Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Haluan seuraavaksi tietyn värisen koiran

Lähettäjä: noloa 
Päivämäärä:   27.2.25 15:54:36

Sanon nyt heti, että en tietysti ole ottamassa koiraa AINOASTAAN värin perusteella, yhdistelmän pitää muutenkin olla sopiva.

Mutta, haluan tietyn värisen koiran. Tätä rotua on nyt kolmas yksilö menossa ja olen aina pitänyt yhdestä väristä, jota itsellä ei ole ollut. Kyseessä harrastuskoira, mutta ei näyttelyitä. Harmittava asia tässä on se, että monet rotuun uutena tutustuvat haluavat juuri tuon värisen, jonka vuoksi kasvattajat ovat valmiiksi ns. varpaillaan asiasta.

Mitenkäs olisi paras lähteä hakemaan tietyn väristä pentua? Suomessa kun tuntuu olevan punainen vaate, jos toivoo karvan pituutta tai väriä.

Re: Haluan seuraavaksi tietyn värisen koiran

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.25 15:57:29

Jos sulla on kolmas saman rodun yksilö jo menossa, niin luulisi, että sulla on jo sen verran jalkaa oven välissä, ettei neljännen koiran hankkiminen tietyn värisenä ole ongelma.

Päivämäärä:   27.2.25 15:57:49

Etsit kasvattajan joka ei kasvata näyttelyesineitä vaan mukavia koiria kunnollisiin koteihin.

Päivämäärä:   27.2.25 15:58:54

Juu siis näyttelyesineitä nämä eivät kasvatakaan, kun tämä harrastus/työlinja on ihan erikseen. :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.2.25 15:59:13

Onko kasvattajat varpaillaan oikeasti vai onko tämä vaan yleinen oletus. Mulla oli edellisessä pentueessa kahta väriä ja yksi ostaja halusi ehdottomasti vain toisen värisen uroksen. Valitettavasti mulla ei ollut hänelle loppujen lopuksi myydä haluamaansa, mutta ei tästä kukaan loukkaantunut ja hän olisi varmasti ollut hyvä ostaja. Toinen ostaja esitti maltillisemman toiveen ja heille löytyi sitten sopiva.

Lähettäjä: hauva 
Päivämäärä:   27.2.25 16:00:37

Sano, että aiempiin koiriin liittyvän surun takia et halua enää niitä entisiä värejä. En esim itse haluaisi tricolor-collieta, koska oma eka koirani oli sellainen ja kuoli tapaturmaisesti. Haluaisin jonkun muun värin, koska en kestäisi nähdä sitä väriä enää uudelleen.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   27.2.25 16:14:36

"Jos sulla on kolmas saman rodun yksilö jo menossa, niin luulisi, että sulla on jo sen verran jalkaa oven välissä, ettei neljännen koiran hankkiminen tietyn värisenä ole ongelma."

No näin luulisi olevan niin.. varmasti voisit ainakin omien koirien kasvattajalle puhua asiasta ja pentu löytyä ?

Ja samaa mieltä kuin joku yllä, se on myös OLETUS, että tietty väritoive olisi jotenkin ihan kamala asia ja ei se edes kaikissa roduissa tai varsinkaan kaikilla kasvattajilla ole. Olen itsekin kasvattaja ja ostamassa tänä tai ensi vuonna eri linjaista pentua ja ihan alussa jo aion kertoa, että haluan tietyn värisen HUI !

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   27.2.25 16:54:45

Mä just etsin käyttökoiran pentua. Pariin kasvattajaan olen tässä tutustunut ja kyllä kummallekin uskaltaisin kertoa väritoiveen jos minulla sellainen olisi. Samoin noiden nykyisten koirien kasvattajalle olisi hyvin voinut väritoiveen esittää. Sitten olisi vain jäänyt pentu saamatta jos halutun värisiä pentuja ei olisi syntynyt minulle sopivalla luonteella. Ei se normaalijärkiselle kasvattajalle ole mikään punainen vaate, etenkään kun ei olla ensikoiraa ostamassa. Ja toki sinä varmasti osaat katsoa, ettet kysele tietyn väristä koiraa yhdistelmästä johon ei sitä väriä voi syntyä.

Päivämäärä:   27.2.25 16:56:47

Mä sain red merlen käyttökoiran kun vaan ilmoitin kasvattajalle sellaisen haluavani.
Toki piti odottaa ensin että sellainen syntyy.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.2.25 16:59:29

no @!#$ kyllähän te miehissäkin katotte ulkonäköä

noloa vain luonteella on väliä!!!!!!!!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.2.25 17:02:00

Ei sitä väritoivetta tarvitse kuollakseen pelätä. Ota vaan kasvattajaan yhteyttä ihan normaalisti ja kerro millaisen koiran haluat ja mihin käyttöön, ja sitten voit lisätä loppuun että olet valmis odottamaan että syntyy sopivan värinenkin pentu kaiken muun lisäksi.

Päivämäärä:   27.2.25 17:05:04

Itse olen aina omassa rodussa halunnut ja saanut tietyn värin.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   27.2.25 18:02:53

Miksi roduista edes jalostettaisiin eri värejä, jos värillä ei saisi olla mitään merkitystä? Tottakai voit toivoa ja jäädä odottamaan tietyn väristä koiraa. Se on yksi ominaisuus muiden joukossa, joka saa olla yksi tärkeä kriteeri koiran valinnassa.

Päivämäärä:   27.2.25 20:53:12

"varmasti voisit ainakin omien koirien kasvattajalle puhua asiasta ja pentu löytyä ?"

Muuten voisin, mutta hän ei kasvata kyseisen värisiä koiria. :)

Kiitos tsempeistä! Täytyy rohkaistua asian suhteen. Tosiaan ehkä kasvattajat ymmärtävät, että en ole muodin vuoksi ottamassa kyseisen rodun edustajaa tuon värisenä, kun niitä on tässä jo ollut.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.