Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kasvatetaanko pojat röyhkeiksi / tytöt kilteiksi

Lähettäjä: Ja minkä takia 
Päivämäärä:   29.11.24 10:39:47

Toisesta topikista tuli mieleen, että onko tosiaan niin, että pojista kasvatetaan röyhkeitä? Kuka kasvattaa, äiti vai isä?

Miksi näin tehdään?

Miksi tytöistä ei kasvateta röyhkeitä?

Re: Kasvatetaanko pojat röyhkeiksi / tytöt kilteiksi

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.11.24 10:42:22

Koko yhteiskunta kasvattaa. Vaikka kotona yritettäisiin kasvattaa eri tavalla, niin ympäröivä kulttuuri kyllä tekee selväksi mitä sukupuolilta odotetaan.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   29.11.24 10:52:31

Mulla on pojat 15 ja 16v ja erittäin käyttäytyvät. Osallistuu kotitöihin ja koulu sujuu hyvin.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   29.11.24 11:39:04

ei. ihmisiä kasvatetaan suomalaisessa kulttuurissa sukupuolesta riippumatta osa röyhkeiksi, osa kilteiksi.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.11.24 11:57:11

"Esimerkkinä edellä mainitusta varhaiskasvatustoiminnassa voisi olla esimerkiksi oletus poikien suuremmasta tarpeesta purkaa energiaansa, jonka seurauksena pojat ohjataan vaikkapa pelaamaan sählyä tai juoksemaan, kun samaan aikaan tytöt ohjataankin “pöytähommiin”. Tällainen, sinänsä hyvää tarkoittava ja lasten oletetut erot huomioiva aikuisen toiminta saattaa kuitenkin johtaa pidemmän päälle siihen, että pojat liikkuvat varhaiskasvatuksessa paljon ja tytöt liian vähän (HS 17.8.2017)."

Kyllä näitä eroja kasvatuksessa on edelleen. Jos pojat riehuvat, ne laitetaan pihalle purkamaan energiaa. Tytöt laitetaan rauhoittumaan askertalujen ääreen ja niin edelleen. Tytöt kasvatetaan erottelemaan ja ymmärtämään omia ja toisten tunteita, mutta pojat on poikia. Pahimmast "pojat ei itke" -vaiheesta on ehkä päästy yli, mutta erot elävät yhä ihmisten päässä.

"Aineistomme on sen verran kattava, että sen perusteella voi tehdä johtopäätöksen: paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa tasa-arvodiskurssi on kyllä vahva, mutta tasa-arvoa edistäviä konkreettisia toimenpiteitä niissä ei kuitenkaan kuvata. Nähdäksemme tämä heijastelee sitä, että yhteiskunnassa vallitseva tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisen diskurssi on “valunut” sellaisenaan paikallisiin vasuihin ilman, että tämän puheen muuttamista teoiksi olisi juurikaan pysähdytty pohtimaan. Tällöin ”Vasun perusteiden tulkinta ja konkretisointi uhkaavat jäädä yksittäisten työntekijöiden vastuulle” (Repo ym., 2018, 128) ja täten sattumanvaraiseksi. Vasun perusteissa (Opetushallitus, 2018) ei myöskään ole kuvattu konkreettisia keinoja eikä henkilöstön velvoitetta sitoutua tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja monimuotoisuuden edistämiseen tai hyvien käytäntöjen kehittämiseen ole sanoitettu riittävän painokkaasti (ks. myös Janmohamed, 2010)."

https://tutkittuavarhaiskasvatuksesta.com/2020/11/20/
eika-meilla-olen-ns-tyttojen-ja-poikien-juttuja-tasa-arvo-yhdenvertaisuus-ja-
sukupuolisensitiivisyys-paikallisissa-varhaiskasvatussuunnitelmissa/

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.11.24 11:57:43

Pojat on biologialtaan jo tietynlaisia persoonaltaan. Hormonit vaikuttaa ulospäin näkyvään persoonaan (hormonit vaikuttavat aivoihin). Naisista tulee joskus samantyyppisiä, jos alkavat vetää testosteronia.

Minä en usko siihenkään että kotikasvatus olisi ainoa syy. Minä ja siskoni ollaan aivan erilaisia, sisko hyvin röyhkeä ja itse taas ennemmin omien polkujeni tallaaja, joka äänestää lähinnä jaloillaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.11.24 12:30:52

Muutos ei tule sormia napsauttamalla, koska isät, isoveljet, isommat kaverot jne opettavat myös omalta osaltaan mitkä on mm. sopivia värejä pojalle ja sanontoja, kuten heittää kuin tyttö tai itkeä pillittää kuin tyttö ja osa naisistakin pitää näitä asenteita yllä.

Meistä jokainen voi tehdä osansa kasvattamalla muita huomioivia, kilttejä ja hyvän omanarvontunnon omaavia lapsia sukupuolesta riippumatta ja aina kun tekee mieli syyttää vain äitiä huonosta kasvatuksesta, vähätellä miestä kutsumalla tätä akkamaiseksi jne jätetään se tekemättä.

Pikkuhiljaa asenteet muuttuu ja meistä jokainen voi kantaa kortensa kekoon.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.11.24 12:55:57

Koko yhteiskunta kasvattaa mutta muutosta on jo näkyvillä ainakin Suomessa. Muistan itse alakoulussa kun pojat kiusasi jotain kaveriani ja me yhdessä mentiin opettajalle kertomaan. Opettaja vastasi vain hymyillen että "rakkaudesta se hevonenkin potkii ja pojat on vaan poikia". Otti tosissaan sitten kun tytöt riiteli ja kiusasi toisiaan keskenään... Kyseinen poika muuttui sitten yläkoulussa todella pahaksi kiusaajaksi. Kiusasi kaikkia, jopa parasta ystäväänsä jossain kohtaa. Eikä siltikään hänen tekemisilleen laitettu mitään rajaa vaikka sitä tapahtui paljon ääneen myös luokassa, opettajan edessä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.