Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tuoksuyliherkkyys

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   26.2.25 21:50:06

Ahdistuvatko tuoksuyliherköt myös luonnon tuoksuista kuten tuomi, ruusu, laventeli tai yrtit? Nämähän voivat tuoksua hyvin voimakkaasti kukkiessaan.
Itse käytän eteerisiå öljyjä hajuveden sijasta, käytännössä esimerkiksi 1-2 tippaa ruusuöljyä ranteissa ja myös pyykkietikan joukkoon lisään samoja öljyjä.
Itse rakastan tuoksuja enkä aio niiden käyttöä lopettaa, kunhan vain mietiskelen.

Re: Tuoksuyliherkkyys

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.2.25 22:01:18

Ahdistuvat myös siitä jos luulevat jonkun käyttäneen tuoksua, testasin työkaveria ja sanoin vahingossa laittaneeni aamulla parfyymia ja johan kakisteli ja oli oireita muitakin.En ollut siis käyttänyt mitään tuoksua.

Lähettäjä: Humi 
Päivämäärä:   26.2.25 22:16:34

Kyllä.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   26.2.25 22:22:26

Ahdistuvatko tuoksuyliherköt myös luonnon tuoksuista kuten tuomi, ruusu, laventeli tai yrtit? Nämähän voivat tuoksua hyvin voimakkaasti kukkiessaan.
Itse käytän eteerisiå öljyjä hajuveden sijasta, käytännössä esimerkiksi 1-2 tippaa ruusuöljyä ranteissa ja myös pyykkietikan joukkoon lisään samoja öljyjä.
Itse rakastan tuoksuja enkä aio niiden käyttöä lopettaa, kunhan vain mietiskelen.

Kyllä tuntevat. Ja nyt täytyy ymmärtää mitä tapahtuu ihmiselle kenellä on tämä altistus. Se on allerginen reaktio. Elimistö ei ymmärrä vaaran määrää, vaan puolustusmekanismi räjähtää heti päälle. Verenpaine nousee, syke lähtee heittelehtimään ja keuhkot menevät vikatilaan. Eli hiilidioksin määrä nousee veressä. Joillakin tulee vielä nuha päälle. Tämä reaktio väsyttää ihmiset päiviksi.

Eli lisää vaan tuoksuja päälle ja kohti työpaikkaa..Kitukoot kunnolla!

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.2.25 22:22:28

No, ne _oikeasti_ tuoksuyliherkät saa oireita oikeasti tuoksuvista ihmisistä. Meidän talon ns. sihteeri oli ennen niin tuoksuva, että kun hän meni käytävällä, sen tuoksu jäi, ja teki päänsäryn mullekin. Ja kyllä ne supertuoksuvat mummot (tai teinit) tekee päänsärkyä. En silti koe olevani tuoksuyliherkkä.
Kai se jos on tarpeeksi tuoksuyliherkkä ahdistuu myös apilapellon ohi kävellessä.

Jotenkin tuntuu, että tuoksuyliherkät on vaan tarkkoja siitä, ettei mitään olisi liikaa, =allergia. Liikaa on liikaa meille suurimmalle osalle.

Lähettäjä: Quu 
Päivämäärä:   26.2.25 22:23:43

Joku varmaan, jos on ao aineille yliherkkyyttä. Mulla on ollut sisäilma-altistuksen vuoksi melko pahaksikin puhjennut tuoksu yliherkkyys, sen oireet laukaisee/laukaisi muutamat synteettiset hajustekemikaalit. Ei siis niin että mikä hyvänsä voimakas tuoksu aiheuttaisi oireita.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   26.2.25 22:24:35

G, en ole tuoksuyliherkkä, mutta on hajuja, joista saan pään kipeäksi. Näitä on voimakkaammat punaviinit ja unkarinsireeni, jonka kanssa en kykene olemaan samassa huoneessa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.2.25 22:24:51

Käytätkö eteerisiä öljyjä sellaisenaan suoraan iholle?

Päivämäärä:   26.2.25 22:27:59

Käytän, tiedän ettei niin ohjeistetaan tekemään, mutta ihoni ei näistä parista tipasta ole oireillut millään tavalla.
Samoin käytön esimerkiksi teatree-öljyä hyttysen pistoihin.

Lähettäjä: u 
Päivämäärä:   26.2.25 22:38:08

Meillä on työpaikalla tälläinen tyranni. Matkustaa joka ikinen päivä metrolla toimistolle töihin vaikka voisi tehdä etää ja käydä kaksi kertaa kuukaudessa toimistolla. Hänellä ei ole ikinä ollut ketään työkavereita, ei moikkaa, ei ota katsekontaktia, välttelee kaikkia paitsi jos joku sattuu tuoksumaan liikaa niin saa raivarit ja haukkuu kollegat haisuleiksi ja alkaa lapsellisesti kimittämään että ”HYI te haisette” ja vääntää naaman niin nyrpeäksi kuin voi ja juoksee sähisten paikalta. Ulkona syljeksii tupakoitsijoiden ohi juostessaan. Silti tämä ihminen tulee joka päivä töihin TOIMISTOLLE vaikka vaihtoehtokin olisi?!? Ja syö lounasravintoloissa jossa takuulla haisee eri aromeja ei niin hyviäkään.
Ja tämä on nähty metrossakin ihan normaalisti käyttäytyvän kun ympärillä on parveillut iso teinilauma hajuvesillä löträttynä eikä silloin saanut slaagia niille…. Aika valikoivaa. En pysty tuon takia oikein ottamaan tuoksuyliherkkiä vakavasti. No tämä on ainoa jonka edes tiedän sellaisesta kärsivän.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   26.2.25 22:41:02

##: mulla on kaveri jolla tuoksut laukaisee migreenin. Pahimpia on synteettiset tuoksut mutta juurikin laventeli, syreeni ja hyasintti kukista aiheuttaa migreenin jos joutuu niiden kanssa samaan tilaan.

Mun äidillä on astma ja yksi oireiden aiheuttaja on tuoksut. Ei voi käyttää hajuvesiä, hajustettuja pesuaineita ja monet kukat aiheuttaa myös hengenahdistusta, hyasintti pahimpana.

Mä alan aivastella tietyistä synteettisistä tuoksuista.

Maltillinen tuoksujen käyttö menettelee mutta jos hajupilvi seuraa metritolkulla perässä tai sinun huoneessa käynnin haistaa vielä tuntien jälkeen kun olet poistunut on lotrattu liikaa.

Päivämäärä:   26.2.25 22:50:10

Yksi tai kaksi tippaa ei kyllä mielestäni ole mitenkään liitoittelua, omistan myös hajuvesiä ja niitä normaalipäivinä käytän yhden suihkauksen eli en hukuta itseäni tuoksuihin.
Pihallani keväällä ja kesällä kyllä tuoksuu, tuomi, kielot, syreenit, ruusut, laventelit, neilikat jne. Yllättävän voimakkaana luonnonvarainen mesiangervo tuolla tontin reunassa. Iltaisin varsinkin tuoksu leviää myös sisälle kun ikkunat ja ovet ovat auki. Mieluummin elän näiden tuoksujen keskellä kuin vaikka sikalan tai kanalan vieressä, niistä saan itse kyllä melkein oksennusreaktion. Samoin kuin ihmisten hiestä ja pesemättömyydesta. Varsinkin kesällä joukkoliikenteessä lemu on aika hurja välillä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.2.25 23:27:51

Mä itse olen homeille altistunut ja varmaan sen takia herkistynyt myös erilaisille hajusteille. Toistaiseksi en ole huomannut, että mitkään luonnolliset hajut saisi aikaan hengenahdistusta, vain kaikki synteettiset hajusteet. Olisi itsestäkin ihan mielenkiintoista tietää reagoinko eteerisiin öljyihin, en ole tainnut koskaan kokeilla. Omalla kohdalla oireet on hengenahdistusta, aivastelua, yskimistä. Hetkellisestä altistuksesta voi jäädä koko loppupäiväksi hengitysvaikeuksia. Tylsintä tässä on se, että mä itse rakastan tuoksuja ja käyttäisin mielelläni niitä itsekin, vaan kun en oikein voi.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   26.2.25 23:39:58

Mä en tiedä voiko mun oireita edes laskea tuoksuyliherkkyydeksi, mutta jotkut hajut tekee nopeasti pahoinvointia, hengenahdistusta, päänsärkyä jne. Monet hajuvedet tekee, ja esim hyasintti on paha. Esim tuomen tuoksu ei ole tehnyt oireita, mutta veikkaan, että jos olisi paljon kukkivia tuomenoksia sisätiloissa, varmaan tulisi oireet siitäkin. En muista, että olisin muista kukista saanut oireita kuitenkaan.

Mulla on myös varsin herkkä hajuaisti, ja se ei tietysti auta tässä asiassa yhtään. Moni joka luulee "vain vähän" käyttävänsä hajuvettä, haisee oikeesti pahasti. Ja esim lenkillä vastaantulijoiden haju on aika hurja toisinaan - joskus hajuveden haju ja joskus pesuaineiden haju.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.2.25 23:49:36

Minulla tulee hetkessä kamala pahoinvointi, myös voimakkaista luonnon tuoksuista. Mutta en ikinä valita siitä ääneen missään tai kenellekään, kun tiedän ettei moni ota vakavasti ja pitäisi turhasta valittajana. Enkä tosin halua olla se valittaja, joten kärsin hiljaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.