Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoskopin massat ja vetoauton vetokyky

Lähettäjä: Epätietoinen 
Päivämäärä:   27.10.25 12:10:20

Vääntäkää rautalangasta, kiitos :)

Jos autolla saa vetää 2000kg, hevoskopin kokonaismassa 2600 kg, omamassa kopilla 935 kg. Onko laillinen yhdistelmä?

  Re: Hevoskopin massat ja vetoauton vetokyky

Lähettäjä: James 
Päivämäärä:   28.10.25 13:54:56

Jos on pikku e niin 2000 - 935 = 1065 kg saa olla kuormaa

  Re: Hevoskopin massat ja vetoauton vetokyky

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   29.10.25 03:30:37

Väännetään rautalangasta.

Jos auton vetomassa (tarkoittaa paljonko se auto akenteellisesti kykenee vetämään) on 2000kg, saat laittaa koukkuun maksimissaan 2000kg. Lasket siis kopin omamassan eli paljonko koppi painaa tyhjänä + hevosen painon. Eli jos koppi on sen 935kg + esim 600kg hevonen painoa tulee todellisuudessa 1535kg. (+mahdolliset varusteet). Tämän lisäksi voit laittaa enää 400kg ponin =1935kg. Eli paino ei saa ylittää sitä 2000kg jonka autolla saa vetää.

Sitten kortin riittävyyteen.
Paljonko auton kokonaismassa on? Sitä et kertonut.(Vetomassaa tässä laskussa ei tarvita)
Lasket auton kokonaismassan + kopin kokonaismassan 2600kg yhteen. Jos summa jää alle 3500kg, et tarvitse pikku-e. Jos summa ylittää 3500kg tarvitset pikku-e. Ja todennäisesti 3500kg ylittyy koska koppi on jo noin painava, auton paino saisi olla maks 900kg jotta et tarvitsisi pikku-e.

Ja kun kortin riittävyyttä lasketaan se katsotaan aina otteista kokonaismassat yhteenlaskettuna. Ei ole mitään merkitystä onko traileri tyhjä vai täynnä, ainostaan ne maksimisummat ratkaisee tässä korttiasissa. Eli silloin et saa vetää edes tyhjää traileria ilman pikku-e.
Auton vetokykyyn lasketaan sitten se oikeasti todellinen paino jos se punnittaisi vaakalla niin ei saa ylittää auton vetokykyä.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.