Lähettäjä: Hammas
Päivämäärä: 29.11.24 09:31:06
Itse olen ollut siinä uskossa että jos paradontiitti on todettu niin se on sitten aina. Nyt kuitenkin kummallinen kokemus hammaslääkäreistä. Pitkä tarina...
Kolmisen vuotta sitten kävin hammaslääkärin tarkastuksessa. Edellisestä kerrasta oli aikaa turhan pitkään, koska korona venytti väliä. Hammaslääkäri oli kauhuissaan kun katsoi suuhun. Oli ihan hirveässä kunnossa. Sain sen kuvan että homma on menetetty ja kohta hommattava tekarit. Hammaskiveä oli, samat parit alkavat reiät, jotka ovat olleet kohta neljäkymmentä vuotta, kaikki hampaat tallella lukuunottamatta niitä, jotka kiskottu pois oikomahoidon takia, onnettomuuden takia vahingoittunut hammas, joka juurihoidettu teininä ja kaiken kruunuksi sain paradontiitti diagnoosin.
Nyt uusi tarkastuskäynti. Hammaslääkäri kurkkasi suuhun ja huudahti, täähän näyttää hienolta. Tutki tarkemmin ja löysi tietysti nuo alkavat reiät, juurihoidot, puuttuvat hampaat. Sit tökki ja sorkki ja totesi, että ei täällä mitään ongelmaa ole. Joku pieni ientasku oli, mikä ei ongelma, mutta mitään iensairauteen viittaavaa ei löytynyt.
Miten voi olla noin erilaiset näkemykset? Toki tuon ekan käynnin jälkeen olen käynyt suuhygienistilla putsauttamassa hampaat kerran vuoteen kun siihen nyt antavat ajan, kun on näin ongelmainen suu. Jotenkin ihmetyttää, että ihan päinvastaiset kommentit hammaslääkäreiltä. Kiva tietysti, että meni näin päin ja parempi fiilis nyt kun tietää, ettei kaikki ole vielä menetettykään vaan on ok.
|