Lähettäjä: .
Päivämäärä: 29.11.24 17:18:37
Nyt on jo pari kertaa tullut vastaan ihan tietynlaista kerjäämistä, pääkaupunkiseudulla ja kauppakeskuksissa. Kyseessä ovat nuoret tytöt, siinä 20-vuotiaat, eivät ole romanikerjäläisiä koska pukeutuvat ihan tavallisesti housuihin ja romaneilla on aina pitkä hame, monilla myös jonkinlainen huivi päässä. Puhuvat englantia, mutta eivät kovin hyvin. Heillä on kova rahantarve, on pitänyt maksaa jostakin majoituksesta, tänään minut pysäytti tyttö, joka kysyi ensin ruokarahaa itselleen ja lapsilleen (lapsia ei ollut mukana), kun sanoin, että mennään ruokakauppaan niin ostan ruokaa, hän alkoikin puhua, että tarvitsee lääkkeitä sydäntään varten.
Nythän on niin, että olen itse kädestä suuhun elävä matalapalkkatyöläinen, ja joku viisikymppiäkin on minulle iso raha. Käteistä minulla ei ole ikinä mukana muutamaa kymppiä enempää ja niin hölmö en ole, että lähtisin jonkun rahanpyytäjän kanssa automaatille sitä nostamaan (sitäkin on yritetty). Tyttö oli oikeasti epätoivoinen, hän itkikin, joten en minä näitä nyt ihan ohittaakaan voi. Tarjosin hänelle kympin seteliä, mutta "please please lady, please, tarvitsen enemmän, tämä ei riitä lääkkeeseen, please lady, i'm sorry lady, please please". Yritin selittää hänelle miten Suomessa voi saada apua tällaisiin tilanteisiin, yritin kysellä, että onko hänellä joku kontakti sosiaalityöntekijään, sanoi ettei ymmärrä englantia tarpeeksi ymmärtääkseen mitä puhun. Oli kuulemma Bulgariasta kotoisin, mutta asui Suomessa, toisella paikkakunnalla. "Please lady please please tarvitsen sen tänään." En päässyt hänestä millään eroon ja kyllä minä tiedän kuinka epätoivoista köyhyys voi olla, joten päädyin antamaan hänelle vielä 20€, tyttö pyyteli kovasti anteeksi ja kiitteli kyyneleet silmissä. Edellinen tapaus oli hyvin samantyylinen, pienempi raha ei kelvannut, äärimmäisen sitkeä ja epätoivoisen oloinen.
Nyt olen miettinyt, että mitähän tämä oikein on. Nämä olivat niin samanlaisia kaikin tavoin, että minulle tuli mieleen jonkinlainen ihmiskauppa. Pakottaakohan joku heidät kerjäämään tai onko heidät pakotettu vaikka seksin myyntiin ja yrittävät saada muulla tavalla rahaa, että pääsisivät siitä pois? Tai jotain vastaavaa. Tyttöjen epätoivo vaikutti aidolta ja siksi heille rahaa annoinkin. Onko teille tullut vastaan samanlaista viime aikoina?
|