Lähettäjä: dream_on
Päivämäärä: 3.12.08 19:41:22
kiitos carma(---:
----
-Sarkkuuu, Laura nosti kulmiaan virnuillen ja kallisti päätään vasemmalle. Koko poppoo käänsi naamansa Lauran osoittamaan suuntaan. En ensiksi tajunnut mitään, mutta sitten näin nuoren miehen kävelemässä uimashorseissa ilman paitaa. Se todella oli kuuma näky!
Lihaksikkaat käsivarret kiilsivät auringossa ja hänen vaaleat hiukset olivat vedetty pois silmien edestä.
-Mä en ymmärrä, mitä te kaikki tossa näätte, Timppa nauroi, kun kukaan tytöistä ei irrottanut katsetta rantavahdista.
-Suako meijän pitäis kattella? Sarkku kiusasi.
-No mähän oon täys machomies verrattuna tohon ruipeloon, Timppa väitti ja näytti olematonta habaansa.
-Kasva pari vuotta, nii katotaan sitte uudestaan, Sarkku nauroi. Olin saanut tämän päivän aikana varmuuden, että nämä nuoret olivat todella avoimia ja sinänsä luotettavia kavereita. Tunsin oloni todella kotoisaksi heidän kanssaan.
-Ainii Make! Sarkku muisti jotain ja virnisti minulle.
-Make on nähnyt tuolla kahvilassa jonku pojan, joka lukee aina autolehtii! Sarkku kertoi kaikille. Puna alkoi levitä poskilleni. Sarkku osoitti samalla rakennukseen, joka oli vähän kauempana. Vasta silloin tajusin, että se olikin se kahvila! Ja se oli noin lähellä rantaa.
-Aksu! Annika hihkaisi.
-Sen nimi on Aksu, tyttö korjasi, kun kukaan ei tuntunut tajuavan.
-Se muutti meijän naapuriin hetki sitte. Ihan hyvännäkönen kyl, Annika virnuili.
Jesse rykäisi, kuin olisi tullut erittäin loukatuksi.
-Mut oot sä paremman näköne! Annika äkkiä korjasi ja antoi pienen pusun pojan poskelle.
-Joo, sehän on aina lukemassa niitä lehtiä kahvilas, Tomi sanoi. Hänhän sen tiesi, sillä oli itse töissä kahvilassa.
-Varmaan nyttekin on.
-Nonii Make! Elina painosti.
-Mee sinne vaa jutteleen.
Eikä minulle tarvinut toista kertaa sanoa. Olin valmis minkälaisiin haasteisiin ikinä vaan. Tykkäsin kokeilla rajojani, sitäpaitsi, jos palkintona olisi tälläkertaa Aksu, niin olin valmis kisaan.
-Onks paperii ja kynää? Virnistin. Laura heitti paperia ja Elina kynän. Kirjoitin paperille nimeni ja puhelinnumeroni. Heitin paidan ja housut päälleni ja lähdin matkaan muiden kannustushuutojen saattelemana.
Rohkeuteni alkoi kuitenkin hälvetä joka askeleelta, kun kahvila läheni. Ymmärsin vasta, että oli todella typerä tempaus lähteä heti ensimmäisenä mökkipäivänä mennä yrittämään jotain täysin tuntematonta poikaa. Eiköhän olisi pitänyt vaikka ensin tutustua näihin kavereihin täällä? En kuitenkaan aikonut kääntyä takaisin, joten painoin vain täyttäpäätä kahvilaan sisään. Sama tyttö oli kassalla, kuin viimeksikin. Moikkasin hänelle, mutta jatkoin suoraan terassille, missä odotin Aksun olevan.
Siellä hän olikin. Otin pari askelta lähemmäs häntä.
-Hei, sanoin varovasti. Aksu nosti katseensa minuun. Olin taas pyörtyä nähdessään tuon katseen.
-Voiks tähän istuu? Kysyin ja koitin hymyillä peittäen jännitykseni. Poika nyökkäsi vähän.
Istuin muoviselle tuolille ja vilkuilin välillä Aksua.
-Mä oon Make, ojensin käteni Aksua kohti. Tajusin, että olin sanonut "Make". Tässä tilanteessa olisi kuitenkin pitänyt sanoa "Maarit". Mokasin heti alussa.
-Aksu, poika tarttui lämpimällä kädellä omaani.
-Sä oot aina täällä lukemassa autolehtii, naurahdin vähän ja tunsin punastuvani.
-Ai sä oot kattellu, Aksu nauroi ja rykäisi sitten.
-Ei täällä oo oikein muuta tekemistä. Mäkin taisin nähdä sut tänään rannalla, poika sanoi. Hän oli siis havainnut minut. Suupieleni alkoivat venyä epäilyttävän korkealle.
-Onks sulla omaa autoo? Kysyin sitten ja koitin peitellä hymyäni.
-Ei. Muutenhan mä olisin jo lähteny meneen täältä, Aksu naurahti.
-Ai, miksei sul oo?
-Mä rupeen vasta kesän jälkeen ajaan ajokorttii, Aksu selitti.
-Jaa, sä et siis oo vielä täysikänen? Ihmettelin. Olin ollut aivan varma, että hän oli kahdeksaintoista.
-En ihan vielä. Täytän vasta lokakuussa. Minkäs ikänen sä oot? Aksu hymyili järkyttävän suloisesti.
-Kuustoista, sanoin suoraan. Aksu vain nyökkäsi. Otin farkkujeni taskusta valmiiksi kirjoittamani lappusen, jossa luki nimeni ja puhelinnumeroni.
-Kaverit varmaan oottelee jo rannalla, sanoin nopeasti.
-Mut jos haluut jotain muuta tekemistä, ku autolehtien lukeminen, nii soittele, hymyilin iloisesti ja ojensin Aksulle lappusen.
-Okei. Mä soittelen, poika hymyili, ennen kuin katosin pidättelemästä suuren suurta hymyäni.
Kävelin kahvilan kautta ulos ja hyppelehdin innoissani.
-Hyvä päivä, vai? Kassatyttö kysyi hymyillen.
-Vielä parempi, naurahdin aurinkoisesti ja jatkoin matkaani.
Kuuma rantahiekka lämmitti varpaitani, kun astelin ylpeänä muiden luo. He kaikki kääntyivät katsomaan minua.
-No? Sarkku huusi jo kaukaa.
-Se lupas soitella, kirmasin muiden luo innoissani.
-No sähän oot nopee iskeen, Tomi naurahti vaisusti.
-Emmä sitä vielä oo iskeny. Se vaan lupas soittaa, sanoin vähän rauhallisemmin.
Seuraavana aamuna heräsin vähän jälkeen yksitoista. Aurinko paistoi jo kirkkaana ja lämpimänä. Ensin olin suunnitellut, että tämän päivän viettäisin perheeni kanssa tai uiden omalla rannalla, mutta uudet ystäväni pakottivat minut heidän mukaansa.
Lupasimme nähdä kahvilassa puoliyhdeltä. En tarkalleen edes tiennyt minne olimme menossa ja mitä tekemään, mutta olin kuulevinani Sarkun sanovan jotain hiekkakuopasta. He pitivät kaiken salassa ja sanoivat vain yllättävänsä minut.
Kävin pitkässä viileässä suihkussa. Ajattelin kokoajan vain Aksua. Hänen ihanaa ääntä, upeita silmiä ja suloista hymyä. Pidin puhelintani kokoajan lähelläni varmuuden vuoksi, jos Aksu soittaisi.
Heitin päälleni violetin topin ja lyhyet farkkushortsit. Tänään olisi vielä lämpimämpi päivä kuin eilen. Miki angstasi yläsängyssään ja tekstasi kenties kavereilleen, kuinka kamalaa täällä hänestä oli. Miksei hän edes yrittänyt hankkia ystäviä?
-Kai sä oot tänään mun kaa? Miki kysyi, kun huomasi minun tulleen huoneeseemme.
-Sori, mä lupasin olla mun kavereiden kaa, pahoittelin.
-No voinhan mä tulla kans, Miki ehdotti. Hän taisi jo jopa innostua siitä.
-Emmä usko, naurahdin vähän. En halunnut tuota pikkuemoa mukaani.
-Mikset?
-Ne on mun kavereita. Mä oon niitten kaa, etkä sä. Mä voin olla huomenna sun kaa, huokaisin.
-Oliko toi lupaus? Miki kysyi vähän pettyneenä.
-Ehkä, sanoin vain ja lähdin huoneesta ennen kuin Miki ehti sanoa mitään vastaan. Kapusin rappuset alakertaan ja otin itselleni omenan hedelmäkorista.
Kävelin ulkoterassille, missä äitini otti aurinkoa. Istuin toiselle aurinkotuolille hänen viereensä ja mutustelin omenaani.
-Mitäs suunnitelmia sulla on tänään? Äiti kysyi, vaikkei edes katsonut kuka hänen vierelleen oli istunut.
-Mä nään mun kavereita, sanoin rouskuttaen hampaillani samalla omenaa.
-Tuoppa joskus Sarkku ja Elina tännekki, että mäkin nään heidän kasvaneen isoiks, äiti sanoi hymyillen itsekseen.
-Kyl mä joskus, lupasin ja lähdin takaisin sisälle. Minulla ei ollut vielä minkäänlainen kiire kahvilaan, joten hyppäsin vain makoilemaan alakerran sohvalle.
Juuri sopivaan aikaan Elina lähetti viestin ja kehotti ottamaan lämmintä päälle, sillä kesäyöt ovat kylmiä vieläkin. Naurahdin melkein ääneen. En tiedä miksi. En kuitenkaan ollut ajatellut, että yötä viettäisimme ulkona.
Hetken mietittyäni päätin ilmoittaa äidillenikin, että minulla menisi tänään myöhäiseksi. Huokaisin noustessani sohvalta ja kävelin takaisin äitini luo.
-Aattelin ilmottaa, että mulla voi mennä tänään vähän myöhäkseks, sanoin vain ja olin jo palaamassa sisään, kun äiti avasi silmänsä ja kääntyi minuun.
-Meetkös sä tapaamaan sitä kahvilan kassapoikaa? Äitini virnisti.
-Sä näköjään toivot, että mä menisinki, naurahdin.
-Ja kyllä mä meenkin. Mut en pelkästään sitä, vaan sen lisäks mun muita kavereita.
-Kerroppa lisää! Äitini innostui ja taputti toista tuolia, jotta istuisin siihen. Minulla ja äidillä oli aina ollut todella hyvät välit ja pystyimme juttelemaan mistä vain ikinä halusimmekaan. Se oli minusta toisaalta todella ihanaa.
-No, siis mä nyt tutustuin uusiin ihmisiin kuten Tomiin, joka on se kassapoika, naurahdin vähän. Äitini katsoi minua kiinnostuneena ja haroi maantienvärisiä hiuksiaan.
-Ja mä nyt ajattelin, että niistä tulee mulle hyviä kavereita, koska ne vaikuttaa tosi mukavilta.
-No oliko tää Tomi myös kiva? Äitini vihjaili.
-Vaikka sä kuinka haluat, niin se on mulle vaan kaveri, sanoin painottaen sanaa "vaan".
-No löysitkö sä jo sitten jonkun muun pojan, kun kerta Tomi ei käy?
-Emmä oo löytäny ketään, mut tää nyt on vaa tällee, koitin selittää. En halunnut sanoa mitään Aksusta, sillä eihän minulla ja sillä ollut vielä mitään.
-Häiritseeks sua, ku teillä ois näin pitkä välimatka? Äitini kysyi sitten melkein huolestuneena.
-Äiti! Mä en tykkää Tomista sillä tavalla, sanoin nauraen.
-Okei, okei! Äiti hyväksyi asian ja minä lähdin sisälle hakemaan lämpimiä vaatteita. Pakkasin kangaslaukkuuni hupparin ja huivin. Jätin lyhyet shortsit päälleni hetken miettimisen jälkeen.
Kun kello läheni puolta yhtä lähdin käppäilemään kahvilaa kohti.
Aurinko paahtoi ihoani, mutta toisaalta se tuntui ihanalta. Se toi kesätunnelmaa. Hiekka pöllysi muutaman auton ajaessa ohitseni. Mökillä päin oli ihana tapa moikata jokaiselle vastaantulijalle, niimpä heilautin kättäni autoilijoille.
Astuin kahvilaan sisään. Siellä oli melkein kuumempi kuin ulkona. Pyyhkäisin otsaltani pienet hikipisarat. Heti ensimmäisenä näin kassalla iloisesti hymyilevän Tomin. Juttelutuokio äitini kanssa palasi mieleeni ja virne naamallani kasvoi sitä miettiessä. Moikkasin poikaa hymyillen.
-Mitä Make? Tomi kysyi heti innoissaan.
-Mitäs tässä. Kai säkin tuut tänään sinne mistä-Makelle-ei-kerrota? Naurahdin.
-Tottakai tuun, Tomi virnisti salaperäisesti. Kävelin kassalle ja painauduin nojaamaan sitä vasten.
-Jos sä vaikka vähän vihjaisit mulle siitä, ehdotin. Tomi naurahti.
-Sorryy, poika pudisti päätään.
-Mut kyl mä limun voin tarjoo, hän iski silmäänsä. Virnistin ja suostuin siihen. Olinhan melkein kärsimässä nestehukkaa näin kuumalla kelillä.
Tomi haki kylmäkaapista minulle kokiksen ja avasi sen suoraan. Kiitin ja jäin norkoilemaan kassalle.
-Monelta sä pääset töistä? Kysyin heti.
-Heti vaan ku kaikki ollaan paikalla nii mä lähen, Tomi kohautti olkiaan.
-Eiks sulla oo kunnon työaikoja?
-Eipä sillee.
-Moikka! Kuului oven kolahtaessa. Käännyin katsomaan ja näin Lauran, Elinan ja Sarkun iloiset katseet. Tytöt astelivat suoraan luoksemme. Juttelimme niitänäitä odotellessa loppuporukkaa, joka tulikin, tosin vähän myöhässä. Daniel ja Fiiakin tulivat. Näin heidät ekaa kertaa ikinä, sillä he eivät tulleetkaan eilen rannalle.
Daniel oli suloinen poika ja hänellä oli kädessään kiinni juuri sopivat tyttö hänelle. Fiialla oli suuret hymykuopat poskipäissään. Ne olivat minusta ihanat ja korostivat jotenkin hänen suuria sinisiä silmiä.
Tomi kävi heittämässä normaalit vaatteensa takahuoneessa päälle ja tuli sitten musta laukku olallaan, hiukset pörrössä.
Lähdimme kävelemään yhdentoista hengen porukalla, Sarkun ja Annikan johdattamina. Jokaisella meistä oli mukana pienet tai vähän suuremmat laukut. Kävelimme rantatietä pitkin, enkä edes tiennyt, mitä edessä oli.
-Kerro nyt ees vähän jotain? Marisin roikkuen Tomin kädessä kiinni. Tomi leikki vetävänsä suunsa kiinni vetoketjulla.
-Mä en jaksa enää ees kävellä, koitin keksiä kaikkia verukkeita.
-Hyppää reppariin, Tomi ehdotti.
-Okei, virnistin. Kyllä ilmainen kyyti kelpaisi mihin vaan! Laura otti laukkuni, jotta pysyisin paremmin selässä. Hyppäsin Tomin selkään lujalla vauhdilla ja Tomi lähti kävelemään yhtälailla, kuin aikaisemminkin. Välillä meinasin valahtaa alas Tomin selästä, mutta sitten poika hypäytti minut takaisin.
-Sä kuristat mut, Tomi naurahti, kun pidin käsiäni hänen leukansa alapuolella ristissä.
-Ite revit multa reidet irti, nauroin, kun meinasin taas valua, jolloin Tomi puristi lujempaa reisistäni.
Laitoin käteni pojan olkapäille, niin hän ei enää meinannut kuristua ja Tomi hypäytti minut takaisin hyvään asentoon, niin ettei minua enää sattunut jalkoihin.
Ei matka kovin pitkä ollut, mutta paikka oli todella syrjässä.
-Perillä ollaan, Tomi sanoi ja tiputti minut heti selästään. Katsoi muiden takaa, ja huomasin, että olimme saapuneet hiekkakuopalle.
-Tulkaa! Annika kiljahti ja lähti juoksemaan hiekkasärkkää alas. Lähdimme kaikki juoksemaan hienoa hiekkaa alas. Se petti lähes ensimmäisillä askelilla alta ja sai melkein jokaisen kaatumaan. Kiljahtelua ja naurua kaikui jokapuolelle meidän juoksiessa mäkeä alas.
Leiriydyimme mäen alapuolelle. Siinä olimme täysin suojassa tuulelta ja muilta ihmisiltä, sillä hiekkamäet ympäröivät meitä. Mietin itsekseni, kuinka pääsisin enää ylös täältä alhaalta.
Laura ja Sarkku olivat tainneet käydä täällä jo aikaisemmin, sillä keskellemme oli kerätty puunpalasia pieneen kuoppaan, mitä Sarkku koitti nyt vaivalloisesti sytyttää.
-Haluuksä apuu? Timppa naurahti.
-Vois kelpaa, Sarkku ähisi ja taittoi poikki taas yhden tulitikun.
-Eikai me vielä nuotskarii sytytetä? Annika kysyi ihmeissään.
-Niin, ku vielä paistaa aurinko ja sillee, Timppakin tajusi.
-Totta, Sarkku naurahti ja lopetti yrityksensä.
Olimme ringissä puunkalikoiden ympärillä. Katselin muita mielenkiinnolla ja odotin, että tekisimme pian jotain jännittävää.
Timppa otti laukustaan esille pienen radion. Hän laittoi sen päälle, mutta yhdistikin siihen sitten oman iPodinsa. Hetkessä alkoi kuulua Bon Jovin Summertime. Se oli loistava biisi ja se kaikenlisäksi sopikin vielä tilanteeseen.
-Me tehään näin joka kesän alussa, Tomi kuiskasi minulle, kun istuin hänen vieressään. Asia alkoi valjeta minulle. Tämä oli vain semmoinen School's Out-tapa täälläpäin.
Annika, Timppa, Sarkku, sekä Jesse kaivoivat kilisevistä laukuistaan tottakai niin paljon juotavaa, mitä ikinä he olivat saaneet kannetuksi. Löytyi kaljaa, viinaa ja siideriä ainakin.
-Tän kerran nää tarjoo juomat. Ens kerralla jotkut muut, Tomi selvensi minulle kokoajan. Nyökkäsin vain. Lauralla oli mukana joku Lapin kulta kylmäkassi. He pakkasivat juomat sinne, etteivät ne olisi hetken päästä ihan lämpimiä.
Odotin jännittyneenä, mitä seuraavaksi tulisi, mutta mitään ihmeitä ei enää tullutkaan. Kyllähän Fiia, Laura ja Daniel levittelivät monet viltit maahan, niin olisi kivempi istua tai maata maassa.
Musiikki soi ihanasti taustalla, kun muutamat ottivat jo ensimmäisiä pulloja käteen. En uskaltautunut itse mennä vielä hakemaan, sillä pelkäsin, että ottaisin jonkun pullon, jonka joku muu haluaisi.
-Tuu vaa, Tomi sanoi hetken katselleen miettimistäni. Hymyillen nousin Tomin kanssa hakemaan kylmäkassista juotavaa.
-Voiks täältä niinku ottaa minkä vaa? Varmistin kuitenkin vielä. Tomin nyökkäyksen myötä nappasin itselleni Mandariini Vodka-nimisen viinapullon. Olin tottunut juomaan viinaa raakana, vaikka se olikin vähän pahanmakuista. Juomiseni oli enemmänkin kännihakuista, joten en välittänyt siitä, mitä join, kunhan olisin mukavissa fiiliksissä tarpeeksi nopeasti ja pitkään. Tomi otti mukaansa kolme kaljaa ja palasimme paikoillemme. En ollut ennen juonut Sarkun, Elinan tai kenenkään muunkaan näistä ihmisistä. Oli hauskaa miettiä, mitä tästäkin tulisi.
Positiivinen mieli oli kokoajan kanssamme. Tällaisia hetkiä rakastin enemmänkuin mitään.
Hyvä musiikki pisti porukkaa tanssittamaan. Sarkku jammaili jo pirteänä Lauran kanssa, laulaessaan tottakai samalla.
Itse en ollut biisiä ikinä kuullutkaan, mutta hyvää mieltä se kuitenkin toi minullekin.
-Timppa! Mikä tää bändi on? Yritin tavoittaa Timpan, joka jutteli juuri Danielille.
-Socratic! Timppa huusi takaisin. Nyökkäsin hymyillen.
Kello oli vasta kaksi päivällä ja meno oli silti jo tällaista. Yleensä join vasta kuuden jälkeen illalla. En tiedä miksi. Nyt meillä kuintekin oli koko illaksi juottoa, joten ei ollut mitään hätää. Koko päivä pienissä -kuulosti hyvältä idealta.
Puhelimeni pärähti tottakai soimaan. Ehdin jo ajatella, että äitini soittaisi, kunnes näin ruudussa oudon numeron. Päähäni pilkahti heti ajatus, että soittaja olisi Aksu!
-Make, hihkaisin äkkiä puhelimeen ja astelin vähän kauemmas muista ja kaikesta hälystä.
*Tääl Aksu, moi*, kuului puhelimesta. Hyppäsin ilmaan innoissani ja aloin melkein tanssahdella, kunnes näin jokaisen muun silmien tuijottavan minua.
-Moi, sanoin vain.
*Arvaa mitä mä nyt teen?* Aksu naurahti vähän.
-Luet autolehtii? Naurahdin.
*Näin on. Ja mä oon lukenu tän saman lehden jo kolme kertaa.* Aksu selitti. Naurahdin vähän väliin.
*Että jos sulla ois aikaa nähä nyt?*
Huokaisin innoissani, mutta vilkaisin sitten muihin. Koitin selittää muille ääneti, että minun pitäisi tavata Aksu. Muut eivät kuitenkaan ymmärtäneet. Tai jos ymmärsivät, niin he esittivät, etteivät ymmärtäneet.
-Mä oon nyt kavereiden kaa, mut jos mä pikasesti näkisin sua tässä, sanoin miettien.
*No kiva, jos ehit. Missä sä oot?*
-Jossain hiekkakuopilla. Mut jos nähään kahvilas? Ehdotin. Aksu suostui siihen, sillä kuulemma jo istui siellä odottamassa. Päätin puhelun moikkaukselle ja kävelin sitten varovasti kavereideni luo.
-Aksu kysy, et voisinko nähä sitä.., aloitin.
-Mee! Laura huusi vain.
-Mee nytte, Sarkkukin sanoi. He eivät kannustaneet minua lähtemään, vaan he käskivät minun lähteä ennenkuin vaihtaisi mielipidettään. He olisivat halunneet pitää minut heidän kanssaan.
-Mä tuun pian takas! Lupasin ja lähdin melkein juoksemaan hiekkamäkeä ylös. Se oli vaivanloista ja todella hidasta. Olin jo kuumissani kun pääsin mäen päälle. Heilautin kättäni vielä kavereilleni ja lähdin juoksemaan. En halunnut pettää nyt Aksua, enkä ystäviäni. Tämä oli ainut vaihtoehto tähän hätään.
--
tulipa pitkä! ja ANTEEKSI kun tää vaikuttaa jotenkin epätodennäköseltä, että Makella voi mennä heti näin upeesti. se on epätodennäköistä, mutta joskus voi oikeesti käydä tosi hyvä tuuri<:
|