Lähettäjä: Jackson
Päivämäärä: 12.5.09 23:01:22
Istun pehmeällä sohvalla, Jasonin ehkä vähän isohkot lainavaatteet päälläni ja kuumaa teetä hörppien. Katson kun Jason pelaa playstationilla jotain autopeliä. Hän on aina tykännyt pelaamisesta, ja tykkää edelleen, vaikka onkin jo melkein kolmekymmentä.
”Mistä te riitelitte äidin kanssa?” hän kysyy irrottamatta katsettaan tv-ruudusta. Aina pelissä kun tulee kaarre, Jason kallistuu kaarteen suuntaisesti. Miksiköhän ihmiset tekevät sillä lailla? Se on huvittavan näköistä.
”Ei mistään isosta asiasta”, vastaan ympäripyöreästi ja hörppään teetä.
”Sanoit sen olevan pitkä juttu”, Jason vänkää, edelleen ruutuun katsoen.
”Se oli siitä koulussa tapahtuneesta”, sanon. Näen Jasonin reaktiosta, onko äiti kertonut tälle, ja ilmeisesti on.
”Eikö se ole jo ohi?”
”No on... tavallaan...” Katselen mukiini, koska en halua katsoa Jasoniakaan. Hän laittaa pelin paussille ja istuu kunnolla sohvalle, viistosti minua vastapäätä.
”Tavallaan?”
”Niin... Kielsin heitä tekemästä rikosilmoitusta.”
”Eikö hän suostunut?”
”Suostui...” sanon ennen kuin tajuan, että pitääkseni linjani minun olisi pitänyt sanoa toisin.
”No mikä oli sitten ongelmana?”
”Ei, kun me riideltiin siitä, mutta hän suostui lopulta.”
Jason nyökkää, mutta huomaan hänen kasvoistaan, ettei tämä ole täysin tyytyväinen selitykseeni. Hän kääntyy takaisin pelin puoleen ja hiljaiset peliäänet alkavat taas kuulua.
Keittiöstä kuuluu kolinaa ja kiroamista. Michelle ilmeisesti pudotti jotain.
”Kulta? Oletko kunnossa?” Jason huutaa ja vilkaisee keittiöön päin.
”Juu, olen, pudotin vain lautasen” Michellen vastaus kuuluu.
Heidän käytöksensä saa minut toivomaan vähän, että isä ja äitikin olisivat vielä onnellisia. Muistan niin hyvin kaikki ne ajat, jolloin Jasonkin asui vielä kotonaja olimme yhdessä, vaikka olinkin silloin vielä niin pieni.
Juon kahvin loppuun ja vilkaise ikkunasta. Sade on loppunut ja taivas alkaa kirkastua.
Nousen sohvalta, vien mukin keittiöön ja kiitän Michelleä.
”Taidan lähteä” käyn sanomassa Jasonille. Hän nyökkää ja jatkaa pelaamista.
”Sopikaa sitten asiat äidin kanssa”, hän kuitenkin jatkaa, juuri kun olen poistumassa ovensuusta.
Vedän tennarit jalkaani.
Michelle tuo minulle muovipussin vielä märkiä vaatteitani varten ja hymyilee minulle. Olen aina pitänyt Michellestä. Hän on joka tilanteessa ystävällinen, ilman että hänen täytyy edes teeskennellä koskaan.
Astun talosta sateenraikkaaseen ulkoilmaan. Aurinko pilkottaa pilvien välistä ja saa märän asvaltin kimaltelemaan. Aikomukseni ei ole mennä kotiin, mutta en kehdannut lorvia Jasonin ja Michellenkään luona enempää, kun Jasonkin vielä luulee että riitamme ei ollut tuon pahempi. Eihän se ollutkaan, mutta minua pelottaa kohdata äidin katsetta paljastukseni jälkeen.
Kävelen kävelytietä pitkin hitaasti. Laukkuni on olallani ja olen tunkenut muovipussin sinne. En tiedä mitä tekisin, joten suuntaan samaan kahvilaan, jossa minä ja Yvonne tapaamme käydä. Tilaan itselleni voileivän ja asettaudun syömään sitä nurkkapöytään. Kuulen kuinka puhelin alkaa tärisemään laukkuni taskussa. Kaivan sen mahdollisimman nopeasti ulos sieltä.
”Moi”, vastaan nielaistuani suuni tyhjäksi.
”Moi. Oletko jo mennyt kotiin?” Yvonne kysyy.
”Een...” Haukkaan leivästä.
”Isä ja äiti lähtevät yhdeksältä töihin, heillä on iltavuoro” tyttö jatkaa. ”Haluatko tulla tänne? Minulla on yksi elokuva, mikä voitaisiin katsoa.”
”Joo... Saatan tullakin.”
”Okei... Pärjäile”, tyttö sanoo ja sulkee puhelimen. Taustalta kuului juuri silloin hänen nuorimman veljensä kiljuntaa, joten en ihmettele yhtäkkistä lopetusta.
Syön loput leivästä ja teen lähtöä. Kello on seitsemän paikkeilla, parin tunnin päästä pääsisin Yvonnen luo.
Olen vain kuljeskellut ympäri kaupunkia varmaan tunnin, ja vähäisten yöunien takia olen väsynyt. Vieläkin on aivan valoisaa, mutta ilma on viilennyt. Kääriydyn tiukemmin Jasonin mustaan huppariin ja vedän hupun päähäni.
Saavun puistoalueelle ja etsin penkin. Aurinko on paistanut Jasonilta lähdöstäni lähtien, ja kuivattanut penkin kuluneen päällystän. Istahdan sille huonoryhtisesti ja ummistan silmäni. Välillä kuuluu hiekan rapinaa kun joku kulkee ohi, ja kerran tunsin viileän henkäisyn jaloissani kun jonkun koira pysähtyi haistelemaan minua.
Avaan silmäni hätkähtäen. On aivan pimeää. Hetken olen pienen paniikin kaltaisessa tilassa, kunnes tajuan nukahtaneeni puistonpenkille. Nousen makuultani kuullessani vierestäni pientä surinaa ja kaivan kännykän kohmeisin sormin taskusta. Näytöllä lukee ”äiti”. Olen jo painamassa vihreää luurinkuvaa, kun muistan, miksi yleensäkin istun siinä penkillä, kylmästä täristen ja nenä vuotaen. Painan punaista luuria, jotta puhelu katkeaa. Tietääpähän ainakin, että olen hengissä. Tiedän äidin suuttuvan siitä että lyön luurin korvaan, mutta mieluummin kohtaan hänet vihaisena kuin kuoliaaksi huolestuneena.
Minulle on tullut yhdeksän muutakin puhelua – neljä Yvonnelta ja loput äidiltä. Ehdin vilkaista kännykän kelloa, ennen kuin se simahtaa. Akku loppu. Paská.
Kello on melkein yksi yöllä. Olen siis nukkunut lähes viisi tuntia penkillä... Miten se on mahdollista?
Pieni katumus on hiipimäisillään mieleeni. Olisikohan sittenkin pitänyt vastata äidin puheluun? Akkukin loppui...
Nousen ylös ja kerään kamppeeni. Heitän laukun olalleni ja vedän kädet puuskaan lämmittääkseni itseäni. Huppari ei ole paksu, ja olen umpijäässä.
Kävelen Philadelphian pimeitä katuja pitkin kohti kotia. En viitsinyt mennä mitään yleisimpiä teitä, koska en voi olla varma, onko äiti lähettänyt poliisit perääni tai onko hän itse isän kanssa etsimässä minua. Ainakin hän on luultavasti soittanut puolelle kaupunkia ja parkunut, kuinka hänen poikansa on kadonnut. Jokin kapinallinen osa minussa sanoo, että menisin jonnekin huoltoasemalle enkä ollenkaan kotiin koko yönä, pitäisin muita huolestuneena jonkin aikaa, mutta toinen, se äidin kiltti poika- puoli, käskee minun vain kiirehtiä.
Minua hirvittää vähän kävellä alueella, jolla liikkuvat kaikki narkkarit ja juopot tähän aikaan yöstä, mutta en siltikään usko törmääväni sellaiseen, joka olisi tarpeeksi selvin päin puukottaakseen tai ...raiskatakseen minut. Hyi. Ajatus ällöttää minua. Mieleeni tulee jokin lehtijuttu, jossa kerrotiin poikien olevan melkein yhtä useasti seksuaalisen hyväksikäytön kohteena. Hyväksikäytöstä minulle tulee mieleen Chase. Se ärsyttää minua, sillä hän ei todellakaan tehnyt mitään ja nyt alan miettimään häntä aina kun joku mainitsee sanat ”ahdistelu”, ”seksuaalinen” tai ”hyväksikäyttö”.
Haukottelen saapuessani vähän turvallisemmalle alueelle. Kävelen juuri jonkin baarin ohi, ja tajuan sen olevan homobaari. Mietin, millaista sellaisessa mahtaa olla. Olen ollut vain kerran baarissa, sekin oli tavallinen, ja olin siellä Jasonin kanssa. Menin niukin naukin kahdeksantoistavuotiaasta, kun Jason vakuutteli vartijalle olevani niin vanha, vaikka en kuskannutkaan henkilötodistusta mukanani.
Silmäni jähmettyvät baarin ulkopuolella seisovaan autoon. Se näyttää niin tutulta... Ei se voi olla...
Juuri silloin baarin ovesta kävelee ulos mies, jonka tunnistaisin vaikka unissani. Öh, tai no, niissä ainakin. Kuulen sydämeni nopean hakkaamisen hidastaessani äimistyksestä vauhtiani.
Mies kiertää autonsa toiselle puolelle, kasvot minua kohti, ja on istumassa juuri penkille, kun hän pysähtyy.
”Rhymer?”
Pidätän hengitystäni. Huomaan pysähtyneeni kokonaan, vieläkin kädet puuskassa ja huppu päässä. Kylmän olen kuitenkin unohtanut. Miten hän pystyi tunnistamaan minut?
Näen kuinka Chase sulkee auton oven ja lähtee kävelemään minua kohti, kädet takkinsa taskuissa. Hän näyttää vähän huolestuneelta. Olen hämmentynyt nähdessäni hänet yleensäkin täällä. Sydämeni hakkaa edelleen.
”Mitä sinä täällä teet?” hän kysyy. Hampaani kalisevat vähän.
”Samaa voisin kysyä sinulta”, totean jonkun kumman rohkeudenpuuskan alaisena. Chase naurahtaa.
”Olen aikuinen. Saan käydä baarissa jos haluan.”
Hänen lausahduksensa saa minut taas menettämään rohkeuteni. Mies katselee ympärilleen. Hänen hengityksensä höyryäminen näkyy hyvin baarin valoja vasten.
”Haluatko kyydin kotiin?”
”En”, vastaan nopeasti. Onnistun vahingossa kuulostamaan aika töykeältä. ”En ole menossa sinne”, selvennän. Chase kääntää katseensa minuun.
”Minne sitten?”
Nielaisten lasken katseeni maahan ja tökin kengänkärjelläni maahan tiputettua pullonkorkkia.
”En tiedä. Jonnekin.”
Jos katsoisin ylös, näkisin Chasen näyttävän hetken ylimielisen huvittuneelta. Kuin tätä naurattaisi kapinallisen teinin käytökseni.
”Autoon siitä.”
Nostan katseeni melkein säikähtäen voimakasta lausahdusta. Chase kävelee jo autolle päin.
Käyn mielessäni kiivasta taistelua. Toisaalta en haluaisi mennä autoon... alistuisin hänen tahdolleen. Hän on opettaja. Hänen kuuluu määräillä muita, enkä halua hänen pystyvän tekemään sitä vapaa-ajallaan... Hemmetti, silloin kun löydän hänet tällaisesta paikasta. En ole vielä oikein sisäistänyt sitä, mitä homobaarissa käyminen yleensä tarkoittaa.
En kuitenkaan saa jalkojeni suuntaa käännettyä, ja päädyn istumaan samaan autoon, jossa olen istunut kerran aikaisemminkin. Auto käynnistyy hurahtaen hiljaisesti ja Chase vääntää lämmityslaitteet täysille. Olen taas alkanut tärisemään kylmästä.
Chase ajaa keskittyneesti ja hiljaisena. Olemme menossa kotiani kohti, mutta sen kohdalla auton vauhti ei hidastukaan. Käännän katseeni ihmeissäni mieheen.
”Ajoit ohi.”
”Ethän sinä ollut menossa kotiin?” Chase vilkaisee minua. Käännän katseeni takaisin tiehen kulmat koholla. Olin sataprosenttisen varma tämän vievän minut sinne. Matka kuitenkin jatkuu hiljaisena, ja saavumme parinkymmenen minuutin päästä korkean kerrostalon pihalle. Chase sammuttaa auton ja nousen ulos sieltä laukkuineni. Auto pitää piippauksen Chasen lukitessa ovet avaimista roikkuvalla pienellä kaukosäätimellä. Lähden seuraamaan miestä. Uni painaa silmäluomillani. Kello on varmaan sata.
Äiti käväisee taas mielessäni, mutta en ehdi ajatella häntä kauaa, kun saavumme hissin kanssa kahdeksanteen kerrokseen ja Chase avaa avaimillaan oven. Astun sisään asuntoon ja suljen oven perässäni. Jähmetyn hetkeksi eteiseen. Chasen napsautettua valot päälle huomaan asunnon olevan melko suuri kerrostaloasunnoksi. Sen täytyy olla aika helvétin kallis. Huonekalut näyttävät uusilta ja kaikki on siistissä järjestyksessä.
Otan tennarit pois jaloistani ja kävelen peremmälle.
Chase's POV
Suuntaan keittiöön ja laitan kahvin tippumaan. Mietin, mitä olen tehnyt. Kannattiko tuo penska nyt ottaa kotiin? Ei hän kyllä olisi sinnekään voinut jäädä, niillä nurkilla on hyvin suuri mahdollisuus tulla tapetuksi, ainakin tuon ikäisellä ja tuolla kokemuksella. Hänen äitinsä on varmaan huolissaan...
Tuhahdan ajatuksilleni. Olihan omakin äitini aina niin ”huolissaan” kun olin viikon poissa kotoa.
Kuulen askeleita takaani. Poika seisoo ovensuussa. Hänestä tulee mieleen pelästynyt koiranpentu.
”Istu alas”, sanon tälle. Näyttää hetken siltä, kun hän ei tajuaisi mitä sanoin, mutta sitten hän istahtaa keittiön tuolille ja laskee laukun jalkoihinsa.
”Kahvia?” otan kaapista itselleni mukia. Tuo penkille istunut nyökkää, ja otan toisenkin. Kahvin tiputtua kaadan mustaa juomaa niihin. Lasken toisen mukin pojan silmien alle ja suuntaan olohuoneeseen.
”Kaapista saa maitoa ja sokeria, jos tarvitset.”
Käynnistän kannettavan tietokoneeni ja tarkistan sähköpostit. Vain jotain turhaa roskapostia, ei mitään järkevää. Kellokin on jo kaksi. Melkein jo alan miettimään, millä herään aamulla töihin, kunnes muistan, että minullahan ei ole töitä. Mutta tuon kuitenkin täytyy nousta kouluun, ja matkan takia joudun luultavasti kuskaamaan hänet.
Nousen tuolilta ja laitan kannettavan läpän alas sammuttamatta sitä. Kävelen haukotellen makuuhuoneeseeni ja napsautan pöytälampun päälle. Riisun paitani ja olen juuri avaamassa vyötäni, kun tajuan, että poikakin tarvitsee jotain muuta kuin sohvan. Kaivan kaapista toisen peiton ja tyynyn.
Andrew's POV
Juotuani kahvini laitan mukin tiskialtaaseen ja otan valtuuden katsella vähän ympärilleni. En olisi koskaan uskonut Chasen kodin olevan tällainen... Tai ainakaan koskaan tulevani näkemään sitä. Kuvittelin hänen asuvan jossain kivassa omakotitalossa vaimonsa ja lastensa ja koiransa kanssa. Ei kuitenkaan näy vaimoja, lapsia tai sen paremmin koiriakaan. Vain uudelta tuoksuvia huonekaluja ja suuri asunto. Muutama taulu seinillä. Paikka voisi olla jostain äidin lukemasta sisustuslehdestä.
Äidin ajatteleminen saa minut tuntemaan oloni kurjemmaksi. Hänen täytyy olla suunniltaan huolissaan... Mutta ei hän tähän kuole. Menen huomenna koulun jälkeen kotiin.
Sivelen valkoisen nahkasohvan pintaa sormillani. Kuulen takaani askeleita ja käännyn ympäri, kohdatakseni Chasen. Ilman paitaa. Katseeni vaeltaa omia aikojaan tämän kasvoista rintakehälle, vatsalihaksiin... Hänen musta vyönsä on puoliksi auki. Nostan äkkiä katseeni ja tunnen punastuvani rajusti. Muistan, mistä löysin hänet. Hänenkin täytyy sitten olla...
Chase katsoo minua toinen kulma kohollaan ja ojentaa peiton ja tyynyn. Hän palaa sinne mistä tulikin. Katson vielä pitkään makuuhuoneen raolleen jäänyttä ovea, ennen kuin riisuudun puoliksi ja käperryn sohvalle tyyny pääni alla ja peitto päälläni.
|