Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onneksi minulta ei kielletty synttärilahjoja

Lähettäjä: G.. 
Päivämäärä:   27.2.25 16:19:08

Saivat kaverit tuoda ysärillä lahjan, jos halusivat. Nyt on trendi , että vanhempi ohjaa lapselle, että et tarvitse krääsää. Sama vanhempi saattaa kuitenkin itse ottaa krääsää vastaan tuotelahjoina. Tai sanooko vanhempi miehelle, että viepäs kulti kukat takaisin kauppaan. Vanhempi käyttää tässäkin tavallaan valtaansa kieltämällä lapselle kuuluvia asioita samoin kuin postaamalla lapsesta kysymättä kuvia someen.
Itselle on kivoja muistoja saamistani lahjoista, jotka osa vieläkin tallella. Eivätkä ne ole krääsää. Mikä kellekin on krääsää. Näille minimalistianhemmille varmaan kaikki, mikä ei ole beigeä.

Re: Onneksi minulta ei kielletty synttärilahjoja

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   27.2.25 16:40:22

"Nyt on trendi , että vanhempi ohjaa lapselle, että et tarvitse krääsää. Sama vanhempi saattaa kuitenkin itse ottaa krääsää vastaan tuotelahjoina. Tai sanooko vanhempi miehelle, että viepäs kulti kukat takaisin kauppaan. Vanhempi käyttää tässäkin tavallaan valtaansa kieltämällä lapselle kuuluvia asioita samoin kuin postaamalla lapsesta kysymättä kuvia someen.
Itselle on kivoja muistoja saamistani lahjoista, jotka osa vieläkin tallella. Eivätkä ne ole krääsää. Mikä kellekin on krääsää. Näille minimalistianhemmille varmaan kaikki, mikä ei ole beigeä."

Onpa sinulla nyt kovasti tunteisiin mennyt tämä asia.

Toisilla (nykyään tosiaan onneksi monella, kun sivistys lisääntyy kokoajan) se arvomaailma on vaan kehittyneempi kuin sinulla. Maailma kun on tavaraa täynnä ja Suomessa keskimäärin kuitenkin "vain" n. joka 10. alaikäinen eli puutteessa eli vaatteiden ja ruoan puutteessa ennen nykyhallitusta. Nyt tilanne onkin rumempi, mutta se ei ollut aloituksesi aihe niin ei vänkätä suotta ohi aiheen.

Minulla ei ole lapsia, enkä halua sellaisia koskaan, mutta yritän kasvattaa leikki-ikäisiä kummilapsiani osaltani kunnioittamaan maapalloa ja kohtuullistamaan omaa elämää. Annan aineettomia lahjoja aina, jos keksin. Aina en keksi. Sekin on ihan ok joskus.

Meinaatko tosissas, että olisit rikkinäinen terapian tarpeessa oleva aikuinen , jollet olisi saanut sitä kiinalaista krääsää joka vuosi Tiimarista ymv? En oikeen usko nyt.

Sulla lähtee nyt ihan lapasesta - sometus ei liity mitenkään alkup. aiheeseesi. Etkä voi omien ongelmiesi perusteella väittää kaikkien vanhempien mässäilevän itse krääsällä, mutta kieltävän krääsänautinnon kakaroiltaan :D

Suosittelen miettimään suhdettasi materiaan, kun pillastut noihin hupsuksi siitä miten materiaan ympärilläsi suhtaudutaan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.25 16:56:18

Ennen ei oltu niin valveutuneita ja juhlat olivat erilaisia kuin nykyään. Juhlissa oli tyyliin alle 10 lasta leikkimässä sokkosta ja lahjoina oli kyniä, vihkoja, tarroja, pompuloita, päiväkirjoja ja namia. Nykyään se juhla on usein enemmän elämys ja ainakin mun lapsilla on noin 20 lasta per synttärit. Lapset myös käyvät yhtä monilla synttäreillä, joten onhan se tavaramäärä aika hillitön. Yritän aina ostaa jotain tarpeellista, kuluvaa tai kierrätettävää. Esim. lahjakorttia, kirjaa, herkkuja tai vanhempien kanssa sopien jopa vaatetta.

Lähettäjä: Dohe 
Päivämäärä:   27.2.25 17:06:44

Kyllä minä ohjaan lahjan antajia hyvillä mielin. Ihan turha ipanalle on kelkkoa tavaraa, mikä on vain hetken huuma ja sitten se odottaa loppusijoitusta jonkun vuoden.

Ja ei, mun lapsi ei esiinny somessa millään tavalla. Enkä halua itsellenikään turhaa tavaraa enkä hanki sellaista muille. Puoliso ei saa lahjoja, koska tietää itse mikä on tarpeellista ja hankkii sen (yleensä jotain omalle kukkarolle liian arvokasta). Hyötylahjoja arvostan, kuten saatuani käsi- ja jalkarasvaa. Eivät jää lojumaan turhakkeiksi nurkkiin.

Kukkia ei mulle tuoda, jos kimppu joskus on ollut on se hetken ollut esillä ennen bioskaan joutumista. Toisaalta sekin on ihan rahan ja luonnonvarojen tuhlausta. Että mieluummin kattelen niitä kukkia luonnossa. Meidän perheessä juhlitaan hyvällä ruoalla ja seuralla.

Päivämäärä:   27.2.25 17:13:05

Joskus on ok tehdä tällaisia linjauksia ihmisille, jotka muuten kantaisivat turhaa krääsää talon täyteen. Lahjoja saa antaa, mutta niiden tulisi tulla tarpeeseen ja käyttöön. Joku luokkakaverin vanhempi ei esimerkiksi voi tietää mistä lapsesi pitää tai mitä jo omistaa.

Sitten on heitä, jotka ostavat tuotteesta kuin tuotteesta sen halvimman ja huonoimman vaihtoehdon.

Oma anoppi on juuri sellainen, ostaa ihan turhaa krääsää kassikaupalla. Omat vanhemmat taas miettivät tarkkaan ja panostavat laatuun.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.2.25 17:27:55

Lasten toisilleen ostamat ja antamat vihot, kynät, kumit, hiuslenksut, tarrat tai keräilyfiguurit eivät ole krääsää vaan käyttötavaraa.
Tuovat iloa sekä antajalle että saajalle.

Ihan täydellinen idea, ja meitä vanhempia itkettävä, oli neljän kaverukset nyt tammikuussa ostama lahja luokkakavwrille 11-v lahjaksi. Ostivat luistimet, 10 €/ostaja. Neljä ostajaa.
Olen toki aina ylpeä lapsestani, mutta ihan erityisen ylpeä.
Ostivat kaverilleen luistimet, ettei tarvitse koulun liian pienillä luistimilla luistella.
Tämä kaveri kun on vielä oikein lahjakas luistelija, eikä koskaan päässyt luistimettomana vapaa-ajalla kavereiden kanssa luistelemaan.

Päivämäärä:   27.2.25 17:32:39

*: ihanat lapset <3. Olen siis itsekin sitä mieltä, että lapsilla on oikeus antaa ja saada lahjoja. Mutta ei niitä aivan älyttömiä huoneen lattialle pyörimään.

Lähettäjä: G.. 
Päivämäärä:   27.2.25 18:39:18

Miten sitten suhtaudutaan, jos joku toisikin lahjan kiellosta huolimatta. Sanotaanko lapselle, että tämän voit pitää vai tuojalle viepä takaisin. Mitä jos lapsen tyttö-tai poikaystävä antaa jonkin lahjan vaikka krääsää? Sanotaanko, tätä ei nyt meille tule?
Miten lasta estetään tekemästä itsenäisiä päätöksiä, esimerkiksi teini osaa jo päättää ja vastustaa.
Olisi aika kornia, jos vanhempi estäisi kavereiden ostamasta toisilleen lahjoja tai sanoisivat mitä niiden tulee olla. Onko teinillä rahaa muuhun kuin siihen mikä krääsäksi määritellään, vaikka hiuslenksut. Vai pitääkö jokaisen pystyä ostamaan järjestelmäkamera? Eikö lahjaksi käy enää itse tehty kuten kudotut sukat, itse tehty riipus? Mitä vanhempi määrittää krääsäksi? Mihin ikään asti vanhempi on ajatellut toteuttaa näitä illuusioitaan? Kuvitellaanko, etä tämä pätee ihan 18 v asti? Siihen asti lapsi saa olla lahjatta ja juhlia ulkona synttäreitä, kun ketään ei saa kutsua sisälle.

Päivämäärä:   27.2.25 18:53:16

"Eikö lahjaksi käy enää itse tehty kuten kudotut sukat, itse tehty riipus? Mitä vanhempi määrittää krääsäksi? Mihin ikään asti vanhempi on ajatellut toteuttaa näitä illuusioitaan? Kuvitellaanko, etä tämä pätee ihan 18 v asti? Siihen asti lapsi saa olla lahjatta ja juhlia ulkona synttäreitä, kun ketään ei saa kutsua sisälle."

Miksi martta marttyyrisoit siellä nyt menemään jotta sylki roiskuu? Villasukista: Jos ihmisellä on puutetta villasukista, eli jos hän käyttää niitä niin paljon että ne on lopullisesti puhkikuluneet jatkuvasti, niin tottahan niille sitten on käyttöä. Minulla oli/on kolme sellaista sukulaisnaista, joilta olen AIKUISIÄLLÄ pelkästään yhteensä saanut varmasti vähintään 20 paria villasukkia. Harmi vain, etten käytä villasukkia. Ikinä. Kärsin hikisisistä jaloista, en ikinä villasukkia käytä.

Itse tehdyt korut, niin ne on usein erittäin erittäin nättejä ja kauniita mutta se käytön kesto on sitten toinen asia. Lahoavat käsiin. Koskee ihan jopa jonkinlaisella toiminimellä myyviä. Meillä on yhdistyksen varainkeruujutuissa tähän törmätty et kauheen kivoja koruja käsityöläiset lahjottaa mut ei ole ok ne ei edes vuotta pysy kasassa.

Miten tämä materiaalitulvan torppaaminen nyt liittyy siihen, saako lapsen kaverit tulla sisälle kotiin vaiko ei? Mikä yhteys näillä on?

Onko sulla päivälääke ottamatta kun ajatus kimpoilee tällä tavalla holtittomasti?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.2.25 19:01:32

Minä sain ysärillä kaverilta mm Tiimarin pienet kynäkorit, ovat edelleen tuolla kynälaatikossa. Toisen krääsä on toisen aarre. :)

Päivämäärä:   27.2.25 19:18:56

"Miten sitten suhtaudutaan, jos joku toisikin lahjan kiellosta huolimatta."
Sanoisin tuojalle kahden kesken, että hänen tulee kunnioittaa kotiani tai ei enää sinne saa tulla.

"Miten lasta estetään tekemästä itsenäisiä päätöksiä,"
Kyse ei ole estämisestä vaan siitä, että opetetaan ettei kaikkea tarvitse haalia ja ettei halpa krääsä ole ainoa keino näyttää välittämistä. Vähän sama kuin vanhemmat opettavat terveet ruokailutavat. Ei teiniä silti voi pakottaa laihduttamaan tai pysymään terveellisessä painossa tai syömään edes kohtuu terveellisesti.

Jokainen ihminen tarvitsee tavaroitakin ja on toki ihanaa, jos niitä saa lahjaksi. Mutta tavaraa ei tarvitse älyttömiä määriä. On typerää antaa krääsää vain siksi että voi antaa jotain.

Ihmisellä voi olla useita ja pitkiäkin jaksoja elämässään kun hän ei tarvitse mitään tavaraa.

Päivämäärä:   27.2.25 19:23:26

""Miten sitten suhtaudutaan, jos joku toisikin lahjan kiellosta huolimatta.""

Miten tällaista voisi teoriassa edes käydä, kun 99,99 % vanhemmista osaa lukea (kutsunkin siis) ? Ai että "mää unohdin nonnih joo ei sit kelepaa vai" -teatteriesitys alkuun? ;)

Ole hyvä ja käyttäydy ohjeen mukaisesti. Et sinä varmaan pukukoodiakaan riko ihan rikkomisen ilosta nolaamalla itsesi. Vai rikotko?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   27.2.25 19:50:34

Jännä, että kutsut annetaan nykyisin vanhemmalle. Koulussa: Sari, annatko kutsun äidillesi joka lukee siitä, mitä on kutsuttu ja mitä saa/ei saa tuoda.

No jos kaikki tehdään puolesta, niin mikäs siinä. Kuka lapsi antaa yleensäkin älyttömön määrän tavaraa toiselle? Kaikilla synttäreillä, missä olen ollut, lapset ovat ilahtuneet lahjoista ja niistä on kiitetty ja niillä leikitty. Eikä se lahjapöytä ole mitenkään vyörynyt yli.
Mistä ihmeestä ajatellaan, että aina tulee hirveät määrät kaikkea?
Ja mikä mielletään krääsäksi? Yleensä kynät ovat kuluvia, niitä voi käyttää, samoin vihkot, maalausvälineet. Mutta tosiaan kukaan ei ole kommentoinut, mitä hän opettaa lapselle, mikä on krääsää hänen mielestä.
Pystyykö lapsi ostamaan sen kultakorun rahoillaan kaverilleen, jos prisman halpisriipus ei käy?

Mihin ikään asti vanhempi laatii kutsukortit? 21-vuotiaaksi?

Päivämäärä:   27.2.25 19:56:00

Ja tosiaan jos opetat lapsen , että krääsää ei saa ostaa, annatko ostaa sitten sen kultakorun tai kameran? Vai sanotko, että mitään et saa koskaan ostaa toiselle, se on kiellettyä?
Aika rajaava vanhempi siinä tapauksessa kyseessä, jos pyrkii vaikuttamaan lapsen päätöksiin kaikissa suhteissa. Jos lapsi sanoo, että minä ostan nyt näillä omilla viikkorahoillani lahjan kaverille, niin vanhempi ei voi siihen kyllä puuttua millään lailla. Alaikäinen saa tehdä itsenäisiä oikeustoimia itse ansaituilla rahoilla ihan vapaasti.

Päivämäärä:   27.2.25 19:57:17

Ei ole vielä Saria tässä ketjussa ollut kirjoittelijana. Itse olen Liisa, muut eivät ole vielä uskaltautuneet esittäytymään. Iltaa, pilkku, piste x2 , kaksoispiste, Dohe, G..

Ujoa porukkaa.

Itse oletin, että tässä puhutaan alakouluikäisistä. Käsitykseni mukaan alakoululaisten kohdalla (7-12-vuotiaat) vanhempi tosiaan on ilman ällistelyn tarvetta, lukemassa että kenen synttärit, missä, milloin. Siten myös lukemassa sen yhden (1) lauseen.

Jos tämä aloittajan vouhkaaminen koskee yläkoululaisia niin eiköhän se ole siinä kohtaa kovastikin jo se kasvatus tai sen puute, materiaalin tuuttaamista koskien nähtävissä teinin arvoissa.

Päivämäärä:   27.2.25 19:57:31

"Sanoisin tuojalle kahden kesken, että hänen tulee kunnioittaa kotiani tai ei enää sinne saa tulla."

Kotisi on myös lapsesi koti. Tämä topick koski lapsia ja heidän synttäreitä ja lahjoja, ei sinua. Sanotko siis 7-vuotiaalle, joka on mielestäsi tuonut väärän lahjan lapsellesi, että vie lahja roskiin tai painu pentu vitthuun?

Päivämäärä:   27.2.25 20:08:34

Komppaan edellistä. Kuka julkeaa oikeasti sanoa että painu hittoon lahjoinesi. Jos olisin tämän äidin lapsi, lähtisin myös itse menemään heti kun voin. Se koti ei ole vain sen vanhemman/vanhempien vaan PERHEEN.
Ja monille lapsille annetaan viikkorahaa jo pienestä, niin kieltävätkö vanhemmat sen käytön lahjoihin kokonaan? Taitaa monilla hämärtyä se, että lapsellakin on oikeuksia vaikka onkin alaikäinen. Jos Maire kirjoittaa korttiin ei lahjoja ja Sari ja Kirsti sopivat koulussa, että annetaan kuitenkin lahja, niin tuleeko Maire raivoamaan väliin, että minähän sanoin, että ei lahjoja. Ettekö osaa lukea!

Päivämäärä:   27.2.25 20:49:12

"Kotisi on myös lapsesi koti. Tämä topick koski lapsia ja heidän synttäreitä ja lahjoja, ei sinua. Sanotko siis 7-vuotiaalle, joka on mielestäsi tuonut väärän lahjan lapsellesi, että vie lahja roskiin tai painu pentu vitthuun?"

Lapsi ei voi päättää kuinka paljon hänellä on tavaraa. Tavaran määrä vaikuttaa siihen mitä kotona voi tehdä, millaisia säilytysratkaisuja ja kuinka iso talo tarvitaan jne.

Ja ei, en sano 7-vuotiaalle vaan hänen vanhemmalleen. Toisten kotia tulee kunnioittaa eikä lapata sinne pskaa, jota he eivät sinne halua. Ihan peruskäytöstapoja. Jos ei ole valmis kunnioittamaan ihan selvää pyyntöä, on se merkki ettei kunnioita toisten rajoja muutenkaan.

Päivämäärä:   27.2.25 20:53:59

Ja te jotka pöyristytte, että miten voi kieltää lapselta hänen lahjat, niin annatteko lapsen myös syödä mielin määrin karkkia jos saa vaikka 2kg suklaata lahjaksi. Saako seuravat päivät syödä 200g suklaata, joku 7v?

Tuskin. Fiksu aikuinen ymmärtää ettei lapsi ole kykenevä päättämään itse moisesta tai hallinnoimaan saamiaan karkkilahjoja.

Päivämäärä:   27.2.25 21:08:52

Järkyttävää, että joidenkin koti täyttyy muutamasta kynästä tai piirrustuslehtiöstä. Ehkä siinä vaiheessa kannattaisi katsoa isompaa asuntoa, jos lapsen tavaroille ei ole tilaa. Kuka vähäjärkinen tuo edes lahjaksi kilottain suklaata? Jotenkin musta-valkoinen näkemys. Joko tavaraa oven täydeltä tai ei yhtään. Mitään sille välille ei jää.

Päivämäärä:   27.2.25 21:24:44

"Järkyttävää, että joidenkin koti täyttyy muutamasta kynästä tai piirrustuslehtiöstä. "

Vieraita voi hyvin olla 20. JOKA VUOSI. Tähän päälle kummit, isovanhemmat, tädit ja sedät sekä tuliaiset. Joululahjat, synttärilahjat ja nimpparilahjat. Ja näiden LISÄKSI vanhemmat sitten pahimmillaan joutuvat ostamaan sitä tavaraa mitä lapsi oikeasti tarvitsee... Tekee helposti yli 30 synttärilahjaa, 5-10 joululahjaa. Eli yli jopa 40-50 uutta tavaraa vuodessa pelkkiä lahjoja.

Minusta on ollut hyvä kieltää luokkakavereilta (tavara)lahjat kokonaan. Tutuille sitten kerron lahjatoiveet sen mukaan mitä lapsi tarvitsee ja mikä oikeasti tulee käyttöön. Esim. isovanhemmille on hyvä kertoa mikä harrastusjuttu olisi tarpeen tai millaiset leikit kiinnostaa. Näin lahja on hyödyllinen eikä lisää tavaraa vaan on pois siitä minkä vanhemmat muuten ostaisivat.

Lähettäjä: Mi 
Päivämäärä:   27.2.25 21:32:37

Enpä oo vielä tuollaisesta trendistä kuullut mutta onhan se kurjaa jos noin on.
Siinä kyllä vanhempi/ vanhemmat kiillottaa omaa kruunuaan lapsen kustannuksella.
Eiköhän sitä nyt kerran vuodessa voi sallia hömpsöttelyt.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.2.25 21:35:05

Meillä ei todellakaan pidetä 20 lapsen synttäreitä.
Koko luokkaa ei todellakaan kutsutaan, koska puolet lapsista on täysin käytöstavattomia ja kasvattamattomia.

Kaksi viikkoa sitten oli 11-v synttärit. Iskä vei tytön ja tämän kolme kaveria ravintolaan syömään neljän ruokalajin illallisen.
Lahjaksi lapsi sai kavereiltaan kirjan, tussit, päiväkirjan ja hopeisen riipuksen.

Meidän 11-v, ja moni hänen kaverinsa myös, on osannut lukea jo alle kouluikäisestä, eli emme me vanhemmat hänen saamiaan synttärikutsuja lue.
Eikä meillä todellakaan ole mitään sanomista siihen, mitä hän omilla rahoillaan kavereilleen ostaa synttärilahjaksi.

Eikä hän mitään krääsää ole ostanut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.