Lähettäjä: ...
Päivämäärä: 29.11.24 11:57:11
"Esimerkkinä edellä mainitusta varhaiskasvatustoiminnassa voisi olla esimerkiksi oletus poikien suuremmasta tarpeesta purkaa energiaansa, jonka seurauksena pojat ohjataan vaikkapa pelaamaan sählyä tai juoksemaan, kun samaan aikaan tytöt ohjataankin “pöytähommiin”. Tällainen, sinänsä hyvää tarkoittava ja lasten oletetut erot huomioiva aikuisen toiminta saattaa kuitenkin johtaa pidemmän päälle siihen, että pojat liikkuvat varhaiskasvatuksessa paljon ja tytöt liian vähän (HS 17.8.2017)."
Kyllä näitä eroja kasvatuksessa on edelleen. Jos pojat riehuvat, ne laitetaan pihalle purkamaan energiaa. Tytöt laitetaan rauhoittumaan askertalujen ääreen ja niin edelleen. Tytöt kasvatetaan erottelemaan ja ymmärtämään omia ja toisten tunteita, mutta pojat on poikia. Pahimmast "pojat ei itke" -vaiheesta on ehkä päästy yli, mutta erot elävät yhä ihmisten päässä.
"Aineistomme on sen verran kattava, että sen perusteella voi tehdä johtopäätöksen: paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa tasa-arvodiskurssi on kyllä vahva, mutta tasa-arvoa edistäviä konkreettisia toimenpiteitä niissä ei kuitenkaan kuvata. Nähdäksemme tämä heijastelee sitä, että yhteiskunnassa vallitseva tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen diskurssi on “valunut” sellaisenaan paikallisiin vasuihin ilman, että tämän puheen muuttamista teoiksi olisi juurikaan pysähdytty pohtimaan. Tällöin ”Vasun perusteiden tulkinta ja konkretisointi uhkaavat jäädä yksittäisten työntekijöiden vastuulle” (Repo ym., 2018, 128) ja täten sattumanvaraiseksi. Vasun perusteissa (Opetushallitus, 2018) ei myöskään ole kuvattu konkreettisia keinoja eikä henkilöstön velvoitetta sitoutua tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja monimuotoisuuden edistämiseen tai hyvien käytäntöjen kehittämiseen ole sanoitettu riittävän painokkaasti (ks. myös Janmohamed, 2010)."
https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2020/11/20/
eika-meilla-olen-ns-tyttojen-ja-poikien-juttuja-tasa-arvo-yhdenvertaisuus-ja-
sukupuolisensitiivisyys-paikallisissa-varhaiskasvatussuunnitelmissa/
|