Lähettäjä: cendrill0n
Päivämäärä: 30.8.08 21:17:22
Lucas
Sitä Pihlaa saatiin odotella semmoiset puol tuntia Kossun kellarissa. Tai siis, Terhi oli sitä jossain pihalla vastassa. Mä riffittelin skaballa Allun kanssa. Koitettiin löytää jonkinlaisia uusia biisien alkuja.
“Meidän bändillä ei oo ees nimeä”, Allu valitti. Se sekosi kielissä heti kun alko puhumaan.
“Joo joo kyl se sielt jostain tulee..” mä sanoin kyllästyneesti. Kellarissa oli huonompi valaistus kun viimeksi. Mut onhan se parempi kun ei mitään. Ja Kossu oli laittanut vanhoja julisteita seinille ja saanu paikkaa vähän paremman näköseks. Siellä mä joskus säilyttelin skebaani, mä luotin nimittäin Kossuun. Ei se kännissä ikinä menis kellariin, vois tulla aika pahaa jälkeä.
“No niin Pihla tuli!” Terhi raahasi perässään Pihlaa joka näytti aika pöllämystyneeltä. Mä, Kossu ja Allu nostettiin katseemme ja hymyiltiin.
“Moi, mä oon Kossu ja tää on mun kämppä ja kellari”, Kossu esitteli ittensä ja ojensi virallisesti valtavaa kättään. Pihla tarttu siihen ja virnisti.
“Pihla”, Pihla sano lyhyesti.
“Sä näytät ihan Terhiltä”, Kossu sanoi ja heilautti pitkiä hiuksiaan taaksepäin. Melkein pidemmät kun Pihlalla. Terhiin ei kannattanut edes verrata, sillä oli melkein poikatukka.
“Pihla on vaan naisellisempi”, mä sanoin ja virnistin.
“No niin alotetaan sitten! Stellan aamun kuiskaus, sopiiko? Ootko saanu koskettimet siihen sopimaan, Kossu?” Terhi kysyi ja vaihtoi heti aihetta. Se lampsi mikrofonin eteen ja otti sen telineestä omistavasti.
“Joo. Pihla haluutko sä nuotit?” Kossu kysyi Pihlalta. Pihla pudisti päätään.
“Mä osaan ulkoa”, se vastasi ja hymyili pisamaisilla kasvoillaan.
“Ihmetyttö”, Krisu mutisi.
Toiset päivät ovat parempia kuin toiset
Kyllä sen ymmärrät
Kovin paljon on myös itsestäs kiinni miten
Tämänkin kuvan värität
Mene edeltä kyllä se jää kantaa
Ole rauhassa, tiedät mä sua seuraan
Kyllä se jää kantaa, nyt sulje jo silmäsi
Pihla
Mä henkilökohtaisesti tykkäsin Stellasta. Mä varoin katsomasta muihin kun soitin, ois voinu mennä sormitukset sekaisin. Välillä mun katse kuitenkin harhaili, Lucakseen. Se oli omituisen näköinen, kun se soitti kitaraa. Paljon erilaisempi kun muuten, jotenkin viattomampi. Sen silmät näytti kirkkaammilta ja ilme oli selvempi.
”Hyvin meni”, Terhi sanoi ja hymyili.
”Niin sullakin”, Kossu sanoi ja hymyili takasin. Mä vilkaisin Lucakseen, ja se vaan nyökkäsi lyhyesti. Se kai luuli että mä odotin siltä jonkinlaista hyväksyntää.
”Bassoki pysy hyvin mukana”, Krisu tsemppas rummuissa ja heitteli rumpukapuloitaan ilmaan.
”Joo kiitti. Korsetti, oisko se hyvä?” mä kysyin.
”Mitä Korsetti?” Krisu kysyi.
”Bändin nimeks. Kuulostaako typerältä?” mä kysyin, mut muut ravisti päätään.
”Kivalta se kuulostaa! Tulee mieleen kaikki kaunis. Ja ei haittaa vaikka se tarkottaa naisten alistamista korseteilla”, Terhi sanoi ja sen kasvot loisti taas innostuksesta. Lucas pyöritti silmiään Terhille, mut kai se hyväksy mun ehdotuksen.
”Ja sanotukset tehään suomeks?” Kossu kysyi, ja me nyökkäiltiin Terhin kanssa. Me oltiin päätetty ottaa ohjat käsiimme, et bändijuttu liikkuisi johonkin suuntaan. Vahvoja naisia kun ollaan.
”Bändihän alkaa saada identiteettiä”, Krisu iloitsi ja leikki taas rumpukapuloillaan.
”No kuitenkin jatketaan”, Allu sanoi, kun me muut pölistiin vielä kaikenmaailman tulevista mahdollisuuksista.
Lucas
Pihla sai meidän jutun käyntiin, sen proggiksen, missä se ei oo ollu mukana kun pari päivää. Mut en mä jaksanut sitä sen kummemmin kehua, kaikki teki kuitenkin sen mun puolesta. Treenien lopuks me laitettiin kamat kasaan ja puhuttiin kaikenlaista.
”Nii, siitä keikasta. Se on sit nuorisotalolla kahden viikon päästä. Semmonen viiden, neljän biisin setti. Helppoja biisejä, mistä kaikki tykkää, semmoiset ois aika jees”, Krisu puhu ja mä nyökkäilin. Mä tapailin vielä vähän sointuja ennen kun laskin skeban koteloonsa. Mä olin liimaillu kaikenlaisia tarroja koteloon kiinni, Guns n’ Rosesin logon ja kaikenlaista muuta.
”Aika varma nakki.. Pitäs ehkä saada jotain vaikeampiakin keikkoja”, Allu valitti, mut sitten mä päätin päästä ääneen.
”Eka pitää saada näkyvyyttä ja suhteita”, mä sanoin. Allu varmaan luuli, että homma lähtis käyntiin kun rasvattu.. Joku.
”Häipykää jo, mulla on muutakin tekemistä”, Kossu sano ja leikki vakavaa. Pihla ja Terhi oli jo ovella.
Mä en melkein nähny eteeni, kun Kossun kämpässä oli aina tosi hämärää. Verhot ikkunoiden edessä. Joskus mä olin kehitellyt jotain päässäni; et Kossun porukat ja se ois jotain vampyyreita jotka ei kestänyt auringonvaloa. Mutta mä olin hylännyt kaikki epäluuloni, ja päädyin siihen tulokseen että niillä kaikilla puhkesi helposti migreeni.
”No, moikka sitten!” mä sanoin Kossulle, ja se heilautti laiskasti kättään. Krisu, Allu ja kaikki muut odotti mua ulkona.
”Lähettekö te kaikki kotiin?” Krisu kysyi, ja me kaikki nyökättiin. Kello oli jo melko paljon, ja mulla oli ”läksyjä” tekemättä. Enhän mä oikeesti mitään läksyjä ikinä tee, mutten jaksa aina nuohota ulkonakaan.
Näki, että syksy oli jo, taivas oli tummennu tosi nopeasti ja sadetta tihkutti pikku hiljaa. Mä liukastelin Kossun kodin pihalla vähän väliä, asfaltti oli tosi liukasta.
Pihla
Mä en tiennyt, että Lucas asui mun kanssa samalla suunnalla.
”Ai asutko säkin täälläpäin?” Lucas kysy yllättyneenä ja mä nyökkäsin ujosti.
”No sithän me voidaan kävellä samaa matkaa. Tai sä pyöräillä”, Lucas sanoi ja hymyili. Mä vaan tyydyin nyökkäämään. Pyyhin huppariin pyörän satulasta joitain sadepisaroita. Suomessa tuntu satavan yhtä paljon kun Briteissä, ainakin syksyllä.
Mä pyöräilin tahalteni hiljaa. Lucas oli vaan niin kiinnostavaa seuraa, vaikka mä hädin tuskin sain kiinni sen ajatuksien kulusta.
”Ois aika jees asua Briteissä. Millasta siellä on?” Lucas kysy, ja mä päätin antaa itsestäni vähän enemmän irti kun Terhille.
”Ihan kivaa. Aika rankkaa kuitenkin puhua englantia kokoajan, suomi meinas unohtua kokonaan. Onneks puhuttiin sitä kotona äidin kanssa..”
”Entä sun faijas?”
”Se jäi Britteihin”, mä sanoin lyhyesti ja vedin suuni yhdeksi pitkäksi viivaksi. Sitten tuli yksi, pitkä ja vaivaantunut hiljaisuus. Lucas varmaan mietti, mitä sanoa seuraavaksi. Mä taas yritin miettiä, mitä se aikoisi kysyä.
”Ai, harmi”, Lucas sano hiljaa, ”sulla on samanlainen tilanne melkeen ku mulla. Mun mutsi lähti ulkomaille. Se ei oo ottanu yhteyttä moneen vuoteen. Ei varmaan enää muista että sillä on lapsia”, Lucas sano ja mä vilkaisin sitä ihmeissäni. Mä luulin, että sillä olisi juopot vanhemmat, kun se itekin näytti vähän siltä. Semmosessa nahkatakissa, nuhjusissa tennareissa ja jokaseen ilmansuuntaan sojottavissa hiuksissa.
”Ai. No sittenhän meillä on jotain yhteistä”, mä vastasin ja hymyilin. Mä olin melkein päässyt jo ulos kuorestani, ja fiilis oli jo vähän parempi.
”Ilmotteleeko sun faija itestään?” Lucas kysyi. Mä mietin hetken, valehdellako vai ei. Mä en halunnut saada Lucasta epätoivoon.
”No jonkun verran. Kirjottaa siitä typerästä Jessicasta, siis mun sisarpuolesta. Ihan kamala kakara. Pilalle lellitty”, mä valitin. Lucas naurahti ja suorat, valkoiset hampaat vilahti.
”Onko sulla sisaruksia?” mä kysyin puolestani. Mä olin alkanut kiinnostumaan, aikaisemmin mä olin ottanut tarkoituksella poikaan vähän etäisyyttä, se vaikutti niin uhkaavalta persoonalta. Koulukiusaajalta kulman takana, ketjupolttajalta naistenmieheltä. Jälkimmäinen saattaa olla tottakin, mut ekaan mä en usko.
”Mulla on isobroidi. Toivoisin että ei ois. Faija on tosi ylpeä siitä. Lukiolainen ja niin priimusoppilas. Seukannu saman muijan kanssa kohta kolme vuotta. Mun mielestä se on vaan kaavoihinsa kangistunut idiootti joka kiusaa pienimpiänsä. Pienimmillä tarkotan itseeni”, Lucas vastasi ja virnisti taas.
Arvoitus on meille poika tuo.
Jos juoruillaan ja haastellaan
Hän vain terveiset suo.
Eikä milloinkaan
Vois pikkuhuolet häntä pompottaa.
Kai salaisuutes voit nyt paljastaa?
Arvoitus on meille poika tuo.
Jos turvaton sun tunne on,
Hän heti fiiliksen luo.
-
Shiinä (:
Karkkiautomaatti - Arvoitus on meille poika tuo on toi vika biisi tossa.
|