Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oudot pahentuneet oireet

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   26.2.25 21:58:31

Olen 27v nainen ja aina ollut hoikka. Hevosia olen harrastanut kohta 20v ajan ja lenkkeilen päivittäin aktiivisen koiran kanssa. Liikun 10-15 000 askelta päivässä + tallityöt.

Nyt tämän talven aikana olen havahtunut siihen, etten vaan jaksa yhtään mitään. Painoa on tullut lisää, vaikka en syö enempää kuin ennenkään. Hengästyn jo puhuessa ja tuntuu raskaalta hengittää. Kävellessä ym joudun hengittämään suun kautta.

Väsyttää niin kovin, että autoa ajaessa meinaa väkisin ajaa ojaan, kun ei pysty keskittymään. Työpäivät on yhtä taistelua, kun vuorot on 8-9h + työmatkat 1,5h. Hevosten liikutus on jäänyt, kun en vaan jaksa.

En saa nukuttua, vaikka väsyttää. Usein nukun vaan 4-6h. Vapaapäivinä saatan nukkua yli 10h, mutta en huomaa mitään ero vireystilassa. Alkaa itku olla herkässä ja kaikesta tulee paha mieli. Tätä kirjoittaessakin tuntuu vaikealta osua kirjaimiin.

Lääkäri määräsi verikokeille, joissa katsottiin mm ferritiini ja kilpirauhasarvot. Ferritiini oli 45 ja kilpirauhanenkin hyvin viitearvojen sisällä. Ei siis löytynyt mitään.

Mulla on ollut nyt noin vuoden ehkäisykapseli. Voiko siitä tulla tämmöisiä oireita? Väsyttää, paino nousee, vatsa ei toimi, en pysty keskittymään mihinkään ja rintakehässä on painava tunne niin että on raskas hengittää. Voisin liikkua enemmän, mutta ei kai aiemmin ihan hyväkuntoisen ihmisen pitäisi puhuessa hengästyä?

Olenko vain sekoamassa ja kuvittelen kaikkia oireita? Tuntuu että särkee pääkin koko ajan, mutta se kaiketi voi johtua stressistä.

Re: Oudot pahentuneet oireet

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.2.25 22:23:09

Et kuvittele. En osaa sanoa muuta kuin että et kuvittele.

Onko loma mahdollisuus? Verikokeisiin kannattaa myös pyrkiä.

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   26.2.25 22:38:06

Raudanpuute. Vaikka ferritiini on viitearvojen sisällä pidetään hyvänä arvona vasta noin 100.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.2.25 22:46:04

Tutkituttaisin astman ja rauta-arvot.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.2.25 22:53:24

Ootko sairastanut kovemman flunssan tässä jossain vaiheessa? Mykoplasma ja korona ainakin on selviä väsymysoireyhtymän laukaisijoita. Voi toki olla myös vakavampaa. Jos hemoglobiinikin on ferritiinin lisäksi matalalla niin rautakuuria kannattaa kokeilla 1tabletti joka toinen päivä ja mittauttaa 3-6kk päästä ferritiini uudestaan. Muista monivitamiini nyt myös.
Itsellä todettu harvinainen sairaus laajoissa tutkimuksissa joka aiheuttaa oireita ja väsymystä. Ferritiini oli itsellä 1-33 ennen kuin löydetty parempi hoitotasapaino. Hemoglobiini oli kuitenkin yli 180.
Mykoplasman aiheuttama pitkäkestoinen flunssa laukaisi tämän sairauden aktiiviseksi parikymppisenä joitain vuosia sitten.

Lähettäjä: Pietu 
Päivämäärä:   26.2.25 22:53:27

Joku ylirasitustila? Ylikunto? Sydänlihaksen tulehdus? Borrelioosi?
Mutta ei varmasti ole normaalia.

Lähettäjä: Feri 
Päivämäärä:   26.2.25 22:53:34

Nuo ovat kyllä aika klassisia raudanpuutteen oireita, kokeilisin rautakuuria. Arvojen nostoon voi mennä todella pitkäkin aika eli rautaa voi joutua syömään kuukausiakin.
Itselläni olen viime aikoina huomannut samoja oireita. Syön hyvin kasvisvoittoisesti, nyt mietin että täytynee syödä lihaa vaikka edes kerran viikossa. Kannattaa myös vähentää kahvia, teetä ja maitotuotteita, ne heikentävät raudan imeytymistä.

Lähettäjä: Varovasti 
Päivämäärä:   27.2.25 00:59:54

Jos hemoglobiini on normaali tai korkea niin pitää seurata jo sen takia hieman useammin mikä tilanne sillä liika rauta voi kertyä esim maksaan ja aiheuttaa maksakirroosin. Seuraisin joka tapauksessa n 3kk välein mikä tilanne on.. oli sitten lähtötilanne mikä tahansa jos alkaa rautaa tankkaamaan.

Päivämäärä:   27.2.25 04:01:49

Hemoglobiini oli verikokeessa 143. Lääkärin mukaan se oli hyvä arvo myös.

En ole ollut kipeänä sitten viime syyskuun, silloin tosin olin koronassa. Sen jälkeen kuitenkin palauduin normikuntoon.

Olen pomolta pyytänyt, että saan käyttää kaikki vuosivapaat ym pois. Olen tässä pari viikkoa ollut tosi vähän töissä. Oireet eivät vain ota helpottaakseen, vaikka olin 5 päivää putkeen vapaalla.

Nyt ei ole käytettävissä enää mitään lomia ym ennen kuin kesäkuussa viikko lomaa ja 3vk elokuussa.

Päivämäärä:   27.2.25 04:28:45

Ihan selkeä uupumus. Kaikki klassiset oireet.

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   27.2.25 05:26:29

Ferritiini 43 ON LIIAN ALHAINEN, siinä syy. Alle 30 on vakava raudanpuute ja tuo arvosi on hyvin lähellä sitä. Oikea hyvä arvo on yli 100, ja moni jaksaa normaalisti vasta kun arvo on 150. Eli siinä syy.

Hemoglobiini voi olla täysin hyvä vaikka varastorauta olisi loppu, niin kuin sun tapauksessa on.

Eli rautaa vaan suun kautta niin paljon kuin maha kestää ainakin 6-12 kk ja luultavasti ylläpitoannoksella senkin jälkeen. Onko kuukautiset pahat? Jos on vähänkään, niin ne pitää hoitaa niukemmiksi asap. Pillereillä tai kierukalla, mikä nyt sopiikaan.

Rautaa 200 mg päivässä, jos maha ei kestä, jaa useampaan osaan. Liity FB Raudanpuute-ryhmiin, saat paljon tietoa ja kokemuksia.

Suomessa on paljon lääkäreitä, jotka eivät rauta-asioista mitään tajua. Luulevat, että arvo 43 olisi hyvä. Huoh.

Päivämäärä:   27.2.25 05:26:57

Jos ja kun rauta alkaa imeytyä, lupaan että olet (loppu)kesään mennessä ihan eri ihminen!

Päivämäärä:   27.2.25 06:14:36

Mulla on tosi niukat kuukautiset ton hormonaalisen ehkäisyn takia.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.2.25 06:50:16

Myös hormonaalinen ehkäisy voi aiheuttaa.
Kannattaa siitä kysyä lääkäriltä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.2.25 06:56:59

Hormonaalinen ehkäisy on ihan mahdollinen oireittesi aiheuttaja. Suhtaudu varovaisesti näihin ferritiini-vouhkaajien ehdotuksiin, hemoglobiini 143 ja fertitiini 45 ovat ihan kelpo arvot, jos sinulla olisi Hb 115 ja ferritiini 45 olisi asia hieman toinen.

Päivämäärä:   27.2.25 07:00:09

Arvon raudanpuutediagnosoijat:

Mikä raudanpuutteessa noilla arvoilla aiheuttaa aloittajan hengästymisen aiempaa helpommin?
Mikä raudanpuutteessa aiheuttaa aloittajalle vatsan toimimattomuutta?
Mikä raudanpuutteessa heikentää aloittajan yöunta?
Mikä raudanpuutteessa nostaa aloittajan painoa?
Mikä raudanpuutteessa tekee painavan tunteen rintakehälle eli ahdistuksen?

Lähettäjä: Kansantauti 
Päivämäärä:   27.2.25 07:30:27

Oliko sokereita seurattu labroissa? Alkaako sokerit heitellä?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   27.2.25 07:38:11

Niin, no mun ferritiini oli 29 ja hb 109 eikä sanottu muuta kuin syö rautaa tupla-annoksella. ( mulla ei ole mitään selittävää syytä mataliin arvoihin) joten aloittaja voi vaan syödä rautaa kokeeksi.. jos se ei auta, niin lisätutkimuksiin vaan.

Päivämäärä:   27.2.25 08:03:45

"Arvon raudanpuutediagnosoijat:

Mikä raudanpuutteessa noilla arvoilla aiheuttaa aloittajan hengästymisen aiempaa helpommin?
Mikä raudanpuutteessa aiheuttaa aloittajalle vatsan toimimattomuutta?
Mikä raudanpuutteessa heikentää aloittajan yöunta?
Mikä raudanpuutteessa nostaa aloittajan painoa?
Mikä raudanpuutteessa tekee painavan tunteen rintakehälle eli ahdistuksen?"

- Rauta vaikuttaa niiiiiiin moneen toimintoon kehossa.

Toivottavasti linkittyy. Siinä opiskeltavaa teille kriitikoille. En jaksanut kaikkea kirjoittaa tähän, kun tuolla on niin kattavasti kaikki.

Nuo kaikki oireet selittyvät raudanpuutteella, _joka on tuon verikokeen perusteella ihan oikea diagnoosi_.

Päivämäärä:   27.2.25 08:05:42

Ja juu, tuota hemoglobiinia kannattaa seurata, mutta tuo raudankertymätauti on melko harvinainen kyllä.

Hyvin usein käy niin, että kun rautavarastot saadaan täyteen, hemoglobiini asettuu omalle hyvälle kohdalleen.

Koska usein raudanpuutteessa hb nousee ensin, ja elimistö yrittää korjata tilannetta ensin näin.

Päivämäärä:   27.2.25 08:06:14

Jos ette usko ja ota itse selvää, niin ei se ole multa pois. :D tehkää kuten haluatte, väsykää ja valittakaa.

Päivämäärä:   27.2.25 08:07:30

https://esasoppi.fi/raudanpuute/vaikeasti-tunnistettavia-raudanpuutteen-oireita/

No tuossa se linkki joka ei ensin toiminut.

Päivämäärä:   27.2.25 08:12:10

Kyllä mä veikkaan uupumusta.

Työpäivä 8-9h, työmatkan 1,5h (Toivottavasti yhteensä, eikä per suunta). Työpäivän pituus siis 9,5-10,5h. Tähän päälle tallihommat, ratsastus ja koiran kanssa lenkkeily. Tallille vaikka 3h ja koiran lenkki 1h. Päivästä kulunut jo 14,5h. Sulla on vielä kotityöt tekemättä, ruoka laittamatta, kaupassa käymättä sekä syömättä. Sun varmaan täytyy käydä myös suihkussa. Nukkumaan meneminenkään harvoin menee niin, että kaadut sänkyyn ja nukahdat heti. Aamuisin et voi vain nousta ylös ja lähteä töihin, lähtemiseenkin kuluu aikaa. Tallille täytyy myös siirtyä, ellei ole kotipihassa ja koirakin käyttää useammin kuin kerran päivässä ulkona, jos ei ole iso piha.

Missä välissä sä palaudut? Rentoudut? Annat kierrosten laskea?

Ei ihme, jos uni ei tule. Poltat kynttilää molemmista päistä.

Jostain pitää nyt vähentää ja tehdä arkeen tilaa ihan vain olemiselle ja rauhoittumiselle.

Päivämäärä:   27.2.25 08:22:29

Tuollaistahan on se ihan normaali elämä. Kyllä ne tallilla käyvät ovat olleet päivän töissä, monilla on lapsia ja koiria. Ja jaksavat ihan hyvin. Nykyään on kulttuuri että ei tarvitse jaksaa, ei tarvitse yrittää. Ollaan kaikki puutoksessa ja löysiä. Tämä sukupolvi ei rakenna maata uudelleen sodan jälkeen kun ei se pysty.

Päivämäärä:   27.2.25 08:27:06

"Tuollaistahan on se ihan normaali elämä. Kyllä ne tallilla käyvät ovat olleet päivän töissä, monilla on lapsia ja koiria. Ja jaksavat ihan hyvin. Nykyään on kulttuuri että ei tarvitse jaksaa, ei tarvitse yrittää. Ollaan kaikki puutoksessa ja löysiä. Tämä sukupolvi ei rakenna maata uudelleen sodan jälkeen kun ei se pysty."

- Tällaiset kommentit voi jättää ihan omaan arvoonsa. Uskomatonta paskaa joku voikin suoltaa näppikseltään. Toivon sinulle paljon uupumusta, pari burn outia, vaikeita elämänkokemuksia ja kaikkea kivaa.

Päivämäärä:   27.2.25 08:28:16

Otahan rautaa suusuihkeena. Imeytyy parhaiten sieltä suun limakalvoilta.

Päivämäärä:   27.2.25 08:29:33

Burn outeja takana kaksi, vaikeina kokemuksina varmasti menee läheisten sekä hevosten kuolemat ja uupumus on jatkuvaa. Silti pitää. Ei Suomessa saa apua jos on nainen ja väsyttää.

Päivämäärä:   27.2.25 08:29:40

Rauta ei imeydy suun limakalvoilta, vaan ohutsuolen alkuosasta.

Toki suusuihkeesta se loppu niellään, joten kulkeutuu sitä ehkä pieni prosentti suolistoon asti.

Suusuihkeilla ei saa arvoja ylös, unohtakaa ne nyt ainakin.

Päivämäärä:   27.2.25 08:31:46

” Tuollaistahan on se ihan normaali elämä. Kyllä ne tallilla käyvät ovat olleet päivän töissä, monilla on lapsia ja koiria. Ja jaksavat ihan hyvin.”

Ja tässäpä se tulee sitten heti seuraava ongelma. Normalisoidaan joku tietty ja oletetaan kaikkien jaksavan sitä elämäntyyliä. Sitten haukutaan se porukka, jotka eivät jaksa.

Mä olen aloittajan kanssa samaa ikäluokkaa. Töissä 8h/päivä, matkoihin yhteensä 30min. Lenkkeilen koiran kanssa päivittäin ja tallilla käyn kerran viikkoon. Ja todellakaan mulla ei energia riittäisi käymään tallilla päivittäin. Tallipäivinä kun ei oikeasti kerkeä tekemään muuta, koirakin käy vaan tekemässä tarpeet.

Aikatauluesimerkki eiliseltä, kun mulla oli tallipäivä.

Herätyskello soi 06:40. Aamutoimet, koiran kanssa lyhyt n. 15min) ulkoilu.
Työt alkaa 07:50, pitää lähteä 07:35. Töistä olen kotona 16:15. Söin välipalan juuri ennen töistä lähtemistä, ajan säästämiseksi.
Koira ulos, tallivaatteiden vaihto
Tallille ajaa 15min, olen tallilla noin klo 17. Tallilla ratsastan, siivoan karsinan ja tarhan, laitan heinät ja väkkärit sekä toki hoidan hevosen ja varusteet.
Kotona olen aikaisintaan klo 20, useimmiten vähän jälkeen.

Tähän jos vielä lähtisi koiraa viemään tunnin lenkille ja tämän jos tekee joka hemmetin päivä, niin ei ihmekään, jos energia loppuu.

Päivämäärä:   27.2.25 08:32:49

No nyt ”palaudun” tahtomattani, kun tuntuu että kroppa ei vaan jaksa. Taistelen arjen väkisin läpi ja nukun vapaapäivät. Mulle tulee ihan kauhea hiki ja voimattomuuden tunne, sydän hakkaa, jos kannan vaikka painavaa kauppakassia. Töissäkin pitää nostaa yhtä jos toista 5-20kg tikkailla.

Päivämäärä:   27.2.25 08:35:45

Aloittaja, osta sitä rautaa nyt vaan. Ferrodan, Obsidan, Vitabalans rauta + c. Siinä vaihtoehtoja hyvistä raudoista, jotka ovat Fe++ -muodossa, eli parhaassa muodossa.

Tai sitten vaan valitat.

Päivämäärä:   27.2.25 08:35:53

Ja siis vielä kun olen vuorotöissä, niin minkään tarkan rutiinin pitäminen on vaikeaa. Työt alkaa välillä 6-12 ja loppuu 14-20. Herään usein välillä 3:30-7 ja menen nukkumaan 22-23.

Päivämäärä:   27.2.25 08:37:56

Ostin jo rautapurkin, mutta tuskin tämä yksi tabletti vielä auttaa :D

Päivämäärä:   27.2.25 08:41:03

Hyvä että ostit. Mitä rautaa se on?

Lähettäjä: Yf 
Päivämäärä:   27.2.25 08:43:30

Voi olla muitakin puutoksia kuin rauta, kannattaa nekin tarkistaa kattavasti.

Päivämäärä:   27.2.25 08:44:21

Vitabalansin extra vahva rauta + c vitamiini

Päivämäärä:   27.2.25 08:46:51

Hyvä! :D Syön itsekin tuota samaa. Ei maistu pahalta ja imeytyy hyvin. Luotettava ferritiinin nousu on 5-15 yksikköä kuukaudessa. Etät.jos yhtäkkiä pomppaa parissa kuukaudessa 50 pykälää ylöspäin, niin tietää että kropassa on jotain tulehdusta joka nostaa ferritiiniä. Flunssat yms voivat 4-kertaistaa arvon.

Eli vsin terveenä aina labroihin.

Päivämäärä:   27.2.25 08:47:43

Lääkärin suosituksen mukaan tehtiin verikoe, mistä näkyi 20 eri kohtaa. Sokerit, kolesteroli yms. Vieläkin laajempiko pitäisi?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.2.25 08:51:00

Siis hetkinen?
Menet nukkumaan 22-23 ja heräät 3.30-7.00? Jos herätykset ovat useinkin lähempänä kolmea kuin seitsemää niin untakin tulee liian vähän.
Hyvä että ostit rautaa, syö sitä ja odota rauhassa. Se rupeaa vaikuttamaan tosi hitaasti. Kiinnitä kuitenkin huomiota myös rauhoittumiseen ja nukkumiseen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.2.25 08:52:09

Kilpirauhasen vajaatoiminta. Siihen vaan on edelleen liian vaikeaa saada lääkitystä.

Päivämäärä:   27.2.25 08:54:40

Kilpirauhasarvot kannattaa katsoa myös tosiaan. Mutta... kilpirauhanenkin on riippuvainen raudasta. Monilla (itseni mukaan lukien) kilppariarvot parantui kun rauta-arvot korjaantui.

Eli ensin rauta, sitten kilppari jos ei vielä itsestään korjaantunut raudan jälkeen.

Esa Soppi kirjoittaa näistäkin, tuon saman linkin takaa löytyy myös siitä tietoa.

Usein ihmisille laitetaan tyroksiinilääkitys vaikka oikea tyyli olisi ensin hoitaa rauta kuntoon, ettei turhaan syödä vuosikausia tyroksiinia, kun ongelma olisi korjaantunut ihan vaan raudalla.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   27.2.25 08:58:21

Piste: ei pitäisi olla normaalia. Jos iltaan jää töistä tultua esin 5 tuntia aikaa (17-22) ja siinä pitäisi hoitaa ja liikuttaa hevoset (monikossa!?), koira ja lapset, niin minun matematiikalla yksikään noista ei onnistu kunnolla. Ja kyllä: ei tarvitse jaksaa vapaaehtoisia asioita kuten koira, hevoset ja lapset (no, lapsista nyt ei pääse eroon, kun ne on kerran hankittu). Minä haluan hoitaa kunnolla ne asiat mitä teen, joten minulla on edellä mainituista vain koira.

Tuo raudanpuuteuskonto on vähän vaarallistakin: rautaa vaan naamaan ja jätetään tutkimatta. Tuollaisilla oireilla voi olla pahimmillaan syöpä (joka ei näy perus verikokeissa jollei ole leukemia). Toisaalta minulla oli pari vuotta sitten väsymyskausi, jolloin lähes nukahtelin pystyyn ja juurikin tuo painava tunne rinnalla. Ei löytynyt mitään vikaa ja meni itsestään ohi.

Lähettäjä: Jill 
Päivämäärä:   27.2.25 08:59:15

Suosittelen kokeilemaan Bertilsin Hemoglobiini -nimistä valmistetta. Ei käy vatsan päälle, koska imeytymismekanismi on erilainen kuin muilla rautavalmisteilla. Eikä tarvitse katsoa mitä niiden kanssa syö tai juo. Itse sain tuolla nostettua ferritiiniarvoa hyvin päälle sadan, lähtöarvo oli 24. Ja 3 kuukaudessa nousi eli ei mennyt edes kovin pitkää aikaa. Runsaista kuukautisvuodoista kärsivä teinitytärkin hyötyi 3kk kuurista, piristyi ja jaksaminen koheni huomattavasti, masennus väistyi. Jos on kuukautisvuodollinen nainen niin lyhyellä (3kk) rautakuurilla ei onnistu kyllä mitään yliannostilaa saamaan.

Tuossa vielä kuvaus valmisteesta Yliopiston Apteekin sivuilta:

"Rautaa, kuparia sekä C- ja B-vitamiineja sisältävä ravintolisä ylläpitämään normaaleja hemoglobiini- ja ferritiiniarvoja. Bertil’s Hemoglobiini tablettien rauta ja folaatti edistävät normaalia punasolujen ja hemoglobiinin muodostumista sekä auttavat vähentämään väsymystä. Valmisteen rauta on hyvin imeytyvänä aminohappokelaattina, joka ei aiheuta rautavalmisteille tyypillisiä vatsavaivoja. Kupari taas edistää raudan kuljetusta kehossa. Lisäksi kätevän valmisteen voi nauttia myös yhdessä kahvin, teen ja maidon kanssa. Gluteeniton, laktoositon ja sokeriton. Ei sisällä eläinperäisiä ainesosia. Vegaaninen. Kehitetty ja valmistettu Suomessa. Ravintolisä."

Päivämäärä:   27.2.25 09:04:48

Mikä estää ottamasta saikkua ja levätä kunnolla? Niin kuin joku tuossa mainitsi, poltat kynttilää molemmista päistä.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   27.2.25 09:08:44

Lääkäriin ja kahden viikon sairasloma ennen ku ajat kolarin väsyneenä. Ja unilääke resepti 10 kpl niin saat varmasti nukuttua.

Päivämäärä:   27.2.25 09:27:23

” No nyt ”palaudun” tahtomattani, kun tuntuu että kroppa ei vaan jaksa. Taistelen arjen väkisin läpi ja nukun vapaapäivät.”

Jos sulla oikeasti on burn out, niin tämä ei riitä, et todellakaan palaudu. Kumminkin sulla on ne hevoset ja koira niiden töiden lisäksi.

Sairaslomalle heti ja sitten muokkaat arkea sinun voimavaroillesi sopiviksi. Teet valinnan hevos(t)en ja koiran väliltä. Voitko muuttaa lähemmäksi töitä? Vai olisiko työpaikan vaihto mahdollinen?

Lisäksi nukut aivan liian vähän, jos nukkumisaikaa tulee 22-03. Tuo on viisi tuntia. Jos herätys on kolmelta aamuyöstä, niin nukkumaan saisit mennä jo klo 20 aikoihin. En ihmettele burn outtia yhtään, jos viiden tunnin yöunilla pusket menemään arkea.

Päivämäärä:   27.2.25 09:54:05

Bertils hemoglobiini (aminohappokelaatti) kuuluu myös tuohon samaan ryhmään kuin muut Fe++ -raudat (Ferrodan, Odsidan ja Vitabalans)

"Siksi myös rautansa kannattaa nauttia aminohappoihin sidotussa muodossa;  rautabisglysinaattina. Tässä orgaanisessa aminohappokelaattimuodossa rauta imeytyy esteettä ja välittömästi."

Päivämäärä:   27.2.25 10:08:47

Kun mulla on usein niin, että iltavuorosta suoraan aamuun. Eli olen kotona vaikka 21, sitten laitan hepat sisään ja käytän koiran pissalla. Käyn suihkussa ja syön vielä jotain, kello on helposti jo 23.

Sitten herätys 3, että ehtii syödä aamupalaa, laittaa hepat ulos, käyttää koiran ja yrittää herätä kunnolla. Lähtö töihin 5:15. Olen yrittänyt nipistää aamusta aikaa että nukun kauemmin, mutta jos en ole jalkeilla tarpeeksi kauan ennen lähtöä niin on vielä vaikeampi ajaa.

Etsin koko ajan uusia töitä, mutta en ole vielä löytänyt.

Lähettäjä: Ku 
Päivämäärä:   27.2.25 10:09:07

Pitkäaikainen anemia rasittaa sydantä. Mikä on verenpaineesi?
Itsellä oli tuollainen elämä ja olin onnellinen. Kun nyt katson taaksepäin niin aivan liian tiukka tahti ollut teinistä asti. Hevoset, koirat, useampi työ, opiskelu ja kaverit päälle. Romahdin reilu 30v. En henkisesti vaan fyysisesti. Lähellä sydänkohtauksia. Paineet yli 150/200 eikä työterveys mitannut vaan määräsi mielialalääkitystä.

Lähettäjä: Toksinen 
Päivämäärä:   27.2.25 10:11:29

Oletko ottanut koronarokotteita? Ne voivat oireilla vaikka miten.

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   27.2.25 10:39:50

Siis nukut neljä tuntia ja ihmettelet miksi väsyttää?

Jos et löydä muuta työtä, sinun on pakko luopua hevosista tai koirasta ennen kuin kuolet uupumukseen. Mitä edes teet hevosilla, kun et jaksa liikuttaa niitä? Harrastuksen on tarkoitus tuottaa iloa, ei uuvuttaa.

Voisiko työvuoroja järjestää niin, ettei tule illasta aamuun? Onko se,edes sallittua? Työterveys mukaan keskusteluihin.

Päivämäärä:   27.2.25 10:42:51

Joo tässä on ihan turha etsiä väsymyksen syytä ferritiinistä tai kilpparista. Kyllä se on tuo aloittajan vähäiset unet ja "tukka putkella" paahtaminen.

Jostain pitää nyt ihan oikeasti vähentää. Ja minä vähentäisin hevosharrastuksesta, eli hevoset myyntiin, koska hevosharrastus on todella aikaa vievä.

Lähettäjä: Burnout 
Päivämäärä:   27.2.25 10:48:03

Itsellä uupumus töistä vuosia sitten eikä meinaa vieläkään helpottaa. Sairastuin siinä samalla vaikeaan migreeniin eli migreeni laukeaa erittäin helposti vaikka joka päivä jos rasitan itseäni yhtään liikaa kehon mielestä. Nykyään jopa reippaampi shoppailupäivä voi laukaista migreenin. Tein 8h päivää yhdellä tauolla (ei saanut kahvitaukoja pitää) Työmatka liki 2h per suunta. Eli vietin töissä ja työmatkalla 5-6pvää viikosta 12h per päivä. Töissä joka päivä osan päivää hyvinkin fyysistä tekemistä. Sitten olisi pitänyt jaksaa hoitaa hevonen ja treenata mutten enää jaksanut mitään. Nukuin lähes kaiken vapaa-ajan lomat. Siinä meni hujaksessa kolme vuotta noin ja elämä jäi elämättä kunnes sain vakavia sydänoireita ja työnteolle tuli loppu. Jotkin vitamiini/rautaarvot vähän heitteli pitkään muttei merkittävää. Ferritiiniä koitin nostaa mutta ei sitäkään voinut loputtomasti tankat hemoglobiinin ja muiden veriarvojen noustessa vaarallisen korkeaksi. Infektioihin sairastuin pitkään todella helposti.
Tilanne se että avustaja käy auttelemassa pari kertaa viikossa. Hevonen ja kaikki unelmat lähti siinä samalla. Jos olisin tiennyt en olisi todellakaan myynyt itseäni noin kehoa rasittavaan työhön josta vienyt vuosia toipua. En tule ehkä enää ikinä työkykyiseksi. Unen tarve edelleen 10-12h vuorokaudesta ja pahimpina päivinä nukun koko päivän.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.2.25 10:51:08

Kilppariarvot tarkemmin?

Päivämäärä:   27.2.25 12:09:17

S-TSH 1.9
S-T4-V 12

Päivämäärä:   27.2.25 12:21:33

Tiedän, että nyt on paljon meneillään. Mulla on koira ja kotona kaksi heppaa. Toinen puoliksi eläkkeellä, toinen nuori. Nykyinen työ ei ole unelmaduunia, vaan tästä sain luettua itselleni samalla tutkinnon. Sen sain juuri valmiiksi. Yritän koko ajan etsiä etätyötä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.