Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Aina kaverit mukaan?

Lähettäjä: Susan 
Päivämäärä:   29.11.24 18:32:17

Kaverin käytös on alkaut harmittaa.

Lähes joka kerta kun olemme sopineet tapaamisen jonnekin, hän ilmoittaa viime tinkaan - joskus vasta liikennevälineessä jolla olemme jo matkalla - että hän onkin kutsunut myös yhteisen tuttavamme x:n tai y:n mukaan tapaamiseen. Elokuviin, kirppikselle, milloin minnekin.

Onhan ne ihan kivoja ihmisiä, ei minulla heitä vastaan mitään ole, mutta jos itse suunnittelen tapaavani jokun tuttavani tai ystäväni, haluaisin nimenomaan tavata hänet ja keskittyä häneen. Sitten seuraakin yllätys: paikalle tulee joku kolmaskin jakamassa huomiota.

Eilen se tapahtui taas: olimme menossa joulumyyjäisiin, ja juna-asemalla selvisi että hän on kutsunut yhteisen tuttavamme mukaan. No, olihan se iltapäivä kiva, en mä sitä, mutta erilainen kuin olin itse etukäteen suunnitellut. Kaiken huippuna hän kuin ohimennen kutsui tämän saman tuttavamme yhteiselle Tampereen reissulle, jota olen suunnitellut hänen kanssaan (kahdestaan) jo jonkin aikaa.

Tämä on tietysti asia, joka pitäisi ottaa esiin ja keskustella rauhassa läpi. Olemme tässä suhteessa erilaisia: itse viihdyn 1:1-tapaamisissa, jolloin keskusteluun voi keskittyä paremmin, mutta hän on itse sanonut joskus ihan ääneen että hänestä on sitä kivempaa mitä enemmän porukkaa on paikalla. Mitä ajattelette tilanteesta? En halua vaikuttaa omistushaluiselta tai mustasukkaiselta, koska ei tämä siitä johdu.

Re: Aina kaverit mukaan?

Lähettäjä: +_+ 
Päivämäärä:   29.11.24 18:44:11

Kuulostat kyllä ala-asteikäiseltä tytöltä, joka on mustis kavereistaan. Jos kyseessä on yhteiset kaverit, niin miksi ei voi tulla mukaan? Se olisi outoa, jos kutsuisi mukaan sinulle tuntemattomia ihmisiä. Todennäköisesti ei ole tullut edes ajatelleeksi, että sinua voisi haitata hengata kahden kaverisi kanssa yhden sijasta.

Lähettäjä: Kuukkeli 
Päivämäärä:   29.11.24 18:48:22

Minusta aloittaja ei kuulosta mustasukkaiselta. Kahdestaan kaverin kanssa voi puhua erilaisia juttuja kuin silloin, kun muitakin on mukana. Sama juttu, jos ollaan vaikka naispuolisten kavereiden kesken ilman miehiä. Silloinkin puhutaan eri asioita ja tuumaillaan esim. parisuhdejuttuja, mitä ei tehdä silloin kun miehet ovat paikalla.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   29.11.24 18:53:31

Plusviivaplussalle: kyseessä oli yhteinen tuttava, ei molempien kaveri.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.11.24 18:53:59

Sano sille kaverille että vaikka on ihan kiva tavata muitakin ihmisiä, haluaisit viettää aikaa kahden kesken tai ainakin kuulla etukäteen jos joku muu on tulossa.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   29.11.24 18:55:01

Olen nainen enkä todellakaan tarvitse aikaa ystävieni kanssa "henkevien" puhumiseen. En käy parisuhdeongelmiani todellakaan läpi ystävieni kanssa muuta kuin poikkeustapauksissa. Jos menen markkinoille jonkun kanssa, niin ihan sama onko mukana 1 vai 5 kaveria. Onneksi myöskään ystäväni eivät halua viettää kaikkea aikaa minun kanssani puhuen parisuhdejuttuja.

Päivämäärä:   29.11.24 19:11:02

Kyse ei ole siitä, että haluaisin välttämättä "käydä läpi parisuhdejuttuja", en yleensä puhu niistä kenellekään. Mutta onhan ihmisellä muitakin henk.koht. asioita kuin parisuhteeseen liittyvät, ainakin jos on yhtään ns. sisäistä elämää. Toki säästä ja vaikka vaatteista voi puhua vaikka satunnaisesti pysäkillä tavatun henkilön kanssa, mutta esim. omaan henkilöhistoriaan tai kaverin kanssa koettuun yhteiseen ystävyyteen sisältyy sellaisia syvällisiäkin asioita, joita ei halua puida isommassa joukossa.

Entä jos haluaisin vaikka purkaa sydäntäni aikuisen tyttäreni keskenmenosta?
Entä jos minua huolestuttaisi muistiongelmista kärsivän äitini uusi miesystävä.
Entä jos talovelkainen siskoni olisi jäänyt työttömäksi kolme lasta kontollaan?
Purkaisitteko itse näitä huolenaiheita, kun paikalla olisi myös kolmas ja ehkä neljäskin, no, jollain lailla tuttu, mutta ei sentään kaveri eikä ystävä? Etenkin jos olisitte etukäteen ajatelleet, että tästä olisi ehkä hyvä puhua sen ystäväni kanssa?

Lähettäjä: 456 
Päivämäärä:   29.11.24 19:18:16

"Entä jos haluaisin vaikka purkaa sydäntäni aikuisen tyttäreni keskenmenosta?
Entä jos minua huolestuttaisi muistiongelmista kärsivän äitini uusi miesystävä.
Entä jos talovelkainen siskoni olisi jäänyt työttömäksi kolme lasta kontollaan?
Purkaisitteko itse näitä huolenaiheita, kun paikalla olisi myös kolmas ja ehkä neljäskin, no, jollain lailla tuttu, mutta ei sentään kaveri eikä ystävä? Etenkin jos olisitte etukäteen ajatelleet, että tästä olisi ehkä hyvä puhua sen ystäväni kanssa?"

Kuulostat kyllä todella raskaalta ystävältä. Siihen voi olla syynsä, että sinua ei haluta kahden kesken nähdä. Suurin osa näistä asioista on sellaisia, että asianomaiset ei välttämättä arvosta, kun niistä jutellaan eteenpäin. Jos on jatkuvasti tarve puida (varsinkin muiden) henk koht asioita kaverin kanssa, niin kannattaa harkita ihan terapeuttia.

Lähettäjä: Maisa 
Päivämäärä:   29.11.24 19:25:55

Riippuu ihan tapauksesta. Minulla on muutama sellainen oikeasti läheinen ystävä, joille sanoisin asiasta jos noin kävisi jatkuvasti. Toki olen itsekin sellainen, että mielellään ”yhdistän seurueita”. Ihanaa kun aikuisellakin on sydänystäviä ja ystävyyssuhteesta saa puhua ja sille esittää toiveita

Päivämäärä:   29.11.24 19:29:13

456,

Nämä oli keksittyjä esimerkkejä, elämässäni ei ole näin raskaita ongelmia. Enkä tietenkään kaataisi niitä kaverini niskaan, mutta onhan joistain vaikeista asioista hyvä puhua kavereiden kanssa eikä heti rynnätä terapeutille? Eikö se ole yksi hyvien kavereiden hyvyyden syistä, että heidän kanssaan nimenomaan voi jakaa niin surut kuin ilot?

Yhden mielestä kavereiden kanssa ei saa puhua parisuhdeongelmista, toisen mielestä ei perheen kohtaamista sairauksista tai muista vakavammista huolista. Jäljelle jää siis se sää ja muoti. Huoh. Muutan luolaan ja alan erakoksi.

Päivämäärä:   29.11.24 19:31:36

Jaa, nyt huomasinkin että nimimerkit 123 ja 456 ovat tod.näk. yksi ja sama henkilö. Hänelle ilmeisesti riittää se säästä puhuminen. Itse en tuhlaa aikaani ihan niin tyhjänpäiväiseen jaaritteluun.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   29.11.24 19:31:53

Ymmärrän aloittajaa erittäin hyvin. Minuakin ärsyttäisi, jos on sovittu että tehdään jotain kahdestaan ja sitten toinen kutsuukin paikalle lisää porukkaa. Siinä ei niinkään harmittaisi se että mukaan tulee muitakin, vaan se, ettei pidetä kiinni siitä mitä on sovittu, ja toisaalta on totta sekin, että joskus sitä lähtisi liikkeelle oikeasti kahden kesken, eikä niin että yllättäen paikalla on muitakin.

Keskustelu kaverin kanssa olisi ensimmäinen asia. Kerrot hänelle asiallisesti, että kun sovitte kahdenkeskistä menoa olisi kiva jos se myös olisi kahdenkeskistä. Kavereille pitää voida puhua suoraan tällaisista asioista. Tilanne mutkistuu jos kaveri tästä huolimatta jatkuvasti kutsuu paikalle lisäporukkaa ilman että asiasta on yhdessä sovittu hyvissä ajoin etukäteen, mutta siinä vaiheessa minä en sitten enää lähtisi kyseisen henkilön kanssa minnekään. Sanoisin suoraan etten halua, koska mukaan tulee aina yllätysporukkaa.

Lähettäjä: jerjja 
Päivämäärä:   29.11.24 20:02:30

Minäkin ymmärrän aloittajaa.

On tilanteita ja tapahtumia, joihin on mukava mennä isommalla porukalla. Ja sitten sellaisia tilanteita, joissa olen mielelläni kahden jonkun kaverin kanssa. Eikä se tarkoita, että olisin jotenkin raskas ihminen tai haluan kaiken huomion itseeni vaan sitä, etten halua että kolmas ihminen jää koko ajan ulkopuolelle (pitää puhua asioista joissa hänkin pysyy mukana eli aika diipadaapaa) tai sitten minua ei kuunnella ollenkaan ja keskeytetään koko ajan, kun ne kaksi muuta eivät osaa ottaa kolmatta huomioon. Tuolloin olisin mieluummin liikenteessä yksin kuin kolmestaan.

Ja jos puhun perheenjäsenistäni, niin silloin on kivempaa puhua sellaisille, jotka itsekin tuntevat heidät ja ovat esim. heidän fb-kavereitaan. Voi puhua asioista joita perheenjäseneni eivät itse salaa, mutta niitä en välttämättä halua kertoa / jaksa koko aikaa referoida ja selostaa sellaiselle, joka ei perheenjäseniäni tunne.

Päivämäärä:   29.11.24 20:21:38

"Olen nainen enkä todellakaan tarvitse aikaa ystävieni kanssa "henkevien" puhumiseen. En käy parisuhdeongelmiani todellakaan läpi ystävieni kanssa muuta kuin poikkeustapauksissa. Jos menen markkinoille jonkun kanssa, niin ihan sama onko mukana 1 vai 5 kaveria. Onneksi myöskään ystäväni eivät halua viettää kaikkea aikaa minun kanssani puhuen parisuhdejuttuja."

Onko ihmekään jos riittää parisuhdeongelmia, jos se on syvintä ja henkevintä mitä sinusta löytyy.

Ymmärrän aloittajaa oikein hyvin. Ei ole tuollaista tapausta tullut vastaan, että kaikkialle pitää saada joku mukaan, mutta joko kyseessä on teidän mieltymyserot joista teidän pitäisi puhua, ainakin ilmaiset että haluaisit mennä vaikkapa sinne reissuun ihan vain hänen kanssaan kahdestaan, tai sitten hän ei ole niitä ihmisiä jotka haluavat puhua muusta kuin pinnallisuuksista ja siksi ottaa suojakilven mukaan ettei joudu kohtaamaan tunteitaan koskaan seurassasi.

Yksittäiset kerrat kun joku tulee johonkin kaupungille mukaan on ihan normaalia, mutta kyllä tuollaisista reissuista pitäisi etukäteen kysyä sinultakin, että onko ok jos kysytään henkilöä x mukaan.

Joskus tulee ystävän mukana joku minulle tuntematon ihminen vaikkapa kirpparille, ja minusta ne on ihan ymmärrettäviä olleet ja ihan ok, joudetaan jutella muulloinkin. Mutta jos yhteisesti suunnitteltuun reissuun yhtäkkiä ilmoitetaisiin, että joku tulee mukaan niin ei se sopisi minulle missään nimessä. Minä olen lupautunut reissuun ystäväni kanssa kaksin, enkä seurueessa. Tai on siinäkin poikkeus, esimerkiksi nyt ilmoitti ottavansa lapset mukaan reissuun kun tiesi sen olevan minulle ok ja lapset kovasti haluavat mukaan eivätkä ole väkisin raahattavana, vaikka toki muuttaakin reissun tahtia erilaiseksi. Mutta se on täysin ok minulle, toisin kuin aloittajalle kuvaamansa toiminta.

Puhua siitä pitää jollain tavalla jos et halua sen jatkuvan. Ilmaisisin ainakin toiveeni sen reissun suhteen ja jos ei sovi mennä kaksin niin peruisin oman osuuteni.

Päivämäärä:   29.11.24 20:25:31

"toisen mielestä ei perheen kohtaamista sairauksista"

Onko sairastuneille ok että heidän terveystietojaan tai rahatilanteitaan levitellään ulkopuolisille? Jos tästä on heidän kanssaan sovittu niin silloin homma on ok, muuten ei.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.