Lähettäjä: kodeiini
Päivämäärä: 25.5.10 20:12:50
Olipas tää tippunut :o Mut kiitti kommenteista ja saa kyllä ilmotella missä kaikkialla niitä virheitä on, niin korjailen tonne koneelle sit :) Tässäpä nyt piiitkä pätkä Juliusta. Tuli vähän sekavaa tekstiä, mut toivottavasti tästä saa jotain irti. Kommenttia vaan ihmiset :>
Julius
- Ikola, mä pyydän viimeisen kerran keskittymään opetukseen! Salmi ärähti. Käänsin katseeni Petestä maikkaan ja kohotin vähän kulmiani.
- Täh?
- Jos mä vielä kerran kuulen sun hölisevän siellä takana, niin se on heti jälki-istuntoa, äijä sanoi uhkaavasti.
- No anna sitä istumista samantien kun kuitenkin mieli tekee, tuhahdin ja valuin alemmas tuolillani. Salmi katsoi mua ärtyneenä. Se oli kaulaansa myöten täynnä meitä kaikkia ja jos mä olisin se, niin vaihtaisin vaikka alaa. Kai sen nyt näki päällepäin miten sitä miestä vítutti olla töissä täällä. Huokaisin vähän ja katseeni hakeutui toisella seinustalla istuvaan kundiin. Se istui hiljaa paikoillaan ja näytti tapansa mukaan vähän levottomalta. Sen vasempaa poskea koristi pieni punainen jälki ja mä olin saanut eilen - maanantaina siis - selville kuka sen siihen oli tehnyt. Teki mieli käytellä vähän nyrkkejä Räsälään, mutta ei sitä vastaan kukaan kovin mielellään noussut. Se oli vähän sekaisin, Räsälä siis, korvien välistä. Puraisin huultani ja kallistin vähän päätäni. Mulle tuli mieleen se perjantainen kohtaaminen siellä koulun pihalla. Jamissa oli jotain hassua vetoa - en mä tiedä, mutta jotenkin mä tunsin jotain suojelunhalua sitä kohtaan. Olihan se outoa koska me oltiin kuitenkin oltu melkein vuosi samalla luokalla ja mä huomasin jätkän vasta nyt.
Jami nosti kätensä hiuksiinsa ja antoi sormiensa kulkea punaruskeiden suortuvien lävitse. Sitten se käänsi katseensa luokan etuosasta pöydällä majailevaan yhteiskuntaopin kirjaansa ja puri huultaan ajatuksissaan. Mua hymyilytti vähän. Pieni, viaton ja silti niin salaperäinen.
- Mitä víttua se Jusa oikeen virnuilee? Pete mölähti ja säpsähdin ajatuksistani. Käänsin katseeni Eetuun ja Peteen.
- Se on rakastunut, Eetu totesi ja mä kohotin kulmiani.
- Niin oonkin, hymähdin ja virnistin, - Salmeen nimittäin.
- Mä niin arvasin ton! Eetu älähti ja katsoi nelikymppistä opettajaa, - Jusa on aina ollu noihin vanhempiin miehiin päin, se totesi ja siinä vaiheessa Pete revähti nauruun. Muutama muu naurahteli myös.
- Indeed, virnistin ja katsoin Salmeen, joka oli kääntänyt tuijottamaan meitä ärtyneesti.
- Nyt pojat se suu kiinni, minun tunnillani keskitytään opetukseen! se ärähti, - ja Ikolalle tulee se tunti nyt, eikä Tuhkasella ja Vilenilläkään ole kaukana.
- No ohhoh, Eetu hymähti. Mä irvistin vähän ja vilkaisin kelloa. Kymmenen minuuttia vielä. Pieni huokaisu purkautui huuliltani. Annoin katseeni vaeltaa takaisin Jamiin ja huomasin pojan vilkaisevan mua varovasti silmäkulmastaan.
Päivät menivät hitaasti eteenpäin, maaliskuu vaihtui huhtikuuksi ja sitä rataa. Musta tuntui, että Jami vältteli mua. Se tuntui välttelevän kaikkea - ja kyseinen asia, syystä jota en tiedä, harmitti mua aika hitosti. Se oli huhtikuun loppupuolen torstaipäivä kun mä lampsin koulun jälkeen yksikseni bussipysäkille ja Jami seisoskeli pysäkillä lapasin vuoratut kädet mustan hupparinsa taskuissa. Se oli ollut muutaman päivän poissa koulusta. Mä heitin tupakan lumen alta esiin tulleeseen asfalttiin ja kävelin kundin luokse. Ketään ei varteenotettavaa henkilöä ei näkynyt lähistöllä joten mä saatoin huoletta puhua Jamille - tosin suoraansanottuna mua ei haitannut pätkääkään vaikka Räsälä tai Eetu tai kuka tahansa olisi nähnyt.
- Tsau, morjenstin ja Jami säpsähti. Se ei ollut huomannut mua. Poika nykäisi nappikuulokkeen korvastaan ja vilkaisi mua nopeasti ja selvästi ihmeissään.
- Moi...
- Mitäs jäbä? heitin ja katsoin Jamiin. Se oli kiertänyt suuren harmaan kaulaliinan kaulansa ympärille ja vilkuili mua sen takaa. Mulle tuli mieleen siitä jokin Disneyn tai muun piirrosleffan hahmo. Hymähdin hieman huvittuneena ajatukselleni.
- Mi-mitäs tässä, vähän kipeenä ollu... Jami mutisi ja katseli tielle.
- Jeah, niin mä aattelinki ku sua ei oo näkyny, sanoin ja katselin lyhyempää kundia. Se vaihtoi painoa jalalta toiselle levottomana.
- Mites hiihtoloma? kyselin. Jami katsahti mua hermostuneena. Kai se luuli, että mä alkaisin puhua siitä ammattikorkean pihalla tapahtuneesta jutusta, mutta en mä meinannut koska Jami olisi muuttunut vain levottommammaksi.
- Iha jees, poika mutisi ja otti kädet taskuistaan, - e-entäs sun?
- Siinähän se, siellä täällä pyörien ja silleen, aika tylsää, selostin ja kaduin sanomisiani melkein heti. Tuskin mulla oli oikeutta alkaa valittaa tylsyyttä kun sentään omistin kaveriporukan, jonka kanssa pystyin hengaamaan milloin vain, kun taas Jamilla ei ainakaan koulussa ollut ketään. Hitto. Jami nyökytteli hiljaa ja katseli tielle. Sillä oli vähän kylmä ja mun teki mieli kiertää käteni sen harteille, mutta se olisi ollut jo aika homomaista. Hymähdin vähän. Silloin Jami vasta olisikin säikähtänyt. Raapaisin vähän niskaani ja kirosin ajatuksiani, jotka tuntuivat tätä nykyä liittyvän todella usein juuri tuohon vieressäni seisoskelevaan poikaan. Sillä oli ihan hassu vaikutus muhun - ja se oli kuitenkin jätkä, joten mä käsittänyt itseäni, tuntemuksiani ja ajatuksiani. Oli todella hankala myöntää sitä tosiasiaa, että Jami vaikutti hemmetin mielenkiintoiselta ihmiseltä.
Kundi katsoi tielle ja rypisti otsaansa.
- Se on näköjään myöhässä, totesin tarkoittaen bussia. Laitoin nyrkit lökäreideni taskuihin ja katselin tielle.
- Niin... Tai sit se meni jo, Jami vastasi hiljaa ja kohautti olkiaan.
- Onks sulla kiire jonneki? kysyin ja vilkaisin poikaa.
- Eiku... Tai siis ku m-mulla ei oo avaimia mukana ja äiti menee asioille, eikä m-mulla oo kännykässä akkua, enkä mä tiiä kerkeenkö kotiin ennen ku se lähtee, se selitti hieman levottomana ja vilkaisi mua, katsoen sitten taas tielle.
- Voithan sä tulla mun luo siks aikaa, heitin, vaikka olin melko varma, että Jami värjöttelisi mielummin vaikka ulko-ovellaan kun tulisi mun luokseni. Jätkä katsoi mua epäuskoisena.
- Niin ei kato tarvii jäädä ulos jos sun mutsis ei ookaa kotona, jatkoin ja katsoin Jamia, - siis jos vaan haluut.
- O-ootsä tosissas? se kysyi hiljaa ja mä virnistin.
- No en, vastasin ja hymyilin, - tietysti mä oon tosissani, miks sä aina epäilet?
- Ai... En mä tiiä, tai ku sä vaan.. Tai siis... Tai ei mitään, Jami mutisi ja mä katsoin sitä kohottaen vähän kulmiani.
- Ai ku mä oon Julius ja ihan kusípää? kysyin ja hymyilin vinosti. Jami katsahti mua hieman levottomasti.
- En mä sitä meinannu, se ynähti.
- No hyvä, vastasin rennosti, - mut jos sulla ei oo muita varasuunnitelmia, niin sä voit tulla meille.
- O-okei, kiitti, Jami sanoi varovasti ja katsahti mua. Mä huomasin bussin kaartavan kulman takaa ja soin Jamille rennon virnistyksen, kunnes käänsin katseeni luokse ajavaan linja-autoon.
Kun mä avasin bussimatkan jälkeen meidän ulko-oven, Jamin ilme ei ollut maailman rentoutunein. Mä en käsittänyt, että mikä sitä hermostutti.
- Täällä on vähän sotkusta, totesin ja päästin Jamin sisälle asuntoon. Pörröpää asteli varovasti peremmälle ja katseli ympärilleen. Se oli jotenkin eksyneennäköinen, niin kuin ei olisi ollut ihan varma, oliko ollut viisasta tulla tänne.
- Haitko sä Ronjan? kysyin sohvalla löhöävältä Ronilta.
- No joo joo víttu, se murahti ja vilkaisi mua. Ronia sai oikeasti patistaa hakemaan Ronja eskarista edes kerran viikossa. Paskíainen koko jätkä, vaikka kyseessä olikin mun isoveljeni.
- No ihme hippejä säki meille tuot, Roni sanoi kun huomasi levottoman Jamin, - ootsä vaihtanu kaveriporukkaa? broidi jatkoi ivaa äänessään ja mä tuhahdin.
- Se asiahan kuuluu ihan vitun paljon sulle, totesin ja moikkasin huoneessaan leikkivää pikkusiskoa sekä tämän kaveria Minkaa, katsoen sitten Jamia.
- Haluutsä jotain? Kahvia? Kokista? Bissee? kyselin ja poika pyöritti päätään.
- En mä...
Kallistin vähän päätäni ja nyökkäsin, viitaten kundin sitten huoneeseeni.
- Täällä vasta onkin sotkusta, hymähdin, - mut istu mihin haluut, jatkoin ja lysähdin sängylle. Jami valitsi kauimmaisen paikan, istui nojatuoliin ja katseli ympärilleen.
- Ei kannata välittää tosta Ronista, se on vähän víttupää, totesin ja Jami katsahti mua.
- Onks se sun veljes?
- Jeah, se punkkaa nyt täällä kun kämppä meni alta, vastasin olkiani kohauttaen. Jami nyökytteli vähän ja katseli sylissä lepääviä käsiään. Mä katsoin poikaa mietteliäänä. En kai mä olisi uskonut ikinä oleva tällaisessa tilanteessa. Tuskin mä olin koko vuonna edes ajatellut Jamin olemassaoloa ja nyt poika istui siinä mun nojatuolissani ihan vapaaehtoisesti - ja mä olin asiasta hemmetin iloinen.
- Niin sulla ei siis oo sisaruksia? kysyin ja Jami nosti varovasti katseensa.
- Ei.
Katselin pojan vaaleisiin kasvoihin ja koitin tavoitella sen katsetta, mutta Jami vilkaisi mun silmiini vain pikaisesti. Jälki sen poskessa oli hälvennyt lähes täysin ja hyvä niin. Nojauduin vähän seinää vasten ja annoin sitten katseeni vaellella huoneessa.
- Oot sä muute täyttäny kuustoista jo? jatkoin puhumistani ja käänsin katseeni takaisin nojatuolissa istuvaan pörröpäähän.
- Juu... Tossa vuoden alussa, se sanoi vaisusti ja kohtasi mun katseeni vähän pidempään. Mä hymyilin rennosti ja Jami painoi katseensa hieman hermostuneena alas. Se näytti koko ajan siltä, että olisi valmis juoksemaan karkuun jos tapahtuisi jotain epäilyttävää. Sen kroppa oli niin jännittynyt.
- Sä voit sitoo mut tohon pöydän jalkaan kiinni jos sua pelottaa, että mä muutun psykopaatiks, totesin rennosti virnistäen. En mä tiedä oliko kovin fiksua edes leikillään sanoa mitään Jamin arkuudesta, sillä mä en tiennyt mitä jätkän pelkojen takana oli - tuskin pelkkä kiusaaminen, mutta en mä mitään pahaa tarkoittanut. Suoraansanottuna mä halusin vain, että kundi rentoutuisi hieman. Jami nielaisi vähän ja vilkaisi ikkunaan puraisten huultaan. Mua kadutti sanomiseni.
- Sori, sanoin, - en mä...
- Ihan sama, Jami keskeytti levottomasti ja nousi yllättäen, - mun varmaan pitää mennä.
- Älä mee, mun suustani pääsi puolivahingossa. Jami katsahti mua varovasti. Me katsottiin hetki toisiamme ja tälläkertaa Jami ei katkaisuut katsekontaktia, vaan ruskeissa silmissä näkyi varovaista uhoa.
- Istu takas, sanoin ja Jami käänsi katseensa alas. Kohta se lysähti takaisin nojatuoliin ja katsoi ikkunaan. Huhtikuun aurinko osui sen hiuksiin ja sai ne näyttämään vielä normaaliakin punertavimmilta. Me oltiin pitkään hiljaa.
Käänsin itselleni sätkän ja vilkuilin Jamia. Se puri hammasta ja näytti levottomalta kuten tavallista. Laskin sätkän yöpöydälle ja tungin nyrkit lökäreiden taskuihin.
- Älä pelkää mua, totesin. Se oli ehkä kymmenes kerta kun mä ilmoitin, etten halunnut Jamin olevan niin levoton ja ahdistuneenoloinen.
- En mä pelkää, kuului hiljainen vastaus. Mä katsoin nuorempaa poikaa.
- Tuu sit istumaan tähän, sanoin ja taputin päiväpeittoa vieressäni. Jami vilkaisi mua säikähtäneenä. Mä hymyilin sille ja koitin näyttää niin lempeältä kuin ikinä vain osasin.
- Tuu nyt niin mä uskon, jatkoin ja kohotin vähän kulmiani. Jami katsoi mua varovasti ja nousi sitten hitaasti ylös. Muutamalla askeleella se oli sängyn vierellä ja kädet suurehkon hupparinsa taskuissa se istui siihen mun viereeni. Mä katsoin sitä ja hymyilin kevyesti, ottaen sitten kädet taskuistani.
- Onhan tää sänky nyt miellyttävämpi vaihtoehto ku toi ikivanha nojatuoli, totesin virnistäen ja hetken ajan Jamin vastakkaista seinää päin olevilla kasvoilla näkyi arka hymy.
- Muitakin juttuja kuin vain istumista ajatellen, heitin vielä ja katsoin Jamia hymyillen hieman huvittuneena, - ihan nukkumista siis tarkotin.
Jami vilkaisi mua ja vaikka mun läpänheittoni oli melkein säälittävän surkeaa, niin olin tosi tyytyväinen kun sain pojan kasvoilla käymään vielä toisen varovaisen hymyn. Jamin olemuskin tuntui rentoutuvan.
- Sori ku joudut kuuntelee mun paskója juttuja, sanoin ja katsoin vieressäni istuvaa kundia, - mun jutut on aina vähän tyhmiä, oot varmaan huomannu viimesen vuoden aikana, jatkoin pieni vino hymy huulillani. Jami vilkaisi mua.
- No ei ne nyt niin tyhmiä oo... se sanoi varovasti ja mä virnistin.
- Kiitti, totesin, - ei toi koulunkäynti oikein onnistu ni on vähän tota häslinkiä aina, johtuu varmaan geeneistä. Mites sulla? Et säkään taida omistaa puolta elämääs opiskelulle vai miten? jatkoin ja katsoin Jamia. Mitä mä nyt olin huomannut niin ei Jami mitään kiitettäviä kokeista nappaillut. Jätkä taisi vedellä ihan seiskalinjalla, mikä oli kyllä ihan kehuttava juttu jos vertasi vaikka muhun.
- Nojoo en, Jami sanoi ja nyt se jopa puhui vähän kovempaa kuin aiemmin.
- Niin, mitäpäs sitä turhia, totesin ja katsoin pörröpäätä. Se katsahti mua ja mä nostin kasvoilleni rennon hymyn meidän katseiden kohdatessa.
**
Psykillä oli ne myöhästyneet juhlansa perjantaina. Jätkän pippalot olivat aina täynnä ihmisiä ja kyseinen asia sai Psykin kämppään tulemaan joka kerta aina vain enemmän porukkaa. Eikä kundin pirskeet ikinä olleet mitkään viattomat mehukestit, vaan siellä tosiaan liikkui vahvempiakin aineita. Mä en olisi jaksanut edes lähteä, mutta jätkien painostaessa päätin ainakin käväistä. Psykin asunto oli tosiaan täynnä, eikä meno ollut ihan selvimmästä päästä. Paikanpäälle päästyämme Sendi ja Eetu suuntasivat iskemään naisia - "hankkimaan pillua" jätkien itsensä mukaan - ja mä lysähdin Räsälän, Peten ja parin muun kanssa pitkälle sohvalle.
Hetken kuluttua joku varmaan alle viisitoistakesäinen muija tuli siihen mun viereen suunnilleen niinkuin tyrkyttämään itseään, mutta mua ei jaksanut kiinnostaa, vaikka se olikin hyvännäköinen. Hassua, mutta mun ajatukset näyttivät pyörivän vain Jamissa, enkä mä oikein saanut edes juotua mitään. Se tyttö luovutti turhautuneena ja lähti etsimään muualta seuraa. Mä tuskin edes huomasin, mutta Pete kyllä tajusi ja alkoi valittaa mulle siitä miten mä päästin sen tytön menemään. Siinähän meillä oli naistenmies, hemmetti. Tosin Räsälä otti mua vielä enemmän aivoon. Jätkä jauhoi jotain páskaa itsestään ja ne puheet olivat niin itsekeskeisiä ja yliampuvia, että mun teki mieli vetää jätkää turpaan. Jätin kuitenkin lyömättä - parempi vaan - vaikka jos mulla olisi ollut kovempi humala päällä, niin olisin varmaan käynyt kurkkuun kiinni. Siitä ei sitten olisi seurannut mitään mukavaa.
Kello näytti melkein yhtätoista kun Ronja - yllättävää todellakin - soitti mulle. Mä istuin tupakilla etupihalla seuranani joku toisiaan nuoleva pari, joiden meno oli niin kiihkeää, että olin melko varma, että nuo alkaisivat riisuuntua siinä ulkona. Mä katsoin ruudussa vilkkuvaa kotipuhelimen numeroa ja vastasin.
- Jeah?
- Julius? Ronja tässä, missä sä oot? systeripuoli puhui ja suoraansanottuna mä huolestuin heti. Ronja oli niitä harvoja asioita ja ihmisiä joista mä oikeasti välitin todella paljon.
- Täällä kaverilla, onks kaikki okei? kysyin ja kävelin kauemmas talosta, että kuulisinkin jotain.
- Joo, voitsä tulla kotiin? Ronja kysyi varovasti, - Roni on vähän outo, mua vähän pelottaa ku se ei oikeen tykkää musta.
- Mitä se on tehny? kysyin ja kävelin jo sisälle, nappasin takkini ja vilkaisin kelloa. Mä kerkeäisin juuri ja juuri yhdentoista bussiin.
- Ei se mitään. Se on jostain vihanen. Mä haluaisin nukkua mutta ku se huutaa. Voitko sä tulla kotiin? Ronja kysyi hiljaa.
- Missä mutsi on?
- En mä tiedä, se lähti asioille, tyttö sanoi ja lähdin tarpomaan bussipysäkille pitkin askelin. Kirosin mielessäni mutsia ja Ronia, samalla kun kaivoin bussikortin lompakostani.
- Mä tuun ihan just, sanoin kännykkään ja katsoin kuinka linja-auto kaarsi kauempaa kohti pysäkkiä.
Roni oli kännissä, enkä mä yhtään ihmetellyt jos Ronjaa pelotti. Isoveli oli pidempi ja harteikkaampi kuin mä ja kun siihen vielä lisäsi kiroilun ja huudon niin kukatahansa kuusi-vuotias olisi muuttunut levottomaksi. Kotiovelle päästyäni harpoin sisälle ja potkin kuluneet skeittikengät jaloistani. Roni istui keittiönpöydässä viimeisiään veltelevän Leijona-pullon kanssa ja käänsi katseensa muhun kun mä astelin peremmälle.
- Missä Ronja on? kysyin ja Roni nousi.
- Eikö sun pitäny olla siellä vitun Psykin luona? broidi sammalsi hermostuneisuus äänessäni. Jätkä huojui paikoillaan ja katsoi mua uhkaavasti. En ehtinyt sanoa mitään kun Ronja ryntäsi ulos huoneestaan ja juoksi mun luokseni jotenkin turvaa hakien.
- Mua väsyttää mutta mä en voi nukkua, Ronja sanoi surkeana. Tyttö oli itkenyt. Katsoin vähän ympärilleni. Roni oli rikkonut kaljapullon lattialle. Kyykistyin systerin tasolle ja pyyhkäisin sen kasvoja kevyesti peukalollani.
- Sä pääset ihan kohta nukkumaan, lupasin.
- Lässyn lässyn, víttu tää perhe on páskana, Roni sanoi ja kulautti kirkasta raakana kurkkuunsa. Mä olin uskomattoman vihainen koko ihmiselle ja mun teki mieli käydä Ronin päälle. Ronjan paikallaolo kuitenkin hillitsi mua.
- Roni on ihan kauhee, Ronja ynähti mulle ja katsoi sitten Ronia uhmakkaasti, - sä oot ihan tyhmä, tyttö sanoi. Ei olisi kannattanut. Mä en ehtinyt tehdä mitään kun Roni tarttui Ronjan ranteeseen.
- Sáatanan äpärälapsi! Älä sä pentu ala mulle mitään sanomaan, isoveli huusi ja mulla kilahti viimeistään silloin. Nousin nopeasti ylös ja tarrasin Ronin paidanrinnuksista. Sen kummempia miettimättä nostin nyrkkini ja iskin sen suorana päin jätkän näköä. Ronja kiljahti, mutta ainakin kovaan ääneen kiroavan Ronin ote irtosi siskosta. Jätkä tosin raivostui mun iskustani aika paljon enemmän kuin Ronjan sanoista. Broidin nenästä alkoi valua verta kuin kraanasta, mikä sai Ronin näyttämään vieläkin pelottavammalta.
- Víttu Julius, isoveli ärähti ja tarttui muhun kiinni, työntäen seinää vasten. Ronja itki, mutta mä en ehtinyt huomioida asiaa sen enempää, sillä Roni nosti nyrkkinsä ja löi. Humala heikensi sen motoriikkaa, muttei isku silti mikään hento ollut. Mä kirosin ja tarrasin Roniin, repien broidin irti itsestäni.
- Julius, Ronja nyyhkäisi ja mä työnsin Ronin pois, kävellen sitten systeripuolen luo. Roni alkoi raivota, mutta mä en välittänyt. Tartuin Ronjan käteen ja vedin tytön mukaani eteiseen. Täällä me ei yötä oltaisi, se oli varma. Mun pitäisi sanoa mutsille, että Roni tulisi heittää pihalle meidän talosta, vaikka se olikin olevinaan perhettä. Hipaisin silmäkulmaani ja sanoin Ronjalle, että laittaisi kengät jalkaansa.
- Tapellaan nyt sitten kunnolla Julius! Kuulitko?! Roni mekkaloi ja hoippui eteiseen. Mun teki mieli karata isoveljen päälle, mutta Ronjan takia purin hammasta ja tein kaikkeni estääkseni itseäni. Vedin Ronjalle takin päälle.
- Hae joku lelu ni mennään, okei? sanoin levottomana ja Ronja nyyhkäisi nyökytellen. Tyttö riensi huoneeseensa ja palattuaan nallensa kanssa, mä tartuin Ronjan käteen ja avasin oven. En katsonutkaan Roniin, joka raivosi humalaisesti sitä miten mä olin pelkuri kun lähdin.
Ulkona poltin tupakan ja yritin soittaa mutsille, mutta puhelu meni vastaajaan. Näpyttelin nopean viestin ja kun me päästiin kadun päähän, mun oli pakko miettiä mitä me voitaisiin tehdä. Ronja puristi mun kättäni ja katsoi pelokkaana hämärää katua.
- Minne me mennään Julius? se kysyi ja mä katsahdin tyttöön.
- Mä mietin hetken.
- Mua väsyttää, Ronja nyyhkäisi ja puristi leluaan.
- Mä tiedän, sä pääset nukkumaan ihan kohta, sanoin ja selasin kännykkääni etsien jotain jonka luo mennä yöksi. Kavereita ei voinut edes harkita - suurinosa oli sitäpaitsi juomassa - eikä sukulaisia asunut lähellä, mummia lukuunottamatta, mutta äidinäiti oli Helsingissä tämän viikonlopun. Ronja hyppi paikoillaan ja kun Jamin nimi tuli selatessa vastaan, puraisin vähän huultani. Me oltiin vaihdettu numeroita eilen, mutta en tiennyt viitsinkö häiritä kun Jami oli muutenkin niin arka. Mua jostain syystä pelotti, että mä jotenkin pelottaisin sen pois luotani nyt kun olin sanut siihen edes jotain kontaktia. Kuitenkin kun mä katsoin Ronjaa, mä tiesin, että jotain piti keksiä.
- Mulla on pissihätäki, systeri sanoi ja katsoi mua itkenein silmin.
- Koita jaksaa, vastasin huultani purren ja aloin kävellä Ronja vieressäni pysäkille päin samalla kun painoin vihreää luuria. Toivoin koko sydämestäni Jamin vastaavan. Kun neljän pitkän piippauksen jälkeen pojan varovainen ääni vastasi puhelimeen, mä olin melko varma, että se oli paras kuulemani ääni ikuisuuksiin.
|