Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En usko pärjääväni töissä -> en uskalla hakea

Lähettäjä: vielä opiskelija 
Päivämäärä:   26.3.17 18:39:36

Valmistun merkonomiksi (taloushallinto puoli) nyt keväällä. Oon ollu ny kolme kertaa työharjottelussa ja sie oon tietty tehny pääosin itsenäisesti hommia, mut asiakkaiden kanssa en oo ollu tekemisissä.
Rupesin tässä miettimään, että kun haen töitä, niin kaikissa tilitoimistoissa ainakin tulen saamaan "omia asiakkaita" ja teen tiettyjen yritysten/henkilöiden kirjanpitoa. Nämä asiakkaat soittaa mulle tietyissä asioissa ja kyselee multa tietoja. Tässä en usko pärjääväni. En osaa selittää asioita hyvin, ja on vie paljon asioita mitä en itsekään osaa tai tiedä. Oon myös semi ujo, niin noi asiakastilanteet ahdistaa. Ajattelin aina, et tällänen toimistotyö olis semi itsenäistä, mut ei tää oikeesti oo ja asiakaspalvelutilanteita tulee päivittäin.

Nyt kun valmistun niin tietty pitäisi hakee töitä. En uskalla. Osaan ehkä tehdä perus kirjanpitoo hyvin, mut sitten kaikki monimutkasempi on edelleen vaikeeta mulle. Miten voisin vastata joidenkin muiden ihmisten kysymyksiin, joihin en tiedä itsekään vastausta?
En tiedä mitä teen :(

  Re: En usko pärjääväni töissä -> en uskalla hakea

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.3.17 23:41:00

Ei kukaan oleta että olet heti valmistuttuasi täydellinen työntekijä. Uusi työntekijä kyllä perehdytetään ja saa apua ja neuvoja. Työtä tekemällä sen vain oppii. Rohkeasti vaan, jokainen aloittaa vuorollaan. Muistat vaan että aina voit kysyä neuvoa. Ja pitääkin, jos ei ole varma.

  Re: En usko pärjääväni töissä...

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.3.17 15:23:51

Pakkoko sun on hakeutua tilitoimistoon? Kirjanpitoa tehdään muuallakin. Mutta kyllä sä osaat, vaikket uskoisikaan. Ja tekemällä oppii, kysymällä vielä lisää.

  Re: En usko pärjääväni töissä -> en uskalla hakea

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.4.17 22:35:18

Itsekin valmistun taloushallintopuolelta kirjanpitäjäksi (yo-pohjainen merkonomi) joulun alla. Tilitoimistot eivät ole ainoita työpaikkoja, vaan esim. voit hakea jonkin suuremman yrityksen taloustiimiin osto- ja myyntireskontran hoitajaksi. Sitten vaihtoehtoja ovat perintätoimistot, pankit, vakuutusyhtiöt ja muut taloushallinnon työpaikat, jotka voivat kattaa vain yhden osan kirjanpidosta (esim. laskuttaja tai juuri tuo reskontrojen hoitaminen).

Luulen, että ujompikin tottuu ajan kanssa asiakaspalvelutilanteisiin. Jännitys hälvenee, kun työntekoon tulee varmuutta lisää. Aluksi uusi työ tuntuu raskaalta, kun on paljon opettelemista ja muistamista ja vielä se, jos ei ole oikein kokemusta työelämästäkään esim. asiakaspalvelun osalta. Varmasti kaikki lähtee sujumaan hyvin.

  Re: En usko pärjääväni töissä -> en uskalla hakea

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   5.4.17 16:20:34

Haet vaan rohkeasti, koska et sä sitä työtä opi muuten kuin tekemällä! Tottakai se on jännittävää ja tuntuu siltä, ettei osaa (eikä välttämättä osaakaan), mutta sitten voi sanoa asiakkaallekin, että sun täytyy tarkistaa se asia ensin ja palaat sen jälkeen jutuille. Voin myös lohduttaa, että jos jossakin asiassa mokaat, niin toista kertaa et mokaa, sen meinaa muistaa ikuisesti :D Ainakin mulla käy niin.

  Re: En usko pärjääväni töissä -> en uskalla hakea

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   6.4.17 12:40:58

Oikeesti aika normaaleja tuntemuksia että aliarvioidaan omia kykyjä ja tilanteet ahdistaa. Sä kuitenkin opit niihin, usko pois. Ujous ja sosiaalinen ahdistuskaan ei haittaa, sillä puhelut yms on virallisia ja opit niihin tietyt kaavat. Se on itseasiassa paljon helpompaa kuin jokin smalltalk, kun saa kokemusta. Rohkeasti vain. Ja muista ettei sun tarvii alussa olla "valmis".

  Re: En usko pärjääväni töissä -> en uskalla hakea

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   10.4.17 17:16:13

Kyllä se siitä :)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.