Lähettäjä: -.-
Päivämäärä: 27.2.25 16:48:59
On vähän eri asia olla metsiin kuuluva petoeläin kuin lemmikki. Lemmikkikoira jahtaa metsäneläimiä huvikseen, se ei ole sille mikään pakko ja saman ilon se voi saada myös sellaisin keinoin, joista ei ole metsäneläimille haittaa. Petoeläin ei juoksentele saaliiden perässä huvikseen vaan elääkseen, eikä se lähde jahtaamaan jokaista vastaan tulevaa eläintä. Ja useimmiten peto myös metsästää tehokkaammin ja vähemmän stressiä saaliille aiheuttaen kuin täysillä perässä karaava koira. Toki se hetki ennen kuolemaa on varmasti saaliille kovin stressi, mutta se nyt vain kuuluu luontoon emmekä me sille mitään mahda.
Ja juu, omatkin koirani ulkoilevat metsissä paljon irti. Mutta niille on opetettu niin vahva luopuminen, että osaavat jättää metsäneläimet rauhaan. Kerrankin juoksi peura melkein minua päin (tuli kuusiaidan takaa, varmaan säikähti jotain aiheuttamaani ääntä tmv. eikä tiennyt mistä suunnasta vaara uhkaa niin juoksi sitten muutaman sentin päästä minusta :D). Koirat vaan kääntyivät katsomaan minua että mitäs nyt tehdään.
Vaan valitettavasti harva koira on hyvin hallinnassa. Tuolla kun enemmän ihmisten ilmoilla joskus liikkui, niin vähän väliä oli joku hallitsematon irtokoira vastassa. Nykyään menen sen verran pöpelikköön polkujen ulkopuolelle että harvemmin muihin koiriin törmätään, mukavampi lenkkeillä niin. Vaikka ei siitä montaa viikkoa ole kun joku sakemanniuros päätti liittyä seuraan eikä omistajaa näkynyt missään. Pakko oli soittaa itselle kyyti kotiin, kun ei koira antanut kiinni, ei suostunut lähtemään pois ja ainoa reitti pois metsästä meni vilkkaan tien yli. En sinne halunnut mennä irtokoiraa tapattamaan vaikka ärsyttävä tapaus olikin.
Tässäkin olisi kyllä ollut hankalaankin tilanteeseen ainekset olemassa, jos omat koirani eivät osaisi pysyä rentoina vapaana mun vieressä tilanteessa kuin tilanteessa. Omatkin kun on uroksia, ja vaikka pääasiassa muiden kanssa toimeen tulevatkin niin aina on se riski ettei joku osapuoli toisesta tykkääkkään. Onnekas olen, kun omat koirat ovat niin yhteistyöhaluisia. Ei saa kaikista koirista yhtä luotettavia ainakaan yhtä helposti kuin näistä. Minä kun en todellakaan mikään superkouluttaja ole.
|