Lähettäjä: .
Päivämäärä: 27.2.25 14:10:13
Tässä lainaus järjestön toisen toimijan selittelyistä rahakeräyslupiin:
"Lupa-asiaan olen useamman kerran kirjoittanut tänne sivulle kun ollaan tätä samaa kysytty, kyllä se täällä vieläkin pitäisi olla, mutta kun se painuu aina tuonne kauas alas. Lupa asia johtuu ihan siitä, kun meitä silloin kehotettiin Poliisihallituksesta hakemaan pienkeräyslupaa, koska käsittelyajat olivatkin aivan kohtuuttomat ilmeisesti ukrainansodan takia. No me haimme, ja toimimme ihan pyydetyllä tavalla, sitten kun 10000€ oli täysi, tilitimme keräyksen Helsingin poliisille pasilaan. Olimme sopineet, että koska meillä on vaan yksi tili, pyydämme lahjoittajia kirjoittamaan "pienkeräyslupa" jokaiseen tilillepanoon. Kaikki piti olla ihan kunnossa, mutta törmäsimme ihmeelliseen asiaan, Helsingin poliisi oli sitä mieltä, että olisimmekin keränneet lähes 100000€ liikaa.
Selitimme kaiken ihan niin kuin asia oli, ja myös todistimme tiliottein, että saimme mm isomman Joululahjan tilillemme, koska firma oli unohtanut laittaa sen meille Joulun aikaan, niin he laittoivat sen tilillemme vasta keväällä. Plus että kaikki kuukausilahjoittajat ja muut, mitkä oikeasti pystyimme kaikki todistamaan. Tätä ollaan tutkittu ja tutkittu, asian pääkäsittelijä vaihtui 3 kertaa, ja asia alkoi aina uudelleen alusta. Meillä on myöskin ollut asianajaja, joka meille erään ihmisen taholta maksettiin, hän on erittäin pätevä. Nyt on noin vuosi sitten tutkinta lopetettu, asia siirtyi silloin syyttäjälle, enempää emme tiedä, asiahan voi viedä vaikka kuinka kauan ihan vuosiakin. Kaikki on tehty mikä tehtävissä on ollut, ja jos saisimme uudelleen päättää, emme hakisi pienkeräyslupaa.
Ymmärrämme, että tämä asia häiritsee lahjoittajia ja varmasti herää monenkinlaisia kysymyksiä. Mutta voin vakuuttaa, että olemme vaan halunneet auttaa vähävaraisia ihmisiä, mutta pakko sanoa, että lähinnä tässä tuntee itsensä pahantekijäksi. Tämän enemmän en osaa asiaa valaista, kun emme tiedä kauanko tämä kestää. Sitten siihen kiittämiseen, olemme todella usein sanoneet avunsaajille, että kiitos on pieni sana, mutta sillä on todellakin suuri merkitys sille joka auttaa, se pitäisi ehdottomasti aina muistaa. Mutta vielä siitä, että eihän oikeasti tarvitse rahaa antaa avunsaajalle, voi auttaa ihan ruokakassilla, se on todella kasvoton ja tunteeton, varsinkin jos ei edes kiitosta tule. Jokainen voi aina auttaa ihan juuri niin kuin haluaa.
Olen pahoillani tästä kaikesta millaiseksi tämä on mennyt. On pakko sanoa, että myöskin meidän jaksaminen on todella kortilla. Minä täytän huomenna 68 vuotta, se on jo ihan kunnioitettava ikä. Olen nauttinut tästä auttamisesta, olin työssäni aikoinaan Espoon aikuissosiaalityössä, joten tämä on ollut vähän kuin jatkumoa sille. Mutta tämä vaan on mennyt jotenkin niin vaikeaksi, että ehkäpä olisi aika jäädä oikeasti jo eläkkeelle
Toivon että tämä selkeyttäisi asiaa, enempää me emme vaan tällä hetkellä tiedä."
Voi voi kun rahankeräys on tehty vaikeaksi, voi voi...
|