen kerran olisin halunnut muistaa, aina ennen olin toivonut voivani unohtaa... Vedin keuhkoni täyteen lukion tunkkaista ilmaa ja puhalsin sen hitaasti ulos valahtaen alemmas penkillä.
Kello soi ilmoittaen tunnin päättymisestä ja kymmenen minuutin tauosta. Luokkahuoneen ovi avautui ja tuttuja kasvoja alkoi virrata käytävälle. Muutamat katsoivat minua, säälien, pahoitellen, ihmetellen. En halunnut olla säälittävä. Yasun nähdessäni pakotin kasvoilleni rohkaisevan hymyn. Poika näytti säikähtäneeltä huomattuaan ruhjotut kasvoni.
"Aiso! Tiesin kyllä että tilanne oli paha, mutta... Páska, näytät kamalalta!" Yasu mutisi istuen viereeni ja virnisti pahoitellen. Tietenkin äitini oli kertonut hänelle mitä oli tapahtunut, olihan Yasu läheisin ystäväni.
"Joo, ei tässä mitään. Särkylääkkeet auttavat kummasti", vastasin naurahtaen kevyesti. Oli niin tapaistani lyödä kaikki leikiksi. Mitä muutakaan, en halunnut kertoa että minuun sattui ja olisin vaan halunnut itkeä ruhjottua olemustani. Yasu nyökkäsi ja haukotteli makeasti. Olisin halunnut kysyä Naosta, vieläkö hän opetti meitä. Epäilin kuitenkin kykyäni kysyä moista vilpittömästi "pelkästä mielenkiinnosta" kun asia vaivasi minua todellisuudessa suunnattomasti. Vatsanpohjaani väänsi, kun ajattelin mahdollisuutta että oma opettajamme olisi jo palannut. Olin ehtinyt nauttia Naon tarkkailemisesta lähietäisyydellä vain päivän, ei se riitä. Luultavasti voisin viettää viikkoja katsellen häntä. Löytäisin aina jotain uutta silmiäni hivelevää kauneutta. Liikkeistä, ihosta, hiuksista...
Kello pirahti iloisesti ja kutsui oppilaat takaisin arkiseen aherrukseen. Nousin vaivalloisesti seisomaan ja horjahdin irvistäen kun viiltävä kipu iski sääreeni. Yasu tarttui minua nopeasti käsivarresta peläten minun kaatuvan rähmälleni lattialle satojen jalkojen tallottavaksi.
"Oletko aivan varma, että olet täysin kunnossa?" Yasu kysyi painokkaasti.
"Olen, olen. Nousin vain liian nopeasti ja huimasi", sain mumistuksi kun matelimme luokkaan. En uskaltanut katsoa eteeni, joten tuijottelin kaakelilattiaa Yasun saattaessa minut takariviin. Istuin paikalleni varoen ärsyttämästä vihoittelevaa jalkaani. Tuijotin tiiviisti pulpetilla lepääviä käsiäni. Pelko kouraisi syvältä; entä jos katson eteenpäin ja hän ei olekaan täällä? Totuus on, että olisin pahasti pettynyt. Haluni nähdä hänet oli erittäin voimakas, melkein pakkomielteinen. Ehkä tunnetta lisäsi entisestään se, etten muistanut uniani kahden yön ajalta. Kaksi kuukautta olin uneksinut hänestä joka yö ja tottunut siihen, nyt olin poissa tolaltani kahden yön takia. Olin naurettavuuden kuningas. Keräsin rohkeutta vetämällä nopeasti henkeä sisään päästämättä sitä ulos.
Nostin katseeni suoraan eteenpäin. Hiljalleen ilma purkautui ulos keuhkoistani katkonaisena virtana. Jotain lämmintä ja pehmeää velloi sisälläni aiheuttaen hyvän olon. Nao. Yhtä täydellisenä kuin unissani. Mutta, miksi hän näytti huolestuneelta? Otsa oli kevyesti kurtussa hänen tutkiessaan papereita, jotka oli levitettyinä pöydälle. Katsoin tarkemmin, ja huomasin jo asennon kielivän levottomuudesta. Mikä hänellä on? Huolia? Enemmän kuin mitään muuta, olisin halunnut kysyä häneltä: "Nao, mikä hätänä?", ja tarpeen mukaan lohduttaa. Pohdiskeluni keskeytti kaksi erikoisenruskeaa silmää luokan edestä. Nao katsoi suoraan silmiini. Selkärankaani pitkin kulki jokin tai jotain ja se sai ihoni menemään kananlihalle. Räpäytin silmiäni, mutta tuijotin itsepäisesti takaisin. Olin pelännyt niin paljon menettäneeni tilaisuuden tutkia häntä, että en hukkaisi enää sekuntiakaan sen takia että saattaisin nolata itseni. Kynteni painuivat ihoon puristaessani käsiä nyrkkiin.
"Aaa, Aisokin on parantunut. Tervetuloa takaisin", Nao sano hymyillen irrottamatta katsettaan silmistäni. En osannut sanoa tai tehdä mitään, hänen katseensa oli naulinnut minut paikalleni halvaantuneena. Mutta noissa silmissä oli jotain kummallista. Ehkä uteliaisuutta, turhautumista, huolta tai halveksuntaa. Saattoi olla mitä tahansa, häntä oli vaikea tulkita. Käänsin katseeni jonnekin seinälle, sillä tuo pitkään kestänyt tuijotuskilpailu alkoi ottaa koville. Pieni sydän-parkani hakkasi hullun lailla tietään vapaaksi rinnastani, jonne se oli lukittu niin pitkäksi aikaa. Se tahtoi rakastaa tuota omituisen ihanaa ihmistä, tahtoi olla sen vanki ikuisesti.
--------------
"Hei, mitä jos mentäisiin tänään illalla leffaan?" Yasu kysyi venytellen tunnin jälkeen. Vilkaisin sivusilmällä Naon suuntaan ja näin hänen istuvan pöytänsä taakse selailemaan paperikasaa.
"En taida jaksaa vielä. Mutta viikonloppuna voisin tulla teille?" tein vastaehdotuksen. Oli totta, että olin väsynyt ja halusin vain rojahtaa sänkyyn, nukahtaa lämpimän peiton alle ja uneksia kivun ja säryn pois.
"Joo, sopiihan se", Yasu sanoi hymyillen ja lähdimme kävelemään ulos luokasta muiden perässä.
"Aiso, jäisitkö hetkeksi?"
Liikkeeni katkesi niin äkisti, että asentoni oli mitä eriskummallisin. Käännyin ympäri ja vilunväreet kiirivät selkääni ylöspäin. Se, miten hän sanoo nimeni. Kukaan muu tässä maailmankaikkeudessa ei pystyisi saamaan huomiotani niin totaalisesti itselleen. Olin pelkkänä korvana. Halusin tietää mitä asiaa hänellä oli minulle, heti. Yasu jatkoi matkaansa ulos luokasta ja sulki oven perässään. Ja siinä minä seisoin typeränä ja toiveikkaana. Nao nousi seisomaan ja kiersi pöydän toiselle puolelle. Minulla ei ollut hajuakaan mitä sanoa tai tehdä. Vilkaisin miestä hiuksieni takaa. Hän oli istahtanut pöydälle kädet löysästi puuskassa ja tuijotti minua uteliaana. Punastuin vienosti kuin teinityttö ja astuin muutaman varovaisen askeleen lähemmäs.
"Mitä asiaa, opettaja?" kysyin hiljaa ja toivoin, ettei hän huomaisi noloa punastumistani paksujen kutrieni alta. Tuijottelin kenkieni nauhoja. Olin liian lähellä katsoakseni häntä kasvoihin. Itsehillintäni saattaisi pettää ja tekisin jotain todella typerää ja lapsellista, kuten ripustaisin itseni hänen kaulaansa ja vannoisin ikuista rakkautta. Hermostuneena vilkaisin Naoa. Mitä? Hän hymyili. Aivan kuin tietäisi mitä ajattelen. Tietääkö hän?! Miten voisi? Hätäännyin silti hieman, miksi hän hymyilisi tuolla tavalla. Aivan kuin olisi juuri kuullut likaisen jutun tai salaisuuden. Pohtimiseni loppui kuin seinään kun havaitsin Naon nousevan jaloilleen ja kävelevän minua kohti. Vielä lähemmäs? En voi... Puristin silmäni tiukasti kiinni hetkeksi. Kun avasin ne uudestaan, näkökenttääni olivat ilmestyneet Naon mustat nahkakengät.
"Mitä sinulle tapahtui?"
Tunsin hengityksen kasvoillani, kuulin äänen tumman ja syvän samettisuuden. Nostin päätäni hiukan, en niin paljon että olisin joutunut katsomaan häntä silmiin. Minua huimasi, olin niin täynnä perhosia, että vartaloni saattaisi hetkenä minä hyvänsä antaa periksi. Mutta sitten. Hänen kätensä. Poskellani. Kohdassa, jossa olin itse tuntenut naarmut ja orastavan mustelman. Hänen kosketuksensa ei aiheuttanut kipua. Se oli niin kevyt, kuin höyhen. Tästä rohkaistuneena suuntasin silmäni ylöspäin. Nao katsoi minua pää kallellaan. Se ei minua haitannut, hän näytti aika söpöltä, vähän kuin koiranpentu. Mutta silmät. Silmät harvoin valehtelivat. Näin sääliä ja huolta. En halunnut niitä. Rakastin häntä eniten koko maailmassa, ja hän sääli minua? Pettyneenä painoin pääni alas. Naon käsi viipyi vielä hetken poskellani, kunnes laskeutui alas.
"En minä... en muista", sanoin nujerretulla äänellä. Kuinka saisin hänet katsomaan minua kuten minä katsoin häntä. Niiskautin pienesti ja toivoin, ettei se kuulostanut siltä kuin olisin ollut pillahtamassa itkuun. Nao huokaisi ja äkisti pakotti minut nostamaan katseeni maasta ottamalla hellästi kiinni leuastani. En ehtinyt edes heittää kysyvää vilkausta ilmoille kun jo tunsin hänen huultensa painuvan hellästi omiani vasten. Nao kiersi kätensä ympärilleni pitäen minut pystyssä, sillä jalkani olivat hyytelöä. Pienessä mielessäni kysyin satatuhatta eri kysymystä. Mitä tämä oikein tarkoittaa? Sillä hetkellä, en välittänyt. Jokin minussa hajosi ja kokosi itsensä uudelleen eheämmäksi.
|