Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Taukojen vähyys töissä

Lähettäjä: Kuukkeli 
Päivämäärä:   29.11.24 18:28:39

Olen ollut muutaman kuukauden uudessa työssä, jossa kaikki on muuten aivan hyvin, mutta taukojen vähyys vaivaa. Pienellä porukalla yritetään tuottaa niin paljon kuin pystytään, että myynti riittäisi. Tessin mukaan päivässä pitäisi olla kolme taukoa, yhteensä 40 minuuttia, ja niin on aiemmissa saman alan työpaikoissani ollutkin. Täällä kuitenkin ehditään pitää ehkä kahtena päivänä viikossa kaksi taukoa (5+20 min) ja muina päivinä yksi (20 min). Töitä on niin paljon ja tekijöitä niin vähän, että jos pidät enemmän taukoa, niin A) joku muu menettää taukonsa, B) joku muu joutuu tekemään sinunkin työsi tai C) jäät ylitöihin, koska töitä ei voi jättää tekemättä.

Jos työ olisi jotain käsienheiluttelua, niin asia olisi ihan se ja sama. Töissä ollaan kuitenkin koko ajan liikkeessä, nostellaan, kannetaan ja työnnetään asioita. Välillä työskennellään useampi tunti lähes 30°C lämpötilassa, ja hyvä että juoda ehtii kun tehdään liukuhihnatahtia. Muutenkin kaikki pitää tehdä ns. täyttä vauhtia, koneilla ajetaan niin kovaa kuin voi ja koneella työskentelevien on vaan pysyttävä mukana. Tuotantorakennus on vähän hassusti suunniteltu ja edestakaisin kävelyä tulee paljon jo siksikin, että kaikki työpisteet ja tarvikkeet on sijoiteltu sinne ja tänne.

Muutkin työntekijät nurisevat taukojen vähyydestä ja kiireestä, mutta tuntuvat yleisesti hyväksyvän, että tämä nyt vain on näin. Itse alan olla fyysisesti sen verran poikki, että mietin jo työpaikan vaihtoa (jos löytyisi jotain mihin voisin hakea...) tai asian puheeksi ottamista pomon kanssa. Mietin kuitenkin, että onko siitä mitään hyötyä. Pomo, esimies ja me kaikki työntekijät olemme samassa veneessä, kaikilla on yhtä kiire. Jos tuotantoa jouduttaisiin pienentämään että kaikki ehtivät pitää täydet tauot, niin kauankohan meillä olisi töitä.

Ehkä kaipaisin jotain vinkkejä työssä jaksamiseen, kun uutta työpaikkaakaan ei vielä ole näköpiirissä. Minulla on terveelliset elintavat ja tankkaan aina tauoilla sekä nestettä että ruokaa, mutta silti tuntuu että loppupäivästä hyytyy. En haluaisi juoda mitään energiajuomiakaan, mutta kohta varmaan kokeilen sitäkin. Kotona olo on kuin jyrän alle jääneellä.

Onko muilla ollut vastaavaa ja saatiinko asiaa mitenkään parannettua, vai oliko työpaikan vaihtaminen ainut vaihtoehto?

Re: Taukojen vähyys töissä

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   29.11.24 18:32:22

Sanoisin asiasta pomolle kerran ja vain kerran. Sen jälkeen menisin luottarin puheille.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   29.11.24 18:50:55

Pitäkää lailliset taukonne taukit niin asiat muuttuu paremmaksi kun kaikki pitää niistä kiinni eikä leiki marttyyriä.

Lähettäjä: Pädäm 
Päivämäärä:   29.11.24 18:54:31

Niin kyllä te ihan ite ootte hyväksyny käytöksellänne tuon. Tauot on lakisääteiset ja alatte ne pitämään ilman selityksiä, äkkiä se johto alkaa resursseja miettimään

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.11.24 19:02:56

Onko AVI:n työsuojelu teille kaikille täysin vieras käsite? Onkohan kyse jostakin keittiöstä, jossa on vain nöyriä naisia vai hoitoalasta?

Lähettäjä: Aivan 
Päivämäärä:   29.11.24 19:07:24

Niiinkuin edellä kirjoittaneet, päätätte porukalla alkaa noudattamaan taukoja, ilmoitatte pomolle asiasta joka joutuu sopeuttamaan työntekijöiden määrän työmäärään kohden ja tekemään tarvittavat muutokset. Turhaa uhriutumista.
Luottari töihin ja liitto.mukaan neuvotteluihin jos ei ala asia edistyyn

Lähettäjä: Pierre U Lemoix 
Päivämäärä:   29.11.24 19:09:19

Arvaan, että kovin moni ei ole liitossa...

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   29.11.24 20:38:36

Uteliaisuudesta kysyn, että mikä TES? Ja mitä TES sanoo siitä voiko tauoista poiketa esimerkiksi paikallisella sopimuksella? Tosin onhan niitä työpaikkoja, joissa työt on järjestetty niin, ettei taukoja pystytä TES:n mukaan pitämään ja silloin pitää pitää itse huoli, että saa ne tauot mitä kuuluukin. Ennen kuin lähtee vaatimaan kannattaa selvittää, että on varmasti oikeassa.

Lähettäjä: Kuukkeli 
Päivämäärä:   29.11.24 20:39:53

Luottamusmiestä meillä ei ole. Asia varmaan korjaantuisi kun kaikki vaan pitäisivät taukonsa, mutta milläs pakotat pitämään. Ehkä alan vain itse pitää tauot ja katson, mitä se aiheuttaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.