Lähettäjä: Aidanseiväs
Päivämäärä: 31.7.09 14:38:39
[ Jasse ]
"Jasse! Nyt tää sirkus saa luvan loppua tai jäät koulun jälkeen istumaan", musiikinopettaja Aira rääkäisi pianonsa takaa.
Mä virnistin vielä nopeasti takanani istuvalle Liisalle ja käännyin katsomaan naisen puoleen.
"Mee soittaan kitaraa, saat jotain tekemistä", nainen komensi tuima ilme kasvoillaan.
"Emmä osaa", yritin pistää hanttiin, mutta irvistin lopulta leveästi ja nousin laiskasti paikaltani.
Kalle ojensi mulle toisen sähkökitaroista ja hymyili osaaottavan näköisenä. Mä istahdin kovalle puutuolille ja nostin mustan vempeleen syliini tuttavallisesti. Ei ollut mun ensimmäinen kerta täällä.
"Ja lähtee, yks kaks kol nel!"
Aira alkoi jälleen säveltää pianollaan ja me Kallen kanssa rämpytimme kitaroita nuottien mukaan. Mä yritin keskittyä parhaani mukaan mutta paperisilppua mun päälle puhalteleva Ike ei ollut kovinkaan vakavaa seuraa. Jätkä hyppelehti mun ympärillä ja repi vihostaan palasia kämmenelleen ja puhalteli niitä silloin tällöin myös Kallen niskaan.
"And I feel so beautifuuuuulll!" Ike raakkui hyvin epävireisesti.
Mä irvistin ja purskahdin nauruun.
"Kaikki mukaan!" Ike huusi ja mä pomppasin seisomaan.
Nuotit unohtuivat sen sileän tien kun mä aloin rämpyttää kunnon musiikkia muiden hihittäessä taustalla. Aira näytti vihaisemmalta kuin koskaan, lähes pelottavalta. Mutta vain lähes, mun näkökulmastani katsottuna. Nopealla liikkeellä opettaja sammutti virrat voimistimesta ja nykäisi kitaran mun käsistäni. Ike puhalsi surkeaa ilmettä tavoitellen silppua naisen punaisille kasvoille.
"Kiitos, kiitos", mä kumartelin muiden puoleen ja käännyin sitten ottamaan haukut vastaan.
"Te kaksi... Mä... En tiedä enää mitä teen teijän kanssa... Saatte ainakin jäädä koulun jälkeen siivoamaan siistijöiden kanssa ruokasalia ja putsaamaan juhlasalin penkkejä huomista esitelmää varten!" Aira karjaisi aina silloin tällöin suurempaan ääneen.
"Jipii! Vihdoin mä pääsen siiiiiiiiiistimään", Ike hihkui ja puhalteli viimeisiä silppuja ympäri luokkaa.
"Ja te jäätte välitunnilla keräämään joka ikisen palasen", nainen vielä lisäsi ja samassa kellot soivat tunnin päättymisen merkiksi.
Luokassa alkoi käydä kova kuhina, kun kaikki pakkasivat reppunsa ja painelivat pihalle. Mua ja Ikeä lukuunottamatta. Aira nouti meille harjat, joilla me putsasimme lattiaa ja lauloimme satunnaisia lirkutuksia samalla. Viidessä minuutissa luokka oli siisti ja opettaja tyytyväisen näköinen.
"Ettehän te pahoja ole, vähän vaan villejä", nainen hymyili ja rutisti meidän molempien olkapäitä.
Mä virnistin ja puistelin päätäni.
"Ei me ollakaan", Ikekin myötäili herttaisena ja nosti repun selkäänsä.
"Koittakaahan nyt käyttäytyä", Aira lirkutteli, kun me posotettiin ulos luokasta.
"Mitä viimesellä?" mä kysyin ja koitin silmäillä luokanovissa olevia lukujärjestyksiä, joissa ilmoitettiin millä luokalla oli milloinkin kyseisessä kammiossa oppitunteja.
"Taitaa olla uskontoa", Ike irvisti ja mä tylsistyin jo valmiiksi.
"Lintsattasko?"
Ike vilkaisi muhun totisena.
"Ei tietenkään. Sehän on vastoin koulun sääntöjä. Me olemme kilttejä poikia, emme pahoja. Meillä on vain liikaa energiaa, mutta se ei oikeuta meitä lintsaamaan oppitunnilta. Etkö tunne, kuinka omatuntosi kolkuttaa jo valmiiksi pelkän ajatuksen voimasta? Hirveä tunne, kerrassaan karmaiseva", Ike sopotti virallisella äänellä silmäripsiään läpsytellen.
Mä purskahdin nauruun ja tönäisin sitä lujasti seinää päin.
"Riitaako sä haastat...."
Pian me jo viskeltiin toisiamme pitkin käytävää ja onnistuimme kaatamaan pari pienempääkin kumoon siinä samassa. Arannäköiset seiskaluokkalaiset tytöt, jotka liikkuivat massiivisena laumana, väistelivät parhaansa mukaan ja yrittivät päästä seuraavalle tunnilleen. Mä en ollut edes kuullut kellojen soivan.
"Jasse ja Iiro! Rauhottukaas nyt", englanninopettaja, pullea ja meihin rennoiten suhtautuva Iiris myhäili.
Mä nostin kättäni ja virnistin leveästi.
"Toki toki", Ike kumarsi ja päästi mut tiukasta niskaotteestaan.
Mä suoristin printtipaitaani hiukan ja nostin vähän collegehousujani. Päätään puistellen Iiris häipyi luokkaansa kohti, jonka edessä seisoskeli muutamia kasiluokkalaisia.
"Mäkkäriin!"
"Heseen", Roope ärähti.
"Mäkkiin", Ike veti tuiman ilmeen kasvoilleen.
"He-seen."
"Mennää mäkkii, viimeks käytii hesessä", mä suutahdin pikkupoikien lailla kinasteleville jätkille ja vedin kypärän päähäni.
Roope sylkäisi maahan ja hyppäsi punaisen traktorinsa hyttiin.
"See ya in hellllll!" jätkä huusi kääntäessään volyymin täysille asentamistaan valtavista kaijuttimista, joista musiikki kyllä kuului tarpeeksi hyvin.
Mä virnistin ja polkaisin derbin käyntiin. Ike viskasi kypärän päähänsä ja istahti mun taakseni. Roope kaasutteli jo edellä savupilven koristessa pihalle koneen piipusta. Mä vaihdoin vaihdetta suurempaan ja syöksyin sen perään pitkin kaupungin teitä Iken hihkuessa jotakin mun takanani.
Mäkkiin ei matka kestänyt viittä minuuttia kauempaa meidän vauhdillamme oikoteitä käyttäessä ja jossain vaiheessa mä olin onnistunut ohittamaan Roopen, joka kiroten sammutti moottorin ja laskeutui kyydistä virnistellen.
"Läskimooses", Ike nauroi kopatessaan kypäränsä kainaloon.
Mä pörrötin hiukan hiuksiani ja lähdin edeltä sisään pikaruokalaan lompakon sisällön suuruutta arvuutellen. Tiskillä seisoi pari lukiolaista tyttöä, Roopen tuttuja mä arvelin niiden säihkyvistä silmistä. Olihan Roope haluttua kamaa kaikenikäisten keskuudessa, enkä mä lainkaan ihmetellyt asiaa.
"Mä oon aina miettiny miks sä elät sinkkuna selibaatissa?" Ike kysyi, kun me istuttiin tilausten jälkeen pöytään odottamaan hampurilaisia.
"Koska muijat ei oo mun leveliä", Roope yskähti ja tunki ranskalaisia suuhunsa.
Mä nousin hakemaan ketsuppia kuivien suolakeppieni mausteeksi ja jätin jätkät keskustelemaan henkeviä keskenään. Nyppäisin pari valkoista paperikuppia ja pumppasin ne täyteen ketsuppia. Käännyin nopeasti ja törmäsin hahmoon, jolla selvästi oli suurempia vaikeuksia pysyä pystössä kuin mulla. Mä kaappasin tytön kiinni juuri ennen kuin se ehti kaatua ja samassa huomasin valtavan ketsuppitahran sen valkoisella paidalla.
"Voi pérkele, mää oon tosi sori!" irvistin ja vasta silloin tajusin tuijottavani suoraan haparoivaan Mariin.
"Ai, se olitki sä?" mä totesin hölmistyneenä ja päästin otteeni irti.
Mari suoristautui ja keskittyi sitten voivottelemaan paitaansa.
"Mä ostin tän just ja nyt se on pilalla..."
"Hei sori oikeesti. Mä voin ostaa sulle uuen", mä tarjouduin ja pyyhkäisin paperinpalalla enimmät aineet pois.
"Ei sun tarvi", Mari huokaisi ja siirsi katseensa musta Ikeen ja Roopeen, jotka pitivät melkoista metakkaa pöydässä.
Mä irvistin ja raapaisin niskaani vapaalla kädelläni.
"Mä en oo huomannu että sulla on tatuointi", Mari sanoi samassa ja tuijotti kiinteästi mun rannetta.
Köhäisten mä laskin käden alas ja sivelin pientä viitosta.
"Mitä se meinaa?" tyttö uteli unohtaen likaantuneen paitansa.
"Mun pelinumero", vastasin välttelevästi ja käännyin täyttämään uuden ketsupin.
"Mitä sä pelaat?"
"Pelasin", mä korjasin vastauksia antamatta ja lähdin jätkien luo.
Kuulin askeleita takanani ja huokaisin syvään. Mari veti itselleen tuolin ja hymyili varovasti hölmistyneille jätkille.
"Mitä sä pelasit?" tyttö jatkoi uteluaan.
"Ai Jasse vai? Voi kuule!" Ike naurahti.
"Mä meen vessaa", ilmoitin suureen ääneen ja ponkaisin pöydästä.
Saatoin vielä kuulla Roopen selitykset mun menneestä jalkapallourastani. Hoidin tarpeeni nopeasti ja kun mä palasin, oli pöytään tuotu kolme hampurilaista.
"Mä maistoin pari sun ranskista, eihän haittaa?" Mari sanoi pahoittelevaan sävyyn.
"Ei", mä mumahdin ja istahdin paikalleni.
Auoin hampurilaisen käärön ja tutkin hetken aikaa päivällistäni.
"Mä vien sut kauppaa tän jälkee", sanoin vastalauseita kuuntelematta ja alon hotkia hampurilaista suuhuni.
Kiertelin itse rekkien välissä ja vilkuilin välillä vaivaantunutta Maria, joka kuitenkin innokkaasti keräsi kokeiltavia vaatteita käsivarsilleen.
"Mä otan kyllä enemmänki tavaraa mutta sä saat maksaa vain sen pienen paijan", tyttö ilmoitti kävellessään mun ohi sovituskopeille.
Mä virnistin ja puistelin päätäni. Tottakai se yrittäisi ostaa jonkun mahdollisimman halvan. Typerys.
Mä lähdin kopeille parien farkkujen ja t-paidan kanssa ja lyöttäydyin Marin kopin viereen. Vedin oven perässäni kiinni ja nopeasti kiskoin toiset farkut jalkaani.
"Paska", mä ärähdin ja vedin housut jalastani.
T-paita sopi hyvin ja se oli jo valmiiksi mun ostoslistallani. Toiset farkutkaan eivät olleet pahemmat, joten tyytyväisenä mä katsoin niitä ja virnistellen pohdin koppiemme välissä olevaa pientä rakoa lattian tasalla. Mahtuisinkohan mä mönkimään siitä?
Lopulta mä päädyin kuitenkin käyttämään ovea. Suljin oman koppini kaiken varalta ja varovasti avasin Marin kopin oven. Tyttö kiljahti ja yritti läimäistä sitä kädellään kiinni, mutta mä olin kuitenkin nopeampi ja onnistuin työntymään sisälle. Ovi meni kiinni pamahtaen ja mä huomasin alaosattomissa seisovan tytön, joka kiireisesti veti t-paitaa ylleen.
"Moi", mä virnistin ja tiesin sen ärsyttävän tyttöä.
"Häivy", Mari sähähti vihaisena.
"Tää hame on kiva, koita sitä", mä ehdotin kuulematta tytön käskyä ja ojensin mustan hameen tuota kohti.
Kiitollisensekaisena tyttö veti vaatekappaleen alaosansa peitoksi ja tutki musta häiriintyneenä itseään suurista peileistä.
"Mä tykkään tuosta", sanoin ohimennen ja kävelin lähemmäksi.
Tunsin Marin varautuneen asenteen, mutta siitä huolimatta mä ajoin tytön nurkkaan ja painauduin lähemmäksi. Meidän nenänpäämme hipoivat toisiaan ja tunsin Marin säikähdyksestä kiihtyneen hengityksen.
"Mä tykkään muustaki tässä kopissa ku tosta hameesta", kuiskasin hiljaa ja painauduin niin lähelle, että tunsin tytön huulista huokuvan lämmön omillani.
Ne melkein koskettivat, mutta eivät silti osuneet yhteen.
"A-ai mi-mistä?" Mari kysyi tärisevällä äänellä ja yritti ryhdistäytyä.
"Susta", kuiskasin lähes kuulumattomalla äänellä ja painoin huuleni tytön huulia vasten.
Mari ei hetkeen liikahtanutkaan ja mä yritin epätoivoisesti saada vastausta suudelmaani. Lopulta, hyvin hitaasti ja epävarmasti tyttö alkoi liikutella huuliaan omiani vasten. Helpottuneena ja asiasta innostuneena mä laskin toisen käteni tytön lantiolle hyvin kevyesti. Mari säpsähti kosketusta, muttei vetäytynyt pois. Yhä rohkaistuneempana mä laskin toisenkin käteni tytön lantiolle ja tunsin, miten sen kädet liikkuivat hyvin kankeasti ylös ja laskeutuivat mun niskaani.
Hetkeksi mä irrottauduin suudelmasta ja vetäydyin hiukan kauemmaksi. Mari ei näyttänyt lainkaan pelästyneeltä, enemmänkin harmistuneelta, kun mä painoin vielä nopean suudelman tytön huulille ja palasin omaan koppiini. Vaihdoin vaatteeni takaisin ja astuin farkkujen ja paidan kanssa ulos kopista odottamaan Maria, joka hetkeä myöhemmin astui vaatekasansa kanssa ulos. Se vilkaisi mua ujosti, muttei sanonut mitään. Virnistin, enkä olisi voinut olla tyytyväisempi itseeni.
|