Lähettäjä: Apua
Päivämäärä: 26.2.25 21:58:31
Olen 27v nainen ja aina ollut hoikka. Hevosia olen harrastanut kohta 20v ajan ja lenkkeilen päivittäin aktiivisen koiran kanssa. Liikun 10-15 000 askelta päivässä + tallityöt.
Nyt tämän talven aikana olen havahtunut siihen, etten vaan jaksa yhtään mitään. Painoa on tullut lisää, vaikka en syö enempää kuin ennenkään. Hengästyn jo puhuessa ja tuntuu raskaalta hengittää. Kävellessä ym joudun hengittämään suun kautta.
Väsyttää niin kovin, että autoa ajaessa meinaa väkisin ajaa ojaan, kun ei pysty keskittymään. Työpäivät on yhtä taistelua, kun vuorot on 8-9h + työmatkat 1,5h. Hevosten liikutus on jäänyt, kun en vaan jaksa.
En saa nukuttua, vaikka väsyttää. Usein nukun vaan 4-6h. Vapaapäivinä saatan nukkua yli 10h, mutta en huomaa mitään ero vireystilassa. Alkaa itku olla herkässä ja kaikesta tulee paha mieli. Tätä kirjoittaessakin tuntuu vaikealta osua kirjaimiin.
Lääkäri määräsi verikokeille, joissa katsottiin mm ferritiini ja kilpirauhasarvot. Ferritiini oli 45 ja kilpirauhanenkin hyvin viitearvojen sisällä. Ei siis löytynyt mitään.
Mulla on ollut nyt noin vuoden ehkäisykapseli. Voiko siitä tulla tämmöisiä oireita? Väsyttää, paino nousee, vatsa ei toimi, en pysty keskittymään mihinkään ja rintakehässä on painava tunne niin että on raskas hengittää. Voisin liikkua enemmän, mutta ei kai aiemmin ihan hyväkuntoisen ihmisen pitäisi puhuessa hengästyä?
Olenko vain sekoamassa ja kuvittelen kaikkia oireita? Tuntuu että särkee pääkin koko ajan, mutta se kaiketi voi johtua stressistä.
|