Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten antaa pomolle palautetta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.2.25 08:31:57

Esihenkilölle pitäisi antaa palautetta. Hän ei ole ollut läsnä fyysisesti eikä varsinkaan henkisesti pitkään aikaan tiimin toiminnassa. Johtaa vanhanaikaisin menetelmin kauempaa, käskyttää, jolloin tiimin on vaikea sitoutua päätöksiin. Avoin keskutelu puuttuu tällä hetkellä.

Minulla on tulossa keskustelu esihenkilön kanssa ja pitäisi antaa tästä palautetta hänelle. Vinkkejä?

Re: Miten antaa pomolle palautetta.

Päivämäärä:   27.2.25 08:33:40

Mainittakoon vielä, en pidä esihenkilöä kuitenkaan mitenkään mulkkuna tyyppinä, joten en halua tarkoituksella loukata häntä, vaan sanoa palautteen rakentavasti ja ystävällisesti.

Lähettäjä: Jerry 
Päivämäärä:   27.2.25 08:45:55

Kerrot toiveesi. Haluaisin, että xxx, sillä nyt minusta tuntuu, että yyyy. Asiat asioina, ei henkilökohtaisuuksia eikä suoraa haukkumista mutta, jos homma ei mielestäsi toimi, niin sanot missä mättää. Ei sitä nyt voi pelkkiä kukkasiakaan puhua, jos tilanne on paska.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   27.2.25 08:54:50

Asiallisesti ja rakentavasti. Miten koet tilanteen ja miten haluaisit, että tilannetta kehitetään.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   27.2.25 09:37:58

Esimerkkien kautta ja kuten yllä on sanottu, niin rakentavassa hengessä. Esimerkiksi projektissa xxxx minulla oli vaikeuksia asian x y ja z kanssa. Arvostan sitä, että luotat osaamiseeni ja annat minulle paljon vastuuta. Olisin toivonut tuolloin kuitenkin enemmän tukea ja kannanottoa niihin kysymyksiin, joita esitin. Toivoisin, että voisimme tiivistää kanssakäymistä ja vuoropuhelua, koska se auttaisi varmasti myös meidän työntekijöiden keskinäistä vuorovaikutusta. Teemme paljon itsenäisesti hommia, kuten tiedät, mutta se aiheuttaa välillä epäselvyyttä jne jne. Ja sitten ehdotuksia esim. viikkopalaverikäytäntöön jossa kaikki olisivat läsnä ja miten siinä keskusteltaisiin työtehtävistä. Tää nyt hatusta heitettyä kun en tiedä millaista työtä teet.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   27.2.25 09:42:37

En antaisi, oikeasti. Niin karua kuin se onkin, parempi esittää että kaikki on hyvin ja olet tyytyväinen (ikävä kyllä monet palautteen antajat lentävät ensimmäisinä yt:issä). Vienosti voit toivoa, että jos saisitte vaikka kvartaaleittain livetapaamisia tiimihengen parantamiseksi.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   27.2.25 09:52:19

Mä, jos työpaikalla on tuollainen johtamiskulttuuri, niin ei siellä kyllä kannatakaan olla töissä. Itse olen käynyt yt:t läpi ja puolisoni muistaakseni viidet yt:t. Ei kumpikaan olla niitä, jotka piilottelee ongelmia, vaan just niitä jotka nostaa kissan pöydälle ja puuttuu epäkohtiin. Eipä ole potkuja tullut, kun ollaan työnteolla osoitettu oma arvomme työnantajalle. Ja mulla on ollut tuollainen aloittajan kuvailema esimies. Napit oltiin vastakkain monta kertaa ja joskus onnistuin hänet suututtamaan kunnolla, mutta niinpä vaan palkka on noussut tasaista käyrää ja bonarit olleet aina ylimmässä luokassa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.2.25 09:54:21

Niin päin, että sinusta olisi hyvä saada enemmän asioita x ja y. Ei niin, että pomo ei tee tarpeeksi asioita x ja y.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.2.25 10:02:29

Esihenkilönä olisin otettu tällaisesta palautteesta! Se merkitsee sitä, että työntekijä haluaa minun onnistuvan työssään. Kerro asia suoraan, käytä esimerkkejä ja tuo esille miten käytännössä haluat, että asiat muuttuu. Huomioi myös, että esihenkilöllä voi olla hyvin monta rautaa tulessa ja ristipainetta, mikä ei työntekijälle näy ja siitä ei voi puhua.
Palautteen antaminen on osa työelämätaitoja.

Lähettäjä: AIanswers 
Päivämäärä:   27.2.25 10:03:00

Hyvä että haluat antaa palautetta rakentavasti! Tässä muutama vinkki keskustelua varten:

1. Valmistaudu hyvin – Mieti etukäteen, mitä haluat sanoa ja miten voit esittää asiat neutraalisti ja konkreettisin esimerkein.

2. Käytä minä-viestejä – Esimerkiksi: "Olen kokenut, että tiimin on ollut vaikea sitoutua päätöksiin, koska emme aina pääse keskustelemaan niistä etukäteen." Tämä vähentää syyllistävää sävyä.

3. Tuo esiin vaikutukset – Esihenkilösi ei välttämättä ole tietoinen, miten hänen toimintatapansa vaikuttaa tiimiin. Voit sanoa esimerkiksi: "Kun päätöksiä tehdään ilman keskustelua, tiimissä tuntuu siltä, ettei meidän näkemyksiämme huomioida, mikä vähentää motivaatiota."

4. Ehdota ratkaisuja – Pelkkä kritiikki ei vie pitkälle, mutta jos tarjoat kehitysehdotuksia, palaute on helpompi vastaanottaa. Esimerkiksi: "Olisiko mahdollista lisätä säännöllisiä tiimipalavereja, joissa voimme käydä avoimesti läpi päätöksiä ja niiden perusteita?"

5. Korosta hyvää tahtoa – Jos et halua loukata esihenkilöä, voit sanoa alussa esimerkiksi: "Haluan antaa tämän palautteen, koska uskon, että meillä voisi olla parempi yhteistyö tiiminä ja haluan, että onnistumme yhdessä."

Mitä mieltä olet näistä? Toivottavasti keskustelu sujuu hyvin!

Päivämäärä:   27.2.25 10:29:11

Kiitos paljon keskustelusta ja vinkeistä. Yksinkertaisia asioita, mutta vaikeaa kun esihenkilö kyseessä. Laittakaa lisää, jos tulee mieleen :-)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.2.25 10:31:53

Lähettäjä: Mä
Päivämäärä: 27.2.25 09:42:37

En antaisi, oikeasti. Niin karua kuin se onkin, parempi esittää että kaikki on hyvin ja olet tyytyväinen (ikävä kyllä monet palautteen antajat lentävät ensimmäisinä yt:issä). Vienosti voit toivoa, että jos saisitte vaikka kvartaaleittain livetapaamisia tiimihengen parantamiseksi.

Tämä. 99/100 työpaikkaa toimii nimenomaan näin. Ihan turhia harhaluuloja, että voisi parantaa asioita muuten kuin ulkopuolisen toimijan kautta. Meillä esim. on tietoisesti piiloteltu työpaikkakiusaamista, nepotismia, rasismia ja muuta paskaa vuosikaudet, nyt vihdoin AVI puuttuu asiaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.