Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Useampi talli lopettaa joka puolella Suomea?

Lähettäjä: Sannukka 
Päivämäärä:   3.8.26 11:31:36

Mietityttää tulevaisuus harrastajana, kun sekä ratsastuskouluja, valmennus keskuksia, pienempiä täysi ja puolihoitotalleja ilmoittaa lopettavansa toiminnan ympäri Suomen. Perusteluina on kulurakenteen nouseminen, asiakkaiden maksukyvyttömyys, tai liian vaativat palvelut jne - mihin ala on menossa? Enemmän huolestuttaa ratsastusharrastuksen tulevaisuus ja viime kädessä koko hevosala.

Pohdituttaa se, etten itse harrastajana tiedä tarkalleen millaiset ovat kulurakenteet talliyrittäjillä on, vaikka itsekin omistan hevosen ja maksan palveluista ja kulut ovat olleet kaikkinensa n 11 000€/v -12 000 €(sisältää aivan kaiken hevoseen hoitoon, ruokintaan, eläinhoitolukuihin yms ja valmentamiseen liittyen, hoidan hevosen päivittäiset toimet itse). Ymmärrän myös jaksamiseen liittyvät haasteet, koska alalla ei ole lomitus toimintaa ja ala on sitovaa kuten esimerkiksi alkutuotanto maatiloilla.

Kuka pitää huolta alan elinvoimaisuudesta? Asiakkaiden maksukykyyn vaikuttaa taatusti yleinen talousahdinko.Toivon asiallista keskustelua aiheesta.

Re: Useampi talli lopettaa joka puolella Suomea?

Lähettäjä: niinu 
Päivämäärä:   3.8.26 12:01:31

Minulla syynä oli yksinkertaisesti asiakkaat ja kustannukset. Tallipaikka ei saisi maksaa mitään mutta kaikkea ollaan vaatimassa. Kun nostaa kympillä parilla vuokraa, alkaa julmettu itkeminen. Käsittämätöntä käytöstä tappiollisella pyörityksellä sai katsella jokusen vuoden, sen jälkeen päätin että saavat jatkossa pilata muiden elämää, ei minun.

Lähettäjä: Sannukka 
Päivämäärä:   3.8.26 12:51:16

Olen miettinyt juuri tätä, eli tallimaksut miten ne vaihtelevat täysihoidossa tai puoli ja itsehoidossa? Toki kustannuksiin vaikuttaa tietenkin tallin puitteet ( maneesi/ maneesittomuus, kenttä ja muut tekijät sekä ihmistyönnmäärä. Se että asiakas vaatii erikoisuuksia tai muuta mitä sopimus, on aina varmasti myös maksullista palvelua. Mutta sen kulurakenteen avaaminen auttaisi varmasti ymmärtämään (kai) asiakastakin.

Ja työ ei saa pilata kenenkään elämää, tästä täsmälleen samaa mieltä.

Lähettäjä: Miesratsastaja 
Päivämäärä:   4.8.26 02:06:57

Samaa mieltä Sannukan kanssa eli tallinpitäjä kulurakenteen ymmärtäminen varmasti auttaisi myös asiakkaita tajuamaan miksi kuukausihinnat voivat tuntua korkeilta.

Minusta on tosi surullista nähdä minne tämä on menossa. Hevosharrastus on kuitenkin parhaimmillaan todella antoisaa ja rohkenisin sanoa jopa terapeuttista. Siitä voisi olla apua moniin nykyisen tietoähky ja kiireyhteiskunnan luomiin jaksamisongelmiin ja stressin lievitykseen. Eli voitaisiin pidemmällä tähtäimellä säästää paljonkin terveydenhoitokuluissakin.

En tiedä onko tästä tutkimusta, mutta käytetäänhän hevosia jo nyt nuorten mielenterveysongelmien hoidossa. Terveysvaikutuksia pitäisi jokatapauksessa tutkia enemmän ja jos hyviä tuloksia saataisiin, niin ehkä valtioltakin voisi liietä tukea tallinpitäjille.

Mutta mene ja tiedä. Tämä on tietysti vain omaa ajatuksen virtaa, mutta tilanne on huolestuttava ja ymmärrän kyllä hyvin tallinpitäjienkin ahdinkoa. Ei kukaan halua tehdä työtä tappiolla ja saada vielä asiakkaiden kitinät kaupanpäälle.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.