Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: lellu 
Päivämäärä:   17.6.13 21:05:13

En löytänyt uutta keskustelua, joten aloitin tämän kun edellinen täysi. Osaankohan linkata ekaa ketjua... Kokeillaan..

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=9&i=1381509&t=1315113

Tsemppiä aloittajalle!!! Luin ekan ketjun ja tosiaan pisti miettimään hoitoalan ihmisenä, että mikä ihme aloittajalla on, kun ei olla vieläkään saatu selville. Tuli mieleen seuraavat taudit:

1. Malaria

Hannu Kyrönseppä

Malaria on Anopheles-hyttysen levittämä Plasmodium-sukuun kuuluvan alkueläimen, horkkaloision, aiheuttama kuumetauti. Trooppisten maiden tavallisin malarialoinen on Plasmodium falciparum, ns. malignin malarian aiheuttaja. Lauhkeammilla alueilla valtalaji on Plasmodium vivax, ns. benignin malarian aiheuttaja. Nämä kaksi plasmodilajia aiheuttavat runsaat 90 % maapallon noin 400 miljoonasta vuotuisesta malariatapauksesta. Kahden muun ihmispatogeenisen horkkaloision, P. ovalen ja P. malariaen, osalle jää muutama prosentti kaikesta malariasta. Ne aiheuttavat vivax-malarian tapaisen, benignin taudin.

Malarian levinneisyys on pysynyt viime vuosina suureksi osaksi samana; nykytilanne näkyy oheisesta kartasta. Ns. tuontimalariaa tavataan Euroopassa vuosittain lähes 10 000 tapausta. Kuolleisuus falciparum-malariaan on ollut 1-4 %. Suomessa on todettu malariaa useimpina viime vuosina 20-40 tapausta. Vuosina 1971-2003 meillä todettiin falciparum-malariaa 535, malariaan menehtyneitä oli kuusi.

Malarian taudinkuva

Malarian itämisaika vaihtelee lajeittain: falciparum- ja vivax-malarioiden itämisaika on yleensä 10-15 vrk, ovale- ja malariae-malarioissa 3-4 viikkoa. P. vivaxin ja P. ovalen piilevät maksamuodot (hypnotsoiitit) voivat aiheuttaa oireiden puhkeamisen kuukausien tai jopa muutaman vuoden kuluttua tartunnasta, vaikka olisi käytetty asianmukaista estolääkitystä.
Esioireina voi olla 1-2 vuorokauden ajan lievää lämpöilyä, sairauden tuntua ja särkyjä. Malariaan liittyy jokseenkin aina kuume, joka tyypillisesti on kohtauksittaista ja ilmaantuu säännöllisin väliajoin. Mikä tahansa malaria voi kuitenkin alussa esiintyä jatkuvana ja vaihtelevan tasoisena kuumeena, kunnes jaksottainen kuumerytmi syntyy muutamassa päivässä. Erityisesti falciparum-malariassa kuume kuitenkin voi olla millaista tahansa ja jaksottaisuus puuttuu kokonaan. Tyypillisessä malariakohtauksessa kuume nousee 1-2 tunnissa 39-40 asteeseen vilunvärein, jatkuu korkeana parin tunnin ajan laskien sitten runsaan hikoilun myötä nopeasti jokseenkin normaaliksi. Yhteensä 4-6 tunnin kestoinen malariakohtaus toistuu hoitamattomalla potilaalla, loisen tyypistä riippuen, 36-72 tunnin välein. Väliajat potilas on yleensä oireeton ja hyväkuntoinen. Kuumeen ohella malariakohtauksessa on usein voimakasta päänsärkyä, lihassärkyjä, pahoinvointia, ripulia ja yskääkin.
Pikkulapsilla voi olla kuumeen lisäksi epämääräisiä yleisoireita kuten ruokahaluttomuutta tai levottomuutta ja ärtyneisyyttä.
Kliinisessä tutkimuksessa potilaalla voidaan havaita suurentunut perna, myöhemmin myös maksan suureneminen ja anemia. Ikterusta saattaa esiintyä myös komplisoitumattomassa malariassa. Verenkuvassa on tavallisesti normaali leukosyyttimäärä tai leukopenia. Trombosytopenia todetaan erittäin usein, jopa 2/3:ssa tapauksia. CRP-pitoisuus on useimmiten lievästi suurentunut tavallisimmin välille 40-100 mg/l.

Erotusdiagnostisesti huomioitavia matkailijan kuumetauteja ovat virushepatiitit, lavantauti, denguekuume ja pilkkukuumeet.
Ainoana horkkaloisiolajina P. falciparum voi infektoida yli 2 % punasoluista, jopa 5-30 % tai enemmän. Erityisesti tämän vuoksi falciparum-malaria voi johtaa vakaviin komplikaatioihin, jopa kuolemaan. Komplikaation taudinkuva tai löydös voi olla jokin seuraavista tai niiden yhdistelmä:

aivomalaria, jolloin tajunnan taso laskee, jopa koomaan asti ja kouristuksia voi esiintyä;

sokkimalaria verenkiertokollapsin merkkinä;

hepatorenaalinen oireyhtymä, jossa kehittyy ikterus ja uremia ja jopa usean päivän mittainen anuria;

hengitysvaikeus, hapetusvajaus ja keuhkoinfiltraatit keuhkoödeeman (ARDS:n) merkkinä. Falciparum-malariassa voi olla mukana vahva hemolyysi, hypoglykemiaa, hyperpyreksiaa, happo-emästasapainon häiriöitä. Joskus voi esiintyä vuototaipumusta ja/tai sekundaarisia bakteeri-infektioita.

(Erityisesti tuli itsellä mieleen tuo hepatorenaalinen oireyhtymä)

2. Skistosomiaasi

Heli Siikamäki

Skistosomiaasin etiologia ja patogeneesi

Skistosomiaasi on imumatotauti. Tartunta saadaan, kun makeassa vedessä oleva skistosoman toukka tunkeutuu ihon läpi. Aikuiset madot elävät vuosia pareittain virtsateitä (Schistosoma haematobium) tai suolistoa (S. mansoni, S. japonicum) ympäröivässä laskimoverkostossa ja tuottavat munia. Munat hakeutuvat virtsarakon tai suolen seinämään, ja niiden ympärille kehittyy tulehdusreaktio, joka aiheuttaa taudin löydökset ja oireet. Skistosomiaasia kutsutaan myös bilhartsioosiksi tai halkiomatotaudiksi.

Skistosomiaasin epidemiologia

Schistosoma haematobiumia, joka aiheuttaa virtsaelinskistosomiaasin, esiintyy Afrikassa ja Lähi-idässä. S. mansonia, joka aiheuttaa suoliston skistosomiaasin, esiintyy Afrikassa, Lähi-idässä sekä Keski- ja Etelä-Amerikassa. S. japonicumia esiintyy Aasian itä- ja kaakkoisosissa. Se aiheuttaa samantyyppisen taudinkuvan kuin S. mansoni.

Skistosomiaasin taudinkuva

Cercariadermatiitti
Muutama tunti tartunnan jälkeen voi ilmaantua ohimenevä kutiava makulopapulaarinen ihottuma.

Akuutti skistosomiaasi
Kun munien tuotanto alkaa 4-6 viikkoa tartunnasta, voi S. japonicum- ja S. mansoni -infektiossa ilmaantua akuutti tokseeminen skistosomiaasi (Katayama-kuume), jonka oireina on kuume, yleisoireet, astmaoireet, urtikaria ja ripuli. Imusolmukkeet, maksa ja perna voivat olla suurentuneet ja todetaan vahva eosinofilia.

Krooninen skistosomiaasi
Kroonisessa skistosomiaasissa oireet alkavat 3-6 kk tartunnasta. Oireiden vaikeusasteeseen vaikuttaa munien määrä. Suurin osa infektioista on lieväoireisia tai oireettomia.

S. haematobium -infektio
Voi esiintyä kipua ja verta virtsaamisen loppuvaiheessa ja virtsauspakkoa. Vähitellen virtsarakon seinämä fibrotisoituu ja kalkkeutuu. Rakko kutistuu ja seurauksena kehittyy hydronefroosi ja munuaisten vajaatoiminta. Mikroskooppinen hematuria on tyypillinen löydös.

(erityisesti tämä kuullostaa aloittajan oireilta?)

S. mansoni -infektio
Alkuun esiintyy yleensä mahakipuja ja väsymystä sekä intermittoivaa ripulia, jopa verensekaisia ulosteita. Myöhemmin voi kehittyä paksusuolen polyyppitauti. Munia kulkeutuu myös maksaan ja keuhkoihin. Vuosien kuluessa voi kehittyä maksafibroosi, portahypertensio, splenohepatomegalia, ruokatorven suonikohjuvuotoa tai keuhkosydänsairaus.

S. japonicum -infektio
Oireet ovat periaatteessa samanlaiset kuin S.mansoni-infektiossa, mutta kehittyvät nopeammin. Munat voivat kulkeutua myös keskushermostoon ja aiheuttaa epilepsiaa.

Skistosomiaasin diagnoosi ja hoito

Diagnoosi perustuu skistosoman munien löytämiseen ulosteesta, virtsasta tai kudosnäytteistä mikroskopoimalla. S. mansonin ja S. japonicumin munat löytyvät tavallisesta ulosteen parasiittinäytteestä. S. hematobiumin munat löytyvät virtsanäytteen mikroskopoinnissa. Rectum- tai virtsarakkobiopsiasta voidaan löytää skistosoman munia. Vasta-aineet voidaan määrittää. Hoitona on pratsikvanteli suun kautta kerta-annoksena. Suurin osa muutoksista on palautuvia hoidon jälkeen. Lukuunottamatta ulosteen parasiittinäytettä diagnostiikka vaatii erityismenetelmiä, minkä takia, samoin kuin hoidon suhteen, tulisi konsultoida oman yliopistosairaalan infektiolääkäriä tai HYKS Auroran sairaalan infektiopoliklinikkaa.

2. Keltakuume

Keltakuumeen epidemiologia ja taudinkuva

Keltakuumetta esiintyy Etelä-Amerikassa Amazonin alueella ja trooppisessa Afrikassa. Ajoittain se aiheuttaa laajoja epidemioita. Ihminen saa tartunnan hyttysen piston välityksellä. Itämisaika on 3-6 vrk. Taudinkuva vaihtelee lievästä kuumetaudista vakavaan henkeä uhkaavaan tautiin. Vakavassa muodossa esiintyy kuumetta, bradykardiaa, päänsärkyä ja lihassärkyjä ja muutaman vuorokauden kuluttua ilmaantuu keltaisuus, maksan ja munuaisen toimintahäiriöitä, verenvuotoja, tajunnan tason laskua ja sokki.

Keltakuumeen diagnoosi, hoito ja ehkäisy

Keltakuume luokitellaan yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi. Keltakuume-epäilyssä tulisi ottaa yhteyttä oman yliopistosairaalan infektiolääkäriin tai HYKS Auroran sairaalaan. Diagnoosi voidaan varmistaa spesifisten vasta-aineiden määrityksellä. Spesifistä lääkehoitoa ei ole. Taudin vakavaa muotoa sairastavat kuuluvat tehohoitoon. Keltakuumetta vastaan on olemassa tehokas ja turvallinen rokote. Yksi pistos antaa kymmenen vuorokauden kuluttua suojan kymmeneksi vuodeksi. Kansainväliset terveysmääräykset suosittavat keltakuumerokotuksen ottamista aina keltakuumealueelle matkustettaessa, ja useat maat vaativat virallisen rokotustodistuksen keltakuumealueilta saapuvilta matkailijoilta. Hyttysen pistojen välttäminen on ehkäisyssä tärkeää.

Anteeksi hirveä tekstiryöppy, mutta oli mielestäni tärkeää saada nuo oireenkuvat tänne, jos aloittaja jaksaa lukea.

Teksti kopioitu täältä: <http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Matkailijan_kuumetaudit#Bruselloosi>

Luulisi, etä ainakin keltakuume ja malaria on jo testattu, mutta tuo skistosomiaasi ei ehkä....??

Kerro aloittaja kuulumisiasi!!!! Toivotaan että diagnoosi löytyy pian!!!!!!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: lellu 
Päivämäärä:   17.6.13 21:07:08

yritän vielä linkata tuota tekstin lähdettä....

<http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Matkailijan_kuumetaudit#Bruselloosi>

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: h2 
Päivämäärä:   17.6.13 21:13:27

http://tinyurl.com/mqcemdj

Tässä tuo lellun linkki toimivana :)

Aloittajalla kauheasti jaksamisia ja pikaista paranemista!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.6.13 21:34:23

Hirveästi tsemppiä aloittaja!! <3 muutamaan kertaan olen käynyt tsemppaamassa ja lukemassa kuulumisia, en vaan saa mielestäni tätä ketjua ja sinua aloittaja. Toivon todella, todella paljon, että syy löytyy ja saat asianmukaisen hoidon. Parane pian <3 Pääset taas nauttimaan kesästä!

Koita jaksaa!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Mirra 
Päivämäärä:   17.6.13 21:45:07

Hei aloittaja, kiitos kuulumisista, kiva että olet jaksanut pitää meidät ajan tasalla voinnistasi! Sulla on kuule isot taustajoukot tsemppaamassa sua! Eiköhän se sun oireilusi syykin ennen pitkää selviä - tsemppaa ny vaan edelleen ja parane pian! toivoo Mirra

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Piffit&Paffit 
Päivämäärä:   17.6.13 21:52:16

Tsemppiä! Olen sivusta seurannut keskustelua ja toivon ettei ole mitään vakavempaa!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.6.13 22:01:15

eihän se mitään vakavaa, muuten vaan teholla hengailee

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   17.6.13 22:09:25

Minun mielestä on kuitenkin hyvä, että sinne Meilahteen "joudut" tai pääset. Miten sen nyt ottaa. Mutta uskoisin että parempaan hoitoon sinut siirtävät. Onneksi lääkärit toimivat. Kovasti vielä tsemppiä sinulle!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Nette 
Päivämäärä:   18.6.13 08:29:35

Tsemppiä ja voimahali minunkin puolesta:) Toivottavasti diagnoosi selviää, lääke löytyy ja pöpö saadaan nujerrettua.

Tuosta, matkustamisesta Afrikkaan, tottahan sieltä voi saada vaarallisia tauteja, mutta niin voi saada ihan Suomestakin, esim punkin putemasta borreoloosin joka voi jäädä pahimmillaan elinikäiseksi riesaksi.

Toivottavasti et sairaalareissun jälkeen enää syyllistä itseäsi matkasta, se oli varmasti hieno kokemus vaikka sairastuitkin kotiin palattuasi. Itsekin haluaisin matkustaa taas Intiaan (siellä kerran olin pari kuukautta), mutta välillä mietin mitä tauteja voisi saada (ameebat, suolistomadot, malaria jne.. toki näihin voi omalla toiminnalla ja ehkäisyllä vaikuttaa). Parempi kuitenkin lähteä, kun istua katkerana kotona ja voivotella, muuten elämä jää elämättä ja kotikadullakin voi jäädä rekan alle.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: liibis 
Päivämäärä:   18.6.13 16:03:51

Paljon tsemppiä, tiedän itse miltä tuntuu kun makaa sairaalassa eikä tiedetä mikä on. (jälkeenpäin löytyikin sitten Keuhkokuume, mutta se siitä =D )

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   18.6.13 17:40:00

Toinen toppa jo menossa ja vain pari hölmöä kommenttia! Mikä ihme sennuihin on tullut, missä on ne näsäviisaat päänaukojat xD Olen ihan shokissa aiheesta :D

Lellu olikin kivasti linkitellyt ja tutkinut eri vaihtoehtoja. Olen itsekin jonkin verran googletellut, mutta yritän välttää sitä. En tahdo "hyppiä lääkärin silmille". Enkä tavallaan tahdo alkaa itse diagnosoimaan itseäni. Kiitos kuitenkin noista!

No joo ootte ihania. Aamulla siirrettiin meikkuun. Sain taas oman huoneen, jei. En ole eristetty, mutta sanottiin, että vältä muita potilaskontakteja. No ei mua kyllä huvitakkaan ainakaan nyt poistua tästä huoneesta. Tuo siirtomatka oli yllättävän raskas, vaikka vain makasin pitkälläni ja välillä torkuin. Huomaa hyvin, että kroppa otti matkasta nokkiinsa.

Oli suuri yllätys se, että kun lanssi tuli hakemaan matkaan hyppäsi myös osastolääkäri. Ajattelin, että vain ehkä ensihoitaja lähtee, siis kuski ja ensihoitaja. No lääkäri oli matkassa mukana. Lääkäri lähti mukaan kaiketi siksi, että mun kunto on aika heikko ja lääkäri saapi antaa kovemmat myrkyt kun hoitsu. Ja kaippa sen lääkärin oli kivempi kertoa kaikki silmästä silmään uudelle lääkärille. Juteltiin matkan aikana mukavia silloin kun en torkkunut. Opiskelen bioanalyytikoksi joten juttua riitti siitä. En ollut aikaisemmin kertonut lääkärille opinnoistani, koska en tavallaan tahontu, että se vaikuttaa hoitoon jotenkin. Tyyliin, että minulle asetetaan kysymyksiä ja ehkä kerrotaan liikaa. Vaikea selittää mitä tarkoitan, mutta olen kuullut juttua, että sote-alan ihmiset on vaikeita potilaita.

Tuosta harjoittelusta juteltiin myös, oli ihan kiva kun vihdoin pääsi kertomaan kaikkea mitä olin tehnyt. Tyyliin mitä labroja siellä otin ja miten ne siellä analysoitiin, siitä miten alkeellista siellä oli. Vaikka olin ihan sairaalassa harjoittelun, en missään savimajassa :D

En tarkkaan tiedä vieläkään mitä labroja on otettu ja mitä tutkittu. En ole niistä kysynyt koska olen ollut aika väskä. Välillä on sellainen olo, että tehkää mitä teette, mä en jaksa enää. En siis tarkoita että ajattelin kuolemaa, mutta olen ollut niin väsynyt etten ole välittänyt. Ehkä mä täällä uudessa paikassa saan voimia takaisin ja jaksan kysellä ja osallistua enemmän.

Kun tulin hyökkäsi kimppuuni heti hoitsu ja lääkäri parvi. Otettiin taas miljoona putkea verta, virtsaa tuosta katetripussista ja ties mitä. Ulostenäyte otetaan kunhan maha toimii, jei. JA anteeksi että tuostakin täällä kerron, mutta mitä sitä totuutta kieltämään. Dialyysi on taas tehty. Nyt odottelen iltaruokaa, saan ekan kerran jotain oikeaa ruokaa sairastumisen jälkeen. TYKS:ä sain lähinnä hiukan jotain nestepitosita safkaa, sosekeittoa tms. Täällä lupasivat muusia ja kalaa! Odotan sitä innolla. En tiedä saanko mitään alas, koska matkalla sain kipulääkettä joka pisti oksettamaan. Mutta ajattelin vähän syödä.

Avokki ei tule ainakaan tänään käymään, toivoin ettei hän tule tänään eikä huomenna. Jos hän torstaina sitten tulee, hänellä on perjantai vapaa. Jää ehkä minun enolleni yöksi ja tulee perjantaina uudestaan tänne. Porukat tulee taas viikonloppuna minua katsomaan. TYKS aloin odottamaan kotiin pääsyä. Nyt en edes ajattele sitä, tai siis toivon tottakai että pääsen kotiin, mutta en usko, että ihan heti pääsen.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: hiili 
Päivämäärä:   18.6.13 17:44:07

kiva että saat jo syödä! Pikaista paranemista!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Peppi 
Päivämäärä:   18.6.13 19:53:03

No hyvä homma kun siellä Meilahdessa jo olet. Itse olen kyllä siinä käsityksessä, että se lääkäri olisi aina mukana potilaiden siirrossa? Ainakin noilla pidemmillä matkoilla. Jospa siellä nyt jotain selviäisi. Ja herkuttele nyt sillä muussilla :) Ehkä se olokin kohenee kun saat ihan oikeeta ruokaa.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: sarahii 
Päivämäärä:   18.6.13 20:03:04

Hitsit kun nämä on olleet hyvänmielen topiceja siinä mielessä, että vaikka aihe on tosi vakava, vittuilut ovat olleet vähissä! Nostaa taas uskoa ihmiskuntaan. :)

Oikein paljon tsemppiä ja paranemisia aloittajalle. Olet hyvässä hoidossa, taatusti kaikki kääntyy parhain päin.

Tässä vielä linkkivinkkinä kuvasivusto jossa itse vierailen päivittäin kun tarvitsen ajantappoviihdettä:
http://imgur.com/

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   18.6.13 21:16:48

Tsemppiä valtavasti <3 olet mielessä!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Jasso 
Päivämäärä:   18.6.13 21:24:49

Tsemppiä!

Ja hei, jos tarvitset jotain sairaalaan, niin kerro ihmeessä. Meitä helsinkiläisiä sennuja on täällä kuitenkin sen verran monta, että varmasti onnistuu :-)

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Nappi 
Päivämäärä:   18.6.13 21:27:46

Tsemppiä täältäkin, todella toivon että saisitte pian selville mikä mättää! Myötätuntoa on normaalin ihmisen pakko tuntea, kun lukee näin kurjasta tapauksesta :( Lähetän illallemmalla energiaa sulle, jos vain haluat vastaanottaa avoimin mielin.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   18.6.13 21:36:20

Jasso voi kiitos! Mutta mulla on täälläkin kavereita, useampi kaveri asuu täällä tai vantaalla joten uskoisin, että heitäkin voin vaivata. Mutta muistan kyllä sinutkin.

Sinunkin kommentti tuntuu niin hyvältä.

Ruoka oli hyvää, tuntui niin hyvältä kun sai oikeaa ruokaa. Tosin maha ei oikein vetänyt ruokaa, söin pari kolme haarukallista muusia ja kalaa sitten olikin vatsa täynnä. Närpin ruokaa varmaan tunnin, mutta eipä se haitannut. Maitoa sain vain 0,5dl. Ihan säälittävä määrä, yleensä juon ruuan kanssa sen 4-5dl maitoa.

On muuten ollut yllättävän vaikea olla juomatta, tai saan juoda mutta hyvin vähän. Nesteet menee pääsääntöisesti tipan kautta. Ja kaikki mitä juon (ja syön) kirjataan ylös. Samaan lappuun merkataan myös virtsan määrä. Tekis niin paljon mieli juoda lasillinen vettä samalla kun pesen hampaat, perskele kun en uskalla :) Hoitaja tuossa juuri kävi sanomassa että tänään ei sitten enää mitään nestettä alas kurkusta. Voi kun sais tölkillisen kylmää coca-colaa, sitä olen himoinnut, syntymäpäivänä join sitä tipan. Oli niin hyvää. Olen niin koukussa colaan, se on mun ainut pahe. Ja sitä menee päivässä paljon.... Enkä tää on ihan hyvä, että nyt tulee siitä vieroitettua itsensä. Alkuun pelkäsin, että tulee kova päänsärky kun en sitä saa, mutta kappas ei tullut, taitaa noi kipulääkkeet olla suht vahvat.

Joku kommentoi, että lääkäri lähtee aina saatille jos potilasta siirretään. Mä olen ollut siinä uskossa, ettei lääkäri lähde usein matkaan kun ei puhuta medi helistä. Siellähän on aina lääkäri. Mua ei kuskattu medi hedillä, oli ihan kaupungin lanssi.

meikä taitaa tässä mennä tutimaan kun hoitaja tulee kohta pistämään ton dialyysikoneen päälle ja kiinni minuun. Olen jopa oppinut nukkumaan kun se on päällä. En tiedä montako tuntia ne nyt sitä pitää päällä ja kiinni, kun se aika on vaihdellut paljon, muutamasta tunnista jatkuvaan.

Kiitos taas kaikille, olette oikeasti todella ihania ja symppiksiä

Hyvää unta kaikille.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Mrts 
Päivämäärä:   18.6.13 22:31:11

Moi aloittaja!

En oo koskaan tuntenu sellasta epätoivon tunnetta, mikä iski silloin kun edes lääkärit eivät keksineet mikä mulla oli; makasin sairaalan tarkkailussa hirveässä kipushokissa (alaselän vas.puoli) ja lisäksi olin viimesilläni raskaana. Mut pumpattiin täyteen (tai no piikitettiin kankkuun ja tuskin sitä desikaupalla oli) litalginia kun muuta ei uskallettu antaa. Luulin että kuolen ja pelkäsin vauvan puolesta niin että olin jo omasta takaa sekasin kun seinätiilet. (Ja tietenkin olin niin uupunut etten kyennyt alkaa synnyttämään ja koska kivun aiheuttajaa ei tiedetty niin ei alettu leikkelemäänkään.) Mut joo ei ketään kiinnosta moiset..

No, elossa ollaan mutta kokemus oli kyllä todella pelottava. Kamalinta oli se kun lääkäriryhmä pohti edessäni että viedäänkö teholle vai olisko jotain mitä vielä tutkia. Ja että jos minulle x niin vauvalle y..

Voin vaan kuvitella miltä susta tuntuu! Varsinkin kun toisinaan tulee varmaan vähän yksinäinen olo? Onneksi saat jo syödä jotain! :D

Oot muuten tosi mielenkiintosella alalla! Tuntuu että täällä höttilässä on aina vaan joka sortin amiksia.. (Ei tartte suuttua kenenkään) Tosin eipä oo varaa sanoa kun itse oon vasta menossa yliopistoon eli tällä hetkellä oon ihan zero..

Jee kiva, meiän koira oli näköjään päässy karkuun! Kamala jos se on käyny jonkun pikkukoiran päälle, nyt täytyy lähtee tarkastamaan.. Fak. Moikka!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: kesä 
Päivämäärä:   19.6.13 22:14:09

up

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Ennea 
Päivämäärä:   19.6.13 22:31:11

Hyvässä hoidossa olet.

Ei saata kyllä lääkäri turhaan. Niitä ei nimittäin siellä osastoilla ja päivystyksissä ylimääräisiä ole eli lähes aina on tosi kyseessä kun lääkäri kyytiin hyppää. Varsinkin siellä etelässä jossa matkat lyhyitä (eli apukin lähellä). Hoitotason lanssissa hyvät luvat eli saavat kyllä lääkitä lähes sen mitä lääkäri (konsultoiden osasta ja paikkkakuntakohtaisia eroja on).

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Mirra 
Päivämäärä:   19.6.13 22:36:19

Hei aloittaja, mitä nyt kuuluu, miten jakselet? Toivottavasti vähintään siedettävästi. Paranemista! Taidat olla nukkumassa jo, mutta toivottavasti jaksat huomenna jonkin sanan meille laittaa. Peukutukset täältä!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: nuu 
Päivämäärä:   19.6.13 23:11:33

Jaksamista sinne! Ja paranemisia! Mukavaa, että olet jaksanut kertoa meille kuulumisia. Mielenkiintoista tietää, mikä sairaus sieltä loppujen lopuksi löytyy.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.6.13 11:37:03

Upitus tälle, oli pudonnu melko kauas

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: lellu 
Päivämäärä:   20.6.13 14:16:24

Moi aloittaja!

Toivottavasti sun vointi on kohentunut. Juu ymmärrän kyllä, että tuossa tilanteessa ei ehkä ole järkevintä alkaa itse itseään diagnosoimaan. Varmasti omiin oireisiin sopivia tauteja löytyy sieltä ja täältä... Alkoi itseä vaan oikein mietityttämään ja pakko oli mennä googlettamaan ja tännekin muutama arvaus kirjoittelemaan... Mutta onneksi olet maan yhdessä parhaimmista sairaaloista, asiantuntemusta löytyy. Olet hyvissä käsissä siellä.

Tsemppiä sulle hurjasti!!!!!! Olet mielessä...

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Lumipuku 
Päivämäärä:   20.6.13 14:19:30

ISO hali!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: =/ 
Päivämäärä:   20.6.13 15:32:52

Olet aloittaja ajatuksissa, isot tsempit sulle!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.6.13 19:53:34

Vaikka juhannusfiilis on varmasti tipotiessään aloittajalla, niin edelleen jaksamista ja aurinkoista juhannusta sinne osastolle! :)

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: pumpuli 
Päivämäärä:   20.6.13 20:04:01

Tsemppiä parantumiseen! Olen ollut töissä osastolla johon sut on luultavasti siirretty, siellä on kyllä todella hyvä hoito, voit olla huoletta :)

Toivotaan että aiheuttaja löytyy pikemmiten!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   20.6.13 20:12:45

Mun on kans pakko tulla heti katsomaan tänne miten aloittaja voi, ja onko jo jtn löytynyt!! Noita vaihtoehtoja mitä ulkomailta olet voinut saada on todella paljon.. Toivottavasti saat sellasiin erikoistuneen lääkärin ja syy selviää!! Jaksamista!! :)

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   20.6.13 22:42:27

uppia tälle!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Mirra 
Päivämäärä:   20.6.13 22:52:47

Hyviä vibroja aloittajalle täältäkin! http://www.youtube.com/watch?v=B0yoiBYbT2I&feature=player_detailpage

Paranemista!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Teetä ja sympatiaa 
Päivämäärä:   21.6.13 11:03:11

Nostetaan...

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   21.6.13 16:02:04

Hauskaa Mittumaaria teille ihanille tsemppaajille!

En ole taaskaan jaksanut/ehtinyt tänne kirjoittamaan. Aika matelee ja kun tutkitaan niin se menee mahdottoman nopeasti. Aika hassua oikeastaan. Odottaminen on kaikkein kauheinta.

Yöllä tuo ihana katetri joka on rakossa meni tukkoon. Heräsin hirveään kipuun alapäässä. Ihana kertoa tällaisia tänne, mutta itse olette pyytäneet xD Kipu oli ihan hirveä, herätessä luulin, että virtsaputki ratkeaa paine oli kova. Kello kolme hälytin tietenkin yökön paikalle, hän ei ollut kovin mukana. Ensimmäinen ei niin kiva hoitsu täällä. Hän vaan vähän käänteli katetria ja pussia. Sanoi, että koska virtsa on pussissa lämmintä niin katetri ei ole tukossa. Itkin kipua ja pyysin, että se katetri vaihdetaan. Minulla on kerran ennenkin mennyt polvileikkauksen jälkeen mennyt katetri tukkoon ja siksi tiesin missä on vika. Yökkö sanoi tietävänsä minua paremmin asiat. Olin suht hämmästynyt. Yökkö käski vaan jatkaa unia. En tietenkään saanut enää unta koska luulin, oikesati häpykummun murtuvan. Kipu kasvoi ja laajeni jatkuvasti. Odotin, että klo tulee 7 ja päivä vuoro tulee töihin. Kun kello tuli tuon 7 painoin heti kelloa ja hoitaja tuli. Hän ihmetteli ääneen, että miksi katetria ei ole vaihdettu yöllä... Sanoi, että kipu on ihan selvä merkki siitä, että se ei ole kunnolla paikoillaan tai on tukossa. Hän kävi hakemassa välineet ja avustajan. Katetrin pois ottaminen sai minut huutamaan kivusta. Kipu oli ihan älytön. Hoitaja ei uskaltanut laittaa uutta katetria, sanoi, että virtsaputki on liian ärtynyt. Meni joku tunti ja kipu loppui, ah mikä tunne. Lääkäri kävi tuossa ysin jälkeen ja sanoi, että joutuvat laittamaan katetrin takaisin koska virtsan määrää täytyy seurata. Yrittivät laittaa katetria paikoilleen, mutta ei se onnistunut ärtymyksen takia. Lääkäri laittoi sitten katetrin suoraan rakkoon tuosta vatsan päältä. Se laittaminen ei sattunut koska sain tietenkin puudutuksen. On se vähän hirveää, että pissa tulee mahasta... Toisaalta olen jo niin tottunut letkuihin.

Kaikki on muuten ennallaan, paitsi kipuja on tullut lisää. Saan todella hyvää kipulääkettä joka auttaa. Tosin se aiheuttaa pahoinvointia, mikä ei ole kiva. Kipuilua on lähinnä selässä ja jaloissa, ilmeisesti makaamisesta johtuvaa. Olen yrittänyt vähän liikkua täällä huoneessa, mutta voimat on ihan poissa. En pääse ilman apua edes istumaan. Nouseminen aiheuttaa rajun pyörrytyksen. Sängystä pois pääseminen on niin ihanaa, että kestän hetkellisen pyörytyksen, että pääsen tähän tuolille istumaan, se on kivasti ikkunan edessä ja nään vähän puita jne. Huimaus johtunee lääkärin mukaan makaamisesta ja alhaisesta verenpaineesta. Verenpaine on minulla aina ollut alhainen mutta vakaa.

Lääkärin kanssa aamulla keskusteltiin taas pitkään. Hän sanoi, että nyt pyhinä ei oikein voida tehdä muuta kuin ne normit dialyysit ja peruslabrat. Sanoi, että jos olo pysyy vakaana niin niillä mennään. Pyhien jälkeen on tarkoitus ottaa molemmsta munuaisista koepalat, tähystää virtsatiet uudestaan ja ottaa koepaljoa rakosta. Jos niistä ja vielä keskenolevista labroista ei löydy vastausta niin sitten keskitytään ilmeisesti vain oireisiin ja elimistön vakaana pysymiseen. Jos ei pikkuhiljaa ala löytymään syyllistä niin kallistutaan viruksen puoleen joka on tuntematon. Virukset on siitä kurjia, ettei niitä voida tappaa oikein millään, ei ainakaan jos sitä ei tunnisteta. Bakteerit ja sienet on paljon helpompi hoitaa ja tunnistaa.

Itselle alkaa riittämään tämä sairaala elämä, olen lopen kyllästynyt makaamiseen ja pelottaa se, miten pitkään menee, että pystyn liikkumaan ilman apua. Lääkäri sanoi, että voimattomuus voi johtua jostain syndroomasta joka tulee aika ajoin tehon potilaille, en muista sen nimeä. Kuntoutus on pitkä. Jei. Pahimmillaan se vaikuttaa jopa palleaan ja sitten hengitystä täytyy auttaa. Olen alkanut jo miettimään syksyä, olenkohan syyskuussa riittävän vahva palaamaan kouluun. No aika näyttää sen. On tässä vielä pari kuukautta aikaa.

Meidän oli avokin kanssa tarkoitus lähteä heinäkuussa puolaan mutta peruttiin reissu. Onneksi saatiin rahat takaisin. Itsellä on myös stressiä rahasta. Töissä piti olla ja säästää rahaa syksyyn. Kenian reissu imi kaikki säästöni. Onneksi minulla on vakituinen työ, mutta en millään tahdo koulun ohella tehdä hirmuisesti tunteja, nyt näyttää, että on ehkä pakko. Sinäänsä huomaan, että nuppi on ehkä paremmassa kunnossa, kun jaksan ajatella tulevaisuutta. Toisaalta en ajattele sitä mitenkään positiivisesti.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   21.6.13 17:11:17

Pidät nyt vain mielen virkeänä ja taistelutahdon päällä, niin eiköhän se tauti ennen pitkää hellitä. Toipumista ja kilttejä hoitajia sinulle, olet ajatuksissamme! :)

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: ddd 
Päivämäärä:   21.6.13 18:00:01

Miksi sut siirrettiin meilahteen, käsitin että asuit kuitenkin Turussa?

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Nuna 
Päivämäärä:   21.6.13 18:04:33

Tsemppiä aloittaja! Mäkin olen näitä ketjuja seurannut alusta saakka taustalla, mutta nyt halusin kirjoittaa ja toivottaa hyvää juhannusta! Toivottavasti lääkärit keksivät pian, mikä sua oikein vaivaa. Koita jaksella!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   21.6.13 18:19:09

Mikäli aloittajalla olisi malaria hän ei taatusti kirjoittelisi ht.netiin.

Juu, ulkomailta voi saada kamalia tauteja, mutta ihan Suomestakin voi hanavedestä saada noroviruksen joka aiheuttaa aika ikävän ripulin tai ihan tavallisesta rokotuksesta voi saada narkolepsian joka onkin sitten riesana elämän loppuun asti.

Tee potilasasiamiehelle valitus siitä yököstä. Luultavasti on valehoitaja, kun ei tiedä mistään mitään.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: hiili 
Päivämäärä:   21.6.13 22:22:30

Semppiä aloittajalle. Olet super vahva ihminen. Itselläni olisi varmaan jo pää levinnyt. Ilmoittele taas voinnistasi....

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: fv 
Päivämäärä:   22.6.13 12:55:13

Tsemppiä ja pikaista paranemista aloittajalle!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.6.13 13:14:54

Mä myös suosittelisin tekemään valitusta tuosta hoitajasta, koska kyse mitä ilmeisemmin oli PUHTAASTI HOITOVIRHEESTÄ. Henkilökohtainen anteeksipyyntö ja tosiaan esimiehelle ilmoitus.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   22.6.13 13:22:04

Eikö loko Suomen vakavat tapaukset hoideta Meikussa?

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: iitu 
Päivämäärä:   22.6.13 13:44:50

Paljon voimia aloittaja !!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: nostalgia 
Päivämäärä:   22.6.13 14:11:23

Hyvää juhannusta aloittajalle, olosuhteista huolimatta! :)

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: LUMIPUKU 
Päivämäärä:   22.6.13 14:14:32

Tosi surullista kun sairastuminen ei katso ihmisen ikää.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   22.6.13 16:04:58

Tsemppiä aloittajalle, pikaista paranemista! :) Tsemppihalaus<3

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.6.13 16:12:52

Kk: no itseasiassa ei varsinaisesti meikussa vaan melko lähellä Auroran sairaalassa on infektio-osastot.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   22.6.13 20:18:10

up up

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Reeta 
Päivämäärä:   22.6.13 20:32:03

Tsemppiä aloittajalle täältäkin! Toivotaan, että syy löytyy ja sitä myötä sopiva hoitokin!!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   22.6.13 20:32:54

Mulla ollut myös munuaisten vajaatoimintaa Thaimaassa, makasin viikon siellä sairaalassa ja vielä suomessakin, ottivat kaikenmaailman kokeita, mitään ei lopulta löytynyt.

Mulla toinen munuainen ei toiminut, maksa-arvot ym oli päin peetä puoli vuotta sairastumisesta. Lisäksi sain sairaalasta MRSan ja Espl,n. No hyvä kuitenkin että selvittiin hengissä. Olisin kyl halunnut tietää mikä oli.

Kerran olen tän jälkeen uskaltanut Aasiaan, lekuri sanoi ettei noin huonoa tuuria voi olla toiste, toivottavasti ei;)

Tsemppiä aloittajalle!!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: petunia 
Päivämäärä:   22.6.13 20:39:24

Tsemppiä täältäkin suunnalta. Tätä juttua lukiessa tulee taas mieleen kuinka herkästi sitä tulee valitettua kaikesta turhasta, kunhan terveys säilyy niin kaikesta muusta selviää. Isot voimahalit sinnepäin!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: saara 
Päivämäärä:   22.6.13 21:02:11

Tsemppiä aloittajalle! Hienosti olet jaksanut tähän asti, pidä vain sama kurssi edelleen. Hoitosi tulee varmasti olemaan pitkä, mutta jonain päivänä vielä muistelet näitä aikoja ja voit todeta että selvisinpäs!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Elyise 
Päivämäärä:   22.6.13 21:36:42

Hirvittävästi tsemppiä ja voimia aloittajalle! <3 Pidä meidät täällä ajantasalla! Toivon kovasti että mysteeri alkaisi selvitä ja voisit aloittaa toipumisen. Onko avokki malttanut käydä maltillisesti sinua katsomassa? Ettei tarvitse sinun huolehtia hänen jaksamisestaan auton ratissa?

Älä turhaan työasioita murehdi, nyt keskityt saamaan itsesi terveeksi! Ja tuosta yöhoitajasta teet valituksen, törkeä hoitovirhe kun ei usko vaikka valitat kipua. Vahva kyllä olet, kun kärvistelit aamuun asti.

Voimia, voimia, voimia!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: mimi 
Päivämäärä:   22.6.13 23:38:44

Pakko minunkin on nyt toivottaa oiken täälläkin voimia aloittajalle, vaikka mielessä olet ollut useasti. Toivotaan että paraminen alkaa, ja saataisiin vielä selvyys mikä tuon kaiken aiheuttaa. Onneksi sairastuit vasta suomessa, etttet kesken reissun. Täälä saat varmasti parhaan hoidon.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: pup 
Päivämäärä:   23.6.13 10:00:17

up

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Veera 
Päivämäärä:   23.6.13 13:10:59

up

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.6.13 19:26:52

up

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Mirra 
Päivämäärä:   23.6.13 19:37:28

Huomenna vihdoinkin arki alkaa pyöriä taas, voi mahdollisimman hyvin siihen asti!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: koivuvasta 
Päivämäärä:   23.6.13 19:59:40

Paljon voimia ja jaksamisia täältäkin! Olet ollut myös mun mielessä :)

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: epämääräinen heppu 
Päivämäärä:   23.6.13 20:22:15

Jösses, minkälaisen taudin aloittaja onkaan saanut! Ja itse olen ollut kuin p**seelle ammuttu karhu, kun jouduin todella kovien lihaskipujen vuoksi käymään juhannusaattona päivystyksessä, missä pistivät kipulääkettä ja relaksanttia lihakseen. Tietysti siinä meni juhannussuunnitelmat täysin uusiksi ja on harmittanut niin vietävästi, vaikka kuntoni on kuitenkin ollut ihan ok ja olen saanut olla kotona. Aloittajan tarinan kun luki, niin pieneni tämä oma sairastaminen aika mitättömäksi. Hurjasti jaksamista aloittajalle! Toivon todella minäkin, että sairaudestasi selviät entisellesi, ja että uteliaisuutesi (ja siinä sivussa meidän muidenkin) tyydyttyy ja sairaudellesi löytyy nimi :)

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: fv 
Päivämäärä:   24.6.13 10:43:08

Toivottavasti aloittajalle ei ole tullut takapakkia kun ei perjantain jälkeen ole käynyt täällä.
Jännä kuinka huolissaan sitä on ihan ventovieraasta ihmisestä.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: kika 
Päivämäärä:   24.6.13 11:55:14

Tsemppiä jälleen aloittaja, koitahan jaksaa ja olla vahvana. Minun piti juhannuksenakin seurata kuulumisiasi mökillä ylettömän hitaalla netillä. :) Toivottavasti voit jo paremmin!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.6.13 15:30:02

Tsemppiä täältäkin!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   24.6.13 15:33:36

kuinka voit ??

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: uppia 
Päivämäärä:   24.6.13 16:08:39

nostellaas..

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: mies 
Päivämäärä:   24.6.13 16:10:07

multa tulee ja kauhialla lorinalla.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: aloittaja 
Päivämäärä:   24.6.13 16:25:41

"Lähettäjä: ddd
Päivämäärä: 21.6.13 18:00:01

Miksi sut siirrettiin meilahteen, käsitin että asuit kuitenkin Turussa?"

Juu asun turussa, siirsivät tänne, koska siellä ei enää osattu auttaa, loppui tieto-taito. Olen ymmärtänyt ,että tänne on tosiaan keskitetty maamme "hankalat" tapaukset. Onhan se kaikken järjen mukaan fiksumpaa, että yhdessä paikassa on ne parhaat välineet ja lääkärit. Jotekin turhaa olisi, jos joka paikassa olisi samat vermeet ja yhtä "hyvät" lääkärit. Kuvittelen ainakin itse, että fiksumpaa, on tämä keskitetty hoito. Turhaan olisi tuhlata hirmuisesti määrärahoja välineisiin jokaisessa yo-sairaalassa, kun ei tällaisia kuulemma oli vuodessa kuin ihan muutama.

Lauantaina tuli takapakkia reilusti, jouduin operoitavaksi. Aamulla oli lievää hengenahdistusta. Sanoin siitä hoitajalle, hän sanoi, että johtuu varmaan astmastani. Minulla on nyt ollut muutama rajuhko astmakohtaus täällä, tosin niitä on terveenäkin taajaan. Sain avaavaa lääkettä ja se tuntuikin auttavan muutamaksi tunniksi, sitten tuli vähän enemmän ahdistusta ja painetta rintaan ja selkään. Kunto romahti vauhdilla, ottivat verta taas miljoona putkea ja kuskasivat keuhkojen ct-kuvaan. Syylliseksi paljastui veritulppa ja keuhkokuume. Tulppa katetroitiin(?) pois ja olo helpotti.

Keuhkokuumeeseen menee nyt tujut antibiootit, ottivat keuhkoissa olevasta nesteestä näytteen, jotta ab saatiin varmuudella oikeaksi. Molemmat johtuu vaan tästä makaamisesta ja yleisvoinnista. Toki verenohentaja on mennyt jo viikkoja, mutta kun ei sekään ole mikään ihme pelastaja. Saamani antibiootti on kuulemma todella vahva ja se voipi ilmeisesti rasittaa sitten taas noita munuaisia lisää, että kiva kiva. Mutta kun sitä on pakko nyt tiputtaa 4 kertaa päivässä. Jos jotain positiivista miettiin niin veriviljelystä ei ole löytynyt bakteeria joten sepsistä ei ole. Se on sentään hyvä. Myöskään virtsatieinfektiota ei ole tullut, vaikka se on kuulemma hyvin todennäköinen kun katetria on jouduttu pitämään jo viikkoja.

Virtsan määrä on hiukan lisääntynyt, eli noi munuaiset kaiketi toimii nyt vähän paremmin, pelkään, että antibiootti tekee jotain hallaa tälle tilanteelle. Olen taas joutunut ottamaan taajaan kipulääkettä ja se rasittaa sitten maksaa, kohta sekin varmaan hajoaa. Huomenna tulee taas jotain koetuloksia, ilmeisesti joku virus vasta-aine testi valmistuu silloin, jos vaikka sieltä löytyisi syyllinen. Olen vaan ehkä hiukan pessimisti, en usko, että siitäkään tulee mitään ratkaisua

Jos kunto kestää niin huomenna minun tarkoitus käydä silmälääkärin vastaanotolla. Tuntuu siltä, että silmissä on jotain häikkää. Näkö tuntuu huonontuneen vauhdilla, voi kuulemma johtua saamistani lääkkeistä. Minulla on suht huono näkö jo valmiiksi. Ennen reissuun lähtöä uusin lasini, harmittaa jos joudun taas linssin vaihtamaan. Rahaa ei juuri nyt oikein ole. Tämä sairaalassa makaaminen on tulltu todella kalliiksi. Tosin sata kertaa kalliimpaa tämä on teille muille veronmaksajille eli minlla ei ole oikeutta valittaa tuosta reilun 600e laskusta mikä on jo kotiin tullut. En edes uskalla ajatella mitä hoitoni on jo nyt maksanut yhteiskunnalle, mennään varmasti jo useammassa kymmennessä tuhannessa, en varmaan koskaan pysty summaa korvaamaan takaisin. Toki vakuutusyhtiö maksaa minulle jtn takaisin, mutta tuskin sairaala laskuttaa vakuutusyhtiötä.

Tuntuu ihan uskomattomalta, että kohta on kesäkuu ohi, enkä ole mitään tehnyt. Olen vaan maannut sairaalassa, menee koko kesä ihan ohi. Onneksi telkkarista tulee hyviä sarjoja ja läppäri viihdyttää minua. Välillä olen niin väsynyt, etten jaksa koneeseen koske, enkä edes telkkaria katsoa. Välillä olen liian väsynyt jopa nukkumaan. Olen pyytänyt muutamana iltana unilääkettä ja sen avulla olen torkkunut. Tää makaaminen on todella raskasta. HAssua oikeastaan. Keväällä kun oli raskas koulu- ja työputki ajattelin, että olisi unelma, että saisin maata sängyssä koko päivän, nyt vaan toivon, että pääsisin tekemään jotain. Minulla on ihan hirveä ikävä omaa kotia, omaa sänkyä ja omaa pikku pihaa. Ikävöin jopa autoani. Olen välillä itkenyt koti-ikävää. Viimeksi minulla oli koti-ikävä syksyllä 2006 jolloin muutin pois kotikotoa.

Jos tästä selviän niin olen varmasti paljon vahvempi ihmisenä.

Kiitos taas teille viesteistänne, ne merkitsee minulle paljon, vaikka en teitä tunnekaan. Arvostan teidän viestejänne paljon ja luen niitä aina uudestaan ja uudestaan. En osaa kiittää teitä riittävästi. Tuntuu jollain tavalla tyydyttävältä, että tilanteeni kiinnostaa Teitä. Tuntuu siltä, että en kirjoita turhaan. Taidan olla itsekäs paska. Kotiväki tukee paljon, mutta en heille tilitä pahaa oloa. Heille tämä sairauteni on jo pelkästään hyvin raskasta. Olen kieltänyt ettei mummuleni kerrota tilanteestani, hän on sydänsairas ihminen, enkä tahdo, että hän kärsii minun takiani enää yhtään. Afrikkaan lähteminen oli hänestä harvinaisen typerää ja uhkarohkeaa. Hän ei ole itse ikinä käynyt tukholmaa kauempana...

Tänne kirjoittamisesta on tullut päiväkirjan korvike, tuntuu mukavalta että saan purkaa oloani tänne. Tämä taitaa käydä jo terapiasta :) Olo helpottaa aina kun olen muutaman lauseen kirjoittanut. Kieliopissa on tietysti toivoimisen varaa ja paljon, toisaalta täytyykö sen kieliopin olla virheetöntä netissä? Toki ikäiseni pitäisi hallita kielioppi mutta juuri nyt en oikeasti jaksa siitä välittää. Lukihäiriö tekee oman kiusansa ja tämä hirmuinen väsymys. Toki olisi paljon kivempaa teille, että teksti olisi virheetöntä.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: t 
Päivämäärä:   24.6.13 16:32:40

voi hitto!! Ompas kauheeta! Voimia ja tsemppiä tosi paljon!!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.6.13 16:34:21

Elä sie kuule huoli yhteiskunnalle koituvista laskuista tai kielioppivirheistä. Ajattele nyt vain itseäsi.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Mumm 
Päivämäärä:   24.6.13 16:38:52

Minusta olet osannut ottaa tämän tilanteen ihailtavasti. samoin on hienoa, että olet keksinyt purkaa tuntojasi tänne nettiin - toivoisin kuitenkin, että et liikaa ajattele omaistesi hyvinvointia omasi kustannuksella.

Kirjoitat kauniisti ja jotenkin liikuttavasti, osaat olla kiitollinen pienistäkin edistysaskelista ja kertoa takapakeista rauhallisesti. Eipä olla tavattu koskaan, mutta kirjoituksesi perusteella olet hieno ihminen. ja tämän kokemuksen jälkeen entistä hienompi, nostan hattua edessäsi.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Lumipuku 
Päivämäärä:   24.6.13 16:41:46

Tuli mieleeni mieheni jokahänkin tasisteli kuolemaa vastaan. (viie syksynä)

Siihen ei osaa mtenkään sopuetua. On vai meheni/ Sinun kommenttisi siitä mitä tunnet .Voi vain toivoa että lääke löytyy ja pääset vielä jonakin hetkenä nauttimaan elämästäsi. Uskonkin että näin käy. olethan vielä nuorti

Miehellenie ei voitu enäää lpppuvaiheessa tehdä mtään ja siinä opin ottamaan vastaan sen mitä tuleman pitää, myäs omalla kohdallani.

Itselätäni leikattiin vuoden allkupuoleella syöpä ja leikkauksen älkeen sanottiin ettei ollutkaan syöpä. Enää oikein tiedä mitä uskoisi. Usoisiko omia kokemuskia, hevostallia vaiko sitä että jokaisella meillä on omat elämänne ja kohtalomme. Siitä tuskin hevostallilaisllakaan on nokan kopauttamista että kukaan ei tänne ole jäänyt,

Pääassia ttä koitat ajatella positiivisesti. Se tässä on ollut aina pelastus!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.6.13 16:41:49

Voi kurjuus, kun on takapakkia tullut, mutta onneksi olet siellä Suomen parhaimmissa käsissä! Hurjalta kuulostaa veritulpat, kuumeet ja kaikki vielä vanhan vaivan päälle. Tsemppiä ja kirjoittele kun vaan jaksat! Olet ajatuksissa!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Lumipuku 
Päivämäärä:   24.6.13 16:43:59

Veritulpat ja kuumett ovat hoidettavissa mutei se ettei tiedäetä mitä hoitaa. :-(

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.6.13 16:45:06

Olen seurannut tätä juttua alusta asti ja nyt kirjoitan ekaa kertaa. Kaikki myötätunnot aloittajalle, jaksamisia ja oikeasti pikaista paranemista. Voin vain kuvitella, kuinka hirveässä tilanteessa olet.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: SiSU 
Päivämäärä:   24.6.13 16:48:45

Se hieno asia Suomen valtiossa on, että sairastuvista pidetään yhdessä huolta :) Minä ainakin mielelläni maksan veroja, jotta sinunlaisiasi ihmisiä hoidetaan.

Voimia sulle äläkä liikaa harmittele kesän lipumista ohi - seuraava kesä vain tuntuu tuhannesti paremmalta! :)

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Maia 
Päivämäärä:   24.6.13 16:49:25

Tsemppiä valtavasti, sulla on ainakin asenne kohdillaan! Toivon sydämeni pohjasta, että paranet mahdollisimman pian. Minullakin on koko ajan taustalla paha olo tilanteesi takia. Juhannuksenakin oli pakko päästä hitaalla yhteydellä nettiin tarkastamaan tilanne, toivoin jo että diagnoosi ja sitä myötä oikea hoito olisi löytynyt. Mieheni kyllä vähän ihmetteli että olenko sekoamassa kun murehdin jonkun tuntemattoman tilannetta näin paljon;)

Olen itse ollut pari kertaa vastaavassa (kylläkin paljon helpommassa) tilanteessa ja joutunut makaamaan sairaalassa viikkokaupalla. Toisella kertaa oli tehohoito lähellä mutta sitten tilanne lähtikin korjaantumaan.

Harmi että tuli tuollaista takapakkia, pikaista paranemista noistakin vaivoista toivotan sinulle:=)

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.6.13 16:52:45

Minäkin olen tätä seurannut alusta, ja todella ikävää, että tullut taas uusi takapakki. Kunhan nyt löytyisi se viisasten kivi ja syy mikä tilanteesi on alunperin aiheuttanut. Olen itsekin ollut pitkiä aikoja sairaalassa ja leikattu useaan kertaan ja tiedän, ettei se ole herkkua. Ei todellakaan. Ja siihen kun lisää tuon, ettei tiedetä mikä sinulla on, niin on vielä raskaampaa. Onneksi on olemassa Kelan maksukatot, eli kohta se on sinulla täynnä ja saat ilmaisen hoidon. Kovasti tsemppiä ja toivoa päiviisi, olet parhaimmissa käsissä hoidossa.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: petunia 
Päivämäärä:   24.6.13 16:53:32

Kiitos kun taas olet jaksanut kirjoittaa kuulumisistasi, teet meistä parempia ihmisiä, koska saat meidän tajuamaan kuinka hyvin meidän asiat ovat, kun meillä on terveys tallella. Nyt ei kehtaa valittaa edes liikakiloista tai rahattomuudesta, koska tuollaiset asiat ovat ihan toisarvoisia.

Pidämme täällä peukkuja pystyssä sinulle ja usko vaan, että kun sieltä tervehdyt niin eipä sinua pienet murheet enää paina vaan olet paljon vahvempi ihminen ja osaat iloita asioista ihan erilailla kuin ennen.

Pidä mieli positiivisena kaikesta huolimatta, vielä se iloksi muuttuu.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Mission 
Päivämäärä:   24.6.13 16:54:00

Luin tuossa juhannuksena koko pötkön kertaistumalla ensimmäistä kertaa. Enpä voi minäkään muuta kuin toivottaa jaksamista ja paranemista. Toivottavasti taudin syy löytyy ja sitä myötä myös toivottavasti parantuminenkin. Pidän sormet ja varpaat ristissä sinulle!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: noh 
Päivämäärä:   24.6.13 16:55:23

Oho! Jaksamisia paljon sinne. kaikkea sitä voikin tulla...

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   24.6.13 16:58:47

Kiitos aloittaja näistä topiceista, uskon,että monen lukijan mietteistä on pikku vaivat pyyhkiytyneet kokemasi johdosta.

Paljon tsemppiä ja jaksamista! ..vielä on kesää jäljellä.. <3

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Mirra 
Päivämäärä:   24.6.13 17:02:22

Hyvin sä kirjoitat, ja vaikka nyt tuntuu raskaalta niin kyllä sä siitä selviät, koeta jaksaa nyt vaan vielä jonkin aikaa! Aika on hidas, mutta tehokas lääke, ja takapakkien jälkeen alkaa kohentuminen...

toivoo Mirra

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   24.6.13 17:33:38

Eihä ole punkki sinua purrut?

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: puputupuna 
Päivämäärä:   24.6.13 17:57:27

Jaksamista myös täältäkin!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: nirppu 
Päivämäärä:   24.6.13 18:26:00

Luin molemmat ketjut läpi. Hurjaa, kuinka kaikki voi muuttua silmänräpäyksessä. Varmasti oppii arvostamaan toisella tavalla ihan perusarkeakin tämän jälkeen. Tsemppiä aloittajalle, toivottavasti syy kipuiluihin löytyisi pian ja pääsisit toipumaan. Muista, että asioilla on tapana järjestyä, aina!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   24.6.13 18:56:01

Te pistitte mut itkeen, kiitos siitä! Tuntuu hienolta jos olen pystynyt vaikuttamaan jonkun elämään täällä positiivisesti. Ihmettelen aidosti sitä, miten positiivisiä viestejä saan. Tämä foorumi kun tuntuu olevan kuuluisa neg.viesteistä. Jos en väärin muista, niin negatiivisia kettuilu viestejä on ehkä kuusi, taitaa olla koko sennulan ennätys xD ehkä kettuilijat on kesäkuun aikana kasvaneet aikuiseksi, tai ovat saaneet omaa pahaa oloaan kuriin.

Punkki ei ole koskaan roikkunut minussa, ainakaan en ole huomannut. Borrelioosi vasta-aineet on myös tutkittu, eipä ole ainakaan se. Nyt on jo pari-kolmekymmentä neg. labravastausta taustalla. Onhan se hienoo tietää ettei ole sitä eikä tätä. Ja osa tutkituista sairauksista on geeniriippuvaisia, joten en voi niihin ainakaan ikinä sairastua, kai. Se tuntuu hienolta. Olen oppinut jo täälläkin näkemään lääkärin naamasta sen, että onko jotain tutkimustuloksia tullut ja onko uutiset, hyvi, neutraaleja vai huonoja. Tuntui muuten tärkeältä kun se omalääkäri kävi minua eilen katsomassa, oli vapaalla mutta tuli poikkeamaan kun tuli jussin vietosta. En tiedä onko se yleistä, tavallaan tuntui todella kivalta ja tavallaan ei, hän miettii minua vapaalla, ei ole helppoa lääkärinkään työ. Olen aina arvostanut hirmuisesti lääkäreitä, toki arvostan muitakin sote-alan ammattilaisia ja tietysti kaikkia muitakin. Tärkeimpänä pidän sitä, että oma ammatti on sellainen missä viihtyy. Olen aina ollut sitä mieltä, että maassamme on julkinen sairaanhoito huippuluokkaa, vaikka moni siitä valittaakin. Olen itse haaveillut koko ikäni sote-alan ammatista ja lääkärin ammatti tuntuu ehkä omimmalta. Minun pitäisi valmistua bioanalyytikoksi ensi keväänä, olen ajatellut että ensi keväänä pyrkisin lääkikseen. Tosin en juuri nyt uskalla ajatella valmistumista, minun pitäisi kesällä kirjoittaa oparia, en syksyllä oikein ehdi, töitä ja koulua on riittävästi. Ja tahdon kuitenkin sitä omaakin aikaa, suunnittelin keväällä, että kirjoitan oparin kesä-heinäkuussa ja elokuussa pidän lomaa kouluasioista ja töistä. Kesäloman töistä pidän elokuussa, nuo oli siis alkuperäiset suunnitelmat.

Itse olen ikääni nähden sairastellut paljon, 2-vuotta sitten oli paha keukokuume, olin teholla viikon. Selkä leikattiin 1998 ja polvea on leikelty 8 kertaa viimeisen 4-vuoden aikana. Noiden lisäksi on tuubitettu korvat ja risat viety kurkusta. JA niin joo umpparikin on napattu pois. Noi nyt tuli ekana mieleen :D En tietenkään ole ainut täällä kenellä on historiaa potilaana.

Ikävää oli lukea, että lumpparin mies vietiin pois ja sitten hänellä epäiltiin syöpää. Kurjaa, että sinulle on sattunut noin paljon liian lyhyessä ajassa. Tuo, että vasta leikkauksen jälkeen todetaan, ettei ole syöpää on vain hyvä asia ja suht yleistä. Labra- ja rötgentutkimusten perusteella ei voida ikinä olla täysin varmoja, vasta koepalan tai kokonaan kasvaimen poiston jälkeen voi patolgi sen kasvaimen tutkia ja silloin saadaan selville mikä se on, onko hyvä vai paha.

Juu onneksi kelan maksukatto on jo täynnä, mutta kyllä se näin opiskelija vinkkelistä tuntuu kamalalta, hirveää, että sairaalamaksuihin menee monta sataa euroa. Enemmän mitä vuokraan... Ja käsittääkseni maksukatonkin jälkeen vuorokausimaksu tulee silti. Se on vaan pienempi mitä muuten. muistelisin, että se vuorokausimaksu on jotain noin 30€ ja katon täyttymisen jälkeen noin 15€, voin olla väärässäkin. Tuo 15€ on iso summa kun sen kertoo monella kymmenellä... Tosin ei se silti ole lähelläkään todellista summaa. Katsoin juuri kelan sivuilta omista tiedoistani lanssi kyydin hinnan, sekin oli yli tonnin. Itse maksoi siitä 9,25€, reilua ja ei. Tarkoitan, että kamala summa muille, ei minulle. Raha tulee tuottamaan stressiä varmasti vielä pitkään, olen jo tippunut kelan sairaspäivä rahalle, se on muutaman hassu euro/päivä, se ei todellakaan kata edes sairaalamaksuja ja muutkin pakolliset menot pitää hoitaa, vuokra, puhelin ja nettilasku, vakuutuslasku, auton osamaksu ja sen vakuutus... Toukokuun lopussa siirsin muutaman laskun eräpäivää heinäkuulle, kun rahaa ei oikein ollut reissun takia. Nyt en tiedä millä ne maksan. Toki jos pyydän isäni varmasti lainaa rahaa, mutta en tahdo kun en tiedä, koska voin ne takaisin maksaa. Sama pätee visaan, tosin se taitaa olla vieläkin tapissa reissusta johtuen... Avokilta en voi pyytää, tai voisin, mutta koska hänkin on opiskelija niin todellakin tahdon, että hän saa vähän säästöjä kesällä. Tekee oikein pahaa, että hän joutui maksamaan kesäkuun vuokran kokonaan itse. Vuokra meillä on 650e ja maksamme sen puoliksi, on täysin eriasia maksaa 325 kuin 650...

Avokki soitteli ja kertoi soittaneensa vakuutusyhtiööni. Matkavakuutus ei ilmeisesti sitten korvaa yhtään mitään, vakuutusvirkailijan mielestä tämä ei ole matkasta johtuvaa, koska oireilu on kestänyt melkein kk. Mietin että mitä järkeä oli ottaa koko vakuusta... Täytyy tuosta päätöksestä ehkä valittaa, mutta valittaminen on vielä turhaa kun syyllistä ei ole saatu kiinni. Voihan olla, että tälla ei ole mitään tekemistä reissun kanssa ja silloin en tietenkään voi vaatia, että vakuutusyhtiö maksaa laskun. Minulla oli nuorena todella kattava sairaskuluvakuutus mutta vakuutusyhtiö irtisanoi sen, koska minua on leikelty niin paljon, tuli se vakuutuskatto täyteen, uutta vakuutusta en saanut kun sitä anoin.

Viime viikolla olin iloinen kun sain muusia ja kalaa, se onkin ollut ainut ateria minkä olen saanut, en ole sen jälkeen saanut mitään ruokaa. Eivät anna minun syödä tai juoda tällä hetkellä mitään. Maksaisin mitä vaan kylmästä coca-colasta ja pussista draculla salmiakkeja. En ole ikinä ollut herkkujen perään, mutta nyt minulla on ollut ihan hirveästi mielitekoja. Yksi yö näin unta puolukka vispipuurosta xD Äiti on luvannut tehdä sitä ja tuoda minulle heti kun saan syömisluvan. Tahtoisin myös kääretorttua mansikka ja kermavaahto täytteellä. Kahvia on myös ikävä ja ruisleipää samoin viiliä raparperihillolla ikävöin. En varmaan enää muista miltä banaani maistuu. Ihan älytöntä, että ikävöin ruokaa, afrikassa näin lapsia jotka eivät sitä saaneet. Sen jälkeen on ruokahalu ollut poissa, nyt olen itsekäs ja kiukuttelen nälkää. Tiedän, että saan riittävästi ravintoa letkuista mutta ei se ole sama asia. Nenämahaletkukin on pistetty takaisin, kuulemma se oli pakko laittaa vatsalaukun takia. Sen avulla vatsalaukkuun laitetaan jotain sapuskaa, estetään laukun kutistuminen. Ja letkulla pyritään tehostamaan energian saamista ja imeytymistä

Olen laihtunut sairauden aikana ihan liikaa, kylkiluut ja nikamat paistaa tämän ällöttävän sairaala pyjaman läpi ja posket on lommolla. Pienet rintani ovat hävinneet olemattomiin ja silti nesteturvotusta on. Välttelen peiliin katsomista, näytän mielestäni anorektikolta. Painoa oli ennen sairaalaan joutumista 54kg, ennen tulpan poistoa vaakanäytti 42kg ja lääkäri arvioi että nesteturvotusta on ainakin 5kg. En uskalla ajatella sitäkään miten paljon lihakseni ovat surkastuneet. Myös hiukseni ovat harventuneet. Niitä tippuu ihan hirveästi aina kun harjaan tukkaa. Syytä ei siihenkään varmuudella tiedetä, voi olla eräs lääke tai sitten heikko ravinnon imeytyminen. Minulle on myös kehittymässä kuulemma joku ravinnon imeytymishäiriö. Sekin on kuulemma suht yleistä voimattomuuden kanssa. Kulkevat usein käsikädessä, siis sen voimattomuus sydrooman kanssa jonka sain tyks:n tehokeikan aikana.

Jos nyt jotain positiivista haluan tästä päivästä keksiä Teidän lisäksenne niin se on se, että huoneessani on ihanan viileää. Ulkona on kuulemma liian lämmin ja tuskaisen nihkeä ilma. Ainakin turussa on niin, kaveri kertoi juuri kun tekstailtiin hetki.

Olen myös kokuttunut sossuäiteihin, siihen todella hauskaan toosatv:n sarjaan. Toki on ihan hirveää, että toisten elämä on ehkä sellaista, mutta sarja on vaan hauska. Sarjaa kannattaa teidänkin katsoa, youtubesta löytyy kaikki osat, voi olla että iltasanomienkin sivuilta löytyy. Kannattaa aloittaa ihan ekasta osasta.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.13 19:24:10

Luin vasta nyt molemmat topikit kokonaan, joskus aiemmin luin ekan topikin ekat viestit, ne joiss avasta kehotettiin menemään lääkäriin pian.
Muistan että silloin aloitustasi lukiessa ajattelin vain että toivottavasti menet lääkäriin, virtsarakko jos puhkeaa niin siihen kun käsittääkseni kuolee... Ajattelin että vaivasi olisi katetroinnilla melkolailla selvä ja joku pikkujuttu...

Mutta en tosiaan olisi arvannut että näin mystinen ja salaperäinen juttu kyseessä. Kurjaa, totisesti :(

Tuli ihan itku lukiessa juttujasi. Toivon kauheasti että selviät ja että pääset pian viettämään kesääkin.

Ei omat pikkumurheet tollasten vaikeiden mystisten sairastumisten rinnalla mitään paina... Isot isot tsempit sinne. Halauksia, toivon kaikkea hyvää sinne!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   24.6.13 19:36:41

Aloittajalle voimia.

Olen ehkä ihan kamalan törkeä ihminen, mutta kirjoitan sen silti ylös:

tämä viestiketju on saanut minut miettimään ja pohtimaan, kuinka onnellinen olen omassa elämässäni vaikka koko ajan jotain kaatuukin "Mielen päälle". Saan kuitenkin juosta asioilla, saan ulkoiluttaa koirat ja oikeasti nauttia tuosta tuskaisen kosteasta kesäsäästä... ja valita mitä syön. Syömättömyys olisi minulle hirveää!

Niin se kamala asia.. tietääkö kukaan läheinen että kirjoitat tänne ht.nettiin? Että jos sattuisi se ikävin ja menehtyisit... saisimmeko tänne mitään infoviestiä että pahin tapahtui? Olen ihan hirveä, kamala ja ilkeä ihminen, toivon sinulle hyvää.. mutta ei tämä positiiviselta tunnu. :(

Toivon parannustasi, ja kuitenkin pelkään pahinta vaikka olenkin ihan tuntematon vieras ihminen.

Entä osoitetta sinne meilahteen?Saisiko sinulle lähettää jotain piristystä, vai koetko ne ahdistavana? Jos vain kirjoittaisi osaston nimen ja potilaaksi "aloittaja", niin tulisiko sinulle perille? Siis jos saisi lähettää. Olet niin kovasti mielessäni, että ihan omituiselta tuntuu.
Sossu muuten maksaa sairaalalaskut kokonaisuudessaan, jos tulorajat on alle minimin kesäkuun ajan. Että elä niistä murehdi. Ja jos ei muuten, niin ht.net kerää kolehdin varmasti asian puolesta.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Anni 
Päivämäärä:   24.6.13 19:48:51

Onpa aikamoinen juttu! Minäkin olen lukenut alusta asti tätä, ja ekojen viestien kohdalla mietin että kertakatetrointi korjaa koko tilanteen. Uskomatonta, miten nopeasti koko elämä voikaan muuttua.

Tsemppiä kovasti aloittajalle ja toivotaan, että selitys vielä löytyy ja sitä myötä oikea hoitokin!!

Ja totta, ulkona ON liian kuuma ;)

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.6.13 19:58:15

tyhjä, et minusta ole ollenkaan ilkeä ja inhottava. Tuo olisi kiva jos saisi jollain sinua ,aloittaja, piristettyä.

Hirveästi voimia, tsemppiä, uskoa ja toivoa sulle! <3 Olet aivan upea ihminen, toivon sinulle kaikkea hyvää! Paranet pian, ja nautit vielä kesästä. <3

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   24.6.13 20:11:58

Nimetön, et sä törkeä ole. Sulla on oikeus omaan tasapainoiseen, vapaaseen elämään. Sinä saat elää normaalia arkea ja nauttia siitä helppoudesta mikä sinulla on.

En mä mitään tarvitse, enkä oikeastaan tahdokkaan, kiitosta vaan :) En tahdo kertoa nimeäni tai edes osastoa tänne, koska tahdon kirjoittaa täällä aidoista tuntemuksistani, en tahdo alkaa sensuroimaan mitään, ymmärrätkö? Jos kerron vaikka vaan sen osaston voi joku äkätä kuka mä olen... Materiaalia mulla on jo ihan liikaa ja olen ihmisenä sellainen joka jää aina kiitollisuuden velkaan kaikista lahjoista jne, omatunto kolkuttaa jos ennen korvaa lahjaa takaisin, eli muista häntä myös esim merkkipäivänä. . Enkä todellakaan huoli teiltä rahaa, vaikka miten tahtoisitte tyrkyttää. En ikinä voi sellaista tehdä. Tiedän, että sossu maksaa, mutta en mä sieltäkään rahaa voi ottaa, olen liian itsenäinen ja toiset tarvii niitä rahoja enemmän kuin minä. En todellakaan tarkoittanut kirjoittaa mitään kerjäysviestiä! Toivottavasti kukaan ei ajattele niin. Pahoittelen todellakin jos joku nyt ajattelee niin, anteeksi. Teillä on varmasti parempaa tekemistä euroille. TE olette ne ansainneet joten käytätte ne itseenne.

Jos tilanne menee oikein huonoksi laskujen suhteen niin joko otan pankista pienen lainan tai sitten isältäni. Vanhemmillani on kuitenkin ihan kivasti tuloja ja omaisuutta, olen elänyt aina ns. ylempää keskiluokkaa.

Kuten huomaat olen hyvin vapaasti tänne kirjoittanut siitä mikä mietityttää juuri sillä hetkellä, tämän päivän olen tuota rahaa miettinyt. Ja jos nyt sattuu käymään niin, että en tästä selviä niin pidän huolen, että tänne tulee asiasta tieto.

----------------

Minäkin luulin silloin kun päivystykseen lähdin, että rakko on vaan venynyt virtsan määrästä ja en siksi saa virtsaa ulos. Kerran polvileikkauksen jälkeen oli noin, olin virtsaamatta kait 8h ja rakko oli ylitäyttynyt enkä saanut pissattua. Hoitui kun katetroitiin.

Haluaisin kiittää jokaista henkilökohtaisesti, mutta en millään jaksa kirjoittaa jokaisen nikkiä tähän ja kiittää. Jokaisen viesti on ihan yhtä arvokas, vaikka en sitä erikseen kommentoi. Jos niin tekisin niin saisin näpytellä viestejä aamuun asti :)

Nyt taidan laittaa koneen tältä illalta kiinni ja keskittyä tuohon huonekaveriini, eli telkkariin. Huippumalli haussa näköjään siellä pyörii. Öitä kaikille, nukkukaa hyvin, helteestä huolimatta. Mä nautin tästä tasaisesta 21 asteesta. Tosin väitän, että jokaisella on parempi sänky kotona. Nauttikaa siitä!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Ropsu 
Päivämäärä:   24.6.13 20:44:40

Huolehdi tai pyydä jotakuta huolehtimaan, että laskusi tulevat kuitenkin maksetuksi ajallaan, jotteivat luottotiedot mene. Raha-asiat ovat tietysti toissijaisia terveyteesi verrattuna, mutta on varmasti mukavampaa palata kotiin ja takaisin työelämään, kun raha-asiat eivät ole ihan rempallaan. Varmasti vanhempasi auttavat sinua tässä tilanteessa mielellään ja ovat todennäköisesti vain hyvillään kun voivat auttaa sinua.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: puputupuna 
Päivämäärä:   24.6.13 21:01:22

Ei kukaan muu niitä euroja sossusta tarvi enenpää kuin sinä, eli jos maksavat, älä ny ihmeessä kieltäydy. Kukaan ei jää ilman ruokaa vaikka saisitkin sossusta apuja.
Olen käsittänyt, että olet nuori ihminen, eli kerkiit vielä monta kertaa maksaa veroista jonkun muun sairaalahoidon ja rahallisen avustuksen, jos se yhtään lohduttaa :)

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Neiti 
Päivämäärä:   24.6.13 21:13:32

Tsemppiä paljon aloittajalle ja jaksamisia! Kiva kuulla, että huoneessasi on viileä, olisi oikein pisteenä iin päälle, jos siellä huonees olis 30 astetta lämmintä... Toivottavasti vointisi kohenee piakkoin!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: surku 
Päivämäärä:   24.6.13 21:44:05

Voi aloittaja! Tsemppiä ja lämpimiä ajatuksia savonmualta asti!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: plop 
Päivämäärä:   24.6.13 21:49:35

Toivon sulle pikaisia paranemisia, toi on todella kurjaa!

Ja ota sossusta rahaa vastaan jos maksavat! Olet ne ansainnut ja juuri tuollaista tilannetta vartenhan ne rahat ovat! Monet elää sossun rahoilla pelkkää laiskuuttaan, tää on ihan eri juttu! Älä anna ylpeyden määrätä sua liikaa, ota apu vastaan kun tarjotaan. Paljon enemmän sossu maksaa yhdelle elämäntapatyöttömälle kuin mitä sun sairaalakuluihin menee, älä pode huonoa omatuntoa.

Anteeksi paasaaminen mutta tuntuu hirveältä ajatella että joutuisit ottamaan lainaa sairaalakuluihin ja raatamaan maksaaksesi lainan takaisin kun ne sossunrahat on juuri sunkaltaisia tapauksia varten! :)

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: pulla 
Päivämäärä:   24.6.13 21:55:37

Miekin olen seurannut tilanteesi kehittymistä alusta asti ja ajatellut siuta paljon. Mie toivon siulle kaikkein parasta, toivottavasti syy tilaasi löytyy pian, jotta oikea lääkitys saadaan aloitettua. Kaikki sanat tuntuu niin tyhjiltä, mutta koita pieni jaksaa, hyvä että siulla on joku kanava, missä voit rehellisesti purkaa tuntojasi.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.6.13 21:55:59

Sinä ja vanhempasi olette maksaneet veroja. Tämmöisen tilanteen sattuessa olet oikeutettu siihen tukeen.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: hö 
Päivämäärä:   24.6.13 22:10:52

Ihmeen pitkiä viestejä pystyy kuolemansairas kirjoittamaan?

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: neppa 
Päivämäärä:   24.6.13 22:11:37

Hei Aloittaja,

Olen lueskellut topiikkia ja lähettelen myös paljon tsemppiä ja voimia! Oletko saanut fysioterapiaa sairaalassaoloaikanasi? Itse olen yo-sairaalan fysioterapeutti ja työskentelen usein hyvin huonokuntoisten potilaiden kanssa, esim. teho-osastolla tai tehojaksojen jälkeen, myös siis "vuodepotilaiden" kanssa. Ainakin hengitysharjoitteet muutaman tunnin välein keuhkotuuletuksen parantamiseksi sekä verenkiertoa vilkastuttavat pumppaavat liikkeet joko aktiivisesti tai avustettuna ovat välttämättömiä ja voivat estää komplikaatioiden syntyä (esim. veritulpat ja keuhkokuume). Voi olla että asia on kunnossa, muttei ole vaan tullut teksteissä ilmi tai osunut silmääni.

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: Mirra 
Päivämäärä:   24.6.13 22:14:47

Hyvää yötä sulle aloittaja ja älä huolehdi nyt mistään muusta kuin omasta parantumisestasi! Kyllä ne kaikki muut hommat hoituu, kun paranet!

  Re: Kun pissa ei vaan tule ulos 2

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.6.13 22:20:54

Huhhuh, sais jo aloittaja luvan parantua :/ Tsemppiä sulle ja läheisille! <3

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.