Lähettäjä: ---
Päivämäärä: 27.2.25 12:58:05
Omat lapseni ovat jo täysi-ikäisyyden kynnyksellä, joten ehkä aika on sitten kullannut muistot tai vanhemmuus jotenkin muuttunut tässä vuosien mittaan, mutta en minä kokenut pikkulapsiaikaa mitenkään erityisen sitovaksi tai rajoittavaksi. Ja se pikkuvauva-aika on ihan todella lyhyt ajanjakso. Itse olen täysi-imettänyt molemmat lapset, mutta silti olen pystynyt harrastamaan ihan normaalisti (koirat, ratsastus) koko ajan. Toki kaiken tämän edellytyksenä on, että lasten isä on tasa-arvoinen vanhempi ja hoitaa oman osuutensa, meillä näin on ollut itsestäänselvästi.
Vauvakuumetta minulla ei ikinä ollut ja olisin ehkä saattanut toisenlaisen puolison kanssa jäädä lapsettomaksikin, mutta olen todella onnellinen, että näin ei käynyt. Mutta vaikka lapseni ovat minulle rakkaita ja tärkeitä, en ole ikinä lakannut olemasta minä ja ollut vain äiti. Sellainen ei olisi sopinut minulle, olisin ahdistunut. Vanhemmuutta voi suorittaa monella tapaa hyvin, osa keskittyy vain siihen, osalle taas se äitiyteen uppoutuminen ei sovi. Tärkeintä on, että löytää sen oman tapansa elää ja olla, myös vanhempana.
Totta kai lapsi/lapset muuttaa elämää, mutta ei se tarkoita, että kaikesta sitä edeltävästä elämästä pitää luopua, lapset tulevat vain siihen mukaan ja rinnalle ja tuovat usein myös uutta perspektiiviä asioihin.
|