Lähettäjä: aww
Päivämäärä: 27.5.08 16:19:44
Nousin sunnuntaiaamuna jo puoli kymmeneltä, mutta en raaskinut herättää rauhallisesti tuhisevaa Pyryä, vaan hiiviskelin hiljaa asunnossani.
Hiukseni olivat järkyttävä, painava paakku rastaa, joten painuin heti eläimet ruokittuani suihkuun.
Viileän veden valuessa pitkin vartaloani mietiskelin huvittuneena edellisillan tapahtumia. Miten koomiselta Karkki olikaan näyttänyt, kun kenkä oli kopsahtanut hänen takaraivoonsa! Ihme, ettei hän ollut pahoinpidellyt minua kuoliaaksi sen jälkeen.
Mietin myös Apen ja Jonin pokia, jotka olivat vaikuttaneet ihan mukavilta tytöiltä. Pitäisi varmaan kutsua pojat luokseni koomailemaan ja jauhamaan edellisillan kohokohdista...
Mietteeni jäivät kesken, kun suihkuverho liikahti ja Pyry kurkisti unipörröisenä sisään.
-Pervo! rääkäisin ja tartuin verhoon, mutta Pyry piti sitä sinnikkäästi auki ja hymyili seksikkäästi.
-Onks tilaa? hän virnuili. Huomasin, ettei hänelläkään ollut muuta kuin bokserit päällä.
-No ei oo sulle, kiusasin leikilläni ja huuhtelin hoitoaineet pois tukastani.
-Sä et voi olla noin julma, poika ulisi ja meni pesemään kasvojaan lavuaarista.
-No tuu sitte, lupasin auliisti, mutta väänsin suihkuhanan takanani jääkylmälle. Sammutin hanan ja kuivasin hiuksiani, kunnes Pyry tuli seurakseni suihkun alle ja siveli märkiä kylkiäni.
-Etkö sä ookkaan julma, hän hymähti tyytyväisenä.
-Oon, virnistin, räppäsin suihkun päälle ja pujahdin itse pois alta.
-ARRRGHHHRHHH! Pyry karjaisi jääkylmän veden ryöpsähtäessä päälleen ja alkoi välittömästi vääntää lämpötilaa toiseen suuntaan. -Hiton nainen!
-Mitäs tulit tirkistelee! lällättelin vahingoniloisena ja kääriydyin suureen pyyhkeeseen.
Pyry jäi suihkuttelemaan sillä välin, kun minä läpsyttelin keittiöön harjaamaan hiuksiani.
Oloni oli täydellinen: ei ollut kiire mihinkään, edessä rentouttava vapaapäivä, ulkona mukava pakkassää ja suihkussa maailmankaikkeuden suloisin aamumörökölli.
Itsekseni hymyillen lähdin metsästämään puhelintani, joka pirisi vaativasti yöpöydälläni. Näytössä vilkkui Mäkelän nimi.
-Mitäs mies?
-Ei mitää, mitäs katutappelija? Mäkelä vitsaili naurua äänessään.
-Ei mitään, iha jees, virnistin.
-Me haluttas tulla jätkien kans sinne, et onks teil vaatteet pääl ja sillee?
-No itseasias ei, mut ei se haittaa. Mites ne niitte kahen sonnin tyttöystävät, joks te ootte hankkiutunu niist eroon?
-Joojoo, ne häipy jo yöllä.
-Tulkaa sit vaan, myönnyin.
-Kai sul on jotai safkaa? Joni huusi Mäkelän takaa luuriin.
-On tääl jotai, alkakaa tulee vaa.
-Ookoo, ollaan siin about vartissa.
-Jees, tokaisin ja suljin luurin.
Samassa Pyry tuli pois kylppäristä pyyhe lanteillaan.
-Kuka tulee?
-Mäkke ja kumppanit, kerroin hymyillen.
-Ougi, poika hymyili ja meni pukemaan. Ihmettelin itsekseni, kuinka pojan touhuilu tuntui täysin normaalilta, aivankuin hän olisi kotonaan.
-Víttu vähänkö mä nauroin ku muija otti sen kengän ja viskas suoraan päähän, helvétin hyvin sihdattu, Ape hekotteli ja oli tukehtua munakokkeliinsa.
-Joo, mä kans aattelin et tää ei voi olla totta! Rottakin repesi, ja pian koko pöytä mylvi naurusta.
-No víttu, pitihän mun nyt teitä jotenki puolustaa, nauroin ja nousin paahtamaan lisää leipää. Olin palmikoinut märät hiukseni niskaan letille ja vetänyt ylleni punaisen radalle.comin t-paidan ja tummansiniset collarit. Pyry nauroi muiden mukana ja tuntui soveltuvan porukkaan mainiosti, ehkä jopa liian mainiosti.
-Karkki tulee kyl vihaa sua varmaa loppuelämänsä, Mäkelä naurahti. -Víttu siit ämmäst vois keittää liimaa.
-Yks paskán lysti se mulle on, totesin olkianii kohauttaen. -Kaikkii ei voi miellyttää.
-Nii, mokomaki spitaalinen hindu, Rotta veti loppukommentin ja sai meidät kaikki pihisemään.
-Miikää?!?
-Mikä vítun spitaalinen hindu, repesin täysin.
-No ei tullu muutakaan mieleen, Rotta virnisteli.
-Te ootte niin ääliöitä, naureskelin.
Krapulapäivät olivat aina parhaita tässä jengissä, kaikki olivat niin räjähtäneitä, väsyneitä ja täysurpoja, että mauttomalla läpänheitolla ei ollut mitään rajaa ja nauru raikasi vähän väliä.
-Mut hei mites teiän tsigulihommat? Pyry älysi kysyä Jonilta ja Apelta, jotka loivat toisiinsa kaksimieliset katseet.
-Iha hyvi, halki poikki ja pinoon, Ape rehenteli.
-Kyllä sieltä jotai ulvomista kuulu, Mäkelä todisti huvittuneena.
-Nii, muijat ulvo et lopeta lopeta, Rotta kuittasi ja sai Jonin lätkäisyn päähänsä.
-Nehän pyyteli vaan lisää, Joni rehenteli ja oli niiin oria, niiin oria että.
-Vaikutti kyl iha mukavilt, sanoin ja lätkäisin pöytään uuden satsin paahtoleipiä. Jätkät onnistuivat tuhota uskomattoman määrän ruokaa aina darrapöhnässä.
-Oho ohoh, mites sä nyt tollasia kehuja meet jakelee, Ape naureskeli.
-Kuule Karkin jälkee tuntuu jokanen mimmi aika kevyeltä, naurahdin.
-Joo, emmä tajuu miten mä siihen lumppuun ylipäätään ihastuin, Mäkelä totesi vakavana.
-Tän kerran saat anteeks, virnistin.
-Ja jos kuitenki vielä mogaat, ni me ostetaan Jennalle piikkikorkkarit puukkokärjillä, Ape väläytti ja sai kaikki nauramaan tyrät rytkyen.
Ehkäpä olimme hieman vajaaälyisiä koko klaani.
Pyry ja muut jätkät hengailivat luonani iltapäivään asti, kunnes häädin heidät pois.
-Mun pitää päästä siivoo ja olee kaikes rauhassa! perustelin töniessäni jätkiä kohti ulko-ovea.
-Kauheen epäkohtelias nuori nainen, Ape päivitteli päätään pudistellen.
-Sinuna pitäisin turpani kiinni, te meinaan tuhositte multa jääkaapillisen ruokaa ja vaikka kuinka paljon hermoja, ett on täs aika vieraanvarasia oltu!
-Kannattaa Pyry varoo ettet jää nyrkin ja hellan väliin, on meinaan semmonen sissi toi Jenna, Mäkelä varoitteli teennäisen vakavana ja sai osakseen leveän irvistyksen minun suunnaltani.
-Alkakaas ny painuu!
-Joojoojoo, tsillaa ny matami...
-Soittele, sanoin Pyrylle ja nykäisin häntä takinhihasta vielä ovella.
-Ei ku soittele sä, Pyry vastasi vakavana. -Viimeks mä taisin mennä eteenpäin vähän liianki kovalla innolla. Ollaan täl kertaa viisaampia, ja ota sä yhteyttä sit ku sust itestä silt tuntuu.
-Ookoo, nyökkäsin hymyillen pienesti. Miten tuo mies osasikaan ajatella noin fiksusti?
Pyry mottasi pienen pusun poskelleni ja lähti sitten muiden mukana etenemään kohti kotiaan.
Vedin oven kiinni ja lysähdin sitten nojaamaan sen sisäpuoleen hengästyneen onnellisena.
Pyry oli takaisin geimeissä.
Seuraavat kaksi päivää paneuduin töihini aivan uudella innolla. Ape oli suunnitellut uuden auton ostamista, hänen uskollinen -92 Civicinsä kun alkoi olemaan jo hieman kovia kokenut.
-Miks ihmeessä sä vaihat, täähän on viel ihan kelpo rassi, Rotta naureskeli taputtaen pikkuisen Hondan mustaa kattoa.
-No suksi jo víttuun, Ape tyytyi kuittaamaan ja jatkoi autonsa imurointia.
-Meneeks viel kauan? huokailin tylsistyneenä auton vierestä. Olin rullannut toimiston tuolin hallin puolelle ja norkoilin sen päällä odotellen, että Ape saisi silmäteränsä siivottua. Tarkoituksenamme oli lähteä katsastamaan vaihtoautoliikkeiden tarjontaa, Ape kun ei uutta autoa halunnut missään nimessä.
-Neiti vois vähä jeesaa ja tarttuu rättiin, takalasissa on jotai epämääräsiä kädenjälkiä, Ape vihjasi.
-Mä en kuule mitään, viheltelin päätäni pudistellen ja olin kuin en olisikaan.
-Ei víttu mä jeesaan, muuten päästä ikinä liikenteeseen, Rotta totesi ja kävi hakemassa rätin ja lasinpesunestettä.
-Näinhän tän kuuluis mennäkki, meigä tsiigaa vierestä ja nuoret jannut painaa duunia, lällättelin tyytyväisenä.
-Jenna hei eiks sul oo tosiaan mitään parempaa tekemistä! Mäkelä huusi toiselta puolelta hallia. He meinasivat jäädä Jonin kanssa hallille vetäämään viimeisiä johdotuksia erään asiakkaan Golfiin.
-Ei, virnistin valloittavasti ja nautin joutenolosta.
Kaivoin ajankulukseni kännykän esille ja aloin näpytellä Pyrylle viestiä. En ollut ottanut häneen yhteyttä sitten sunnuntain, vaan olin mietiskellyt kaikessa rauhassa taktiikkaani ja etenemisvauhtia. Tänään olisi mainio päivä ehdottaa jotain kahvittelureissua, koiranlenkitystä tai muuta vaatimatonta yhdessäoloa.
Kokosin ajatukseni tekstiviestiin ja lähetettyäni sen tuttuun numeroon jatkoin poikien hoputtamista.
-Tänään vielä hei, tällä menolla kaikki parhaat autot on jo myyty pois alta!
-Niin varmaan joo, Ape naureskeli. -Ooppa ny rauhassa.
Tyytymättömänä pyöritin silmiäni ja aloin keikkua tuolilla edestakaisin. Toisinaan miehet olivat kertakaikkisen hitaita otuksia.
-Ei todellakaan paha, Rotta nyökytteli minulle, kun Ape katosi myyjän kanssa toimistoon sopimuksia kirjoittelemaan.
-Ei ni, nyökyttelin innoissani samalla kun nojasin Apen uuden kultapienen, tummansinisen Honda Civic Type-R:n kylkeen. 2-litranen, 2002 vuosimallin Type-R oli vakuuttanut Apen sähäkällä ajettavuudella, sekä tietysti edullisella hinnalla. Ajokilometrejäkin oli kertynyt vaivaiset 85 tuhatta, joten Honda vaikutti kaikinpuolin kultakimpaleelta.
-Tätä pitää lähtee heti illal testailee, Rotta virnisteli.
-Pelkääks et ämmä jää viivalle, virnuilin takaisin. Tapanamme oli testata aina jengin uudet autot niin viivoilla, kuin huipuissakin entisiä autoja vastaan.
-No en tiiä, voi jäädäkki. Tää on niin vítun kevyt.
-No eikä jää, pudistelin päätäni. -M3 repäsee kuitenki sen verran lujaa.
Väittelimme vielä hetken auton kiihtyvyydestä ja väännöstä, kunnes Ape tuli hilpeästi loikkien takaisin paikalle.
-Se on nyt meikän! Víttu ei tuu yhtää ikävä tota kattilaa, hän puuskahti nyökäten entistä koslaansa kohden.
-Aletaas painuu sitte, pitäähän tää päästä kokemaan moottoritielläki, virnistelin ja varasin etupenkin Rotan edestä.
-Hemmetin nainen, sä oisit mahtunu tänne paljo ketterämmin, Rotta manasi änkeytyessään takapenkille.
-Höpöhöpö, se on miesten ja koirien paikka!
-Ja Rottien, Ape tiivisti ja asenteli hymyissäsuin peilit ja istuimen itselleen sopiviksi.
-Me just Jennan kans mietittii et tätä on pakko mennä testailee illal, Rotta kertoi Apelle.
-Tottakai! Saa nähä tuleeks työnteosta enää mitää tältä päivältä...
-No Mäkelä on salee iha yhtä innoissaan, naurahdin. -Se on aina ku piän penska heti ku jollai on uus lelu!
-Mäki haluun sit testaa tätä, Rotta varasi.
-Ja mä, ilmoitin päätäni nyökytellen. -En oo koskaa ennen Typerää polkenukkaan.
-Oothan sä, Ape virnisti kaksmielisesti. -Meinaa Pyryä.
-No ehheh, tölväisin häntä käsivarteen ja muistin samassa kännykkäni. Pyryn vastausta ei ollut kuulunut, mutta nyt kännykän näytössä vilkkui saapuneen tekstiviestin kuva.
Rullasin viestin auki ja luin hymyillen myöntyvän vastauksen. "Mihin mennään?" Pyry kyseli ja aloin naputtaa tälle vastausta.
"Käviskös Apen uuden Type-R:n koeajo kylällä? Voin tulla hakee sut."
Hymyillen painoin kännykän takaisin taskuuni ja nautin uuden auton aiheuttamasta innostuksesta.
-Käsittele sitä sitte hellästi! Ape vannotti ja näytti kauhistuneen huolestuneelta, kun vetäydyimme Pyryn kanssa Type-R:n sisälle.
-Joojoo, soitan sit ku ollaa lunaris, lupasin leveästi virnuillen ja vedin oven kiinni perässäni.
-Se on ihan paisees, Pyry naurahti tarkoittaen Apea, joka jäi huolissaan nojaamaan Bemariini.
Type-R:ää oltiin poljettu koko ilta: se jätti viivoille Mäkelän Nissanin, mutta ei kumpaakaan BMW:istä. Joni oli raukkamaisesti jättänyt koeajot väliin ja lähtenyt leffaan Sinin, tämän sinisilmä-brunetin, kanssa.
Käänsin taustapeilin itselleni sopivaksi ja vedin turvavyön kiinni. Ape oli jo antanut Rotan ja Mäkelän kokeilla silmäteräänsä ja nyt oli meidän vuoromme.
Kaarroin pois Street Productionsin halleilta ja polkaisin heti reippaasti kokeillakseni auton kiihtyvyyttä.
-Täähän menee ku pien sika, myhäilin tyytyväisenä.
Laivamaisen 325:n jäljiltä Honda tuntui pieneltä ja varsin ketterältä, vaikka tehot olivatkin laimeampaa luokkaa.
Pyry tuntui olevan yhtä innoissaan uudesta autosta, kuin kaikki muutkin. Vilkuilin tämän innostunutta ilmettä sivusilmällä ja ajattelin hyväksyvästi, että taisi tämä loppujen lopuksi ymmärtää hyvän päälle, vaikka ajelikin Peugeotilla.
-Vaihetaan vaik Nesteellä ni päästään molemmat kokeilee motariaki, sanoin kääntyessäni moottoritien liittymään.
-Sopii mulle.
Edessämme rutkutteli farkku-Opel, jonka kuskilla ei tuntunut olevan minkäänlaista kiirettä.
-Lähe liitelee ny siitä edestä! tiuskin äkeissäni. Harmitti, kun hyvä kiihdytyspätkä jäi kokeilematta jonkun uuvatin takia. Siitä kiukuissani ohjasin törkeästi ohituskaistalle ja laitoin Civicin laulamaan. Vauhti kiihtyi tasaisen varmasti ja sujahdimme autojen ohitse nousevalla ylinopeudella.
-Älä nyt liikaa innostu, Pyry kerkesi sanoa, kun mittari näytti sataakuuttakymmentä. Moottoritiellä oli talvirajoitukset, mutta tie oli hyvin suolattu ja kuiva.
-Eihän tässä ny hätiä mitiä oo, naurahdin ja painoin kaasupoljinta vielä vähän.
Samassa sininen valo välähti takanamme ja siviili-Mondeo laittoi pillit ulvomaan.
-EI VITTÚ! huusin täydellä tunteella ja hyppäsin miltei seisomaan jarrupolkimelle. -Vítun vítun víttu!
Mondeo ohjasi meidät pientareelle ja tottelin kuuliaisesti. Sydämeni pamppaili kauhuissaan, ylitystä oli ollut ainakin 70 kilometriä tunnissa...
Olin varmasti kalpea kuin lakana, mutta Pyry vain virnisteli huolettomana ja heristi sormeaan.
-Mähän sanoin, hän naurahti ja näytti huvittuneelta.
-Mult lähti kortti ja sä vaan naurat, ulahdin ja aloin kaivella ajokorttiani esille jo valmiiksi. -Onneks rekisteriote on ainaki siel hanskalokeros, ota se valmiiks.
Pyry totteli ja ryhtyi kaivelemaan hanskalokeroa samalla kun nuori siviilipoliisi kopautti ikkunaan.
Avasin sen irvistellen ja odotin tuskastuneena tuomiotani.
-Jaahas, kiirettä pitää vai, hauskannäköinen poliisi kysyi.
-Nojoo, uus auto alla, sanoin ja koitin näyttää mahdollisimman harmittomalta.
-Ajokortti ja rekisteriote sitten, sulla oli melkonen ylitys. Mondeon tutka mittas sun vauhdiks 165km/h kun ohituksessa, mut siitä se tais sitten vielä kiihtyäkin, poliisi sanoi vakavana, eikä näyttänyt yhtään huvittuneelta.
-Aijaa, inisin hiljaa ja luovutin kuuliaisena ajokorttini. Olin aivan varma, että en näkisi sitä ainakaan puoleen vuoteen, mikä tarkoitti täyttä katastrofia.
Pyry ojensi rekisteriotteen ja tunkeutui jostain kumman syystä lähes syliini nähdäkseen poliisin kasvot.
-Henri, hän tunnisti ilahtuneena saaden poliisin säpsähtämään.
-Gränlund, perrkele! Mitä te oikeen kaahaatte, koitatteko olla valoo nopeempia? Henriksi kutsuttu konstaapeli ihmetteli ja tämän olemus muuttui silmissä rennommaksi.
-Piti vähän kokeilla miten Honda kulkee, Pyry virnisti. -Ensimmäistä päivää alla.
-Just just, no hieno peli se kyllä on, Henri totesi vilkaisten autoa hyväksyvästi. -Mut kyllä noi rajotukset koskee teitäkin.
-Tottakai, Pyry nyökkäsi. -Ei meiän ollu tarkotus sikailla, piti vaan yks vauhtipiikki ottaa.
-Niin just, nyökkäsin tähän väliin ja koitin miettiä, mistä helkkarista Pyry tämänkin kaverin tunsi. Olin silti tilanteesta varsin kiitollinen, sillä poliisi palautti rekisteriotteen ja korttini samantien ja nosti peukalonsa pystyyn.
-Ei kai tässä sitte tän kummempia, ajakaahan varovasti ja älkää kaahailko. Kerro isälles terveisiä, hän vielä kehotti katsellen Pyryyn, ennenkuin lähti poistumaan Fordinsa luokse.
-Mitä ihmettä äsken tapahtu? kysyin Pyryyn leuka roikkuen. Missä sakot? Miksei korttini lähtenyt kuivumaan? Ylinopeus oli ollut jo sitä luokkaa, että oikeudenkäynti olisi odottanut.
-Ei mitää, vanha tuttu, Pyry virnisti varsin tyytyväisenä. -Kannattaa olla hyvissä väleissä noihin setiin.
-Víttu, sustahan on oikeesti jotain hyötyy, puuskahdin helpottuneena. Käteni vapisivat edelleen, mutta kupliva riemu otti ylivallan.
-Eiks ookki, Pyry naurahti ja tökkäsi ohimolleni luunapin. -Lähes jatkaa ny, ja sit kans rajotusten mukaan! Mä haluun kans päästä kokeilee.
Kerrankin minulla ei ollut vastaanpanemista, vaan noudatin pojan ohjeita täydellisen kuuliaisena.
-Ei hätiä mitiä, Pyry piikitteli nauraen, kun olimme palanneet hallille ja kertoneet pojille läheltäpiti-tilanteesta poliisin kanssa.
-No víttu, naurahdin. -Ei oo ennenkää pysäyttäny, ni ei käyny mielessä!
-Helvétin hieno homma et olit kyydissä, Mäkelä sanoi Pyrylle. -Ois ollu aika paská nakki menettää kortti just pari kuukautta ennen kaikkii autonäyttelyitä.
-No kyllä mä sen nyt jo käsitän, puuskahdin kyllästyneellä äänellä.
-Kannattaako kaahailla, Pyry nauroi ja vetäisi minut kainaloonsa.
Ape hyöri Type-R:n ympärillä ja vahtasi pikkutarkasti, ettei kultakimpaleen maalipintaan vaan ollut tullut yhtäkään naarmua.
-Mites tätä aletaan sit rakentaa? Mäkelä kysyi pieni hullunkiilto silmissään ja saatoin vain kuvitella millaisia visioita hänen päässään vilisi.
-Heitetään nyt ekana ne hifit kiinni, Ape sanoi leveästi hymyillen. -Sit pitää ainaki vanteet vaihtaa, 18-tuumaset on auttamattomasti liian pienet. Ja madallussarja pitää saada, alustavalot laittaa kiinni, maalipinta myllyttää...
-Et hommaa riittää, Mäkelä myhäili tyytyväisenä.
-Täst saa kyl ihan siistin, Rotta totesi hyväksyvästi. Hänkin oli tykännyt näpsäkän auton ajettavuudesta ja silmäili vähän väliä omaa M3:aan sillä silmällä, että joutaisi sekin vaihtoon. Minä vastustin ideaa suuresti, sillä Rotan Bemari oli yksi parhaista autoista, millä olin ikinä ajanut.
Pyry kuunteli autojauhantaamme kärsivällisesti ja silmäili hallissa seisovia autoja mielenkiinnolla.
-Millos menee Pökötti vaihtoon? kysyin häneltä ilkikurinen ilme kasvoillani.
-Jaa-a, saas nähä, Pyry virnisti. -Ku sehän ei oo mun auto.
-Eikö? ihmettelin pöllämystyneenä.
-Ei, ku firman. En oo viittiny ostaa omaa, ku ei sille oo niin tarvetta...
-Omalle autolle on aina tarvetta! Mäkelä jyrähti huvittuneena.
-Tää tarkottaa siis sitä, et meiän on diilattava Pyrylle uus kärry, Rotta naurahti ovelana.
-Joo! Loistava idea, nyökyttelin innoissani. -Ja sehän on tietysti oltava beeämwee.
-Öö no katotaan sitä sitte, Pyry toppuutteli.
-Mut auto kuitenki hommataan? Mäkelä katsoi poikaan kysyvästi.
-Noo.. Kai se on pakko, Pyry virnisti olkiaan kohauttaen.
-Loistavaa! Sä et tuu pettyy, Mäkelä lupasi, ja olin aivan varma, että hän oli oikeassa.
Emme kerenneet nähdä Pyryn kanssa muutamaan päivään, sillä hänellä oli jotain kiireitä isoisänsä firmassa ja me pakersimme hallilla Apen auton parissa.
American Car Show lähestyi ja meidän oli tarkoitus viedä sinne kolme omaa autoa, sekä neljä asiakkaiden kärryä.
Päivät vilahtivat yhdessä hujauksessa: pääsimme Vinin kanssa hallilta kotiin vasta kuuden kieppeillä, jonka jälkeen teimme parin tunnin lenkin ja loppuillan lörsöilimme kuolemanväsyneinä. Onneksi illat olivat valoisempia kuin vielä muutama viikko sitten, eikä kevätväsymys päässyt iskemään.
Kun Mäkelä, Rotta ja Ape suunnittelivat baarikeikkaa lauantaille, minä päätin kieltäytyä mukaanlähtemisestä.
-Mitääh, älä ny viitti! Mäki pääsen kunnol bailaa ku se riippakivi on pois jaloista, tuu nyt messii ja mennään kunnol irrottelee, Mäkelä vonkasi, kun olin kertonut päätöksestäni.
-Eikä mitää, naurahdin. -Mä haluun kerranki olla himassa, kyl te ny víttu yhen reissun ilman mua pärjäätte!
-Eikä pärjätä! Rotta naurahti, mutta näytti jotenkin surulliselta. Mikähän sitäkin vaivasi, ajattelin, kun hän tuntui viihtyvän seurassani entistäkin kiinteämmin.
-Mä tuun sit ens kerral, haluun ottaa tän viikonlopun vähä iisimmin, pehmittelin poikia.
Jätin mainitsematta, että olin kutsunut Pyryn luokseni ja minulla oli varsin mielenkiintoisia suunnitelmia tämän varalle.
-Sä oot ihan paská, Mäkelä ulahti ja tönäisi minua kiusallaan.
-Nii oonki, virnistelin valloittavana.
-Kilo kakkaa, Apekin nyökytteli tyytymättömänä.
-No te oisitte halunnu mut vaan kuskiks! naureskelin vahingoniloisena.
-No nii oltaski!
-Näähää, kärsikää ja ottakaa taksi, lällättelin. Sillä meikätytöllä on vähän kiihkeemmät kuviot mielessä, ajattelin.
Pyry oli lupautunut tulemaan lauantai-iltana kuudelta, joten olin valmistautunut tulevaan ostamalla pari pussia sipsejä ja vuokraamalla Vin Dieselin elokuvia. Ihan näin niinkuin näön vuoksi, sillä aikomuksenani ei ollut töllöttää telkkaria pitkin iltaa, ei todellakaan.
Olin suunnitellut mielessäni, kuinka pukeutuisin seksikkäisiin alusvaatteisiin, heittäisin niiden päälle jotain tavallista tylsää, ja kun Pyry kuvittelisi tulevansa tavallista leffailtaa viettämään, niin strippaisin itseni alasti ja raiskaisin tämän eri variaatioilla monen moooonta kertaa.
Tyytyväisesti myhäillen valikoin ylleni samat mustat pitsirintsikat, joita Mikkokin oli päässyt Immin autotallissa ihailemaan. Karkoitin tämän ajatuksen päästäni ja vedin mustien pitsi-hipstersien päälle siniset, päältä kulutetut farkut. Sukkia en viitsinyt laittaa, olisi sitten vähemmän stripattavaa, joten jäin pohtimaan yläosan vaatetusta.
Vin ja kissat pelmusivat samalla olohuoneessa, niitä ei eroottiset illanviettosuunnitelmani juuri kiinnostaneet. Pöyhin suihkunkosteita hiuksiani ja hutaisin ne epämääräiselle nutturalle niskaan. Meikkiä en ollut vielä ehtinyt laittaa, mutta Pyryn saapumiseen oli vielä vartti aikaa.
Tai niinhän minä luulin, kunnes ovikello pärähti soimaan jo siinä vaiheessa, kun kopeloin vielä epätoivoisesti vaatekaappini sisältöä.
-Miitää víttua, puuskahdin paniikin vallassa ja sipsutin katsomaan ovisilmästä. Kyllä vain, Pyry seisoskeli oven takana itsekseen hymyillen ja koitti näköjään tuijottaa takaisin ovisilmän läpi.
-Mä nään sut! hän hihkaisikin tyytyväisenä. -Avaa ovi, pahvi!
-Sä oot etuajassa! marmatin kopeloidessani lukkoa auki.
Hittolainen, kai se olisi raiskattava jo eteisessä, kun pitkän tähtäimen suunnitelmani oli mennyt mönkään.
-Mä oon aina ajoissa, mut eiks se oo ihan hyvä vaan.. Hei katoskatos, mitä vit..., Pyryn yllättyneet lauseet jäivät kesken, kun päästin tämän sisälle rintsikoissani ja yllätin kiihkeällä suudelmalla.
Pyry ei kauaa jäätänyt, vaan pudotti takkinsa lattialle ja veti minut tiiviisti itseään vasten. Hän nosti minut syliinsä ja lähti rutiininomaisesti suunnistamaan kohti makuuhuonetta.
-Et tällanen leffailta vai, poika naureskeli imuuttelun lomasta.
-On tuol olkkarissa pari kappaletta Vin Dieseliä ja Estrellaa, et valinta on sun, hymähdin ja näykkäsin poikaa korvasta.
-Taidan valita kuitenki tän vaihtoehdon, Pyry sanoi seksikkäästi laskiessaan minut sängylleni. Hän potkaisi vielä oven kiinni perässään ja näin, kuinka Vinin ja kollien ihmettyneet pärstät jäivät pällistelemään peräämme.
-Lukitsetko vastauksen? kiusasin tarttuessani pojan Puma-huppariin.
-Saaks kilauttaa kaverille? Pyry jatkoi leikkiä ja riisuuntui yläosattomiin avustuksellani.
-No ei, kielsin tuimasti.
-Mitäh, meneeks sun katu-uskottavuus jos muut kuulee et sä oottelet täällä heilaas puolalastomana ja aivan kiimassa? Pyry víttuili nauravalla äänellä.
-Ehei, mä itseasias luulen et se vaa lisäis mun kysyntää. Mut sulta vaan menis karkkikaupan ovet kiinni, virnistin omahyväisesti ja nautin pojan kuumista käsistä paljaalla ihollani.
Kun Pyry oli vetänyt farkut jalastani ja suuteli intohimoisesti kaulaani, venyttäydyin mahdollisimman huomaamattomasti kopeloimaan yöpöytäni sisältöä toisella kädelläni. Vedin tummansinisellä pörröllä pehmustetut käsiraudat esiin ja napsautin toisen lenkin Pyryn ranteeseen, kun tämä nuoli yhä vartaloani.
-Víttu, poika huoahti yllättyneenä, mutta varsin tyytyväisenä tuntiessaan raudan kätensä ympärillä.
-Nii et ollaanpas ihan kiltisti, näistä raudoista et pääse pois vaik tuntisit koko läänin poliisit, myhäilin irstaasti ja työnsin pojan selälleen. Halusin osoittaa tälle olevani varsin kiitollinen parin päivän takaisesta hurjastelujupakasta, enkä tiennyt parempaakaan tapaa.
Kiepautin käsiraudat sänkyni rautapäädyn ympärille ja lukitsin sitten Pyryn toisenkin ranteen lenkkiin. Poika virnisteli tyytyväisenä, mutta tämän kasvoilta paistoi edelleenkin tuo omahyväinen, víttuileva pepsodent-hymy. Tällä kertaa hymy syntyikin mielihyvästä, eikä kúsipäämäisyydestä.
-Víttu sä oot siisti, kuulin pojan huokaisevan, kun tartuin tämän mustiin farkkuihin, enkä voinut pidätellä mielihyvän aaltoja, jotka levisivät vartalooni kuullessani nuo taikasanat.
Maanantaina jätkät olivat jotenkin sekopäisiä saapuessaan töihin. Tiesin jo kokemuksesta, että jos ne höhläilivät heti ensimmäisinä tunteina, niin meno tulisi muuttumaan aina vaan hervottomammaksi mitä pidemmälle päivä eteni. Niin tälläkin kertaa.
-Víttu oikeesti, mikä ihme teitä riivaa?! naurahdin, kun huomasin Mäkelän hihittelevän itsekseen Apen Type-R:ssä, jota laittelimme koko porukka kasaan.
-Me vaan nautitaan sun seurastas, tuli viikonloppuna vierotusoireita, Rotta väläytti ja puristi minua perseestä ohimennessään.
-No ihan varmaan, vastasin silmiäni pyöritellen ja potkasin poikaa takaisin.
-Mites Sinitarra? Ape kysyi pirullisesti hymyillen Jonilta, joka oli kumartunut taistelemaan jalkalistojen kanssa.
-Ai onko täällä puhetta Sini-siivousvälineistä? Mäkelä heitti väliin.
-Víttu et on hyvää läppää pojat, Joni nauroi. -Mut kiitos kysymästä, hyvin pyyhkii!
-Pyyhkiikö myös parketit ja laminaatit? Mäkelä jatkoi lapsellinen pilke silmissään.
-Voi luoja mitä uunoja, repesin ja koitin pitää käteni vakaana, sillä olin liimaamassa SP:n tarroja takalasiin.
-Onko hyvä imukyky? Ape kuittaili veljelleni, joka pyöritteli silmiään siihen malliin, kuin ei mukamas tietäisi asiasta hölkäsen pöläystä.
-Hei pervot, millon mä saan nähä sen Sinin kunnolla? kysyin tarranliimaukseni lomasta. Joni oli pyörinyt brunetin kanssa melko tiiviisti Sports Car Centerin kemujen jälkeen, mutta minä en tätä ihmettä ollut päässyt tapaamaan sen kummemmin.
-Voi víttu, me ku ollaan niin koitettu säästää Siniä tältä, Rotta irvisteli teennäisesti.
-Saat nähä heti ku opit pitää pääs kii! Joni huudahti. -Ei tasan mitään suunmutristeluja tai salaliittoteorioita siitä kuinka senki sisällä asuu pieni paha noita, etkä tasan varmasti käy sanoo sille mitään päin pleksii ja VARSINKAAN et saa pukeutuu korkkareihin!
-Mitäääh, ulahdin. -Pidätsä mua ihan tyrannina?
-No JOO, Rotta vastasi painavasti veljeni puolesta.
-Heeeiheeiheei mitä te ny pelleilette, kyl mä osaan käyttäytyy jos vaan haluun, totesin ja heilautin omahyväisesti hiuksiani.
-Sen ku näkis, kuulin Mäkelän tokaisevan hiljaa.
-Víttu, minä meistä kaikista varmaan fiksuimmin käyttäydyn! puuskahdin sisuuntuneena. -Toisin ku te helvétin jälkeenjääneet pervot.
-Pyry voi varmaan vahvistaa ton väitteen, Joni naurahti epäileväisenä.
-Nii just, mistä vetoo toi on senki jo laittanu pakettiin, vähintää raiskannu käsirautojen kanssa ja pistäny kilon paloiks pakastimee, Ape sanoi, ja olin kuolla nauruun kun poika ei älynnyt, miten lähelle olikaan osunut.
-Eiiikä, sä oot oikeesti raiskannu sen käsirautojen kanssa? Mäkelä keksi ja vilkuili minua tyytyväisesti myhäillen.
-Mä taas veikkaan et palotellu kilon paloiks, Rotta heitti.
-No enkä oo, kuhan nauran teiän paskoille jutuille, koitin kerätä itseäni, mutta nauru pyrki ulos sisältäni.
-Víttu mikä alistaja, Ape hekotteli ja tönäisi minua veljellisesti käsivarteen.
-Älä käy sen päälle! Rotta huusi hädissään. -Mistä sitä tietää jos sil on ne käsiraudat messissä!
-Lopettakaa ny, naureskelin huvittuneena.
-Jamesonin Jenna ollu vauhdissa, Mäkelä myhäili irstaasti.
-Voi olla Pyryllä ranteet kipeenä, Joni mietiskeli. -Ei meinaan voi olla siistii et tollanen tonnikeiju hyppii päällä ja pakoon ei pääse!
-Hei víttu mä sulle tonnikeijut näytän! huomautin ja loikin veljeni perään, kun tämä lähti pakenemaan.
-Jenna, valitsen sinut! Käytä korkokenkiä! Rotta huuteli pokemon-vitsiä perääni, ja olin kuolla nauruun samalla kun kirmasimme ympäri hallia. Vin oli havahtunut ylös toimistosta ja tuli ihmettelemään metakkaa, jota pidimme yllä.
-Chillaa ny mummo, mähän puhuin vaan tosiasioita, Joni naureskeli pakenemisen lomasta.
-Víttu nii varmaa!
Tottakai pojat olivat poikien puolella, joten Mäkelä nappasi minut ilmaan, kun juoksimme heidän ohitseen.
-Heeeiii päästä mut alas! pyristelin vastaan, mutta melkein kaksi kertaa minun painoiseni mies vain nauroi yrityksilleni.
-Jätkät tulkaa jeesaa, vedetää silt paita pois!
-Te ette voi olla tosissanne! nauroin vedet silmissä. Tällaista painia emme olleet harrastaneet sitten amisaikojen, mutta jestas, että olin ikävöinyt sitä!
Potkin, purin, löin ja riehuin niin, että Mäkelän oli päästettävä minut alas. Sitten otin jalat alleni ja pakenin kuin ylväs nainen ainakin, heikkopäisesti piilopaikkaa miettien ja raajat sinne tänne sujahdellen.
Uskollinen apinalauma seurasi perässäni ja leikimme hetken kissaa ja hiirtä, kunnes hallin ovi paukahti kiinni ja havahduimme lapsenmaailmastamme.
-Mitäs víttua täällä tapahtuu? Sami ja Immi ihmettelivät ovella ja pyyhkivät lunta kengistään.
-Uiii helmi te pelastitte mut! puuskahdin helpottuneena ja sujahdin valonnopeudella Immin kainaloon. -Noi hullut käy mun päälle!
-Täh, jätkät vaa leikkii tääl, Sami naurahti.
-Ite se kävi meiän päälle, tsekkaas tää, Rotta sanoi osoittaen pitkää raapaisujälkeä poskessaan.
-Ai ai Jenna, mä oon sanonu sulle et sun pitäs koittaa hallita toi tempperamenttis, Immi virnuili ja kutitti minua kyljestä.
-Syö pääs, puuskahdin.
-Kumpi pää?
-Saat ite päättää, kumpiki varmaa tyhjää täynnä.
-Hitto, et se on äree, Sami naureskeli.
-Mitäs jätkät? Mäkelä kysyi ja tuli heittelemään high fivejä kavereilleen.
-Ei mitää, tultii ny tsekkaa se Apen uus luuska. Tääkse on? Mites laittelut edistyy, onks kärryt valmiina ACS:n? Immi jutteli ja lähti hyörimään muiden mukana Type-R:n ympärillä. Minä ja Rotta jäimme sivummalle ja pälyilin poikaa epäluuloisesti.
-Emmä ny sun kimppuus käy, ei tarvi käydä väkivaltaseks, hän nauroi ilmeelleni.
-Phyh, totesin niskojani nakellen.
-Sää oot Una niin höntti, Rotta sanoi sen verran pehmeällä äänellä, että minulta meni hetkeksi pasmat sekaisin. Kun poika vielä ohimennen hipaisi kättäni, ennenkuin siirtyi muiden kanssa kukkoilemaan tunkiolle, olin äimän käkenä. Mitä tuo mies minusta halusi? Silmät pyöreänä puhisin kauempana, ja koitin olla noteeraamatta fiilistä, joka oli syttynyt sisälleni.
Joka kerta, kun erehdyin luulemaan että asiani olivat kunnossa ja elämälläni oli vihdoin oikea suunta, niin aina pämähti uusi ongelma eteen. Niin tälläkin kertaa.
Olin varsin tyytyväinen siitä, että Pyry oli palannut elämääni ja hurmasi sydäntäni aina vaan uskollisemmin ja hartaammin. Pahin sitoutumiskammoni alkoi väistyä uudenlaisen kiintymyksen tieltä, mutta silti jokin pidätteli minua heittäytymästä täysin virran vietäväksi. Ja se joku oli 185-senttinen, liian hyväkroppainen ja tuttavallinen jätkä nimeltä Rotta.
Olin aivan pyörällä päästäni, enkä tiennyt mitä olisin hänen suhteensa tehnyt. Okei, Rotta oli ennenkin käyttäytynyt enemmän tai vähemmän rakastuneesti minua kohtaan, mutta viime aikoina hänen tunteensa tuntuivat pulpahtelevan pintaan yhä useammin ja useammin. Eikä hän välittänyt hölkäsen pöläystä siitä, että olin periaatteessa Pyryn gimma, ja suunnilleen yhtä tuttu ja läheinen kuin oma sisko. Juuri tämä viileä väliinpitämättömyys kiehtoi minua, sillä Rotta osoitti melkoista sinnikkyyttä jaksaessaan uskoa, että vielä jonain päivänä lankeaisin hänen eteensä ja rakastuisin villisti. Tai siis näin minä ainakin kuvittelin, sillä kaikista vihjailuista ja flirttailuista huolimatta poika ei ollut tunnustanut suoraan fiiliksiään minua kohtaan. Hyvin selvästi hän antoi kyllä ymmärtää olevansa käytettävissä, mutta ei sanonut mitään, mikä olisi voinut aiheuttaa ongelmia. Hän ei vaan tajunnut, että ne ongelmat olivat jo alkaneet…
-Mitä sä mietit? Pyry kysyi, kun loikoilimme raukeina sohvallani. Kello kävi kahdeksaa, olimme lenkittäneet Vinin yhdessä ja lösähtäneet sitten laiskottelemaan olkkariin television viihdyttäminä.
-Äh, en mitään, vastasin ympäripyöreästi ja punastuin, sillä oikeasti olin miettinyt Rottaa.
Hän oli taas tänään töissä käyttäytynyt kuplivan hyväntuulisesti, läpsinyt minua takapuolelle ohimennessään ja irstaillut pervoja ehdotteluvitsejä. Mäkeläkin oli jo ihmetellyt, että mikäs miehen oli niin energiseksi laittanut, mutta Rotta oli vain myhäillyt jotain epämääräistä vastaukseksi.
Ei siinä mitään, mutta aloin tuntea oloni levottomaksi joka kerta, kun jouduimme Rotan kanssa kahdenkeskiseen tilanteeseen. Odotin ihmeissäni polvistuisiko hän eteeni, kävisikö kimppuun suudellen vai mitä olisi luvassa, mutta poika piti tiivistä jännitystä yllä ja tyytyi flirttailemaan muina miehinä. Raivostuttavaa.
-Ai et mitään, Pyry hymähti ja veti minut tiukemmin kainaloonsa.
-Nii, jumitan vaan.. Jätkät tuo huomen sen Sinin hallille, pääsen vihdoin näkee sen ihmeellisen tyypin, kerroin virnistellen ja aloin kierittää Pyryn hupparin kiristysnauhaa sormeni ympärille.
-Aijaa, nytkö ne sit uskaltaa tuoda sen, Pyry naurahti. Hän oli päässyt nopeasti mukaan jengiin ja tunsi tyypit melkoisen hyvin. Olin tyytyväinen siitä, että kaikki tuntuivat pitävän pojasta ja SP:n jätkät olivat hyväksyneet hänet täysin.
-Joo, ku olin ensin luvannu joku viissataa kertaa et en sano sille mitää tyhmää. Kaikkee neki musta kuvittelee, sanoin silmiäni pyöritellen.
-Nonii just, ajatella, ethän sä ikinä ees tee mitään tyhmää! Pyry heitti mukamas pöyristyneenä.
-Haluuksä nekkuus, virnistin ja läpsäisin poikaa leikillisesti rintakehään.
-Sulta voisin halutakki, Pyry virnisti kulmiaan kohotellen.
-Pervo.
-Se on ite joka sanoo.
-Paras, korjasin leveästi virnuillen.
-Hitto sä oot ääliö, Pyry naurahti ja pörrötti hiuksiani.
-Nii säki, vastasin huokaisten ja painoin pääni pojan kaulalle.
Kuuntelin hiljaa tämän tasaista pulssia ja nautiskelin ruumiin lämmöstä. Mietin hiljakseen, että Pyrystä oli tullut minulle todella läheinen, ehkä jopa rakas. Hän oli opettanut aivan uutta välittämistä ja läheisyyttä, jota olin ennen karttanut kuin ruttoa konsanaan. Hän oli kaikin puolin täydellinen, hyvännäköinen, vilkas ja kieroutuneella luonteenlaadulla varustettu pakkaus. Silti huomasin vertaavani häntä Rottaan ja miettiväni kummankin hyviä puolia.
Rotta oli minulle todella tärkeä henkilö, joka oli aina ollut tukenani ja kasvanut kanssani pahimpien elämänvaiheiden yli. Hän ei ollut niin komea tai pitkä kuin Pyry, eikä myöskään yhtä rikas ja vaikutusvaltainen, mutta hänessä oli jotain vastustamatonta karsimaa ja suomalaiselle miehelle tyypillistä kovuutta, joka nosti hänet painimaan samassa sarjassa Pyryn kanssa. Rotalla oli hyvä huumorin- ja tilannekomiikantaju, kyky nähdä lävitseni ja tunnistaa fiilikseni niin, että osasi mukautua mielialoihini parhaalla mahdollisella tavalla. Hän oli vähän erakkomainen jäyhä, ei pitänyt kaikista henkilöistä, mutta ne harvat jotka hän päästi lähelleen, saivat osakseen vilpitöntä rakkautta ja huomiota, sekä absoluuttisen luotettavan ystävän.
Hemmetti, kumpa edes toinen jätkistä olisi ollut ruma, yksijalkainen ja jälkeenjäänyt, mutta eih. Koita nyt sitten laittaa paremmuusjärjestykseen kahta täydellisen timanttia ehdokasta.
|