Lähettäjä: [[suvie
Päivämäärä: 12.11.09 16:28:13
. Lopulta Terrakin alkoi ihmetellä, minkä takia oikeen hyppi sinne sun tänne ja seisahtui paikoilleen. Korjasin siinä tasapainoni ja puristin pohkeeni tämän kylkiin ja jatkoimme matkaamme rauhallisesti kohti tietä, joka kulki järven rantaa mukaillen.
Juttelimme Jonin kanssa naureskellen, kunnes huomasimme kaksi ratsukkoa, jotka ratsastivat rinnakkain meitä vastaan. Muuten en varmaan olisikaan kiinnittänyt niin suurta huomiota heihin, ellei heidän kiivas sananvaihtonsa olisi kuulunut korviini saakka. Joni käänsi päänsä minuun, kun tunnisti itse ensin ratsukot, minulla kesti hetki ennen kuin tajusin keitä meitä vastaan oli tulossa.
- Katos vaan. Joni ja Satu! Kuului jo kaukaa pirteä ja matala ääni. Jos en aiemmin ollut tunnistanut Tommia, niin nyt ainakin tunnistin. Otin vaistomaisesti ohjat käteeni ja hidastin Terraa sitä mukaa kun Joni pysäytti Robinin aivan Tommin hevosen vierelle. Tommin takana istui Johanna mustan hevosen selässä.
- Moi Jossu, tervehdin hieman pisteliäästi ja katsoin tätä suoraan silmiin, saaden Jossun punastumaan kaulaansa myöten. Nainen tervehti minua kuitenkin takaisin. Huomaamattani olin puristanut pohkeitani Terran kylkiin ja tämä alkoi tanssahtelemaan paikoillaan.
- Oot sitten päässyt Robinin selkään, Tommi sanoi Jonille ja hänen äänessään oli hieman katkeruutta. Mies käänsikin heti katseensa minuun ja tervehti minuakin.
- Mä haluisin puhua sun kanssa, Tommi sanoi ja katsoi minua suoraan silmiin. Katsoin tämän ruskeita silmiään aivan hiljaa ja mieleeni muistui taas se ilta rannalla.
- Mitä jos mulla ei ole sulle mitään asiaa? Yritin hymyillä tälle, tosiaan yritin. Tommi huokaisi hiljaa ja ratsasti rinnallani ja antoi oman hevosensa haistella Terraa ja sai ruunan vinkumaan iloisesti.
- Me tullaan kuitenkin puhumaan jossain vaiheessa, halusit sä sitä tai et, Tommi kuiskasi minulle ja hymyili pirullisesti.
- Mitä sä haluat musta? Tivasin Tommilta ja tunsin kuinka minua alkoi suututtaa, väkisinkin.
- Satu, mennäänkö? Joni kysyi varovaisesti ja käänsi Robinin pään minua kohti. Tämä ei ilmeisesti halunnut jatkaa minun ja Tommin ’luontevan’ keskustelun kuuntelemista.
- Ei. Mitä sä haluat? Kysyin uudestaan Tommilta ja tämä naurahti kolkosti, tavalla joka sai minut varuilleen.
- Puhua. Puhutaan joskus ja mä jätän sut rauhaan, Tommi ehdotti ja minä nyökkäsin vasten omaa tahtoani. Jokin sai minut vain suostumaan Tommin ehdotukseen, vaikka tiesin ettei tästä seuraisi mitään hyvää.
- Okei. Huomenna kaheltatoista Henkassa, sanoin ja Tommi nyökkäsi hyväksyvästi. Käänsimme hevosemme eri teille ja lähdimme omiin suuntiimme, kaikki hiljaisina kuin hautajaisissa.
22. Luku (Tommin näkökulma)
- Oliko sun aivan pakko? Kuului taas tuo marmattava ääni takaani. Johanna oli marissut koko maastoretkemme ajan siitä kuinka eilisiltamme oli ollut täysi fiasko. Kaikki puhuivat nyt meistä, pahaa. Huokaisin mielessäni ja katsoin taakseni, Johanna näytti melko vihaiselta. Niin oli näyttänyt Jonikin. Minun ja Sadun keskustelut tulivat aina olemaan tuollaisia, hyvin sähköisiä. Tiesin että välillämme olisi saattanutkin olla jotain, mutta ei enää temppuni jälkeen. Minä olin vetänyt huumeita Sadun veljen kanssa ja sen jälkeen saattanut Sadun pahaan kuseen ja aiheuttanut tälle pahoja traumoja. Omaa tyhmyyttäni olin pilannut mahdollisuuteni Satuun. Aioin kuitenkin yrittää. Ensin panostaisin rauhan hieromiseen, aioin sopia Sadun kanssa ja kertoa tälle muutaman asian Espanjassa asumisestani, mitä sielä oikeasti oli tapahtunut.
- Tommi! Johanna kivahti takaani ja ratsasti nopeasti rinnalleni. Käänsin katseeni tähän ja nostin kysyvästi kulmakarvojani.
- Sä olet sitten @!#$, Johanna tokaisi ja jatkoi samaan syssyyn: - Kaikki muut miehet olis tajunnu ettei Satulla ole mitään tunteita sua kohtaa.
- Nyt meni jotain pahasti ohi, sanoin ja käänsin hevoseni Johannan tien tukoksi.
- Pitkällehän se loisti, että sä haluat sen takaisin, Johanna sanoi ja katsoi minua tiukasti silmiin ja aukaisi suunsa sanoakseen jotain, mutta sulki sen samantien.
- Joni hakkaa sut jos sä yrität jotain. Se on rakastunut, Johanna sanoi ja hymyili pirullisesti ja laukkasi nopeasti ohitseni.
Jäin katsomaan laukkaavaa ratsukkoa edellämme ja jatkoin omalla ratsullani kävellen matkaa tallille. Oli ollut todella viisasta järjestää kahdelle hevoselleni tallipaikka pieneltä yksityistallilta, aivan sen tallin vierestä, missä Sadulla oli oma hevosensa. Olin tyhmästi kuvitellut pääseväni lähemmäs Satua, kun autoin Jonia sopimaan hänen kanssaan, sen tyhmän Linda- jupakan jälkeen.
Nyt halusin olla edes Sadun ystävä, mutta joutuisin kyllä tekemään töitä sen eteen. Ensinnäkin minun täytyisi taas voittaa Sadun luottamus takaisin ja toisekseen, Jonikin saattoi olla estämässä pääsyäni tavoitteeseeni. Johanna oli oikeassa, jos yrittäisin jotain, niin Joni varmasti hakkaisi minut. Jonista huomasi kuinka tämä oli rakastunut Satuun, eikä Satukaan aivan leikillä tainnut olla mukana suhteessa.
Omissa mietteissä ja suunnitelmissani ratsastin tallin pihaan ja vein hevoseni tallin, joka oli vanhasta navetasta kunnostettu pieni, kuuden hevosen, talli. Melko viihtyisä ja tilava se oli vaikka navetasta oli tehtykin.
- Tommi, voitko laittaa vauhtia? Johanna ilmestyi jostain eteeni ja säpsähdin melko näkyvästi, koska Johanna katsoi minua hieman kummallisen näköisenä, sen näköisenä että luuli minun saavani jonkinlaisen kohtauksen.
- Joo, henkäisin ja riisuin nopeasti ratsuni ja palasin takaisin pihalle, johon olin nähnyt Johannan jo menevän. Huomasin Johannan juttelevan jonkun blondin jätkän kanssa, en tunnistanut tätä selästä ja päätin itsekin mennä tervehtimään juippia.
- Se tulee kohta, mies sanoi Johannalle ja viittoi metsikköön päin. Miehen ääni kuulosti jotenkin kauhean tutulta, mutten saanut päähäni kenelle se kuului.
- Voidaanko me kohta lähteä? Johanna kysyi kärsimättömänä, kun huomasi minut. Mieskin kääntyi ympäri ja kohtasin melko äkäisen katseen. Joni katsoi minua pisteliäästi silmiin, kunnes kääntyi taas Johannan puoleen.
- Missäs Satu on? Kysyin Jonilta ja tajusin heti, etten olisi saanut udella tätä, herätin paljon epäilyksiä utelullani. Joni katsoi minua arvioivan näköisenä, mietti varmaan, voisiko sanoa minulle.
- Tulee kohta. Riikalla oli jotain asiaa Terran hoidosta. Nyökkäsin miehen selitykselle ja katselin vierestä, kun Johanna ja Joni juttelivat keskenään, minua ei tähän keskusteluun haluttu.
- Mitä sä haluat Sadusta? Joni kysyi äkkiä ja sai kysymyksellään minut hämilleen. Katsoin vain miestä, joka näytti hieman hermostuneelta.
- Kuinka niin? Sain vain suustani ja katsoin sinisiin silmiin takaisin. Joni astui askeleen lähemmäksi minua ja katsoi minua kuin haluaisi tappaa.
- Älä koske siihen, tai sä olet entinen, Joni sanoi niin hiljaa ettei Johanna kuullut. En vastannut miehelle mitään, katsoin vain. Lopulta näin Sadun kävelevän autoltaan meitä kohti ja silmäni lukittuivat tähän samantien. Satu oli vaihtanut päälleen lyhyet shortsit ja urheilutopin. Jonikin huomasi tuijotukseni ja kääntyi itsekin katsomaan naista. ’Minun naiseni’ ajattelin, vaikka tiesinkin sen olevan ennenaikaista.
- Kuulitko sä mitä mä sanoin? Joni kysyi minulta ja painoi minut seinää vasten lujasti. Katsoin miestä silmiin ja tönäisin tätä kauemmas itsestäni.
- Mokoma kukkoilija, mutisin itsekseni ja käännyin kohti naisia, jotka katselivat hieman taaempana. Johannalla oli tylsistynyt ilme, mutta Satu katsoi meitä, kuin olisi räjähtämässä raivosta.
- Älä kato mun naista tuon näköisenä, Joni sanoi ja iski minut uudestaan seinää vasten. Katsoin Jonia vinosti hymyillen ja sain ilmeisesti ärsytettyä tätä näin lisää, koska seuraavaksi tunsin nyrkin iskun silmäkulmassani.
- Nyt lopetatte! Kuului kimakka ääni viereltämme ja huomasin Sadun seisovan rinnallamme kädet puuskassa, silmät tummina vihasta.
- Mä en ole kenenkään omaisuutta. Ja sinä kuvittelet aivan liikaa itsestäsi, Satu sihisi vasten kasvojani ja kääntyi samalla Jonin puoleen. – Jos sä pystyt hillitsemään itsesi sen verran että voitas lähteä.
Joni katsoi Satua, kuin tämä olisi kuullut aivan väärin.
- Mene nyt, kun prinsessa vielä huolii sut, sanoin ivallisesti Jonille ja yritin ärsyttää tätä vielä enemmän. Joni suoristautuikin koko pituuteensa ja – voi víttu- mies oli todella pitkä! Satukin huomasi kuinka Joni ärsyyntyi entisestään ja päätti tarttua tätä käsivarresta kiinni.
- Luota muhun. Mennään nyt. Joni katsoi kaunotarta ja hymyili sitten tälle, lähtien tämän rinnalla kävelemään kohti mustaa autoa.
Ennen kuin pari nousi autoon, niin nämä vielä suutelivat rakastuneen näköisinä. Mieleni teki ampua tuo toinen osapuoli ja vielä minä eliminoisin tämän.
23. Luku
- Miksi sä puolustit Tommia? Mä oisin voinu hakata sille järkeä päähän! Joni sanoi jo ties monennen kerran. Huokaisin ja katsahdin pikaisesti miestä, tämä oli jotenkin liian jääräpäinen uskoakseen, että olin vain auttanut tätä.
- Jos sä oisit hakannut sen, niin sen jälkeen se olis nostanu syytteen, yritin vakuutella ja taputin Jonin reittä. Joni huokaisi syvään ja otti minua kädestä kiinni.
- Mä en haluais että sä meet tapaamaan sitä, Joni sanoi ja silitteli kämmenselkääni sormellaan. Katsahdin hymyillen miestä ja huomasin kuinka tämä kehitteli päässään ties mitä kuvitelmia minusta ja Tommista. Naurahdin pienesti ja suutelin nopeasti Jonia poskelle, ja ajoin melkein ojaan. Viime tipassa sain auton käännettyä takaisin tielle ja päätin pitää huuleni erossa Jonista, kun ajoin autolla.
- Jos se jättää mut sen jälkeen rauhaan, niin aina parempi. Haluatko sä tulla mukaan? Kysyin, mutta Joni pudisti vain päätään. Käännyimme hiljaisuuden vallitessa kotitaloni eteen, päätimme käydä kotona ennen kuin menisimme minun asunnolleni.
- Onko teillä ketään kotona? Joni kysyi, kun kaivoin avaimia laukustani. Nostin katseeni mieheen ja kohotin kysyvästi kulmakarvojani.
- Ne varmaan on nukkumassa vielä, kello ei oo yhdeksäkään vielä, huomautin miehelle ja aukaisin oven, kuulostellen samalla talon ääniä. Hiljaista oli kuin hautajaisissa, joten päättelin kaikkien nukkuvan vielä.
- Niin kai, Joni mutisi takanani ja potki kenkänsä eteisen nurkkaan tottuneesti. Mulkaisin Jonia pikaisesti olkani yli ja tämä laittoikin kenkänsä nätisti vierekkäin seinän viereen.
- Mä meen ainakin suihkuun, sanoin Jonille ja lähdin astelemaan rappusia ylöspäin kiskoen samalla vaatteita pois päältä, tiesin Jonin jääneen rappusten alapäähän seisomaan katse minussa kiinni.
Ylätasanteella käännyin ympäri, kun minulla oli enää rintaliivit ja alushousut jalassa ja katsoin Jonia suoraan himokkaisiin silmiin.
- Haluutko mukaan? Heitin miehelle virnistäen ja katosin kylpyhuoneeseen. Odotin ovella hetken aikaa, kunnes kuulin kauheaa töminää rappusista ja pian Joni ryntäsi perässäni kylpyhuoneeseen ja veti oven perässään lukkoon.
- Kuules neiti, mä saatan rakastaa sua, Joni sanoi vieno hymy huulillaan ja painoi minut hellästi, mutta päättäväisesti seinää vasten.
- Niinkö? Naurahdin, kohottaen toista kulmaani ja otin vastaan Jonin tarjoamat suudelmat. Tunsin Jonin pehmeät huulet leuallani, kaulallani ja joka puolella kehoani. Tunsin kuinka vartaloni halusi vain lisää kosketuksia tuolta mieheltä ja tunsin Jonista kuinka tämä halusi antaa minulle lisää noita kosketuksiaan.
Lopulta päädyimme rakastelemaan siihen pyykinpesukoneen päälle ja minusta tuntui kuin en saisi tuosta miehestä tarpeekseni.
- Harmi kun kone ei ollut päällä, harmittelin Jonille kun istuin pelkkä pyyhe päällä tietokone tuolillani. Joni kohotti katseensa televisiosta silmiini ja katsoi minua kysyvästi.
- Kaikissa lehdissä kehotetaan naimaan pesukoneen päällä, kun se linkoaa, sanoin merkitsevästi Jonille ja tämä naurahtikin ääneen.
- Täytyy kokeilla ens kerralla. Me voidaan vaikka harrastaa esileikkejä siihen asti kun se alkaa linkoomaan, Joni nauroi ja sai tuosta hyvästä tyynyyn päähänsä. Ei vika ollut aina minun, jos esileikit jäivät harrastamatta. Jos Joni oli liian haluttava, niin oma oli vikansa.
- Tämä muistetaan, Joni mutisi hymyillen, ennen kuin syventyi taas katsomaan dokumenttia, jossa esiintyi Pamela isoine tisseineen.
- Mulla on huomenna joku ihmeen palaveri, liittyen tämän vuoden kisakalenteriin. Mitä hemmettiä? Puhuin ääneen ja Joni nosti taas ihmettelevän katseensa minuun. Huitaisin vain kädellä ja tämä syventyi taas ohjelmaansa. Seuramme puheenjohtaja Pertti Kaihola oli lähettänyt minulle sähköpostia henkilökohtaiseen osoitteeseeni, joka sai minut hieman ärsyyntymään.
- Mistähän Kaihola olis saanu mun oman sähköpostiosoitteen? Kysyin Jonilta ja tämä kohautti vain harteitaan ohjelmaan keskittyneenä. Päätin olla häiritsemättä tätä enempää. Kaihola pyysi minut syömään ja keskustelemaan joukkueen tulevista kisoista ja sinne oli tulossa myös kaupunginjohtaja vaimoineen ja myös muita taloudellisia tukijoita. Siitä tulisi mielenkiintoinen keskustelu, kun minä yritin takoa ihmisten järkeen, ettei kaikkiin pidettäviin kisoihin voinut mennä, etenkään kun minulla itsellänikin oli kisoja, eikä nämä ns. isot vaikuttajat halunneet päästää joukkuetta kisoihin, jos minä, valmentajana, en ollut mukana.
Suljin nopeasti selaimen ja venyttelin raukeasti ennen kuin päätin viimeinkin laittaa vaatteet päälleni. Jonikin näytti heräävän horroksesta kun tallustelin alasti ympäri huonettani, etsien vaatteita.
- Sulla on kyllä kivat lihakset, Joni tokaisi kun kiskoin vaatteita kaapistani.
- Joo, hymähdin ja jatkoin vaatteiden etsimistä. Kaivoin tummat farkkuni ja ohuen punaisen topin kaapista ja kisoin ne päälle.
- Monelta me mennään syömään? Joni kysyi ja sammutti telkkarin. Hymähdin jotain ajatuksissani ja harjasin hiukseni ja kuivasin ne.
- Satu, petätkö sä mua? Joni kysyi seuraavaksi ja vastasin siihen vain tutusti ’joo’.
- Eiku… Siis hä? Heräsin ajatuksistani, kun tajusin mitä Joni juuri oli kysynyt. Joni katsoi minua huvittuneena ja tuli istumaan viereeni sängylle.
- Mikä on? Mies kysyi ja silitteli kylkeäni.
- Mun täytyy huomenna mennä keskustelemaan kesän kisoista isojen herrojen kanssa, sanoin ja nojasin päätäni tämän olkapäähän. Joni pussasi otsaani ja tarjoutui tulemaan seurakseni ja sai minut hieman paremmalle mielelle. Ainakaan minun ei tarvitsisi olla yksin sielä, Joni tukisi minua ja kertoi omat mielipiteensä asioista.
24. Luku
Isäni olisi kuulemma halunnut viedä minut ja Jonin ravintolaan, mutta kerroin että minulla oli tapaaminen Tommin kanssa. Isä ei ollut tykästynyt ideasta, että menisin Tommin kanssa kahdestaan jonnekin, isä ei ollut ikinä pitänyt kyseisestä herrasta. Aikoinaan, kun Tommi oli tullut kotiini ensimmäisiä keroja, niin isä jo heti saanut Tommista sellaisen kuvan, että tämä käytti kaikkia hyväkseen. Äitini taas oli haltioitunut Tommin herrasmiesmäisestä käytöksestä, Tommi osasi käsitellä naisia. Sillähän Tommi oli lopulta minutkin saanut. Aluksi en halunnut antautua Tommille, koulun suosituimmalle jätkälle, mutta jotenkin Tommi sai minutkin puolelleen ja rakastuin.
Menin kuitenkin omalla autollani Lahden keskustaan ja jätin autoni parkkihalliin, mistä pääsin helposti kävelemään pitkin kaupunkia. Olin pukenut ylleni valkoisen topin ja tummat farkut. Jalkaani olin löytänyt kaapista valkoiset korkokengät. Kävelin kävelytietä pitkin ja sidoin samalla hiukseni löysästi nutturalle takaraivoon ja otsahiukset nostin päälaelleni ja kiinnitin ne pinneillä kiinni. Olin huomaamattani jopa unohtanut Tommin tapaamisen ja olin hieman myöhässä jo nyt. Harpoin korkokengissäni ja tiesin kyllä herättäväni huomiota, varsinkin siinä vaiheessa kun kaivoin laukustani leveän valkoisen vyön ja aloin kiinnittää sitä vauhdissa.
- Satu! Moro, kuulin huudon jostain taka-alalta ja pyörähdin vauhdissa ympäri nähdäkseni kuka minua huusi. Näin nopeasti kuinka joku tuntemattoman näköinen mies hölkkäsi minua kohti, farkut ja t-paita päällä. Nyökkäsin nopeasti ja kiskoin harmaan takin päälleni.
- Sä et taida muistaa mua? Mies kysyi kun hän oli sinnitellyt vierelläni hetken aikaa. Käänsin katseeni mieheen ja yritin tunnistaa. Syvänruskeat, melko lyhyet hiukset, tuuheat kulmakarvat, sinisissä silmissä tiukka katse. Olin kyllä nähnyt miehen jossain, mutten muistanut missä ja milloin.
- Joonatan, mies sanoi ja ojensi minulle kätensä. Tartuin siihen nopeasti ja sytytin samalla tupakan.
- Sä vaan kaunistut koko ajan, mies kehaisi ja kiitin tätä hämilläni. Katselin miestä taas hetken, ennen kuin jatkoin matkaani. Näin jo kahvilan ikkunasta Tommin istuvan pienessä nurkkapöydässä polttelemassa tupakkiaan.
- Kuka sä niinkun oikeastaan olet? Kysyin lopulta, kun jouduin pysähtymään liikennevaloihin. Joonatan katsoi minua vieno hymy huulillaan.
- Joonatan, Tommin isoveli. Etkö sä muista mua? Joonatan kysyi ja hipaisi samalla hiussuortuvan kovani taakse. Värähdin inhosta tahtomattani ja Joonatankin huomasi sen. Muistinhan minä toki Joonatanin. Muistan vain nuoren miehen alun, joka oli aina humalassa kun näin tämän. Ja muistan kuinka kyseinen mies yritti aina iskeä minua, kun Tommin silmä vältti.
- Muistan, sanoin vain ja hymyilin miehelle pienesti ennen kuin lähdin taas harppomaan kohti kahvilaa. Tommi vilkutti minulle ensin iloisesti, mutta kun hänen katseensa kohtasi Joonatanin, niin tämän käsi jäi roikkumaan ilmaan. Tommikaan ei ilmeisesti ollut kauhea ilahtunut veljensä näkemisestä.
- Mä olen menossa tapaamaan sun veljeäs. Mihin sä olet menossa? Kysyin mieheltä, kun tämä yhä vielä harppoi rinnallani. Jostain syystä olin kauhean varuillani Joonatanin seurassa, enkä luottanut ollenkaan tähän mieheen.
- Joni pyys tarkkailemaan sua, ja tulemaan sun mukaan. Kyllähän sä sen tiesit? Joonatan katsoi minua kuin tyhmää ja minä pysähdyin järkytyksestä keskelle tietä ja katsoin miestä kummissani. Joonatan kuitenkin otti minua nopeasti käsivarresta kiinni ja raahasi minut tien toiselle puolelle.
- Joni pyysi? Miks helvetissä? Meinasin jo kimpaantua mieheen ja tuijotin nyt tuon sinisiä silmiä tuimasti aurinkolasieni takaa. Joonatan katsoi minua hymyssä suin ja kumartui puoleeni.
- Jos se ei vaikka luota suhun aivan täysin. Mä itse otin tässä riskin että kerroin sulle, mutta en voinut antaa vaan olla. Sen verran paskamaisesti se tekee, Joonatan kuiskasi korvaani ja suoristautui koko pituuteensa. Katsoin tätä ihmeissäni ja otin aurinkolasitkin pois silmiltäni. Pudistelin päätäni epäuskoisena ja tuijotin jonnekin Joonatanin ohitse, jonnekin kaukaisuuteen.
- Miksi ihmeessä sä sitten kuitenkin otit tän homman vastaan? En voinut olla kysymättä mieheltä ja kasvoilleni nousi jotenkin ivallinen hymy. Luulin että tässä oli nyt jotain muutakin kuin Jonin asia. Ja luulin että ei se Jonin tarkoituskaan ihan noin ollut. Epäilin että Joni pelkäsi Tommin tekevän minulle jotain ja pyysi sen takia Joonatania vahtimaan minua. Mutta mistään asiasta ei voinut olla varma.
- Koska mä näkisin Tommin samalla, kaks kärpästä yhdellä iskulla. Ja okei, Joni halus että mä tulen kattomaan teidän kahden perään, ettei ’mitään epämääräistä tapahtuisi’, Joonatan kuitenkin sanoi ja kohautti olkiaan.
- Arvasin, sanoin vain ja lähdin kävelemään edeltä kahvilaan, jossa Tommi jo minua odottikin.
- Sori, oon myöhässä, sanoin heti ensimmäisenä Tommille kun huomasin tämän pistävän tuijotuksen. Tommi kohautti vain harteitaan ja siirsi katseensa perässäni tulleeseen Joonataniin.
- Mitä sä täällä teet? Tommi kysyi aivan asiallisesti, kun tämäkin pääsi istumaan.
- Tulin moikkaamaan sua, Joonatan sanoi ja hymyili pienesti veljelleen. Tommi tuhahti merkitsevästi ja minä päätin mennä hakemaan itselleni kupin kahvia. Arvelin että kohta syntyy veljesten kesken suuri riita ja minähän en sitä halunnut olla todistamassa.
25. Luku
- Oliko sulla, Tommi, jotain asiaakin? Kysyin tympääntyneenä pojalta, kun tämä heitti huulta isoveljensä kanssa. Tommi huitaisi kädellään ilmaa ja yritti saada minut vaikenemaan sillä. Nojasin tuolin selkänojaan ja huokaisin äänekkäästi. Minua rupesi tympäisemään oikein kunnolla, päätinkin sytyttää tupakin aikani kuluksi. Kaivoin kännykkäni laukusta ja näpyttelin nopeasti Jonille viestin.
”Tule hakemaan vartin kuluttua?” Joni vastasikin melkein heti ja kertoi tulevansa kävellen, aikaa kuluisi jotain kymmenisen minuuttia.
- Satu, haloo! Tommi huitoi kädellään naamani edessä. Käänsin kysyvän ilmeeni tähän ja kohottelin kulmiani.
- Voitaisko me pysyä ystävinä? Tommi kysyi silmät vakavina. Katsoin niihin hämmentyneenä ja käänsin katseeni hetkeksi ikkunasta ulos. Näin liikennevaloissa tutun komean miehen. Jonin.
- Tuttavina, ei ystävinä, vastasin Tommille, jonka silmät olivat muuttuneet lautasen kokoisiksi. Tommi ilmeisesti luuli, että hyppäisin heti tämän syliin.
- Miksi? Tommi sai lopulta sanan suustaan ja minä viitoin miestä katsomaan ikkunasta ulos. Tommin silmät kapenivat kiukusta viiruiksi, kun huomasi Jonin.
- Tuon takia? Mä hävisin sut Jonille? Tommi sähisi ja nyökkäsin jämerästi juuri kun Joni astui kahvilan ovesta sisään.
- Moi kulta, Joni sanoi suukotti minua nopeasti. – Oletko sä valmis?
- Mennään, sanoin ja keräsin kamppeeni pöydältä. Tommi ja Joonatan seurasivat molemmat minua katseellaan ja Joni katsoi silmät vakavina veljeksiä.
- Nähään taas, pojat. Joonatan, kyllä Joni varmaan pyytää sut ens kerrallakin vahtimaan, sanoin piikikkäästi ja Joni käänsikin hätäisesti katseensa minuun.
- Mä menen yksin sinne ravintolaan, totesin ykskantaan ja marssin kahvilasta ulos, Joni kannoillani.
- Älä viitti seurata, sanoin miehelle, joka kulki jääräpäisesti rinnallani.
- Mikä sulle tuli? Joni kysyi niin kuin ei olisi ymmärtänyt miksi suutuin. Pysähdyin kuin seinään ja katsoin miestä vihaisesti.
- Sä et ymmärrä? Kysyin ivallisesti naurahtaen. Mies vain pudisti päätään.
- Sä pyysit Joonatanin kattomaan meidän perään! Huusin vasten miehen kasvoja. – Sä oikeesti teit niin! Et voinu sitten luottaa muhun?
- Satu hei… Mä en vaan halunnut että jotain tapahtuis teidän välillä, Joni sanoi ja tajusi sanansa vasta sitten kun ne olivat tulleet tämän suusta ulos. Katsoin miestä typertyneenä ja mietin oikeita sanoja.
- Mitä mun pitäis tuohon sanoa? Kysyin viimein mieheltä ja kuulin itsekin kuinka ääneni notkahti hieman. Tunsin kuinka kyyneleet meinasivat nousta silmiini, sain kuitenkin räpyteltyä ne pois.
- Mä tarkotin vaan…
- Ymmärsin kyllä, sanoin vihaisesti ja lähdin taas harppomaan pitkin kävelytietä eteenpäin.
- Satu, odota! Joni huusi ja tarttui käteeni kiinni, yrittäen pysäyttää matkani. Käännyinkin nopeasti ympäri ja huitaisin miestä nopeasti avokämmenellä poskelle. Joni irrotti nopeasti otteensa minusta ja minä jatkoin matkaani kohti lähellä sijaitsevaa ravintolaa missä minua jo odotettiinkin.
Ravintolassa oli viileää ja heti siihen saavuttuani huomasin seurueeni istuvan jo pöydässä.
- Hei Satu. Olemmekin jo tehneet kilpailukalenterin valmiiksi Jonin kanssa, kaikki on jo selvää. Tässä sinullekin kopio. Olen pahoillani mutta meidän onkin jo pakko poistua toiseen tapaamisen, Pertti sanoi kihertävällä äänellä, josta päättelin tämän juoneen jotain olutta vahvempaa. Nyökkäsin pienesti ja tilasin itselleni lasillisen konjakkia. Join sen mietteissäni, minun pitäisi selvittää asiani Jonin kanssa kuitenkin melko pian. Joni luultavasti olisikin jo meillä odottelemassa minua ja haluaisi selvyyttä meidän väleihimme. En vain ymmärtänyt että miksi ihmeessä Joni oli tämän kesän kilpailukalenterin, eikä minun mielipidettäni edes kysytty. Kaivoin taitellun paperilapun laukustani ja annoin silmäni vaeltaa riviltä toiselle. Meinasin tukehtua juomaani kun huomasin, ettei kouluratsastuskisoja ollut kuin muutama laitettu kalenteriin. Suomenmestaruuskisatkin olivat jäämässä joukkueeltani pois, silloin oli samaan aikaan jotkut ’tärkeät’ estekisat.
- Voihan @!#$, kirosin hiljaa kun olin selannut kaikki kisat läpi. Kaivoin taskustani kännykkäni ja näppäilin siihen Jonin numeron.
Raivoisan puhelun jälkeen Joni oli sanonut, että koulujoukkueeni oli siirtymässä esteisiin, omasta tahdostaan ja Joni oli haluttu heidän valmentajakseen.
Istuin vielä hetken aikaa ravintolassa, kunnes minua pyydettiin poistumaan. Tänään mikään ei näyttänyt menevän putkeen, kaikki oli mennyt päin persettä ja mieleni teki hakata jonkun päätä asfalttiin.
- Menin suoraan omalle kämpälleni ja sulkeuduin kylpyhuoneeseen, lämpimään kylpyyn jossa makoilin niin kauan että meinasin nukahtaa. Lopulta päätin siirtyä makuuhuoneeseen, pelkkä lyhyt kylpytakki päälläni ja kaaduin väsyneenä sängylleni, nukahtaen melkein heti.
26. Luku
- Mutta nythän sä sitten voit kisata sillä sun hevosellas enemmän, isäni lohdutti minua, kun olin mennyt tapaamaan tätä. Isäni oli ollut hyvin pettynyt kilpailukalenteriin tehtyihin muutoksiin, mutta neuvoi minua kuitenkin menemään eteenpäin. Tiesin että eniten isä halusi minun menevän syksyllä siihen yliopistoon, mihin minut oli hyväksyttykin. Itse en vain ollut varma halusinko opiskella luonnontieteitä.
- Niin, mun valmennukset loppuu tän kuun lopussa, sanoin ja lysähdin huokaisten selälleni makaamaan isäni työhuoneen vaalealle sohvalle.
- Mitenkäs Jonin kanssa aiotte jatkaa? Isä kysyi ja sai minut huokaisemaan vieläkin raskaammin.
- En tiedä, ei olla puhuttu mitään muutamaan päivään, sanoin ja kuulin kuinka isä löysäsi solmiotaan.
- Kuules nyt, sun täytyy selvittää välit sen sällin kanssa, isä sanoi ja haki baarikaapistaan viskipullon ja kaksi lasia.
- Nyt otetaan pienet ryypyt ja mietitään asioita, isä sanoi ja nauroi makeasti päälle, saaden minutkin hymyilemään pienesti.
- Mitäs täällä oikeen ryypätään? Kuulin veljeni äänen oven suusta ja jotenkin vaistosin, ettei veljeni ollut yksin.
- Tulkaa peremmälle, isä sanoi ja kaivoi vielä kaksi lasia laatikostaan ja kaatoi niihinkin hieman väkevää nestettä ja täytti samalla minunkin lasini aivan täyteen.
- Rohkaisua, isä kuiskasi minulle kun katsoin tätä kysyvästi. Hymyilin isälle nopeasti ja käännyin katsomaan ovelle päin missä Jaakko ja Joni vieläkin seisoivat. Jaakko naurahti pienesti ja kiiruhti vierelleni sohvalle istumaan ja maistoi hieman viskiä. Joni oli jäänyt seisomaan ovelle ja katsoi minua vain silmiin ja yritti hymyillä hieman. Irvistin tälle hieman ja käänsin katseeni vieressäni istuvaan Jaakkoon.
- Sovi sen kanssa, Jaakko kuiskasi minulle nopeasti ja minä pudistin vain päätäni. En halunnut vielä sopia mitään, en tiennyt itsekään mitä halusin juuri tällä hetkellä. Minun suunnitelmat oli sotkettu ja mies ei luottanut minuun. Minun piti miettiä miten halusin tämän jutun jatkuvan.
- Satun kanssa justiin mietittiinkin että nythän se voisi kisata enemmän sillä Robinilla, isä aloitti luontevasti keskustelun ja pian Jonikin liittyi keskusteluun mukaan. Jaakko ainoastaan kyyhötti omissa oloissaan.
- Lähetkö ottamaan tänään? Kysyin Jaakolta ja tämä hymyili minulle leveästi.
- Jos sä, niin kyllä mäkin, Jaakko tokaisi ja sovimmekin tapaavamme minun asunnollani. Sisarussuhteita pitäisi vaalia.
- Jos sä Satu innostut vaikka niihin esteille, niin mä voin valmentaa sua, Joni ehdotti ystävällisesti, mutta minua ei tämän miehen ystävällisyys kiinnostanut, vaan tuhahdin halveksien.
- Mieluummin mä menen ammattilaiselle, sanoin ja se näytti olevan kuin isku vasten miehen kasvoja.
Joni katsoi minua silmiin haastavasti ja minä kyllä vastasin katseeseen samalla mitalla. Tiesin nyt jo ettei Joni aikonut luovuttaa minun suhteeni ja minä olin valmis tappelemaankin tuon miehen kanssa.
- Mä olen ollut oikein kunnon esteratsastaja, Joni sanoi soinnuttomalla äänellä ja katsoi minua tiukasti silmiin.
- Mutta et ole enää ja mä haluan kunnon valmentajan, sanoin samalla mitalla takaisin. Joni tuhahti ja joi vähäsen lasistaan.
- Okei, jos neiti oikein haluaa maksaa jostain paskasta valmennuksesta, niin anna mennä vain, Joni sanoi ivallisesti ja naurahti makeasti vielä päälle.
- Niinpä, totesin ja join lasini tyhjäksi.
- Moikka isi! Sanoin suukotin isää päälaelle. – Soittele, Jaakko.
Puoli seitsemän aikaan illalla kuulin kuinka ovikelloni soi ja sen takana seisoi Jaakko, Anna ja Joni. Jaakko ja Anna näyttivät jännittyneiltä ja odottivat reaktiotani, mutta rentoutuivat ku kutsuin vain kaikki sisälle.
- Me mennään tupakille parvekkeelle, Jaakko huikkasi minulle keittiöstä. Olin jäänyt tuijottelemaan Jonia silmiin ja tunsin vastustamatonta halua suudella tuota miestä.
- Mitä sä haluat jatkosta? Joni kysyi ja painoi minut seinää vasten seisomaan. Huomasin kuinka rintani kohoili hengityksen tahdissa, kun Joni painautui aivan kiinni minuun. Tiesin että Joni halusi manipuloida mieleni kääntymään. Helposti mies ei sitä saanut kääntymään.
- Seksiä, vastasin miehen kysymykseen ja hymyilin miehelle viekkaasti. Joni katsoi minua silmät tummina.
- Seksiä mä saan mistä vaan, mä haluan suhteen sun kanssa, Joni sanoi ja painoi huulensa kevyesti omilleni, ja vetäytyi salamannopeasti pois luotani, kadoten keittiöön.
27. Luku
Baarissa oli kova meno päällä jo silloin kun me pääsimme sinne. Olimme saaneet melko hyvän lössin kerättyä baarireissulle; Jaakko, Anna, Joni, Johanna, minä ja Johannan pikkusisko Aila. Tiesin että Johanna oli ihastunut Joniin, joten ajattelin tänään hieman auttaa naista, eli siis leikkiä amoria.
- Ootko sä Johanna vielä vähän tohon Joniin päin? Kysyin Johannalta, kun olimme menneet hakemaan juomia. Johanna käänsi hätääntyneenä katseensa minuun ja vilkaisi samantien pöytäämme, jossa Jonikin istui.
- Mä en tiedä mitä Joni on sulle sanonut, mutta mulla ei ollut siinä mitään tunteita mukana, Johanna sanoi ärtyisästi. Katsoin Johannaa suu auki vähän aikaa, kunnes käänsin katseeni Joniin, joka sattumalta sattuikin katsomaan suoraan minua silmiin. Jonin silmät olivat vakavat ja tunsin miten kyyneleet tulvivat silmiini, en saanut niitä estettyäkään.
- Olitko sä Jonin kanssa sängyssä? Kysyin viimein Johannalta ja hän kääntyi katsomaan minua ihmeissään.
- Joni ei siis sanonut? Johanna sanoi ihmeissään ja tajusi samantien, että oli mokannut ja pahasti. Pudistin päätäni ja Johanna puri huultansa.
- Mutta se ei haittaa enää, me ei olla yhessä, tai jotain, sopersin Johannalle ja tämä katsoi minua ihmeissään.
- Sen kisajutun takiako? Johanna kysyi ja naurahti hieman.
- Ketkä kaikki siitä tietää? Kysyin ärtyneenä, kaikki tuntuivat tietävän siitä, vaikka en ollut kellekään oikeastaan puhunut koko asiasta, olin yrittänyt saada kalenteriin enemmän koulukisoja, kuitenkaan onnistumatta.
- Melkein kaikki. Eihän se mikään salaisuus ollut? Johanna sanoi ihmeissään ja tilasi toisen shotin, juoden sen samantien. Kohautin olkiani ja join itsekin muutaman shotin. Mietin itsekin miksei minua oikein liikuttanut tuo kisa-asia sen enempää, kaikki tiesivät asiasta, vaikkeivät todellakaan olleet minulta sitä kuulleet ja joukkueelle asiaa ei oltu vielä edes sanottu. Kaikki vuoto oli tullut Jonin suunnasta, tai sitten Jaakolta, jolle olin asian kertonut. Se, että Johanna oli mennyt Jonin kanssa sänkyyn aiheutti minussa todella outoja tunteita, en ollut ennen tuntenut ollenkaan näin. Se ei ollut surua, tai edes raivoa, mitä olisin muun ihmisen kanssa tuntenut. Tunnettani en osannut edes kuvailla, se oli samaan aikaan vítutusta ja huvittuneisuutta. Totta, minua huvitti se että Joni oli pettänyt minua. Tai ei edes se, vaan se että olin niin sokeasti rakastunut, etten edes tajunnut epäillä mitään.
- Pitäisköhän meidän viedä nämä juomat pöytään? Kysyin naurahtaen Johannalta ja osoitin baaritiskillä olevia olutlaseja. Katsoimme molemmat niitä ja sitten toisiamme hetken, kunnes käänsimme molemmat katseemme baaritiskin takana työskentelevään mieheen.
- Ei se niitä kanna, me voidaan, kuulin iloisen äänen korvani juuresta. Käänsin katseeni ja olin törmätä nauravaan Nikoon, joka ja ottikin puolet laseista käsiinsä. Johannan toiselle puolelle oli ilmestynyt Joona, joka otti loput lasit ja miehet lähtivät kantamaan niitä perässämme kohti pöytää.
- Moro äijät! Niko huusi ja istui nopeasti penkille, vetäen Johannan syliinsä istumaan. Joona teki samoin ja veti minut syliinsä.
- Moi, Satu. Mites menee? Joona kuiskasi korvani juuressa ja laski kätensä farkkujen verhoamalle reidelleni. Katsahdin miestä kulmat kurtussa. Mitään tuokin yritti?
- Kannattaa lopettaa toi, ehdotin miehelle ystävällisesti. Joona katsoi minua kulmiaan kohottaen ja antoi kätensä nousta ylemmäs reidelläni. Katsoin Joonan silmin tuimasti ja vilkaisin nopeasti Jonia, joka tuijotti meitä tiiviisti.
- Lopettaisit nyt, pyysin miestä ja ääneni notkahti hieman, kuulin sen itsekin. Joona rutisti minut vain lujemmin syliinsä ja upotti kasvonsa hiuksiini. Rutistin silmäni kiinni ja toivoin näkeväni vain pahaa unta. Olin tilanteessa, jossa en voinut itse hallita tilannetta ja se oli painajaismaista.
- Satu, tuutko mun syliin istumaan? Kuulin jostain kaukaisuudesta tutun miehen äänen. Aukaisin silmäni ja katsoin suoraan Jonin sinisiin silmiin. Jotenkin transsissa nousin Joonan sylistä pois, mies ei uskaltanut enää pitää minusta kiinni, kun Jonin katse porautui tähän kiinni.
- Näpit irti mun naisesta, Joni sanoi Joonalle vakavasti ja kiskaisi minut poikittain tämän syliin. Katsoin Jonia ihmeissäni suoraan silmiin, Jonin silmät olivat kuitenkin yhtä kylmät kuin aina ennenkin.
- Älä luule sitten liikoja, Joni kuiskasi matalasti korvaani. – Sitä seksiä sä et tule multa saamaan.
- Siis hä?
- Tää ei ole johtamassa mihinkään, Joni sanoi ja siveli samalla kylkeäni.
- Just, tokaisin ja pudistelin päätäni ihmeissäni. Miehet olivat kummallinen lajike. Tunsin kaikkien katseet meissä kahdessa ja hetken mielijohteesta painoinkin huuleni rajusti Jonin huulille. Joni oli hetken aivan liikkumatta, mutta nopeasti mies olikin ajan tasalla ja vastasi suudelmaani yhtä rajusti.
- Teidän pitäis hankkia hotellihuone! Niko huudahti nauraen. – Ei mutta, Satun kämppä on tossa ihan lähellä.
- Haista páska, Joona tuhahti ja nousi ylös pöydästä, hoippuen jonnekin baaritiskin suuntaan. Seurasin miestä katseellani ja toivoin etten satuttanut miehen egoa kovin pahasti.
- Se petty kun et ymmärtäny antaa sille, kuulin matalan kuiskauksen korvani juuresta. – Ymmärrätkö antaa mulle?
Tunsin taas vaativan käden reidelläni, mutta tällä kertaa huomasin nauttivan kosketuksesta. Ilmeisesti tämä riippui aivan siitä, kuka oikein kosketti. Huomasin taas kerran himoitsevani tuota miestä ja toivon mukaan saisin viedä tämän kämpälleni yöksi.
28. Luku
Kello alkoi pikkuhiljaa lähestymään kolmea ja koko seurueemme oli aikalailla humalassa. Olin istunut Jonin sylissä vaikka kuinka kauan, ennen kuin olin mennyt istumaan vapautuneelle penkille Nikon viereen.
- Ootteko te nyt taas Jonin kanssa yhessä? Niko kysyi minulta pitkän hiljaisuuden jälkeen. Vasta silloin tunsin herääväni nykyhetkeen ja samantien pääni sisällä muodostui kuva Jonista naimassa Johannaa.
- Ei.
- Aiotteko palata yhteen?
- Ei.
- Mitäs sä sitten aiot tulevaisuudelta?
- Nunnaluostariin tai sitten alan lesboksi.
- Víttu, mikä muija. Onko teillä pahojakin ryppyjä rakkaudessa?
- Johannaryppyjä, vastasin katkerasti ja vilkaisin ystävääni pöydän toisella puolella, joka jutteli juurikin Jonin kanssa.
- Aika paha, Nikokin myönsi ja tarjoutui ostamaan minulle oluen. Kävelimme Nikon kanssa rinnatusten baaritiskille ja istuimme sen ääreen juomaan oluitamme.
- Tiedätkö mitä? Niko kysyi minulta ja katsoi silmiini hieman utuisilla silmillään.
- No mitä?
- Tää menee kiinni ihan kohta, Niko nauroi ja minä tietysti yhdyin siihen, vaikkei asiassa mitään naurettavaa ollutkaan. Nauroimme siinä hetken aikaa, kunnes lähdimme taas hortoilemaan kohti pöytäämme. Väki pöydästämme oli huvennut johonkin. Enää pöydässä istui vain Joni, joka nuokkui jo aika pahasti ja Anna veljeni kanssa.
- Mihin kaikki muut meni? Kysyi ensimmäisenä kun istuin pöydän ääreen. Joni nosti katseensa nopeasti silmiini ja tämän katse porautui omaani salamannopeasti.
- Ne lähti, mies mörähti ja naurahti kolkosti päälle. Katsoimme Nikon kanssa toisiamme hetken silmiin ja kohautimme molemmat olkiamme. Joni oli todella huonossa kunnossa, tämä mutisi itsekseen jotain silmät kiinni.
- Satu, me tullaan sun luokse yöks, Jaakko ilmoitti suureen ääneen asian. En jaksanut alkaa väittämään vastaan, joten nyökkäsin vain väsyneenä.
- Mennään sitten, sanoin ja Jaakko nosti kysyvän katseensa minuun. – Mua väsyttää.
- Okei, Jaakko mutisin ja koppasi Annan kainaloonsa. Oli velikin tainnut juoda sallittua enemmän, ystäväni piti tätä näemmä aika pitkälti itse pystyssä.
- Meidän täytyy vissiin kantaa toi meille, sanoin Nikolle ja osoitin nuokkuvaa Jonia, joka ei saanut edes silmiään pidettyä auki. Niko vain nyökkäsi ärtyneen näköisenä.
- Joni, sanoin miehelle, kun kyykistyin tämän eteen. Mies ei kuitenkaan reagoinut mitenkään.
- Joni, nyt mennään! Huusin miehelle ja läpsin tämän poskia. Joni murahtikin jotain elonmerkiksi ja painoi kätensä poskelleen.
- Älä riehu nainen, Joni mutisi ja nousi horjuen seisomaan.
- Saatko sä tuettua tuon meille asti? Kysyin Nikolta joka nyökkäsi. Niko ei kuitenkaan päässyt edes metriä likemmäs Jonia, kun tämä tuli horjuen minun luokse ja nojasi minuun.
- Mä kävelen sun kanssa, Joni mongersi ja minusta tuntui siltä että mies saattaisi oksentaa milloin tahansa.
- Kanna mun laukku, sanoin Nikolle ja heitin tälle laukkuni. Vaikka baarilta ei ollut kuin yksi kadunväli matkaa meille, se tuntui ainakin viideltä kilometriltä. Joni hidasti kulkuani melkoisesti ja jouduin välillä pysähtymään kun Joni alkoi valumaan maata kohti.
- Yrittäisit nyt edes pysyä pystyssä, @!#$ sentään! Tiuskaisin miehelle ja löi tätä avokämmenellä poskeen, saaden tämän edes hetkeksi hieman skarppaamaan itseään.
- Mitä mä olen sulle tehnyt kun sä läpsit mua koko ajan? Joni älähti ja horjahti voimakkaasti minua vasten, saaden meidät molemmat kaatumaan asfalttiin.
- Voi vitura, kirosin kun selkäni iskeytyi kipeästi kovaan maahan. Tönin Jonin nopeasti pois päältäni, minua ärsytti niin paljon, että loikkasin nopeasti seisomaan.
- Tuo saa kyllä vaikka kontata mun kämpälle, mutta mä en sitä aio sinne kantaa, manasin ja katsoin muuta seuruettamme vakavana silmiin. Tunsin kuinka kiukun kyyneleet alkoivat valumaan silmäkulmistani ja katsoin vain maassa örisee miestä.
- Enää vähän matkaa. Ota nyt se äijä ja mennään, Annakin sanoi tuskastuneena. Katselin heitä kahta hetken aikaa ja huomasin Annallakin menneen hermot veljeeni. Jaakon käsi lepäsi Annan pakaralla ja tämä kuiskutteli jotain Annan korvaan. Tempaisin Jonin kainaloista seisomaan ja lähdimme taas horjumaan kohti kerrostaloa.
Lopulta pääsimme kämppäämme asti, onneksi oli hissi. Tein nopeasti levitettävälle sohvalle pedin ja autoin veljeni makaamaan siihen.
- Mihin mä menen nukkumaan? Niko kysyi pienellä äänellä. Katsoin tätä hieman äkäisen näköisenä ja tuhahdin ääneen.
- Mun viereen. Nikon katse kirkastui hetkeksi ja sitten tämä katsoi Jonia.
- Entä..
- Mun viereen, sanoin ennen kuin tämä oli ehtinyt edes lopettaa lausettaan. Niko katsoi minua kuin tautista.
- Älä sano mitään, mua ärsyttää muutenkin.
Niko nostikin kätensä ilmaan antautumisen merkiksi. Yhteistuumin nostimme Jonin sänkyni laidalle istumaan ja riisuimme tämän boksereilleen. Nopeasti Joni nukahtikin sänkyni laidalle ja pääsin itsekin asettumaan yöpuulle. Asetuin makaamaan Jonin viereen ja Niko tuli minun toiselle puolelleni. Niko osasi pitää kunnon välin minuun ja asettui aivan sänkyni reunalle makaamaan. Kauaa ei mennyt kun me kaikki olimme jo humalaisessa unessa.
29. Luku
Heräsin seuraavana aamuna siihen kun auringon kirkkaat säteet paistoivat kasvoihini. Painoin kasvoni tyynyyni ja aloin kuuntelemaan ääniä. Mitään ei kuitenkaan kuulunut, joten päätin alkaa pikkuhiljaa nousemaan ylös, jonkun se ensimmäinen kahvipannu pitäisi keittää.
- Ymmm… Käänsin pääni oikealle ja näin Jonin kasvot, jotka olivat aivan liian lähellä omiani. Tunsin kuinka tämä painoi tiukasti sormensa lanteilleni.
- Mitä @!#$ä!? Joni kuitenkin urahti pian, kun huomasi Nikonkin samassa sängyssä. Tunsin heiluvani sängyllä, kun patja painui vuorotellen kummaltakin puolelta, miesten heilumisen vuoksi.
- Mitä sä täälä teet? Niko murisi unisena ja kohottautui istumaan.
- No sitä samaa vois kysyä sulta, Joni mutisi ja hieroi päätänsä.
- Mä nukuin, mitäs sä? Niko sanoi ja laskeutui takaisin makaamaan vierelleni.
- Mä en muista, Joni mutisi ja huokaisi syvään.
- Olkaa hetki hiljaa? Pyysin tyynyni uumenista ja henkäisin pari kertaa syvään, ennen kuin nousin itsekin istumaan, samaan aikaa kuin Niko.
- Mitäs nyt? Joni kysyi hieman hämillisen näköisenä. Katsoin miestä kummissani.
- Mä menen suihkuun. Te voitte syödä mitä jääkaapista löytyy ja siivota paikkoja, latelin itsestäänselvyyksiä. Joni katsoi minua hieman oudosti hymyillen ja kallisti hieman päätään.
- Mä voin tulla mukaan sinne suihkuun, mies tokaisi ja nosti kätensä olkapäälleni.
- No et tule! Tiuskaisin ja ravistin tämän käden pois iholtani.
- Toivottavasti sä ymmärrät poistua nopeasti mun asunnostani, sanoin happamasti ja harpoin kylpyhuoneeseeni.
Kuulin kylpyhuoneeseeni asti kuinka Joni kiroili asunnossani, ihmetteli suureen ääneen miksi oikein kiukuttelin. Hänenhän se juuri pitäisikin tietää, mutta mies taisi vain yksinkertaisesti olla tyhmä!
Seisoin kauan aikaa viileän veden alla, ennen kuin lähdin virkeänä katsomaan kuinka sotkuista meillä oikein olikaan.
- Moi, kuulin jostain hiljaisen äänen. Käännyin katsomaan taakseni, vain nähdäkseni Jonin kimaltelevat silmät. Hänestä huomasi heti, että tämä oli itkenyt. Katsoin hiljaisena miestä ja käännyin lopulta makuuhuonettani kohti.
- Mä laitan vaatteet päälle, sanoin ja suljin oven perässäni. Seisoin hetken vain ajatuksissani keskellä lattiaa. Tiesin kyllä että minun pitäisi puhua Jonin kanssa, mutten halunnut juuri nyt nähdäkään tätä. Halusin vain rypeä itsesäälissä ja mieluusti juoda pääni täyteen. Tiesin kuitenkin ettei Jonilla ollut mitään aikomusta lähteä täältä ennen kuin olisimme puhuneet.
Kiskoin nopeasti ylleni hameen ja topin, ensimmäiset mitä vain kaapista löytyi.
Kun palasin olohuoneeseen, Joni istui vieläkin samalla paikalla sohvallani. Mies ei edes nostanut katsettaan, kun istuin miestä vastapäätä olevalle nojatuolille.
- Joni.., aloitin, mutten sitten keksinytkään jatkoa. Jotenkin tilanne oli todella outo. Olin toki ennekin puhunut samanlaisista asioista jätkille ja moneen kertaan olin laittanut suhteen poikki, mutta tämä oli jotenkin todella erilainen tilanne. Ilmapiiri oli todella painostava ja melkein kuulin miten Jonin aivot yrittivät keksiä sanoja.
- Anteeksi, Joni kuiskasi ja nosti surullisen katseensa silmiini. Katsoin niihin vakavana ja odotin että mies jatkaisi.
- Mä olen todella pahoillani. Anna anteeks, Joni sanoi värisevällä äänellä. Käänsin katseeni hetkeksi jonnekin muualle, purren alahuultani. Tunsin kuinka silmiäni alkoi kirvelemään ja hetken kuluttua tunsin kuumaan kyyneleen valuvan poskeani pitkin. Päätin kääntää katseeni nopeasti Jonin silmiin.
- Mikä mä sulle lopulta viimein olin? Kysyin lopulta, pitkän hiljaisuuden jälkeen. Jonin kulmat kohovisat hämmästyneenä.
- Siis mitä? Joni ei näyttänyt ymmärtävän.
- Olinko mä sulle lopulta viimein yhtään mitään? Joku vakipano kuitenkin? Vaikka tän ei enää pitänyt olla mikään hélvetin irrottelu suhde, niin sulle se tais silti olla! Huusin ja annoin sanojen vain tulla suustani. Nojasin samalla hieman eteenpäin ja katsoin suoraan Jonia silmiin. Joni tuijotti minua surullisena takaisin.
- Ei, vaan…
- Vaan muuten vaan panit mun ystävää! Niinkö? Mä oisin eilen illalla pyytänyt sulta uutta mahdollisuutta, mutta sitten Jossu kerto! Oisit edes tullu itte kertomaan, sanoin jo hieman hiipuneella äänellä.
- No en ainakaan mennyt sänkyyn sun parhaimman kaverin kanssa, Joni sanoi lopulta kun sai suunsa auki. Jäin katsomaan tätä hiljaisena. Pudistelin päätäni uskomatta kuulemaani, tuo mies ei voinut olla tosissaan!
- Toiko oli sun puolustus? Aiotko sä sanoa mitään muuta? Kysyin epäuskoisena ja tilanne sai minut naurahtamaan vähän. Tunsin kuinka suolaiset kyyneleet maistuivat suustani, olin alkanut huomaamatta kyynelehtimään melko vuolaastikin.
- En. Mä en sano enää yhtään mitään, Joni nosti kätensä ylös antautumisen vuoksi. Nyökkäsin pienesti ja nousin seisomaan. Kävelin hiljaisena ikkunani eteen ja huomasin parkkipaikalla vielä ihmisjoukon joka oli viimeyönäkin ollut minun luonani yötä. Odottivat ilmeisesti, että minä ja Joni saisimme sovittua riitamme.
- Sun pitäis mennä nyt, sanoin hiljaa ja kuulin kyllä kun Joni nousi sängyltä ja poistui eteiseen ja lopulta koko asunnosta. Katsoin ikkunasta kuinka Joni saapui ulos ja kaikki ystäväni halusivat tietää miten riidan suhteen kävi. Joni katsoi vain kaikkia, sanoi jotakin mitä en kuullut ja lähti harppomaan keskustaa kohti.
Itse menin makuuhuoneeseeni ja lopulta itkin tyynyliinaani vasten katkerat kyyneleeni.
30. Luku
- Mitä sä nyt sitten aiot? Anna kysyi minulta uteliaana, kun istui autoni kyytissä. Olin jo kolme vuorokautta märehtinyt, itkien, Jonin paskamaista käytöstä ja nyt viimein päätin lähteä tallille. Anna oli lupautunut mukaani, pitämään Jonin erossa minusta – tai toisinpäin.
- Kuinka niin? Kysyin ihmeissäni, en tajunnut yhtään mistä ystäväni puhui, ajatukseni olivat taas kerran siirtyneet Joniin.
- Siis Robinin kanssa. Aiotko kuitenkin pitää sen tuolla tallilla vaikka mun kusípää broidi pyörii sielä nyt koko ajan? Käänsin hitaasti katseeni Annaan, joka katsoi minua merkitsevästi. En ollut edes ajatellut, että Joni saattaisi olla joka päivä kanssani samaan aikaan tallilla. Huokaisin raskaasti ja taas kerran tunsin kuumat kyyneleet poskillani, pyyhin ne kuitenkin hyvin nopeasti pois.
- Mihin mä sitten sen veisin? Ei täällä oikein vaihtoehtoja ole, sanoin ja hieroin pikaisesti naamaani. Silmäni olivat punaiset ja silmänaluset aivan mustat, yöllisistä itkukohtauksista. Kelasin mielessäni lähistön edes hieman tasokkaampia talleja, niitä ei paljoa ollut. Paras vaihtoehto tietysti oli aivan muutaman sadan metrin päässä sijaitseva yksityistalli, oli vain yksi ongelma. Tommin hevoset asustivat kyseisellä tallilla, enkä mitenkään halunnut olla tämän kanssa niin paljoa tekemisissä.
- Kyllä mä päätän kestää julman maailman, sanoin hieman naurahtaen ja Anna katsoi minua hieman onnellisemman näköisenä. Taisi tämäkin jo kyllästyä lukemattomiin kyyneliini, varsinkin kun ikinä ennen en ollut itkenyt jätkien takia, Tommin takia aikanaan itkin yhden illan. Siinä se. Ei enempää kyyneleitä ja sitten Joni tulee ja saa itkemään monta päivää.
- Onko Joni tänään tallilla? Kysyin kuin ohimennen, mutta Anna ymmärsi. Tiesin jo painostavasta hiljaisuudesta, että joutuisin kohtaamaan miehen tänään.
- Sillä on valmennus, Anna tarkensi ja katsahti ikkunasta ohi vilahtavia tarhoja, kun ajoin melko lujaakin tallin pihaan.
- Saatko sä aikas kulumaan täällä? Kysyin Annalta, joka hymyili pirullisesti. Tiesin että tämä aikoi mennä kiusoittelemaan miehiä kentän laidalle. Pudistelin päätäni hieman nauraen ja niiskaisin. Nenänikin oli mennyt aivan tukkoon tästä vollottamisesta.
Tallin pihassa oli aivan hiljaista, kun kävelin sen lävitse kohti tallia, jossa hevoseni asusti. Huomasin tallin edessä pienen rekka-auton, jossa luki isolla ”HORSES”. Hymähdin. Taas ilmeisesti oli tulossa uusia hevosia. Tallissa huomasin kuitenkin kaksi miestä jotka palloilivat sielä kuin päättömät kanat. Katselin hetken aikaa heidän touhuaan, kiinnitin erityisesti huomiota mustahiuksiseen mieheen, joka penkoi korkeaa laatikkoa. Mies näytti jotenkin tutulta, en vain muistanut että mistä tunsin tämän.
- Voinko mä auttaa jotenkin? Kysyin varovaisesti, kun miehet eivät näyttäneet löytävän etsimäänsä. Kumpikaan mies ei kohottanut minuun katsettaankaan.
- Tämä on yksityishevosten talli, muilla ei ole asiaa tänne, toinen miehistä, maantienväriset hiukset omistava nuorukainen sanoi.
- Ystävällistä, tuhahdin kun jatkoin matkaani miesten ohitse, tallin viimeiselle karsinalle.
- Kenen tuo uusi hevonen on? Kysyin miehiltä, kun katsoin toiseksi viimeisessä, Robinin viereisessä, karsinassa asusti oudon näköinen hevonen. Kaunis pää sillä oli ja lihaksikas runko.
- Mun, mustatukkainen mies sanoi ja esitteli itsensä Peteksi. Kättelin miestä nopeasti ja huomasin kyllä miten tämä katsoi minua päästä varpaisiin, saaden minulle ahdistuneen olon.
- Ruuna? Kysyin ikään kuin varmistukseksi. Robinia en laskisi tamman, enkä varsinkaan oriin, viereen. Mies nyökkäsi pikaisesti. Pian toinenkin mies tuli kättelemään minua ja sanoi nimekseen Lauri, Lateksi kuulemma sai kutsua.
- Tuolla kentällä joku pitää valmennusta, kuka se on ja mitä valmennusta se vetää? Late kysyi heti ensimmäisenä. Katsoin tätä hieman ihmeissäni.
- Se on Joni ja estevalkkaa. Kyllä se teitäkin varmaan valmentaa, jos kysytte, hymyilin pikaisesti miehelle. Poistuin nopeasti paikalta, hakemaan omaa ratsuani sisälle. Tänään minä olin luvannut hypätä Moorella ja pitää Riinalle samalla tuntia. Olin kuitenkin nähnyt kuinka Joona kuitenkin itse hyppäsi tällä, en halunnut rasittaa sitä liikaa. Päätin sitten hypätä omalla hevosellani, Joona oli onneksi suostunut liikuttamaan tätä ollessani itkuvapaalla.
Robin seisoi keskellä isoa laiduntaan, syöden samalla ja välillä se katsoi ympärilleen. Kuvitteli varmaan olevansa suuren lauman johtaja ja tarkisti, että jokainen hevonen oli tallella. Minut huomatessaan se kuitenkin lähti ravaamaan porttia kohti. Talutin Robinin talliin ilman kommelluksia. Omassa karsinassaan se kuitenkin huomasi uuden seinänaapurinsa ja alkoi mylvimään sille, huitoen samalla hieman etusellaan. Pidin kuitenkin narusta kiinni, Robin saisi käyttäytyä, vaikka uusia hevosia olikin saapunut tallille.
- Sun? Kuulin kysyvän äänen takaani. Käännyin katsomaan suoraan Peten tuikkiviin silmiin. Tämän silmät seurasivat hevoseni touhua mielenkiinnolla. Nyökkäsin vastaukseksi kysymykseen ja irrotin narun riimusta.
- Aika hieno, Pete kehui vakavalla äänellä ja nyökkäsi hyväksyvästi.
- Joku poika kävi äsken kyselemässä sua. Piti kuulemma mennä ratsastamaan jollain oriilla, Late huikkasi minulle ilmeisesti hänen hevosensa karsinasta. Karsina sijaitsi aivan tallin etupäässä ja siksi en ollut kiinnittänyt siihen sen enempää huomiota.
- Sano käyvänsä jossain hiirenmutkassa, Late sanoi ja kohautti harteitaan. Hiirenmutka oli pieni lenkki metsässä, jossa pystyi helposti menemään vaikka loppukävelyt, se oli melko nopeasti kierretty.
- Joo, sanoin vain ajatuksissani ja hain rehuvarastosta hevoselleni heinää. Kaivoin omasta kaapistani ratsastuskypäräni ja vaihdoin hieman pitemmät kannukset saappaisiini. Sidoin vielä polvituen paikoilleen ja menin pihalle odottelemaan. Joonaa ei kuitenkaan näkynyt missään, piha oli Jonia lukuun ottamatta aivan autio. Joni lähtikin astelemaan reippaasti minua kohti. Tunsin taas pahoinvoinnin aallon sisälläni kun muistelinkin tuota miestä. Minulla oli ikävä miestä ensimmäistä kertaa elämässäni.
31. Luku
- Menossa ratsastamaan, Joni tokaisi minulle hyväntuulisesti kun oli päässyt luokseni. Käänsin ihmettelevän katseeni tähän.
- Joo, sanoin mahdollisimman kylmällä äänellä, jotta äijä tajuaisi lähteä, mutta sain vain Jonin naurahtamaan huvittuneena.
- Voitasko me kuitenkin olla ihan ystäviä? Joni kysyi ja otti minua äkkiä ranteesta kiinni. Katsoin ihmeissäni ensin rannettani ja nostin käteni siitä Joniin. Pudistelin päätäni huvittuneena ja nauroinkin ääneen, ihmeellistä höröttävää naurua. Joni katsoi minua kummastuneena ja kiskaisin käteni nopeasti irti miehen otteesta.
- Mä, aloitin samalla kun otin aurinkolasit pois kasvoiltani, en halua olla sun kanssa missään tekemisissä. En sen enempää kuin on pakko! Joten, älä pérkele tule leikkimään mun parasta kaveria just nyt, sihisin hampaitteni välistä ja tönin vihoissani miestä rintaan sormillani. Joni katsoi minuun hieman pelästyneen näköisenä, ei ollut ilmeisesti osannut odottaa tällaista purkausta.
- Onko joku ongelma? Kuulin hieman epäröivän ääneen takaani. Katsahdin taakseni ja näin kuinka Pete nojaili tallin ovin pieleen, valmiina pelastamaan avuttoman tytön.
- Ei ole, sihahdin takaisin ja lähdin kävelemään kohti ratsukkoa, joka seisoi hieman kauempana.
- Sä näytät kamalalta, Joona sanoi huolestuneen kuuloisena. Katsahdin tätä ja yritin näyttää pirteämmältä kuin olinkaan.
- Sitä se rakkaus teettää. Kokeile ite, totesin miehelle ja otin mieheltä jo hieman hionneen hevosen, en ottaisi montaa hyppyä. Lähdin taluttamaan hevosta kentälle päin ja pidin katseeni koko ajan maassa, miettien kaikkia asioita. Kentällä katsoin ensimmäisenä esteitä, joita he olivat valmennuksessa hypänneet. Suhteellisen korkeita, muttei teknisesti vaikeita suorituksia.
- Miten hyppäs? Kysyin lyhyesti, vaikka tiesinkin jo vastauksen. Joona kertoikin Mooren ryöstäneen joka esteelle, Jonin neuvot eivät tehonneet.
- Hyppää sillä nyt niin paljon pieniä ratoja, että se pysyy hallinnassa. Voin vaikka itekkin mennä tällä jotain luokkia, jos haluat, ehdotin miehelle ohimennen ja siirryin laskemaan kaikkien esteiden puomeja.
- Me voidaan tulla puominnostajiksi, kuulin Peten tarjoutuvan. Nyökkäsin jo hieman hymyillen ja nousin ketterästi hevosen selkään. Moore tajusi heti, että nyt tehtiin taas jotain erilaista, hullu nainen nousi taas selkään.
Kun laukkasin Moorella koottua laukkaa uraa pitkin, huomasin Riinan ilmestyneen kentän laidalle katselemaan.
- Meen tällä eka niin sitten, sanoin kun Riina kysyi milloin pitäisin tälle tunnin. Pete ja Late katsahtivat toisiinsa ja jatkoivat minun tuijotustani.
- Sä oot Satu Mallasvaara? Pete lopulta kysyi ja vastasin tälle myöntävästi, hypäten samalla ensimmäisen esteen. Moore ei tajunnut mitään, kuin vasta esteen jälkeen jolloin se kiskaisi päänsä alas heitti komeat pukit. Sain kuitenkin revittyä tämän pään ylös ja pysäytin tämän kuin seinään.
Tunsin kuinka Mooren jokainen lihas jännittyi allani ja hevosesta muuttui valmiustilassa oleva atomipommi.
- Ristikot, sanoin miehille ja he muuttivat kaikki esteet ristikoiksi. Lopulta annoin hevoselle pohkeita ja tämä lähtikin nykivään laukkaan. Kun Moore huomasi että pysäytin tämän juuri ennen estettä, jos tämä yritti ryöstää, temppuilu loppui lyhyeen. Lopulta hyppäsin muutaman metrin esteen ilman ryöstämistä.
- Mä voisin alkaa hyppäämään tällä pari kertaa viikossa tai hypäyttää sua, ehdotin Joonalle, kun tämä kysyi minulta neuvoja.
- Kiva hyvä, Joona sanoi iloisesti ja kertoi että Late oli laittanut minulle Robinin jo valmiiksi.
- Kävelytä pitkään ja sille täytyy antaa elektrolyyttejä iltaruokaan. Pese se, kylmää jalat ja linimenttiä, annoin ohjeeni Joonalle. Tämä nyökkäsi ja alkoi kävelyttämään oriaan maasta käsin.
- Satu, Joona sanoi kun pysäytti hevosensa vierelleni. Katsoin miestä kysyvästi.
- Mä olen pahoillani siitä kun kähmin sua, Joona sanoi punastellen. Naurahdin aidosti huvittuneena.
- Ei se haittaa, sanoin ja taputin miestä poskelle.
- Ja me kaikki ollaan pahoillaan kun sä ja Joni erositte. Olitte kiva pari, Joona sanoi ja hymyili myötätuntoisesti. Kiitin miestä ja menin hakemaan Latelta omaa hevostani, joka oli jo verryteltykin valmiiksi. Riikkakin oli verrytellyt omansa valmiiksi.
Hyppäsimme Riikan kanssa samoja esteitä, mitä hyppäsin Moorellakin. Late ja Pete nostelivat puomeja meille. Lopuksi hyppäsimme vielä Riikan kanssa esteet ratana ja minä hyppäsin Robinilla ja Riinan hevoselle jotkut esteet jopa 130cm korkeina.
- Sun täytyy luottaa siihen, että se hyppää. Se ainakin luottaa suhun. Etenette hitaasti, niin se oppii luottamaan suhun enemmän. Hyppää sillä kerta pari viikossa, sitten koulua ja maastoilua, selitin Riinalle, joka kuuntelikin kiinnostuneena.
- Mä voin kyllä pitää Riinalle tunteja, jos se vain haluaa. Kyllä Satukin saa tunneille osallistua, jos haluaa? Kuulin tutun äänen kentän laidalta. Käänsin katseeni Joniin ja tämän naamalla komeilikin pirullinen virnistys.
- Toki. Opeta mua vaikka ratsastamaan Robinilla, kun se on niin pirun vaikea, ettei saa edes koottua laukkaa menemään, iskin takaisin ja tiesin että tämä kolahtaisi. Robinilla ei tarvinnut kuin istua selässä rauhallisesti, niin hevonen kuunteli kaikkia apuja. Joni mutisi itsekseen jotain, mutten jäänyt kuuntelemaan, vaan menin kävelemään hevoseni kanssa metsään. Jotenkin minulla oli semmoinen tunne, että minun ja Jonin välille oli syttymässä kunnon sota, ja silloin mentäisiin henkilökohtaisuuksiinkin.
32. Luku
- Ketä ne jätkät oikein oli? Anna kysyi minulta uteliaana kun makoilimme uimarannalla. Katsoin ystävääni tuimasti.
- Muista sitten Jaakko ennen kuin alat kehitteleen itelles jotain vuosisadan romanssia, naurahdin Annan unelmoivalle ilmeelle. Anna katsoi minua viekkaasti.
- Sulle mä niitä kaavailen. Joni täytyy unohtaa, Anna sanoi tomerasti ja kääntyi selälleen makaamaan. Pyöräytin silmiäni ja käännyin itsekin makaamaan selälleni, halusin vatsalleni hieman aurinkoa. Suljin silmäni ja laitoin mp3:n päälle. Annoin ajatuksieni vieriä eteenpäin, lopulta annoin myöskin unen saavuttaa itseni.
Havahduin siihen kun joku tökki minua olkapäähän. Raukeasti aukaisin uniset silmäni, vain kohdaten tuskallisen tutut silmät. Katsoin suoraan Jonin vakaviin silmiin ja huokaisin hiljaa, nousten samalla istumaan pyyhkeeni päällä.
- Mitä sä nyt haluat? Kysyin väsyneenä, olin kyllästynyt Joniin joka tuli joka paikassa luokseni. Halusin vain unohtaa.
- Sut, mies sanoi vakavasti ja tarttui minua kädestä kiinni. Otin aurinkolasit hitaasti pois silmiltäni ja katsoin Jonia epäuskoisin silmin. Hetken katselin Jonia, kunnes annoin katseeni kiertää rannalla. Huomasin parin metrin päässä tutun kaksikon. Pete ja Lauri katsoivat suoraan minua ja Jonia.
- Voitko sä millään jättää mua rauhaan? Kysyin rauhallisesti Jonilta. Tämä katsoi minua hetken täytenä kysymysmerkkinä. – Mä haluan oikeasti unohtaa.
- Et sä voi, Joni sanoi ja otti toisestakin kädestäni kiinni, olin jälleen naulittuna siinä. Katsoin Jonia tympääntyneenä silmiin ja hetken kuluttua tunsin Jonin kuumat huulet omillani. Olin yllättynyt, kun en vastannut siihen. En oikeastaan tuntenut mitään, tai ehkä vähän. Jonkin verran. Lopulta melko paljon.
- Älä, sanoin miehelle ja katsoin tätä anovasti silmiin. Joni huokaisi lopulta ja päästi minusta irti.
- Onko sulla joku uusi mies jo? Joni kysyi minulta lopulta, kun istuimme pyyhkeelläni vierekkäin.
- Ei. Ajattelin nyt rauhoittua loppukesän, vastasin rehellisesti. Olin todellakin ajatellut olla vain loppukesän, elää vaikka selibaatissa.
- Ai, kuukausi selibaatissa? Joni kysyi yllättyneenä. Mulkaisin miestä nopeasti ja rypistin kulmiani. Nyökkäsin vakavana.
- Niin.
- Et pysty!
- Lyödään vetoa? Uhosin silmät kiiluen.
- Satanen, Joni sanoi ja puristi kättäni.
- Kesä loppuu elokuun 13. päivä, puolivälissä, Joni varmisti ja minä nyökkäsin taas kerran vakavana.
- Mä menen nyt uimaan, sanoin miehelle ja lähdin kävelemään kohti vettä, täysin tietoinen Jonin katseesta selässäni.
Vesi tuntui mukavan viileältä kuumalla ihollani ja tunsin kuinka hymyilin typeränä koko ajan, minä voitan sen vedon.
- Mistä te juttelitte? Anna kysyi minulta kun ilmestyi rinnalleni. Katsahdin ystävääni ja tämä näytti hieman epäilevältä.
- Lyötiin vetoa. Ilman seksiä loppukesä, nauroin ja Anna katsoi minua kuin hullua.
- Sä olet hullu, Anna vain totesi ja kertoi tutustuneensa jo Peteen ja Lauriinkin.
- Jaakko oli messissä, Anna sanoi kun katsoin tätä tuimasti. Hymyilin pikaisesti ystävälle, kun tajusin, ettei tämä ollut heivaamassa veljeäni minnekään.
- Nikokin on tutustunut niihin jo. Tiesitkö muuten että Tommi on täälä? Anna alkoi taas puhua kuin papupata. Kohotin kulmiani kysyvästi ja katselin hetken ympärilleni. Huomasinkin Tommin seisoskelevan Joonaksen kanssa läheisen kioskin luona. Heilautin hetken mielijohteesta miehille kättäni ja molemmat morjenstivat takaisin.
- Miksi sä nyt niitä moikkailet? Anna kysyi ihmeissään ja ehkä hieman hädissäänkin. Hymyilin vain typeränä ystävälleni.
- Mä aion sopia kaikki paskajutut, sanoin tomerasti ja lähdin kävelemään kohti pyyhettäni. Jaakko tuli hetken kuluttua ihmettelemään miksi hymyilin koko ajan.
- Se on seonnut lopullisesti, Joni on saanut sen sekoamaan kokonaan, Anna sanoi epäuskoisena. Jaakko kohotti kysyvästi kulmiaan.
- Se aikoo elää loppukesän selibaatissa ja sopia kaikkien kanssa, jopa Tommin, Anna selvensi ja Jaakko tyrskähti hieman. Lopulta tämä meni makaamaan Annan vierelle ja nämä alkoivat kutittelemaan toisiaan.
- Missä Niko on? Kysyin hetken kuluttua. Jaakko ja Anna katsoivat minua ymmällään.
- Mä haluan viettää laatuaikaa mun frendin kanssa, sanoin nopeasti ja lähdin etsimään Nikoa. Kun kävelin pitkin rantaa, mietin uskoivatko Jaakko ja Anna minun pirteyteeni. Yritin peittää sen sanoin kuvaamattoman surun, jonka Joni oli minuun jättänyt. Yritin olla pirteä, esittää jotain muuta mitä en ollut. En välittänyt. Kunhan elokuussa menisin opiskelemaan, kaikki olisivat hyvin.
33. Luku
Oli heinäkuun viimeinen viikko menossa, en ollut vieläkään hävinnyt vetoa. Viikonloppuna oli Niinisalossa kansalliset kenttäratsastus kilpailut, joihin olin ilmoittanut itseni Moorella ja Robinilla. Olin napannut Annan mukaani huolehtimaan hevosista, sekä minusta. Jaakkokin tietysti tuppautui mukaan. Ei veljeni muuten olisi päästänyt Annaa mukaani.
- Miten sulla on mennyt? Anna kysyi kun tein asunnollani meille ruokaa. Katsahdin ystävääni nopeasti.
- Miten niin? Kysyin hiljaa ja toivoin ettei Anna nähnyt sieluuni, joka oli riekaleina.
- Sä kärsit. Mä näen sen, sä esität vaan jotain, Anna sanoi ja sai sanoillaan minut pysähtymään.
- Mä oikeasti rakastin sitä, sanoin hiljaa ja katsoin ikkunasta ulos. Anna nyökkäsi hiljaa ja halasi minua lujasti.
- Mä tiedän. Kerrankin sä rakastuit, Anna naurahti ja katsahdin tätä kummissani.
- Enkä aio tehdä samaa virhettä toiste. Annan mieluummin ite pakit, sanoin ja menin sekoittamaan jauhelihakastiketta, joka hautui pannulla.
- Niin, kuului vaimea mutina. Anna oli itse aina mennyt täysillä mukana, antanut tunteilleen vallan ja rakastanut täysillä, niin kuin veljeäni. Itse en vain uskaltanut. Kaksi kertaa olin antanut itseni rakastua, molemmilla kerroilla jäin yksin.
Elokuun 20. päivä minulla alkaisi opinnot Turussa, johon olin muuttamassa. Yksi asia minun piti vielä ratkaista; mitä tekisin Robinin kanssa. En ollut päättänyt mitään tämän suhteen, joka myisin sen tai ottaisin Turkuun mukaan. Isä tietysti haluaisi että ottaisin hevosen mukaani ja kilpailisin tällä, mutta opinnoilta ei välttämättä jäisi paljoa aikaa. Huokaisin raskaasti ja hieraisin niskaani hieman.
- Onko se kohta valmista? Kuului veljeni ääni olohuoneesta, jossa tämä löhöili sohvalla.
- Ihan kohta, vastasin ja Anna alkoi kattamaan pöytää. Jaakko raahautuikin pian keittiöön istumaan ja haukotteli makeasti.
- Millon me lähetään sinne kisoihin? Jaakko kysyi mutisten. Käännyn katsomaan veljeäni ja tämä näytti jotenkin nuutuneelta.
- Perjantaina illalla, vastasin ja käännyin nostamaan kattilan pois levyltä. Spagettia ja jauhelihakastiketta.
- Lähteekö sinne muita täältäpäin? Anna kysyi kun istuimme syömään.
- Ainakin Henkka, Late, Pete ja Joni lähtee niiden mukaan, sanoin ja tunsin kuinka kummankin katse kääntyi minuun.
- Ei hätää, mutisin kun arvasin taas näiden ajatukset. Söin nopeasti ruokani ja laitoin astiat tiskialtaaseen.
Iltapäivällä rupesin miettimään Tommia. Haluaisin yrittää puhua asiat selviksi ennen kuin lähtisin Turkuun. Oli tässä vielä muutama viikko aikaa, mutta pikkuhiljaa piti alkaa suunnittelemaan.
- Mennäänkö yksille? Kysyin Nikolta, kun tämä oli tullut käymään luonani. Mies katsoi minua jotenkin hämmentyneenä, mutta nyökkäsi kuitenkin.
- Mihin mennään? Niko kysyi minulta, kun kävelimme katua pitkin.
- Terassille, hymyilin miehelle ja tarjosin tällekin savuketta. Polttelimme siinä hiljaisuuden vallitessa, hiljaisuus ei kuitenkaan ollut painostava. Niko ei säälinyt minua Jonin takia, tarjosi kyllä olkapäätä, mutta ei säälinyt. Minun oli helppo olla.
- Mä lähden elokuussa, sanoin miehelle, kun olimme päässeet istumaan juomiemme kanssa. Niko kohotti hämmästyneen katseensa minuun ja kohotti kulmiaan.
- Mihin? Jonnekin kisoihin? Niko kysyi ihmeissään. Pudistin päätäni hymyillen hiukan.
- Turkuun. Opiskelemaan, sanoin ja minusta tuntui hyvältä sisältä päin. Menisin opiskelemaan, hankkisin uusia kokemuksia. Niko katsoi minua kummissaan ja pudisteli epäuskoisena päätään.
- Sinne asti. Mitä sä menet opiskelemaan? Mies kuitenkin kysyi. Ilmeisesti hän ymmärsi, että minun oli parasta päästä uusiin kuvioihin ja että tätä oli harkittu pitkään.
- Luonnontieteitä, sanoin hyväntuulisesti. Nikokin alkoi hymyilemään hieman, oli onnellinen puolestani.
- Mä olen päättänyt sopia kaikkien kanssa, ajattelin ens viikolla mennä juttelemaan Tommin kanssa, sanoin miehelle ja tämä nyökkäsi ymmärtäväisenä, vaikkei ollutkaan tyytyväinen päätökseen.
- Mitenkäs se sun hevonen? Otatko sen mukaan? Niko kysyi ja joi hieman juomaansa. Seuraava lauseeni sai kuitenkin miehen vetämään juomat väärään kurkkuun.
- Mä myyn sen!
34. Luku
- Anteeksi, sinullako oli ori myytävänä? Kuulin miellyttävän naisen äänen takaani. Käännyin ympäri suitset käsissäni. Hymyilin ystävällisesti naiselle ja näytin Robinin tälle, joka seisoi kopissa syömässä heiniään.
Olimme juuri tulleet palkintojenjaosta, olin sijoittunut Robinilla neljänneksi ja Moorella toiseksi.
Nainen, joka esitteli itsensä Reetta Saviseksi, katseli Robinia hetken kopissa ja kertoi olevansa kiinnostunut hevosestani. Kehotin tätä tulemaan koeratsastamaan joskus lähipäivinä.
Olimme saaneet pakattua kaikki tavaramme jo autoon ja Jaakko saapui Annan kanssa syömästä.
- Moi, kuulin tutun äänen takaani. Käännyin katsomaan suoraan Jonin sinisiin silmiin. En voinut sille mitään, kun huulillani kareili tyytyväinen hymy.
- Ootko tosissas myymässä Robinia? Joni kysyi minulta ja nyökkäsin tälle myöntävästi.
- Mä voisin ostaa sen, Joni sanoi äkkiä ja jäin tuijottamaan tätä hämmentyneenä, ehkä jopa hieman järkyttyneenäkin. Pikaisesti kelasin päässäni Jonin ratsastamista, ei. Joni oli liian raju Robinille, eikä osannut ratsastaa tätä kunnolla.
- En myy. Sä olet liian raju sille, selitin miehelle ja toivoin että hän ymmärtäisi, etten voisi myydä hevostani tälle. Joni nyökkäsi ja potki hetken maata kengänkärjellään.
- Nähdään sitten kotona, Joni sanoi hieman hämmentyneen o
|