Lähettäjä: Lasienkeli
Päivämäärä: 28.8.08 13:56:04
*
Tapahtumat alkoivat hiljalleen hämärtyä siinä vaiheessa, kun me oltiin korkkaamassa yhteisesti kolmatta leijonapulloa. Porukka soitti musiikkia niin kovalla kuin pystyi ja ravasi kúsella minkä ehti. Mä en oikeastaan olisi välittänyt sillä hetkellä suunnilleen páskaakaan, vaikka koko kämppä olisi räjähtänyt ilmaan.
Mun päässä heitti reippaasti ja koordinaatiokyky oli hieman huonontunut, mutta rappusia alas huojuva Cheza sai mut näyttämään vielä ihan vesiselvältä.
Mä nousin ja lähdin muijan perään.
"Mihin sä olet menossa?" kysyin seurattuani Chezaa alakertaan.
"Suihkuun", se totesi ottaen seinästä tukea. Mun mieleen ei tullut ollenkaan kysyä, miksi muija niin kovasti halusin käydä suihkussa vähän väliä. Hetken mielijohteita oli niin monenlaisia.
Mä en kuitenkaan voinut olla astelematta sen eteen ja nojautumatta kylpyhuoneen oveen ilkikurinen virne kasvoillani.
Cheza yritti reippaasta heilumisestaan huolimatta katsoa mua kysyvästi.
"Vain, jos me mennään yhdessä", mä heitin hymyillen, vaikken oikeastaan uskonut muijan suostuvan edes siinä kunnossa.
Ja Cheza yllätti jälleen. Sanaakaan sanomatta se otti kaapista pyyhkeen ja meni vaihtamaan vaatteitaan.
Mä heitin omani pois rennosti keskellä alakertaa ja kietaisin pyyhkeen lanteilleni. Mä odotin Chezaa kylpyhuoneessa ja sen tultua sisään suljin oven huolellisesti.
Mä heitin häpeilemättä pyyhkeeni saunan lauteille.
Cheza otti huolettomana omansa pois ja antoi sen mulle. Ja siitä hetkestä eteenpäin mä en vain mitenkään voinut saada silmiäni irti siitä.
Me asteltiin lämpimän vesisuihkun alle ja Chezan horjuessa mä sain hyvän syyn kietoa käteni sen ympärille ja painaa huuleni sen omille. Hélvetti, että se oli täydellinen.. Ja hélvetti, että mä halusin sitä paljon..
"Miksi sä suostuit tähän?" mä kysyin hetken mielijohteesta ja katsoin vihreisiin silmiin vesipisaroiden putoillessa muijan hiuksille ja valuessa valkeaa ihoa pitkin.
"En mä tiedä", Cheza totesi huolettomasti hymyillen. "Kokemus tääkin."
Mä virnistin ja me suudeltiin taas. Eikä mulle sillä hetkellä ollut olemassa oven ulkopuolista maailmaa. Oli vain Cheza ja sen pehmeät huulet ja kuuman veden valelema vartalo. Mun kädet kulkivat sen iholla ja rauhallisesti hengittäen Cheza suuteli mun kaulaa. Sen terävät kynnet leikittelivät kevyesti mun selällä ja hartoilla.
Mä en voinut itselleni mitään. Suljin vesihanan ja työnsin muijan kylmänrauhallisesti sisälle saunan avoimesta ovesta.
"Roy, mitä sä teet?" Cheza kysyi nauraen ja istui saunan alemmalle lauteelle.
Mä en sanonut mitään, suutelin muijaa vain voimakkaasti ja työnsin sen makuuasentoon. Mä lukitsin Chezan kädet sen pään yläpuolelle ja olin jo vähällä tehdä jotain, minkä tiesin olevan kiellettyä.
Mutta silloin mä erehdyin katsomaan Chezaa silmiin. Sen katseessa oli hetken ajan sellaista alkukantaista pelkoa, joka toi mun mieleen villieläimen. Ja sekunnin murto-osassa se pelko väistyi raivon tieltä.
Mä olin jo hellittänyt otteeni, kun Cheza viimein tajusi repiä itsensä irti. Sanaakaan sanomatta se nousi ylös, otti pyyhkeensä ja katosi kylpyhuoneesta läimäisten oven jäljessään kiinni korviahuumaavan äänen saattelemana.
Hiljaa mielessäni kiroillen mä otin oman pyyhkeeni, kiedoin sen ympärilleni ja nojasin käteeni työntäen sormet hiuksiini. Istuin siinä jonkin aikaa vain päätäni selvittäen ja lattiaan tuijotellen. Mitä hélvettiä mä oikein olin ajatellut?
*
Mä en oikeastaan edes ollut järkyttynyt siitä, mitä oli meinannut tapahtua. Mä olin järkyttynyt siitä, että hetkeksi olin laskenut ohjat käsistäni ja menettänyt tilanteen hallinnan. Se oli mulle jotain uutta ja paljon pelottavampaa.
"Oletko sä ihan kunnossa?" Leo kyseli ja avasi jääkaapin. "Missä Roy on?"
Mä kohautin vaisusti olkiani ja tuijotin mitään näkemättä keittiön seinää. Kohotin pullon huulilleni ja join hieman kirpeää, polttelevaa nestettä.
Ja samassa Roy ilmestyi pyyhe päällä oviaukkoon ja jähmettyi paikalleen mut nähdessään. Mä enemmänkin vaistosin sen kuin näin, sillä en katsonut siihen sitä.
Leon tilannetaju oli loistava ja vähin äänin se hiippaili ystävänsä ohi olohuoneeseen.
Me seisottiin Royn kanssa pitkään ihan hiljaa, molemmat lattiaan tuijotellen.
"Tuletko sä tupakalle?" jätkä kysyi. "Mä tarjoan."
Mä hymähdin ja kävelin keittiöstä suoraan terassille Royn seuratessa. Ulkona se ojensi mulle savukkeen ja sytytti sen.
"Oletko sä vihainen mulle?" Roy kysyi hiljaa.
Mä pudistelin hieman päätäni ja vedin savuja röökistä, vieläkään katsettani nostamatta. "Miten niin?"
"sä lähdit niin äkkiä", jätkä sanoi ja kohotti kätensä.
Mä en reagoinut, kun se kohotti mun päätä ja katsoi mua silmiin.
Ovi avautui naksahtaen ja Rampe kohotti meille kulmiaan enemmän tai vähemmän yllättyneenä.
Mä puhalsin hiljaa savut Royn kasvoille, käännyin veljeeni päin ja annoin röökini sille. Sitten avasin ulko-oven ja suunnistin sisälle.
Mun päässä heitti ja koko talo pyöri ympärillä. Mä olin ihan järjettömän väsynyt ja huojuin Royn huoneeseen kolauttaen olkapääni kipeästi ovenkarmiin.
Olisin luultavasti vain vetänyt vaatteet päälle ja lähtenyt himaan, mutta mä en ensinnäkään ollut siinä kunnossa, en sinne päinkään. Toiseksi musta tuntui ehkä ensimmäistä kertaa koskaan, ettei mulla ollut paikkaa, mihin mennä. Himassa odottaisi luultavasti vain Hese, enkä sielläkään saisi olla rauhassa.
Niinpä mä ryömin Royn sänkyyn, vedin peiton päälleni ja nukahdin hyvin sekavissa merkeissä.
Heräsin siihen, kun Royn huoneen ovi naksahti lukkoon. Mä käänsin kylkeä ja tuijotin hiljaisena seinään kun tunsin jätkän tulevan mun viereen makaamaan.
Sen käsi tuntui kevyenä kosketuksena mun käsivarrella. "Oletko sä vihainen?" Roy kysyi uudelleen ja mä pudistelin hiljaa päätäni.
"Miksi mä olisin?"
Jätkä huokaisi ja mä tunsin sen lämpimän hengityksen niskassani. "Ehkä sä et sitten ole", Roy sanoi hiljaa. "Ehkä sä olet vain vähän hämmentynyt."
Mä kohautin hiljaa olkiani.
"Käänny", sanoi Roy. Se ei ollut käsky, se oli pyyntö.
Mä käännyin ympäri ja kohtasin jätkän lämpimän katseen. "Mä rakastan sua", se muodosti sanat hiljaa huulillaan ja mä suljin silmäni, kun Roy painoi mun otsalle kevyen suudelman.
Me halattiin ja mä makasin siinä sen läheisyydessä, hiljaa hengittäen.
"Annatko sä mulle anteeksi?" jätkä kysyi.
"Minkä?" mä vastasin kysymykseen kysymyksellä ja annoin pienen hymyn nousta huulilleni. "Sä et tehnyt mitään."
Roy hymyili, suuteli mua ja kääntyi selälleen. "I'm the luckiest guy in the world", se kuiskasi hiljaa hymyillen.
Mä naurahdin. "Sä olet hölmö."
"Ja hélvetin onnellinen."
Mä laskin hetkeksi katseeni pois, enkä voinut olla ajattelematta Rampen sanoja, kun mä kerran olin itse sanonut sillä tavalla. 'Meidän ei ole tarkoitus olla onnellisia, Cheza.. Meidän on tarkoitus olla uskottavia.' Eivätkä ne sanat sillä hetkellä merkinneet mulle páskaakaan.
"Roy.." mä kuiskasin.
"Niin?" se kysyi rauhallisesti.
Mutta mä en jatkanut, nousin vain puoliksi istuma-asentoon ja suutelin jätkää intohimoisesti.
Se vastasi mun suudelmaan vähintään yhtä tulisesti ja me pyörähdettiin ympäri sängyssä. Roy kohottautui taas hieman, katseli mua hetken ja laskeutui sitten taas alas suudellakseen mua uudestaan.
Mä en enää välittänyt, vaikka sääntö numero kaksi olisi mulle pian täyttä historiaa. Halusin vain olla niin lähellä sitä jätkää kuin mahdollista.
Sitten kaikki vain tapahtui. Mä purin hampaani syvälle Royn olkapäähän ja mun kynnet repivät verisiä naarmuja sen selkään. Ja siitä hetkestä eteenpäin kaikki oli legendaa.
You stole my pure intention
You are the sickness in between
Let me in, I'll bury the pain
You taught me to be sad at you
You almost made me take it all
You bend me and you shake me
You beg me then you break me
You made me feel like a sinner
Now you fear you'll die alone
The sickness that you are
The plague that made me starve
You think you can show me
how I've come this far
I feel it's taking over
Everything falls dark
Break me open
The desperate cry
Seuraavana aamuna mä tajusin, etten ollut rikkonut ainoastaan yhtä periaatettani. Mä olin myös jäänyt yöksi Roylle.
"Huomenta", jätkä kuiskasi mulle.
Mä mutisin hymyillen vastauksen, mutten seurannut sitä aamuröökille. En vielä.
Viime yö pyöri mun mielessä täysin selkeänä.
Mä olin ajatellut, että moraalinen krapula iskisi viimeistään aamulla. Mutta sellaisesta ei ollut jälkeäkään. Mä olin ehkä edelleen hyvin sekavassa mielentilassa, mutta fiilis ei ollut paha. Päinvastoin.
Mun ajatukset keskeytti hetken kuluttua Roy, joka hennosti tupakansavulta tuoksuen heittäytyi takaisin sängylle ja katsoi mua pitkään.
"Mitä?" kysyin huvittuneena, mutta jätkä oli mennyt haudanvakavaksi.
"Kyllä me seurustellaan", se sanoi totisena.
Mä avasin jo suuni sanoakseni jotain, mutta Roy asetti sormensa vaativasti mun huulille, eikä sen omilla näkynyt häivääkään normaalista ilkikurisesta virneestä.
"Sä olet mun", Roy kuiskasi.
Mä otin kiinni sen ranteesta ja kuljetin jätkän käden takaisin peitolle. "Mä en ole kenenkään", sanoin hiljaa.
"Sä olet mun", Roy toisti mun sanomisista vähääkään välittämättä. "Mä en aio jakaa sua kenenkään kanssa", se totesi päättäväisesti ja suuteli mua.
Mä vastasin tähän lämpimään suudelmaan, mutten voinut olla ajattelematta sitä keskustelua. Mä olin Royn, niinkö? Eikö se tarkoittaisi sitä, että se itse olisi mun? Kokonaan? Jostain syystä mulla oli kuitenkin sellainen fiilis, ettei sitä jätkää voinut omistaa. Ei kukaan, eikä koskaan. Eikä sillä edes ollut väliä. Koska ei voinut muakaan.
"Mitä toi on?" Roy keskeytti mun ajatukset ja tuijotti mun kylkeä.
"En mä tiedä", vastasin vaistomaisesti.
"Mitä sulle on tapahtunut?" jätkä jatkoi kyselemistään.
"Ei mitään", mä tokaisin nopeasti. "Kaaduin rappusissa tossa yhtenä iltana", jatkoin sitten rauhallisemmin.
Ja mä tiesin tarkalleen, että Roy tiesi mun valehtelevan. Ne ruhjeet olivat ihan liian tuoreen näköisiä ollakseen viikon tai parin vanhoja.
Jätkän katse oli vakava ja ilmeetön, mutta mun ilmeestä johtuen se piti kerrankin päänsä kiinni ja tyytyi vain kietomaan kätensä mun ympäri.
*
"Roy!" huusi Rikin ääni keittiöstä.
"No?" mä murahdin takaisin ja nousin istumaan sängylläni.
"Onko teillä mitään safkaa?"
Mä tuhahdin. "Tsekkaa jääkaapista", ärähdin silmiäni pyöräyttäen. "Jos siellä ei ole, niin käykää siitä lähikiskalta ostamassa!"
"Okei!" Riki huikkasi mun äänensävystä välittämättä.
Mä nojauduin takaisin makuulle ja katsoin Chezaa tutkivasti. Se kohotti kulmiaan huvittuneesti.
Mulla oli normaalisti kyky lukea ihmisiä. Mä osasin kertoa, milloin ne olivat peloissaan tai hermostuneita.. jopa sen, milloin ne valehtelivat. Mutta Cheza oli erilainen, niin kuin sen broidikin. Sen ajatuksista saattoi ottaa selvää vain hyvin pieniksi hetkiksi kerrallaan. Lisäksi se oli yksi niistä todella harvoista muijista, joiden kohdalla musta tuntui, että ne tiesivät jos mä valehtelin. Ehkä se oli yksi syy siihen, miksi mä rakastin sitä niin paljon.
"Mitä sä teet?" Cheza kysyi hymyillen ja keskeytti mun ajatukset.
"Kelaan", mä ilmoitin virnistäen.
"Mitä?" muija kysyi neutraalisti.
"En mitään", totesin hymyillen.
Chezan vihreät silmät katsoivat mua terävästi. "Kerro", se sanoi ja nojautui lähemmäs. "Mitä?"
"Sua", mä totesin yksinkertaisesti. "Ja meidän juttua."
Kauniit kasvot vakavoituivat nopeasti ja Cheza veti syvään henkeä. "Roy.." se aloitti hiljaa ja laski katseensa.
Mä rypistin keyesti kulmiani. "Niin?" kysyin hiljaa.
"Kun mä olen kelannut.." Cheza mutisi. "Se, mitä viime yönä tapahtui.. Meidän ei tarvitse sen takia seurustella, eikä sun tarvitse sanoa mulle mitään.." se kuiskasi, mutta hiljeni sitten.
Ja muijan nostaessa katseensa mä jäin hetkeksi tuijottamaan sitä sanattomana. Mä olisin vaikka voinut vannoa, että Chezan vihreissä silmissä oli äsken häivähtänyt pelko.
Ovikello soi, juuri kun mä olin avaamassa suutani. Koirat haukahtelivat äänekkäästi ja mä nousin sängyltäni kävellen avaamaan oven.
"Huomenta", Adam sanoi virnistäen. "Ajateltiin tuoda sulle samalla röökiä."
"Kiitti", mä mutisin ja käännähdin ympäri suunnatakseni takaisin mun huoneeseen.
Mutta samassa jokin pysäytti mut. Chezan sanat iskeytyivät mun mieleen kuin valkohehkuiset veitset. Niinkö kusípäänä se tosiaan mua piti?
Hampaat yhteen puristettuina mä kävelin Adamin ja Mikin perässä huoneeseeni, annettuani niille ensin luvan käyttää mun konetta.
"Heittäkää mullekin rööki", Cheza pyysi.
"Ettekä heitä", murahdin käskevästi jätkille, jotka katsoivat mua jokseenkin yllättyneinä.
"Miten niin?" Cheza kysyi kulmiaan kohottaen.
Mä katsoin sitä, enkä antanut ajatusteni paistaa kasvoilta. "Sä voisit ensin pyytää anteeksi", sanoin niin hiljaa, etteivät Adam ja Miki kuulleet. Ei sillä, että niitä muutenkaan olisi kiinnostanut sillä hetkellä mikään muu, kuin koneen ruudulla pyörivä peli.
"Pyytää mistä anteeksi?" Cheza kysyi melkein raivostuttavan hämmentyneenä.
"Mieti", mä tuhahdin ja siirsin itsekin katseeni tietokoneen näyttöön.
"Mitä mä olen tehnyt?" muija kyseli niin aidon viattomasti, että mä tunsin sisälläni jääkylmän pistoksen.
"No, mä autan vähän", mutisin yhteen puristettujen hampaideni välistä vieläkään Chezaa katsomatta. "Kannattaa vähän miettiä, mitä sanoo."
"Mitä mä olen sanonut?" Cheza kyseli ja alkoi jo kuulostaa lievästi ärsyyntyneeltä. "Voitko sä jo kertoa?"
"No mitäköhän sä sanoit kaksi sekuntia ennen, kuin ovikello soi?" mä murahdin ja siirsin lopulta katseeni muijan kasvoihin, joille nyt levisi ymmärrys.
"Roy, älä viitsi", Cheza sanoi melkein huvittuneena. "Sä et voi olla siitä vihainen."
"Enkö?" mä kysyin vakavana ja ärsyynnys mun sisällä vain kasvoi. "Mä odotan vieläkin sitä anteeksipyyntöä."
Cheza tuhahti ja nousi seisomaan. "Mä en pyydä anteeksi mitään, mitä olen sanonut", se totesi vakavana ja kiskaisi pöydällä lojuvasta askista röökin. "En ikinä."
Ja sen sanottuaan muija kääntyi kannoillaan ja käveli päättäväisesti röökille.
*
Mä palasin tupakkatauoltani ja istuin hetken aikaa olohuoneessa. Royn porukat olivat kuulemma tulossa pian takaisin ja mä harkitsin hetken aikaa lähteväni Rampen kanssa himaan nyt, kun Roykin oli mulle vihainen.
Miki tuli pian mun luo ja istui rennosti sohvalle.
"Teillä on taas riitaa?" se totesi kulmiaan kohottaen.
Mä tuhahdin vastaukseksi. Ilmeisesti kaikki olivat alkaneet pitää mua ja Royta jonkinlaisena parina. "Jotain pientä", totesin ja tuijotin tv:n ruudulla pyörivää ohjelmaa teeskennellyllä mielenkiinnolla.
"Mä en oikein tajua tota teidän juttua", Miki sanoi huvittuneena.
Mä huokaisin. "Sä et ole ainoa."
Koirien terävä haukunta ilmoitti Royn porukoiden saapuneen jo hetken ennen oven avautumista.
"Roy!" kuului voimakas naisääni ovelta. "Onko koirat käyneet ulkona?"
Royn myöntävä vastaus kuului vaimeasti sen huoneesta.
Mä kiinnitin huomioni nopeasti pitkänhuiskeaan mieheen ja kahteen naiseen, jotka olivat ilmestyneet eteiseen. Oli sanomattakin selvää, että kaksi jälkimmäistä niistä olivat Ronja ja Nita. Mä tunnistin kasvot nopeasti alakerran huoneen taulusta.
Royn mutsi oli lyhyt, kaunis nainen. Sen pitkät ruskeat hiukset ulottuivat selkään asti ja tummansinivihreät silmät tuikkivat iloisesti. Silti sen olemuksessa oli jonkinlaista voimaa. "Moi, Miki", nainen huikkasi ja siirsi sitten tutkivan katseensa muhun. "Kukas meillä täällä on?"
Mä hymyilin. "Cheza vaan", vastasin. "Sä olet varmaan Royn mutsi?"
Naisen huulien välistä karkasi heleä nauru. "Ronja vaan", se totesi iloisesti.
"Oliko teillä siisti loma?" Miki kysyi.
Tällä kertaa toinen naisista repesi nauramaan. "Vítut me siitä mitään muisteta", se ilmoitti reippaasti. "Mä taisin kyllä pari kertaa juoda Ricon pöydän alle."
Mä katsoin nyt tutkivasti Nitaa, joka oli suunnilleen tarkalleen saman pituinen kuin Ronja. Sen mustat hiukset laskeutuivat kasvoille jotenkin poikamaisella tavalla ja pehmeänruskeat silmät pilkahtelivat iloisesti. Nitan osittain t-paidan verhoamissa käsivarsissa oli useita tatuointeja.
"Ja páskat", naisen vierellä seisova mies tuhahti ivallisesti.
Mä nostin katseeni Royn reilusti pitempään ja vanhempaan versioon. Vankilakundi. Se oli ensimmäinen sana, joka siitä miehestä tuli mieleen. Sen pitkä letti oli huolettomasti kiskaistu kiinni ja kasvonpiirteistä huomasi, että Rico Sirén oli joskus ollut todella komea. Nyt sen kovissa kasvoissa oli arpia ja tumma rotsi peitti epäilemättä alleen useita tatuointeja.
Miehen pitkät sormet hieroivat mietteliäästi leuan kevyttä sänkeä sen kylmien silmien tutkaillessa mua arvioivasti. "Ja sä olet sitten Cheza?" Rico kysyi ja sen suupieleen kohosi huvittunut hymy. "Royn tyttöystävä?"
Irvistin mielessäni niille sanoille ja avasin hieman vastahakoisesti suuni. Mä kuitenkin vältyin vastaamasta, kun Roy ilmestyi huoneensa ovelle.
"Ei, faija", se totesi ilmeettömästi ja siirsi sitten katseensa muhun. "Me ei seurustella."
Mä laskin katseeni. Vasta siinä vaiheessa musta todella tuntui pahalta se, mitä olin Roylle sanonut. Mä en kuitenkaan vain voisi pyytää siltä anteeksi omia mielipiteitäni. En voisi luopua kaikista periaatteistani sen takia.. Enhän?
Hetken kuluttua Royn porukat siirtyivät alakertaan viettämään iltaa ja me jäätiin ylös.
Mä istuin sohvalla ja tuijottelin vaitonaisena ulos ikkunasta.
"Sua vítuttaa", Miki totesi kulmiaan kohottaen.
"Ja páskat.." mä mutisin vastaukseksi.
"Se ei ollut kysymys", jätkä huomautti ja mä tunsin sen katseen, vaikka edelleen määrätietoisesti pidin omani ikkunan ulkopuolella kasvavissa puissa. "Roy on ihan samalla fiiliksellä", Miki sanoi.
Mä tuhahdin ja vilkaisin Royn huoneen ovea, joka oli raollaan. Sitten mä katsahdin Mikiin.
"Mene", se sanoi rohkaisevasti hymyillen.
Mä huokaisin, nousin ylös ja astelin ovelle työntäen sen hieman vastahakoisesti auki. "Roy?"
Jätkä kohotti katseensa koneen ruudusta ja Adam tuijotti huomaavaisena tv:tä, vilkaisemattakaan meihin.
"Mä lähden nyt", totesin hiljaa ja samassa kirosin mielessäni itseni alimpaan hélvettiin. Ja mitään muuta mä en sitten saanut sanottua?
"Venaa hetki", Roy sanoi. "Mä tulen käymään sun kanssa röökillä."
Kohotin hieman yllättyneesti kulmiani. Ilmeisesti Roylla oli voimakas temperamentti, mutta se myös leppyi nopeasti.
Ulkona iltapäivän laskeva aurinko pidensi varjoja ja värjäsi taivasta hiljalleen vaalean oranssiksi. Puiden lehdet havisivat kevyessä tuulenvireessä.
Oven sulkeuduttua mä katsoin Royta hieman jännittyneenä. Sen kasvot olivat vakavat, mutta silmissä oli lempeä katse. Tuulenvire pyyhkäisi hellästi jätkän tummia hiuksia.
"Nähdään huomenna, eikö niin?" Roy sanoi.
Mä puraisin huultani ja halasin sitä lujaa. "Nähdään vaan", sanoin hiljaa. "Ja Roy.." mä lisäsin sitten koottuani kaiken tahdonvoimani.
"Niin?" jätkä kysyi aivan yhtä hiljaa painaessaan mut itseään vasten.
Me seisottiin siinä toistemme lähellä ja kevyt tuulenpuuska tarttui meidän hiuksiin ja vaatteisiin. Mun kurkkua kuristi ja mä olin vähällä itkeä. Otin kuitenkin jälleen kerran itseäni niskasta kiinni, katselin auringon kultaamaa hiekkaa ja vedin hiljaa henkeä kuiskatakseni jotain, mikä veisi multa enemmän voimia kuin huuto. "Anteeksi."
*
Mä heräsin sinä aamuna siihen, kun puhelin alkoi huutaa Dani Filthin äänellä.
"Mjoo?" vastasin unisesti.
"Huomenta", kuului DeeDeen vakaa ääni toisesta päästä. "Oletko sä hereillä?"
"En", mä mutisin tuskaisesti ja käänsin kylkeä.
"Mä en kelannut mennä kouluun", DeeDee ilmoitti puhelimeen.
"Tule tänne", mä haukottelin ja pakotin itseni ylös sängystä.
Mä istuin terassilla aamuröökillä, kahvikuppi kädessäni kun jätkä huolettomin askelin kääntyi viereisen talon takaa meidän pihaan.
"Mitäs sä?" mä kysyin väsyneesti virnistäen ja nojauduin tuoliin.
DeeDee kohautti kevyesti olkiaan ja sytytti kiireettä röökin. "Me saatiin Rikin kanssa yksi keikka hommattua. Joskus parin kuukauden päästä."
"Onko se isokin juttu?" mä kysyin kulmiani kohottaen ja vedin pitkät savut.
"Miten sen nyt ottaa", jätkä vastasi. "Riki ainakin käyttäytyy, kuin sillä olisi chiliä pérseessään. Tää on sille tärkeetä."
Mä nyökkäsin ja virnistin. "All in the name of rock'n roll."
DeeDee katsoi mua hetken huvittuneena ja nyökkäsi sitten.
Me poltettiin röökimme loppuun ja siirryttiin sitten sisälle. Musta tuntui jotenkin oudolta olla viikonlopun jälkeen DeeDeen seurassa, vaikka se käyttäytyikin normaalisti. Mä en voinut olla ajattelematta, että Cheza oli sen sisko.
*
"Building a house of fire, baby
Buildin' it with our love
We are buildin' a house of fire every time we touch
We are building this house together, baby
Standing on solid ground
We are building a house of fire that you can't tear down
Brick by brick the flames get higher
Build it strong with our desire
Building a house of fire, baby.." Alice Cooper lauloi ja mä kuuntelin sitä taianomaista ääntä, joka sai kylmät väreet kulkemaan kehossa. Tavallaan mä olin tällä hetkellä ensimmäistä kertaa vähään aikaan onnellinen. Mä en välittänyt tulevaisuudesta, vaan elin juuri siinä hetkessä.
Kyllähän pieni ääni mun päässä oli hieman huolissaan siitä, millainen vaikutus Roylla oli muhun. Mutta mä käskin sen äänen pitää turpansa kiinni ja nautin elämästäni.
"Sade!? Sade!" maikka rääkyi jossain hyvin kaukana mun todellisuudesta.
Mä kelasin sen itkevän säätä tai jotain muuta yhtä turhaa.
"Sade Lindholm!"
Vasta sukunimeni kuullessani mä havahduin. "Hä?" reagoin hitaasti rakentavimmalla ja älykkäimmällä sanalla, minkä osasin. Ja hyvin hitaasti mä jälleen älysin senkin, että Sade oli mun nimi.
"Sitä ollaan sitten vajottu koomaan, niinkö?" maikka kysyi ja katsoi mua niin terävästi kuin osasi.
Mä nojauduin nyt rennosti käsiini ja katsoin huvittuneena kiukusta punehtunutta Anna-Maija Hellettä. "Helle, sullapa on kehittävää läppää tänään. Tosin toi letkuruokinta vois olla ihan kannattavaa. Oletko sä ikinä kokeillut?"
Mun vieressä istuva Johnny naurahti.
"Speak English, please!" Helle kivahti lopulta ja mä hymähdin huvittuneena. Ehkä se kelasi piiloutua kielimuurin taakse.
Mä avasin jo suuni heittääkseni sille englanniksi jotain yhtä loisteliasta, mutta Johnny ehti edelle:
"Give me a blowjob, please!"
Me maattiin käytävän lattialla ja naurettiin niin, että silmiin kihosi vettä.
"Sä käskit Hellettä ottamaan sulta poskeen?" Miki varmisti taas kerran Johnnylta ja repesi sitten uudelleen nauruun.
"Okei, pitäisi varmaan vähän rauhoittua", mä lopulta mutisin ja nousin hitaasti jaloilleni.
Miki pyyhki naurunkyyneleitä silmäkulmistaan ja katsoi sitten mua. "Cheza hei.." se aloitti pyytävästi. "Tässä lähellä kun on se kauppa.. Se, missä myydään röökiä alaikäisille muijille, muttei jätkille.. Sä et vaan haluaisi käydä hakemassa mulle?"
Mä katsoin jätkää huvittuneena ja kelasin, miten nöyryyttävää mahtoi olla, että Miki joutui pyytää mua hakemaan sille. Mä olin vähällä saada uuden naurukohtauksen, mutta hillitsin itseni ja virnistin vain. "En mä jaksa kävellä sinne."
"Cheza kiltti.." Miki aneli. "Mä vaikka kannan sut."
Mä esitin miettiväni hetken. "Okei", ilmoitin sitten iloisesti.
"Et sä kyllä paljoa paina, mutta nää ylämäet ei ole mitenkään kivoja", Miki valitti.
"Älä itke. Itse sä lupauduit", mä totesin päättäväisesti.
"Miki, sä et ole tossun alla", vieressä kulkeva Johnny virnuili. "Sä olet talutushihnassa."
"Pää kiinni", Miki ärähti ja kiihdytti askeliaan.
Me saavuttiin vihdoin kaupalle. Miki laski mut helpottuneena alas ja kaivoi taskustaan tasarahan.
Mä kävelin tyynesti sisään pieneen kauppaan, ostin kaksi askia tupakkaa ja kiitin kohteliaasti kiinalaista miesmyyjää.
"Arvaa mitä.." mä sanoin huvittuneena tyrkättyäni sinisen L&M-askin Mikin käteen. "Sä kannoit mut turhaan. Mä olisin joka tapauksessa tullut hakemaan röökiä itselleni", ilmoitin ja lähdin nauraen juoksemaan räikeästi kiroilevaa jätkää karkuun.
Himaan päästyäni mä pysähdyin ovelle ja huomasin vilkaisulla, ettei ketään ollut paikalla.
Mä kaivoin taskustani puhelimen ja näppäilin Rampen numeron.
"Missä sä olet?"
"Roylla", kuului vastaus. "Riki ja Adamkin on täällä."
"Etkö sä ole ollut koulussa?" mä kysyin huvittuneena.
"En mä jaksanut", sanoi Rampen venyttelevä ääni. "Tule säkin tänne."
Mä huokaisin. "Okei", sanoin sitten hieman hymyillen puhelimeen ja lopetin puhelun.
Ulkona sää oli aurinkoinen. Hyvillä mielin mä astelin kävelytietä pitkin ja käännyin liikenneympyrän kohdalta metsän reunustamalle hiekkatielle, missä mä kerran olin kävellyt sukkasillani aamuyön hämärässä.
Oli oikeastaan outoa, etten mä ennen Royn muuttoa juuri ollut liikkunut siinä paikassa. Pari kertaa me oltiin kai käyty aikoja sitten Janin luona kahvilla ja ryyppäämässä, ennen kuin Jan joutui laitokseen.
Mä muistelin lehtiroskisten vierestä kävellessäni taas vanhoja aikoja, jotka saivat hymyn huulille. Kaipaus sattui, mutta aika kultasi muistot. Se tosiaan oli totta.
Royn ovelle saapuessani mä soitin tottuneesti ovikelloa.
"Hei, kulta", sanoi pehmeä ääni ja jätkä suuteli mua omistavasti.
"Hei", mä sanoin hymyillen. "Mistä hyvästä tällainen vastaanotto?"
Roy kohautti olkiaan. "Mulla vaan on hyvä päivä."
Mä naurahdin. "Niin mullakin."
"Me saadaan tänään uusi koira", Roy kertoi, kun mä avasin kengännauhojani eteisessä.
"Aijaa?" kohotin katseeni siihen hieman yllättyneenä.
Mä seurasin Royta sen huoneeseen, missä Adam ja Riki pelasivat koneella.
"Tapa se! Tapa se!" Riki huusi Adamin kiroillessa ja hakatessa näppäimistöä.
Mä pudistelin huvittuneena päätäni.
"Ai moi, Cheza", Riki nosti katseensa hetkeksi, heitti mulle leveän virneen ja kiinnitti sitten taas huomionsa koneen ruutuun.
Mä heittäydyin kotoisasti sängylle.
"Missä Rampe on?" huomasin kysyä.
"Juttelee alakerrassa mun faijan kanssa", Roy totesi huvittuneena ja asettui mun viereen.
Mä hymähdin, enkä todellakaan tahtonut tietää, minkälaisia yhteisiä keskustelunaiheita mun veli ja Rico olivat keskenään löytäneet.
Roy katsoi mua pitkään ja vakavana.
"Mitä nyt?" mä kysyin virnistäen.
Jätkä kallisti hieman päätään ja kumartui lähemmäs mun kasvoja.
"Ai pérkele!" Rikin huuto keskeytti meidät. "Nyt tulee lettiin!"
Mä ja Roy katsottiin toisiamme ja purskahdettiin nauruun.
Samalla hetkellä kuului naksahdus ja ulko-ovi avautui.
Riki ja Adam jättivät pelinsä kesken, kun me kaikki mentiin olohuoneeseen odottamaan.
"Tässä tää nyt on", Ronja totesi astellessaan ovesta sisään, sylissään pikkuruinen saksanpaimenkoiran pentu. Varoen se laski lattialle pörröisen otuksen, joka lähti innokkaasti tepastelemaan meitä kohti.
Mä tiesin, että Ane ja Dina olisivat varmaankin itkeneet nähdessään nappisilmäisen pennun, jonka korvat eivät vielä olleet nousseet pystyyn. Mutta tuskin se kovin kaukana oli edes Rikistä ja Adamista, kun Roy laskeutui polvilleen ja hellästi nosti iloisesti häntäänsä heiluttavan karvakasan syliinsä.
"Oletko sä jo antanut sille nimen?" mä kysyin hymyillen laskeutuessani jätkän viereen.
"Mä ajattelin, että kutsun sitä Deviliksi", Roy sanoi katsoessaan pentua virnistäen ja laski sen sitten takaisin lattialle.
Riki ja Adamkin olivat alentuneet lattiatasolle ja mä olin purskahtaa nauruun, kun näin, miten pentu tepasteli Rikin luo ja istahti siihen katsoen jätkää viattomasti.
"Devil, niinkö?" Riki totesi naurahtaen ja kumartui lähemmäs koiraa. "Devil is a loser and she's my bitch.." se lauloi.
Devil kallisti vielä kerran hämmentyneenä päätään ja näykkäisi sitten jätkää iloisesti nenästä. Me kaikki revettiin nauramaan ja mä jouduin taas pyyhkimään naurunkyyneliä silmistäni.
Me nautittiin siitä iltapäivästä täysillä. Se kuului juuri niihin kesän viimeisimpiin aurinkoisiin viikkoihin.
Adam ja Riki ottivat aurinkoa bokserit jalassaan, muovisilla puutarhatuoleilla istuen. Mä ja Roy polteltiin röökiä terassin varjossa ja vahdittiin etupihalla Royn pikkubroidin kanssa iloisesti hyppelevää Deviliä.
"Roni!" Riki huusi ja vaaleahiuksinen poika käänsi katseensa siihen. "Hae meille vettä!"
Roni käänsi katseensa isoveljeensä, joka käskevästi nyökkäsi ovelle päin. Sitten se juoksi rappuset ylös ja keittiön ovesta sisään, palaten pian takaisin täyden vesipullon kanssa.
"Kiitti", Adam sanoi virnistäen ja ruiskautti muovisesta pullosta vettä Rikin kasvoille.
Ruskeahiuksinen hevarijätkä älähti, nappasi pullon ja lähti juoksemaan Adamin perässä talon taakse.
Mä katsoin huvittuneena, miten ne molemmat palasivat takaisin märkinä ja yltä päältä lehtien peitossa. Ilmeisesti ne olivat juosseet yhden jos toisenkin pusikon läpi.
Mä ja Roy naurettiin ja vilkaistiin toisiamme.
"Roni", Roy komensi samassa vakavoituen. "Mene sisälle. Meillä on nyt aikuisten juttuja."
Roni katsoi veljeään loukkaantuneena ja avasi hieman vastahakoisesti taas ulko-oven. "Niin just.." se mutisi turhautuneena. "Sun tuleva tyttöystävä."
"Nykyinen", Roy huikkasi katsoen mua ilkikurinen virne kasvoillaan.
"Hyvä!" kuului Ronin ääni vielä, ennen kuin se paiskasi oven kiinni.
Roy nojautui rennosti talon seinään ja katsoi mua toinen suupieli hieman koholla. "Tykkäsit tai et."
Mä tuhahdin ja pudistelin päätäni.
Siitä se taas alkoi. Ikuinen 'miksi me ei seurustella'-keskustelu.
Adam ja Riki heittivät vaatteet päälleen ja lähtivät Roggelle. Rampe pelasi Royn huoneessa ja mä ja Roy istuttiin olohuoneen sohvilla.
"Sano yksi hyvä syy, miksi me ei seurustella", jätkä sanoi vakavana.
"Roy, sä et nyt tajua.." mä huokaisin.
"Mitä mä en tajua?" Roy kysyi selvästi turhautuneena. "Sitäkö, että sulla on joku toinen jätkä?"
Mä pudistelin päätäni ja mua alkoi jo ärsyttää. "Mä olen seurustellut ihan liian monta kertaa."
"Miten se liittyy muhun?" Roy kysyi loukkaantuneena.
"Yritä nyt jo tajuta. Jollekin kaksi kertaa on liikaa ja jollekin kaksisataa."
"Mikä se luku sitten sulla on?"
Mä tuhahdin. "Se ei liity tähän mitenkään."
"Mitä sä sitten yrität sanoa?"
"Että yksikin päin hélvettiä mennyt suhde on tarpeeksi, okei!?"
Roy katsoi mua vakavana ja mä tajusin korottaneeni huomattavasti ääntäni.
"Sori, Cheza.." jätkä sanoi hiljaa. "Mä en voi yrittää tajuta sua, jos sä et anna mulle siihen mahdollisuutta."
Mä huokaisin ja tajusin, ettei niille kasvoille voinut olla vihainen. "Ehkä olisi parasta, jos mä lähtisin nyt", sanoin hiljaa.
"Jäätkö sä iltaröökille?" Roy kysyi.
"Okei", huokaisin.
Mä istuin takorautaisella tuolilla hiljaa savuja vetäen ja Roy oli polvillaan mun edessä, kun ovi avautui.
Rampe katsoi meitä yllättyneenä kulmiaan kohottaen. "Sori.." se mutisi jokseenkin huvittuneena tajuttuaan tilanteen hieman väärin.
"Tule kohta takaisin", Roy sanoi vakavana ja oven sulkeuduttua se siirsi taas katseensa muhun. "Mä tahtoisin tosiaan nähdä sen sun exän, jonka takia sä et voi alkaa seurustelemaan mun kanssa.." jätkä sanoi hiljaa.
"Ei tässä ole kyse mistään sellaisesta", huokaisin taas.
"No, mistä sitten?" Roy kysyi.
Mä en vastannut.
Samassa jätkä nousi seisomaan ja katsoi mua taas suoraan silmiin. "Arvaa mitä.." se mutisi hiljaa ja laski palavan tupakkansa tuhkikseen.
Mä kohotin kysyvästi kulmiani.
"Jos mä nyt otan kaikki mun vaatteet pois, juoksen alasti tohon viereiseen K-kauppaan ja haen sulle sieltä jotain kuitin kanssa.. Suostutko sä sitten?"
Mä en tiennyt, olisiko mun pitänyt itkeä vai nauraa. Se oli omalla kummallisella tavallaan yksi suloisimmista asioista, mitä Roy oli koskaan tehnyt.
Jätkä kiskaisi välinpitämättömästi paidan yltään.
"Roy.." mä aloitin. "Venaa.."
Se katsoi mua täysin ilmeettömänä ja alkoi avata housujensa vetoketjua.
"Roy, anna jo olla!" mä tiuskaisin ja jätkä katsoi mua kysyvästi. "Mulla ei varmaan ole enää mitään itsesuojeluvaistoa, eikä näköjään ole sullakaan!" huusin tilanteesta ärsyyntyneenä. "Okei! Aletaan sitten seurustelemaan!"
Royn kasvoille kohosi lempeä hymy ja se laskeutui taas polvilleen mun eteen. "En mä sua, kulta, osaisi pelätä", jätkä kuiskasi ja laski kätensä kevyesti mun omalle. Roy suuteli mua nopeasti. "Eikä mun tarvitse."
Himaan kävellessäni mä en oikeastaan enää ollut ärsyyntynyt, enemmänkin sekaisin. Tuntui, kuin olisi juuri hypännyt kalliolta tietämättä, miten pitkä pudotus alapuolella odottaisi.
Chezan sääntö numero yksi.. peruuttamattomasti rikottu.
Mä makasin sinä yönä sängyssäni ja ajattelin sitä kaikkea. Pikkuhiljaa mun aivoihin alkoi äärimmäisen väkivaltaisesti mahduttautua ajatus siitä, että me todella viimeinkin seurusteltiin. Mä ja Roy.
Mä tiesin, että olin kaikkea muuta kuin valmis olemaan sen kanssa. Ja silti mun sisuksia repi ajatus siitä, että mä en todellakaan ollut valmis olemaan ilman sitä.
Olinhan mä tietysti onnellinen, sitä en voinut kieltää. Mutta mua pelotti ja ahdisti. Olin aivan varma siitä, että Roy satuttaisi mua. Mielessä pyöri ainoastaan kysymys siitä, milloin se tapahtuisi? Mikään ei ollut niin raivostuttavaa kuin se hetki. Mä tunsin itseni niin sáatanan avuttomaksi, että olisi tehnyt mieli mennä johonkin täysin autioon paikkaan ja huutaa vaan kaikki tunteet pihalle.
Seuraavana aamuna mä en enää tiennyt, miten olin onnistunut nukahtamaan. Jotenkin siinä vaan oli tapahtunut niin.
Herätyskellon piipitys alkoi ja sen suljettuani mä jäin hetkeksi makaamaan sänkyyn nauttien niistä muutamasta sekunnista, kun en muistanut vähääkään elämäni tapahtumista.
Ja sitten kaikki taas palautui mieleen, ikään kuin joku olisi kaatanut niskaan ämpärillisen kylmää vettä.
Rampe toivotti taas virnistäen hyvät huomenet, saaden multa vastaukseksi irvistyksen ja muutaman kirosanan.
Aamuröökejä paloi kolme kappaletta ja mä join yhteensä viisi kuppia kahvia ennen kuin raahauduin kouluun.
Ensimmäinen fysiikan kaksoistunti meni yllättävän nopeasti. Mä istuin aivan taaimmaisissa pulpeteissa Panteraa kuunnellen.
Seuraavaksi oli historiaa. Marin tunnit mä jaksoin aina. Sen selitystä oli yllättävän rentouttavaa kuunnella ja koko luokka repesi välillä nauramaan maikan säheltäessä jotain. Se ei ollut ikinä vaivautunut opettelemaan diaprojektorin käyttöä.
"Mitä sulla on seuraavaksi?" Miki kysyi heittäytyessään mun viereen sohvalle.
"Englantia", mä totesin silmiäni pyöräyttäen.
"Ei oikein innosta?" jätkä naurahti.
"Ei oikein", huokaisin. "Mä lyön vetoa, että Helle on joku uusnatsi."
"Mä lyön vetoa, ettei se ole saanut ainakaan kymmeneen vuoteen", Miki sanoi ja mä naurahdin kuivasti. "Älä mene sinne tunnille. Lähdetään vaikka kahville tai jotain?" jätkä ehdotti. "Mä tarjoan."
"Kuulostaa hyvältä", mä mutisin. "Mennään vaan."
Niin me sitten istuttiin läheisessä kahvilassa ja tuijoteltiin tiellä ajavia autoja ikkunasta.
"Mitä sulle muuten nykyään kuuluu?" Miki kysyi. "Me ei olla juteltu pitkään aikaan kunnolla."
Mä kohautin olkiani ja join lämmintä kahvia. "Vähän kaikenlaista oikeastaan.."
"Mites Roy?" jätkä kysyi huolettomasti ja mun sydän jätti pari lyöntiä välistä. "Seurusteletteko te?"
Mä tuijotin pitkään pöydän pintaa ja vedin lopulta syvään henkeä. "Joo", sanoin hiljaa. "Me seurustellaan."
"Etkö sä sitten ole iloinen?" Miki kysyi kulmiaan kohottaen ja joi kahvistaan.
"Äh.. Kai mä olen", mutisin päätäni pudistellen. "Mä vaan vieläkin mietin, että oliko tää nyt sitten niin hyvä idea.."
"Miksei olisi ollut?" jätkä kysyi, mutta mä en edes ehtinyt vastaamaan ennen kuin se jatkoi: "Miten mä Royn tunnen, niin sillä on ollut aika vaikeaa. Ja se on hyvä jätkä, vaikka varmaan muijien suhteen vähän kusípäinen. Mutta mä olen nähnyt, miten se katsoo sua. Sä olet sille tärkeämpi kuin se edes antaa ymmärtää."
Mikin rauhoittavan hymyn nähdessäni mä en voinut muuta kuin hymyillä takaisin. Lämmin tunne virtasi kahvin mukana mun sisuksiin, kun ajattelin niitä sanoja. Mä seurustelin Royn kanssa. Ja mitä sitten? Tulevaisuus olisi sitten joskus. Nyt mun täytyi vain muistaa elää tässä päivässä.
Himaan päästyäni mä heittäydyin sohvalle..
"Moi. Oliko kiva koulupäivä?"
..ja olin samassa pudota lattialle. Mutsi laittoi ruokaa ja katsoi mua hymyillen. Sen hiukset oli pitkästä aikaa laitettu siististi kiinni ja se näytti taas oman ikäiseltään.
"Mitä sä teet?" mä sain sanat suustani hyvin suurella vaivalla.
"Pastaa ja jauhelihakastiketta", mutsi ilmoitti iloisesti.
Mä tuijotin järkyttyneenä sen muuttunutta olemusta. Jauhelihakastiketta..? Mä en edes tiennyt, että mutsi osasi tehdä jauhelihakastiketta!
Päätäni pudistellen mä otin tavarani ja suuntasin rappusiin. Mun tehdessä matkaani yläkertaan ulko-ovi avautui.
"Mutsi on seonnut", mä ilmoitin totisena Rampelle ennen kuin kiipesin rappuset ylös.
Tavallaanhan kaikki oli niin kuin ennenkin, mutta mun mielestä asiat olivat muuttuneet niin paljon, etten varmaan enää kohta tunnistaisi itseänikään.
Mä olin suuresti huolissani mutsin mielenterveydestä. Mitäköhän seuraavaksi? Rampe lopettaisi nopeilla ajoneuvoilla leikkimisen ja keskittyisi lelumalleihin? Tai Hese puhaltelisi saippuakuplia ja laulaisi joululauluja balettipuvussa?
Mä naurahdin ääneen ajatuksilleni ja heittäydyin sängylle makaamaan.
Oli jo lähellä, etten mä nukahtanut kun mun puhelin soi.
"Hä?" vastasin unisesti.
"Cheza? Nukuitko sä?" kysyi Dinan huvittunut ääni.
"En ihan", mä vastasin haukotellen.
"Lähdetkö sä kaupunkiin mun kanssa?" muija kysyi iloisesti.
Mä mietin hetken. Siitä tosiaan oli pieni ikuisuus, kun mä viimeksi olin käynyt keskustassa. "Okei", myönnyin. "Mutta mä en sitten jää sinne pitkäksi aikaa."
Auringonlaskussa vilkas keskusta oli kauneimmillaan. Sielläkään mä en ollut käynyt sitten Barren kuoleman. Me istuttiin Dinan kanssa ehkä bussin likaisimman ikkunan kohdalla, mutta siitä näki silti kasvottomat ihmismassat ja välkehtivät kyltit.
"Cheza, me jäädään nyt", Dina sanoi hymyillen ja mä havahduin astellen sen perässä ulos takaovesta.
"Dina!" kuului huudahdus heti bussin ovien sulkeuduttua, ja suunnilleen meidän ikäinen punkkarimuija syöksähti halaamaan mun ystävääni.
Dina hymyili iloisesti ja nyökkäsi sitten muhun päin.
Mä katsoin tutkivasti tätä uutta ihmistä ja sekin katsoi mua. Muijalla oli punainen irokeesi ja se oli pukeutunut revittyihin vaatteisiin. Samassa sen silmät levisivät ihmetyksestä. "Cheza?"
Mun kulmat kohosivat huomattavasti kun muistot tästä ihmisestä loksahtivat kohdalleen. "Vane?" mä kysyin epäuskoisena.
Seuraava asia, minkä tajusin oli, että Vanessa halasi mua lujaa. Mä muistin sen sellaisena kilttinä pikkutyttönä, jonka kanssa me joskus oltiin pyöritty keskustassa. Siitä oli aikaa jo ainakin kaksi vuotta. Vanen ulkonäkö oli muuttunut todella paljon. Mutta se ihminen itse ei ollut. Sen mä huomasin, kun me käveltiin kolmestaan metroasemalle päin ja juteltiin mukavia, muisteltiin vanhoja aikoja ja naurettiin.
Me oltiin edetty jo liukuportaisiin asti, kun Vane huokaisi hiljaa. "Mä kuulin, että Barre..?"
Mun hampaat kiristyivät hieman. "Joo", totesin yksinkertaisesti. Mä olin osannut aavistaa, että uutinen oli jo ehtinyt keskustaan asti. Barre oli tuntenut sieltäkin niin paljon porukkaa.
"Sori", Vane mutisi vaivaantuneena. "Sä et varmaan halua puhua siitä?"
Mä pudistelin vain hiljaa päätäni ja vilkaisin Dinaa, joka katsoi mua hieman varuillaan.
Tilanne kuitenkin laukesi nopeasti, kun me saavuttiin asema-aukiolle.
Dina ja Vane halailivat pieneen ryhmään tiivistyneitä ihmisiä, joista mä tunnistin muutaman.
"Mä haluaisin esitellä teille yhden ihmisen", Vane julisti sitten. "Jotkut ehkä muistaakin Kantsun Chezan."
Hieman vaivaantuneena mä tutkailin näitä ihmisiä ja mietin, miten ne reagoisivat. Mä olin tosiaan ollut pitkään poissa.
"Ei ole näkynyt", sanoi pari vuotta vanhempi hippijätkä hymyillen.
Ensin mä mietin hetken, miksi se oli niin tutun näköinen. Sitten mä tunnistin siniset silmät, herkät piirteet ja vaaleat rastat. Se oli Dinan serkku.
"Moi, Thomas", sanoin hymyillen ja me halattiin.
Tämän jälkeen mä tunnistin ihmisiä jo helpommin, niin kuin landellakin oli käynyt. Meri ei juurikaan ollut muuttunut. Se oli tyylilleen uskollinen gootti. Ippen hiustenväri ja pukeutuminen vaihtuivat edelleen jatkuvasti, mutta j-rokkarina se oli pysynyt. Tällä kertaa vuodenajan väri taisi olla pinkki. Robby, Nico ja Maltsun Pete kuuluivat tietenkin niihin hevarijätkiin, joita ei voinut olla tunnistamatta. Riki oli joskus soittanut niiden kanssa. Lopulta arvoitukseksi jäi oikeastaan enää yksi jätkä. Kädet taskuissa.. Mustat hiukset verhosivat tiukasti silmät taakseen.. Kolme huulikorua.. Ei auttanut. Mä en tuntenut sitä.
"Cheza, kai sä Krisun muistat?" Thomas kysyi seesteisesti hymyillen ja jätkä kohotti katseensa muhun. Nyt mustien suortuvien alta katsoivat suuret, ruskeat silmät ja suupieliin kohosi vilpitön hymy.
Mä katsoin jätkää ja edelleen mun aivot löivät pari sekuntia tyhjää. Sitten mä lopulta tajusin. Kristian. Jätkä, jonka mä olin vihoissani jättänyt todella ilkeästi.
"Siitä on aikaa", se totesi hiljaa ja tarjosi käsivarsiaan.
Mä halasin Krisua pitkään ja jouduin tietenkin taas kerran pitämään kyyneleet sisälläni, hiljaa mielessäni kiroillen. Missä vaiheessa mä olin alkanut tällä tavalla pehmoilemaan?
Mä olin edelleen hieman vaivaantunut, kun me käveltiin porukalla kohti rantapuistoa. Mulle tuotti vaikeuksia katsoa Krisuun päinkään. Ja vaikka meidän jutusta oli jo aikaa, mua kadutti todella paljon.
"Milloinkohan me ollaan viimeksi edes nähty?" Meri ihmetteli mun vierellä kävellessään.
Mä kohautin olkiani ja hymyilin hieman. "Ihan liian pitkä aika sitten.. Mä veikkaisin, että niissä Halloween-bileissä reilu vuosi sitten."
Meri huokaisi. "Asiat on muuttunut jotenkin tosi paljon, eikö sustakin?"
"Joo", Ippe puuttui keskusteluun mun puolesta. "Meri ja Thomas seurustelee nykyään", se ilmoitti iloisesti.
Mä kohotin kulmiani ja katsoin Meriä virnistäen. "Vihdoinkin. Mä muistan kun me joskus lyötiin Rampen kanssa vetoa kauanko menee, että te olette yhdessä."
Meri naurahti ja huitaisi muutaman hiussuortuvan kasvoiltaan.
"Mitä muuten DeeDeelle nykyään kuuluu?" Nico puolestaan kysyi.
"Mitäs sille.." mä sanoin huvittuneena silmiäni pyöräyttäen. "Sama idiootti se on kuin aina ennenkin."
"Se ei vaan ole taas meinannut tapattaa itseään..?" Robby kysyi kulmiaan kohottaen.
"Arvaa vaan, kuinka monta kertaa", mä tuhahdin päätäni pudistellen.
Lempeä tuulenvire sai puiden lehdet havisemaan, kun me käännyttiin hiekkatielle, jonka toisella puolella oli laaja nurmikenttä, toisella rantapusikkoa.
Kohotin kulmiani, kun mun puhelin soi ja vilkaisin näyttöä. Siinä vilkkui Royn nimi. Lämmin tunne tulvahti mun sisälle, enkä voinut olla hymyilemättä itsekseni.
"No moi", vastasin pieni hymynkare edelleen huulillani.
"Moi, rakas", kuului jätkän ääni. "Mitä kuuluu?"
"Ihan hyvää", mä sanoin. "Mä olen keskustassa. Mitä sulle?"
"Hyvää", Roy totesi. "Mä olen Adamilla. Sä et vaan haluaisi tulla tänne?"
"Haluaisin", mä vakuutin hymyillen. "Mä tulen seuraavalla dösällä."
"Hyvä", sanoi Roy. "Nähdään, kulta."
"Mä menen nyt", ilmoitin ympäröivälle porukalle.
"Kuka sulle soitti?" Ippe tiedusteli uteliaana.
"Mun.." mä aloitin, edelleen hieman epävarmana sen sanan käyttämisestä. Vilkaisin Dinaa, joka hymyili mulle rohkaisevasti ja mä vastasin hymyyn. "Mun poikaystävä."
"Oli kiva nähdä pitkästä aikaa", Thomas sanoi rauhalliseen tapaansa. Mä halasin sitä ja kaikkia muita, osuen taas viimeisenä Krisun kohdalle.
"Soitellaan", jätkä sanoi ja sen kasvoilla käväisi hymynkare.
"Soitellaan", mä lupasin ja me halattiin pitkään.
*
Cheza, Cheza, Cheza.. Mitään muuta mun päähän ei enää mahtunut. Se muija teki mut hulluksi.
Nytkin mä yritin pelata World of Warcraftia ja heittää jotain läppää jätkien kanssa, mutta pääni sisällä laskin sekunteja siihen, että Cheza tulisi ja mä näkisin taas sen pohjattomat silmät ja aivan pikkuisen hymykuopan oikeassa suupielessä.. Mä olin ihan liian sekaisin keskittyäkseni mihinkään kunnolla. Hélvetti, mähän olin liian sekaisin edes kysyäkseni itseltäni, mikä víttu muhun oli mennyt?
Adam avasi parvekkeen oven röökin poltettuaan. "Cheza käveli just rappukäytävän ovesta sisälle", se ilmoitti ja mä hymähdin neutraalisti vastaukseksi.
Mä kuitenkin klikkasin pelin pois ruudulta ja nousin tuolista juuri samalla hetkellä kun ovikello soi. Mun sydämen lyönnit olivat reilusti tavallista nopeammat.
Ovi avautui tuskallisen hitaasti ja siinä se taas seisoi.. Mustat hiukset tuulentuivertamina ja lämmin hymy huulillaan.
Me ei kumpikaan puhuttu, kun Cheza astui sisään ja mä kiedoin käteni sen ympärille, enkä olisi koskaan halunnut päästää irti.
Me suudeltiin siinä Adamin eteisessä ja mun olisi tehnyt mieli kantaa se muija samantien parvekkeelle ja huutaa koko maailmalle, että se oli nyt mun, ei kenenkään muun. Mä en kuitenkaan tehnyt niin. Sen sijaan annoin sille kevyen suudelman otsalle, eikä me vieläkään irrottauduttu.
"Mulla oli ikävä sua", Cheza kuiskasi. Ne sanat lämmittivät mua.
"Mä olen maailman onnellisin jätkä", vastasin sille hiljaa ja me suudeltiin taas.
"Hei pliis", kuului Rikin epätoivoinen ääni. "Ei täällä."
Cheza poimi maasta kengän ja viskasi sen kohti jätkää, joka väisti vain juuri ja juuri kengän kolahtaessa vessan oveen.
Mäkin virnistin ja näytin Rikille kansainvälistä käsimerkkiä.
"Mennään", Cheza sanoi sitten. "Kävellään samaa matkaa himaan."
Mä katsoin sitä, enkä voinut olla hymyilemättä. DeeDee oli johtajaluonne, jota kannatti joko totella tai juosta karkuun. Ja Chezassa oli jotain samaa.
*
Me käveltiin Royn kanssa lämpimässä tuulenvireessä huoltoasemalta lähtevän metsätien läpi.
Mä tunsin Royn hymyilevän katseen ja käänsin omani siihen. "Mitä nyt?"
Jätkä pysäytti mut ja katsoi mua edelleen pää kallellaan. Se kohotti kätensä, sipaisi pari hiussuortuvaa mun korvan taakse ja virnisti. "Sulla on söpöt korvat."
Mä naurahdin kevyesti ja me lähdettiin taas hitaasti kävelemään. "Sä olet hölmö."
"Ihan totta", Roy sanoi ja mä tunsin, miten sen lämmin käsi tarttui mun omaani kun me asteltiin hiljalleen vehreiden puiden ympäröiminä. "Sä olet niin kaunis. Mä rakastan kaikkea sussa." Roy pysäytti mut uudelleen ja katsoi tutkivasti. "Sun silmät on ihanat. Ja sun huulet on niin.. aww." Ja siinä samassa se otti mua takaraivosta kiinni ja suuteli lempeästi.
Mä hymyilin hiljaa, kun me irrottauduttiin suudelmasta. "Itse sä olet aww", totesin lämpimästi.
"Käänny ympäri", Roy pyysi ja mä kallistin kysyvästi päätäni. "Käänny nyt vaan."
Mä tuhahdin ja käännyin miettien, mitä se jätkä tällä kertaa oli keksinyt.
Roy hymähti ja mä käännähdin taas siihen päin. "Mitä?" kysyin hymyillen.
"Mun oli vaan pakko tarkistaa, ettei sulla ole siipiä", se sanoi ja veti mut kevyesti itseään vasten, hipaisten taas kädellään mun hiuksia. "Kun sä näytät ihan enkeliltä."
Mä katsoin Royta hetken täysin vakavana ja suutelin sitä sitten. "Sulla on kummallinen käsitys enkeleistä", kuiskasin ennen kuin me jatkettiin taas matkaamme käsi kädessä.
Meidän välille laskeutui hetkeksi hiljaisuus. Mutta se ei ollut kiusallinen tai väkinäinen. Se oli kaunis hiljaisuus, joka rikkoutui vasta, kun me saavuttiin autotien laitaan.
"Sä olet oikeasti ihan liian täydellinen", Roy sanoi hiljaa.
Täydellinen..? Se sana sai mut säikähtämään niin pahasti, että irrotin otteeni Royn kädestä, askeliani hieman nopeuttaen ja suojatien valkoisia raitoja tuijotellen. Mä olin kaikkea muuta kuin täydellinen..
"Cheza!" huudahti samassa Royn ääni mun takaa ja tunsin, miten joku tarttui mun paitaan ja kiskaisi voimakkaasti taaksepäin.
Lamaantuneena mä tajusin auton, joka suhahti ohi vain puolen metrin päästä. Hitaasti nostin katseeni Royyn, jonka kasvot olivat haudanvakavat.
"Hélvetin idiootti!" se ärähti. "Älä enää ikinä tee noin."
Mä kohotin kulmiani ja sanaakaan suustani saamatta nyökkäsin tielle päin. Me käveltiin yli ja pysähdyttiin risteykseen, mistä mä jatkaisin himaan.
Me vain seisottiin siinä. Roy katsoi mua täysin ilmeettömänä ja mä aukaisin suuni sanoakseni jotain..
Mutta se kiskaisi mut taas voimakkaasti itseään vasten ja kietoi käsivartensa mun ympäri. "Mua pelotti", jätkä kuiskasi hiljaa mun hiuksiin. Sen ääni oli käheä. Mä tuijotin hämmästyneenä eteenpäin. "Kun mä kelasin, että sulle käy jotain.. Mua pelotti."
Seuraavana yönä mun oli taas kerran todella vaikea nukkua. Royn vakavat kasvot oli tatuoitu mun mieleen. Mä yritin ymmärtää ilmettä sen silmissä, mutten vieläkään pystynyt. Sellaisissa kasvoissa pelko näytti äärimmäisen vieraalta ja epätodelliselta.
Musiikkia.. Todella ärsyttävää musiikkia.. Mä raotin silmiäni ja painoin vihreää luuria. "No, mitä?"
"Sä et sitten ole koulussa", totesi Mikin ääni.
"Mitä hélvettiä..?" mä mutisin, ymmärtämättä mitään jätkän puheesta.
"Kello on puoli yksi", se ilmoitti.
Mä nousin istumaan ja kiroilin hiljaa. Vilkaisin herätyskelloa, jonka mä tietenkin olin unohtanut laittaa päälle illalla.
"Ei hätää", Miki sanoi kevyesti, huvittunut sävy äänessään. "Sä et missannut paljoa. Mutta mun piti kysyä, että lähdetkö sä mun kanssa lintubongauskurssille?"
Vítutuksesta ja väsymyksestä huolimatta mä naurahdin. "Ei kiitos. Mä saan bongailla Kuikkaa ihan tarpeeksi meidän takapihalta", mutisin ja mun päähän kohosi mielikuva lyhyestä, pulleasta naapurista.
"Ei sitten", Miki nauroi. "Mä kyllä sain enemmänkin sellaisen käsityksen, että se bongailee sua."
"Joo", mä tuhahdin. "Sen oma elämä ei ole tarpeeksi mielenkiintoista, että mä rupeaisin stalkkaamaan sitä."
"Pulujen seuraelämä on huomattavasti kiinnostavampaa", Miki myönsi. "Mutta yritä nyt heräillä."
"Miten?" mä kysyin ja epäilemättä kuulostin kärsivältä.
"Mene kahville Royn kanssa?" Miki ehdotti.
Mä mietin hetken ja hymähdin sitten muistaessani taas kyseisen ihmisen olemassaolon. "Niin muuten menenkin", ilmoitin väsyneesti. "Soitellaan."
*
Me istuttiin Rikin kanssa huoltoaseman terassilla, juotiin kahvia ja poltettiin. Rikin faija oli hommannut meille molemmille duunipaikat kiinteistöhuollosta. Duuni alkaisi ensi viikolla, mikä meinasi sitä, että me nautittiin nyt kesälomamme viimeisistä päivistä.
Riki selitti innokkaasti jostain musiikkiin liittyvästä. Normaalisti mä kuuntelin kaikkea puhetta melko tarkkaavaisena, mutta nyt ajatukset taas harhailivat. Jostain syystä mulla oli viime aikoina ollut sellainen fiilis, kuin olisin pilvessä. Ja silti samalla jossain taustalla leijui musta varjo.. pelko siitä, että mä menettäisin Chezan.
Ja siinä samassa se maailman kaunein ihminen sitten ilmestyi ovesta terassille ja kahvikuppi kädessään asteli sulavasti mun vierelle.
Rikin silmienpyörittelystä huolimatta mä vedin muijan itseäni vasten, suutelin sitä ja halasin pitkään.
"Kulta, mulla on kahvi kesken", Cheza muistutti lämmin hymy äänessään.
Mä päästin irti virnistäen ja me istuttiin molemmat penkille.
"Te olette kyllä joku oudoin pari ikinä", Riki totesi päätään epäuskoisesti pudistellen.
Me vilkaistiin Chezan kanssa toisiamme. "Miten niin?" se tiukkasi Rikiltä ja joi hieman höyryävää kahvia.
"No kun.. sä olet.. sä", Riki selitti hieman vaivaantuneena. "Ja Roy on.. Roy."
Cheza kohotti toista kulmaansa jokseenkin uhkaavasti. Se oli ensimmäinen kerta, kun mä näin jonkun muun kuin DeeDeen saavan Rikin pitämään päänsä kiinni. Jätkä väläytti hieman epävarman virneen ja hipsi todella kiireesti ovesta sisälle, mutisten jotain toisesta kahvista.
Mä päädyin taas tuijottamaan Chezaa mietteliäänä. Se katsoi takaisin ja puraisi kevyesti täyteläistä alahuultaan. Mun selkää pitkin kulki kylmiä väreitä.
"Arvaa mitä.." mä huomasin avanneeni taas suuni lähes tarkoituksetta.
"No?" Cheza kysyi hymyillen.
"Jos me ollaan vielä parin kuukauden päästä yhdessä, niin me mennään kihloihin."
Mä en todellakaan tiennyt, miksi mä aina puhuin ennen kuin ajattelin, mutta Chezan ilmeen kiristyminen ja katseen lasittuminen saivat mut katumaan sanojani sillä sekunnilla.
Mä olin hélvetin kiitollinen, kun puhelin alkoi soida.
"No?" vastasin hieman poissaolevana ja siirsin katseeni pöydän pintaan.
"Sä olet kuulemma saanut duunipaikan?" kuului faijan ääni.
"Joo", mä totesin poissaolevana.
"Hieno juttu", Ricon ääni sanoi ja mä kohotin hieman toista kulmaani puhelimelle. "Milloin sä aloitat?"
"Maanantaina", mutisin ja samassa painoin punaista luuria. Syy tähän oli varovainen, kevyt kosketus mun kädellä.
Ensimmäinen loppukesän sade alkoi kiihtyvään tahtiin pudotella pisaroitaan maahan.
Mä siirsin katseeni Chezaan, joka mun sijasta tuijotti maahan. Hetken näytti siltä, että se oli vähällä itkeä.
Nopeasti mä vilkaisin sen siroa, vaaleaa kättä, joka kevyesti lepäsi mun kämmenselän päällä.
"Missä sun duunipaikka on?" muija kysyi hiljaisella äänellä.
"Lähellä keskustaa", mä vastasin yhtä hiljaa ja vasta nyt tajusin tunkea puhelimen takaisin taskuuni.
Viimein Cheza katsoi mua silmiin. Mun oli kai tarkoitus sanoa jotain, mutten enää siinä vaiheessa pystynyt.
Mä ymmärsin, ettei Cheza halunnut vielä puhua mun edellisistä sanoista. En mäkään halunnut.
Kokeillen kumarruin taas eteenpäin ja kallistin hieman päätäni. Cheza teki samoin.
Terassin ovi avautui kolahtaen ja meidän molempien katse kääntyi Rikiin, joka näytti hyvin syylliseltä keskeytyksestä.
"Mennään", mä sanoin hiljaa ja otin Chezan kädestä kiinni.
Se nousi seisomaan ja käveli mun perässä yltyneeseen sateeseen.
Mä pysähdyin vasta vähän matkan päässä ja käännähdin rakastamaani muijaa kohti. Hiljaisena se katsoi mua silmiin.
Mua ei enää kaduttanut se, mitä olin sanonut. Mä kuuluin nimenomaan niihin ihmisiin, jotka sanoivat mitä ajattelivat. Cheza taas ajatteli paljon useammin mitä sanoi.
Mutta sillä hetkellä me ei tarvittu sen enempää sanoja kuin ajatuksiakaan. Sen mä tiesin, kun mun sormet viimein koskettivat kastuneita hiuksia ja lämmintä ihoa.. kun Chezan huulilla maistuivat vesipisarat.. kun me suudeltiin elokuun lohduttomassa kaatosateessa.
*
Mä en edes osannut huolehtia siitä, mitä Roy oli mulle sanonut. Olin ihan liian onnellinen. Kaikki oli vaan liian kaunista ollakseen totta.
Ja niinpä mun sateiset pilvilinnat romahtivat kotioven avauduttua. Ilmassa leijaili voimakas alkoholin tuoksu, enkä mä ehtinyt edes sulkea ovea perässäni ennen kuin Hese astui huojuen olohuoneesta eteiseen. Sen silmät verestivät ja hetken aikaa kasvoilla oli täysin tiedoton ilme.
"Mitä víttua sä siinä teet?" kuului sitten melko odotettavissa ollut lausahdus.
"Tulin himaan", mä ilmoitin jäykästi ja otin muutaman varovaisen askeleen vasemmalle.
"Missä hélvetissä sä sitten olet ollut?" Hese murahti.
"Ulkona", mä totesin ympäripyöreästi ja hivuttauduin edelleen yläkerran rappusia kohti.
Hese tuhahti. "Yhtä sáatanan kelvoton kakara, kuin se äpärä veljesikin oli", se sammalsi ja kääntyi sitten takaisin olohuoneeseen päin.
Mun olisi kai pitänyt olla helpottunut ja vain hipsiä vähin äänin omaan huoneeseeni. Mutta sillä hetkellä, kun mun niin kutsuttu faijani sanoi pahan sanan Barresta, mun päässä napsahti jokin.
"Parempi kuin sä koskaan", mä sanoin hiljaa, enkä katunut edes siinä vaiheessa, kun Hese jäykistyi paikalleen ja hitaasti kääntyi taas muhun päin.
"Mitä?" se kysyi typerästi ja katsoi mua, kuin ei olisi ennen lastaan nähnyt.
Mä kohotin leukaani ja suoristin selkääni. "Barre oli parempi ihminen kuin kukaan. Sä et ikinä ollut, etkä tule olemaan mitään verrattuna siihen", totesin selkeällä äänellä.
Ja mä näin sillä hetkellä Hesen jäätävistä silmistä, että senkin päässä napsahti.. ja pahasti.
Loput mun muistikuvista olivat sekavia ja täynnä kipua. Kai mä olin heti ensimmäisenä ottanut tuntuvan iskun suoraan päähäni. Mutta joka kerran mä nousin huojuen ylös ottamaan vastaan aina vain lisää.
Vasta siinä vaiheessa Hese kai todella oli lähtenyt, kun mä en enää saanut sanaa suustani, enkä pystynyt liikkumaan.
Mutsi tuli jonkin ajan kuluttua himaan. Se mut tietenkin löysi eteisen lattialta. Ei se kysynyt mitään, talutti vain mut sänkyyni lepäämään sanaakaan sanomatta. Meidän perheessä valittaminen oli kiellettyä.
Eikä seuraava aamu siis todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun mä heräsin sillä tavalla. Pään sisällä vihloi kipu, samoin joka puolella vartaloa. Mutta jotenkin ne kaikki edelliset kerrat olivat saaneet mut jo ehkä vähän tottumaan sellaiseen.
Tuskallisesti mä nousin istumaan ja vedin vaatteet päälleni. Raahauduin sen jälkeen vessaan ja katsoin peiliin. Mä olin vasta heränneen näköinen. Hiukset sekaisin ja silmät puoliummessa. Mutta kasvoistani en löytänyt mitään jälkiä eilisestä. Koko tilanne tuntui nyt etäiseltä. Huimaus, pääkipu ja pystyssä pysymisen vaikeus kuitenkin kertoivat julmasta todellisuudesta.
"Mä menen nyt", ilmoitin täysin neutraalisti Rampelle, joka tuli juuri aamuröökiltä.
Se katsoi mua melko pitkään ja nyökkäsi sitten vakavana. "Pärjäile."
Dösässä istuessani mä mietin veljeni sanoja. Rampe ei tiennyt, mutta mä olin aika varma, että se jotenkin arvasi. Mun broidi saattoi olla välillä täysi kakara, mutta tyhmä se ei ollut.
Luultavasti Rampe antoi mun valita oman tieni ja opetella selviytymään omillani. Sellainen se oli aina ollut. Kyllä mä tiesin, että se puolustaisi mua. Yksi sanakin riittäisi. Mutta mä en halunnut sanoa sanaakaan, ja velipoika hyväksyi tilanteen sellaisenaan. Se oli niitä asioita, mitä mä siinä arvostin.
"Suakin näkee", Eve totesi hymyillen, kun mä kiersin kulman takaa röökipaikalle.
"Aina välillä", vastasin ja sytytin aamun ensimmäisen kessun.
"Mäkään en jaksaisi käydä koulua", Eve jutteli samalla, kun mä vedin savuja ja tuijottelin puolipilviselle taivaalle.
"Mikä sua estää jättämästä paria tuntia välistä?" kysyin hymynkare suupielessäni.
Eve hymähti. "Ei oikeastaan mikään. Onko sulla nälkä?"
Mä laskin katseeni muijaan ja kohotin kulmiani. Nyt, kun se otti asian puheeksi, niin mun syöminen oli tosiaan viime aikoina jäänyt vähemmälle. Mä vedin vielä yhdet savut ja nyökkäsin sitten.
"Mennäänkö syömään?" Eve ehdotti hymyillen.
"Mikä tunti mulla on seuraavaksi?" mä kysyin järkevänä.
"Jos sä olet samassa ryhmässä kuin Johnny, niin englantia."
Mä irvistin viereiselle puulle. Helle oli viimeinen ihminen, jota mua kiinnosti sillä hetkellä kuunnella.
"Okei", totesin sitten. "Mennään vaan syömään."
Mä käytin viimeiset kolikkoni pienessä, sotkuisessa pizzeriassa. Me istuttiin nurkkapöytään ja juotiin ylimakeaa, lähes hiilihapotonta kokista yhteisestä lasista. Ilmassa leijui kevyt tupakansavu.
Mä hymähdin ironisesti mielessäni. Tää paikka vaikutti melkein liiankin kotoisalta.
"Oletko sä muuten ihan kunnossa?" Eve kysyi.
"Miten niin?" vastasin nopeasti kysymykseen kysymyksellä.
"Kun sua ei nykyään näy missään", se hymähti. "Ja sä olet muutenkin niin hiljainen.. tai siis kyllä mä tajuan, kun eihän siitäkään ole kuin puoli vuotta kun Barre.." Eve vaikeni äkisti ja katsoi mua melkein säikähtäneenä.
Mä nyökkäsin vain vakavana. "Mä olen niin kunnossa, kuin voin olla. Kiitos siitä kuuluu teille kaikille."
Eve hymyili pienesti.
"Mutta mitä sulle kuuluu?" mä vaihdoin aihetta.
"Ei mulle sen erikoisempia", Eve totesi, kun meidän pizzat saapuivat. "Mulla ja Petellä menee aika hyvin."
Kun se hiljeni hetkeksi, mä taittelin hajamielisenä servettiä ja palasin miettimään Royn ja mun eilistä. Pieni hymy kohosi väkisinkin suupieliin.
"Mutta kuulitko sä jo, että trumalaiset kävi eilen juna-aseman sillalla?"
Mun servetillä leikkivät käteni pysähtyivät. "Miksi?"
Eve kohautti olkiaan. "En mäkään tiedä ihan tarkkaan", se sanoi. "Kelasin, että kun sä olet kuitenkin kantsulainen, niin tietäisit paremmin. Jotain teidän porukoita siellä oli kuulemma ollut."
Mä rypistin hieman kulmiani. Eve oli oikeassa. Aseman silta oli meidän aluetta. Mä luotin siihen, että Rampe kertoisi mulle missä mentiin.
*
"Mikä sun asiasi oli?" mä kysyin ja nojauduin huoltoaseman seinään.
DeeDeen kasvoilla oli tutkimaton ilme ja täysin kiireettä se kaivoi askistaan kaksi röökiä, sytytti molemmat ja antoi toisen mulle.
Tietenkään mä en näyttänyt sitä, mutta mun sisällä kihelmöi ikävä tunne siitä, että DeeDeen asia jotenkin koski Chezaa. Jätkä ei ollut vielä tähän mennessä oikein kunnolla reagoinut mitenkään siihen, että mä seurustelin sen systerin kanssa.
"Viikon päästä perjantaina tulee tappelu", DeeDee aloitti tyyneen sävyynsä ja veti kevyesti savut keuhkoihinsa. "Sellainen tappelu, missä tulee ruumiita."
Mä rypistin hieman kulmiani, mutta kuuntelin kärsivällisenä.
"Harvat nykyään syntyy puukko kädessä", DeeDee totesi ja sen suupielessä käväisi hymynkare. "Ensimmäistä kertaa kun mä näin sut.. Mä tiesin, että sä olet yksi niistä harvoista."
"Mitä sä aiot pyytää?" mä kysyin ilmeettömänä pääteltyäni, mihin jätkän puheet olivat menossa.
"Jos mä kuolen silloin perjantaina", DeeDee jatkoi kylmänrauhallisesti, kuin uutisankkuri. "Niin lupaa, että sä otat mun paikan jengissä."
Mä puristin hampaani tiiviisti yhteen ja katsoin jätkää, joka ikään kuin mekaanisesti veti henkosia röökistä. Sen kasvoilta ei voinut löytää pelkoa tai surua sen enempää kuin mitään muutakaan tunnetta.
"Cheza on mun systeri ja mä tiedän, että tällaisessa tilanteessa siitä odotettaisiin mun seuraajaa", DeeDee sanoi. "Se on kovin muija, mihin sä tulet koskaan törmäämään", jätkä totesi ja vilkaisi mua jokseenkin ilkikurisesti. "Mutta Kantsun tulevaisuus ei ole Chezassa."
Mä katsoin DeeDeetä vaitonaisena ja tunsin äkillisesti hyvin viileän tuulenvireen ihollani. Oliko Kantsun tulevaisuus sitten mussa?
"Me ollaan samoilla aaltopituuksilla", DeeDee sanoi viimein ääneen sen, mitä me molemmat oltiin tiedetty jo pitkään. "Sä olet ollut täällä vasta vähän aikaa ja mun porukka kunnioittaa sua jo nyt. Se on mulle tarpeeksi hyvä syy."
Mä en todellakaan tiennyt, halusinko mennä lupaamaan sellaista. Tappeluista mulla oli kokemusta, mutta ei jengin johtamisesta. Mutta kun mä sillä hetkellä katsoin suoraan DeeDeen teräksenharmaisiin silmiin, joissa ei ollut minkäänlaista kuolemanpelkoa, se sama tunne täytti mut.
Mä vedin rauhallisesti henkeä, annoin vakaan ilmeettömyyden levitä kasvoilleni ja nyökkäsin. "Mä lupaan."
Hetken kuluttua me istuttiin taas DeeDeen kanssa tutuksi käyneellä terassilla, juotiin kahvia ja suunniteltiin kovaan ääneen huoltoaseman ryöstöä. Pöytiä pyyhkivä myyjä pyöritteli silmiään tylsistyneenä ja jauhoi ihan liian suurta purkkapalaa.
"Me otetaan sun mutsin auto ja kiskotaan toi kalteripáska irti jollain ketjulla", DeeDee selosti. "Monta twelvepäkkiä sä pystyt kantaa viidessä minuutissa?"
Mutta mä en ehtinyt vastata sille. Cheza oli juuri ilmestynyt DeeDeen taakse jonkun hakkarilaisen muijan kanssa. Se käveli mun luo hymyillen ja suuteli kevyesti.
"Ehkä joku seitsemän", mä heitin virnistäen DeeDeelle ja kietaisin käteni sen siskon ympäri.
"Niin mä veikkasinkin", jätkä vastasi ja nojautui rennosti kyynärpäillä takanaan olevaan pöytään. "Mennään ostarille", se päätti sitten.
Mä vilkaisin Chezaa, joka kohautti tyynesti olkiaan myöntymisen merkiksi.
Ostarin takana pieni tuulenvire sai koivujen lehdet havisemaan pehmeästi, kun me neljä käveltiin videovuokraamon rappusille ja istahdettiin röökille.
DeeDee selitti taustalla jotain Evelle ja taisi jossain välissä soittaa jollekin, mutta mun huomio oli täysin kiinnittynyt Chezaan, joka katsoi mua kulmiensa alta, hieman hymyillen.
Mä en varmaan koskaan kyllästyisi katselemaan sitä.. Chezan vihreät silmät hehkuivat kilpaa auringonlaskun kanssa ja taivaan lämpimät sävyt värjäsivät sen hiukset hieman punertaviksi. Mutta siinä samassa mä huomasin jotain, mikä sai mut kohottamaan kulmiani.
"Tule käymään täällä", kehotin hiljaa ja nousin seisomaan.
Cheza katsoi mua kysyvästi, tumppasi sitten röökinsä ja käveli mun perässä kulman taakse.
Mä kohotin käteni sen kasvoille ja annoin sormieni liukua vaaleaa ihoa pitkin kaula-aukon sivustaan. Varovasti vedin mustaa kangasta hieman sivuun ja tuijotin ilkeän näköistä ruhjetta solisluun kohdilla.
Cheza kavahti kauemmas ja käänsi katseensa poispäin.
"Mitä sulle on tapahtunut?" mä kysyin vakavana.
"Ei mitään", muija sanoi hiljaa, eikä katsonut mua.
"Mistä toi on tullut?" mä jatkoin kyselyäni, vaikka saatoin jo arvata jotain. DeeDee oli kertonut mulle niiden faijasta, joka oli täysi sekopää. Silloin mä olin vain nauranut, mutta nyt tajusin, ettei asiassa ollut mitään huvittavaa.
"En mä tiedä", Cheza valehteli ja kiskaisi paitaansa ylemmäs. Sitten se kääntyi kannoillaan ja käveli takaisin ostarin parkkipaikalle.
Mä seurasin hetken kuluttua perässä ja huomasin, että paikalle olivat saapuneet myös Adam ja Riki.. ja Ane, joka syöksyi halaamaan Chezaa ja lähti sen kanssa kävelemään johonkin kauemmas.
"Roy!" Riki huudahti. "Oletko sä huomenna messissä, jos me pidetään glamrock-ilta?"
"Pidetään vaikka meillä", mä vastasin poissaolevana ja katselin suuntaan, johon Cheza ja Ane olivat hetki sitten lähteneet.
"Susta tulee sitten oikeasti DeeDee Ramone", Riki sanoi virnistäen DeeDeelle.
"Turpa kiinni, Jimi Pääkallo", jätkä ärähti hyväntuulisesti.
Mä kuuntelin niiden juttuja puolella korvalla ja totesin, että huomisillasta tulisi aika sekopäinen, mikä sopi mulle enemmän kuin loistavasti.
Pian Ane kuitenkin palasi takaisin röökiä poltellen.
"Mihin sä Chezan jätit?" Adam kysyi kulmat koholla.
"Se sanoi jäävänsä hetkeksi istumaan", Ane vastasi huokaisten.
Mun ei tarvinnut kuulla enempää. Ehkä Cheza halusikin ajatella rauhassa, mutta mä en jättäisi sitä yksin. En koskaan.
Hetken kierreltyäni löysin kuin löysinkin muijan asfaltilta istumasta. Sen selkä oli matalan rakennuksen seinää vasten ja se nojasi päätä käsiinsä.
"Kulta?" mä kysyin hiljaa ja istuin Chezan viereen.
Se nosti katseensa muhun. Mä olin hetken jo ajatellut, että muija itki, mutta olin väärässä. "Sori", se kuiskasi lähimmälle puulle.
Mä pudistelin päätäni. "Mitä sulle tapahtui?" kysyin sitten taas varovasti.
Cheza ei vastannut.
"Mä en kysyisi, jos en välittäisi susta", huomautin vakavana.
Muija puraisi huultaan. "Mä tiedän."
"Saanko mä arvata?" kysyin sitten hiljaa. "Sun faijasi..?"
Hetken mä uskoin, että Cheza alkaisi raivoamaan mulle. Mutta se vain huokaisi voimattomasti ja painoi taas pään käsiinsä. "Se ei ole enää mun faija", kuiskasi hento ääni. "Ei se ole ollut pitkään aikaan."
Mä kiedoin käteni sen hartioiden ympäri ja painoin suudelman sen hiuksille. "Rico ei ole koskaan ollut mulle faija", huomasin kertoneeni. "Se oli vaan joku, joka kävi meillä aina välillä sen jälkeen, kun mä olin päässyt lastenkodista. Ensimmäisen seitsemän vuoden aikana sitä jätkää ei näkynyt kertaakaan."
Cheza oli hetken hiljaa ja nojautui sitten muhun, rauhallisesti hengittäen. "Roy?" se kysyi. "Miksi sä olit lastarissa?"
"Mun mutsi istui niihin aikoihin linnassa. Ei mulla ja Ronilla ollut ketään muutakaan. Tomi oli silloin ihan liian nuori meidän huoltajaksi,
|