Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: tietämätön 
Päivämäärä:   26.4.17 08:11:31

Moikka! Osaatteko te täällä yhtään sanoa mitä kaikkia tukia saa kun muuttaa pois kotoa? Täytän tänä vuonna 19, opiskelen sosterissa toista vuotta ja poikaystäväni on 21 ja hän on tällähetkellä töissä, mutta ei kummiskaan vakituisessa työssä. Haluaisimme muuttaa yhteen, mutta emme tiedä mitä kaikkia tukia saisimme. Saisimmeko tukea jos ostaisimme omistusasunnon?

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: z-- 
Päivämäärä:   26.4.17 18:24:01

Kelan sivuilta nuo tuet voi katsoa.

En tiedä mikä on sosteri, mutta opiskelijana mahdollisesti olet oikeutettu opintotukeen.
Kummatkin voitte saada mahdollisesti asumistukea, sitä saa myös omistusasuntoon. Riippuu teidän tuloista paljonko saa.
Lisäksi voi hakea toimeentulotukea, jos edellä mainitut ei riitä.

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.4.17 08:16:51

Millä rahalla te sen oman asunnon ostaisitte? Kuka teille lainan myöntäisi?

Opintotuki, asumistuki ja soviteltu päiväraha tulee ekana mieleen. Suosittelen kyllä sinuakin hankkimaan töitä, ei pelkillä tuilla elä. Omistusasuntoon asumistukea voi saada vain vastikkeen osalta.

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   27.4.17 09:07:03

Kyllä on nykynuorisolla meno kohdallaan, "mitä tukia mä saan". Mitäs jos vaikka menisit töihin etkä eläisi toisten rahoilla?

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.4.17 22:31:45

"Saisimmeko tukea jos ostaisimme omistusasunnon?"
:DDDDDD
Voi hyvää päivää

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: haumau 
Päivämäärä:   3.5.17 16:30:55

Hyvä piste, veit sanat suustani!!

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: Lucia 
Päivämäärä:   8.5.17 18:38:15

Kunnianarvoisa ***, opiskelijan voi olla aika vaikeaa keskittyä opintoihin ja työskennellä samaan aikaan. Yliopisto-opiskelu esimerkiksi on todella rankkaa ja veikkaanpa että monikaan "mee töihin!!1"-räyhääjistä ei pärjäisi edes yhdellä kieliluennolla. Itse nautin työnteosta ja pidän opiskelusta, mutta silti onnistuin polttamaan itseni loppuun yrittämällä opiskella täyspäiväisesti samalla työskennellen. Tervetuloa tosielämään, jossa ihminen ei ole ikuisesti jaksava robotti.

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: Kazing 
Päivämäärä:   19.5.17 18:25:49

Lucia: en kyllä ole samaa mieltä, itse opiskelen yo:ssa ja teen iltatöitä sekä harrastan, joo tekemistä on mutta ei mikään mahdoton yhtälö! Se on järjestelykysymys. Opiskelut etenee yli tavoitevauhdin, siitä ei ole kiinni.

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.5.17 23:27:56

Suomen työtilanne on niin huono ettei niitä töitä riitä edes kokeneille ihmisille

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.17 19:39:04

Riippuu niin täysin siitä että missä asuu/opiskelee että onnistuuko töiden teko samalla. Kaikkialla niitä töitä ei ole niin paljon ja välimatkatkin saattavat olla pitkiä niin ettei fyysisesti ehdi.

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: Tätsä 
Päivämäärä:   13.6.17 11:19:11

Ei hyvää päivää tätä nykyajan ajattelutapaa. Heti tukia kärttymässä ja vielä omaa asuntoa tukien varassa. Ennen vanhaa raadettiin rippikouluikäisestä kesät talvet ja säästettiin. Mamman nurkissa majailtiin kunnes oli riittävä pesämuna lähteä omilleen.
Nyt on oma kämppä maksettu ja ainoa tuki mitä olen saanut on lapsilisät ja äitiysavustukset kolmesta siinä sivussa kasvattamastani lapsesta. Veroa maksan ja toivon että jos joskus vanhuuttani tai muuten sairastun niin laskut pysyvät kohtuullisena. Pahan päivän varalle jäänyt hiukan säästöön joten ihan heti ei tarvitse silloin tukiakaan olla kärttymässä.
Tietty voisin pistää elämän risaiseksi ja luottaa siihen että yhteiskunta hoitaa jos pulaan joudun. Mutta ei sovi arvomaailmaani.

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   18.6.17 11:52:44

Lainaa omaan asuntoon ette kyllä saa. Ettekä tukia siihen. Piste.

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   4.7.17 10:32:27

Asunnon ostoon tarvitaan lainaa ja sitä ei teistä kumpikaan todennäköisesti saa, koska olet opiskelija (ei tuloja) ja poikaystäväsi ei ole vakituisessa työssä. Opiskelijana voit hakea Kelalta opintotukea ja yleistä asumistukea, mutta Kelan uudistuksien myötä asumistuen myöntämiseen vaikuttavat myös poikaystäväsi tulot.

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: Jessica 
Päivämäärä:   11.7.17 17:05:36

Opintotuki, asumistuki ja tarvittaessa toimeentulotuki mutta sitä melko turhaa hakea jos poikaystävä kokop. töissä niin tulot ylittyvät jo siinä (perusosa 485e kk). Asumistukeen poikaystävän tulot vaikuttavat myös. Sosteri aikana itse kävin kyllä töissä lomilla ja viikonloppuisin, ei koulu niin rankkaa ollut vaikka koulumatka tunti per suunta...

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: vV 
Päivämäärä:   24.7.17 14:39:50

Suosittelen olemaan Kelaan yhteydessä, sieltä sivuilta löytyy mm. laskurit. Taidat kyllä olla ihan pihalla, miten ihmeessä saisit oman kämpän hankittua jos et itse käy töissä ja poikakaverikin on jossain väliaikaisessa duunissa?! Ei sossu teille kokonaan kämppää hanki.

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   27.7.17 16:25:53

Määräaikainen työ EI ole este asuntolainan saamiselle, mutta ei tuossa tilanteessa omaa voi hankkia joka tapauksessa.

  Re: Kotoa pois muuttaminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.8.17 17:02:15

"Lainaa omaan asuntoon ette kyllä saa. Ettekä tukia siihen. Piste."

En ole aloittaja, mutta kyllä me vaan miehen kanssa lainaa saatiin, vaikka minä olin työtön opiskelija ja mies määräaikaisessa (eikä edes kovin hyväpalkkaisessa) työssä, tosin alle 100te laina kyseessä, mutta silti. Toki asenne täysin eri kuin aloittajalla, pidemmät lomat menee töissä, eikä sossun luukulla. Meillä on sitten vähän yli kolmekymppisenä asuntolaina maksettu, kun muut vasta ottavat sellaisia. Jos lainamäärä on järkevä, niin yhtälailla sitä maksaa pois, kuin kalliita vuokria.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.