Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko paradontiitti parantua?

Lähettäjä: Hammas 
Päivämäärä:   29.11.24 09:31:06

Itse olen ollut siinä uskossa että jos paradontiitti on todettu niin se on sitten aina. Nyt kuitenkin kummallinen kokemus hammaslääkäreistä. Pitkä tarina...

Kolmisen vuotta sitten kävin hammaslääkärin tarkastuksessa. Edellisestä kerrasta oli aikaa turhan pitkään, koska korona venytti väliä. Hammaslääkäri oli kauhuissaan kun katsoi suuhun. Oli ihan hirveässä kunnossa. Sain sen kuvan että homma on menetetty ja kohta hommattava tekarit. Hammaskiveä oli, samat parit alkavat reiät, jotka ovat olleet kohta neljäkymmentä vuotta, kaikki hampaat tallella lukuunottamatta niitä, jotka kiskottu pois oikomahoidon takia, onnettomuuden takia vahingoittunut hammas, joka juurihoidettu teininä ja kaiken kruunuksi sain paradontiitti diagnoosin.

Nyt uusi tarkastuskäynti. Hammaslääkäri kurkkasi suuhun ja huudahti, täähän näyttää hienolta. Tutki tarkemmin ja löysi tietysti nuo alkavat reiät, juurihoidot, puuttuvat hampaat. Sit tökki ja sorkki ja totesi, että ei täällä mitään ongelmaa ole. Joku pieni ientasku oli, mikä ei ongelma, mutta mitään iensairauteen viittaavaa ei löytynyt.

Miten voi olla noin erilaiset näkemykset? Toki tuon ekan käynnin jälkeen olen käynyt suuhygienistilla putsauttamassa hampaat kerran vuoteen kun siihen nyt antavat ajan, kun on näin ongelmainen suu. Jotenkin ihmetyttää, että ihan päinvastaiset kommentit hammaslääkäreiltä. Kiva tietysti, että meni näin päin ja parempi fiilis nyt kun tietää, ettei kaikki ole vielä menetettykään vaan on ok.

Re: Voiko paradontiitti parantua?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.11.24 09:45:10

Hankkisin kyllä kolmannen mielipiteen asap.

Lähettäjä: Paakari 
Päivämäärä:   29.11.24 10:00:30

Mulla sama kokemus, mutta koiralla.

Eläinlääkäri nro 1 totesi koiralla paradontiitin, poisti kaksi hammasta. Sen jälkeen käytiin putsaamassa kerran vuodessa hampaat.

Muutin paikkakuntaa ja taas mentiin hampaiden putsaukseen, ELL ei sanonut sanaakaan paradontiitista.

Koira on 10 vuotias tällä hetkellä

Päivämäärä:   29.11.24 10:04:05

Lääkäreillä on usein eri näkökulmia tilanteeseen. Eläinlääkärit hyvä esimerkki kans, toinen sanoo että pitää pistää pois, toinen sanoo että tehdään vaan tämmönen leikkaus ja tälläset lääkkeet niin lähtee helpottamaan, kyllä vuosia on vielä elinaikaa.

Jäisin ehkä tälle toiselle hoidettavaksi ja kertoisin mitä edellinen hammashoitaja on kertonut. Mun kokemuksella järkyttyneet hammaslääkärit on paskimpia. Mulla nuoruudessa korjattiin useita reikiä ja järkyteltiin mun hampaita. Nyt sit paikkoja hiljaa auennut ja uus hammaslääkäri on järkyttynyt edellisen hammaslääkärin työnjäljestä enemmän kuin mun hampaiden tilanteesta :D Yksityiset hammaslääkärit tekee paljon parempaa työtä kuin julkiset.

Päivämäärä:   29.11.24 10:18:08

Tää jälkimmäinen hammaslääkäri näki edellisen käynnin kirjaukset ja oli varmaan ne katsonutkin. Taisi siis odottaa jotain muuta mitä näki, ja oli yllättynyt kun ei ollutkaan mitään kamalaa.

Aina aikaisemminkin kaikki hammaslääkärit sanoneet, että hienot ja hyvin hoidetut hampaat niin tulihan se jotenkin järkytyksenä tuo edellinen kerta, kun mun hampaat olikin ihan menetetyt tapaukset.

Lähettäjä: saamu 
Päivämäärä:   29.11.24 10:34:50

Parodontiitti, ei paradontiitti

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   29.11.24 11:14:29

Oon koko aikuisikäni käynyt samalla hammaslääkärillä ja hampaat on hyvässä kunnossa.Pari on paikattu vuosien varrella muuten ei ongelmia.Joskus 10 vuotta sitten olin työkemennuksella ja jouduin käyttämään kerran jollain random hammaslääkärillä korjauttamassa oikomistukea tms.Tää vieras lääkäri aloitti sen kauhistelun: sanoi että näyttääpä sun suu pahalta ja vihjaili että isoa remonttia tarvitaan ja suunnilleen joka hammas on rikki.Vähän sitä ihmettelin mutta pelästyin tietysti ja varasin kiireesti ajan omalle lääkärille.Kerroin tilanteesta ja hän tutki, otti koko suun kuvat ja sanoi että ei hän löydä täältä mitään mitä se toinen väitti.Että ei ole yhtään reikää, hampaat ja ikenet on hyvässä kunnossa.Kertoi että muutama vastaava kokemus hänen vakiasiakkaillaan ollut aiemminkin, että joku vieras on löytänyt aihetta "isoon remonttiin".Eli ilmeisesti noissakin on niitä jotka koittaa tehdä ns Helppoa rahaa (yksityisellä puolella) tai tekee draamaa muuten vaan.

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   29.11.24 11:25:23

Multa otettiin näyte ja siinä oli bakteereja niin söin kuurin flagylia. Pato tullu varmaan siksi kun jostain syystä ollu todella kuiva suu, hammaslääkärin peili tarttu kiinni poskeen. Käytän yöllä suuta kosteuttavaa geeliä ha on auttanut. Olen 52v ja ikinä ennen ei ole edes hammaskiveä ollu, nyt oli paljon eli kuiva suu on sen aiheuttanut.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.11.24 11:26:45

Miten tuo kosteuttava geeli toimii? Auttaako, jos hengittää suun kautta?

Päivämäärä:   29.11.24 11:30:05

Ei nyt liity hampaisiin, mutta äidilläni silmälääkäri diagnosoi kaihin ja olisi välttämättä halunnut laittaa leikkausjonoon. Äitini joutui kuitenkin käymään toisella silmälääkärillä muutaman kuukauden myöhemmin ja tämä lääkäri taas sanoi, ettei silmissä todellakaan ole mitään kaihia… Että kyllä näitä vaan tapahtuu..

Lähettäjä: Drebin 
Päivämäärä:   29.11.24 11:50:37

"Yksityiset hammaslääkärit tekee paljon parempaa työtä kuin julkiset."
Hah. Tämän uskomuksen myötä siirryin aikoinani yksityisille, ja opin että yksäriasemat olivat julkista pätevämpiä ainoastaan rahan nylkemisessä ja asiakkaan kusettamisessa turhiin ja kalliisiin toimenpiteisiin.

Päivämäärä:   29.11.24 12:18:50

Vaihdevuosien tavallinen oire on limakalvojen kuivuminen ja suussakin on limakalvoa.

Lähettäjä: € 
Päivämäärä:   29.11.24 12:31:33

Joo kannattaa ymmärtää että ne yksityiset tienaa elantosa niillä kalliilla opetaatioilla, ei pelkillä tarkistuksilla.

Päivämäärä:   29.11.24 12:39:20

Nää oli julkisella. Lisää mielipiteitä jos haluan niin sit mentävä yksityiselle.

Julkista käyttänyt toistaiseksi ettei tarvi tarkastusten takia ottaa puolta päivää töistä vapaata.

Lähettäjä: VufVux 
Päivämäärä:   29.11.24 12:59:35

en suoraan paroon osaa ottaa kantaa, mutta mä kävin 15 vuotta samalla yksärihammaslääkärillä. Se hoisi joka vuosi 2-4 pientä reiänalkua ja sain laskun >500 euroa. Sit hän jäi eläkkeelle ja aloin käymään toisella yksityisellä hammaslääkärillä. Ei ole ollut kuin murto- osa paikkaustarpeisia.

Kyllä epäilen, että eka lekuri otti vaan hynyt talteen.

Lähettäjä: Hammashoitaja 
Päivämäärä:   29.11.24 13:11:01

"Yksityiset hammaslääkärit tekee paljon parempaa työtä kuin julkiset."

Hauskinta on, että monet hammaslääkärit tekee sekä julkisella että yksärillä töitä. :D
Palveluvalikoima on tietty eri. Ei oo yks eikä kertaa tullut työparina oleva hammaslääkäri on sanonut, että yksäripuolella jotain semi epätoivoista hammasta olisi voinut koittaa vielä hoitaa, mutta julkisella turha kuluttaa resursseja, kun lopulta se kuitenkin poistetaan.

Mätämunia/työhönsä kyllästyneitä/huonoja hammaslääkäreitä löytyy molemmilta sektoreilta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.11.24 13:25:24

Voi parantuu, mut hammaslääkärit on myös välillä ihan eri mieltä asioista. Mulla parantunut. Täytyy vaan aina tarkistaa ne ientaskut ettei niitä tule ja putsata ajoissa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.