Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Uusi hevonen ja ruokinta

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   26.8.21 18:04:07

Nyt koen olevani täysin ulapalla joten kysyn neuvoja!
Minusta tulee ensimmäistä kertaa hevosen omistaja ja olenkin tästä syystä hyvin kiinnostunut laajentamaan jo olemassa olevaa tietoani kaikesta hevosiin liittyvästä.
Minulla on ollut ylläpito ja vuokrahevosia jo vuosia ja eräskin hevonen oli koeajalla, mutta ostoon ei päädytty.
Olen ollut töissä hevostallilla, ja hoitanut paljon vapaa-ajallani toistenkin hevosia.
Olen tottunut aina ruokkimaan hevoset juuri niinkuin heidän omistajansa ovat neuvoneet. En ole rehellisesti sanoen edes perehtynyt koskaan mitä merkkiä ja kuinka paljon saavat. Noudattanut vain ohjetta joka minulle on annettu.
Heinän lisäksi osa on saanut kauraa, kivennäiset ja suolan, toiset taas ei syöneet ollenkaan kauraa vaan jotain täys/puolirehuja ja niiden lisäksi on ollut muunmuassa msm, ade, magnesium, hamppurouhe, chia, ruusunmarja you name it!
Nyt kun viimein olenkin itse siinä asemassa, jossa päätän siitä mitä ja kuinka paljon hevosen suusta menee alas, haluaisin kysyä hieman neuvoa ja/tai mielipiteitä tästä.
Hevonen on uusi minulle ja talli johon se olisi menossa on myös uusi minulle, joten kaikkeen täytyy nyt tottua.
Haluaisin, että hevonen saa hyvän heinän lisäksi nyt sisäkauden alkaessa tarpeelliset vitamiinit, kivennäiset ja sopivan määrän energiaa. Tallin puolesta tulisi heinä,kaura,kivennäinen ja suola. Tarvitseeko näin alkutekijöissä vielä muuta ruokintaan lisätä tai poistaa?
Tarkoitukseni ei ole treenata pää hiessä 5-6 krt viikossa. Eli energian tarve ei olisi suuri.
Olen nähnyt että määrissä on huimasti eroja vaikka kyseessä olisi kaksi hevosta joiden liikutus määrä, paino ja terveys olisi aikalailla samoissa mitoissa.
Koen ehkä hieman häpeää kysyä moista asiaa, mutta mitä ihmettä sitä alkaa syöttämään hevoselle joka on juuri päässyt laitumelta? :D
Mielelläni ottaisin jotain esimerkkejä, mitä teidän hevoset syö.
Esim. Paino, ikä, rotu ja mitä kaikkea menee ja kuinka paljon päivässä.

  Re: Uusi hevonen ja ruokinta

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   26.8.21 18:07:34

Ps. Olen tietoinen, että parhaiten pääsee perille ruokinnasta, kun ottaa heinäanalyysin, jonka ympärille rakennetaan muu ruokinta.
Olen nyt vain yleisesti kiinnostunut itä ihmiset syöttää.
Merkkejä, määriä, laatuja, kaikkea mahdollista. :)

  Re: Uusi hevonen ja ruokinta

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   27.8.21 00:51:05

Pidä ruokinta ennallaan. Jos mahdollista. Ja kysele sun nykyisiltä tallikamuilta , miten tehdä.

  Re: Uusi hevonen ja ruokinta

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   29.8.21 19:46:05

Kysy mitä hevonen on aiemmin syönyt ja mitä määriä niistä on helpoin aloittaa. Lähtökohtana tietysti mitä vähemmän väkirehuja ja purkkeja tms. Sitä parempi. Itsellä vastuulla 8 hevosta. Näillä aika eri ruokinnat. Lähtökohta on ei ylimääräisiä. Sitte kauraa ja jos määrät ei riitä pitämään lihassa ni jotain tujumpaa (näitä yksi ja on kyllä reenattava, kasvava 3v ori). Vitamiinit kuureina syksy ja kevät sekä tarvittaessa.

  Re: Uusi hevonen ja ruokinta

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   1.9.21 12:58:57

Kysyisin edelliseltä omistajalta mitä on syönyt. Aluksi antaisin mieluummin vähemmänpuoleisesti väkirehua, kun vasta tutustutte toisiinne ja uuteen talliin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.