Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pienten ponikerho, mitä ohjelmaa?

Lähettäjä: Vita 
Päivämäärä:   27.2.25 12:27:36

Ajatuksena kokeilla pitää pienten 3-5v ponikerhoa, käytössä yksi poni, jolla voi ajaa ja ratsastaa. Max viisi lasta mukaan ja huoltaja mukana.
Mitä ohjelmaa keksisitte tai onko joku käynyt tällaisessa?

Re: Pienten ponikerho, mitä ohjelmaa?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   27.2.25 12:37:51

Minä olen pitänyt paljon, en tosin ihan noin nuorille.

Tuossa vaiheessa iso juttu on ihan vaan talliin tutustuminen, käyttäytymisen harjoittelu (ei juosta, ei huudeta, ponille annetaan tilaa ja lähestytään rauhassa), ponin harjaaminen (voisiko tehdä esim pareittain kun toinen pari/ryhmä tekee jotain muuta), voidaan opetella varusteiden nimiä (tosi paljon toistoa, tässä menee helposti 6-12kk, pieniä määriä kerrallaan).

Helppoja ponin osia (kavio, selkä, turpa, korvat jne). Värittömällä voisi harjoitella perus värien nimiä. Kärryttely toki kivaa jos sitä voi tehdä (mitä muut tekee sillä aikaa?)

Varaa tosi paljon aikaa ihan pikkujuttuihinkin. Pidä asiat yksinkertaisina. Itse yrittäisin järjestää jonkun erillisen alueen jossa voi vaikka kaivella jotain/kiipeillä tms. Ongelma noissa on että jos tehdään käytännön juttuja niin vain muutama voi tehdä kerrallaan eikä tuon ikäiset jaksa kauhean pitkään vaan odottaa ja vierestä katsella. Mutta siis ihan kaikkea perusjuttua mutta tosi matalat odotukset. Kakkojen keräily tarhasta on myös yllättävän mielenkiintoista tuon ikäisten mielestä.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   27.2.25 13:13:34

3-5 vuotiaiden ponikerho aika kaaosta... Kepparit mukaan . Värityskuvia hepoista.

Lähettäjä: d 
Päivämäärä:   27.2.25 13:45:06

Ikäjakauma on aika haastava, kun 3-vuotias ja 5-vuotias ovat ihan erilaisia.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.2.25 13:59:49

Kuulostaa vähän hasardilta, että on 3-5 vuotiaita. 5-vuotias vielä ihan ok, mutta siitä nuoremmat on kyllä tosi pieniä tallille. Siis ei tietenkään liian pieniä, jos vanhempi on hevosihminen ja vie lapsensa mukana tallille, mutta jos vanhemmat ei ole hevosihmisiä, niin pikkuisen kyllä hirvittäisi.

Mites olisi sellainen heppakerho, jossa ei ole vielä oikeat hevoset mukana, ainakaan paljoa? Kerho voitaisiin pitää tallilla ja hevosia voidaan katsella vaikka kun ne on tarhassa. Voisi olla heppa-aiheista askartelua, saa koskettaa hevosten varusteita ja opetellaan vaikka niiden nimiä (harja, satula, suitset, riimu, loimi...). Ulkona/maneesissa voisi olla jotain keppihevosten kanssa leikkimistä.
Ehkä jos haluaa sen ponin mukaan, olisi jotain talutusratsastusta/ kärryllä mennään vuoron perään, kuten jossain tapahtumassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.