Lähettäjä: timjami
Päivämäärä: 3.5.10 22:16:02
”Mikki, kyllä mä tiedän, että sä tykkäät musta”, Jussi sammalsi vahvasti ja yritti edelleen tunkea itseään mun lähelle. Mua ällötti niin kovasti, että olisin tehnyt melkein mitä tahansa saadakseni sen pois kimpustani.
Äkkiä pieni käsi ilmestyi mun olkapäälle ja vetäisi mut kauemmas Jussista. Mä olin jo melkein varma, että kyseessä oli Nina ja olin jo kääntymässä sen puoleen sanoakseni että nyt painuttiin kotiin, mutta kohtasinkin Ninan suurten, tummien silmien sijasta pörröiset, vaaleanruskeat hiukset ja kapean hyppyrinenän. Siinähän se inkkaripoika olikin, just kun sitä tarvittiin. Tiko.
”Mikki, voitko sä auttaa mua?” Tiko kysyi aivan, kuin Jussia ei olisi olemassakaan, vaikka oikeasti kundi melkein hönki Tikon niskaan ja yritti nähtävästi käskeä kännisiä aivojaan vetämään kasvoille äkäisen ilmeen. Se ei näyttänyt oikein onnistuvan: Jussin suu valahti auki kesken vihaisen kulmien kurtistuksen ja silmiin ilmestyi poissaoleva katse. Se sammuisi varmasti ihan pian.
”No tuota…” mä irvistin vähän, olihan mulla pikkuisen kiire Jussin kanssa, ja yritin samalla hälventää vatsaani ilmestynyttä jännittynyttä vellontaa. Miksi ihmeessä musta tuntui tältä, eihän tämä ollut eka kerta kun mä puhuin Tikolle! Ja kaiken lisäksi, ihan niin kuin mä olin toitottanut monta kertaa sokeasti ihastuneille kavereilleni: pelkkä puhuminen ei tarkoittanut mitään hullua rakkaudentunnustusta kummallakaan osapuolella.
Mutta nyt kun mä katsoin Tikoa tarkemmin, mä huomasin yhden huolestuttavan jutun. Sen silmät eivät hymyilleet normaalilla tavalla, vaan suupielet olivat kääntyneet kevyesti alaspäin, posket punoittivat ja – näinkö mä oikein, olivatko Tikon silmäkulmat vähän normaalia kosteammat?
”Hei mikä sulla on?” mä kysyin hämilläni. Tikon äskeinen posse näytti kadonneen kuin tuhka tuuleen ja nyt kundi oli kuin tuuliajolle joutunut laiva. Se näytti orvolta kissanpennulta, joka oli erotettu sisaruksistaan ja jätetty yksin sateeseen.
”Pääsenkö mä teille?” Tiko kysyi ja veti hupparin hihoja käsiensä suojaksi, kaipa sillä oli alkanut palella vähän. ”Mä en tunne täältä ketään muuta kuin sut,” se jatkoi suupielet onnettomasti alaspäin nykien. Sillä hetkellä mä tosiaankin tajusin, että vaikka mulla ja Tikolla ei hirveästi ikäeroa ollutkaan, niin se oli kuitenkin tosi herkkä ja vielä ihan pikkupoika. Enhän mä voinut sanoa sille ei, vaikka kysymys oli todellakin tullut ihan yhtäkkiä ja puun takaa.
”Tuu vaan”, mä lupauduin. Jussi ei näyttänyt siltä, että pystyisi tuntemaan pahemmin mustasukkaisuutta juuri siinä hetkessä: se oli istahtanut terassin pitkälle puupenkille, painanut posken pöydän pintaa vasten ja jäänyt siihen silmät puoliummessa ja suupieli ällöttävän limaisessa kuolassa.
Mä ohjasin kylmästä hytisevän Tikon mun skootterin luokse, kun se oli ilmoittanut päättäväisesti haluavansa lähteä saman tien. Sen ruskearaidallisen hupparin hihat olivat melkein kyynärpäihin asti litimärät: musta tuntui vahvasti, että jossakin vaiheessa Tiko oli joko käynyt uimassa tai sitten uitettu väkisin. Se katsoi mua tummien ripsiensä alta surkean näköisenä.
”Ei mulla ole kypärää, enkä mä halua todellakaan kuolla missään kolarissa”, se valitti ja kietoi kädet tiukasti ympärilleen pitääkseen itsensä lämpimänä. Mua säälitti sen puolesta, vaikka mä en oikeastaan edes tiennyt, mikä oli saanut sen olon noin surkeaksi. Huippusuloinen se kuitenkin oli koko ajan, se mun oli pakko myöntää.
Toisaalta tämä kypäräjuttu oli oikeastaan aika isokin ongelma. Mua ei huvittanut halkoa päätäni varmasti yhtään enempää kuin Tikoakaan, ja koska me ei oltu mitään kirjojen sankareita, jotka taikoivat kymmenen uutta mopokypärää sormiaan napsauttamalla, me oltiin vähän kusisessa tilanteessa, jos haluttiin ajaa kotiin. Meille oli kuitenkin sen verran pitkä matka, että kävellen Tiko olisi varmasti jäätynyt ennen puoliväliäkään.
”Millä sä sit tulit tänne?” mä kysyin Tikolta samalla, kun nostin skootterini jalaksen ylös ja siirsin sen kioskin katoksen alle: taivaalta oli alkanut tipahdella suuria, raskaita vesipisaroita, jotka kastelisivat meidät varmasti sekunnissa, jos me jäätäisiin vielä pitemmäksi aikaa ulos. Tiko astui mun viereen kapealle kuivalle kaistaleelle katokseen.
”Joku random heitti mut”, se tunnusti, ihan kuin sille olisi jokapäiväistä istua vieraiden ihmisten mopokyydissä. @!#$, musta alkoi vähitellen tuntua, että meidän olisi pakko taluttaa mun skopa meille. Tietysti mä olisin voinut olla urhea ritari ja tarjota kypärääni Tikolle, mutta mun itsesuojeluvaisto pamahti vahvana päälle jo melkein pelkästä ajattelemisesta ja kadotti nopeasti mun orastavat ritarinvaistot. Helkkari, tää tilannehan olikin vaikea.
”Jos me lainattaisiin tota kypärää?” Tiko ehdotti varovaisesti ja osoitti lähellä olevan Vespan jalkatilaan huolettomasti jätettyä mustaa kypärää.
”Lainattaisiin? Ai niinku varastettaisiin?” mä varmistin kulmiani kohottaen. Tässä säässä varastamisen kaltainen pikkurike, joka ei oikeastaan satuttanut ketään, ei itse asiassa olisi haitannut mua hirveästi. Ja omahan oli mopoilijan vika, kun oli jättänyt kypäränsä vartioimatta sellaiseen paikkaan, josta kuka tahansa pystyi ottamaan sen!
”No nii”, Tiko nyökytteli päätään niin, että sen hiuksista lensi vesipisaroita joka suuntaan, tää meidän suoja kun ei ollut ihan siitä kuivimmasta päästä. ”Tai mä oikeastaan tiedän sen mimmin, joka omistaa ton Vespan. Se kyllä ymmärtää, ei se suutu, kun mä selitän sille myöhemmin että miksi me lainattiin sen kypärää.”
Okei – kyllähän se mulle kävisi, jos Tiko kerran oli varma ettei joutuisi ongelmiin, enhän mä sitä kypärää ollut päähäni iskemässä. Mä nyökkäsin kundille merkiksi siitä, että se voisi toimia niin kuin haluaisi.
Mä istuin jo odottamassa mun skootterin päällä valmiina kaasuttamaan, kun Tiko lopulta sai kypärän kunnolla päähänsä. Se näytti tosi hyvältä, mun oli pakko myöntää: jätkä ei ollut enää niin pikkuinen, että näyttäisi mopokypärä päässä alienilta, vaan jollain tapaa kypärä teki siitä melkein vanhan näköisen. Ei sellaisella pappatavalla vanhan, vaan seksikkäällä ja houkuttelevalla.
Tiko otti mun kyljestä tukea, kun se nousi mun taakse skootterin selkään, ja kietoi sitten varovaisesti lämpimät kätensä mun vyötärölle. Mun kypärän sisällä tuntui lentelevän ilotulitusraketteja ja säkkäräisiä tähtiä: hitto, ette arvaakaan miten hyvältä pienikin läheisempi kontakti Tikon kanssa tuntui, kun sitä oli odottanut niin kauan! Se painautui pehmeänä lähemmäs mun selkää, kun mä kaasutin eteenpäin, ja kiristi otettaan ihan kuin olisi pelännyt tipahtavansa muuten kyydistä. Mä kyllä muuten pitäisin huolta, ettei Tiko tippuisi, eihän sellaista löytöä voinut noin vain päästää menemään.
Meidän kämppä oli pimeänä, kun me lopulta saavuttiin Tikon kanssa meidän eteiseen. Kumpikin oli kastunut matkan aikana ihan läpimäräksi, vaikka sade olikin hellittänyt hieman matkan varrella. Mä kohotin sormen huulilleni kun vedin kengät pois jalasta, että Tiko ymmärtäisi olla hiljaa, ja kävelin sitten se perässäni mun huoneeseen. Vasta siellä mä tajusin, että me päädyttäisiin aika tosi hyvällä todennäköisyydellä nukkumaan samaan sänkyyn.
Mä tulin niin hyvälle tuulelle havainnostani, että jouduin oikeasti tappelemaan saadakseen kasvoillani pidettyä vain pienen, tyytyväisen hymyn, vaikka mun olisikin tehnyt mieli hymyillä koko kasvojen leveydeltä ja vielä vähän leveämminkin. Tikon ilme ei kuitenkaan vastannut ihan mun mielialaa: se oli istahtanut mun sängynreunalle ja näpräsi katse lattiassa hihaansa. Mä istuin sen viereen ja sen polvi kosketti puolivahingossa mun polvea.
”Mikä sulla on?” mä kysyin Tikolta hiljaa. Se ei vastannut mitään niin pitkään aikaan, että mä jo luulin ettei se kertoisi, mutta sitten se avasikin suunsa ihan yllättäen.
”Mä jätin mun tyttöystävän. Meidän juttu ei vaan jotenkin toiminut, ja mä sit ajattelin, että… on parempi näin. Siis että me jatketaan vaan kavereina”, Tiko nieleskeli vähän liian kovaa ja vähän liian usein pitääkseen mut siinä uskossa, ettei tyttöystävän jättäminen surettanut sitä yhtään. Sen hankala olo sai mut epävarmaksi: musta tuntui, etten mä oikein osannut lohduttaa sitä mitenkään.
”Harmi”, mä sanoin lopulta hiljaa. ”Mutta kyllä sä siitä yli pääset.”
Tiko kohotti katseensa melkein yllättyneenä.
”Joo! Totta kai mä pääsen, jätinhän mä sen itse ja kaikkea. En mä sitä, tuntuu vaan niin tyhjältä olla yksin”, se hymyili vähän ja sai mun sydämen hyppäämään kurkkuun ja pompottamaan siellä pari kertaa ylimääräistä.
”Haluatko sä muuten kuivat vaatteet?” mä tajusin äkkiä kysyä, kun tunsin, miten Tikon märän farkun peittämä polvi liikahti hiukan lähemmäs mua. Se kohotti sinisten silmiensä katseen muhun, hymyili nyt koko kasvoillaan ja nyökkäsi.
”Joo. Se olis kivaa.”
Me käytiin läpi melkein koko mun vaatekaappi ja meinattiin jo kääntyä Vilin pienempien vaatteiden puoleen, ennen kuin lopulta löydettiin Tikolle sopiva asu, jossa se pystyi nukkumaan. Se oli ensin ehdotellut varovaisesti, että voisi toki nukkua myös pelkissä boksereissa, mutta mä olin jostakin typerästä syystä jänistänyt ja käskenyt sen pukea ainakin aluksi enemmän vaatetta päälleen, ettei se paleltuisi mun huoneeseen.
Mä en pystynyt pitämään silmiäni irti Tikosta, kun se vaihtoi päälleen mun vihreän, kauhtuneen, ylisuuren t-paidan. Kundin iho oli vielä kesän jäljeltä kevyesti ruskettunut, sen selkä taipui kevyelle kaarelle kun se veti paitaa pois päältään ja mä pystyin melkein näkemään, miten Tikon iho nousi kananlihalle huoneen viileässä ilmassa.
Mä olin itse vaihtanut vaatteet samaan aikaan kuin Tikokin, ja kun olin varmistanut kundilta, että sille olisi ok nukkua mun vieressä, mä vedin paksun päiväpeiton sängyn jalkopäähän ja kaivauduin peiton alle. Verhojen takaa kuului uudelleen alkaneen sateen kevyt, hiljainen ropina ikkunaan.
Tiko nyki vähän hermostuneen oloisesti paidan helmaa alemmas valkoisten bokseriensa suojaksi ja tuli sitten ujosti mun viereen sängylle. Mä en pystynyt olemaan värähtämättä kylmästä, kun se kohotti peittoa ja kierähti sen alle tuoden kylmää ilmaa mukanaan. Tiko jäi kohteliaasti vähän matkan päähän musta, ja vaikka mun olisi tehnyt mieli kietoa kädet sen ympärille, mä en oikein uskaltanut. Siinä me sitten maattiin vähän aikaa hiljaa vierekkäin.
Mä luulin jo, että Tiko nukahti, kun se äkkiä käännähti mun puoleen ja katsoi mua silmiin jotenkin hassun vaativalla tavalla. Mä kohotin sille kysyvästi kulmiani hämärässä huoneessa.
”Saanko mä tehdä yhden jutun?” se kysyi.
Yhden jutun? Mä nyökkäsin jo ennen kuin ehdin tajuta, mihin lupauduin.
Mutta onneksi mä lupauduin. Tiko kohottautui ylemmäs sängyllä, kumartui mua kohti ja painoi kevyesti huulensa mun poskelle.
”Kauniita unia, Mikki”, se sanoi ja painoi poskensa mun poskea vasten niin, että sen lämmin hengitys kutitti mun kaulaa. ”Nähdään aamulla.”
|