Lähettäjä: hih.
Päivämäärä: 9.4.08 13:25:28
-Sähän olet aamuihminen, poika jutteli ja kaatoi Oonallekin kahvia.
-Ei sitä kesän jälkeen jaksa olla heti, kuin joku varpunen, Oona mutisi.
-Minkä kesän? Eero kysyi piikikkäästi.
Oona ummisti silmänsä. Eerollahan ei ollut lomaa ollutkaan…
-Annatko maitoa? Tyttö vaihtoi puheenaihetta.
Eero ojensi maidon ja heidän sormensa hipaisivat toisiaan. Oona veti kätensä nopeasti pois ja ei vilkaissutkaan Eeroa. Tämä puolestaan antoi silmiensä viivähtää Oonan punehtuneissa poskissa. Oonahan reagoi yllättävästi, mikä ei tietenkään haitannut Eeroa.
-Sä nukuit aika pitkään, poika sanoi katsoessaan kelloa ja noustessaan ylös.
Oona murahti myöntävästi. Hän oli nukkunut pitkään ja kello oli ärsyttävästi keskeyttänyt unen, jossa pitkähkö, vaalea ja syötävän söpö kundi oli juuri ollut suutelemassa Oonaa. Mistäköhän uni sitten johtuikaan?!
Oonan silmät liikkuivat hänen huomaamattaan Eeroon. Tämä retkotti sohvalla toinen jalka käsinojan yli nostettuna ja piti silmiään kiinni. Ehkä hän ei sittenkään ollut kunnolla herännyt vielä. Pojan kauniinmuotoiset kasvot ja vaaleat hiukset saivat hänet näyttämään joltain komealta jalkapalloikonilta ja Oona tiesi, että t-paidan ja farkkujen alla oli naisten unelmat täyttävä kiinteä kroppa. Eero näytti oikeastaan vähän siltä unessa esiintyneeltä kundilta. Ajatus Eeron huulista Oonan omilla sai tytön hengityksen kiihtymään. Jos Eero ei olisi Eero, Oona syöksyisi suin päin tämän viereen sohvalle, mutta kun tämä oli Eero, mistä ei voinut erehtyä.
-Arvaa mitä. Jos sä et olisi Oona niin mä.., Eero sanoi yllättäen ja hymyili sitä hurmaavaa vinoa hymyään.
Oona nielaisi kauhuissaan. Osasiko Eero oikeasti lukea ajatuksia?!
-Niin? Tyttö sanoi heikosti ja piti mukistaan kaksin käsin kiinni.
-Niin mä hätistelisin sut kouluun, mut kun sä olet Oona niin mä en taida uskaltaa, Eero virnisti ja katsoi merkitsevästi kelloa.
-Oi hitto, Oona parkaisi. Hänellä oli tasan kymmenen minuuttia aikaa.
-Miks sä et sanonut aikaisemmin? Hän ulisi pompatessaan ylös ja juostessaan kylppäriin.
-Sillä sä olisit tallonut mut jalkoihisi. Mä en oikein osaa voittaa sua, Eero hymyili ja asettui mukavammin sohvalle.
Hän oli nähnyt silmäluomiensa raoista, miten Oona oli tuijotellut häntä ja pian oli tytön poskille ilmaantunut hienoinen puna. Oli aika kiva omistaa Oonan kanssa yhteinen kämppä. Oona oli ehkä piru, mutta mielenkiintoinen sellainen.
Oli oikeastaan hyvä, että koulut alkoivat. Tavallinen arkirytmi sai Oonan tehokkaammaksi. Eikä päivät vierineet enää laiskotellessa. Eeron kanssakin aikaa tuli vietettyä yhä vähemmän, mikä oli helpotus. Kundi oli käynyt tosi inhottavaksi. Se saattoi jupista ja jankuttaa pienistäkin asioista ja valitti, että Oona ei nähnyt lainkaan vaivaa kämpän suhteen. Se oli todella väärin, mutta mitäpä sitä mennä sanomaan vastaan, sillä Oona tiesi, että se olisi turhaa.
Nyt Oona kuitenkin päätti olla kerrankin pojalle mieliksi, kun hän ei Eeron sanojen mukaan ollut ollut häntä kohtaan ihmismäinen kahteen viikkoon. Oona oli päättäny lähteä katsomaan Eeron futismatsia, koska hänen täytyisi ehkä saada tietää, minkä parissa poika viihtyi parhaiten. Ihan kämpän rauhallisuuden vuoksi tietenkin..
-En mä siitä kyllä mitään tajua, mut.., Oona mutisi kiskoessaan farkkuja jalkaan.
Eero nojasi tytön huoneen ovenpieleen ja piti olallaan isoa varustekassia.
-Ei sun ole pakkokaan, hän virnisti ja oli salaa mielissään.
Oona tulisi tajuamaan jalkapallon hienoudet ja näkisi hänet - Eerot tositoimissa.
-Se on tärkeintä, et sä olet vain pitämässä mulle.., siis meille peukkuja, Eero hymyili ja hänen silmänsä vilkahtelivat, kuin pikkupojalla.
-Me voitetaan kultaa sun takia.
Oona pyöräytti silmiään ja otti käsilaukun pöydältä.
-No niin mennään, hän sanoi varmasti ja oli sekä henkisesti, että fyysisesti valmis kohtaamaan miesten maailman.
Peli oli jokseenkin sellainen, kuin Oona oli olettanutkin. Pallo oli toisessa päädyssä, mutta melkein heti se olikin jo toisessa päädyssä. Oona tukahdutti haukotuksen ja vilkaisi tulostauluun. Eeron joukkue oli häviöllä.
-Hahaa, Oona sanoi hiljaa ja virnisti.
Eero ei voittaisikaan ehkä..
Poika oli syöttänyt yhden maalin ja muutenkin ollut parhaimpia pelaajia, mutta se ei riittänyt. Heidän joukkueensa koki tappion, mikä näytti olevan vaikeaa heille.
Pojat seisoivat pelin loputtua keskellä kenttää suorassa rivissä ja päät olivat painuneet kohti leukaa. Lyötyjä ja tallottuja miehiä, joiden tavoite oli pirstoutunut. Oona katsoi vaitonaisesti toista riviä, jossa jokaisella pojalla oli hymy korvasta korvaan ja muutenkin tunnelma oli riehakkaampi, kuin vastustajilla. Tytön silmät etsivät punaisesta rivistä tutun vaaleaverikön ja jokin kumma tunne sai Oonan kurkkua kuristamaan. Se, että poika joutui kokea tappion ei tuntunutkaan niin mukavalta, kuin Oona olisi odottanut. Eero näytti niin.., niin voitetulta. Se olemus ei sopinut hänelle lainkaan. Pojan pää oli painunut alas ja kädet olivat selän takana antaumuksellisesti. Oona tunsi suunnatonta vihaa tuota toista joukkuetta kohtaan, joka lauloi juuri yhdessä omaa tunnusbiisiään. Kohta pelaajille annettiin pienet palkinnot ja he lähtivät kentältä. Toiset hiljaisina, toiset meluavina. Oona lähti paikaltaan yhtä hiljaisena silmissään kuva Eerosta, jonka hiukset säteilivät ristiriitaisesti auringossa hänen vihaisten kasvojen kanssa.
-Se oli hyvä peli, Oona aloitti, kun hän istuutui autoon pojan viereen.
Eeron poskilihakset nytkähtivät ja hän käänsi päätään peruuttaessaan rajusti.
-Ei tarvitse v´ttuilla, poika murahti ja ajoi kulmat kurtussa kotiin saakka.
Hän ei välittänyt muista liikenteessä olevista vaan ajoi, kuin olisi maailman napa.
-Mä tarkoitin sitä oikeesti, Oona intti ja hänen teki mieli laskea käsi pojan käsivarrelle, mutta jokin esti häntä tekemästä sitä.
Eero pysäytti auton ja käänsi viimein kasvonsa Oonan puoleen. Silmät olivat kovat ja kulmat kurtussa niiden yläpuolella.
-Kuule. Olisitko hiljaa? Musta tuntuu, et tänään mä en voi voittaa edes sua, Eeron ääni tihkui vihaa.
Hän tiesi käyttäytyvänsä pöljästi, mutta Oona vain sattui olemaan siinä ja häntä ketutti nyt tosi lujaa. Hän olisi halunnut voittaa! Näyttää Oonalle ja kaikille, mutta.. He eivät olleet olleet tarpeeksi hyviä.
Oona katsoi Eeroa silmiin pitkään ja poika oli näkevinään niissä huolta, mutta yhtäkkiä ne olivat valmiit iskemään takaisin. Taistelemaan tulisesti ja Eero ei halunnut taistella nyt. Hän häviäisi varmasti.
-Mä tiedän, poika mutisi ja käänsi katseensa tuulilasiin.
-Mä tiedän, et mä olen huono häviämään.
Oonan teki mieli lohduttaa ja vakuuttaa, ettei Eero ollut hävinnyt missään, mutta hän naksauttikin kieltään ja avasi auton oven.
-Niin olet, hän tokaisi ja meni.
Eero katsoi tämän jälkeen ja löi nyrkillään rattia.
-Voi @!#$, hän sähähti ja painoi pään käsiinsä tuskaisesti.
Oona sammutti kolmannen kerran yövalon ja kuunteli. Nyt hän oli varma, että Eero oli tullut kotiin. Hän oli lähtenyt samantien, kuin oli tullut kotiin. Kello oli nyt jo kaksi yöllä ja Oona oli ollut huolissaan, vaikka ei sitä ollutkaan myöntänyt itselleen. Oona odotti ja kuunteli, miten Eero hiipi hiljaa huoneeseensa. Tyttö odotti vähän aikaa, tunsi sydämensä sykkivän kipeästi ja jalkojen valahtavan veteliksi; ajatus siitä, mitä tulisi tapahtumaan sai Oonan pään pyörryksiin.
-Missä sä olit? Oona kysyi ovelta ja sai siten Eeron säikähtämään pahan kerran.
-Mitä se sulle kuuluu? Eero kysyi kalseasti ja istui sängylleen.
Oona tunsi jännityksen poistuvan ja hän hymyili kiusoittelevasti.
-Eihän se kuulukaan, Oona mutisi ja asteli rohkeasti pojan eteen.
Hän tarttui tiukasti Eeron paidan etumuksesta kiinni ja painoi huulensa suoraan pojan huulille ajattelematta lainkaan, oliko se oikein vai ei. Eero ei reagoinut tähän mitenkään, mikä sai Oonan tuntemaan vähän epävarmuutta. Hän oli tainnut mokata.
-Mä vain ajattelin sanoa, Oona kuiskasi ja katsoi Eeron ilmeettömiin silmiin.
-Että sä voitit mut. Sä voitit mut Eero, Oona puristi Eeron sormia huomaamattaan ja toivoi yli kaiken, ettei Eero nauraisi.
Se olisi kaikkein kamalinta.
Eero hengähti syvään. Hän oli säikähtänyt Oonan yllättävää hyökkäystä, mutta syttyi heti. Nainen oli paras parannuskeino tähän tappioon ja mikä parempaa - Oona tärisi, kun Eero kiskaisi tämän sängylle viereensä.
Eero kiepautti Oonan alleen ja asettui hajareisin tämän päälle. Tytön silmät olivat ammollaan ja täynnä jännitystä ja ehkä vähän pelkoakin. Oonan pehmeät huulet olivat houkuttelevasti raollaan ja niin kostean näköiset, että Eeron oli pakko suudella niitä. Oona kietoi käsivartensa pojan ympäri ja tunsi hukkaavan suuntavaistonsa. Oli vain Eero, tämän kädet, jalat ja huulet. Poika suuteli yhä kiihkeämmin ja tuntui, kuin he olisivat liimautuneet toisiinsa huulistaan. He janosivat toisiaan, eivätkä saaneet tarpeekseen. Eero repi väkivaltaisesti Oonan kuteet sivuun ja hän ei pystynyt edes katsella tytön alastonta vartaloa. Hän halusi voittaa. Nopeasti. Taas poika laskeutui Oonan päälle ja ahmi tätä suullaan. Oonaa pelotti, sillä hän tunsi, miten Eero avasi omat housunsa toisella kädellään ja piti toisella kädellä kiinni Oonan ranteesta.
Eero vapisi ja huohotti yhä lujemmin työntyessään ensin hitaasti Oonaan. Hän puristi silmänsä umpeen ja työntyi yhä nopeammin ja voimakkaammin tytön kehoon. Tämä makasi ensin liikkumatta ja kankeana, mutta kun Eero kulki kielellään tämän pystyillä rinnoilla, hän rentoutui. Oonaan sattui tosi kipeästi, mutta hän puri hampaitaan yhteen ja piti silmiään kiinni. Hän koki tässä ja nyt tappionsa. Eero olisi voittaja. Mutta kun Oonan läpi kulki tuhannet ja taas tuhannet hyvänolonaallot hän tunsi olevansa tasavertoinen Eeron kanssa. Hänkin oli voittaja.
Oonan syvältä kumpuavat huudahdukset saivat Eeron intohimon äärilleen ja hän työntyi lujemmin kohti voittoa. Pojan kasvot vääristyivät ja sormet pusersivat tytön ranteita kun hän tavoitteli päämääräänsä. Viimein Eero saavutti hekumallisen huippunsa ja lysähti huohottaen kiivaasti Oonan päälle. Tämä makasi hiljaa ja työnsi sormensa pojan hiuksiin.
Minuutit kuluivat hiljaisuudessa ja Eero tunsi lipuvansa uneen pikkuhiljaa. Hän suukotti poskensa alla olevaa rintaa ja hymyili tuntiessaan Oonan kropan tärähtävän. Oonakin hymyili hämärässä silittäessään Eeron hiuksia.
-Sä olet suloinen voittaja, Oona kehaisi ja painoi nenänsä Eeron hiuksiin.
Niihin sanoihin oli pojan helppo nukahtaa.
Lauantaiaamuna teki mieli vain olla sängyssä koko päivän. Eero heräsi kuitenkin aikaisin, sillä edessä oli työpäivä. Eilen oli tullut futiksessa tappio, mutta silti olo oli, kuin uudestisyntyneellä. Silmät kiinni hymyillen Eero ojensi kättään Oonaan päin ja odotti, milloin tuuhea hiuspehko osuisi sormiinsa. Se ei osunut, sillä Oonan paikka oli tyhjä. Eeron silmät rävähtivät auki ja hän näki, että hänen vieressään ei todella ollut ketään. Vain pieniä veripisaroita lakanalla oli muistuttamassa viime öisestä..
Oona oli siis ollut neitsyt. Eero tunsi häpeää muistellessaan omaa rajuuttaan ja epätunteikkuuttaan. Oona oli ollut vain kohde, johon purkaa kaikki adrenaliini. Toisaalta olihan tyttö itse tullut vapaaehtoisesti ja ihan oma-alotteisesti Eeron reviirille. Olisin mä silti voinut olla hellämpi ja rakastavampi, Eero kurtisti kulmiaan ja nousi ylös. Rakastavampi..?,mutta eihän Eero rakastanut Oonaa.
Tyttö istui olohuoneessa sohvalla ja katseli kaukaisuuteen. Mitä mä menin tekemään? Oona kyseli itseltään ja katsoi omaa alaruumistaan. Näkyikö se ulospäin, ettei ollut enää neitsyt?! Oonan kroppa näytti kyllä ihan samalta, kuin ennenkin, mutta mieli oli muuttunut. Hänen täytyi myöntää, että Eero oli ollut kovakourainen, mutta silti ajatus pojasta sai Oonan ihon kananlihalle.
-Huomenta, suihkunraikas Eero sanoi tullessaan olohuoneeseen.
-Huomenta, Oona vastasi ja punastui.
Ei, tämä ei ole normaalia, Oona laski katseensa ja toivoi, ettei Eero katsonut. Eero katsoi ja hänen kasvoilleen levisi hellä hymy.
Oonaa nolotti - voi pikkuista.
-Miten sun yö meni? Eero kysyi hyväntuulisesti ja istui Oonan viereen.
Oonan silmät kimmahtivat Eeroon - ihan, kuin tämä ei muistaisi miten yö oli mennyt..
-Siis loppuyö.., saitko sä nukuttua? Eero virnisti.
-Sain, Oona sanoi rehellisesti.
-Hyvä niin, Eero sanoi hiljaa ja ojensi kätensä Oonaa kohti.
Anteeksi pitäisi pyytää, mutta miten?!
-Mä.., mul on kohta työt, Eero sanoi ja puristi Oonan kättä.
-Sitä ennen mä haluisin tietää, et oletko sä vihainen? Eero nosti pelokkaana katseensa Oonaan ja odotti tämän vihanpurkausta.
Oona pudisti päätään ja katsoi Eeron ja hänen yhteenliittyneitä käsiä.
-En ole vihainen, Oona sanoi totuudenmukaisesti.
-Mä en ollut ihan oma itseni, Eero mumisi ja siirtyi likemmäs tyttöä.
-Mun ei ollut tarkoitus tehdä sitä niin.., niin lujasti, Eero painoi katseensa ja sulki silmänsä.
Se olisi pahinta jos Oona alkaisi vaikkapa itkeä, sillä poika ei kestänyt tytön kyyneliä.
-Et sä, Oona sanoi nopeasti.
Ei hän saisi näyttää niin pelkurilta, että Eeron pitäisi itseään syyttää.
-Siis musta se oli.., kivaa, Oona hymyili pienesti.
Eero väläytti hymyn ja heidän välilleen laskeutui hiljaisuus.
Eeron sormi silitti Oonan kämmentä ja Oonan silmät siirtyivät pojan silmistä tämän huuliin. Eero tuijotti takaisin yhtä intiimisti ja ojensi toisen kätensä tytön ympäri.
-Mullakin oli kivaa, Eero mumisi ja veti Oonan likelleen.
-Tosi kivaa.
Oona tuoksui hyvälle. Ehkäpä vaniljalle ja jotenkin niin kesälle. Eero piti tyttöä rintaansa vasten ja tunsi sydämensä jättävän yhden lyönnin välistä. Oliko hän rakastumassa Oonaan?! Oonan kädet kiertyivät pojan kaulaan ja Oona etsi huulillaan Eeron kaulaa. Poika sai nopeasti Oonan hullaantumaan ja unohtamaan ujoutensa tätä kohtaan. Eero nauroi hiljaa, kun Oona puraisi tätä hellästi korvan alapuolelta.
-Älähän nyt. Mun pitää mennä töihin kohta.., Eero varoitteli ja työnsi Oonaa kauemmas.
-Vaikka musta olisi kiva pitää vapaapäivä, hän sanoi ja katsoi Oonaa niin tiiviisti, että tytön läpi kävi puistaus.
-Sä olet kaunis, Eero sanoi ja katsoi silmät sumentuen Oonaa.
Yhtäkkiä Eerolla ei ollutkaan kiire. Tämä kaatoi Oonan alleen sohvalla ja tunsi äkkiä uudenlaista halua. Hän halusi näyttää Oonalle, ettei ollut mikään väkivaltainen luonne. Hän halusi koskettaa hellästi.
-Oona mä.., Eero sanoi katkonaisesti ja piti tytön kasvoja kämmeniensä välissä.
Pojan mieleen palautui tuskallisella tavalla se, mitä oli tapahtunut viime yönä. Hän halusi Oonaa enemmän, kuin mitään muuta.
-Eero sun pitää mennä töihin, Oona muistutti, kun poika suuteli hänen kaulaansa kiihkeästi ja antoi käsilleen luvan tunnustella Oonan vartaloa.
-Kuulitko, Oona sanoi lujemmin ja tarttui Eeron ranteisiin pysäyttäen pojan aikeet.
Oona toivoi, että Eero sanoisi huit hait töilleen ja jatkaisi siitä, mihin Oona hänet jätti, mutta poika nyökkäsi ja huokasi raskaasti.
-Sä olet oikeassa, hän sanoi ja nousi ylös hitaasti.
Oonakin nousi ja oikaisi Eeron ruttuun menneen paidan. Mähän käyttäydyn, kuin joku uskollinen vaimo! Oona puraisi huultaan ja astui kauemmas pojasta. Eero ei ajatellut niin vaan oli hyvillään, että Oonakin tahtoi vielä koskettaa häntä.
-Nähdään iltapäivällä, Eero sanoi ja kaappasi Oonan halaukseen.
-Nähdään, Oona huokasi ja painoi päänsä tiukasti Eeron rintakehään.
Olisipa jo iltapäivä!
Oona siivosi kämpän, aloittaen Eeron sängyn lakanoista ja pesi jopa ikkunatkin. Ylpeänä itseensä, hän päätti lähteä kauppaan ostamaan jäätelöä palkaksi. Ulkona oli harmaa ilma. Vettä sataa tihuutti ja Oona huokasi - miksei aina voinut paistaa aurinko? Sisällä kiskassa Oonan kasvoille levisi jännittynyt hymy, sillä hän näkisi Eeron..
No mitä siitä? Miksi se häntä niin paljon jännitti ja kiinnosti?! Jäätelö se nyt pitäisi enemmän kiinnostaa..
Eero istui kassan ääressä ja katsoi huvittuneena Marikaan. Tyttö nojasi tiskiin niin, että rinnat olivat pulpahtaa kaula-aukosta ulos.
-Mut yksi aski vain? Marika hymyili ja räpytti silmiään.
-Onkos papereita? Eero virnisti ja oli hyvillään, että sai olla tytön niskan päällä.
Eero oli vanhempi, kuin Marika ja nyt siitä oli tosissaan iloa.
-Siis mä olen melkein 18, Marika sanoi ja suipisti täydellisesti maalattua suutaan.
Eero räpäytti silmiään. Oliko Marika aina ollut yhtä nukkemainen? Oliko tyttö aina käyttänyt tuollaisia vaatteita ja meikkejä? Hyi hitto..
-Se melkein merkitsee aika paljon, Eero huomautti kuivasti ja nojasi tuolissaan taaksepäin.
-Etkö sä oikeesti myy mulle tupakkia? Marika kysyi ja nyrpisti nenäänsä.
Eero pudisti päätään katsomattakaan tyttöä, jolla oli palaa käämit.
-No hei. Ei voi mitään, mut kyl mä jostain saan tupakkia, Marika sanoi kehräävästi ja nykäisi paitaansa vielä vähän alemmas.
Eeroa se ei lainkaan liikuttanut.
-Varmasti saat, poika sanoi ystävällisesti ja hymyili leveästi ärsyttääkseen Marikaa.
-Niin, kun joissain paikoissa ollaan niin tarkkoja ja nipoja, Marika hymyili ivallisesti.
Eero purskahti nauruun ja katsoi silmät sirrillään vihasta tärisevää Marikaa.
-Mene jo, sun taakse kertyy jonoa, Eero nauroi ja taputti Marikaa olalle.
Tyttö vilkaisi taakseen ja näki siellä Oonan. Pikku harakka, Marika virnisti häijysti ja suukotti Eeron poskea.
-Nähdään, tyttö liversi ja meni lanteitaan keikuttaen matkoihinsa.
Eero hymähti ja kääntyi seuraavan asiakkaan puoleen. Nyt hän vasta huomasi Oonan. Sydän löi raskaasti ja hänen teki mieli koskettaa Oonan märkiä hiuksia ja sadepisaroiden kastelemaa nenää, mutta Oona oli niin jäätävän näköinen, että Eero päätti jättää väliin.
-Moi, Eero sanoi lempeästi.
Oona asetti jäätelöt liukuhihnalle ja tuijotti kulmat kurtussa niitä.
-Mikä nyt? Eero kysyi ja tunsi ärtymystä Marikaa kohtaan enemmän, kuin koskaan.
Oona ei puhunut mitään, vilkaisi vain Eeroa ja heitti kolikot kassalle. Odottamatta, että Eero antaisi takaisin rahaa Oona sieppasi jäätelöt ja meni matkoihinsa jättäen jälkeensä tutun vaniljaisen tuoksun. Eero katsoi tytön perään ja tunsi itsensä väsyneeksi ja surulliseksi. Oonan silmät olivat tihkuneet vihaa, inhoa ja surua. Eeron käsi puristi muutamaa kolikkoa nyrkissä niin, että niistä jäi valkoisia jälkiä hänen käteensä. Hänen teki mieli hirttää joku.., mieluiten Marika.
Oona juoksi ulos ja tunsi vesipisaroiden tanssivan ihollaan. Nyt hän pystyi itkeä, sillä kukaan ei huomaisi kyyneliä sadepisaroilta. Eero oli maailman iljettävin sika ja hyväksikäyttäjä! Oonaa heikotti ja hän hoiperteli puistoon. Olo oli petetty, hyväksikäytetty ja saastainen. Miksi mä menin tekemään niin paljon virheitä?! Oona mietti tuntiessaan jonkin vahvan ja suuren puristavan sydäntään kasaan. Mä meinasin jopa luottaa Eeroon! Oonan silmäluomien alta karkasi taas kyyneliä ja hän puristi kätensä nyrkkiin. Eero oli tehnyt hänelle halpamaisen tempun! Ei edes päivää siitä, kun hän oli vienyt Oonan neitsyyden ja nyt hän pelaili Marikan kanssa työpaikalla.
-Mä vihaan sitä, Oona kuiskasi sateeseen ja halusi kostaa Eerolla ja Marikalle ja koko maailmalle.
Hän halusi kuolla.
Oonaa oksetti ja hän oksensikin penkin viereen. Sade pilasi jäätelöt ja ne jäivät penkille sulamaan. Oona nousi täriseville jaloilleen ja lähti kävelemään kohti keskustaa - kotiin hän ei menisi, vaikka maksettaisi. Hän ei kestäisi Eeron pilkallista naurua ja ivallisesti hymyilevää Marikaa. Hän ei kestäisi..
Tuntiessaan itkun loppuvan Oona tajusi syyttää itseään. Hän oli mennyt Eeron luokse ja tavallaan houkutellut poikaa seksiin. Tarkoittiko se sitä, että he rakastaisivat loppuelämän toisiaan. Enhän mä rakastakaan Eeroa ja se vielä vähemmän mua, Oona puraisi huultaan ja veti paitaansa paremmin peitoksi, sillä tytön läpi kävi kylmät väreet. Ei epäilystäkään, etteikö Oona olisi rakastunut Eeroon. Tytön piti myöntää se itselleen nyt, että haaveili rakkaudesta tuon komean jalkapallopojan kanssa. Ajatuskin Eerosta sai jonkin lämpimän hyrräämään Oonan sydämen tienoille, mutta nyt se lämmin oli poissa ja tilalla oli vain katkeruus ja suru. Eero oli pettänyt häntä. No oliko hän luvannut rakastaa Oonaa? Ehkä Oona oli vain Marikan korvike. Ajatus sai Oonan sisimässä aikaan niin suurta vihaa ja inhoa, että hän oksensi tien viereen. Että mä vihaan elämää, Oona ajatteli välittämättä sateesta taikka kylmästä. Ajatuksissa pyöri vain Eeron nauru, kun Marika nojasi tissit pystyssä tiskiin.
-@!#$, Oona sanoi ja purskahti lohduttomaan itkuun.
Jo ennen, kuin astui sisään, Eero tiesi että Oona ei ollut siellä. Hän katseli vasta siivottua kämppää ja ei tiennyt, mitä tehdä. Oona oli lähtenyt. Eero meni Oonan huoneeseen ja istahti tämän sängylle. Silmät kiersivät seinillä ja osuivat pöydälle, jossa oli kuvia tytön perheestä. Eero nousi ylös ja istui pöydän ääreen. Sormiin tarttui Oonan äidin kuva. Eero tunsi sääliä Oonaa kohtaan ja hänen teki mieli puristaa tyttö syliin ja pitää siinä kauan, mutta Oona oli jossain.. Olisi kauheaa menettää joku niin läheinen ihminen, Eero mietti ja laittoi kuvan takaisin - Oona oli vahva, koska oli selviytynyt niin hyvin. Eero otti Oonan kultaisen sydänriipuksen käteensä ja laittoi sen takaisin. Hän halusi tietää Oonasta lisää. Hän halusi tuntea Oonan paremmin. Hitaasti hänen katseensa siirtyi kirjoituspöydän laatikoihin. Ne eivät olleet lukollisia laatikoita ja Eero veti ylimmäisen auki. Vanhoja kirjeitä, valokuvia ja muuta krääsää. Eero nosti pöydälle päällimmäiset tavarat ja sai käsiinsä päiväkirjan. Hellä hymy nousi pojan komeille kasvoille - Oona kirjoitti päiväkirjaa. Eero ei lukenut sitä ja oli laittamassa sitä pois, kun yllättäen sivujen välistä tippui jotain. Valokuva. Pojan uteliaisuus voitti ja hän otti kuvan sormiensa väliin. Tuntiessaan oman kuvansa Eero tunsi jotain kihelmöivää vatsassaan ja jotain kuplivaa rinnassaan. Miksi Oonalla oli hänen kuva päiväkirjansa välissä? Välittikö Oona Eerosta oikeasti, vaikka ei hymyillytkään koskaan kunnolla pojalle. Eeron sormet tärisivät, kun hän työnsi kuvan päiväkirjan väliin. Hän ei tiennyt, mistä välistä kuva oli tipahtanut tai mistä Oona oli sen saanut, mutta sillä ei ollut mitään väliä. Oonalla oli Eeron kuva päiväkirjan välissään ja se oli jotain.., sanoinkuvaamatonta.
Eero ei enää kestänyt odottamista. Oona oli ollut jo kolme tuntia poissa kotoa. Tuskaisen tietoisena siitä, että Oona luuli Eeron olevan "naistenmies", poika puki takin päälleen, sieppasi avainnipun lipastolta ja lähti etsimään Oonaa. Välillä Eeron mielessä käväisi kiukku ja turhautuneisuus. Mitä hemmettiä Oona oikein kuvitteli? Luuliko tyttö, että Eero flirttaisi tytölle, jota oli alkanut inhota ja varsinkaan sellaisen yön jälkeen, minkä oli Oonan kanssa viettänyt. Voisiko Oona olla niin typerä? Eero ajeli pitkin katuja ja kujia löytämättä jälkeäkään Oonasta. Lopulta hän oli aivan uuvuksissa ja väsynyt, koska oli mielestään tutkinut kaikki mahdolliset paikat, missä tyttö saattoi olella. Satoi rankasti ja ilma oli yhtä harmaata massaa, mutta lopulta Eero huomasi Oonan, kun tämä istui penkillä pää painuksissa kauempana leikkipuiston luona. Pojan läpi kävi helpotuksen huokaus ja hänen teki mieli rynnätä heti Oonan luokse, mutta hän tiesi että oli edettävä hitaasti ja rauhallisesti. Poika sammutti auton hyvän matkan päähän ja astui viileään sateeseen. Hän katseli Oonaa kauempaa ja näky oli niin surullinen, että Eero nielaisi. Miksi Oona näytti niin hauraalta ja surulliselta? Aivan, kuin tämä todella välittäisi Eerosta..
-Täällähän sä olet, poika totesi ja istui penkille Oonan viereen huolimatta siitä, että housut kastuivat.
Oona ei reagoinut mitenkään vaan tuijotti maahan.
-Sun varmaan kannattaisi tulla kotiin.., voi tulla kuumetta, Eero puheli, kuin olisi säästä puhunut.
Oona oli vaiti ja niiskutti vain välillä. Nuha oli tainnut jos iskeä.
-Tuletko sä? Eero kysyi.
-Vai pitääkö mun hinata sut?
Oona käänsi vihdoin katseena Eeroon ja tytön kasvoilla oli täysi vihan ja inhon sekoitus. Tämän silmät olivat täyttä jäätä ja Eero huokaisi. Tästä tulisi vaikeaa..
-Kyl mä kotiin voisin mennä, Oona sanoi painottaen sanaa: kotiin.
-No tule sitten, Eero hymyili lämpimästi ja ojensi kätensä.
Oona vilkaisi kättä inhoten ja nousi ylös.
-Mä tilaan taksin, tyttö sanoi hiljaa.
-Ei kannata, kun mä olen autolla, Eero huomautti noustessaan ylös.
-Mut sä menet kotiis ja mä kotiini, Oona tiuskaisi.
Eero kohotti kulmiaan.
-Eli? Poika kysyi ja työnsi kädet taskuihinsa.
-Mä muutan takaisin kotiin, Oona sanoi huulet täristen.
Eero hämmentyi ja astui likemmäs Oonaa.
-Älä nyt tollaisia puhu, poika naurahti huolissaan.
Oona katsoi varoittvasti poikaa, kun tämä yritti koskettaa häntä.
-Miksi? Eero kysyi ja heidän välilleen laskeutui jäinen hiljaisuus.
Eeroa paleli muutenkin. Sade oli ihmeellisen kylmää ja Oona oli saatava sisään, ennen kuin se jäätyisi kokonaan.
-Mä en voi asua täällä, Oona sanoi kolkosti ja kääntyi ympäri lähteäkseen pois.
Se oli Eerolle liikaa. Hän nappasi Oonan syliinsa ja rupesi raahaamaan tätä autolleen.
Oona ei sätkinyt eikä pistänyt hanttiin, mikä ihmetytti Eeroa.
-Mä en enää ihmettele mitään, Oona sanoi Eeron sylissä.
-Mä en enää ihmettele sun kaappaamista, mutta sen mä sanon, et mä en ikina anna sulle tätä anteeksi, Oonan ääni särkyi.
Eero puri hampaitaan yhteen, aukaisi auton oven ja laski Oonan istuimelle. Hän tunsi jonkin ison ja inhottavan tunteen puristavan sydäntään.
-Puhutaan kotona, poika murahti ja sulki oven.
Pian hän istui kuitenkin omalla paikallaan ja käynnisti auton.
Oonan mielessä liikkui tuhat ja sata solvausta, mitä hän olisi halunnut syytää Eerolle, mutta jonkun ihmeen kaupalla hän sai suunsa pidettyä kiinni. Hän katseli mielenosoituksellisesti ulos ikkunasta ja oli salaa hyvillään auton lämmityksestä. Paha mieli oli muuttunut silkaksi vihaksi ja se auttoi tyttöä pitämään kyyneleet piilossa.
-Mä ymmärrän sua, Eero sanoi pitkän hiljaisuuden jälkeen ja vilkaisi Oonaa.
-Mutta se mitä sä näit ei ollut sitä, miltä se näytti.
Pojan ääni kuulosti vilpittömältä, mutta Oona oli oppinut, että pojatkin osasivat näytellä.
-Vanha vitsi, Oona tokaisi ja naputti polveaan sormellaan.
-Ihan oikeasti, Eero sanoi hiljaa ja siirsi kätensä Oonan polvelle.
-Usko mua.
Oona katsoi kättä, joka lämmitti mukavasti hänen polveaan ja sydän halusi uskoa, mutta aivot sanoivat vastaan.
-No mitä ihmettä se mua kiinnostaa mitä sä sen hutsun kanssa teet? Oona kivahti ja työnsi Eeron käden pois.
-Vai kuvittelitko sä, että mä tunnen jotain muutakin sua kohtaan, kuin inhoa?
Eero huokasi ja siirsi huomionsa tiehen. Oona halusi olla jäätävä ja pelinainen, mutta se oli ainakin totta, että Eero tunsi jotain muuta Oonaa kohtaan, kuin inhoa.
-Mä en haluu, et sä ajattelet musta halpamaisesti..
-Mutta kun ajattelen, Oona sanoi terävästi.
-Mä en ole mikään yhden illan kaveri, Eero sanoi kuivasti ja pysähtyi liikennevaloihin.
Oona nauroi halveksuen.
-Ei siltä näytä, tyttö tokaisi.
-Itse asiassa mä vihaan Marikaa tällä hetkellä tosi lujasti, Eero sanoi sydämestään.
-Ai kun se rupesi suukottelemaan väärässä paikassa ja ajassa? Oona sanoi kylmästi.
-Säkin käsität kaiken siten, miten on helpointa ja tyhmintä, Eero sanoi lujasti ja katsoi kulmiensa alta Oonaa.
-Ajattelisit kerrankin oikein, poika huusi ja painoi kaasua valojen vaihtuessa vihreiksi.
-Älä huuda mulle! Oona huusi silmät salamoiden.
-Huudanpas, Eero huusi ja väläytti hymyn.
-Sillä sun pitäisi alkaa katsoa maailmaa siten, miten aikuiset ihmiset sitä katsoo, Eero neuvoi.
-Ai mä en ole sun mielestäs aikuinen vielä, mutta silti sä panit mua, kuin huoraa! Oona kiljui.
Eero kalpeni ja puristi rattia lujasti.
-En mä niin sanonut, poika sanoi hiljaa ja tuijotti eteenpäin silmät raollaan.
-Ole itse välillä aikuinen, Oona sähähti.
Hiljaisuus oli todella epämiellyttävä ja molempien ihmisten ajatuksissa kummitteli anteeksipyytäminen.
-Sä meinaat siis lähteä? Eero tokaisi ivallisesti, kun Oona kasasi vaatteitaan sängylle.
-Joo, must on ehkä parempi niin, Oona tiuskahti.
Hän tiesi käyttäytyvänsä lapsellisesti ja naurettavasti. Mitä sitten, jos Eerolla ja Marikalla oli suhde? Oonan ja Eeron välillä ei ollut yhtikäs mitään, mutta Oona otti itseensä, kun Eero flirttasi Marikan kanssa. Oona tiesi näyttävänsä lapselta ja idiootilta Eeron silmissä, mutta oliko silläkään mitään väliä? Hehän inhosivat toisiaan. Tai Eero ainakin inhoaa mua, Oona mietti ja laskosteli farkut siistiin pinoon. Mä taidan olla retkahtanut Eeroon.., tai ainakin olin, Oonan poskille kohosi kiukun, ihastuneisuuden ja häpeän puna. Hän mietti tunteitaan tuota poikaa kohtaan. Sivusilmällä vilkaisten hän näki edelleen Eeron skandinaavisen komeuden ja tunsi jotain jännää sisimmässään, mutta ajatus pojan törkeydestä ei vetänyt veroja. Olisi edes odottanut pari päivää, ennenkuin liehitteli Marikaa. Olisi antanut mulle aikaa selvitä, Oonan päässä alkoi kivistää ja suussa tuntui paha maku.
-Mitä sä luulet, et sun porukat sanoo? Siis Mika ja isäs? Eero kysyi ja asteli huoneeseen varmasti.
-Mitähän mieltä ne on? Eero heittäytyi Oonan sängylle ja katsoi kulmat koholla Oonan pakkauspuuhia.
-En tiedä, Oona kivahti.
Eero hykerteli ja asettui mukavammin makaamaan.
-Älä viitsi hei, hän sanoi sitten tosissaan ja otti Oonaa käsistä kiinni, kun tämä oli asettamassa punaista toppia pinon päällimäiseksi.
Oona viritti kasvoilleen kylmän ilmeen, joka oli tilanteeseen nähden yllättävän hankalaa, mikä saattoi johtua tietysti rankasta päivästä tai sitten Eeron kauniista silmistä ja niiden anelevasta katseesta.
-En mä haluu olla teidän tiellä, Oona sanoi kopeasti ja veti kätensä vapaiksi.
-Meidän tiellä? Eero toisti ja otti Oonan pinoamasta kasasta kuluneen ja vanhan mikki t-paidan.
-Mitä sä tuolla tarkoitat?
Oona huokasi teennäisesti ja katsoi myrkyllisesti Eeroa.
-Sä et taida tajuta mitään, tyttö sanoi koppavasti.
Eero katsoi tätä hymyillen itsekseen. Hänen teki mieli rutistaa Oona syliin ja sanoa kaikki, mitä tunsi tätä kohtaan. Hän tiesi, että Oona tunsi samoin häntä itseään kohtaan, mutta tyttö yritti hämätä - sekä itseään, että Eeroa. Jos se oli sattunut Oonaan niin syvälle, että Eero oli nauranut Marikalle, tilanteen täytyi olla vakavan puoleinen. Oonalla täytyi olla tunteita. Harmi, että ne tunteet olivat käyneet kuluneen päivän aikana viileimmiksi..
-Johan mä sanoin, et mua ei voisi vähempää kiinnostaa Marika, Eero naurahti ja katsoi tutkivasti Oonaa.
-Marikaa kai sä tarkoitit?
Pojan ääni oli vilpitön ja Oona tunsi pientä toivonkipinää rinnassaan. Hän haluaisi niin Eeron välittävän hänestä muutenkin, kuin yksinäisinä iltoina.
-Sitäpä sitä, Oona tuhahti ja nousi nopeasti ylös.
-Ei kiskassa tarvii enää kuherrella, kun on kämpässäkin tilaa, Oona poistui huoneesta ja palasi pian täyden sylin kanssa vaatteita.
Tytön kulmat olivat kurtussa ja poskilla hienoinen puna. Eero ei tiennyt johtuiko tämä puna kiukusta vai häpeästä, jota Oona takuulla tunsi. Tämähän oli paljastanut tuntemuksensa Eeroa kohtaan ikäänkuin vahingossa.
-En mä Marikan kanssa kuhertele, Eero sanoi vakavasti ja nousi istumaan.
-Kun on paljon kiinnostavimpia ihmisiä lähempänäkin.
Pojan silmät tuikahtivat kiusoittelevasti, kun tämä nojasi seinään ja antoi silmiensä levätä Oonassa.
-Lopeta toi vaatteiden veivaaminen, hän sanoi ja purskahti nauruun.
-Sul menee loppuilta, kun sä pistät niitä takaisin, Eero virnisti söpösti ja tökkäsi mikkipaidan takaisin pinoon sellaisella voimalla, että koko pino kaatui.
-Oho, poika sanoi nauraen ja nousi seisomaan.
-Syötkö sä, jos mä teen jotain ruokaa? Hän kysyi.
Oona katsoi kaadettua ja pilalle myllättyä vaatepinoa ja tunsi kiukun kasvavan. Eero ei saisi periksi. Eero ei saisi luulla, että Oona oli kiinnostunut hänestä. Tai siis hän ei saisi saada sitä selville..
-En mä syö, Oona sanoi ja kääntyi Eeron puoleen.
-Ja sä voisit mennä @!#$ siitä häiritsemästä, Oona kirkaisi ja puristi käsiä nyrkkiin.
Eero vain hymyili tyynesti ja kaappasi Oonan syliinsä. Oona ei ollut uskoa tätä todeksi, kun Eero nosti hänet olalleen, kuin perunasäkin ja kantoi olohuoneeseen. Oona tunsi pojan vahvat käsivarret jalkojensa ympärillä ja haistoi pojan tuoksun nenässään. Eero laski hänet varoen sohvalle ja istui sitten tämän viereen.
-Kuuleppas nyt, Eero sanoi, kuin opettaja, jolla oli muuta asiaa, kuin ilmoitus tunnin vapautuksesta.
-Mehän selvitetään tämä. Sä saat sanoa, mikä sua riivaa niin mä voin vähän katsoo, et voinks mä tehdä jotain sen hyväksi, Eero sanoi ja katsoi pää kallellaan Oonaa.
Oonaa nauratti, itketti, suututti ja taas nauratti. Eero oli niin mahdottoman söpö ja ihana ja hellyttävä. Mutta samalla se oli maailman turhamaisin jätkä.
-Ei mua mikään vaivaa, Oona sanoi ja tekaisi hymyn kasvoilleen.
-Kaikki on okei, hän sanoi väsyneesti.
Eero otti Oonan kasvot käsiensä väliin ja siveli peukaloillaan tämän poskia.
-Oletsä ihan varma? Miks sä sit pakkaat täyttä häkää, kuin evakkoon oltaisiin lähdössä? Eero kysyi ja kurtisti kulmiaan.
Oona nielaisi. Mitä himputtia hän nyt sanoisi?! Mä näin, kun sä pelehdit sen pellen kanssa ja kun mä luulin, et sä rakastat mua etkä sitä. No joopajoo..
-Mulla on kai ikävä kaikkia mun kavereita ja isää ja Mikaa, Oona huokasi ja virnisti sitten typerästi.
-Ahaa, Eero sanoi kiinnostuneesti ja nyökytti innokkaasti päätään.
-Siitähän tämä kaikki johtuikin.. Aivan, Eero sanoi silmät ammollaan ja haltioitunut ilme komeilla kasvoillaan.
-Kas kun mä en heti hoksannut.
Oona aikoi ensin ruveta jäkättämään, mutta oli kai liian väsynyt. Hän purskahti nauruun ja iski Eeroa vatsaan.
-Sä olet niin tyhmä, hän sanoi nauraessaan ja oli enemmän, kuin mielissään, kun Eeron kasvoilla kävi aito ja niin tuttu Eeromainen hymy.
Onneksi oli taas rauha maassa ja ihmisillä hyvä tahto. Eero oli hymyillen poikamaista hymyä auttanut Oonaa laittelemaan vaatteita takaisin kaappiin. Oonaa oli alkuun hävettänyt koko jupakka, mutta nyt hänkin jo kikatteli ajatellessaan tilannetta. Mitä sitten, vaikka Eeroa ei ehkä kiinnostanutkaan hän? Olihan hän silti hyvä kaveri.., vaikka se tuntui aika pieneltä Oonan mielestä, sillä hän oli tietty suuruudenhullu.
Oli taasen viikonloppu. Tämä viikonloppu oli oikeastaan aika erikoinen, sillä Eero toi kotiinsa vieraita. Joukkuefrendejä ja niiden kavereita. Oona tunsi olonsa aika ulkopuoliseksi, kun olohuoneesta kuului naurua ja puheensorinaa. Hän lekotteli sängyllään ja piirteli päiväkirjaansa kukkasia. Eero aikoi siis bailata - ottaisi nyt edes Oonan mukaan. Tuntiessaan olonsa hylkiöksi Oona nousi ylös ja venytteli makeasti. Hän varmisti, että vaatteet ja hiukset olivat jotenkuten järjestyksessä ja valmistautui tutustumaan seksikkäisiin futaajiin.
-Ai sä olit kotona? Eero hymyili, kun Oona astui olohuoneeseen.
Oona vain nyökkäsi ja silmäili vieraita. Paikalla oli muutama tyttökin. Ehkäpä.., ei kai joku ollut Eeron tyttöystävä.
-Mun varmaan pitäisi esitellä näitä vähän, Eero virnisti ja taputti lähimmäistä kundia olalle.
-Toi hyypiö on Oona. Mun kämppis, hän osoitti Oonaa ja jatkoi:
-Ja tämä on tässä Matias, Eero sanoi ja löi poikaa olalle, jolla oli oranssinruskea ja omalla tavalla persoonallinen kampaus.
Naisellisesta tyylistään päätellen Matias oli oikea mallipoika. Hieman liian tiukat mustat pillit ja kauluspaita saivat pojan näyttämään hintihköltä. Matias kuitenkin hymyili leveästi ja nyökkäsi Oonalle.
-Hän on Matiaksen "ystävä" Riikka, Eero sanoi ja osoitti sormella sohvalla istuvaa tyttöä.
Oona hymyili kauniille tytölle, joka heilautti kättään virnistäen, ja unohti ajatuksen Matiaksen homoudesta.
-Mä oon Teija, Riikan vieressä istuva plondi sanoi ja hymyili.
-Moi, Oona sanoi ja katsoi uteliaasti seuraavaa poikaa.
-Alex, poika sanoi ja katsoi Oonaa päästä varpaisiin aika tiiviisti.
Alexin mustat hiukset olivat todella pikimustat ja hänen leuassa kasvoi pieni tupsuparta. Kun poika hymyili - paljastui lunta valkoisemmat hampaat. Komea, Oona ajatteli ja hymyili nätisti pojalle.
-Nuo on sitten Asko ja Esko, Eero hymähti ja nyökäytti päätään kahta poikaa kohti, jotka olivat täsmälleen toistensa peilikuvia.
Pojilla oli samanlaiset ruskeat hiukset ja jopa molempien leuassa oli pieni kolo.
-Mä oon oikeesti Anssi, mutta.., poika, jolla oli valkoinen t-paita huokasi ja mulkaisi teeskennellyn vihaisesti Eeroa, joka vain nauroi.
Oona hymyili pojille ja kääntyi katsomaan vielä viimeistä tyttöä. Tällä oli punaiset, vyötärölle asti ylettyvät kiharat ja silmissä oli pistävä katse. Oonaa puistatti katsoa tyttöä, mutta kun tämä sanoi nimensä (Susanna) kuului hänen suustaan hento ääni.
Jännä tyttö, Oona ajatteli ja katsoi vielä kaikkia hymyillen, kuin varmistaakseen, että kukaan ei ajatellut häntä töykeäksi.
-Oona on melkoinen talon emäntä, Eero sanoi muille ja istahti sohvalle.
-Aika söötti sellainen, Alex sanoi hiljaa, mutta silti tarpeeksi kuuluvasti.
-Älä yritäkään, Eero uhkasi ja tönäisi Alexia kyynärpäällään.
Oonaa nolotti ja hän pyöritti silmiään paljoapuhuvasti.
-Tommosia ne on aina, Teija huokasi myötätuntoisesti Oonalle ja nousi sohvalta ylös.
-Jos sä kerran olet talon emäntä, niin auttaisitko mua niiden pitsojen kanssa?
-Mä en ole tän talon emäntä, mutta autan sua oikeen mielelläni, Oona virnisti.
-Ei me tarvita emäntää täällä, hän jatkoi ja käveli Teijan kanssa keittiökulmaukseen.
-Sillä isäntä hoitaa ne emännänkin hommat.
Teija nauroi iloisesti ja Oona huomasi pitävänsä tytön mantelinmuotoisista silmistä ja vilpittömästä luonteesta.
Eero naurahti kuullessaan Oonan laukaisun. Tottahan se oli - häneltä kävi niin taloustyöt, kuin muutkin.
-Varmaan sisukas misu, Alex sanoi Eerolle.
Onneksi muut eivät kuulleet, sillä kaikki olivat alkaneet jutella taas omiaan.
-Tarpeeksi, Eero virnisti ja istahti sohvalle.
Anssi lähti hakemaan autoltaan juomisia ja Esko livuttatui tyttöjen ja Matiaksen seuraan.
Eero piti kaikista ystävistään. Esko ja Anssi pelasivat samassa joukkueessa, kuin hän. Alex oli kouluajoilta tuttu, kuten Teija ja Susannakin. Matias oli nyt vain ollut samoihin aikoihin autokoulussa ja heistä oli tullut ystäviä. Riikkaan hän oli tutustunut Matiaksen kautta. Kaikki olivat kuitenkin yhtälailla tärkeitä. Alexin kanssa Eero silti vietti eniten aikaa.
-Vai että kämppiksiä.., Alex sanoi hieroskellen ja suuntasi silmänsä keittiönurkkaukseen, missä Oona nauroi jollekkin asialle Teijan kanssa pitsojen kimpussa.
-Paljollako lähtee? Hän kysyi Eerolta.
-Mitä? Eero kysyi ja katsoi myös tyttöjä.
Oona oli kaunis ja haluttava tyttö, mutta Eeron piti olla kärsivällinen. Oona ei halunnut tässä vaiheessa paljastaa tunteitaan Eerolle, joka jaksoi kyllä odottaa..
-Mähän voisin pokata sen.., paljonko sillä olikaan ikää? Pojan kasvoilla käväisi ovela ilme.
-Älä kuvittelekkaan, Eero nauroi ja veti Alexia korvasta.
-Oona ei ikinä suostuis sun kanssa sänkyyn. Se on aika valikoiva mimmi, Eeron rinta pörhistyi ylpeydestä, kun hän muisti, miten Oona oli antautunut hänelle.
Vain yksin hänelle.
-Mä osaan suostutella, Alex sanoi ja iski silmää Eerolle.
-Sä et tule saamaan Oonaa. Usko mua, Eero puhui täydestä sydämestään ja katsoi hellästi Teijan kanssa hääräilevää Oonaa.
-Sähän olet varma, Alex virnisti.
-Lyödäänkö veto?
Eero pyöritti päätään hymyillen.
-Se riittää, et sä uskot mua. En mä sulta rahaa viitsi viedä kaiken lisäksi.., hän sanoi ja hänen silmänsä siristyivät hänen hymyillessään.
-"Kaiken lisäksi"? Ai säkö se aiot tuon mimmin viedä? Alex naurahti.
-Varo vaan. Se on vielä vapaa, hän sanoi ja nousi ylös.
Eero katsoi varoittavasti Alexia.
-Varo vaan itse! Oonaan sä et koske, hän sanoi topakasti ja hämmästyi itsekin omaa reaktiotaan.
Jos Alex saisi Oonan.., no eihän Oona suostuisi. Eipä tietenkään.
Kulmat kurtussa hän katsoi, miten Alex liittyi Teijan ja Oonan seuraan. Hän ilmeisesti kuiskasi jotain todella huvittavaa Oonalle, koska tämä purskahti nauruun ja Teijakin kikatti. Miksi mä en saa tuota tyttöä nauramaan noin iloisesti? Eero mietti myrtyneenä ja nousi seisomaan. Ei hän aikonut vain katsoa sivusta. Hän aikoi juhlia.
-Missä se Asko viipyy? Riikka kysyi ja heilautti ruskeat hiuksensa olkansa yli.
-Mä voin käydä katsoon, Susanna hymyili ja häipyi ulos.
-Se aikoo tietenkin juoda yksin ne kaikki, Esko mylvähti ja juoksi myös ovelle.
Eero nauroi muiden mukana ja yritti liittyä Oonan, Teijan ja Alexin seuraan huomaamatta.
-Onko tässä ananasta? Alex juuri kysyi ja nojautui Oonan takaa lähemmäs pitsaa, joka oli Oonan edessä.
-Ei ole, Oona hymyili.
-Hyvä, Alex sanoi hiljaa ja oli pikkuisen liian lähellä Oonaa.
-Mä en pidä makeasta pitsassa, hän sanoi.
Oona siirtyi kauemmas pojasta, jonka kiihkeän tummat silmät viipyilivät hänen silmissään. Hän oli komea, mutta vaaleat pojat viehättivät Oonaa enemmän...
-Muuten makea kyllä maistuu, Alex virnisti ja katsoi tiiviisti Oonan huulia.
-Huomaahan tuon, jostain putkahtanut Eero sanoi ja läpsytti Alexia vatsaan.
-Silkkaa ihraa, hän kuiskasi Oonalle, jonka ihokarvat nousivat pystyyn.
Eerolla oli omituinen vaikutus Oonaan. Omituinen mutta niin värisyttävä vaikutus.
-Älä viitsi, Oona hymähti ja kosketti Eeron tiukkaa vatsaa.
-Onhan sitä ainetta jopa sulla, hän virnisti ja pyrähti paikalta.
Teija iski pojille silmää ja meni Oonan perässä. Alex ja Eero tuijottivat toisiaan ja molempien silmissä paistoi pelkkä taistelutahto.
-Oona pitää muuten ananaksesta, Eero naurahti ja nojasi keittiön seinään rennosti.
-Kyl mä vielä tänä iltana tiedän tarkalleen, mistä tuo tyttö eniten pitää, Alex sanoi vakuuttavasti ja Eeroa kauhistutti katsella, miten hänen ystävänsä silmissä oli niin ihmeellinen katse.
Niinkuin poika ei olisi nähnyt ruokaa sataan vuoteen, mutta yllättäen hänet työnnettiinkin puffetpöytään. Ainoa ero oli vain se, ettei Alex kuolannut.
Eeroa kismitti Alexin typerä käyttäytyminen, vaikka hän tiesi, että Alexilla oli täysi oikeus flirtata avoimesti Oonan kanssa. Eihän Oonalla ja Eerolla ollut mitään suhdetta! Alex vain teki itsestään naurettavan näköisen liimautuessaan Oonan kylkeen. Harmikseen Eero ei huomannut Oonan kasvoilla mitään inhon taikka ärtyneisyyden merkkiä. Päinvastoin tyttö oikein säteili ja nauroi Askon mauttomille vitseille, kuin ne olisi olleet maailman huvittavimpia vitsejä. Illan jatkuessa Oona alkoi jo huolestuttavasti huomata Alexin läsnäolon, minkä Eero pani mustasukkaisena merkille. Oonan katseet viipyilivät välillä Alexissa ja Eeron teki mieli huutaa. Miksei hän voinut olla yhtä tumma ja tulinen, kuin Alex. Niinpä niin.., Oona kai oli heikkona tummiin jätkiin.
-Lähdetäänkö kaupungille? Susanna kysyi unelmoivasti ja katseli muita pistävillä silmillään.
Eero kavereineen oli niitä harvoja, jotka tunsivat Susannan oikean luonteen. Tämä oli herkkä taiteilijasielu, joka osasi olla tilanteessa, kuin tilanteessa luonnollinen.
-Mä en jaksais, Teija sanoi ja nosti jalkansa sohvapöydälle.
Matias ja Riikka kuiskuttelivat jotain sohvakulmauksessa ja Anssi jaaritteli niitä typeriä vitsejä Oonalle ja Alexille. Esko, Eero ja Teija istuivat kukin tahollaan ja huokailivat tylsistyneinä.
-Mitä mieltä te ootte? Teija kysyi muilta kuivasti.
-Noi nyt ei taida kuulla meitä, Eero sanoi ja virnisti.
Alex oli juuri ottanut Oonaa poskista kiinni ja kurkisteli tämän korviin. Ilmeisesti taas niitä idiootteja vitsejä..
-Mitä? Riikka kysyi ja työnsi Matiaksen käden vatsaltaan pois.
-Että lähdetäänkö kaupungille? Esko kysyi huvittuneena.
Oonakin lakkasi nauramasta ja kääntyi katsomaan toisia pyyhkien silmistään naurun kyyneliä. Alex vilkaisi Eeroa ja iski silmää. Eero käänsi katseensa pois ja kiinnitti huomionsa muihin. Ei häntä kiinnostaisi, vaikka Oona suutelisi maata Alexin jalkojen alla.
-Ihan sama, Alex tokaisi ja nousi venytellen seisomaan.
-Lähtisitkö sä? Hän kysyi Oonalta ja hymyili leveästi.
Oona kiersi hiustupsun sormensa ympäri ja vilkaisi Eeroa. Tämä ei kiinnittänyt häneen mitään huomiota vaan jutteli Susannan, Teijan ja Eskon kanssa. Oona oli niin toivonut, että Eero olisi näyttänyt kiinnostuneemmalta.., mutta ehkä häntä ei kiinnostanut.
-No.., Oona mutisi ja siirsi katseensa Alexin tummiin silmiin.
Poika oli hassu, hauska ja söpö. Hänen kanssa oli tosi hauskaa, mutta silti Oona ei ajatellut Alexista lämpimämmin. Hauska ystävä.
-Lähde, Alex pyysi ja ojensi kätensä.
Oona ei tarttunut siihen vaan nousi itse ylös lattialta.
-No mennäänkö me vai ei? Eero kysyi yllättävän ärsyyntyneesti.
-Mennään, Susanna hymyili ja pörrötti Eeron tukkaa.
-Ei sun tarvii huutaa, tyttö nauroi ja sai Eeronkin hymyilemään.
Eeron lämmin, Susannalle tarkoitettu hymy sai Oonan mahan vääntymään nurinkurin.
Haluaisiko Oona lähteä? Ainakaan Susannan ja Eeron pehmoiluja hän ei jaksaisi katsella.
-En mä taida, Oona sanoi Alexille ja muillekkin siinä samassa.
-Tule vain, Teija hymyili.
Hän kai luuli, ettei Oona tuntenut oloaan tervetulleeksi heidän seuraan.
-Mä taidan jäädä nukkumaan, Oona hymyili nätisti.
-Älä viitsi hei. Sä voit nukkua yölläkin, Alex naurahti.
-Annetaan sen jäädä, jos se haluu, Eero sanoi ja meni eteiseen.
|