Lähettäjä: vanamo
Päivämäärä: 11.12.07 18:11:06
Rakkaustarina valitsemisesta :) kommentteja janoan, joten antakaan niitä<3
Rantojen Adonis versus Naapurin Poika
Aurinko kuumotti ihoa. Makasin vatsallani rantapyyhkeellä ja nojasin käsiini tarkkaillen lentistä pelaavia poikia. Varsinkin yhtä, jolla oli karheat, ruskeat hiukset, suklaasilmät ja täydellinen kroppa. Tuomas oli syötävänsuloinen, suosittu ja urheilullinen. Hän oli ansainnut joukkueelleen kahdeksan pistettä kymmenestä, ja hänen ympärillään pyöri kaksi tyttöä sirkuttamassa. Huokaisin osittain ärtyneenä, osittain haaveilevana. Tuomas oli naistenmies, kaikki tiesivät sen. Mutta siitä huolimatta, että hän oli murskannut tyttöjen sydämiä kuin lasia, minä oli täydellisen ja totaalisen rakastunut siihen. Minä en voinut kuvitella hurjimmissa haaveissanikaan parempaa kundia kuin se. Sitä paitsi usein huhut teini-ikäisistä naistenmiehistä olivat liioittelua. Ei Tuomaksella ollut ollut kuin korkeintaan kolme, ehkä neljä tyttöä viimeisen vuoden aikana. Tuomaksen huulet oli lumoavat ja olin varma, että vain niiltä voisi saada täydellisen suudelman. Mutta siltikään hän ei ollut huomaavinansakaan minua. Olin varmaan maailman ainoa tyttö, jota hän ei ollut ikinä edes vilkaissut. Ainoa, jolle hän ei ollut antanut sitä ihanaa hymyään, joka sai sydämeni rummuttamaan, vaikka se olikin aina tarkoitettu jollekulle muulle. Ainoa, jota hän ei ollut edes vilkaissut, ei edestä eikä takaa. Tuhahdin ja huitaisin kasvoiltani mustan hiuskiehkuran, joka oli liian lyhyt pysyäkseen korvan takana. Jotain minun olisi tehtävä, että voisin toteuttaa unelmani. Että voisin saada suudelman niiltä huulilta, jotka täyttivät pumpulinpehmeät unelmani. Olin suunnitellut kaiken valmiiksi, viimeistä piirtoa myöten. Kuvittelin ensimmäisen suudelmamme, hänen huulensa omillani, perhosia ja vaaleanpunaisia pilviä. Lämpimän hyvänolon tunteen, kuumotukset poskilla ja kutinan vatsanpohjassa. Mutta mitään ei näyttänyt tapahtuvan.
Ehkä olin liian kiltti, ajattelin äreänä tarkastellessani kuvajaistani peilistä samana iltana. Tuomas piti rajuista tytöistä, jotka uskalsivat juoda itsensä känniin arkenakin. Tytöistä, jotka polttivat ja lintsasivat koulusta. Tytöistä, jotka käyttivät koreita korkoja ja meikkasivat yliampuvasti. Pitäisikö minunkin olla samanlainen, kuin niiden tyttöjen, jotka saivat Tuomaksen itselleen? Pitäisikö minun vajota niin alas vain, jotta Tuomas voisi murtaa minunkin sydämeni? Ei pitäisi. Samalla tein päätökseni, että hurmaisin Tuomaksen totaalisesti itselleni. Saisin tuon upean rantojen adoniksen omakseni keinolla millä hyvänsä, mutta omana itsenäni. Hymyilin säteilevästi kuvajaiselleni. Mustat revityt hiukset, vihreät silmät, korkeat poskipäät ja täyteläiset huulet. Hoikka, melkeinpä liian laiha vartalo, pitkät jalat. Tuijotin omaa kuvajaistani ja mietin, että mikähän minussa oli vialla, kun Tuomas ei katsonut minua kahta kertaakaan.
Heräsin aamulla innokkaana. Vielä viikko ja koulu alkaisi. Auringon itsepäiset säteet kurkistelivat valoverhojen raosta. Vedin verhot sivuun ja katselin hymyillen avautuvaa maisemaa, joka ei ollut mitenkään sykähdyttävän kaunis. Asfalttia, viereisen kerrostalon seinä, hiekkalaatikko ja yksinäinen koivu. Aurinko kuitenkin hymyili ja sai asfaltin hohkamaan kuumuutta. Loikin pyjaman yläosassa vaatekaapille ja vedin esiin rintaliivit, punaisen niskalenkkitopin, beigen, hulmahtelevat metsänkeijuhameeni ja tanssahtelin kylpyhuoneeseen. Kävin suihkussa, föönasin tukkani ja vedin vaatteet niskaan. Tänään lähtisin kaupungille ystäväni Tiian kanssa. Suunnitelmana oli suunnistaa keskustaan katselemaan poikia ja erityisesti erästä tiettyä henkilöä. Tiia oli iskenyt silmänsä myös erääseen Janiin, jonka vaaleat kiharat ja siniset silmät antoivat aihettakin rakastumiseen. Jani kuului Tuomaksen lähipiiriin, joten jos toinen pojista tulisi vastaan kadulla, tulisi takulla toinenkin.
Tiia odotti jo tapaamispaikassamme. Hänen erityisen kiharaiset ja pörröiset hiuksensa oli vedetty taakse punaisella pannalla. Kadehdin suuresti hänen pisamiaan ja hymykuoppia. Halasimme.
- Moi, Tiia sanoi ja hymyili. - Mihin mennään?
- Mä mietin, et voitais käydä ostamassa jäätelöt, sanoin. - Mulla on jo nyt kuuma.
- Joo, Tiia virnisti. - Ihana ilma. Toivottavasti helteet helpottaa kun koulut alkaa. Muuten me paistutaan.
Nyökkäsin. Meidän lukiossa ei ollut varmaan ilmastointia ollenkaan. Viime syksy oli ollut yhtä tuskaa. Melkeinpä kaikessa suhteessa. Olin hoksannut Tuomaksen heti ensimmäisenä päivänä ja menettänyt sydämeni pojalle. Paha kyllä meillä ei tuntunut olevan ainoatakaan samaa kurssia. Minun piti tyytyä kuolaamaan unelmieni prinssin perään välituntisin. Ja samalla pakahtumaan kateudesta katsellessani niitä tyttöjä, joita se huomioi. Olin salaa tyytyväinen, ettei Janikaan huomioinut Tiiaa, vaikka en sitä ystävälleni sanonutkaan. Itse olin varma, että Tiialla oli Janiin paljon paremmat mahdollisuudet kuin minulla Tuomakseen. Olin juuri nähnyt pojan kavereineen samassa jäätelöjonossa, johon me suunnistimme. Tiia huokaisi äänekkäästi vieressäni.
- Miks sen pitää olla niin söpö? hän sanoi painottaen viimeistä sanaa. Naurahdin ja siirsin katseeni tummasta pojasta vaaleaan. Jani tilasi juuri vaniljajäätelön aitoon vohveliin ja ojensi rahat hymyilevälle nuorelle tytölle tiskin takana. Tuomas astui tiskin ääreen. Kuulin hänen sanovan jotain tytölle, joka nauroi heleästi. Tuomas nojautui tiskiä vasten ja olin räjähtää kateudesta. Mitä tuossakin jäätelötytössä oli parempaa kuin minussa? Punertavanruskeat hiukset poninhännällä. Ihan nätti, mutta tavallinen. Ja sillekin Tuomas flirttaili ennemmin kuin minulle. Jostain syystä mieleeni nousi ajatus, että Tuomas yritti saada minut mustasukkaiseksi. Mutta heitin haavekuvitelmani saman tien pois. Miksi hänen muka pitäisi edes yrittää saada ketään tyttöä kateelliseksi, kun tämä olisi valmis lähtemään minne tahansa pojan kanssa milloin vain tämä pyytäisi? Mulkoilin Tuomasta ja jäätelötyttöä kädet nyrkissä. He nauroivat molemmat ja jono alkoi tulla levottomaksi.
- Jätä nyt raukka rauhaan, Jani sanoi lopulta. - Muutkin haluaa jäätelöä. Sen kun otat sen numeron ja that´s it.
Mutta Tuomas oli jo siirtynyt jäätelönsä kanssa sivuun ja vaihteli vain kuumia katseita Tavallinen-Jäätelöpaita-Tytön kanssa. Huokaisin. Miksi elämä oli niin epäreilua?
Tiia taputti minua lohduttavasti olkapäälle kun oli ostanut oman jäätelönsä. Ohitimme istumaan menneet pojat (Tiia katseli Jania ripsiensä alta) ja menimme kahden hengen pöytään vähän sivummalle (Tiia edelleen katse Janissa).
- Se ei oo sun arvonen, Tiia sanoi äkkiä. Hätkähdin. Olin uppoutunut tuijottamaan Tuomaksen ja jäätelötytön silmäpeliä. Käännyin katsomaan ystävääni.
- Kuka mitä häh?
- Tuomas ei ole sun arvoinen, Tiia toisti ja nuolaisi mansikkajäätelöään. Pudistin päätäni.
- Mä en oo sen arvonen. Mä en ymmärrä mikä vika mussa on. Se huomaa kaikki muut tytöt.
- Ei se mua huomaa, Tiia huomautti. Tuhahdin.
- Sä tiedät mitä mä tarkotan.
Tuomas kääntyi pois jäätelötytöstä ja kuiskasi jotain Janille. Molemmat pojat nauroivat.
- Mistähän ne puhuu? Tiia kysäisi.
- Ilmastonmuutoksen vaarallisuudesta ja siitä, miten sinivalaat voisi pelastaa, vastasin pokkana. Tiia tuijotti minua hetken silmät pyöreinä ja purskahti sitten nauruun.
- Mitä? kysyin muka hämmästyneenä. Tiia vain pudisti päätään ja piteli vatsaansa. Kaappasin hänen jäätelönsä ennen kuin se kaatuisi hänen syliinsä.
- Sinivalaiden pelastamisesta? Tiia henkäisi silmät kimaltaen naurun kyynelistä. - Nuoko muka?
- Äh, se oli vitsi senkin pöljä.
Katsoimme poikia. Jani vilkaisi ympärilleen ja Tiia punastui heleästi.
- Se katto meitä! hän kirkaisi hiljaa. Hymähdin.
- Se katsoi ympärilleen.
- Älä pilaa mun päiväuniunelmaa!
Naurahdin ja annoin jäätelön takaisin tytölle.
- Okei, se katto sua, sovitaan niin… kunpa Tuomaskin kattois mua.
Ruskeahiuksinen adonis oli noussut hakemaan paperia tiskiltä, nyt kun jono oli hävinnyt.
- Sulla on ihanat silmät, kuulin pojan sanovan myyjälle. Tytön poskille kohosi hento puna. Yritin muistella myyjän silmiä. Tummat, harmaat tai siniset. Minun silmäni olivat vihreät, melko selkeän vihreät vieläpä. Miksei Tuomas voinut sanoa minun silmiäni ihaniksi? Huomasin joutuneeni taas samaan noidankehään, johon jouduin aina ajatellessani Tuomasta.
---
Nyt on teidän vuoronne rakkaat lukijat :)
|