Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Koukussa [uudelleen]

LähettäjäBoyie 
Päivämäärä:   10.11.09 18:12:48

Koska muutama pyysi, laitoin tämän tarinan tänne uudestaan. :) En ole siis tarkistanut kaikkia pätkiä, eli tässä on jonkin verran(..) kirjotusvirheitä.

LUKAS

Nojasin tummapuiseen ovenkarmiin, jonka koulun kirkkaankeltaiset valot saivat näyttämään suoraan jostain mätänevästä talosta kiskaistulta. Tuijotin isoa kelloa, joka naksutti eteenpäin hitaasti, mutta varmasti. Samaan aikaan katselin ohikulkevia ihmisiä tummien, tuuheiden kulmakarvojeni alta ja yritin saada ajan kulumaan nopeasti. Ihmisten seura ei nyt kiinnostanut.
-Mitä jätkä, Luke, Santeri tuli mun vieren nojailemaan ja katsoi mua avoimen härnäävästi. Se oli perus snobi, jalassa kirkkaat adidaksen tennarit, päällä joku merkki liivi ja sen alla viidakonvihreä kauluspaita. Jalassa sillä oli vaaleat suorat housut, joissa oli mun pieneksi iloksi tortillakastikkeen roiskeita.
-Lähe vetään, mä en jaksa sua nyt, sanoin hiljaa, enkä kääntänyt katsettani siihen. Meinasin lisätä perään "tai oikeestaan ikinä", mutten jotenkin nyt olis jaksanu haastaa riitaa, vaikka mun käsiä syyhytti kun mä olisin pitänyt niitä kusiaispesässä.
-Ärjynä, vai? Santtu kysäisi piilottaen kireytensä mukamas huolettoman virnistyksen alle.
-Oikeesti.
-No, mitäs sä mulle puhuisitkaan, likaantuuks sun olemus siitä, mähän oon vaan kakkoskastia, se aloitti perusvänkäämisensä ja katsoi mua yllyttäen mua iskemään sen hampaat kurkkuun.
-Mites se tässä enää likaantua vois, ku joudun viettää sun kanssa valitettavasti päivät samassa rakennuksessa? Sanoin lauseen niin, ettei se kuulostanut kysymykseltä vaan pikemminkin toteamukselta.
-Luuetsä olevas joku kuningas täällä, viilee jätkä? Hä? Se otti tahallaan mun repliikin tosissaan ja hinkkasi kitkaa meidän välille. Nojasin yhä katse vastapäisessä seinässä jalat rennosti hieman koukussa, vaikka tunsin jokaisen lihakseni jäntevyyden ja räjähtävän voiman, niinkuin aina kun joku sairaslomaa kaipaava tyyppi tuli aukomaan mulle päätä.
-Todellaki, leijonakuningas, sanoin ja kaivelin likaa kunsieni alta.
-Enksmä ärsytä sua? Vai onko kusi taso laskenu housuihin?
-Mä sanon vikan kerran: LÄHE VETÄÄN! Huudahdin ja tuijotin sitä silmät sirrillään.
-Voi että, pelottaa, Santeri voihki pelosta ja sai muutaman lähellä kulkevan tytön tirskumaan sille.
-Haluatsä että mä naulaan sun kitalakeen muutaman oman hampaas? Kysyin ja nojasin yhä keltaharmaaseen seinään, johon oli kiinnitetty muutama ilmoitus vaihtunesta tunneista ja muista ihan turhanpäiväisistä asioista.
-Kultainen kädenkosketus suoraan Midakselta, eikö niin, se ehti sanoa. Mun käsi nousi, meni sivulle ja iski sitä suoraan hieman leuan yläpuoellle.
-Älä auo enää päätäs mulle, jätkä, sihahdin ja käänsin sille selkäni. Takaatani kuulin kahden tytön korkokenkien kopinan kun ne juoksi kohti Santeria.
Astelin joustavin askelin kohti madame Leimons'in luokkaa, kun kuulin Santerin äänen.
-Tähstä sä tuut karshimään, kushipää. Painukaa muualle täältä, kimulit. Tajuuttakshte, pois! Se sössöti varmaankin pidellen päätä käsillään. Ehkä leuka nyrjähtäneenä, kieli mössönä oli hiukun vaikeaa puhua. Naurahdin kuivasti ja astuin luokkaan.
-Bonjour, madame Leimons!

Tuijotin bussin kaksinkertaisen lasin läpi, näkemättä kuitenkaan ohi meneviä kerrostaloja sen paremmin kun rupuisia pizzerioitakaan. Aurinko paistoi sivusta ja heijasti kuvajaiseni tuhkanharmaaseen, sadepisaroiden täplittämään lasiin. Tuijotin kesätaivaan värisiin, tummansinisiin silmiini ja tuijotin niin keskittyneesti, etten melkein huomannut, kun pysäkillä seisova pikkutyttö nykäisi mummoaan käsivarresta ja osoitti mua tahraisella kädellään, silmät järkytyksestä suurina. Ehkä se ymmärsi mun katseen väärin ja luuli mun tuijottavan sitä. Mummo vilkaisi kerran mua ja heristi sormeaan kääntäen tytön ympäri. Vastaukseksi sen ystävälliseen eleeseen hymyilin koko naaman leveydeltä, ja heilautin kättäni. Mummo asetteli hattunsa uudelleen ja lähti kuljettamaan tyttöä pois mun näkökentästä. Bussikuski sulki oven ja kaasutti kohti seuraavaa pysäkkiä. Mietin hukkaan menneitä harkkojani ja tulevaa riitaa kotona faijan kanssa. Mua ärsytti, harmitti niin paljon, että olisin voinut vaikka aikani kuluksi ruveta juttelemaan kahden vanhan rouvan kanssa niiden puheenaiheesta, puutarhasta ja ruveta keksimään kaikenlaisia kummitustarinoita ihmisiksi kasvaneista auringonkukista ja rikkaruohoiksi naamioituneista murhaajista.

Kesken madamen ranskan opetuksen koulun apulaisrehtori oli koputtanut oveen ja pyytänyt terävällä äänellä Lukas Niko Hjalmar Laaksolahtea rehtorin huoneeseen. Sen virkamaisen äänen läpi oli kuultanut kyllästyneisyys ja toivottomuus, kun mä olin heilauttanut kättäni ja marssinut sen luokse. Matka oli jatkunut sen hajuvesivanan johdattelemana ison vaalean oven taakse, jonka takana rehtorimme Hakkarainen otti vastaan kurittomia ja myös kaiken kunnioituksen ansaitsevia kympinoppilaita.
-Jos nyt yrittäisit käyttäytyä. Sinulta puuttu täysin kunnioitus vanhempia ihmisiä, arvovaltaa omaavia ihmisiä kohtaa. Koputa ja odota vastausta, Jakonen ilmoitti ja kiepsahti kannoillaan kohti kahvintuoksuista työhuonettaan. Tottelevaisesti olin kuttanut ja odottanut muutaman sekunnin, ennekuin Hakkaraisen ohut ääni oli kantautunut oven läpi.
-Istu, se oli sanonut alkajaisiksi, mutta kun näki miten mä aioin ottaa rennosti, se lisäsi heikolla äänellä, että seisoppa sitten. Ja mähän seisoin, sen katseen edessä ja hymyilin aurinkoista hymyäni, vaikka tiesin mitä tulemaan tulisi. Kuljetin katsettani sen oljenkeltaisesta hiusrenkaasta, joka yhä jaksoi keikua kiiltävän kaljun ympärillä, alas rehottavia kulmakarvoja pitkin sarvisankaisiin silmälaseihin, ja siitä edelleen pitkävartiseen nenään ja hieman vinoon suuhun.
-Lukas, sinä tiedät miksi ole täällä. Nyökkäsin, sillä miksi kieltääkään.
-Itsehillintäsi petti taasen. Löit koulutaveriasi. Se jakoi latoen totuuksia pöytään sellaisella äänellä että sen ajatukset oli jo näin puolikolmen aikoihin vain omissa Reino-tohveleissa ja saunaillassa.
-Kieltämättä, nyökkäsin ja vaihdoin painoa toiselle jalalleni.
-Vaikka vanhempasi ovat hyvin vaikutusvaltaista väkeä, ja sinun urheilu- sekä koulusuoritukseksi ovat moitteettomia ja vähän ylikin, se ei oikeuta sinua tämänlaisiin ylilyönteihin, Hakkarainen aloitti jokakertaisin saarnansa, jonka aikana mä kiristelin hampaitani ja kurtistelin kulmiani oikeissa kohdissa. Mä vihasin sitä, että joku otti mun isän elämänuran puheeksi tai muistutti mua siitä,että mun äitipuolella Anjallakin saattoi olla aivot. Mua ei kiinnostanu oliko ne jonkun maailman kaupungin johtajia, tiedemiehiä, kaupungin kassalla olevia vai kaduilta ilmaista purkkaa irti jynssääviä sekopäisiä tyyppejä, ne oli mulle aina ne samat. Täydelisyyteen pyrkivä isä, ja idioottimainen Anja. Näin se vain oli.
-Ymmärrän, sanoin vastaukseksi sen verhottuihin anteeksi pyyntöihin siitä, että se joutui laittamaan mut harkkakieltoon täksi päiväksi ja huomen aamuksi. Se pelkäsi selvästi, että faija ottaisi siltä sen työpaikan pois yhdellä järjestelmällisellä allekirjoituksellaan.
-Toivon että tästä ei koidu harmia sinun menestyksellesi, mutta en voi tehdä muutakaan, se jatkoi hinkumistaan ja osoitti sitten ovea. Käännähdin nopeasti ja läimäytin oven kiinni.

Joten nyt mä istuin tässä bussi numero 78:n keksipenkille menossa kotiin. Saatuani tietää, etten sais treenata tänään enää ollenkaan, olin hypännyt ensimmäiseen bussiin, joka meni suunnilleen mun kotinurkille
"Ne on niin kana-aivosia siansorkkijoita ettei mitään rajaa. Eiks ne tajua, että sä oot niin lupaava ettei sun kohalla kannata vaarantaa mitään? Oon niin pahoillani, koita kestää. (Älä mee kuitenkaan jokeen uimaan, on aika kylmää vuodenaikaan nähden!)" Lukaisin Ninalta tullen viestin läpi ja kuittasin sen ok:lla. Että se jakso yrittää olla hauksa ja osaaottava, vaikka sitä varmasti harmitti, etten ollut hakenut sitä mukaani kun häippäsin koulusta. Se oli sellainen ikuinen iilimato, imi kaiken irti, eikä päästänyt sittenkään irti. Jos ei saanu kaikkea, jäi roikkumaan kiinni ja yritti keksiä jotain, millä sais saaliinsa pikkusormensa ympärille. Mun kohdalle se oli selvästi saanut päähänsä, että mä olin sen Se Oikea, ja yritti nyt saalistaa mua. En tuntenut vähääkään sääliä, kun se miettis mitä mun lyhyt OK merkkais meidän "suhteen" kannalta.

Painoin keltaista stop-nappulaa ja hyppääsin bussin pysähtyessä ulos elokuiseen kosteaan ilmaan. Harpoin pitkin askelin kohti omakotitaloamme, joka sijaitsi aivan kaupungin keskustassa, mutta silti Anjan mieleen "luonnonhelmassa", puiston vieressä. Lenkkarini murskasivat alleen kastematoja, jotka olivat nousseet laatoitetulle pihatiellemme. Avasin oven ja kuittasin murtohälyttimen. Kolistelin hetken kuullakseni, olisiko maailman seitsemäs ihme tapahtunut ja faija klompsinu työpaikaltaan kotiin jo neljältä. Ei ollut, joten asetuin rennosti sohvalle ja aloin seurata jotain junioreiden fudismaaottelupeliä Saksassa. Ehdin seurata peliä vain hetken, kun kuulin käden ensin kokeilevan kahvaa ja laskevan sen sitten alas. Nousin istumaan ja käänsin katseeni ovelle.
-Hei! Faija huudahti ja laittoi takkinsa sroikkumaan hengariin. Se aukaisi kenkiensä nauahat ja istahti hetkeksi eteisen tuolille.
-Meillä on tänään illallinen jo viideltä, nii me tultiin näin aikasin jo Anjan kanssa, se selitti nopeasti ja taukoamatta. Sillä oli selvästi jotain taka-alalla mielessään.
-Sano nyt mitä sulla on asiaa, sanoin hitaasti ja jäin odottamaan että se istahti mun viereen sohvalle. Tietysti sen mustat sukat oli niin pitkät, että kun sen puvun housujen lahkeet nousivat en istuutuessa, sen karvainen sääri ei paistanut senttiäkään. Taas yksi niin täsmällinen piirree siinä.
-Koulusta soitettiin, se aloitti, mutta mä lopetin sen heti.
-Löin turpiin yhtä jätkää, koska se rupes aukomaan mulle päätään. Nyt mulle annettiin harkka kielto täks päiväks ja huomiseks aamuks. Siinä se, sanoin korottaen ääntäni. Olin kyllästynyt kuuntelemaan selviä johdattelu lauseita. Miks ihmiset ei ikinä iskeny suoraan kiinni asiaan, vaan kierteli ja kaarteli sen ympärillä?
-Poika, sinä et ymmärrä että sinun täytyy keskittyä nyt kouluun ja uintiin. Susta ei voi tulla ikinä parasta, jos sä uhkaat uraasi tuolla tavalla. Katso nyt minua. Menestynyt, arvostettu, ja rauhallinen mies juuri sellaien kun täytyykin, se sanoi ilme kiristyen.
-Mua ei kiinnosta panostaa kouluun ja uintiin yhtään enempää. Mä panostan siihen niin paljon kun mä jaksan, ja siinä on. Mä haluun olla onnellinen, ja sellanen voi olla vaikka ei oliskaan paras. Ja miks musta tuntuu, ettei sullakaan ole sitä yhtä, onnea, vaikka sulle on ymärilläsi mediaa, alaisia ja aviovaimo? Tiuskaisin ja nousin seisomaan. Näin sivusilmällä Anjan astuvan varovaisesti olkkariin ja sen ilmeen sävähtävän, kun se kuuli mun puheenvuoron. Faija kasvot muutuivat tuhkaharmaiksi ja se ärjäisi.
-Älä sinä rupea määräilemään, onko minun elämäni onnellinen vai ei. Et voi aina tiuskia ylemmillesi vaan joskus täytyy nöyrtyä, ymmärrätkö, nöyrtyä että pääsee eeteenpäin. Ja sitä sinä et osaa!
Mua ärsytti sen tapa puhua musta kuin jostain kasvatuskokeilusta, ja mä hiljenin hetkeksi, niin että Anja ehti tunkea sanansa riitaan mukaan.
-Lukas, älä nouse isääsi vastaan, niin tästä ei tule mitään pahempaa. Kyllähän sinä tajuat, ettet voi loputtomiin vain iskeä jokaiselle vastaantulijalle nyrkkiä kurkkuun, se sanoi ärsyttävän myötätuntoisella äänellä, ja se ärsytti mua entistä enemmän, koska tiesin että se oli oikeessa.
-Uinti ja koulu-urasi kärsii, jos aina vaan jatkat tällästä, se vielä kuiskasi ja rikkoi meidän välille laskeutuneen tukahduttavan hiljaisuuden.
-Älä rupee neuvoo mua, ämmä! Te ette voi tajuta että työ ei oo elämän tärkein asia. Mä en ui senttiäkään sen takia että mä saisin mainetta ja mammonaa, vaan sen takia että mä nautin siitä, tajuattako te? Sanoin kävellen eteiseen. Kiskoin vieläkin märät lenkkarini kaapista ja runttasin jalkani sinne jotenkuten. Nakkasin mustan nahkatakkini harteille ja aukaisin oven.
-Moro. Hyvää illanjatkoa teille, toivotin niille pilkallinen hymy huulilla, kun lampsin ulkoilmaan.

Käännyin mitään ajattelematta torille päin, vaikka mä arvelin ettei siellä olis ainuatakaan myyjää tälläsella ilmalla. Mun aivot kärysi ja mun teki mieli ruveta huutaman ku Tarzan ja ryhtyä viidakkomieheksi. Että faija ja Anja osas. Ja Nina ja Hakkarinen ja Jakonen. Pikkuhiljaa hetken ajatuksiani jäädytettyäni pystyin jo kävelemään rennommin, nykimättä ja vilkuilematta koko ajan muita ihmisiä kulmien alta. Juuri kun mä astuin torialueen päähän, erotin sen perällä punavalkoraidallisen kojun, jonka tiskin takana istui tyttö. Sen kasvot näytti jotenkin sulavan ilmaan, se oli siinä sisällä. Tyttö ei todellakaan ollut harmaa eikä vetinen niinku ilma, vaan sen kasvot vaan istui siihen, näytti kuuluvan maisemaan. Sillä oli mahdottoman pitkät, vaaleat letit, jotka lepäsivät sen polville, kun tyttö nojasi kyynärpäillä polviinsa ja tuijotti edessään olevia kukkia. Kävelin hitaasti lähemmäs, ja huomasin kuinka isot, mantelinmuotoset ruskeet silmät sillä oli. Lisäksi sen huulet näytti todella haalean vaalenapunaisilta, ja näytti kun se olis asetellu niille jotain helmiäshohtoista, sillä ne loisti ku kaks helminauhaa tässä kosteassa elokuun ilmassa. Lähemmäksi päästyäni pystyin tarkkailemaan kokonaisuutta, ja arvion että tyttö oli hieman minun 187senttiä lyhyempi, vaikka se näytti todella pitkältä tuijottaessaan hieman musta ohi, pitkät jalat vierekkäin niiden tullessa myyntipöydän alata esiin. Mun mielenkiinto heräs ja nojauduin hieman eteenpäin, astellen yhä kojua kohti pitkin askelin.

HELMI

Yritin katsoa mua kohti kävelevän komistuksen ohi, mutta jotenkin mun kasvot eivät onnistuneet kääntymään siitä poispäin. Se käveli sen näköisenä, kun paljon urheilevat ihmiset kävelee, ja siitä huomasi heti, ettei se ollut mikään nöyristelevä tyyppi. Mun silmät ahmi sen ulkonäköä, kuin olisin elänyt muutaman vuoden luostarissa. Pojalla oli mustat, lyhyiksi kynityt hiukset, ja tajuttoman suuret, siniset silmät. Sen huulet oli hätkähdyttävän punaset, ja jos se ei olis ollut poika, olisin veikannut sen käyttävän huulipunaa. Tai no, nykyäänhän jotkut pojatkin meikkas. Mytta ei tää. Se oli mua varmaan muutaman sentin pidempi, mutta ruumiillisesti paljon isokokosempi. Se oli niin skrode, että olis käyny jostain vartijasta. Pojan hartiat näytti leveiltä, sellasilta jotka pystyy pitämään vaikka pyörremyrskyn raivon kaukana kun se vaan seisois sen edessä hartioineen. Pojan kasvoila oli hieman jäyhä, mietiskelevän näköinen ilme, mutta kun se kohtasi mun katseen, niissä pilkahti mielenkiinnon välke, ja mä käänsin katseeni pois. Helmi the tuijottaja jälleen vauhdissa. Käänsin pojalle selkäni, ja olin järjestelevinäni kukkapurkkeja, jotka olivat moitteettomassa, symmetrisessä järjestyksessä jo valmiiksi. Kuulin takaatani kivien rahinan märkiä laattoja vasten ja ääni sai ihoni nousemaan kananlihalle. Tai sitten se oli tuo ilmestys, joka näytti siltä kun olis just voittanu Mr. Finladin. Tai karannu joltain muotilavalta, joltain sellaselta missä vaatteita esittelivät oikeasti hyvännäköiset, timmi kroppaiset miehet eivätkä mitkään pyykkilaudat joiden jalat olivat ohuet ku hyttysen koivet.
-Saako täältä ostaakkin jotain? Täyteläinen ääni sujahti korvakäytävääni kutittaen sen tuhansia hermosoluja. Ääni kaikui päässäni, ja yritin pitää sen siellä mahdollisimman pitkään. Käännyin lettien heilahtaessa toiselle puolelle ja yritin virittää kasvoilleni myyjä-ilmeen. Pidin katseeni ruusuissa, sillä en halunnut kohdata pojan läpitunkevia, magneettien lailla puoleensavetäviä silmiä.
-Juu, näitä kukkia tässä, viittasin ympärilleni. "Eiku autoja ja vara-osia", teki mieli lisätä perään.
-Joo-o. Mä voisin ottaa yhden ruusun, ihan sama mitä väriä. Kokoa vaikka kuus jalkaa, poika sanoi. Ääni hyväili pehmeänä ilmaa ja laittoi sen värähtelemään. Miten jollain todellisella ihmisellä pystyi olemaan tuollainen ääni, mietin katsellessani ympärilleni ahtaassa kojussaa. Nurkassa kököttivät suurimmat, haalean punaiset ruusut, joiden terälehtien reunat olivat syvän punaiset. Pituutta yhdellä oli varmasti yli metrin, se kohosi muiden yli ruman ankanpoikasen tavoin, veti katseen itseensä ja erilaisuuteensa.
-Eiks sulla oo täällä yksinäistä? Ei näytä olevan muita kojuja, poika jutteli seuratessaan mua mun nyhtäessä ruusua ylös maljakosta.
-Mikäs täällä. Juttelen ruusuille ja kastemadoille, sanoin ähkäisten kun viimein sain ruusun kiskottua ylös saaden terävästä piikistä syvän haavan etusormeeni.
-Niillä on varmasti mielenkiintoinen elämäntarina, poika sanoi, enkä ollut varma oliko äänen huvittuneisuus tarkoitettu mun haavalle vai omituiselle vastaukselleni.
-Joo. Eräs ruusu sanoi kuihtuvansa pois kumppanin kuoltua, jatkoin tarinaa pokkana, odottaen pojan räjähtävän pilkkaavaan nauruun mun epätovoisten vastauksien takia. Tarina oli kyllä kuljettanut sen huomion pois mun yksinäisyydestä täällä ja muualla, mutta laittanut mut uuteen liemeen tarinan eteenpäinviemisessä.
-Sellasta se, kukillakin, poika vain tokaisi ja nojasi tiskiin. Lettini kiertyi ruusun ympärille mun kääntyessä, ja repäisi muutaman suortuvan irti. Kiersin sen nopeasti irti ja käännyin poikaa päin, katse yhä ruusussa.
-Haluatsä tän johonki suojaan tai sellaseen. Vai aiotsä kantaa tätä ihan näin vaa? Kysyin leikatessani juuresta palaa pois saadakseni ruusuun paremman imupinnan.
-En mä tarvitse siihen mitään. Mitä nyt kaunista ruusua piilottelemaan, poika kielsi ja sen katse suorastaan veti mun silmäluomia auki ja kaulaa ojentumaan suoraksi saadakseni katsoa sitä suoraan kasvoihin.
-Okei, käy. Ja viis euroo, tää on niin pitkäkin, sanoin häveten hintaa samantien. Ärsytti että piti pitää hintoja niin korkealle saadakseni jotain omaakin rahaa. Poika ojensi kätensä takin taskun uumenista ja lättäsi mun avoimelle kämmenelle rypistyneen vitosen.
-Eipä paljon maksa, tää on niin komeakin, poika sanoi laskien ruusun viereensä. Kukka ulottui sitä yli lantion. En sanonut siihen mitään, vaan laskeuduin penkille ja ojensin jalkani suoriksi. Hävetti niiden honteluus, mä olisin sopinut hyvin just joidenkin hyttyspoikien rinnalle, paitsi kasvot mun olis varmaan pitänyt peittää jollain.

-Moikka ja kiitos, sanoin ja nyökkäsin päälläni pojalle. Se ei lähtenyt, vaan jäi nojaamaan kojun metalliseen pystytystolppaan. Oli niin hiljaista, että mä kuulin vesipisaroiden hiljaisen tiputuksen ja meidän molempien hengityksen. Mun katkonaisena ja nopeana, turha arvata minkä takia, kun syy seisoi mun edessä. Ja sitten tuon komistuksen rauhallisen, pitkäksi venyvän hengityksen.
-Jatketaanko keskustelua sun ja luonnon vuoropuhelusta? Poika kysyi rennosti ja mä tuhahdin.
-No mä en nyt kyllä viitsi paljastaa enempää tai ne loukkaantuu, toivoin äänestäni kuultavan siihen tarkoitetun viestin "Mene pois", mutta poika ei ainakaan osoittanut ymmärtäneensä tarkoitustani.
-Niinpä, kivilläkin on tunteet, se sanoi ja arvasin sen virnistävän, niinku muidenkin hyvännäköisten poikien. "Mä tiedän että kaikki tytöt kuolaa mun perään, ja sä oot yks niistä. Ja vaikka sä oletkin tommonen harmaavarpunen, mun pitää osoittaa vetovoimani sullekkin, että saan taas kohotettua itsetuntoani illan bileitä varten." Oli mun arvailut sen päässä laukkaavista ajatuksista. Mua alko pikkuhiljaa harmittamaan mun alun avoin tuijottelu, mikä e ollut mulle kovin yleistä, paitsi just tämmösissä tapauksissa. mMä kun olin niin ujo ulkopuolisille, että kuljin naama kadunrajassa melkein missä vain. Luulis mun näennäisen yksityisyrittämisen kohottaneen mussa taistelutahtoa ja yritteliäisyyttä, ainakin itsevarmuutta, mutta sitä puolta tää hullu sateessa seisominen ei ollut herättänyt. Paremminkin vain aina siellä jossain piilevä nuha oli hyökännyt päälle ja saanut nenän helottamaan tomaatinpunaisena. Ja hiukset olivat kosteasta ilmasta pörröiset. Loin katseeni pojan kirkkaan värisiin tennareihin ja lisäsin ne pojan miinuslistaan ärsyttävän pitkäpiimäisen käytöksen lisäksi. Miksei se voinut lähteä jo? Se oli ilmiselvästi niitä urheilulukion snobbareita, jotka katto meitä ammattikoululaisia ku emäntä orjaa tai sinneppäin. Me oltiin tarpeellisia, koska me korostettiin lukiolaisten "täydellisyyttä", mutta oltiin muuten tarpeettomia. Tyhmiä, rumia, köyhiä, ja vihattiin lukiolaisia, ainakin Hakkerin lukiolaisia.
-Sä et vissiin oo tottunut puhumaan ihmisten kanssa, kun oot vaan kukille puhunut päivät pitkät? Pojan täyteläinen ääni oli vastakohta sanojen pisteliäisyydelle, joka niihin oli ilmestynyt. No, hyvä mulle, se varmaan kohta lähtis luikkimaan parinsadan euron tennareillaan.
-Joo, en, mokelsin ärtyneenä itselleni ja pojalle. Miks mä aina häkellyin juuri tuon tyyppisistä pojista, kunnes sain selville, että se oli täys @!#$ ja jouduin häpeämään aikaisempaa käytöstäni.
-No viitsisitkö edes katsoa muhun, että voisin sanoa vanhana papparaisena lapsenlapsille, että minkä värist silmät sillä tytöllä olikaan, joka ärtyneenä toivotti ukin hornan tuuttiin ilman ainuttakaan syytä? Poika tivasi, ääi yhä näennäisen rentona. Päätin nostaa katseeni, ehkä se lähtsi pois. Ymmärsin kyllä, että silmien värin näkeminen oli tekosyy jollekkin toiselle, sillä se oli varmasti erottanut niiden värin mun tuijottussession aikana. Ojensin vastahakoisena kaulani ja nostin katseeni tumman yötaivaan värisiin silmiin, joissa ei ollutkaan odottamaani halveksunnan pilkettä, vaan ihan rehellinen, mielenkiintoinen ilme. Silmiä reunustivat tajuttoman pitkät mustat ripset, ja näin nyt selvästi pojan kasvojen muotojen klassisuuden ja komeuden. Nenä oli suora, suu helotti punaisena ja leuka oli kulmikas. Meinasin huokaista, mutta tajusin sitten, että se saisi mut näyttämään entistä typerämmältä, ja sain sen pidätettyä huulille. Poika kallisti hieman päätään ja hymyili suun levitessä molempiin suuntiin.
-Tiesitkö, että aina ei oo hyvä pitää jääräpäisyyttään. Mutta joo, moikka.

Avasin ruskean oven sen naristessa valittavasti. Keittiöstä kuului kilistelyä, ja äidin ja isän äänien muminaa. Yritin loikkia huoneeseeni vaivihkaa,mutta yksi ruusupusseista putosi ja tumpasahti maahan vaimeasti.
-Helmi? Missä sitä on oltu? Isä könysi ylös ja otti tukea pöydänkulmasta. Sen silmät harottivat ja naamassa oli muutaman päivän sänki. Siitä löyhkäsi vanhan viinan haju muutaman metrin päähän. Mä olin nähny isän viimeksi varmasti menevän suihkuun ennen sen kännikaverin, Joukon hautajaisia. Ei se sinnekkään lopulta ollut jaksanut mennä, tai olis, jos olisin päästänyt sen siinä kunnossa menemään.
-Kaupungilla vaan kavereiden kanssa, valehtelin keräten ruusuja takasin pussiin. Äidin silmät seurasivat meitä hitaasti, se ei ollut onneksi juonut vieläkään. Äiti olikin ollut juomatta jo kaks viikkoa, mitä mä todella arvostin, kun tiesin että se oli ollut yhtä pahassa jamassa kun isä nyt. Se oli yks yö muutama viikko sitten tullut nukkumaan mun viereen, kuiskinu mulle, että halusi tälläsen elämän loppuvan. Seuraavana päivänä se oli selvänä ajanut sairaalaan ja sieltä vierotushoitoon muutamanksi päiväksi.
-Noissa vaatteissa? Miehet pyörii kiimaisina ympärilläsi kun kuljet puolipukeisena ulkona, isä irvisti inhoavasti ja mua puistatti. Mulla oli päällä vielä takki, pitkät housut ja kaulahuivi. Hyvin paljastavaa, mietin sarkastisesti, yrittäen nyhtää tästä inhottavasta tilanteesta jotai hyvääkin. Ainakin isällä oli entiset naurattajan taidot tallella.
-Joo, mä laitan lisää vaatetta päälle, lupasin ja sanojeni vakuudeksi kiskasin repustani villapaidan ja retuutin sitä kädessäni.
-Niinhän sinä, isän tyttö, isä hymyili ja tallusti takaisin kittiöön. Äidin katse seurasi mua mun jatkaessani matkaa yläkertan.

-Tiiätkö Helmi, tää on paljon paremmin näin. Mutta Samin pitäisi päättää lähtevänsä samaan kun minä, vaikka ei tää helppoa ole, äiti sanoi lusikoiden vanhentunutta jugurttia suuhunsa auki leikatusta purkista. Jugurtti oli paakkuuntunutta, ja mua äklötti.
-Mä tiedän, mutisin ja järjestelin laskuja ja tilin tilanteesta kertovia lappusia. Pitäis taas juosta hakemaan isän tuet ennenkuin se ehtisi kaataa niitä kurkuasta alas, mietin repiessäni paperiveitsellä auki seuraava kirjettä.
-On sullakin varmasti hankalaa tän tilanteen kanssa. Kaksi alkoholistia, se lisäsi loppuun ääni hieman tukahtuen. Mn ei tavinnut nostaa katsettani tietääkseni, että sen silmät olivat kostuneet. Äidille oli kova paikka nähdä itsensä tässä tilassa, senkin takia, että se oli ollut pidetty äikänopettaja lukiossa ennenkuin me oltiin muutettu tänne ja kaikki oli alkanut.
-Ei mulle mitään, valehtelin, vaikka tuntui raskaalta huolehtia kaikista juoksevista asioista. Äiti ei nyt jaksanut miettiä sellasia, isä ei ollut kunnossa ja mä en viitsinyt hakea apua, vaikka olis pitänyt. Mitä "kaveritkin" sanois, jos ne näkis mut jonkun sosiaalityypin kanssa juttelemassa. Onkis vaan kaiken tietoonsa ja mä saisin uuden leiman otsaani. Ei kiitos.
Äiti tarkkaili mua hetken aikaa, ja mä tuijotin herkeämättä ilmaslehtisen mainosta. Se huokaisi, nousi ja lähti olohuoneeseen. Mä jäin istumaan siihen miettimään, siirrellen kirjeitä edestakaisin pinojen väliä, järjestäen niitä yhä uusiin järjestyksiin. Ja miettien erästä poikaa, jolla oli yötaivaan väriset silmät ja musta siilitukka.

LUKAS

Mä näin sen matkalla koulusta kotiin, edessäolevan tuolin selkänojaan kiinnitettynä. "Iltapostin jakoa reippaalle nuorelle. Puh. 3354 678" Tiesin heti, että se oli mulle. Ilma kotona oli ollut yhtä paksua ku mummon keittämä kahvi, sitä olis voinut leikata veitsellä. Faija ei ollut puhua pukahtanut meidän yhteenoton jälkeen, mutta eihän se yleensäkään paljoa turhia puhellut. Anja sen sijaan oli vilkuillut mua sen näköisenä, että purskahtaisi minä hetkenä hyvänsä itkuun. Mä olin pelkästään ilonen siitä, mitä oli tullut neuvomaan. Mä en kestänyt sitä, että se luuli olevansa mulle joku mutsikakkonen, mulle se tulis aina olemaan vaan Anja, isän naisystävä. Mä en ymmärtänyt, miten faija oli niin nopeesti ohittanu mutsin kuoleman, kolmessa vuodessa ja tuonut Anjan kotiin. Ehkä niillä oli ollut joku työpaikkaromanssi jo mutsin aikana. Faija oli varmaan hakenut lohtua työpaikalta, kun ei ollut sitä kotona ehtinyt saamaan omien kiireittensä vuoksi. Siinähän ne hommat hoituu sopivasti palaverien välissä, mietin tuijottaessani pää kallellaan ilmoitusta. Mutsi oli ollut ainoa, joka oli tajunnut, etten mä tähdännyt yhdeksi jani sievisistä. Mä halusin, että mulla olis uintiuran rinnalla jotain muutakin, aikaa olla kavereiden kanssa. Enkä halunnut koko ajan painaa vaan altaassa tuhatta ja sataa, vaan elää niin normaalia elämää kuin pystyin. Siis olympiamitalien välissä, tietenkin.
Repäisin paperin nurkasta palasen ja tuhersin tylsällä repusta löytyneellä lyijykynällä numeron paperille. Pääsisin edes kotoa pois, hengittämään raikkaampaa ilmaa. En mä rahaa tarvinnut, eikä sitä kai postinjakamisesta saanutkaan ku vaan jotain pari euroa tunnilla.

Ilma oli tosi sumuinen ja harmaa, ja siitä mulle tuli mieleen parin päivän takainen tapaaminen torilla. Mun suupielet nousi pakosti, kun muistelin tilanetta. Tyttö oli samaan aikaan ahminut mua silmillään ja häätänyt mua kylmäkiskoisesti pois. Se jos mikä riitti nostamaan entisestään mun mielenkiintoa. Eikä tilannetta helpottanut se, että tyttö oli merkillisen kaunis. Ei sellaisella näytellijätär tyylillä, vaan ihan omalla tyylillään. Sekoitus jotain herkkää ja vahvaa. Sellaiset oli aina kiehtonut mua. Ja sen hiukset näytti just siltä, että joku nuorukainen vois kiivetä niitä pitkin ylös torniin, sellaset pitkät ja vahvat kun olivat. Musta oli kuoriutunut varsinainen herrasmies sen edessä. Mä en ollut pystynyt kuvittelemaankaan suuhuni sellaisia lauseita, mitä mä olin sille sanonut, vieläpä sellaisella äänellä, ilman vitsiä. Mutta ehkä joku korkee taho oli syöttäny ne sanat mulle, sillä mä olin tuntenut tytön katseen pitkään selässäni kävellessäni pienen puun kokoisen ruusun kanssa kotia kohti. Ne oli näköjään tehonnut, ne sanat. Mä katsoin ikkunasta ulos virnistys huulillani, ja mun suu repes entistä suurempaan hymyyn, kun näin sen saman mummelin taas kiskovan sitä pikkulikkaa kauemmas mun virnistyksen vaikutuspiiriltä. Se pui mulle nyrkkiään ja sai mut lopulta kääntämään naamani poispäin. Mun oli pakko laittaa naama peruslukemille, sillä toisella puolella bussin käytävää istui vanhempi mies, joka tuijotti mua ihmeissään. Eihän yksinoleva ihminen saa hymyillä.

Bussi nytkähti liikkeelle ja soljui liikenteen keskellä kohti määränpäätä. Kohta se kuitenkin taas poikkesi pysäkille, ja uutta porukkaa lappasi sisään. Kaks nuorta jätkää, pari keski-ikästä naista ja sitten se tyttö. Jolla oli helminauhat huulilla ja kasvoilla ristiriitainen ilme. Sillä oli päällään muhkee ruskea neuletakki, jonka sisälle se näytti kääriytyneen. Sen selässä oli Dakinen musta reppu, johon oli kiinnitetty kaikenlaisia pinssejä. Tyttö käveli ryhdikkäästi käytävää eteenpäin, katse maassa. Se olis voinut olla vielä kauniinpi, jos olis kantanut päätään kaula suorassa. Yhtäkkiä, varmaan tunnettuaan mun katseen, se nosti hetkeksi päätään ja vilkaisi ympärilleen. Yksi mantelisilmien hipaisu muhun ja mä virnistin sille tuntemisen merkiksi. Se katsoi mua hetken, kunnes käänsi selkänsä ja istahti mua pari penkkiä edemmäs. Pistin merkille kaupungin osan, jossa se oli noussut kyytiin. Tyttö oli varmaan ammattikoulussa, osoitteesta päätellen. Ja siitä, että lähistöllä ei ollut muita kouluja, enkä mä ollut ikinä nähnyt sitä meidän koulussa. Tollasta ihmisolentoa ei olisi voinut olla huomaamatta kaikkien toistensa näköisten tyttöjen joukosta. Bussi kaasutti eteenpäin, ja mä tarkkailin tyttöä herkeämättä. Sen pää nousi reilusti selkänojan yli, hiukset olivat nyt epämääräisellä sykeröllä niskassa. Se tuijotti ikkunasta ulos, ja sen kuvajainen heijastui lasin pinnasta. Mua kiinnosti koko ihminen aivan tavattomasti, se oli samaanaikaan niin itsevarma, mutta kuitenkin ryhdissään niin epävarman ja särkyvän olonen. Jotain toista Nina-lihashirmun vastakohdaksi. Vertaisn tyttöä hetken urheilulliseen Ninaan, jonka oranssinruskean ihon alla pullottivat lihakset. Nina oli samaan aikaan sekä lihaksikas että siro. Lyhyt ruskea tukka, ruskeet silmät ja mutrusuu. Lyhyesti sanottuna syöjättären näköinen, aivan toista kuin tämä luontokappale, joka istui pari penkkiä mun edessä, eikä näyttänyt mitenkään haluavan jatkaa muhun tutustumista. Jotenkin pitäis keksiä keino, miten tällänen kovan kundin maineessa oleva lukiolaisjätkä kehtais mennä amiksen viereen istumaan. Olkoonkin, etten mä oikeesti välittänyt muiden mielipiteistä, säälin vain meidän koulun terkkaa ja hammaslääkäriä ja lyhensin potilaslistaa järkeilylläni. Tuhahdin ja rentouduin selkänojaa vasten. Kai nyt jossain vaiheessa kyytiin pitäisi tulla niin paljon porukkaa, että mä nuorempana voisin kohteliaasti tarjota lapselle ja vanhemmalle vierekkäiset paikat ja istahtaa ruusunmyyjätytön viereen.

Nuori perheenisä tuijotti avuttomana ympärilleen täpötäydessä bussissa, vieressään räkänokkainen pikkutyttö ja edessään rattaissa köllivä vauva. Kun meidän katseet kohtasivat, nousin penkiltäni ja sanoin että olkaa hyvä, saatte rattaatkin tähän eteen näin. Isä hymyili mulle helpottuneena, ja mä olin tyytyväinen itseeni. Yksi hyvä työ päivässä, sataa huonoa tekoa vastaan oli mun mielestä ihan hyvä juttu. Nyt mä vaan kasvattaisin kylläkin huonojen tekojen listaa menemällä istumaan tytön viereen, joka ei näyttänyt mua kaipaavan.
-Voisinkos mä tulla tähän istumaan. Piti luovuttaa paikka sille, kenelle se kuuluikin, avasin keskustelun ja vastausta odottamatta laskeuduin istumaan. Tyttö vilkaisi mua, mutta nyökkäsi vain nopeasti, eikä avannut suutaan.
-Mites on kauppa käyny? Kysyin leppoisasti jutellen ja taputtelin reisiäni. Tyttö huokaisi raskaasti ja aukaisi suunsa.
-Miks ihmeessä sun täytyy leikkiä jotain sosiaalista suomalaista koko ajan? Etkö sä voi tajuta, että kaikki ihmiset ei kaipaa sun seuraa, edes tällänen amistyttö ku mä. Kerrankin se katsoi mua pitkään vapaaehtoisesti suorassa istuen, ja sen kasvoilla oli sellainen ilme, jota mä en ollut nähnyt vielä kenelläkään. Mun leuka putosi polviin ja tyttö varmaan luuli iskeneensä arkaan paikkaan ja naurahti hieman ivallisesti ja itseensätyytyväisenä. Ilme muuttui, enkä mä ehtinyt tulkita sitä.
-No jaa.. Voihan näitä asiakassuhteita näinki hoitaa, totesin rauhallisesti, ja tuon ilmeen mä tunnistin. Se oli sekoitus puhdasta raivoa, ärtyneisyyttä ja samaan aikaan huvittuneisuutta.
-Mä en hoida asiakassuhteitani missään muualla kuin pöydän toiselle puolella seisten, se sihahti hampaidensa välistä kuin kyykäärme ja käänsi katseensa suu irvessä pois. Mä jäin katselemaan sen takaraivoa ja ihmettelin mikä sillä oikein oli. Okei, ehkä mä olin rasittava, ärsyttävä ja outo, mutta en noin suuren vihan ansaitseva. Oli mun vuro huokaista raskaasti ja kääntää katse pois. Tohon ei näköjään purrut mikään muu, joten täytyi kokeilla välinpitämättömyyttä.

Matka taittui nopeesti, kerrostalot alkoivat vaihtua omakoti- ja rivitaloihin. Tyttö ei ollut vieläkään luovuttanut, joten mä aloin turhautua. Aloin miettiä, että miksi just sen tytön, josta mä olin rehellisesti kiinnostunut, piti olla toista maata kuin ne tytöt, joiden suurin päänvaiva oli se, katsoako mua kasvoihin läheltä vai tyytyä vilkuilemaan mua pelokkaasti kauempaa. Ja sitten se käänsi päätään, ihan hitaasti, varkain. Näin sivusilmällä sen silmien avautuvan, ja sen katse kulki hitaasti pun päälakea alaspäin, rintakehää kohti. Käytin tilannetta hyväkseni ja käännähdin nopeasti, yllättäen tytön. Hetken sillä kesti tajuta katsovansa mua silmiin, ennenkuin se alkoi muka puhdistaa kynnenalusiaan naama punaisena.
-Mikä sun nimi on? Kysyin kun en muuta keksinyt. Jos meidän koululaiset näkis mut tässä tilanteessa, anelemassa tytöltä paria sanaa, ne naurais mut pihalle lukiosta. Pyyhkäisin kämmenellä farkuistani näkymätöntä likaa pois ja odotin.
-Helmi. Sä olet varmaan joku Niko tai Ville, se vastasi ja vilkaisi mua. Olin erottavinani sen suupielen nykivän.
-Enpäs vaan Lukas, kielsin ja painoin stoppia.
-Mä kun ajattelin että tollanen perus kovisnimi sopis sulle, Helmi huokaisi muka pettyneenä itseensä. Tyttöhän osas tarinoimisen lisäksi puhua ihan pokkana toisille tollasta päin naamaa.
-Jaahas, kuittasin ja nousin seisomaan bussin ajaessa pysäkille.
-Hei vaan, Helmi, huikkasin ja astuin bussista ulos. Edes jotain edistystä simpukka rintamalla, mä mietin. Jos merien simpukat pystyisivät tollasia helmiä pyöräyttelemään, niistä käytäis sotaa.

HELMI

En millään saanut unta. Koko päivä oli ollut yhtä sekamelskaa, Lukaksen tapaaminen oli vaan kruunannut kaiken sen. Lakanat tuntuivat kietoutuvan mun jalkojen ympärille kuin intohimoiset kosijat, ja kohottauduin istualleni. Kuu mollotti isolla tummansinisellä taivaalla, joka näytti suunnattoman suurelta siniseltä peitolta. Ihan kun se laskeutuis kohta maapallon päälle ja nukuttais meidät lämpöiseen uneen. Mutta ne silmät. Ajatukseni harhailivat takaisin ruuhkabussiin. Lukas oli syntisen hyvännäköinen, mutta sen luonne oli jotenkin kaksijakoinen. Tai ainakin musta tuntui siltä, sillä se oli jotenkin liian kiinnostunut musta, etten mä voinut antaa itselleni lupaa olla miettimättä, että sillä oli jokin taka-ajatus. Se oli sen sortin kovannäkönen tyyppi, ettei sillä voinut olla mitään mielenkiintoa tällästä mun tyyppistä tyttöä kohtaan. Haluaisin tietää edes yhden syyn, miksi se oli näin lyhyellä aikavälillä pujahtanut mun näköpiiriin kuin kuusta ammuttu, niin olisin voinut heittäytyä kunnolla siihen lämpimään poreilevaan juomaan, joka oli aina täyttänyt mut kun Lukas oli mun lähellä. Pyyhkäisin kasvoilleni valtoimenaan valuvat hiukset olan taakse ja nousin ylös. Mun oli pakko päästä terassille tuulettamaan ajatuksiani, että saisin unen päästä kiinni. Muuten saisin huomenna nimekseni Helmi "Panda" Tammisen. Talo oli hiljaa, mutta isän kuorsaus kuului rahisevana olo-huoneesta. Aukaisin lasioven ja tassuttelin hiljaa isän vierelle. Toinen käsistä oli valunut alaspäin ja sormet haparoivat lattiaa. Suu oli auki, ja hiukset harottivat joka suuntaan. Se toi mulle mieleen Uuno Turhapuron resuisine likaisine paitoineen ja college-housuineen. Se näytti niin erilaiselta, muutaman vuoden takaiseen sporttiseen mieheen verrattuna. Ei mun isältä. Siltä jonka mä muistin ala-asteelta. Kaikki luokkalaiset oli kadehtinut sitä, että mun isä jaksoi olla mukana joka jutussa ja juoksi mun kannoilla hiihtokisoissa. Taputti katsomossa, vaikka mä olisin kaatunut yrittäessäni osua palloon. Nyt se oli kuin repaleinen varjo entisestään. Yhtäkkiä kuu ujutti säteensä sisälle isoista ikkunoista ja osui avonaiseen pulloon. Se oli puolillaan, korkki lojui vieressä. Isä oli ottanut ennen nukkumaanmenoakin. Kyykistyin hitaasti ja nostin pullon ylös. Nousin ja kävelin hiljaa parvekkeen suuntaan. Kun painoin oven kahvan alas, se kitisi valittaen ja isä korahti. Pidätin hengitystäni seisoen varpaillani, mutta se jatkoi uniaan. Betonilattia tuntui kylmältä hikisiä varpaitani vasten, ja kävelin päkijöilläni kaiteen varaan. Käänsin pullon ympäri. Litku valui lotisten alas ja hävisi kosteaan maahan.

-Helmi! Herää jo! Äiti huusi ja aukaisi oven nopeasti. Nousin vieteriukon tapaan ylös ja tähyilin kelloa. Kakskytvaille kaheksan. Pomppasin ylös ja ryntäsin syömään aamiaista. Miten tuore sämpylä pystyikin tuntumaan niin kuivalta ja tarttumaan suuhun kuin sahanpuru? Kulautin alas maidon ja vedin muutamalla harjanvedolla tukan selväksi. Nyt en ehtisi tehdä sille mitään, se saisi lentää takanani supermiehen viitan tavoin. Puin päälleni neulepaidan ja vetäisin jalkaani kolitsit. Laukku lennähti olalleni eteisin tuolilta, ja mä olin jo menossa.
-Kävisitkö kaupassa koulun jälkeen? Äiti vielä huusi mun perään, ja mä tunustelin taskuani. Siellä tuntui olevan muutama setel, kai mä niillä jotain saisin. Juoksin verenmaku suussa bussipysäkille, ja ehdin juuri ja juuri pysäkille, kun bussi kaarsi sinne. Kuski toivotti hyvät huomenet ja sain kakisteltua vastaukseksi jonkinlaisen "hy-hy-väähh-ää huo-hu-huomen-tah":n, kun heilautin laukun penkille ja pysähdyin haukkomaan henkeäni kuin olisin juossut aavikkomaratonin ilman vettä. Ehkä jossain vaiheessa pitäisi osallistua liikuntatunneille muutenkin kuin seisomalla jossain puolustusrajan alapuoellla. Lysähdin penkkiä vasten ja suljin hetkeksi silmäni. Toivottavasti tää ei jatkuis samanlaisella rytinällä halki koko päivän.

-Tamminen? Viitsisitkö kääntää tämän lauseen? Enkunmaikka kysyi katsoen luokkaa silmälasiensa alareunan ali. Tapa sai sen katseen näyttämään halveksivalta ja ylenkatsovalta.
-Kukaan ei voinut arvata, että lastenkodissa tulisi tapahtumaan jonkinlainen johtamiskysymykseen liittyvä konflitki, tavasin nenä kiinni kirjassa. Luokassa oli unenomainen tunnelma, kaikki oppilaat nuokkuivat käsivarsiensa varassa tai tiirailivat kaihoten vihdoinkin kirkastuneeseen syysilmaan. Mä tein vaudilla enkuntehtäviä eteenpäin, ettei tulis mitään läksyä kotiin. Iltapäivällä olisi enää käytännön tunteja, eikä niiltä tulisi mitään erikoista läksyä. Muistelin kultasepäntyöhön liittyviä enkunsanoja, ja vilkuilin aina välillä muita oppilaita. Luokalla ei ollut ketään varsinaista pelleä, mutta Andreas yritti välillä ottaa hartioilleen sankarin punaisen viitan. Muut oppilastyypit löytyivät, hiiskat, nörtit, pissikset, tavikset, gootit ja kaikenlaiset synkistelijät. Mä en katsonut kuuluvani mihinkään näistä. Olin yleensä luonteeltani aika peräänantamaton, kun sille päälle satuin. Uusien tuttavuuksien joukossa käyttäydyin mieluummin torjuvasti ja esittäen mieleeni uppoutunutta, että sain tarkastella heitä mitään näkemättömin silmin saadakseni luotua heistä mielipiteeni. Kouluissa liikuin milloin kenenkin kanssa, mutten yleensä kuulunut porukan pääjengiin, johon kuuluivat ne, jotka ramppasivat kuokkavieraina lukiolaisten bileissä tai juoksivat baareissa isosiskojen- tai veljien papereilla. Kun joku ehdotti mulle kyläilyä, saatoin lähteä, mutta kotiini en koskaan kutsunut ketään. En halunnut koko koulun saavan tietää isän alkoholismista ja näkevän missä kunnossa talomme oli sisäsltäpäin. Ulkopuolelta olin saanut sen viime kesänä maalattua, joten se sulautui hyvin naapuruston puutalojen sekaan. Bileissäkin kävin harvakseltaan, sillä mua inhotti nähdä ihmisten hölmöilevän kännissä ja esittävän jotain muuta kuin oli- tai sitten sitä perimmäistä itseään.
-Läksyksi sitten sivut 234-237. Kääntäkää kappale vihkoon ja viimeistelkää ammattikirjoitus, opettaja sanoi kirjoittaessaan läksyt taululle haalean punaisella liidulla. Kirjoitin vihkon yläreunaan muistutuksen ammattikirjoituksesta, ja maleksin virran mukana sinne minne se vei, voimakkaaseen valtameren sopukoissa piilevään virtaan joutuneen kalan tavoin.

Punnitsin mielessäni, kumpi oli tärkeämpää, c-vitamiini vai uusi hammasharja mulle. Päädyin vitamiineihin ja nostin sen oranssiin lähikaupan koriin. Hiukseni valuivat koko ajan hintoja tarkkaillessani silmille, ja löysin tunnustellen ponnarin housujen taskustani. Kietaisin hiukset sillä kiinni, vaikka osa suortuvista karkasi heti ponnarin ulottumattomiin. Kävelin kohti kassaa, ja ladoin ostokset hihnalle. Siinä oli perustarpeita, leipää, jugurttia, leikkeleitä ja maitoa.
-15-euroa ja kahdeksankymmentäneljä senttiä, ylä-asteikäisen näköinen nuori poika sanoi ja siirsi ostokseni liukuhihnan päähän. Kaivelin rahoja taskusta ja ojensin ne myyjälle. Poika räpläsi rahoja hetken aikaa, ja työnsi ne sitten kassakoneeseen. Se nyökkäsi mulle ja työnsi laskun kouraan. Musta näytti, että se oli ekoja päiviä työssä, ehkä sillä oli tetti. Se oli tosi hermostuneen näkönen, näpelöi välillä finnejään ja hieroi hikisiä käsiään farkkuihinsa.
-Kiitti, sanoin ja heitin kangaskassit olalleni. Poika näytti helpottuneelta päästessään hetkeksi asiakkaista. Tuli mieleen mun ekat päivät töissä, silloin oli koko ajan pelännyt kämmääväni. Ulkona oli tosi syksyinen ilma, sellaisen lämpöisen syksyn ilma. Missään ei näkynyt sumun häivääkään, ja mun teki mieli tanssahdella matka bussipysäkille. Mua ei just nyt kiinnostanut pätkääkään kukaan Lukas. Mikä sekin kuvitteli olevansa, joku suloinen tyttömagneettiko? Sillä oli varmaan ollut hauskaa nähdessään mun tuijotuksen silloin bussissa. Mä kyllä oikeestaan tykkäsin tälläsistä hetken ihastuksista, niistä sai voimaa päivään.

Kotona ei ollut ketään, ja jouduin laskemaan ostokset hetkeksi oven eteen kuramatolle. Mulla oli samassa avainnipussa monta avainta ja yritin muistella, mikä niistä oli kodinavain. Jouduin niin harvoin käyttämään avaimia, etten millään muistanut mikä niistä kävisi lukkoon. Yleensä kummatkin vanhemmista, edes isä oli kotona, mutta ehkä ne oli saanu jonkun yhteisen innostuksen ja lähteneet tuulettamaan aivojaan. Tuskailin avaimien kanssa ja kun ne vielä tippuivat kilisten portaille, tuhahdin kukkuisesti kuin Noan arkista unohtunut kirahvi. Viimein sain käsiini oikean avaimen, ja hymyilin tyytyväisenä kun lukko kolahti avautumisen merkiksi. Just kun mä nostin ostokset sisäpuolelle, tunsin olassani koputuksen. Käännähdin nopeasti, ja kassi putosi lattialle. Näin sumeasti edessäni tutunnäköisen pojan, ja jostain alitajunnasta mulle välittyi käsky sulkea ovi, ettei sisälle nähtäisi. Suljin oven. Räpytin silmiäni ja yritin yhdistää edessäni seisovaa postipoikaa johonkin aikaisemmin näkemääni henkilöön, mutta paikka ja aika eivät täsmänneet. Astuin taaksepäin ja nojasin oveen.
-Lukas? Postimies, totesi älykkäästi ja Lukas virnisti kokosuun leveydellä.
-Sä oot aika hauska tyyppi. Voi kun mulla ei ollut kameraa, ton olis voinut hyvin lähettää Hauskoihin kotivideoihin. "Tyttö kamppailee oven euki ja sulkee sen sitten paniikissa unohtaen avaimet sisälle". Tuijotin sitä nolona, ja olin juuri alkamassa äyskiä sille tunkeutumisesta yksityisalueelle, kunnes tajusin. "Ja unohti avaimet sisälle".
-Ei voi olla totta! Puuskahdin ja rynkytin ovea. Poika seisoi tumput suorina virnuilemassa ahdigolleni, laukku täynnä ilmaisjakelulehtiä. Mitä se siinä vielä toljotti, miksei se se heittänyt lehteä mulle ja jolkottanut toiseen taloon? Potkaisin kiukkuisena ovea, jolloin viimeisetkin suortuvat onnettomasta ponnaristani irtosivat, ja huokasin.
-Tää ei aukea, totesi järjenvalo välkkyen, ja tunnustin tappioni luomalla katseeni Lukakseen.
-No katos kummaa, se viisasteli ja sen pisteet mun silmissä laskivat vilisten. Nauraa nyt nuoren neidon ahdingolle! Just kun mun mieli oli ollut niin korkealla, niin sitten piti tulla tällänen takaisku.
-Joo-o, tyydyin vain sanomaan ja tuijotin lukittua ovea.
-Mites sä ajattelit päästä sisään?
-En tiiä.
-Joskus on hyvä pyytää apuakin..
-Mitä sä voisit tehdä? Ootsä vaklannut meijän perhettä ja saanut selville, että meillä on jossain sammiollinen avaimia? Kysyin ja istahdin portaille sen alapuolelle. Repäisin sen laukusta yhden lehden, ja sen välistä laskeutui paperinpala mun syliin. Oli ihan hiljaista, kun Lukas osoitti parveketta ja sen avoimena olevaa ovea.
-No, jos pitää silmät päässä, saatta huoamata muutakin kuin avaimia, se hymyili ja mä pomppasin ylös.
-Oi ihanaa, virnistin ja kietaisin hiukset käteni ympärille.
-Ehkä susta on jotain hyötyä, jos vaan ilmestyt sillon paikalle ku tarvitsen apua, sanoin ja lähdin astelemaan parveketta kohti. Nurmikko oli vielä aivan vihreää, mutta jo hieman sen näkösitä, että olisi jo halunnut päästä talvilomalle.
-Sä voisit lukea sen ilmoituksen siitä paperinpalasta, vaikka nyt on ehkä vähän huono hetki, Lukas sanoi kovalla äänellä perääni. Pysähdyin ja mietin hetken. Olisko se joku typerä juttu mulle, vai oliko se ihan tosissaan. En tienyt, mutta päätin riskeerata.
-Mmjoo, mutisin ja otin lehden kainalostani.
-Ja jos et saa selvää, siinä lukee: Olet hassu, lähtisitkö kahdeksan jälkeen kahville? Lukas pamautti, ja mä luin silmät vilisten noi nopeasti äherretyt sanat. Mun silmät liimautuivat sen silmiin ja vaikka olin aidemmin päättänyt olla välittämättä kenestäkään Lukaksesta, mun pasmat meni sekasin sen katseesta. Sille ei voinut mitään, hyvännäköisiä miehiä pitäis kieltää vaikuttamasta katseellaan muihin ihmisiin.
-Öhh. Mitä tai siis, joo, ähkäisin lopulta ja hymyilin. Lukas heilautti kättään, kääntyi postilaukku liitäen ja lähti astelemaan portista ulos.
-Muut asiakassuhteet odottelevat! Nähdään Leivoksessa kahdeksalta! Ja niin se oli jo poissa mun näkyvistä, naapurin kadulle ylettyvän syreenipensasaidan takana. Kolautin parekkeen oven kiinni takanani ja jäin tuijottamaan vastapäistä seinää. Mun elämähän oli muuttunut varsin ennalta arvaamattomaksi.

HELMI

Kello lähestyi kahdeksaa samaan aikaan tuskastuttavan hitaasti ja aivan liian nopeasti. Mua harmitti että olin langennut Lukaksen ansaan niin nopeasti, vilkaisemalla vain sen silmiä. Toisaalta mun olis tehny mieli hymyillä koko maailmalle, niin onnellinen mä olin. Että Lukaksen tapanen poika pyys mua epävirallisille treffeille. Mä olin käynyt treffeillä viimeks joskus ala-asteella, jonkun mun rinnakkaisluokkalaisen kanssa. Se oli ollut sillon lähinnä jännittynyttä toisen silmäilemistä ja hermostunutta hihittämistä. Pussaillut mä olin viimeksi myös ala-asteella, venäläisen postin ansioista tai takia. Mä olin joutunut pussaamaan meidän luokkalaista mahtavan sylkivaraston omistavaa poikaa, ja muisto suukosta oli jotain imukuppimaisen imun ja koiranpusun väliltä. Istuin parvekkeella ja potkin jalallani vauhtia korituoliin, joka riippui katosta. Ulkona oli sen verran raikasta näin illalla, että mun täytyi pitää fleeeceä päällä, koska aurinko ei päässyt enää kurkottamaan parvekkeen katoksen alle. En oikeestaan edes tiennyt, mitä treffeillä tehtiin. Mä en uskonut että se olis semmosta amerikkalaista hömppää, toisen silmiin tuijottelemista ja rajuja rakkauskohtauksia. Eikä taustalla varmastikaan sopivasti soisi joku rakkausbiisi ja kahvila olis aivan täynnä, mutta slti meitä rakastavaisia ympäröisi vain meidän tunteidemme muuri muuta maailmaa vasten. Mun oli pakko irvistää kuvitelmilleni, ja vaikkei ketään tiennyt mitä mä olin miettinyt, puna kohosi mun kasvoille. Olin nähnyt Lukaksen vain muutaman kerran, ja nyt mä jo kuvittelin meidän välille hurjaa romanssia ja suutelemista. Vois melkein sanoa että inhottavaa. Sillä mä en oikeasti tiennyt mitään Lukaksesta, niin tää onnen tunne ei voinut olla ihastusta siihen ihmisenä. Ehkä mä vaan nautin olla sen lähellä, se kun oli niin hyvännäköinen, että sen vieressä pakostikin sai osan sen vetovoimasta. Ehkä sen voima oli jopa suurempi kuin painovoima, sillä miks mulla sitten muuten tulis sen silmiin katsoessani oudon painoton olo? Keskeytin pohtimiseni vilkaisemalla kelloon ja tajuamalla, että se oli jo puoli kahdeksan. Jos mä halusin antaa itsestäni hyvän vaikutelman ja saapua paikalle ajoissa, mun täytyisi lähteä nyt.

Kun mä kävelin kohti kahvilaa pitkin askelin, käsivarsien heiluessa vieressäni, mulla oli tunne että kaikki tiesivät mun menevän tapaamaan jotain poikaa. Toi mummo tossa katsoi mua just sillä tavalla ja toi poika ja toi isä lapsensa kanssa. Tiesin ettei ne tiennyt, mutta silti mä ajattelin sillä tavalla. Kai sitä tulkitsi ihmisten ilmeet eri tavalla eri tilanteissa. Käännyin kulmasta ja näin kaukana kahvilan, jonka oven yläpuolella oli hieno taulu, johon oli piirretty herkullinen leivos. Mun vatsanpohjassa perhoset pelas sulkapalloa ja oudosti mun käynti alko hidastumaan. En huomannut punaisten valojen vaihtuvan vihreäksi, ennenkuin takanani seisova nainen lähti kävelemään kadun yli. Nostin kiireesti jalkaa toisen eteen ja yritin vilkuilla kadun varressa olevista näyteikkunoista, loistiko jännitykseni kasvoiltani. Mä olin ihan varma, että Lukas tukehtuis kahviinsa jos tietäis mun jännittävän tapaamista näin paljon, kun mä jännitin. Keräsin kaiken mahdollisen rohkeuteni ja avasin kahvilan ison puisen oven. Silmäsin heti koko kahvilan läpi, mutta en nähnyt missään Lukaksen mustaa päätä. Huokaisin helpotuksesta ja astelin paikalle, josta Lukas näkisi mut helposti kun tulisi sisään.

LUKAS

Mä olin jälleen tavoilleni uskollisena myöhässä. Pistin vauhtia ja juoksin viimeisen kadupätkän, mutta nähdessäni kahvilan ikkunat hiljensin vauhtia, jotta Helmi ei näkisi mun kiirehtivän juoksujalkaa sen helmoihin. Kun se oli hyväksynyt mun kutsun aiemmin päivällä, olin meinannut pudottaa silmäni sen jalkojen eteen, mutta saanut itseni kuriin lähtemällä pois sen luota. Se oli näyttänyt niiden talonpihalla tapahtuneen kohtauksen aikana välillä epätoivoiselta, nololta, ivalliselta, söpöltä ja kauniilta. Tolta vikalta se oli näyttänyt katsoessaan mua silmiin ja mokeltaessaan suustaan myöntävän vastauksen. Musta oli outoa, että mä olin kiinnostunut siitä niin, että halusin tavata sen rauhallisemmin. Mua ei yleensä kiinnostanut sen tyyppiset vähän epävarmat tyypit, mutta ehkä mä siedin sitä sen takia, että se kuitenkin välillä oli niin itsevarman olonen että meinas tukehtua egoonsa. Ja toisaalta epävarmuus oli ihan meneteltävää, jos se johtaisi sen kiinnostukseen mun kaltaista raavasta miestä kohtaan. Virnistin itsekseni ja aukaisin kahvilan mahtipontisen oven terävällä kiskaisulla. Kuljetin katsettani läpi kahvilan, joka oli puoliksi täynnä, ja viimein se kohdistui Helmiin, joka istui pienessä pöydässä ikkunan vieressä. Sillä oli päällään ihan perusvaatteet, joten siinäkin asiassa se oli ihan toistamaata kuin monet muut tytöt. Sitä ei näyttänyt kiinnostavan pätkääkään, huomaisinko mä, että sillä oli päällään samat vaatteet kuin muutama tunti sitten. Kävelin rennosti sitä kohti ja istahdin sen viereen.
-Sä tulit, se sanoi ensimmäisiksi sanoikseen ja katsoi mua hieman alta kulmien. Tällä kertaa kuitenkin kaula suorana ja katse varmasti kohdistettuina mun silmiin.
-Tottakai mä tulin. Mähän sut kutsuin, vastasin hieman hämmästyneenä ja Helmi kohautti hartioitaan.
-Se nyt ei merkkaa mitään, se puuskahti ja puraisi huultaan. Täähän ei mee yhtään hyvään suuntaan, vaan kohta tyttö happanee mun slmissä, mietin ja yritin keksiä tilanteen pelastavaa asiaa. Silmäilin hetken ympärilleni kahvilassa hiljaisuuden vallitessa. Kahvila oli sisustettu aika modernisti, viherkasveja oli siellä täällä ja tauluilla kuvia mahtavien näköisistä leivoksista.
-Haluatsä jotain? Älysin kysyä ja Helmi ilmoitti heti että mansikkaviineri ja cappucino päälle.
-Mä otan sit kaks niitä, mä voin maksaa, nyökkäsin ja nousin ylös työntäen tuolia taaksepäin. Ehdin nähdä tytön kasvoilla yllättyneen ilmeen, ennenkuin käännyin tiskiä kohti.
-Vautsi mikä herrasmies, se vielä sanoi perääni ja mun oli pakko kääntyä iskemään sille silmää. Helmi tuijotti mua hetken silmiään räpäyttämättä, kunnes sen kasvoille kohos hymy joka ulottui silmiin asti ja se nikkas silmällään mulle takaisin. Jos mun kaverit olis nähny tän tilanteen ja sen, miten mä olin sen hoitanut, ne älyäis yhden jutun. Ettei mun perheen rikkaus ja tyttöjen mieleen oleva ulkonäkö olleet ainoat asiat, jotka vetivät niitä puoleensa.

Helmi heilutteli cappucinoaan ja puhalsi siihen välillä. Sen hiukset olivat kiinni, mutta hiukset ei oikeen pysyny kurissa, ja se näytti joltain satukirjasta pompanneelta prinsessalta vaaleine hiuksineen. Mun mieleen ei just nyt tullut, mikä oli sen vaaleahiuksisen prinsessan nimi, mutta siltä se näytti. Mä olin pienempänä lukenu ja katsonut mieluummin miehisimpiä sarjoja, Batmania ja Hämähäkkimiestä.
-Sä oot vissiin ammattikoulussa? Mitä sä siellä teet? Kysyin ja tajusin heti Helmin ilmeen nähtyäni, ettei vika kysymys ollut esitetty oikeassa sävyssä.
-Tai siis että millä linjalla sä oot? Kysyin virnistäen ja haukaten viineristäni mahtavan palan.
-Mä oon kultaseppälinjalla, oon jo tokaa vuotta, se vastasi ja oli hetken hiljaa.
-Sä oot vissiin sitten Hakkerissa? Se kysyi enemmän todetakseen asian ja mä nyökkäsin.
-Ekaa vuotta vasta. Mä uin, sanoin ja hörppäsin juomastani. Tytön silmät levisivät ja se kuljetti katsettaan pitkin poikin mun kasvoja.
-Sä, sä.. Annappa mun miettiä hetki, se sanoi ja puristi silmänsä kiinni. Tuijotin sitä hetken otsa kurtussa odottaen jatkoa, kunnes se aukaisi silmänsä ja hihkaisi.
-Sä oot se Lukas! Se lupaava uimari! Eiks vaan, ja sun isä on kaupunginjohtaja ja ties mikä! Sen kasvoilla oli outo ilme, josta mä en tiennyt oliko se inhoa vai ihan vaa yllättyneisyyttä. Toivoin että edellistä.
-Joo, myönsin ja kysyin siltä oliko se sen mielestä huono juttu. Helmi oli hetken hiljaa ja sanoi sitten melkein kuiskaten.
-Ei se oo huono juttu. Hyvä että sä menestyt. Mutta sä et kertonu, se totes ja sen äänensävy oli loppua kohden hieman syyttävä. Silloin oli mun vuoro yllättyä ja mä läiskäsin käteni sen käden päälle.
-Missä vaiheesa mä olisin sen voinut kertoa kun eräs karkotti mua parhaansa mukaan? Ja mitä väliä tolla kaikella on? Ei mitään, paasasin ja Helmi hymyili sillä vähän kieroutunutta hymyään.
-Nojaa. Kyllä sillä ehkä vähän on. Mistä mä tiedän, että milloin tuolta loikkii paparazzi ja lähettää meistä kuvan kaupunginlehteen, se muka purnasi ja mulle tuli hyvä mieli. Se alkoi viimeinkin vähän sulaa, vaikka sitä selvästi häiritsi jokin tässä mun uimari-isä-jutussa.
-Niinpä! Virnistin ja loin katseeni mun lapiomaiseen käteen, joka puristi Helmin jähmettynyttä kättä.
-Kappas, sanoin ja käänsins sen käden toisiin päin ja kokeeksi kutitin sitä pari kertaa purkaakseni luoman jännitteeni.
-Ei, ei saa! Se naurahti ja vetäisi kätensä pois. Sen poskille oli noussut punaiset täplät ja mä nyökytin päätäni ja tartuin sen käteen uudestaan. Sattumalta mun korvat erotti radiosta tulvivan ensirakkaus-laulun sanat ja mun oli pakko nauraa tilanteen amerikkalaisuudelle.
-Ja säkö muka herrasmies, Helmi sanoi vetäisten kätensä pöydän alle ja mä lopetin jutun siihen. Kahvilan väki alkoi vähentyä, aika oli mennyt nopeasti ja kello tulis kohta yhdeksän. Vilkaisin tyhjiä lautasiamme ja Helmiä. Kahvila sulkeutuisi viidentoistaminuutin päästä. Ehtisin tiristää mun edessä istuvasta tytöstä vielä muutaman vastausken.

Siinä se viisitoistaminuuttia kului, meidän keskustelu lähti luistamaan kuin margariini vastavahatulla jäällä, ja pian kahvilanpitäjä tuli hätistelemään meitä ulos. Mä vein meidän roskat pois ja me käveltiin yhtämatkaa ulos. Oli hassua kerrankin kävellä melkein saman pituisen tytön rinnalla, mun ei tarvinnut jäädä odottamaan sitä ollenkaan, sillä meidän askeleet olivat suunnilleen saman pituiset. Keskustassa oli aika hiljaista, sillä oli arki-ilta ja kello yli yhdeksän. Oli oikeestaan ihan kivaa olla jonkun tytön kanssa niin, ettei jatkuvasti tarvinnut miettiä, pitäisikö tarttua tyttöä kädestä sen mieliksi tai mutista muutama pahoittelu ja häippästä muualle, kun tytöltä ei keskustelun lisäksi muuta heruisi. Sillä mä en halunnut häippästä Helmin rinnalta. Sen puhe oli kivaa kuultavaa ja kaikenlisäksi musta tuntui, ettei senkään ajatuksissa päällimmäisenä ollut se, ottaisinko mä sitä kädestä kiinni vai en.
-Mihin me ollaan menossa? Helmi yhtäkkiä hätkähti ja pysähtyi. Meidän askeleet oli kulkeutuneet bussipysäkkiä kohden, joten mä totesin, että eiköhän meidän olis parasta kalppia kotiin. Odotin että sen kasvoilla välkähtäisi pettymys, mutta se oli järkevä ja totes että huomennahan oli koulua, että tehtäis niin. Me seisottiin kaksikkain autiolla pysäkillä. Pysäkin seinässä oleva kartta heilui ja
yön tuuli alkoi ottaa puita valtaansa. Helmi seisoi aivan mun edessä, sen kasvot oli niin lähellä mua kun se tohkeissaan oli nojautunut mua kohti kertoessaan jotain juttua. Sen silmät loistivat suklaanruskeina ja mun katse kulki niiden ja sen sanoja muodostavien huulten välillä. Hetken kuluttua Helmi hiljeni ja huomasi seisovansa melkein mussa kiinni.
-Hupsista, mä taisin vähän innostua, se virnisti ja suoristautui.
-Mmh. Mutta mun puolesta sä saat innostua vastedeskin, sanoin ja potkaisen pikkukiven autotielle. Tyttö ei vastannut mitään, tuijotti vain hieman mun ohi. Sen hiukset olivat irrottautuneet ponnarista ja mä mietin, oliko olemassa sellaista ponnaria joka pitäisi sen pehkon kurissa. Vilkaisin kelloa ja aikataulua ja totesin sille että me saatais odottaa vielä melkein kymmenenminuuttia.
-No, mun puolesta sillä ei oo mitään väliä, Helmi mokelsi ja mun oli käännettävä pääni hetkeksi pois, etten virnuilisi päin sen naamaa. Ehkä se sittenkin tunsi jotain kiinnostusta mua kohtaan.

-Helmi? Saanks mä kysyä yhtä juttua? Kysyin meidän hiljennettyä taas lyhyen keskustelun jälkeen. Tyttö nyökkäsi ja siivosi hiuksensa pois kasvojen tieltään. Laskin varovasti käden sen lantiolle ja kuiskasin.
-Saanko tehdä näin?
-Mmmmjoo, Helmi puristi huuliensa välistä ja rentoutui pikkuhiljaa mun käden alla. Nostin toisen käteni sen lantion toiselle puolelle ja tunsin sormenpäideni koskettavan toisiaan. Tunsin tytön kehon jännittyvän. Oli outoa edetä näin rauhallisesti, mä olin tottunut toiseen menoon. Mutta silti mä en halunnut tehdä mitään toisin ja mä tiesin, ettei Helmikään.
-Entä näin? Kuiskasin sen korvaan vähän ääni köhien ja Helmi värähti. Ehkä mun ääni kutitti sen korvaa. Tällä kertaa se tyytyi vain nyökkäämään.
-Entä saanko mä suudella sua? Kysyin ja tuijotin sen silmiin. Niissä pilkahti myöntymisen merkiksi ja mä nojauduin hieman eteenpäin kuljettaen huuleni varovaisesti sen kaulaa pitkin sen huulille. Helmin huulet tuntuivat tosi pehmeiltä mun huulia vasten, vaikka olin odottanut että ne olis kireinä jännityksen takia. Varovasti se nosti kätensä ja kietoi sen mun niskan ympäri. Sen kämmen tuntui kuumalta ja mä painoin sen vartalon omaani vasten. Raotin huuliani ja Helmi vastasi raottamalla omia huuliaan varovaisesti. Se puhalsi kuin kokeillen mun suulle ja mä vastasin puhaltamalla kevyesti sen suulle. Tunsin huulillani sen suupielten nousevan ylös ja sen mukana mun omakin suu nousi hymyyn. Pikkuhiljaa irrotin huuleni sen huulilta ja tajusin tuijottavani aikk erilaisiin silmiin kuin mitä ne oli ollut hetki sitten. Helmi hengitti nopeasti ja sen huulet olivat vieläkin raollaan. Nyt mä olin aivan varma, että se oli kiinnostunut musta. Tai sitten mun nimi oli Erkki.

HELMI

Nuokuin käsivarteni varassa ja ruokalanpöydän kiillotettu sininen pinta alkoi lähestyä uhkaavasti, kun pääni nuokahti alaspäin.
-Helmi, sähän nukut, Inka sanoi ja töytäisi mua kevyesti olkapäähän. Nostin pääni ja kohtasin sen kivenharmaat silmät.
-En mä mitään nuku, väsyttää vaan, sanoin ja oikaisin käsivarrelle valunutta huppariani. Olin eilisiltana valvonut myöhään, erään ihmisen takia ja mua oikeesti väsytti ihan hirveesti.
-Mitä sä oikeen hommailit eilen? Sä näytät jotenki erilaiselta, Inka kysyi ja huokaisin. Nostin pääni ylös ja suoristin selkäni. Eikai se ollut nähnyt mua Lukaksen, hakkerilaisen kanssa? Aamulla mä olin kyllä peilistä katsoessani näyttäyt aivan samalta kuin eilisaamunakin, paitsi että poskiani olivat korostaneet kiihtymyksen täplät ja violetit varjot olivat koristaneet kasvojani puoleen väliin poskia kuin luumut.
-Häh? Miten niin? Kysyin ja aloin kalastella vetisiä makaroneja posliiniselta lautaselta.
-No ekaksikin sä et oo oikeestaan ikinä väsynyt ja tokaksi sä oot nyt koko ajan ulkona ku lumiukko, Inka selitti ja hymyili pienesti. Huokasin helpottuneesti. Inka oli tosi kiva, se osasi sen jalon taidon mitä monen ihmiset ei osannu, eli tulkita ihmisiä, ja hoksata kun ne halus olla hiljaa. Monesti välkillä me istuttiin vaan jollain penkillä ja kuunneltiin iPodista musiikkia. Ja oltiin hiljaa. Silti se ei ollut sellainen ihminen, jolle mä haluasin kertoa kaiken, ja jolle olisin voinut kertoa kaiken. Oikeestaan mulla ei ollut ketään sellaista ihmistä ja sen takia mä tunsinkin itseni joskus niin yksinäiseski. Jokaisessa ihmisessä oli hyvää ja huonoa ja Inkassa huonoa oli sen hajamielisyys. Se saattais unohtaa että oon sanonut että äläpä paljasta tätä kenelle tahansa, ja huomenna se jo kuitenkin vois livauttaa hajamielisyyttään asian suustaan pukkarissa, missä kaikki tytöt pälättivät yhteen ääneen. Ja jossa silti kaikki tytöt kuulivat kaiken, kommentoivat sitä, nauroivat sille ja inhosivat sitä, kertoivat sen eteenpäin ehkä itsekin hajamielisyyttään. Musta tuntui että naisille sosiaalisimpia paikkoja olivat ne, missä ne oli kaikista vähimmissä pukeissa. Saunoissa kaikki lämpenee ja siellä on helpompi puhua asioista, kun toinen ei näe sun kasvoja höyryn takaa. Vessoissa naiset katselevat peilikuviaan vaivihkaa pestessään käsiä, lisäilevät huulipunaa ja ripsaria, juoruavat miehistä ja kertovat kaikenlaista. Pukuhuoneissa missä e sitten ovatkaan, uimahallissakin naiset saattavat alkaa puhumaan ventovieraillekkin, elleivät sitten hävenneet omaa vartaloaan niin paljon että menevät sinne syrjäiseen nurkkaan pukemaan. Mä olin ihan varma, että koska ihmisillä oli näissä paikoissa yleensä vähiten vaatteita tiellä, niin ihminen pääsi tekemään vapaammin uusia kontakteja, välittämättä siitä, että mitähän toikin nyt ajattelee tästä mun puserosta. Tai sitten nää mun ajatukset olikin täysin jätesäiliöstä vedettyjä, ja ihan vesittyneitä. Vähän niinku mun makaronit lautasella.
-Taas sä hoipuit jonnekkin sisäavaruuteen pääs sisälle, Inka sanoi ja taputti käsiään mun naaman edessä. Hymyilin sille määräämällä itseni hymyilemään ihan kuin hymy olisi tullut iha itsestään ja sanoin, että lähdetäänkö jo seuraavan luokan ovelle notkumaan.
-Mikäs tässä, sä et näytä edistyvän noiden makaroneittes kanssa yhtään, joten turha meidän on kai niiden häviämistä tosta lautaselta odottaa, Inka myöntyi ja nousi ylös. Mä seurasin sen perässä, sandaalien kannat kumisesti kopisten ja mun haaremihousut lepattaen.

Kauhoin altaassa eteenpäin, potkin välillä jaloillani ja välillä työnsin käsiä eteenpin yrittäen matkia rintauintia. Aina kun open silmä vältti, vipelsin eteenpäin ja uin koiraa. Mä inhosin kloorin hajuista vettä, inhosin kireetä uimapukua joka painautui märkänä ihoon ja venyi sivuilta melkein napaan asti koska puku oli niin lyhyt. En osannut uida paljon ollenkaan, hyvä että pinnalla pysyin, ja se tais olla yks syy miksen mä viihtynyt täällä himouimareiden joukossa. Inka veti siistiä rintauintia mun vieressä, ja jäi odottamaan mua. Mä huomasin että sitä kyllästytti mun räpiköinti, mutta ainakin se odotti mua ja se oli tärkeintä.
-Mä en jaksa, mulla on kyllä ihan pelkkää läskiä lihasten paikalla, puhisin Inkalle, kun viimein tunsin kaakelit jalkojeni alla ja pystyin kävelemään vedessä.
-Ja nahkaa läskin tilalla, se sanoi ja jatkoi uimista.
-Justiinsa, tuhahdin, ja yritin juosta sen perässä. Opettaja käänsi yhtäkkiä selkänsä ja mä kellautin itseni vaakatasoon, matkien Inkan virheetöntä uintia.
-Helmi, ehkä sun kannattais ottaa tää uimalauta tästä niin oppisit potkimaan, Pohjalainen sanoi ja luin sen katseesta pelkkää sääliä mua kohtaan. Ilmeisesti en ollut onnistunut matkimisessa kovinkaan kiitettävästi. Ope heitti mulle sinikeltaisen laudan ja mä käännyin takas toiseen päähän kädet eteenpäin ojennettuina. Miten Lukas saattoi tykätä uimisesta niin paljon, että oikeen halus siitä itselleen jonkinlaisen ammatin? Että se oli niin hyvä, että ylipäätänsä pystyi tekemään sellaisen päätöksen. Hetken mua oli melkein huimannut eilen, kun oilin tajunnut, kuka Lukas oli ja kuka sen isä oli. Me oltiin niin erilaisia. Siitä näki heti että se oli todella urheilullinen, sanavalmis ja just sellanen läppää heittävä poika, joka sulatti opettajienkin sydämet. Silti se oli varmasti jonkinlainen pahis, musta tuntu että se saattoi olla jonkinlainen järeillä teoilla puhuva tyyppi. Ainakin se varmasti osas pitää puolensa. Toivoin, ettei se olis mikään tappelijahemmo, sillä mä inhosin väkivaltaa, kaikissa sen muodoissa. Eli päinvastoin kuin se, mä olin epäurheilullinen, epäröivä, ja yleensä porukassa se sivustaseuraaja. Lisäksi mä en ollut tehnyt melkein ikinä mitään sääntöjen vastaista, paitsi käynyt kerran pirtelöllä koulupäivän aikana koulualueen ulkopuolella. Kaikenlisäksi me oltiin ihan eri yhteiskuntaluokista, mä uskoin että niiden perheellä oli hieno valkoinen rapattu talo jossain meren rannalla, pihassa muutama uutuuttaan kiiltelevä kaupunkimaasturi ja piha järjestyksessä. Meidän isätkin oli aivan eri planeetoilta, mun isä ogelmineen ja sen isä rahoineen ja valtoineen. Vois sanoa että meidän tarina

Re: Koukussa [uudelleen]

LähettäjäBoyie 
Päivämäärä:   10.11.09 18:17:38

tulis varmaan olemaan varsinainen moderni Romeo&Julia, paitsi etten mä ainakaan vielä ollut valmis kuolemaan jos se kuolis. Ja sen tunteistahan mä en voinut olla varma, joten ehkä meistä tulis paremminkin joku ihan tavallinen tarina, joka kertois mahdottomasta ihastuksesta. Huokaisin tuskastuneena ja Inka vilkaisi muhun myötätuntoisena.
-Älä välitä, kyllä Mariakin vetää joskus laudalla, se lohdutti ja esitin huokauksen tulleen juuri siksi, että häpesin olla näin huono uimaan. Sehän oli vähän tottakin.

Kun aukasin kodin oven, isä toikkaroi juuri vessasta. Kuulin keittiöstä röhönaurua ja muutaman palan jostain pervosta keskustelusta. Isän ryyppyjengi oli näköjään meillä, ajattelin lohduttomana ja auoin kengännauhani.
-Tiedättekö miksi mies tunkee saunassa kaluaan donitsiin? Yksikin kysyi kavereiltaan ja mä irvistin.
-Koska siinä reiässä oli jotain niin tuttua! Mies karjaisi ja koko jengi alkoi hekottaa kun viimeistä päivää. Kävelin varpaillani keittiön avoimen oven ohi, ja kuulin jonkun kuiskaavan että nyt hiljaa, nainen tuli taloon. Loikin huoneeseeni niin nopeasti kuin pystyin ja toivoin että porukka lähtis mahdollisimman pian pois. Mä en yhtään tykännyt niistä, koska aina kun isä tapasi ne ja olutpullonsa, siitä tuli joku toinen, ei mun isä. Vaan ällöttävä, haiseva, likaista läppää heittävä mies. Lukitsin huoneeni oven sisäpuolelta ja asetuin työpöydälleni. Avasin päiväkirjani ja teroitin lyijykynäni. Mulla olis nyt paljon kerrottavaa. Koukistin vielä kerran sormiani ja kynä alkoi liitää paperilla. Kirjoitin kaikesta, Lukaksesta, jutun epätoivoisuudesta, uinnista, isästä ja siitä mitä mä tunsin Lukasta ja koko mailmaa kohtaan. Että mitä mä odotin maailmalta ja itseltäni. Kun lopetin, viisi aukeemaa oli tullut täyteen ja huomasin että en odottanut itseltäni oikeestaan mitään. Paitsi että mun viereen pelmahtais yhtäkkiä siniseen pukuun pukeutunut taikasauvaa heilutteleva haltijatar, joka loihtisi mulle kauniit kasvot, meidän perheen terveeksi, tasottais mun ja Lukaksen eroja ja parantais maailman. Mutta oikeestaan tuotakin mä odotin haltijattarelta, enkä itseltäni.

LUKAS
Sadepisaroita tippui mun paljaaseen niskaan kadun yli ylettyvistä puista. Ravistin päätäni ja niistä lensi pisaroita Ninan päälle.
-Voisit vähän hillitä tota, se tiuskaisi ja kuivasi vaivihkaa hiuksiaan. Mä vaan naurahdin, mutta tosiasiassa mä ihmettelin, miten sitä pystyi harmittamaan muutama pisara, kun se oli jo litimärkä uinnista.
-Kämppä tuntuu niin hiljaselta kun on tottunu kotona hirveeseen hälyyn, Nina jutteli ja oikaisi kassiaan, joka itsepäisesti valui pitkin sen käsivartta.
-Uskon, kommentoin lyhyesti ja potkiskelin edellä lenteleviä kiviä. Matka hallilta kouluun oli vain muutama sata metriä, mutta silti ihan tarpeeksi pitkä kuljettavaksi Ninan kanssa. Se oli kummallisen erivärinen tänään kuin eilen, ja mä veikkasin sen käyvän solariumissa. Miksei naiset pystynyt tyytymään kohtaloonsa ja olemaan valkoisia jos oli? Ite ne oli ton kierteen itselleen aiheuttanut kauneuskäsityksillään, vaikka syytti miehiä siitä, että me vaaditaan niiltä liikaa. Lisäksi se ei osannu olla mun seurassa yhtään rennosti, ja se ärsytti. Koko ajan piti olla puhuttavaa ja kikatettavaa. Vaikka se yleensä ottaen oli aika kylmä ja kova, se jotenki aina osas muuttua tosi rasittavaksi.
-Sä sitten oot puhelias, Nina huomautti kieli terävänä ja mä kohautin olkiani.
-Ei nyt tuu mitään mieleen, pölise sä jos haluut, murahdin ja se kohotti kulmiaan ihmeissään.
-Sä oot tavallistakin äreämpi tänään. Mikä ihme sua vaivaa ku et voi edes keskustella? Sulla taitaa olla välirikko jonku tytönkaa, se äyskähti ja livautti loppuun toteamukseksi peitellyn kysymyksen.
-Kuinka monta kertaa mun täytyy sanoa, etten mä voi olla välirikossa kenenkään tytön kanssa, jos mä en oo edes alottanut seurustelua sen kanssa? Mä puuskahdin ja Nina meinasi alkaa väittelemään, mutta mun mulkaisu pysäytti sen sanat.
-No joo joo, kunhan ärsytin, se yritti heittää asiaa läpäksi ja mä virnistin sille epäaidosti. Oikeestaan pitäis varoa suututtamasta sitä jo näin aamusta, tai päivästä tulis painajaismainen. Sitä kun mä en viittinyt läimäyttää sen sukupuolen ansiosta. Nina hymyili takaisin ja sujautti kätensä takkinsa taskuun. Se näytti jo hyvätuulisemmalta ja nosteli jalkojaankin reippaasti. Hyvä minä.

Koululle oli enää muutama kymmen metri matkaa, kun mä erotin tutun hahmon, joka läheni meitä juosten. Tytön vaaleat hiukset liehuivat takana kun joku sankarittaren viitta ja tytön sateenvarjo oli kääntynyt väärinpäin kovassa tuulessa. Mun oli pakko hymyillä, sillä mun mieleen palas meidän tapaaminen. Helmistä ei ollut kuulunut mitään, mutta toisaalta en mäkään ollut saanut tilaisuutta järjestetyksi ja soittanut sille. Huomasin ,että Helmikin huomasi mut ja se hidasti vähän vauhtiaan. Se vilkaisi Ninaa ja arvioi sen nopeasti. Ilmeensä se normalisoi heti, enkä saanut selville, pitikö se Ninaa syöjättärenä vai vaarattomana sieluntoverina. Ehkei se sitä asiaa arvioinutkaan, mun mielestä se ei ollut sellanen tyyppi. Hetken se epäröi, että moikkaisiko vai ei, mutta kai se arveli että Hakkerin ja ammattikoulun vihanpito oli loputtava, ja pysähtyi hengästyneenä.
-Moi, se huohotti ja sen posket helottivat ku kaks punaista omenaa.
-Moi moi. Sulla taitaa olla jonnekkin kiire? Kysyin ja se alkoi selittää jotain myöhästymisestä ja väärästä bussista ja ties mistä. Nostin käteni pystyyn ja hiljensin sen.
-Riittää riittää, mä tajusin, hymyilin ja se nyökkäs niin että sen hiukset ryöppysivät eteen.
-Onks sulla kiireitä tänään? Vois miettiä jotain, kysyin, sillä huomasin, että mekin Ninan kanssa myöhästyisimme kohta jos mä juuttuisin Helmiin suustani kiinni. Kirjaimellisesti ottaen se saattaisikin olla ihan mukavaa.
-Ei mul mitään. Mut hei mulla on kiire. Haluisitsä että mä soitan sulle vaikka koulun jälkeen, mun täytyy oikeesti mennä, se vastasi myönteisesti mun helpotukseksi ja kiirehti jo eteenpäin jäämättä odottamaan mun vastausta. Tujotin hetken sen perään, punainen takki vaan vilisi silmissä kun se juoksi kohti kouluaan. Virnistin ja yhtäkkiä tunsin nykäisyn hihassani.
-Aiotsä jäädä tuijottelemaan pikkutyttöjen perään ihan kunnolla, vai tuutko mun mukaan? Nina kysyi vihaisesti ja lähti harppomaan kohti koulua. Käännyin sen perään, mutta annoin sen mennä edellä. Hautokoot nyt päässään tapahtunutta niin, että sen aivot yligrillautuis kuin isän grillaamat kanankoivet.

Lasse tömähti mun viereen lattialle ja liusui heti seinää pitkin alas. Sen maantienväriset hiukset olivat ojennuksessa, silmälasit suorassa ja paita vastapestyn näkönen. Vaikka jätkä oli monien mielestä ihan liiaan tarkka itsestään ja ympäristöstään, se oli sellainen harva tyyppi jota mä siedin ihan kunnolla. Se ei aukonut mulle päätään turhista jutuista, pänttäs vaan kirjoja päähänsä.
-Ootsä kuullu Santusta mitään? Se kysäisi ja penkoi ruotsin kirjoja repustaan. Kelasin hetken muistiani ja yhytin Santun nimen ja naaman yhteen.
-Niin joo, se. Eipä oo näkyny, virnistin ja Lasse nyökkäs.
-Se puhu susta kunnolla paskaa torstain harkoissa. Väitti sun lyöneen sitä ihan turhasta. Kehu vielä että onneks sun ansiosta kimmat oli piirittäny sen. Kuulemman oli ollut mukavat näköalat kun tytöt oli kumarrellu sen puoleen, Lasse puheli kirjotellessaan verbejä vihkoon.
-Justiinsa. Kehtaa vielä puhua muutaman viikon takaisia juttuja, naurahdin ja muistelin, kuinka Santtu oli ärsyttänyt mua tieten tahtoen ja loppujen lopuksi ärähtänyt muutamalle tytölle, jotka olivat varmasti säälistä kyselleet sen vointia.
-Sitä vähän mäki, Lasse nyökytteli ja teroitti kynänsä teräväksi. Keskustelu tyrehtyi ja mä mietiskelin ihan rauhassa. En ollut vähään aikaan joutunutkaan herra Hakkaraisen huoneeseen, mitä nyt se välillä oli käynyt puistelemassa sarviaan jostain pikku jutusta. Mutta oikeestaan mä olin ollut todella siivosti Santun jälkeen. Ihan hyvä, mutta teki kyllä mieli nyt vähän syyhästä jonkun leukaa, ihan varovasti vain. Sais purettua samalla vähän tunteita ja palauttaa elämän normaaliin linjaan. Painoin kuulokkeet korvilleni ja maailma hiljeni hetkeksi mun ympärillä, kun mun korviin tulvi musiikkia. Seurasin kun Lasse kirjoitti ruotsin juttunsa loppuun ja alkoi katsella treenitaulukkoaan. Se oli sulkapalloilija, ja tosi nopea ja ketterä, mikä ei varmaan vähiten johtunut sen pienuudesta. Jätkä oli vain 167 senttiä pitkä, ja meidän mukavat kakskytsenttiä pituuseroa herätti monesti huomiota käytävällä. Pitkä ja pätkä.

-Luukaass! Jaana ja Oona käveli meidän ohi käytävällä ja sattuivat luomaan katseensa meihin. Tytöt oli ihan kivoja tyyppejä, ne harrasti voimistelua ja oli tosi notkeita. Joskus ylä-asteella mulla ja Oonalla oli ollutkin jotain juttua, mutta se oli kuivunut aikataulujen mahdottomuuteen. Ei mulla nytkään ollut mitään sitä vastaan, mutta tajusin, ettei se ollut ihan mun tyyppiä. Se oli joskus rasittavan pirteä, ja Jaana taas osasi olla tosi passiivinen.
-Jaanaaa! Oonaa! Mä vastasin ja ne kävi istumaan meidän eteen. Oona pyyhkäisi silmille valahtaneen otsiksen sivuun ja loi muhun tunkeilevan katseen.
-Sulla on selvästi jotain kerrottavaa meille, herra Laaksolahti. Kalat pulputti meille vähän tarinoita, se aloitti ja ahdisti mut katseellaan nurkkaan. Kuitenkin se hymyili, ja mä tiesin sen olevan ihan hyvällä tavalla kiinnostunut.
-Jaahas, ja mitäköhän sen kala kertoi? Kysyin ja nojauduin eteenpäin, kiinnostuneena kuulemaan sen jutun.
-Kerto jotain susta ja jostain tytöstä. Tiesitkös että mulle täytyy heti kertoa jos sulle jotain tollasta tapahtuu. Mun katsos pitää heti mennä tarkastaman se olio, joka on saanu sut kesytettyä ja kiinnitettyä verkkoihinsa, Oona latas heti täysillä ja mä purskahdin nauruun. Ne saattais olla aika yllättyneitä Helmistä, jos sen näkis. Se oli jotenki niin lunnollinen ja siitä huomas, ettei se ollut mikään urheiluintoilija.
-Kiva kiva. Mä voin sanoa, ettei meillä mitään vielä varsinaisesti ole, paljastin ja nojauduin takaisin seinää vasten.
-Se kala kertoi että sä olit haikaillut sen perään tuolla jossain varsin unelmoivan näköisenä. Tyttö kuulemman oli ollut tosi luomu ja kaunis ku mikä, muttei tietenkään niin kaunis kun tää kala, Oona jatkoi ja mä arvasin jo, kuka se kala oli.
-No se voi olla kalan mielipide. Ja en mä ihan vielä oo päässyt siihen vaiheeseen että unelmoisin siitä tytöstä päivisinkin, yöllä märät lakanat riittää ihan hyvin, virnistin ja iskin tahalleen Oonalle rasvaisesti silmää. Se irvisti ja jatkoi sitten, innostuksen jo laannuttua.
-Mutta siis, käykse meidän koulua, ja mikä sen nimi on?
-Sä oot ku joku pienen kylän vanha kampaaja, kärkkäänä jokaisen tiedonmurusen perään, hymähdin ja oikaisin hetkeksi farkkujen peittämät koipeni.
-Mutta ei, ei ole meijän koulusta ja sen nimi on Helmi, totesin ja sanoin heti perään että nyt tähän loppu tää mun tietokirjan sijaisuus. Oona virnisti ja nykäisi Jaanan ylös kun kello soi.
-Sä oot siis löytäny kauniin helmen, Oona tiivisti tiedon ja moikkasi lähtiessään kohti seuraavaa luokkaansa. Mäkin nousin ja odotin että Lasse könysi ylös. Se vilkaisi mua, viittasi sitten päällään jo käytävän toiseen päähän ehtineisiin tyttöihin ja sanoi jotenkin hitaasti.
-Mä en ymmärrä miksi sä jostain muualta oot vaivautunu jonku tytön ettimään, kun sä voisit saada ihan kenen vaan noista, sen äänessä oli ehkä hieman jotain outoa, ehkä hiukkasen kateutta. Mä en sanonut siihen mitään, vaan mietin asiaa kävellessäni kohti ruotsin luokkaa. Sitä en kyllä mäkään ymmrtänyt. Tiesinpä vaan, että Helmi nyt vaan oli tässä, enkä mä sitä kyllä kovinkaan pajon harmitellut.

HELMI

Keittiön vanha isoäidiltä peritty kello raksutti eteenpäin tasaisesti, ja sen päällä heiluva kana lehautti siipiään jokaisen minuutin kohdalla. Haukkasin leivästä palan ja makustelin sitä hetken, sillä mä en ollut vähään aikaan syönyt niin tuoretta leipää. Olin ehtnyt olla koulussa vaan kaksi tuntia myöhästymisen ja opettajien koulutuspäivän takia. Ei se oikeestaan mua harmittanut, mutta tuntu vähän turhalta viettää sama aika bussissa kuin koulussa. Mutta sentään mä olin tavannut Lukaksen ja nyt mun pitäis vaan viitsiä nousta ja soittaa sille. Olin ollut tosi yllättynyt, kun mä olin törmännyt poikaan jonkun tytön kanssa. Mulla oli ollut sellanen mielikuva, että Lukas oli enemmän poikajegissä viihtyvä tyyppiä, mutta ehkäpä ne olivatkin vain sattuneet kävelemään samaa matkaa. Kummallakin niillä oli ollut märät hiukset, tytöllä tosin vähemmän, se oli varmaan kuivannut niitä föönillä. Lukaksen lyhyt musta siilitukka oli näyttänyt vielä mustemmalta kuin tavallisesti ja sen ripset olivat olleet kostean näköiset. Ne ripset olivat tehneet sen katseen jotenkin pehmeemmäks, ja se oli näyttänyt vielä paremmalta kuin tavallisesti. Mä olisin muuten ollut ainoastaan hyvilläni tavattuani Lukaksen, mutta kaks miinusta painoi tyytyväisyysastetta alemmas. Ensinnäkin, se pitkä Victoria Beckham-klooni oli katsonut mua kuin löyhkäävää hapansilakkaa ja toiseksi mä olin tuntenut sen katseen alla itseni jotenkin harmaavarpuseksi. Mulla oli ollut hiukset sekaisin juoksusta ja posket oli helottaneet liikennevalojen tapaan. Toisaalta sillä ja Lukaksella ei ollut näyttänyt olevan kovin läheinen suhde, joten mitäpä mä siitä välittäisin. Ja jos mä alkaisin välittää jokaisesta tytöstä, joka pyöri Lukaksen ympärillä väistämättä, vaikkei meidän suhde ollut kuin vasta käynnistysvaiheessa, niin se ei kyllä siitä lähtisi sitten minnekkään. Nielaisin viimeisen palan lämmintä ruisleipää ja vilkaisin kelloa. Se näytti jo viittä, ja mä patistin itseni näppäilemään Lukaksen numeron, jonka mä olin saanut siltä viime tapaamisen lopussa.

-Moi tääl Helmi, aloitin varovaisesti ja kuulostelin hetken toisesta päästä kuuluvaa meteliä. Kuului jonkun naisen hermostunutta kimitystä ja sitten jylisevä ääni, joka kuulosti kaukaisesti Lukaksen ääneltä.
-Ihan sama mulle, mitä sä sanot, mutta mulla on nyt suunnitelmia illaksi, enkä mä lähde mihinkään juhliin sulloutuneena tummaan pukuun! Kuului Lukaksen ääni ja mä arvuuttelin, oliko se vahingossa painanut vihreää luuria. Taustalla murahteli sama jylisevä ääni kuin hetki sitten, joka hiljeni loppua kohden.
-Turpa kiinni, faija, mä lähen nyt, Lukas vastasi äkäisen kuuloisesti ja taustamelu kaikkoni. Mä odotin hetken mieli seilaillen ja huhuilin sitten puhelimeen. Musta tuntu, että ehkei nyt ollut ihan paras aika jutteluhetkelle, mutta toisaalta se kumminkin kohta huomaisi, että mä olin soittanut, jos mä katkaisisin puhelun.
-Helmi? Epäuskoinen ääni tiedusteli toisesta päästä ja mä huokaisin. Yritin hengittää kanan heilahtelun tahdissa ja selkeytin ajatukseni. Se oli vielä äskön ollut niin vihaisena, että musta tuntui vähän orvolta puhua sille heti ihan kuin mä en olisi kuullutkaan mitään.
-Juu, mä vaan soittelen siitä tapaamisesta, kun me sovittiin niin. Lukas muisti asian ja mä erotin taustalta oven lukon losahduksen ja oven sulkeutumisen. Se oli vissiin lähtenyt ulos.
-Mä itse asiassa lähdin nyt jo ulos, alko talo vähän savuamaan, nii jos nähtäis vaikka Kaarinan patsaalla, niin pian kun sä vaan ehdit, Lukas ehdotti ääni toisen lauseen kohdalla vähän kireentyen. Hymy kohosi mun kasvoille, tuntu että korvatkin nousivat muutaman sentin ylemmäs poskien lihasten jännittyessä.
-Okei, mulla kestää kyl jotain puoltuntii, pahoittelin ja mietin jo mielessäni mitä mun pitäisi muistaa ottaa mukaan.
-No se ei oo mitään Anjan aikaan verrattuna. Mutta joo, nähdään silloin, Lukas mutisi ja mä hyvästelin sen. Pomppasin ylös sohvalta ja marssin peilin eteen. Silmäilin hetken kasvojani, joilla paloivat innostumisen punaiset täplät ja hieman kiiltäviä silmiäni, jotka ammottivat suurina. Ehkä mä voisin laittaa vähän ripsria, ettei se kiinnitäis ensiksi huomiota mun huonoihin puoliin, mietin ja lainasin äidin putkiloa. Kiepautin hiukset isolle nutturalle ja suihkutin vähän lakkaa päälle. Yritin hymyillä vielä peilikuvalleni suhteellisen tutun pojan kanssa ulos lähtevän tytön hymyä, mikä ei oikein onnistunut. Mun ilme näytti paremminkin viidensadan metrin korkeudessa kohta nuoralla kävelevän tytön ilmeeltä, joka yritti hymyillä lehdistölle urhoollisesti. Miksi mua jännitti niin paljon?

Lukas istuskeli jo patsaan reunakivien päällä ja vilkaisi just isoon kelloonsa kun mä porhalsin paikalle tuttuun tapaan naama punaisena. Poika nosti kasvonsa ja virnisti. Mä hymyilin takas ja yritin loikata tielle osuneen kiven yli, mutta kompastuin ja lensin rähmälleni Lukaksen jalkojen eteen. Hetken tunsin hirveää kolotusta polvissa ja kyynärpäissä, kunnes mun mielen valloitti häpeäntunne, joka peitti alleen kaiken kivun. Toivoin ettei kukaan sivustakatsoja ollut huomannut varmasti huvittavan näköistä kaatumistani. Kohotin hitaasti katseeni Lukaksen tennareista jalkoja pitkin sen kasvoille ja hämmästyin. Sen naamalla ei ollut mitään huvittunutta virnistystä, vaan huolestunut ilme. Sen silmät olivat vähän suurentuneet ja ne näyttivät niin jäänsinisiltä vasten aurinkoa, että mun hengen haukkomien ei varmasti johtunut ainoastaan kaatumisesta.
-Helmi, ootsä kunnossa? Mihin sua sattu? Se kysyi ja ojensi kätensä. Mä otin siitä kinni ja kompuroin ylös ja lysähdin sen viereen istumaan. Olin niin sen oudosta käytöksestä ymmälläni, että annoin sen hilata mun farkkuen lahkeen polveen asti ylös, vaikka muistin, etten ollut sheivannut muutamaan viikkoon sääriäni.
-Auts, tohon varmasti sattuu, se irvisti mun haavalle, joka ammotti punaisena ja röpelöisenä keskellä mun jo ennestään kovia kokenutta polvea. <Nyökkäsin ja samassa tunsin kuumien kyynelten polttelevan silmänurkkia. Alkushokki oli ilmeisesti poistunut ja tilalle tullut aito kipu.
-Ei voi olla totta, että mä heti joudun lähtemään takas ku just tulin, voihkin ja laskin varovaisesti lahkeen alas. Farkuissa oli tietysti nyrkin kokoinen reikä ja kyynerpäistäkin mun paita oli repeytynyt auki. Lukas tuijotti mua hetken hiljaisena, ja mä arvelin, että se varmasti surkutteli sitä, että oli lähes turhaan vaivautunut paikalle. Se sukaisi tummaa tukkaansa kohtalokkaan mainosmallin näköisenä ja aukaisi suunsa.
-Lähdettäiskö meille, sinne on lyhempi matka kun kotiis. Puhdistetaan toi haava ja tullaan sitten takas, se ehdotti ja mun leuka melkein tippui sen jalkojen juuren. Lukas virnisti mun hömelölle ilmeelle ja sipaisi kuin ohimennen mun kättä ja tarttui siihen sitten kunnolla.
-Mä tulkitsen ton myöntymiseksi, se tokaisi ja veti mut ylös. Seurasin sitä tottelevaisena kuin raihnainen koira omistajaansa. Lukas osasi näköjään olla sekä kova ja cool, että huolehtiva ja pehmeä. Ja sekös vasta olikin coolia sen näkösessä pojassa. Nautin tunteesta, minkä sen käsi välitti käsivarttani pitkin muuhun ruumiiseen. Se oli kuin lämmintä, poreilevaa limsaa, joka kohotti mut melkein ilmaan. Kaupungin häly jäi pian taakse, ja kun me oltiin hetken oltu hiljaa, Lukas väläytti taas hieman vanhasta itsestään.
-Ei kyllä ennen tytöt oo ollu niin innokkaita, että suutelis maata mun edessä, se katkaisi hiljaisuuden ja mä mulkaisin sitä varoittavasti. Mä en kyllä osaisi suuttua sille, sille se oli sellainen tunne, mitä mä en Lukaksen seurassa näköjään pystynyt tuntemaan.

HELMI

Puikkelehdimme pitkin pieniä mukulakivisiä katuja, ja vaikka mun polveen sattui yhä, mä pystyin nauttimaan tilanteesta. Lukaksen sointuva ääni kantautui mun korvaan jatkuvana virtana ja sen käsi tuntui lämpimältä pitäessään kiinni mun kädestä. Aina kun meille tuli hiljainen hetki, enkä mä katsonut Lukaksen sinisiin silmiin, mä loin katseeni sen hartioihin ja käsivarsiin. Ne oli tosi hyvin muotoutuneet ja lihaksikkaat, totta kai kun se oli uimari. Mun teki mieli liikutella kättäni pitkin sen käsivartta, ja tietää miltä ne tuntuis. Olin aina tykännyt miehistä, joilla oli lihaksia etenkin ylävartalossa, joten oli kiva saada oikein luvan kanssa katsella jotain sellaista ihmistä, joilla niitä oli. Lukas kaivoi kännykkänsä esiin, ja pistin yllättyneenä huomioksi, ettei se ollut mikään moderni kosketusnäyttö-kännykkä, vaan ihan tavallinen kameraton Nokia.
-Mä tarkistan onko kotona ketään, se vastasi mun kysyvälle katseelle. Mietin hetken, eikö se halunnut vanhempiensa näkevän mua, mutta sitten muistin kovan metelin linjan toisessa päässä meidän sopiessa tästä tapaamisesta. Mä seurasin piilotarkasti kuinka se odotti puhelun alkamista. Yleensäkin, jos mä olin kiinnostunut jostain ihmisestä ihan missä mielessä vaan, mä tarkkailin, miten se oli muiden ihmisten kanssa. Katsoiko se heitä silmiin, elehtikö jotenkin ja miten. Käyttäytyikö se välttelevästi tai ylenkatsovasti. Näin sai mun mielestä paljon paremman kuvan ihmisestä, kuin siinä tilanteessa, että kiinnittäisi siihen huomiota vain kun oli sen kanssa tekemisissä. Lukas kääntyi oikealle ja pysähtyi hetkeksi. Sen katse kulki kadun rajasta kattojen yli, ja mä odotin.
-Ei oo ketään, Lukas kohta sanoi ja virnisti vapautuneesti. Musta jotenkin tuntui, että sitä se olikin toivonut.
-Ollaanko kohta perillä? Kysyin ja tiirailin ympärilleni. Huomasin meidän tulleen hienostoalueelle, jolla juuri Lukasen tapaiset perheet asuivat. Hyvätuloiset, kuuluisat ihmiset.
-Ihan kohta, Lukas hymyili ja sipaisi nopealla liikkeellä mun silmille valahtaneen hiuskiehkuran pois. Kosketus tuntui viileältä ja oli siinä vain hetken, mutta silti mä olin varma että siihen oli jäänyt polttava jälki.
-Eiköhän mennä, se sanoi ja kääntyi vielä kerran oikelle. Tietä reunustivat isot mahtavat vanhan näköiset puut, jotka peittivät suoran näkymän kadulta taloihin. Yritin arvuutella, mikä taloista oli Laaksolahtien, mutta lopulta arvasin väärin, kun Lukas levitti kätensä punatiilisen talon edessä. Talo oli tarkemmin ajateltuna todella lähellä keskustaa, mutta silti jotenkin metsäisellä paikalla, sillä vieressä oli puisto. Nostin katseeni ylös ja tahtomattani suusta pääsi outo huokaus.
-"Pikku Helmi suuren maailman edessä", Lukas virnuili ja mä puistelin päätäni muka epätoivoisena.
-Just just. Teidän talo vaan on niin hmm.. erilainen kun meidän talo. Ja sitä paitsi, sä et osaa muutes monestikaan tulkita mun ajatuksia. Äskönkin mä olin vaikuttunut, enkä peloissani kuten mä luultavasti olisin, jos koko maailma Bin Ladeneineen olis mun edessä, latasin ja vilkaisin nopeasti Lukasta, enenkuin käännyin takaisin taloa kohti. Tunsin yhtäkkiä kädet lantiollani ja Lukaksen takanani. Hengitykseni tiheni ja mun oli purtava huultani, etten olis sanonut mitään typerää.
-Ai enkö? Ääni solisi kuin maailman ihanin virta ja kutitteli korvaani. En pystynyt sanomaan mitään, vaan pudistin vain heikosti päätäni.
-Ootsä aivan varma? Lukas sanoi ja laski kätensä alemmas, melkein reisilleni. Sen huulet olivat korvani vieressä ja sanat putoilivat suoraan sinne voimistaen kihelmöivää tunnetta vartalossani. En sanonut enää mitään, vaan seisoin rinta kohoillen Lukaksen otteessa. Mun teki mieli kääntyä nopeasti ja suudella sitä niin lujaa että mun huulet palaisivat ja niistä lähtisi nahka, mutta sain jotenkin pidäteltyä itseni, sillä en halunnut sen pitävä mua jonain kosketushulluna.
-Näyttää paremmalta, Lukas sanoi huolettomasti, ääni kuitenkin yhä kuulostaen kuin musiikilta. Pian tunsin viileät huulet kaulallani, ja Lukas eteni pikkuhiljaa kohti huuliani. Koko kehoni tuntui huutavan Lukasta ja odotin vain että Lukas saapuisi. Yhtäkkiä se olikin edessäni ja sen huulet polttivat huuliani nyt oikeasti tuntuen tulikuumilta. Me suudeltiin ja suudeltiin, enkä mä nähnyt mitään muuta kuin Lukaksen häikäisevän siniset silmät. Haroin käsilläni Lukaksen niskaa, ja nojasin sen vartaloa vasten. Pikkuhiljaa tunsin meidän erkanevan, ja vedin syvään henkeä. Lukas pysyi paikoillaan, ja veti naamansa hieman kieroutuneeseen hymyyn.
-Eipäs kannata alkaa syyttelemään vastoin tarkkaa tietoa, se sanoi ja harppoi soratietä pitkin kohti puista ovea. Jos siitä seuraisi aina tämä, mä olisin syyttelemässä Lukasta joka toinen sekunti.

-Onko sun polvi vielä kipeä? Lukas kyseli ja istutti mut päällystetylle tuolille aulaan.
-Ööh, kyllähän se, myönsin, vaikka olin unohtanut kivun koko matkan ajaksi. Nyt kuitenkin kun katsoin alaspäin säärtäni, näin farkun repeytyneen reiän kautta haavan repaleisen reunan ja verisen keskustan. Mua huimasi ja mun oli pakko nojata selkänojaan.
-Sun varmaan kantsii ottaa noi housut pois että se saadaan putsattua. Saat lainata vaikka joitain mun housuja vähäks aikaa, ei noita voi enää pitää, Lukas sanoi tutkaillen niiden kaappia, jossa mä näin monenlaisia sidetarpeita ja lääkkeitä. Tuijotin hetken sen selkää, ja yritin muistella, oliko sen äänestä kuulunut jonkinlainen vinkki johonkin toiseen asiaan, mutta päädyin kielteiseen vastaukseen. Vedin varovasti housut jalastani ja kiittelin itseäni, että olin unohtanut pestä pyykkiä. Sen ansioista päälläni oli nyt epämukavat mutta ainoat tämän ikäiselle tytölle sopivat alushousut, eivätkä lapselliset kukka-alkkarit, jotka olivat mun suosikit. Oli onni, etten mä käyttänyt myöskään stringejä.
-Haluatsä ite putsata sen, Lukas ehti kysä ennenkuin vilkaisi naamaani ja älysi, etten mä ollut missään parhaassa kunnossa. Seurasin sen otteita, kun se varmasti valutti desinfiointiainetta vanulapulle ja paineli sitä varovaisesti haavaan. Siihen kirveli niin vietävästi, että mä käänsin pääni poispäin, etten olis alkanut valuttelemaan krokotiilinkyyneleitäni Lukaksen edessä. Kaikki oli kuitenkin ohi suhteellisen nopeasti, ja pian mä laitoin ison laastarin haavan peitoksi. Kiitin Lukasta ja se esitti vaatimatonta.
-Kunhan nyt et aina mut nähdessäni lumoudu niin paljon että loukkaat ittes. Muuten tässä ei nimittäin päästä mihinkään, se livautti ja mä näytin sille kansainvälistä käsimerkkiä. Se sai sen vain nauramaan entistä enemmän ja mä muka möksähdin siitä ja lähdin nousemaan ylös portaita, jotka veivät oletettavasti sen huonetta kohti.
-Odota, sinä oman arvosi tunteva nuori neito, Lukas parahti ja otti mut kiinni.
-Anna anteeksi minun kohteliaisittomuuteni, vai miten se sanotaan ja ota minut takaisin, se rukoili ja repi kasvoilleen niin omituisen ilmeen, etten mä mitenkään voinut olla nauramatta. Sen ilme vaihtui nopeasti aurikoiseksi ja pian totiseksi isännän ilmeeksi.
-Varaudu sitten siihen tyypilliseen pojan huoneeseen, mä lähdin tänään kotoa vähän kiireellä, se varoitti ennen kuin avasi huoneensa oven. Kuljetin katsettani edestakaisin pitkin huonetta ja olin aika hämmästynyt. Lukaksen varoittelusta ja mun odotuksista huolimatta huone oli kohtalaisen siisti ja jopa sänky petattu.
-Vautsi, ethän sä eläkkään ku sika, vaikka niin käyttäydytkin, mä kehuin ja sain pojalta osakseni ilmeen, joka kieli, ettei se osannut ottaa kohteliasuuttani kohteliaisuutena. En välittänyt siitä, sillä katselin seinällä olevia julisteita ja yritin saada lisää tietoa Lukaksesta. Kirjahyllyssä oli kuva siitä ja jostain naisesta, ja kummankin kasvoilla oli just semmonen hymy, minkä monet nostaa kasvoilleen kun asettuvat kameran eteen. Lisäksi seinillä oli julisteita joistain bändeistä, urheilijoista ja yksi iso kuva Jani Sievisestä. Mä olin helpottunut, etten törmännyt kenenkään pornotähden rintoihin, sillä jotenkin mulla oli ollut semmonen kuva että kaikki jätkät tuijottelevat Pamela Andersonia päivästä toiseen.
-Sä näytät joltain tupatarkastajalta kun sä kuljettleet katsettas noin, Lukas huomautti, enkä mä vaivautunut edes kommentoimaan asiaa.
-No astu sisään vaan, se kehotti ja tönäisi mua eteenpäin. Noudatin käskyä ja istahdin sängylle. Katseeni kiinnittyi reisiini, jotka levisivät kuin pullataikina istahdettuani. Lisäksi kesän rusketus näytti kadonneen kuin keksit meidän kaapeista, ja ne näyttivätkin mielestäni kahdelta yli syöneen albiinokalkkunan koivilta. Puna levisi kasvoilleni, sillä tajusin yhä olevani ilman housuja ja kekkuloivani Lukaksen edessä karvaisine sänkijalkoineni.
-Saisinkos mä jotkut housut, mä pyysin ja yritin peitellä reisiäni. Lukas ei onneksi kiinnittänyt mun jalkoihin oikein mitään huomiota, vaan marssi suoraan vaatekaapilleen ja vetäisi oven auki. Valtava vaatevyöry levisi huoneeseen ja hautasi Lukasen jalat näkyvistä.
-Oho, en oo vissiin siivonnu kaappia vähään aikaan, se yritti virnistää, mutta kerrankin mä näin sen viileän kuoren alla myös hieman nolostusta.
-Mä jo melkein säikähdinkin että oletsä joku erikoispainos pojasta, mä totesin ja sain taas osakseni Lukasen kiittämättömän katseen.
-Mikä kuva sulla musta oikein on. Mä oon näköjään sika ja "erikoispainos pojasta", huhhuh, se mutisi työntäessään vaatteita myttyinä takaisin kaapin perukoille. Välissä se heitti mulle mustat collegehousut, jotka mä sain kätevästi nauhalla kurottua kiinni. Käänsin hieman lahkeita, mutta muuteen ne olivat mulle sopivat, lukuunottamatta väljää kohtaa edessäni. Tunsin heti oloni paremmaksi housuineni, kunnes Lukas puhkaisi kuplani.
-Nyt mä viimeistään ymmärrän, miks naiset ei käytä miesten vaatteita, nehän näyttää niissä joltain vaippahousuisilta heinäsirkoilta se totesi ja kuljetti katsettaan mun alavartalossa.
-Jaahas, kiitos vinkistä, kuittasin ja heitin sitä lattialla olevalla hupparilla. Ei mulla ollut ennen sen huomautusta järin kaunis olo ollutkaan, mutta nyt sekin viimeinen toivo oli mennyttä.
-Törkeetä, ammuit selkään, Lukas huusi ja käännähti uimarin nopeudella ja heitti mua suoraan kasvoille isolla t-paidalla. Siitä lähtikin varsinaisen "erikoispainos" tyynysodasta, jonka aikana mä sopivasti unohdin kaiken aikaisemmin tapahtuneen.

-O-ou, katos kelloa, Lukas yhtäkkiä huudahti ja mä purskahdin nauruun. Kuulosti tosi oudolta se suusta aloittaa lause tolla tavalla.
-Mitä sä naurat, kumma nainen, se kysyi epävarmasti ja kuljetti kätensä nopeasti läpi kasvojensa, ettei niillä ollut mitään hassua kuten tussia nenänpäässä.
-Ei tässä mitään, mutta sun niin kovaan iamgoon ei sovi o-ou, jos haluat tietää, vastasin ja väistin vielä viimeisen heiton.
-Jaahas, kiitti vinkistä, se lainasi mua ja heittäytyi selälleen lattialle. Mä en tiennyt mitä tehdä, joten jäin seisomaan ja nojaamaan ovenkarmiin. Hetken Lukas hengitti syvään ja tuijotti kattoa omituinen hymy kasvoillan, kunnes se könysi ylös ja työnsi mut ulos ovesta.
-Sun vanhemmat kauhistuu kun sä tulet näin myöhään kotiin, se sanoi ja kiirehti mun edellä ala-kertaan. Mun teki mieli sanoa, ettei ainakaan isä ollut varmaan huomannut mitään puuttuvan kännipäissään, mutta jätin sanomatta. Mitä turhia. Työnsin jalkani kenkiini ja kaappasin rikkinäiset farkkuni tuolilta.
-Sun vanhempas saattais luulla omiaan jos näkis tyttöjen farkut tuolin selkänojalla, sanoin avaten jo ulko-ovea.
-Antaa kuvitella mitä haluaa..
-No mut joo moikka, nähään sit jossain välissä, mä hyvästelin jo.
-Minne sä oot karkaamassa, enhän mä voi sua yksin tonne iltaan päästää, tai sä otat ja meet jonkun toisen jätkän eteen kompastelemaan, se totesi ja oli samassa kengät jaloissaan ja avaamassa mulle ovea. Mun teki mieli heittää jotain sen herrasmiesmäisyydestä, mutten sitten viitsinyt. En mä vielä ihan niin tutuksi itseäni sen kanssa tuntenut, että voisin jatkuvasti pureutua sen käytökseen.

LUKAS

-Hei ei sun oikeesti tarvii saattaa mua, pösilö. Mä pääsen kyllä bussiin ihan omin jalkoineni, Helmi yritti vakuuttaa mulle kun me odotettiin meille bussia tien varrella kovia kokeneella bussipysäkillä. Pudistin vielä kerran päätäni ja sanoin, että asia on loppuun käsitelty.
-Mä joudun kuitenkin lojumaan yksin kotona koko loppuviikon, mä sanoin toistaen melkein saman litanian kun muutaman kerran aikasemminkin.
-Oikeesti sä et vaan uskalla jäädä yksin teijän taloon, eiks vaan. Mutku sä oot niin cool nii ethän sä sitä mulle uskalla suoraan paljastaa. Samalla saat tässä hyvän tilaisuuden leikkiä taas sun kakkosminää, sitä herrasmiestä, Helmi puuskahti ja katsoi mua hieman alta kulmien. Sen hiukset olivat takkuisena kasana pitkin sen selkää, ja se yrittikin hieman haroa niitä sormillaan.
-Joo, osuitpa oikeeseen. Nytku päästään tähän heikkouksien tunnustamiseen niin voin sanoa että mä oon heikkona vaaleisiin pitkiin hiuksiin ja itseään loukkaavaan tyttöön, joka on tosi itsepäinen, virnistin ja Helmi päästi pitkän huokauksen ulos suupielestään.
-No, kun sä et kerran oo lähössä, mä voin sitten vissiin lopettaa tän jankkaamisen ja antaa sun tulla mun mukaan, Helmi huokaisi ja sen kasvoilla välähti hetken jotain huolen näköistä, ihan kun se olisi miettinyt jotain huolestuttavaa.
-Just näin, mä nyökkäsin ja virnistin niinku kiltin pojan pitääkin naispuolisille henkilöille.
-Mitä enemmän mä sua opin tuntemaan, itä kummemmaksi sä tuut. Eka sä olit vaan joku kovis joka yritti änkeä itseään mun euraan pönkittääkseen egoaan, vaikutit joltain itsevarmalta pleijerisnobilta. Sitten susta tuli sellanen normi, sitten isähahmo huolehtemisesi takia, ja nyt sä oot sekoitus kilttiä sukulaispoikaa ja isää, Helmi analysoi nopeesti mun luonteenmuutokset.
-Oih, nyt mä säästänki terapeutti maksut, mulla on ollu vähän onkelmia mun identiteetin kanssa, mä esitin helpottunutta ja Helmi katsoi mua yrittäen murhata mut katseellaan.
-Sulle ei voi sanoa mitään kielteistä tai suhun kohdistuvaa pilaa. Joko sä käännät sen takas kun bumerangin tai sitten vaan kuittaat tolla sun äänihahmo-naurullas, se purnasi heiluttaen kättään, jotta bussi kaartaisi pysäkille. Mä en jäänyt kysymään, mitä se tarkoitti äänihahmo-naurulla, sillä mun suusta ei tullu ulos tällähetkellä muutakun oletettavasti juuri sitä. Helmi nakkas niskojaan ja nousi rivakasti bussiin. Syöksyin sen perään ja naureskelin yhä leimatessani matkakorttini.

Mä en ollut muistanut, että Helmi asui niin syrjässä kaikelta. Ei ihme että se oli vähän väliä myöhässä koulusta kertomansa mukaan, kun sillä meni bussejakin aamuisin vain puolen tunnin välein. Tammisten naapuripihat olivat samantyyppisä kuin heidänkin, mutta silti jotenkin mulle tuli mieleen, että ne olivat joko itse eristäytyneet, tai sitten naapurit eristäneet ne. Helmin perheen pihaa nimittäin reunusti tuuhea kuusiaita, joista pisimmät kurkottelivat jo yli sähköpylväidenkin. Olin vilkuillut Helmiä, kun se oli kurkotellut pitkällä kaulalla eteenpäin ja yrittänyt nähdä kotinsa jo heti kun me oltiin astuttu ulos bussista. Kun meidän askeleet alkoivat lähestyä niiden kotipihaa, se oli muuttunut hiljaisemmaksi ja kireämmäksi. Nyt se oli jo ihan hiljaa, kävelleen aina musta pari askelta edessä.
-Hei ihan rauhassa, mitä sä oiken kohellat? Mä kysyin siltä, sillä sen käytöns oli muuttunut ihan yhtä-äkkiä. Sukaisin siiliäni vastakarvaan, joka oli jo kasvanut vähän yli mllista, ja annoin hiusten kutitella kättäni. Helmi vain vilkaisi mua ja alkoi harppoa entistä pidemmillä askelilla. Sen koko keho oli kireä kuin isäkarhu aamuisin, ja sen askelus oli töksähtelevää, vaikka se yleensä keinutteli menemään kun joku haltiatar. Kun me viimein käännyttiin tuuheapuisten kuusien lomasta niiden pihaan, se alkoi purra hammastaan nähdessään valon ikkunassa ja kuullessaan sisältä älämölöä. Sen kasvoilla häilähti tumma varjo, ja hetken mä luulin sen alkavan pillittää. En ymmärtänyt mikä sillä oli, eikä se ilmiselvästi halunnut selittää. Hiljaisuus meidän välillä oli käynyt jo lyijynraskaaksi, ja se painoi mun hartioita kun mä olisin kannatelut niillä koko taivasta, niinku Atlas Herakleen urotöissä. Mun jalat tapasivat jo pihaportaita, kun Helmi yhtäkkiä kääntyi ja alkoi hyvästellä mua. Sisältä kuului kova äänistä puhetta ja hetken mä luulin sen tulevan auki olevasta tv:stä, jossa oli tuon kuuloisia kännitapauksia vähän väliä. Sitten tajusin sen tulevan talosta, ja kuljetin miettien katsettani Helmissä.
-Enkö mä vois tulla sisälle, kun kerran oon tänne asti tullut. Sä tiedät mun isäni, mä en tiedä sun vanhemmista mitään, mä ehdotin sohaistakseni muurahaispesää.
-Ei! Et sä voi tulla sisälle, ihan oikeesti! Sä voit tutustutua mun vanhempiin myöhemmin! Helmi kirahti ja meni vaistomaisesti seisomaan oven eteen. Mä hämmästyin ja ilmeisesti mun taivaaseen kohonneet kulmakarvat paljastivat sen, sillä Helmi vaihtoi hieman puhetyyliä.
-Nyt ei oo ihan hyvä hetki, iskä ja äiti kattoo niiden suosikkisarjaa, ja ne menee ihan hermoiks jos niitä häiritsee sillon, se vakuutti niin, että sen nenä kasvoi muutaman kymmentä senttiä. En uskonut pätkääkään sen selitystä ja mua vaivasi tajuttomasti mötäkkä ja se, että Helmi valehteli mulle.
-No, jos me ei häiritä niitä, vaan luikitaan vaan sun huoneeseen, ehdotin kepeästi ja tarkkailin tytön reaktiota.
-Ei, nyt on jo myöhä ja mulla on huomen sikavaikee fyssankoe, mun pitää lukee siihen. Sä vaan häiritsisit mun keskittymistä, se virnisti peittäen kasvoillaan olevan koloonsa saarretun kanin ilmeen. Mua samaan aikaan ärsytti, säälitti ja turhautti, kun mä mietin tilannetta. Oli itsestään selvää, että sisältä kuuluvat lasin särkymiset ja kiljahdukset eivät tulleet tv:stä, vaan ihan oikeiden, tässä hetkessä olevien ihmisten toimista. Ja yks päivänselvä asia oli, että Helmi valehteli mulle täyttä päätä.
-No, mikäs mulla sitten, sun pitää mennä lukemaan, mä lopulta myönnyin ja näin silmissäni kuinka Helmi rentoutui ja sen hartiat laskeutuivt ainakin kymmen senttiä.
-Kiitos, katotaan sitten joskus kun on parempi hetki, Helmi sanoi jo vähän hymyillen ja mä suikkasin sille poskelle kevyen suukon.
-Moro, törmäillään, moikkasin ja käännyin tulosuuntaani. Helmi jäi vielä seisomaan oven eteen niin kauan kun mä vielä olin niiden pihalla, ja kääntyi vasta sitten. Mitä ongelmia sillä olikaan perheessään?

-3.15.02, Eerikäinen kellotti kun mä puhkaisin veden kalvon ja purskautin ilmoille vesipatsaan. Mä olin tyytyväinen, vaikka olihan mulla vielä matkaa 200-metrin rinatuinnin maailmanennätykseen, mutta enhän mä ikinä ollutkaan oikein loistanut just tässä tyylissä.
-Kyllä tää tästä pikkuhiljaa taas alkaa vetämään, kuntosali on tehny sulle nyt hyvää kun me saatiin uudistettua sun ohjelma, valmentajani kiitteli kun mä vetäisin uimalakin päästäni ja roikutin laseja kädessäni.
-Tuntuukin tosi hyvältä, mä myönsin ja juttelin yli neljäkymmentä senttiä lyhyemmän miehen kanssa koko matkan pukuhuoneille saakka.
-Vedetään muutamat kovat harkat vielä, sitten vaan vedellään pari kertaa lepposesti, niin oot iskussa seuraaviin kisoihin, Eerikäinen suunnitteli ja mikäs mun oli nyökytellessä. Moikkasin sille ja luikahdin pukukoppeihin. Ne olivat käyneet tutuiksi pitkän urani aikana ja tunsin myös kaikki siivoojat ja muun henkilökunnan. Tiesin jopa, että yhdessä suihkussa oli pientä vikaa, joka johtui siitä, että kerran siivooja oli laittanut heiluvat siivousvälineensä sen eteen. Suihkun liikkeen tunnistin oli reagoinut sen kädeksi ja ollut jatkuvasti päällä. Lopulta hana oli mennyt automattisesti lukkoon, ettei vesivarat olisi tyhjenneet. Nykyään se toimi silloin kun oli hyvällä päällä, tai silloin kun joku oli kopauttanut siihen oikein kovaa. Kuivasin nopeasti itseni ja astuin aulaan. Nina nojaili jo seinään huulet raollaan ja hymyili mulle leveästi.
-Näköjään miehilläkin kestää, se totesi meidän kävellessä ulkoilmaan, sen tarkkaillessa itseään heijastavista ulkoikkunoista. Kiitin onneani, että nyt oli vapaapäivä, ja hyvästelin sen heti kun vain uskalsin, lyhyen jutustelun jälkeen. Saisin rauhaa pohtia Helmin tapausta ihan yksikseni, ennenkuin isä ja Anja tulisivat juhlistaan. Mä olin ihan varma, ettei niiden perheessä ollut kaikki ihan hyvin. Mutta toisaalta, missäpä perheessä olisikaan ollut. Mun perhe oli siitä myös yksi varoittava esimerkki.

HELMI

Mä olin Lukaksen kanssa tosi paljon parin viikon ajan. Pari kertaa olin niillä yötäkin, joskin vierashuoneessa, jossa mä en viettänyt koko yönä kuin viimeiset tunnit ennen kouluunlähtöä. ossain vaiheessa Lukas kysyi että haluaisinko mä lähtä seuraamaan sen kisoja. Jotenkin mä olin tulkinnut sen kutsun vähän vastahakoisesti ja epäröinyt. Lopulta annoin kieltävän vastauksen ja kun se uteli syytä hieman helpottuneen näköisenä, vastasin totuudenmukaisesti. Mulla tulis tosi tylsää istua katsomossa toljottamassa kun se kauhoisi altaan päästä päähän näkemättä mitään muuta kuin eteensä. Lisäksi mä epäilin että se jaksaisi ola mun kanssa siellä yhtään, sillä miten muuten se pääsisi keskittymään tulevaan koitokseen. Sen ilme oli kirkastanut ja olin samassa tuntenut sen jäntevät käsivárret ympärilläni ja se oli puhissut mun hiuksiin että tää erotti mut muista tytöistä; en ollut jatkuvasti tunkemassa itseäni sinne minne tyttöystäviä ei kaivattukkaan. Siinä tilanteessa olin enemmän ollut onnellisuuden pilvessä sen kutsuttua mua tyttöystäväksi, mutta jaksanut silti kiusoitella sitä.
-Oliks toi joku vihjaus siihen etten mä oo tervetullut muutaman vuoden päästä olympialaisiin? Olin kysynyt naama peruslukemilla.
-Sinne mä sut pakkaan vaikka pakkopaidassa ja lukittuun matkalakukkuun mukaan, Lukas oli kuitenkin luvannut ja me oltiin jatkettu salaatin sämppäämistä. Mulla oli suu korvissa koko loppu illan.

-Äiti, sun pitäis käydä kaupassa, täällä ei oo mitää! Huusin kärttyisesti ja tuijotin jääkaappia jossa oli vain puoliski syöty margariinipurkki ja muutama pala kalkkunaleikkelettä.
-Kävisitkö sinä, mä yritän löytää töitä! Se kailotti takaisin huoneestaan. Huokaisin ja valmistauduin vastaamaan takaisin. Lukas oli pyytänyt mut niille yöksi ja mulla ei mitenkään ollut aikaa ramapat kaupassa.
-Mä meen Lukakselle, en mä ehdi minnekkään kauppaan mennä! Miksei kukaan mu vi huolehtia että meillä olis edes näkkäriä? Mä en jaksa olla ainut eläväihminen täällä! Huusin vastauksen ja paiskasin oven kiinni. Mua ärsytti niin paljon että tunsin halua huutaa äidille ja isälle kaikki ulos. Kuinka mä olin ollut hetken aikaa ainut aikunen meidän talossa kun ne oli liikuntoinu lähinnä baarin ja talon väliä. En edes huomannut lipsauttaneeni Lukaksen nimeä, ennenkuin äiti nojasi päätään pidellen oven karmiin jonka lista repsotti hieman ylärajasta. Sillä oli päällään vanha Veikkauksen paita ja kuluneet verkkarit joissa oli muutaman jalkapallon kokoiset polvipussit.
-Kukas tää Lukas on? Se kysäisi ja silmäili mua pöyhien tukkaansa. Äidillä oli tosi kauniit hiuset, ihan vitivaaleet ja jonnekkin sen pakaroihn saakka. Mun hiukset tuli siis sen puolelta.
-Yks poika vaan. SEllanen mukava. Mä tutustuin siihen kerran torilla, vastasin mahdollisimman lyhyesti ja aloin kuoria omenaa jonka olin löyätnyt yhdestä laatikosta. Äiti kohotti kulmiaan, eikai sitä oikeesti jaksanut kiinnostaa mutta kai se halusi sentään hieman elikkiä välittävää ja huolehtivaa aikuista varmistamalla, etten mä ollut liukenemassa narkkareiden seuraan.
-Mikä sen sukunimi on? Se kysyi ja kääntyen takaisin huoneensa suuntaan. Isä makasi sohvalla vaihteen vuoksi vettä vieressään ja kuunteli tarkkaaaisesti vaikka selailikin kanavia muka kiinnostuneen näköisenä.
-Laaksolahti, töksäytin ja isä nousi istumaan. Se oli taas ollut koko yön juomassa ja aisi tosi pahalle. Kai sillä oli julmetun kova päänsärky, kun se lapioi kolme buranaa suuhunsa kerralla.
-Laaksolahti? Se kysyi ja mä nyökkäsin toivoen ettei ne olis tajunnu yhteyttä erääseen toiseen Laaksolahteen.
-Se uimari, kaupunginjohtajan poika? Isä lopulta älysi hieroskeltuaan hetken aikaa kulmakarvojensa väliä peukalolaan ja etusormellaan. Mä rouskutin omenaa ja nyökkäsin vain.
-Siitä vaan tyttö, saat mun kaiken hyväksynnän. Häät vaan pystyyn, ero ja rahat taskuun niin oon tyytyväinen. Niinhän ne isommissakin piireissä tekee, se hörähti ja rojahti takaisin istumaan. Mua iljetti ja teki mieli läpsäistä sitä naamalle. En ymmärtänyt miten mun isästä oli tullut tollanen. Alkoholisti, juoppo, ällöttävä, likainen arvoton mies. Rahojakin se varmaan käyttäisi vaan yhä uusin mäyräkoiriin. En vastannut sille mitään, vaan vilkaisin äitiä nopeasti, ilmaisten mielipiteeni ja porhalsin eteiseen. Halusin unohtaa taas hetkeksi tän maailman, ja olla Lukaksen kanssa.

-Arvaa mitä, Lukas kysyi multa kun me loikoiltiin sen sängyllä iltakymmenen aikoihin. Mä makoilin lattialla pää sen rinnalla ja käänsin sen kohti sen kasvoja.
-No kerroppa, pyysin ja se aloitti kuvailemalla kavereidensa suhteita.
-Ne on sitä mieltä että meillä on tosi tylsä suhde kun me vaan ollaan meillä tai jossain kaupungilla ja jutellaan vaan asioista, se lopulta lopetti ja oli hiljaa. Mä meitin ja mietin, että halusiko se siis että me alettais nyt käydä diskoissa ja muissa juhlimassa, viettämään pinnallista elämää jossa väärän värinen huulipuna erottaa kaverit.
-Mitä sä ajat tolla takaa? kysyin varovaisesti ja vedin valtoimenaan valuvat hiukseni käsivarteni ympärille.
-Sitä että mä en ainakaan kaipaa tollasta. Mietine vaan että jos sä haluaisit kokeilla? Se vastasi ja hiljeni taas. Mun teki mieli nauraa tilanteen vakavuudel,e se oli selvästi valmis uudistamaan koko meidän tilanteen jos mä niin haluaisin.
-En kyllä mäkään, ainakaan tällä hetkellä, vastasin hetken naurua pidäteltyäni.
-Sä naurat mulle, Lukas totesi loukkaantunutta ääntä tavoitellen.
-Niin naurankin. Mutta edistystä on tapahtunut sillä mä en naura sulle ääneen, myönsin mutta samassa nauru jo kutitteli kurkunpäätäni. Lukas arvasi sen, sillä se nosti nopeasti mut istuma-asentoon ja suuteli mua hilejntäen naurun.
-Nyt sä et ainakaan naura, se lopulta lausui nojautuen seinää vasten. Mä en sanonut mitään, sillä pelkäsin että jos olisin aukaissut suuni se olisi vain-Nyt sä et ainakaan naura, se lopulta lausui nojautuen seinää vasten. Mä en sanonut mitään, sillä pelkäsin että jos olisin aukaissut suuni sieltä olis tullu vaan jotain epämääräistä hyminää. Tyydyin tuijottamaan Lukaksen silmiin ja näin pilkahduksen sen silmissä.
-Mitä? Kysyin ja ihmettelin kun se alkoi keräillä huoneesaan olevia huopia ja vilttejä.
-Me mennään katolle, se totesi ja yritin tajuta oliko se vakavissaan vai ei. Sen valkoinen huppari vain vilahti mun silmissä kun se säntäsi alakertaan tekemään kaakaota.
-Ootsä ihan järjissäs jätkä heihoi? Huudahdin sen perään mutta kuulin vaan sen jalkojen töminän portaita vasten. Kampesin itseni ylös ja seurasin sitä mielenkiinnolla. Lukas sekoitti juuri termariin meille kaakaota, kun tallustelin keittiöön. Kurkistin sen olkapään yli kämmenet sen ympärillä ja tiirailin sen vieressä kasvavaa sämpyläpinoa.
-Anteeks että keskeytän sut tässä tekeväisyyden puuskassa, mutta miten sä ajattelit että me pysytään katolla. Mehän tiputaan alas. Ja siellä voi alkaa sataakkin, muistutin ja osoitin ikkunasta ulos. Ulkona tuuli syyssateita ennustaen ja mä melkein haistoin jo vesipisarat nenässäni. Näin Lukasen suupielten nousevan ja se kääntyi nopeasti katsomaan mua.
-Noku me ollaan tehty sinne sellanen tasanne. Ja vaikka se pettäis niin mä lupaan varjella sua kuin kukkaa kämmenellä. Paitsi sä oot kyl siihen vähän liian iso, joten mä voin pitää sua sylissä, se virnisti ja mä huokaisin toivoni sen järkiintymisen suhteen meneettäneenä.
-Varotan et mä pelkään korkeita paikkoja, totesin vielä lopuksi, mutta Lukas vain vastasi, että mikäs sen mukavampaa kuin leikkiä urheaa sankaria ja hoitaa pelot pois mun mielestä häikäisevälä olemuksella.
-Pliiiiiis, yritin sanoa vakavalla naamalla mutta sorruin lopulta ja naaamani levisi hymyyn.
-Sä et sit kuvittele yhtään mitään ittestäs, oot niin vaatimaton, kehuin sitä naama virneessä. Lukas vakavoitui ja sanoi normaalilla äänellä, että mikäs sen olis voinu estää kun se sai olla mun kanssa. En pystynyt sanomaan siihen mitään, vaan loikin sen huoneeseen hakemaan viltit.

Kiedoin toisen viltin ympärilleni ja kuuntelin Lukaksen vivahteikasta ääntä, joka yhä sai mut tuntemaan oloni silkkiin kääriytyneeksi kissaksi. Aina välillä se hiljeni, mietti hetken ja kertoili taas. Sen elämästä ja kaikesta, musta oli mukava kuunnella mitä se ajatteli. Meidän seurustelu oli jotain niin erilaista kuin lehtien tarjoamat vaihtoehdot. Tää ei ollut pelkkää seksiä tai muille esittämistä, ei toisaalta pelkkää painostavaa hiljaisuutta ja vaivautuneisuutta. Tää oli vaan meidän juttu ja just oikee meille. Mä olin oikeestaan tosi onnellinen että olin nähnyt Lukaksen ensimmäistä kertaa jossain muualla kuin rikkaiden kavereiden ympäröimänä Hakkerin pihalla. Vaikka mun mielipide siitä olikin ollut ensimmäisen kohtaamisen jälkeen miinuksen puolella, se oli silti herättänyt mussa joitain kuvitelmia. Ehkä sen ristiriitaisuus, se oli toisaalta niin kova aina sydämeen saakka mutta siellä se oli niin kuuma että suli tosi lempeeksi. Mä tykkäsin siitä sen takia, se osasi olla itsensä, vaikka sillä olikin erilaisia osia itsesssään. Aina kun me juteltiin pitkään, se paljasti mulle itsestään yhä uusia yllätyksiä, joita mä sitten yksikseni mietin ja pyörittelin päässäni. Kuten että sen äiti oli kuollut, ja Lukaksella oli ollut siihen tosi läheiset välit. Musta oli outoa että ylä-asteikäisellä pojalla pystyi olemaan niin läheiset välit kuin niillä oli ollut. Mutta toisaalta mitä mä tiesin kenenkään muun väleistä kun omistani. Lukas ei ikinä painostanut mua kertomaan omista asioistani, joten en ollut vieläkään joutunut paljastamaan sille meidän perheen tilaa. Heräsin ajatuksistani Lukaksen hiljaisuuteen ja vesipisaran tipahtamiseen nenänpäähäni. Olin ihan unohtanut korkeanpaikan pelkoni ja sen, että istuimme ulkona. Nousin istumaan ja nojauduin Lukakseen. Pyöritin lusikkaa kermansavimukissani ja hörppäsin lämmintä kaakota. Mulla oli niin onnellinen olo aina Lukaksen kanssa, että musta tuntui että mun sydän kokoajan kamppaili mun kehon rakentamien kaltereiden kanssa liittyäkseen Lukaksen sydämeen. Virnistin mielikuvalleni siitä, että verinen sydämeni pomppaisi rinnastani ja kaivautuisi Lukaksen sisälle.
-Täällä ripsii, mä sanoin ja tunsin pisaroiden alkavan tiheentyä.
-Ei mennä sisälle, Lukas pyysi ja haroi sormillaan sen syliin valuvia hiuksiani.
-Ei nii, yhdyin mielipiteeseen ja kiedoin viltin tiukemmin ympärilleni. Lukas heitti ison huovan meidän molempien päälle ja me oltiin kuin kaks karhunpentua pesässä, niin lämmintä ja tiivistä meillä oli. Vedin viltin vielä päidemme yli. En nähnyt mitään, mutta tunsin pisaroiden jo paukkuvan kovaa kangasta vasten. Ojensin käteni ja Lukas otti sen omiensa väliin. Sydämeni tärisytti kaltereita ja huusi haluavansa päästä pois. Yritin hengittää rauhallisesti ja kuunnella sateen ropinaa vasten talon ikkunoita. Me oltiin sillä tavalla käsikkäin varmaa puol tunti ihan hiljaa välillä kuiskaillen, kunnes sade hieman rauhottui ja ropina vaimeni. Yhtäkkiä Lukas ojensi molemmat kätensä ja veti mut syliinsä. Viltit humahtivat päältämme ja sade kasteli meidän vaatteet ja hiukset. Tunsin Lukaksen kuumat kädet kasvoillani, joita peitti viileät syksyn sadepisarat. Nostin pääni ylös ja katsoin hiusverhoni takaa sen kasvoihin ja Lukas veti hiukseni kasvojeni edestä. Se veti varovaisesti pääätäni lähemmäksi ja kuiskasi korvaani sanoja.
-Mä rakastan sua. Je t´aime. Ich liebe dich. Te amo. I love you.
Väristys kulki pitkin vartaloani ja painauduin vasten Lukasta.
-Mäki rakastan sua. I love you too, mumisin ja suutelin sitä haluavasti. Se oli romanttisinta mitä mä olin ikinä kokenut tai edes ajatellut voivan olla mahdollista. Märät vaatteet ja hiukset, sateen ropina, tää hetki ja läheisyys.
-Mä oon koukussa suhun, Lukas sanoi ja puisteli päätään lennättäen pisaroita ympäriinsä.
-Toivottavasti mä en satuta sua, hymyilin ja puristelin vettä hiuksistani.
-Enpä usko, se sanoi ja katsoi mua silmissään sellainen ilme josta mä tiesin, että jos olisin vähääkään epäillyt sen äsköisiä sanoja, olisin saanut viimeisen varmistuksen niiden todenperäisyydestä.

Seuraava päivänä musta tuntui että mä näin kaiken vaaleanpunaisen sumun läpi. Epäystävällinen kanslisti hymyili mulle sillä tavalla, että normaalisti se olis näyttäny musta vaan ilkeeltä irvistykseltä, mutta nyt mäkin hymyilin sille niin isosti kuin osaisin. Kun muut valitti läksyjä niin mä vaan hymyilin ku hangon keksi ja raksin tehtävät. Opiskeltaessa kullan eri ominaisuuksia, taipuvaisuutta ja katkeamisherkkyyttä, muut valitti aiheen tylsyydestä, mutta mä vaan kuuntelin. Ehkä pystyin kuuntelmaan sen takia, että mun ajatukset vastoin mun näkökykyä oli harvinaisen selkeät. Niissä oli kaks lokeroa tällä hetkellä, jotka oli Lukas ja tää kulta-juttu.
-Miten sä jaksat? Inka kysyi silmät nuokkuen. Mä yritin selittää jotain mutta jotenkin se oli oppinut tuntemaan mut ja alkoi epäillä jotain.
-Sulle on tapahtunu jotain erikoista. Ootsä rakastunu? Se kysyi tarkkanäköisesti ja mä yritin torjua sen epäilyt pontevasti mutta siitähän se innostuikin.
-Ei voi olla totta! Kuka se on? Inka heräsi ja sen silmät avautuivat kuin kaks puolinukuksissa ollutta voikukkaa.
-Kai sulle pitää kertoa että saat tyydyttää tiedonjanos. Se on yks Lukas, käy lukioo ja ui. Mua vuoden nuorempi, paljastin ja sain sen jälkeen vastata Inkan lukuisiin ksyymyksiin kuten missä olin tutustunut siihen, millanen se oli, olinko mä jo nähnyt sen vanhemmat ja oliko se SE Lukas. Lopulta mut pelasti meidän opettaja joka kyllästy meidän keskusteluun ja kysyi Inkalta mikä kullan sulamispiste kelvineissä on. Se oli ihan kysymysmerkkinä ja mä livautin muistiinpanojani sille.
-1337,33 kelviniä, Inka lopulta sai vastattua ja opettaja näytti selvästi ärsyyntyneeltä kun ei ollut päässyt jälleen nauramaan oppilaan tietämättömyydelle. Lopputunnin me kirjoteltiin Inkan kanssa vihkoon ja kellon soidessa marssittiin ruokailuun.

Jatkuu..

HELMI

Mä puuhalilin rauhassa kotona ja imuroin. Lauleskelin mielessäni soivaa biisiä ja lopulta mun oli pakko käydä netistä kattomassa mikä biisin nimi oli, sillä muistin vain sen esittäneen bändin. Palasin sitten takaisin siivoamisen pariin ja nautin yksinolosta. Isä ja äiti olivat lähteneet yhdessä kaupungille ja olin saanut niitten puheista sellaisen kuvan,e ttei ne palais ennen ku myöhään yöllä. Olin käynyt suihkussa ja annoin hiusteni valua vapaana alas vyötärölleni liikahdellessani musiikin tahtiin viedessäni imuria takaisin komeroon. Istahdin olohuoneen upottavalle löhötuolille ja mietin asioita. Oli niin ihmeellistä että kesän jälkeen muutamassa kuukaudessa mun elämä oli muuttunut näin paljon. Parin kuukauden päästä olis jo joulu ja mä odotin siltä paljon. Viime joulu oli mennyt riidellessä ja kuunnellessa isän ja äidin vihaisia ääniä. Silloin äiti oli ehkä jo alkanut irrottautui sen huomaringistä ja niillä oli tullut isän kanssa siitä jotain kärhämää. Huokaisin ja natustin omenaa hitaasti. Tuijotin katselematta mitään erityistä lokakuiseen luontoon. Kuten ylneensäkin Suomessa tähän aikaan satoi paljon ja vaikka aamut olivatkin ihanan kuulaita ja kirpeitä, talvi ei ollt vielä heittänyt lumipeitettään kaupungin ylle. Eikä vielä tarvinnutkaan. Vajosin syvälle ajatuksiini ja kun ovikello pirahti ensimmäisen kerran, en sisäsitänyt että se kuului just meidän kellosta ja nousin vasta sitten kun joku piti nappia pohjassa pitkän ajan. Nousin nopeasti ylös ja kipaisine teiseen. Aukaisin oven selkosen selälleen ja tuijotin Lukasta joka seisoi edessäni. Sillä oli päällään farkut ja paksu huppari joka oli lämmittänyt muakin monesti meidän yhtiesillä kävelyillä. Aurinko oli päässyt voitolle pilvimassasta ja paistoi sivusta niine ttä pojan piirteet kultautuivat ja mun sydän heltti kaksoivoltin ja räpisteli taas kahleitaan vasten. Että Lukas oli hyvännäköinen, ja se oli mun. Lukas huomasi mun yllättyneen ilmeen ja kaappasi mut lähelleen.
-Mä kävin treeneissä ja koska koti oli tyhjillään ja mä akipasin naista lähelleni, päätin tulla käymään. Eika nyt oo paha hetki? Se kysyi kun mä en vastannut innokkaasti sen halaukseen.
-Ei oo, äiti ja isäki on poissa, sanoin samaan aikaan sille ja itselleni. Tuntui oudota päästää se sisälle taloon, johon mä en ollut kutsunut kavereita moniin vuosiin. Järkeilin, ette vanhempien pitäis tulla pitkään aikaa ja olin juuri siivonnut, joten kai talo oli esittelykunnossa.
Eihän tää vedä vertoja teidän palatsille mutta sopii hyvin tälläsen tavallsien tallaajan kodiksi, hymyilin ja Lukas tiputti treenikassinsa aulan lattialle. Se tiiraili ympärilleen kuin uuteen pesään päässyt ketun poikanen ja seurasi mua kiltisti kun mä esittelin nopeasti talon. Se ei ollut vastannut mtään mun alkuhuomautukseen, ja mä olin ihan jo unohtanut sen, ennenkuin se avas suunsa istahtaessaan samaan tuoliin missä mä olin ihan äskön löhöillyt.
-Tää on just sopiva sun kodisks. Tästä näkee että täällä asutaan ja koetaan kaikenlaista yhdessä. Tää näyttää kodilta, ei talolta jossa vaan asutaan, se sanoi, ja sen kasvoilla välähti jotain mitä mä en ehtinyt ymmärtää. Tarkoittiko se sen omaa kotia? Sen puheista mä olin kyllä ymmärtänyt, ettei se tullut oikeen toimene isänsä eikä Anjan kanssa, mutta silti mä olin luulut ettei sillä suurempia ongelmia ollut. Ehkä kultalusikka alkoi jo satuttaa suuta, mietin ja istadin sen syliin.
-Mitäs sä oot touhuillu? Lukas kysyi kiertäessään käsivartensa mun ympärille. Nojasin pääni sen kaulaa vasten ja tunsin sen sykkeen.
-Mitäs mä. Ollu tuskissani kun sä et oo suvainnu näyttäytyä viikkoon ja siivonnu, vastin ja kutitin sitä leuan alta saadakseni sne hymyilemään.
-No juat. Ite ehdotit että mä kävisin sen tyypin tunneilla, se puuskahti mutta sain hymyn nosuemaans en kasvoille.
-Älähän pillasta, mä vaan kiusasin, naurahdin ja nuuhkaisin vaivihkaa sen kaulaa. Aina uinin jälkeen Lukas tuoksui tavattoman hyvältä. SEkoitus klooria, vettä, saunaa, puhtautta ja jotain muuta miehistä hajua mitä mä en osannut nimetä. Se tuoksuyhdistelmä sai mut nuuhkimaan sitä kuin koira joka haistelee toisen jättämiä hajuvanoja. Nyt mä jotenki ymmärsin koirien haistelemisen.
-Sä tuoksut tosi hyvälle, mä kiskasin sille ja vaikken nähnytkään, mä tunsin kuinka sen naama vääntyi virneeseen.
-Mille? Se kysyi varmaan ihan tiedonhalusta ja mä selsotin sille tuoksulistan.
-Jos se saa sut hakeutumaan muns yliin ja olemaan lähellä niin mä teen vaika ite tollasen tuoksun, se naurahti ja suunnitteli jo miten miehet kiittelis sille, kun naiset pörröis parivna ympärillä.
-Mitä sitte jos kaikki miehet alkais käyttää sitä? Kysyin haastaen sen ja odotin vastausta. Hetken hiljaisuuden jälkeen se avasi suunsa.
-Siinä tapauksessahan kaikki olis hyvin. Mies olis onnellinen ku sain naisen ja nainen onnellinen ku sais miehen, se totesi järkevästi ja sitten me oltiin vaan hiljaa.

-Nyt mä keksin! Lähetään kyllä pyöräilemään! Mä pomppasi ylös ja ryntäsin varastoon aktsomaan oliko pyörät kärsineet paljonki kesän kulutuksesta. Sain kimppuuni Lukaksen joka tallusteli mun perään rauhallisesti.
-Kato kato, näähän on iahn tuliteräkunnossa. Lähetään vaan, se suostui kun mä esittelin sille pyöriä aurigon paistaessa. Olin tiiraillut ulos ja kauan ja yrittänyt keksiä keinon, miten saisin hyödynnettyä auringonvalon ilman että kohmettuisin ilman viileydestä. Virnistin Luakkselle ja aloin kiertää hiuskiani ponnarille. Lukas tarttui käteeni ja pysäytti liikkeeni.
-Älä laita niitä kiinni, ne n niin kauniit ku sä vaan annat niiden olla, se pyysi ja oli niin lähellä mua että mun teki mieli kumartua sen puoleen ja suudella sitä.
-Jos sä kerran haluut, mutta mä pelkään että nää tulee mun silmille pyöräillessä, myönnyin lopulta ja laitoin ponnarin käsivarteeni. Mä kävin vain sulkemassa ovet ja sitten me hypättiin pyörien selkään. Jotenkin pyöräillessä oli helpompaa jutella, ja me puhuttiin enemmän ku ikinä ja aremmista aiheistakin. Meinasin ydhessä välissä livautaa isän aloholismista mutta sain viime tipassa suljettua suuni ja käännyin puistotielle jonka varrella oli tiheää metsikköä.
-Odota Helmi! Lukas huudahti kun mä liäsin vauhtia ja poljin yhen mäen päälle. Puuskutin ja nojasin jaloillani hietikkoon kun se nousi rauhallista tahtia mäen päälle. Se ei puuskuttanut yhtän vana hengitti samaan tahtiin ku ois just heränny.

HELMI

Mä puuhailin rauhassa kotona ja imuroin. Lauleskelin mielessäni soivaa biisiä ja lopulta mun oli pakko käydä netistä kattomassa mikä biisin nimi oli, sillä muistin vain sen esittävän bändin. Palasin sitten takaisin siivoamisen pariin ja nautin yksinolosta. Isä ja äiti olivat lähteneet yhdessä kaupungille ja olin saanut niitten puheista sellaisen kuvan, ettei ne palais ennen ku myöhään yöllä. Olin käynyt suihkussa ja annoin hiusteni valua vapaana alas vyötärölleni liikahdellessani musiikin tahtiin viedessäni imuria takaisin komeroon. Istahdin olohuoneen upottavalle löhötuolille ja mietin asioita. Oli niin ihmeellistä että kesän jälkeen muutamassa kuukaudessa mun elämä oli muuttunut näin paljon. Parin kuukauden päästä olis jo joulu ja mä odotin siltä paljon. Viime joulu oli mennyt riidellessä ja kuunnellessa isän ja äidin vihaisia ääniä. Silloin äiti oli ehkä jo alkanut irrottautua sen juomaringistä ja niillä oli tullut isän kanssa siitä jotain kärhämää. Huokaisin ja natustin omenaa hitaasti. Tuijotin katselematta mitään erityistä lokakuiseen luontoon. Kuten yleensäkin Suomessa tähän aikaan, satoi paljon ja vaikka aamut olivatkin ihanan kuulaita ja kirpeitä, talvi ei ollt vielä heittänyt lumipeitettään kaupungin ylle. Eikä vielä tarvinnutkaan. Vajosin syvälle ajatuksiini ja kun ovikello pirahti ensimmäisen kerran, en sisäistänyt että se kuului just meidän kellosta ja nousin vasta sitten, kun joku piti nappia pohjassa pitkän ajan. Nousin nopeasti ylös ja kipaisin eteiseen. Aukaisin oven selkosen selälleen ja tuijotin Lukasta joka seisoi edessäni. Sillä oli päällään farkut ja paksu huppari, joka oli lämmittänyt muakin monesti meidän yhteisillä kävelyillä. Aurinko oli päässyt voitolle pilvimassasta ja paistoi sivusta niin, että pojan piirteet kultautuivat ja mun sydän heitti kaksoivoltin ja räpisteli taas kahleitaan vasten. Että Lukas oli hyvännäköinen, ja se oli mun. Lukas huomasi mun yllättyneen ilmeen ja kaappasi mut lähelleen.
-Mä kävin treeneissä ja koska koti on tyhjillään, ja mä kaipasin naista lähelleni, päätin tulla käymään. Eikai nyt oo paha hetki? Se kysyi kun mä en vastannut innokkaasti sen halaukseen.
-Ei oo, äiti ja isäki on poissa, sanoin samaan aikaan sille ja itselleni. Tuntui oudolta päästää se sisälle taloon, johon mä en ollut kutsunut kavereita moniin vuosiin. Järkeilin, ettei vanhempien pitäis tulla pitkään aikaa ja olin juuri siivonnut, joten kai talo oli esittelykunnossa.
-Eihän tää vedä vertoja teidän palatsille mutta sopii hyvin tällästen tavallisten tallaajien kodiksi, hymyilin ja Lukas tiputti treenikassinsa aulan lattialle. Se tiiraili ympärilleen kuin uuteen pesään päässyt ketunpoikanen ja seurasi mua kiltisti kun mä esittelin nopeasti talon. Se ei ollut vastannut mitään mun alkuhuomautukseen, ja mä olin ihan jo unohtanut sen, ennenkuin se avas suunsa istahtaessaan samaan tuoliin missä mä olin ihan äskön löhöillyt.
-Tää on just sopiva sun kodiksi. Tästä näkee että täällä asutaan ja koetaan kaikenlaista yhdessä. Tää näyttää kodilta, ei talolta jossa vaan asutaan, se sanoi, ja sen kasvoilla välähti jotain mitä mä en ehtinyt ymmärtää. Tarkoittiko se sen omaa kotia? Sen puheista mä olin kyllä ymmärtänyt, ettei se tullut oikeen toimeen isänsä eikä Anjan kanssa, mutta silti mä olin luullut ettei sillä suurempia ongelmia ollut. Ehkä kultalusikka alkoi jo hiertää suuta, mietin ja istahdin sen syliin.
-Mitäs sä oot touhuillu? Lukas kysyi kiertäessään käsivartensa mun ympärille. Nojasin pääni sen kaulaa vasten ja katselin katon viivoja.
-Mitäs mä. Ollu tuskissani kun sä et oo suvainnu näyttäytyä viikkoon ja siivonnu, vastasin ja kutitin sitä leuan alta saadakseni sen hymyilemään.
-No just. Ite ehdotit että mä kävisin sen tyypin tunneilla, se puuskahti mutta sain hymyn nousemaan sen kasvoille.
-Älähän pillastu, mä vaan kiusasin, naurahdin ja nuuhkaisin vaivihkaa sen kaulaa. Aina uinin jälkeen Lukas tuoksui tavattoman hyvälle. Sekoitus klooria, vettä, saunaa, puhtautta ja jotain muuta miehistä hajua mitä mä en osannut nimetä. Se tuoksuyhdistelmä sai mut nuuhkimaan sitä kuin koira joka haistelee toisen jättämiä hajuvanoja. Nyt mä jotenki ymmärsin koirien haistelemisen.
-Sä tuoksut tosi hyvälle, mä kuiskasin sille ja vaikken nähnytkään, mä tunsin kuinka sen naama vääntyi virneeseen.
-Mille? Se kysyi varmaan ihan tiedonhalusta ja mä selostin sille tuoksulistan.
-Jos se saa sut hakeutumaan mun syliin ja olemaan lähellä, niin mä teen vaika ite tollasen tuoksun. Sitten mulla olis aina se käytössä ku tulis jotain riitaa, se naurahti ja suunnitteli jo, miten mä kesken vihapurkauksen ryhtyisin vaan nuhkimaan sitä tuoksua kun se suihkauttais sitä.
-En kyllä antais sitä kenenkään muun kääyttöön, sillä sä kuulut mulle kokonaan. Nyt oli mun vuoro virnistää.

-Nyt mä keksin! Lähetään kyllä pyöräilemään! Mä pomppasin ylös ja ryntäsin varastoon katsomaan oliko pyörät kärsineet paljonkin kesän kulutuksesta. Sain kimppuuni Lukaksen joka tallusteli mun perään rauhallisesti.
-Kato kato, näähän on ihan tuliteräkunnossa. Lähetään vaan, se suostui kun mä esittelin sille pyöriä aurigonpaistaessa. Olin tiiraillut ulos jo kauan ja yrittänyt keksiä keinon, miten saisin hyödynnettyä auringonvalon ilman että kohmettuisin ilman viileydestä. Virnistin Lukakselle ja aloin kiertää hiuksiani ponnarille. Lukas tarttui käteeni ja pysäytti liikkeeni.
-Älä laita niitä kiinni, ne on niin kauniit ku sä vaan annat niiden olla, se pyysi ja oli niin lähellä mua, että mun teki mieli kumartua sen puoleen ja suudella sitä.
-Jos sä kerran haluut, mutta mä pelkään että nää tulee mun silmille pyöräillessä, myönnyin lopulta ja laitoin ponnarin käsivarteeni. Mä kävin vain sulkemassa ovet ja sitten me hypättiin pyörien selkään. Jotenkin pyöräillessä oli helpompaa jutella, ja me puhuttiin enemmän ku ikinä ja aremmista aiheistakin. Meinasin yhdessä välissä livauttaa isän alkoholismista, mutta sain viime tipassa suljettua suuni, ja käännyin puistotielle jonka varrella oli tiheää metsikköä.
-Odota Helmi! Lukas huudahti kun mä lisäsin vauhtia ja poljin yhden mäen päälle. Puuskutin ja nojasin jaloillani hietikkoon kun se nousi rauhallista tahtia mäen päälle. Se ei puuskuttanut yhtään vaan hengitti samaan tahtiin ku ois just heränny.
-Sulla on joku teräskunto. Mä puuskutan heti ku kävelen pari askelta, huohotin ja Lukas virnisti omahyväisesti. Se pyyhkäisi kädellään hieman ylikasvanutta siiliään ja katsoi mua pää hieman kallellaan.
-Sä voisit alkaa vaikka uimaan. Se oikeesti kohottaa kuntoa ja sä saisit vähän lihaksiaki tonne luun ja nahan sekaan, se virnisti ja väisti mun laiskan kädenheilautuksen helposti.
-Pitää harkita.

LähettäjäBoyie 
Päivämäärä:   10.11.09 18:20:08

Jos kaikki uimahallilla olevat pojat on yhtä hyvännäkösiä ku sä, nii voisin kyllä tullakkin, hymyilin ja iskin sille silmää.
-Jaahas. Sitä ollaan heti muita jätkiä kattelemassa. Kanttis eka yrittää pysyä yhen jätkän perässä, se huudahti lähtien liukumaan alas mäkeä. Mä hyppäsin pyörän selkään ja polkasin sen vauhtiin. Tuuli vastusti mun etenemistä ja sai mun hiukset lepattamaan takana yhtenä pötkönä. Aurinko paistoi enää vain puiden rakosista, ja mulla oli aika viileä olo hupparilla.
-Lukas, hidasta nyt vähä tai mä otan jonku helpomman! Huudahdin muutaman metrin päässä siitä. Mun vieressä iltalenkillä oleva mies katsoi mua kummissaan ja nykäisi koiransa pois tieltäni, kun viiletin sen ohi. Lukas käänsi päänsä hitaasti ja nosti jalkansa hetkeksi polkimilta.
-Hyvä on, jos sä kerran noin uhkaat. En mä susta tyhmyyttäni luovu, se hymyili ja joku sen katseessa kourasi mua sydämmestä asti. Hetki me pyöräiltiin melkein kävelyvauhtia. Vilkuilin salaa Lukaksen profiilia. Sillä oli kivan pyöreä otsa mutta nenä oli aika suora. Sen huulet näytti sivusta katsottuna totuutta muhkeammilta, ja mun teki mieli suudella sitä. Harmittelin meidän pyöriämme, jotka hankaloittivat asiaa.
-Helmi, suudellaanko? Lukas kysyi vilkaisten mua kääntyessään tielle, jota reunusti vielä korkeampi ja tiheämpi metsä kuin puistotietä. Mä nojauduin sitä kohti ja meidän pyörät läheni toisiaan pikkuhiljaa. Lukas laittoi kätensä mun kaulan taakse, ja just kun mä olin raottamassa huuliani, meidän pyörien tangot törmäsivät, ja me lennettiin metsikköön Lukaksen käsi yhä mun kaulan takana. Makasin hetken metsän aluskavillisuuden joukossa ihmetellen miten mä olin sinne joutunut ja tunnustelin polveani ja kyynärpäätni, joita kolotti inhottavasti.
-Elonjääneiden tarkistus. Yksi, Lukas sanoi hiljaa naurun pyrkiessä esiin.
-Kaksi, vastasin ja sitten mä nauroin ihan sekopäisesti. Vedet vaan valu mun silmistä kun me hohotettiin aikamme tapahtuneelle ja elettiin yhä uudestaan koko tapahtumasarja. Mun paidan selkämys ja housut alko jo kastua maassa makoilusta ja tunsin lisäksi ikävää pistelyä paidan alla. Yhtäkkiä katkaisin nauruni ja pomppasin ylös. Lukas tähyili mua maasta päin kädet niskansa takana.
-Mikä sulle tuli? Se kysyi ihmeissään hymyn vielä viipyessä sen kasvoilla.
-Mä, musta tuntuu että mä makasin jonku muurahaispesän päällä, vääntelehdin ja yritin ravistella muurahaisia pois kimpustani.
-Nää on varmaan kusiaisia, vai mitä ne on ne jotka puree, irvistin ja raavin polttavia puremia. Jotenki mun ällistynyt poikakaveri tajusi, ettei nyt ollu naurunpaikka ja ehdotti vakavan näköisenä että ottaisin paidan pois ja ravistelisin sen. Tuijotin sitä hetken, kunnes vetäisin hupparin pois ja kävin syvemmällä metsässä ravistelemassa toppiani. Mä en sentään halunnu antaa ohikulkeville jotain omituista käsitystä musta ja Lukaksesta, minkä ne sais, jos mä kekkuloisin ilman paitaa tien vieressä. Lukas oli sulkenut silmänsä sillä aikaa, mutta raotti toista mun tullessa takaisin.
-Ei sun olis heti tarvinnu sitä paitaa takas päälle laittaa, se totesi ja nousi istumaan. Mä en kommentoinut mitään vaan jynssäsin puremia.
-Mä en kyl enää makoile maassa. Eiks meidän pitäs jo jatkaa matkaa tai edes siirtää noi pyörät vähän sivummalle, ehdotin ja katselin Lukasta, jolla ei näyttänyt olevan aikomustakaan nousta.
-Istu mun syliin. Mun tekis nyt mieli aiheuttaa pahennusta ohikulkijoissa, se sanoi pokerinaamalla ja taputti syliään. Katselin sen käsiä ja huulia ja mä yhdyin sen toiveeseen. Istahdin sen syliin kasvot sitä päin ja se katsoi mua virnuillen.
-Josko nyt koitettais uudelleen? Mä en ehtinyt vastata sen hymyyn ennen kun tunsin sen huulet mun suulla ja antauduin sen käsiin. Lukas raotti mun paidan helmaa ja liikutti viileää kättään hitaasti mun alaselässä. Mä painauduin sitä vasten ja raotin huuliani sen kielen pyrkiessä sisään. Samalla se laittoi kätensä mun lantiolle ja veti mua itseensä päin. Mä tykkäsin pitää suudellessa silmät auki ja katsoa Lukasta läheltä silmiin. Ne oli niin upean näköset, etten halunnut menettää hetkeäkään niiden katselusta. Hitaasti mä nojauduin taaksepäin ja hymyilin vapautuneesti.
-Olihan toi parempaa, sanoin ja sitten se aloittikin kaiken alusta. Meidän takana äänistä päätellen keski-ikäiset naisihmiset odotti koiraansa joka nuuhki ja merkkaili vähän joka paikkaa.
-On se kyllä kumma kun nykypäivinä huoneetkan ei riitä siihen pussailuun, toinen huomautti kipakasti toiselle ja varmasti tarkoitti sanansa meille.
-Eihän se edes ole terveellistäkään, nahkahan huulistakin lähtee jos liikaa imee, toinen myönteli ja hoputti koiraa tulemaan.
-Menisivät edes katseilta piiloon, ensimmäinen jatkoi. Lukas siirsi päätään niin että näki mun taakse ja näin sen iskevän silmää akoille. Naiset tuhahtivat yhtäaikaa nenäänsä ja vetivät Mustia mukaansa. Oikaisin jalkani Lukaksen selän taakse ja naurahdin kuulemmallemme vuoropuhelulle.
-Helmi, voisitsä vähän siirty, Lukas yhtäkkiä huokaisi ja mä huomasin istuvani sen sukukalleuksien päällä. Se yritti muka suojata niitä, etten mä huomais kohoumaa, mutta mua alko vaan naurattaa sen häpeily, enkä tahallani liikahtanut mihinkään.
-Noni, lähetäänpä pyöräilemään, Lukas ähkäisi ja työnsi mua taaksepäin.
-Okei, jos sä kerran haluut, myönnyin painottaen vikaa sanaa ja virnistin Lukaksen ilmeelle.
-Millon sä oot oppinu olee ilkee? Se päivitteli ja juoksi mun edellä pyörän selkään.

Me istuttiin mun sängyllä, kun mä kuulin yhtäkkiä askeleiden rapistelua oven-edus matolla. Luulin eka, että kuvittelin vain, mutta sitten ovi avautui ja mä kuulin puhetta. Vilkaisin nopeasti kelloa ja yritin selittää itselleni, ettei se ollut mahdollista, mutta tunnistaisin isän humalaisen äänen vaikka mistä. Jännityin ja vatsassani alkoi kehittyä jättikokoinen kivistävä kivilohkare. Yritin paniikissa keksiä jotain, mikä estäisi tilanteen, mutta tajusin kaiken jo paljastuneen, kun isä huusi mua ääni sammaltaen ja Lukas käänsi kysyvät kasvonsa mua päin. Pomppasin sängyltä ja kiiruhdin keittiöön. Näin Lukaksen seuraavan mua. Mä muistelin meidän yhteisiä hetkiä ja tajusin, että näin sen pitikin mennä. Miten mulla voisi käydä niin hyvä tuuri, että kaikkien tavoittelema poika kiinnostuu musta ja me elettäis onnellisina elämämme loppuun asti? Mä olin tiennyt että isän alkoholismi paljastuis joskus, mutten ollut tiennyt että näin pian. Haistoin isän jo ennen kuin näin sen, ja vedet kihos mun silmiin kun mä tuijotin sitä, kun se istui tuolilla uusi pullo kädessä. Pysähdyin oven kohdalle ja tunsin Lukaksen käden puristavan kättäni, mutta ravistin sen pois. Että tän pitikin tapahtua just tänään, kun kaikki oli ollu niin hyvin.
-Isä, missä äiti on? Kysyin hitaasti, toivoen ettei se olisi niin kännissä kun näytti olevan.
-Se ämmä alko saarnaa jotain ja mä lähin pois. Kyllä se pullo on miehen paras ystävä, se aloitti kovalla, humalaisen äänellään ja mä suljin silmäni. Mun sydän hakkas tuhatta ja sataa ja mun vatsassa oleva kivi suureni ja suureni kivistäen yhä kovempaa ja muuttuen tonnien painoiseksi.
-Eiks je, poika? Mä en kyllä ymmärrä mitä sä näät tossa meidän tytössä. Tuskin osaa edes pulloa sohvalle tuoda, se jatkoi ja mä vaistosin Lukaksen jännittyvän, sillä se seisoi niin lähellä mua, että tunsin kuinka sen käsilihakset kireentyivät. Se ei onneksi vastannut mitään, ja hetken pitäessäni silmiä kiinni mä pystyin melkein kuvittelemaan itseni jonnekkin muualle, mutta kivi mun vatsassa piti mut täällä, keittiössä, mun ja Lukaksen suhteen päätepisteessä. Miksi se tyytyisikään olemaan mun kanssa? Jossain isä sentään oli oikeassa, mitä se näki mussa? Mä en pukeutunut perus muodikkaasti, merkkivaatteisiin tai kireisiin toppeihin vaan siten miltä tuntu. En tuhlannut naamani laittamiseen puoltatuntia joka aamu tai vallannut koulun vessaa kesken päivän laittaakseni hiuksiini lakkaa. Mä en ollut rikas, urheilullinen, ja mun isä oli sairas, alkoholisti. Miksi se haluais omien ongelmiensa lisäksi vielä mun perheen? Mä en keksinyt mitään syytä ja mun silmissä sumeni hetkeksi kun mä katsoin ripset räpytellen isää joka hoilasi jotain laulua aivan nuotinvierestä ja liian kovaa.
-Isä hei, sun kannattais varmaan mennä nukkumaan. Sohvalla on vielä sun peittos, mä sanoin sille ku pikkulapselle, ja yllätyin siitä, kuinka vahvalta mun ääni kuulosti, vaikka sisältä mä olin ihan hajalla. En enää tuntenut Lukasta mun vieressä ja ajattelin, että se oli lähtenyt kaikessa hiljaisuudessa pois. Se oli jopa niin ihana että halus, etten mä nolais itteäni vinkuessani sitä jäämään.
-Niin, voishan sitä mennä, isä murahti ja horjui olohuoneeseen. Kävin kattomassa ettei se tukehtuis oksennukseensa jos sellanen sattuis tulemaan ja suljin välioven. Huokaisin ja mun vartalo alkoi täristä pidätellystä itkusta. Että oli inhottavaa rakastua ja sitten menettää rakkaus. Nostin mun katseen ja tarkistin sitä. Lukas seisoi siinä vielä, se nojasi ovenkarmiin ja katsoi mua huolestuneen näkösenä, pari ryppyä kulmakarvojen välissä. Mä puistin alistuneena päätäni ja pyysin sitä lähtemään.
-Helmi, mä haluaisin jutella sun kanssa, se pyysi, mutta mä puistin päätäni entistä ponnekkaammin.
-Älä pliis tee tätä mulle vaikeemmaks, iha oikeesti. Lähe nyt heti. Mä soitan sulle myöhemmin tai tavataan myöhemmin, valehtelin ja lisäsin, että haluaisin mennä nukkumaan. Se astui jo yhden askeleen mua kohti, mutta pysähtyi sitten siihen.
-Mä haluaisin oikeesti jutella, se vielä sanoi ja sen käsi oli kuin puolitiessä halaamassa mua.
-Mä en halua. Mua väsyttää, voisitsä nyt oikeesti lähtä. Heti, sain sanottua ja lähdin aukomaan sille ovia. Sen käsi hipaisi mua ja jätti siihen polttavan jäljen.
-Helmi? Mikä sulla on? Miksei me voitais jutella? Se kysyi kun mä katsettani nostamatta ojensin sille sen kengät ja hupparin.
-Ei nyt, kello on jo niin paljon. Mä en jaksa nyt. Lähde, pyyhkäisin kyyneliin tahriintuneet hiukseni silmieni edestä ja tajusin että näytin varmaan turvonneelta tomaatilta jolla oli itkusta pyöreet silmät. Aukaisin ulko-oven ja odotin että se saisi puettua. Se halusi varmaan vaan, etten mä loukkaantuis jos se näyttäis oikeet tunteensa, koska en nähnyt sen katseessa inhoa. Sitä varmaan oikeesti inhottaa ja ällöttää se, millanen isä mulla on. Kyllähän mä tiesin ettei meistä tulis mitään. Sen isä oli menestyvä ja rikas, äitipuoli kaunis ja osaava, se itse oli kaikkien tavoittelema, ihana ja hyvä uimari. Mä osasin yhtälöt hyvin, mutta miksen mä ollut hyväksynyt tän yhtälön vastausta vaan kapinoinut sitä vastaan?
-Mä sit meen. Nähdään, Lukas sanoi ja koitti nostaa sormellaan mun leukaa. Käänsin katseeni pois ja väistin sen halausta.
-Heippa, sanoin omituisen kylmällä äänellä ja katsoin kun se käveli takki olallaan meidän pihaporttia kohden. Se vilkaisi kerran taakseen ja sen kasvoilla oli sellainen tunteiden sekamelska, etten mä ymmärtänyt siitä mitään. Just sopivasti pysäkille tuli oikea bussi ja se nousi siihen. Kun ovet sulkeutuivat, mä tajusin mitä oli tapahtunut ja kivi täytti vastassa kaikki mun ontelot ja sai mut avaamaan suuni.
-Lukas! Mä huusin, muttei se enää kuullut. Eikä varmasti olis tullu takaisin vaikka olis kuullutkin. Mä lysähdin portaille ja hautasin kyyneleiset kasvoni käsiini.

LUKAS

-Mikä sulla on? Mee tekemään jotain hyödyllistä äläkä vaan makoile masentuneena siinä! Isä tiuskaisi ja nosti mut istumaan. Mä mulkaisin sitä kulmieni alta ja huokasin. Raahustin huoneeseeni ja istuin sängylle. Painoin kasvot käsiini ja mietin. Mä mietin niin lujaa, että pelkäsin isän kuulevan mun aivojen tasaisen hurinan. Ja mä mietin Helmiä. Olin miettinyt sitä melkein koko ajan, kaks päivää, ja mun ajatukset kiers rataa Helmin käyttäytyminen, sen isän selvä alkoholismi ja mun lähtö. Olin melkein vihanen ittelleni, etten ollut tajunnut sen isän sairautta aika selvistä vinkeistä. Se hirvee meteli niillä kerran, Helmin vaikeneminen kun mä joskus olin udellut sen vanhempien ammateista, ja oikeestaan koko se, ettei Helmi ollut kertonut perheestään ikinä muutakun sen, että siihen kuulu sen lisäks isä ja äiti. Se oli ohjannut keskustelun aina taitavasti johonkin toiseen asiaan, enkä mä ollut sitä sillon huomannut. Vedin kämmenelläni päälakea pitkin niin, että hieman ylikasvanut siilini jäi töröttämään pystysuoraan. Ja nyt se oli ajanu mut pois, ja jotenki mulla oli jääny sellanen olo, että kaikki oli sen isän takia. Olin yrittänyt soittaa Helmille monta kertaa, mutta aina sieltä oli kuulunt vain automaattinen numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä-litania, kunnes puhelu oli katkennut. Mä en olis uskonu Helmistä, ettei se jaksais puhua isästään, se oli aina tuntunu jotenki niin vahvalta. Mutta mikä mä olinkaa tulkitsemaan ihmisten mietteitä, suomalainen miehen köriläs. Puistelin päätäni ja sain lopulta tarpeekseni. Päätöksen tehneenä mä sain jalkoihini lisävauhtia. Työnsin farkkujen verhoamat jalkani kuluneihin crocseihin ja vedin hupparin mainos t-paitani päälle. Mua ei nyt kiinnostanut odotella busseja, joten huikkasin isälle lähteväni derbillä matkaan. Nappasin avaimet laatikosta ja vedin derbin ulos tallista. En ollut käyttänyt sitä pitkään aikaan, sillä jotenki innostus oli häipynyt ja parin vuoden päästä mä saisin ihan auton ajokortinkin, joten mopedi oli saanut jäädä. Pyyhkäisin pölyt istuimelta ja kiittelin isän innostusta moottorilla käyviin ajoneuvoihin. Se oli pitänyt huolta tästäkin säännöllisesti. Työnsin avaimet virtalukkoon ja kaasutin pihasta. Isä jäi ikkunaan ihmettelemään, miten sen laiskamatopojasta oli kuoriutunu pikakiitäjä.

Matkan aikana mä sain miettiä asioita yhä uudestaan, ja lopulta kun mä sain Helmin kotitalon näkyviin, mietin, että mitä jos se ei yksinkertasesti ottais mua vastaan. Sillä oli ollut mun poislähettämiseen selvästi joku pätevä syy. Olinko mä tehnyt jotain väärin, kenties ollut liian huoleton sen perheen suhteen. Hiljesin vauhtia ja otin jaloilla vastaan. Potkaisin nopealla potkulla tielle osuneen murikan pois ja tunsin melkein miten mun äijähormoni nous pintaan. Sais se nyt sentään kuunnella mitä mulla oli asiaa. Kai mulla oli sentään oikeus saada tietää, mikä tää karkotus-juttu oikeen oli. Pysäköin derbin pyörätielle ja astelin etuovelle. Ensimmäistä kertaa huomasin, että talo oli tosiaan parhaat päivänsä nähny. Vaikka maali oli uutta, talo jotenkin näytti kärsineeltä. Huiskaisin ajatuksen tuuleen ja koputin ovea. Sisältä kuului askelten tömistelyä ja hiljaista muminaa. Pian oven aukaisi selvästi Helmin äiti, sillä oli samanlaiset pitkät hiukset kuin silläkin, ja niiden piirteissäkin oli jotain samaa, vaikka vartaloltaan ne oli ihan eri luokkaa.
Me silmäiltiin toisiamme hetken päästä varpaisiin, kunnes se kohotti kysyvästi kulmiaan. Se oli yhtä huono valehtelija ku Helmi, huomasin heti, että se oikeasti tiesi tasan tarkkaan kuka mä olin.
-Lukas, mä oon Helmin kaveri, sanoin hetken miettimisen jälkeen. Miten mä voisin muuten selittää meidän suhteen, ku en tienny itekään olinko mä edes tervetullut. Sitä näytti miettivän seki, kunnes se päätti näköjään päästävänsä mut sisään.
-Helmin äiti, Arja, se sanoi ja päästi mut ohitseen sisään.
-Helmi on huoneessaan, se sanoi vielä ja hiipi keittiöön. Nyökkäsin ja jätin kenkäni eteiseen. Mä itsekin melkein hiivin käytävää pitkin, kunnes älähdin itselleni ja normalisoiduin. Kuka mä oikein olin? Normaali tilanteessa mä olisin marssinut sisään virne naamalla ja tyttö olis kapsahtanu mun kaulaan ilosta kirkuen. Paitsi että tää ei ollu lähelläkään normaalitilannetta. Silti mä muutin kävelyni normaaliksi ja koputin oveen. Hetken kuunneltuani mä avasin oven ja astuin sisään.

-Kuka? Helmi kysyi kääntämättä päätään. Se istui kirjoituspöydän ääressä ja sen kynä oli pysähtynyt kesken sanan. Sen hiukset roikku hieman takkuisina miten sattuu pitkin selkää ja sen päällä oli vakosamettinen verryttelyasu. Huone oli ihan eri kunnossa kun mun viime käynnillä, vaatteet oli heitelty sikin sokin ja läjä kirjoja ja muita papereita lojui petaamattoman sängyn vieressä. Mä katselin sitä ja mun omassa päässäni karjunut mieshormoni latistui kuin mun kaktus ja hiljeni.
-Lukas, sanoin ja suljin oven. Helmin hartiat jännittyivät, sen käsi laskeutui pöydälle ja se kääntyi katsomaan mua.
-Mitä sä täällä teet? Se kysyi, ja sen ääni kuulosti tosi tunteettomalta. Ihanku se ääni, mikä kuuluu kun joihinkin kännyköihin kirjottaa jotain, ja sitten miehen ääni sanoo sen omalla äänellään. Se ei kuulostanu miltään.
-Mä tulin juttelee, vastasin ja istahdin nojatakseni sen sänkyyn. Helmi ei vastannut mitään, laskeutui alas tuolilta muutaman metrin päähän musta. Ilma tuntu tosi paksulta ja kireeltä, mun teki mieli avata ikkuna ja päästää kunnon myräkkä tähän huoneeseen.
-Mua kiinnostaa, että miks. Miks sä et kertonu sun isän.. sairaudesta, se olis ollu paljon helpompaa, mä alotin, sillä en keksinyt mitään muutakaan. Helmi sävähti ja haroi sormillaan hiuksiaan.
-Jaa-a. Mietitäänpä! Miks mä en kertonu vuosisadan täydellisimmälle jätkälle, että mä olin vuosisadan epätäydellisin tyttö! Miks helvetissä mä olisin alkanut puhumaan mun isän alkoholismista sulle, kun sä olet tollanen herra täydellisyys, ja meissä on jo tarpeeks kaiken maailman eroja. Mikä paita sulla on päälläs! Kuinka monella nuorella sä luulet olevan päällä paita, jota se on käyttänyt jossain lehdistötilaisuudessa? Ehkä muutammalla sadalla, tai kymmenellä, en mä tiedä. Me ollaan niin erilaisia, mä taisin, taidan pelätä että sä jätät mut. Mä arvelen, että sä alat inhoomaan mua, mun kotiolosuhteita, se huokaisi lopettaen purkauksensa, ja mä tuijotin sitä silmät pyöreinä, varmana suukin ihan oona. Helmi oli painanut päänsä alas ja kuulin sen kiihtyneen hengityksen. En ollut ikinä ennen nähnyt sitä tollasena, se ei ollut ikinä kiihtynyt noin mun läsnäollessa. Oli se muutaman kerran jotain mutissu meidän erilaisuudesta, mutten ollut tajunnut että pinnan alla kyti kunnon Romea&Julia-kompleksi. En todellakaan.
-Tolleenko sä ajattelet? Kysyin, vaikka tiesin sen olevan turhaa. Se oli ilmaissut ajatuksensa oikein suoraan, niin selvästi kuin mahdollista. Mä olin sen silmissä täydellinen ja kiillotettu ku isän uus ferrari ja se taas ryysyinen ku roskiin heitetty räkäpaperi. Ja sen isä taas pönttöön heitetty vielä likaisempi paperi.
-No, sä olet aivan väärässä. Ensinnäkin, mä en ole mikään kiiltokuvapoika. Mullakin on mutkia ja mäkiä, ei pelkkää suoraa tietä. Ja sä olet, sori, mä oon huono näissä, sä oot vaikka ruusu, et todellakaan mun silmissä mikään inhottvaa tai mikään. Sä oot kaunein mun näkemäni naissukupuolinen henkilö, myös kaikista paras sellainen, miks muuten mä olisin sun kanssa? Sun isän käyttäytyminen ei tarkota sitä, että sä olisit samanlainen, tai että sun kotiolos jotenki "likais" sut. Sä oot niin väärässä. Ja miks sun isän sairauden pitäis jotenki vaikuttaa meihin, ei mikskää. Enkä mä inhoa sun isääkään, mä uskon että se on ihan jees tyyppi, jolla on ongelmia juomisen kanssa. That´s it, elämä ei oo aina ruusujen päällä tanssimista, välillä jalka lipee ja saa piikin lihaan kiinni, lopetin romaanin ääneen lukemisen ja huo'ahdin. Mähän olin puhunut ku paraski saarnaaja. Nyt oli Helmin vuoro äimistyä ja tuijottaa mua hoo moilasena.
-Noinko sä ajattelet? Se kysyi ja varovainen hymy nous sen kasvoille. Pikkuhiljaa nousevat suupielet raotti suuta ja sen hampaat tuli näkyviin. Mua alko hymyilyttää ja pari uimaria harjoitteli potkuja mun sydämeen, sillä jotenki se täris ja poukkoili kummallisesti.
-Joo, just noin, mä vastasin ja sitten Helmi kierähti mun syliin ja mä rutistin sitä niin lujaa, että melkein pelkäsin että se rikkoutuis siihen.
-Sä et tiedä, mä oon miettiny koko meidän yhdessäolo ajan tätä, ja oon niin onnellinen että voisin rutistaa sua takas yhtä lujaa ku sä äskön mua. Mutta ku mulla ei oo tollasia kummallisia kohoumia käsivarressa, nii en voi, se hymyili pahoittelevasti ja aimo annos ehjää Helmiä ilmeessään, että mä purskahdin nauruun.
-Ei se haittaa, virnistin ja me kaaduttiin yhtenä nauravana kekona lattialle. Meidän hohotuksen seasta mä kuulin sen äidin huutavan jotain kauppaan menosta. Kun ulko-ovi kolahti, mä lukitsin vielä Helmin huoneen oven ja me siirryttiin sängylle.

-Eiks sua hävetä? Kato kui noi ihmettelee! Helmi supatti mun korvaan, kun me marssittiin kohti sosiaalitoimistoa. Mä katsoin pällistelijöitä, puristin tiukemmin sen vyötäröä ja hymyilin koko naamallani kaupungin juoruämmille.
-Antaa kattoa, meissähän sitä katottavaa on, hymyilin ja annoin sille suukon päälaelle, vaikka mua ärsytti tollanen pällistely ja ihmettely. Me oltiin puhuttu viikon aikana paljon Helmin tilanteesta, ja jotenki se oli ajautunu tähän, että me oltiin hakemassa lisäavustusta niille ja hoitolomaketta täytettäväks Helmin isälle. Kerran selvänä ollessaan se oli tullut puhumaan mulle ja Helmi oli kertonut sille kaiken, ihan kaiken. Kai sille oli tullut jotain tunnontuskia, mutta jokatapauksessa se oli katsellut kyynelsilmin tytärtään ja luvannut parantaa tapansa, tai ainakin yrittää sitä. Tästä tulis oiva loppu alkoholismille, muutta en ihan uskonut että kaikki kävis näin helposti, mutta hyvä alku tää ainakin oli. Mä aukasin herrasmiesmäisenä Helmille oven ja katselin sen kävelyä. Helmi näytti niin upealta, sen vaaleet hiusket valu valtoimenaan alas vyötärölle, selkä oli suorana ja se käveli päättäväisesti. Päällään sillä oli harmaa huppari ja pinkit kollarit, mutta ne ei mitenkään himmentänyt sen hohtoa. Kävelin sen kiinni ja koskettaessani sen lantion kaarta mun mielessä välähti viikontakainen päivä, ja tunsin kuinka hormonit alko hyrräämän ylikierroksilla. Hymyilin itsekseni ja me käveltiin kohti tiskiä, jolla istui nainen silmälasien takaa kurkkien. Me ilmotettiin asiamme ja päästiin eteenpäin. Oikeestaan tää koko viikko oli ollut yhtä eteenpäinmenemistä, ihanku me oltais seurattu koko ajan samoja punaisia nuolia, mitä toimistollakin.

HELMI

Puristin Lukaksen kättä sormenpäät valkoisina ja yritin tyynnytellä pamppailevaa sydäntäni, joka jätti välillä muutaman lyönnin väliin. Lukas vilkaisi mua siniset silmät tummina ja hymyili vinosti.
-Ihan rauhassa. Ei ne sua syö, vaikka sä näytätkin niin syötävältä, se yritti lohkaista mutta sai multa vain vihaisen mulkaisun.
-Just, hahaha, naurattaa ihan sikana. Mä en pelkää sitä, siis että tilannehan olis toinen, jos sulla ois joku ihmissyöjäperhe, mutta äh, mitä mä yritän selittää. Tarkotan, että ehkä ne odottaa luokseen hieman.. erilaista tyttöystävää, sain sanotuksi ja katsoin Lukasta silmille heilahtaneitten hiusteni alta. Olin nyt menossa ensimmäistä kertaa virallisesti esittäytymään Lukaksen isälle ja äitipuolelle, ja lievästi sanottuna mua jännitti. Lukas oli kertonut asiasta eilen, sen isä oli kuulemmaan ilmaissut haluavansa tutustua muhun tarkemmin. Ja sitäpaitsi pyyntö ei ollut edes minustakaan kohtuuton, olihan Lukas ollut meidän perheessä kiinni aika tavalla muutaman viikon. Hymy kohos väkisin mun kasvoille, kun vilkaisin Lukaksen profiilia, se näytti niin mainoslehdestä repäistyltä, ja silti se oli mun, ja se oli auttanut mua selvittämään koko sotkun. Isä oli nyt käynyt jo viikon päihdehoidossa. Muutamissa istunnoissa minä ja äitikin oltiin oltu mukana. Isästä huolehtiva hoitaja oli pyytänyt meitä kirjoittamaan kirjeen isälle, ja lukemaan sen ääneen sitten seuraavassa istunnossa. Olin väkertänyt kaks A4:sta ja ääni täristen olin saanut sen luettua. Välilä mun oli pitänyt hiljentyä, kyyneleet oli välillä sumentanu mun katseen, enkä ollut nähnyt lukea. Oli ollu raskasta tajuta, että mä olin oikeasti kokenut tuon kaiken, ja sen oli tehnyt mulle mun oma isä. Isän olis pitäny olla turvallinen hahmo, mutta se oli jotenki vääristyny mun päässä. Ei se ikinä muuttuis enää takaisin samaksi, millainen se oli ollut vielä ala-asteella, mutta melkein. Vähänniinku jähmettynyt vesi. Kun sitä heiluttaa hetken, se muuttuu, ja kun se lopulta sitten asettuu taas aloilleen, se ei silti ole ihan samanlainen kuin alussa, vesipisarat on liikkunu.

Lukaksen otteen tiukentuminen herätti mut ajatuksistani ja huomasin, että me asteltiin jo kohti niiden pääovea.
-Oo vaa iha oma ittes, ei muuta, Lukas vielä sanoi ennenkuin se aukas oven ja me astuttiin sisään valoisaan eteiseen. Loin heti katseeni eteenpäin ja huomasin Lukaksen isän ja Anjan seisovan vierekkäin eteisen ovensuusta katsottuna vasemmalla. Hymyilin hermostuneesti ja pudotin nilkkurini kenkätelineseen. Lukas sieppasi takkini ja laittoi sen henkariin roikkumaan. Tunsin sen käden ristiselässäni, ja se ohjas mua hellästi kohti kahta mulle lähes vierasta ihmistä. Nielaisin hiljaa ja astuin eteenpäin.
-Sinä olet varmaankin Helmi? Lukaksen isä, Harri kysyi ja mä hämmästyin, sillä sen ääni kuulosti tosi samalta kun Lukaksen ääni. Pojan äänessä oli kylläkin enemmän pehmeyttä, sen isän ääni kuulosti hieman karheammalta.
-Juu, ja sä varmaan Lukaksen isä? Virnistin ja yllätyin itsekin, kuinka luontevalta ja helpolta kaikki yhtäkkiä tuntui. Harrin kasvoille levis hymy ja se tarttui rivakasti ojennettuun käteeni.
-Hyvin päätelty, se totesi ja esitteli mulle sitten Anjan. Jotenki se ei vastannut mun kuvaa äitipuolesta. Sillä ei ollu ilkeää virnettä naamalla, sen kynnet eivät olleet pitkät, enkä uskonut että niillä sais kaivettua irti villien lapsipuolten silmät. Sillä ei ollut paksua pakkelikerrosta luomilla, eikä sen iho näyttänyt vahamaiselta. Se ei näyttänyt äitipuolelta. Anja oli tosi nuorekkaan ja sporttisen näköinen, sen huolellisesti rajattu punainen suu kaartui helposti hymyyn sen jutellessa ja sen iho näytti pehmeeltä ja kirkkaalta. Se oli kuitenkin selvästi Harria nuorempi, pystyin hyvin kuvittelemaan kuinka niiden romanssi oli alkanut työpaikalla.
-Moi, kiva kun pääsit tulemaan. Lukas ei ole kertonut susta juuri mitään ja me pelättiin Harrin kanssa, että sä olisit joku punkkariprinsessa, se hymyili ja se tarttui pakosti muhunki ja tunsin huulteni kaartuvan ylöspäin. Lukas ei sanonut mitään, mutta aavistin sen pyorittelevän silmiään.
-No jos te tulisitte tänne mun seuraksi istuskelemaan, Anja häärää nopeasti jotain suupalaa, Harri sanoi ja viittasi olohuoneeseen. Mun vatsan kipristely alkoi uudestaan, mä olin ajatellut, että esittäytyminen riittäisi ja me saataisiin olla loppu aika Lukaksen kanssa kahden. Niin näköjään oli ajatellut Lukaskin, sillä se avasi suunsa.
-Just isä, eikö me voitais..? se katkasi lauseensa kesken.
-Minä haluaisin tutustua Helmiin paremmin, sen isä sanoi painokkaasti, hymyillen ja pystyin kuvittelemaan sen työssään. Alaiset ei varmasti muistaneet jälkeenpäin, että miksi olivatkaan suostuneet taas jäämään ylitöihin tai tekemään jonkun vaikea jutun, kun Harri vain hymyili ja päätti asian noin veitsellä leikaten.

Ilta meniki nopeesti, Lukaksen isä ja Anja urkkivat musta kaiken tiedon, sain vasttatua kysymykseen vanhemmistakin ihan totuudenmukaisesti. Kun ulkona oli jo hämärää ja mä aloin vilkuilla ulos tiuhaan tahtiin, Lukas pyysi että me saataisiin eristäytyä omaan seuraamme ja me noustiin upottavista vaaleista nahkasohvista. Kun me päästiin portaiden yläpäähän, mun oli pakko ottaa kiinni Lukaksen kädestä. Se vilkaisi mua kasvoillaan tulkitsematon ilme, ja johdatti mut huoneeseensa.
-Huhhuh, olihan se. Mutta kyllä me selvittiin, hymyilin helpottuneesti ja asetuin kyljelleni sängylle makaamaan. Se istahti alas selkä sänkyä vasten ja käänsi kasvonsa mua kohti.
-Ne selvästi piti susta, vähän niinku mäki, se virnisti ja hipaisi sormillaan mun leukaa.
-Ehkä mä oon parempi vaitoehto sittenki ku villi kapinallinen punkkari, hihitin ja tuijotin Lukaksen pimeässä kimmeltäviin silmiin.
-Mmhh, se mutisi hiljaa ja mä painoin otsani sen kaulaa vasten.
-Tietsä mitä, mä tunnen itseni aina niin onnelliseks sun kanssa, että mun tekis mieli nipistää itteäni, että varmasti tietäisin että oon heräillä, enkä nää mitään unta, sanoin hiljaa ja annoin hiusteni valua sängyn laidalle.
-Haluutsä että mä nipistän sua? Lukas kysyi ja kuulin sen äänestä alkavan naurun.
-Ei tarvii, mä alan kai pikkuhiljaa ymmärtää, et tää on totta, enkä mä oo vaa omissa pilvilinnoissani. Tajuutsä, vuos sitte mä en ois uskaltanu kuvitellakkaan mitää tallasta. Mulla on perheessa asiat kohdillaann, mennään yhdessä kohti parempaa. Ja sit, mulla on maailman upein poikaystävä, joka näyttää ihan joltain mallilta ja joka on kaikenlisäks muutenki aika täydellinen, mumisin ja kuuntelin Lukaksen hengitystä.
-Kohta mä alan helottaa tääl pimeessä, sä oot tosi taitava saamaan mut tuntemaan itseni jotenkin hyväks ihmiseks. Musta tuntuu että jos sun elämä on muuttunu paljon mun myötä, niin mä olen muuttunut paljon sun myötä. Koulussa mulla on kai yhä vielä kovan tappelijan maine, vaikka mä oonki käyttäytyny nyt aika siivosti jo jonku aikaa. Lisäks musta tuntuu, että mä osaan nykyään puhua, jos sä ymmärrät mitä mä tarkotan, Lukas sanoi mun yllätykseksi, ja antoi mun hetken miettiä sen sanoja.
-Mä en tiennytkään että sä osaat tapella, hämmästelin, ja se varmaan kuuli mun äänestä kuultavan ihmetyksen, sillä se naurahti.
-Voihan sen noinki sano, että mä "osaan tapella". mutta nykyään mä en niin usein ajattele muiden olevan täysiä kúsipäitä, vaan mietin enemmän sua, se vaikeni ja mä muistelin, että mun seurassa Lukas oli aina osannut puhua. En osannut sanoa siihen mitään, olin vaa hiljaa ja haistelin Lukaksen kaulaa.
-Mitä sä mietit? Se kysyi ja mä tunsin poskilleni lehahtavan lämmön.
-En kerro.
-Ääh, kerro vaan. Mä lupaan, etten mä ihmettele tai naura, oon vaan hiljaa, se sanoi.
-Naurat kuitenki, vastasin ja kohottauduin hitaasti istumaan.
-En! Lupaan, Lukas vannoi käsi sydämen päällä.
-No jaa. Mietin vaan, että.. ois ihan kiva, tota suudella, sanoin ja odotin naurunpyrskähdystä. Sellaista ei tullut, vaikka mä näin Lukaksen suupielten kaartuvan ylöspäin.
-Miksikäs ei, se sanoi melkein kuiskaten ja vetäisi mut jaloista alas lattialle viereensä. Samassa se otti lujasti kiinni mun kasvoista ja painoi huulensa huuliani vasten vaativasti. Yllätyin sen aloitusta ja raotin hieman huuliani. Kiersin käteni sen niskasn ympäri ja toisen laskin sen hartioille. Lukas upotti kätensä mun hiuksiin ja toisen se liu`utti alas mun reidelle. Mä henkäsin ja vastasin sen suudelmaan lujemmin, kunnes musta tuntui, etten saanut enää henkeä. Lukas vetäisi mut tiukemmin itseään vasten ja liikutti huuliaan mun leualle.
-Muista hengittää, se sanoi virnistäen.

LUKAS

Katselin Helmiä, kun se ohjaili varovaisin ottein derbiäni laajalla kukkulalla. Mä olin kyydittänyt sen tänne aamupäivällä, ja opettanut Helmiä ajamaan. Sen tukka tulvi vaaleana putouksena kypärän alta ja liuhui sen perässä sekalaisena pehkona. Aurinko kimmelsi kypärän visiiristä ja Helmi kaasutti lujempaa mua kohti. Kuulin sen vapautuneen naurun ja se kohotti lasin pois silmiltään. Näin sen innostuneen ilmeen ja aurinko tuntu sulattaneen kokonaan mun sydämen. Kohta se olikin jo mun vieressä, pysäytti derbin ja vetäisi kypärän päästään. Sen kasvoilla oli valoisa hymy ja kättään ojentaen se otti kiinni mun kädestä. Tarrasin siihen hymyn levitessä munkin kasvoille. Se nousi ylös, ja me lähdettiin yhdessä juoksemaan alas kukkulan rinnettä. Helmin vapautunut nauru tarttui muhunkin ja meidän äänet solmiutu toisiinsa vähän samalla tavalla, kun rakastuneiden flamingojen kaulat toisiinsa.

LähettäjäBoyie 
Päivämäärä:   12.11.09 21:11:41

Ylös ylös. :)

Lähettäjä: hannian 
Päivämäärä:   13.11.09 18:47:23

oi ihanaa tää oli tää tarina! :D kun luin tota sun uutta olin ihan varma et olit kirjottanu tän, mut sit tätä ei ollu enää ni en ollu ihan varma. :)

tää on ihan paras!

LähettäjäBoyie 
Päivämäärä:   15.11.09 18:25:59

Oi kiitos kiitos. :)

Lähettäjä: Vieteri 
Päivämäärä:   15.11.09 18:31:21

tää on ihan sairaan ihana
tosin luin sen viimeks sillon viime kerralla mut muistan silti ihan sairaan hyvin noi tapahtumat.
Tää on kyll yks parhaimmist mitä oon lukenu
kiitti sulle <333<33

Lähettäjä: Boyie 
Päivämäärä:   19.11.09 18:04:24

Thanks.. :) En muute oo tainnu kirjautuu. ;D

Lähettäjä: NictorNactor 
Päivämäärä:   1.4.10 14:52:15

Awwws, tää on niiiin ihana!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   31.12.10 15:53:16

Hitsit, mä alotin lukemaan tätä, ja olin onnellinen, nyt kun sain luettua, niin mä oon surullinen. Miksei kaikilla voi mennä seurustelun suhteen noin hyvin?

Lähettäjä: ig 
Päivämäärä:   29.11.12 01:43:21

aawwwwwwwwwwww

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.4.14 09:46:32

<3

Lähettäjä: natalia 
Päivämäärä:   12.4.14 16:58:47

<3 aivan ihana! Kuvailee vähän mun omaa parisuhdetta!<3

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.