Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lääkkeillä laihduttaneet

Lähettäjä: Pläski 
Päivämäärä:   29.11.24 07:32:15

Kokemuksia kaipailen lääkehoidolla painoa pudottaneilta. Mitä kautta saitte reseptin ja kuinka hoitoa seurattiin? Miten nopeasti paino putosi? Miten muutitte elämäntapojanne lääkehoidon lisäksi?

Ja hoikat ja muuten vaan paremmat ihmiset voivat pitää arvostelunsa omana tietonaan...

Re: Lääkkeillä laihduttaneet

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   29.11.24 07:48:22

Kiinnostaa kans jos tällainen olisi helppoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.11.24 07:49:15

Kiinnostaa millä mitoilla lääkitys on saatu, ja onko vaadittu useampi käynti ennen reseptin saamista.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.11.24 07:57:35

Juuri oli lehtijuttu jossa kerrottiin miten lääke syö lihasmassaa samalla että kannattaa sitten myös urheilla eikä odottaa että se lääke vaan korjaa kaiken. Kaveri jolla painoa on noin 150kg on vuodessa laitumut 20kg että joko se ei kaikille toimi tai sitten hän syö edelleen liikaa.

Päivämäärä:   29.11.24 08:04:07

Muistaakseni pitää olla BMI yli 35 JA jokin aineenvaihduntasairaus (diabetes, verenpainetauti, uniapnea jne) jotta saa kela-korvattavan reseptin.

Itse kävin vuosi sitten terveyskeskuksessa 10 tunnin mittaisen painonhallintakurssin ja siellä kaksi osallistujaa aloitti lääkityksen omalla kustannuksella (ilman kela-korvausta siis). Heillä lähti hyvin alkuun koska nälkä ei enää vaivannut.

Itse haluaisin kokeilla mutta en uskalla joten odottelen lisäkokemuksia muutaman vuoden.

Lähettäjä: vipu 
Päivämäärä:   29.11.24 08:58:11

Tää laihana pysyminen on niin halvatun vaikeaa, että mieluusti ottaisin itsekin jonkun lääkkeen avuksi. Laihoille vaan ei taideta niitä antaa. Saa sitten vaan hammasta purra ja kärvistella jatkuvalla kuurilla jatkossakin. Mitä enemmän ikää tulee, sitä vähemmän voi syödä vaikka kuinka liikkuu. Voihan tuska. Kaikki tuntuu tarttuvan kiinni.

Lähettäjä: Entinenläski 
Päivämäärä:   29.11.24 09:03:22

Olet oikeassa vipu. Olin ennen huomattavan ylipainoinen, työn ja tuskan kanssa sain itseni hoikaksi, ja työllä ja tuskalla pidän hoikkuutta yllä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   29.11.24 09:17:48

Sain lääkityksen kun olin 96kg, pituutta 160cm. Verenpaine oli koholla ja siihen jo lääke kuten myös kohonneeseen kolesteroliin. Alkuun oli Ozempic mikä vaihtui sitten tablettimuotoiseen lääkkeeseen. Painan nyt 72kg ja olen tähän tyytyväinen, en tavoitellutkaan laihuutta vaan hyvää oloa. Pysyy nyt tässä ilman lääkitystä vaikka kaapissa on kyllä varalla vielä. Itse en pystynyt täyttä annosta ottamaan, vaikutti hyvin jo puolikkaalla. Maksan lääkkeen itse.
Mitä sitten muuttui? Ruoka-annosten koot pienenivät, paitsi kasvisten osalta määrää lisäsin alkuun huomattavasti. Mitään en ole jättänyt pois enkä kieltäydy suklaasta tai kahvipullasta, niitä vaan tulee syötyä määrällisesti vähemmän.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   29.11.24 09:28:23

Lääkkeen avulla laihdutus voi olla helpompaa, mutta elimistö tottuu, eli annosta pitää todennäköisesti jossain kohtaa nostaa (=kalliimpaa). Tulokset on myös tosi vaihtelevia, osalla paino putoaa silmissä pienelläkin annoksella ja osalla ei vaikuta ollenkaan/hyvin vähän. Etukäteen ei voi ennustaa, eli pitää olla valmistautunut myös ns. heittämään rahaa roskiin, jos lääke ei omalla kohdalla toimi.

Alkuun moni on esim. Ozempiciin liittyvissä ryhmissä hehkuttanut nopeaa painonpudotusta, mutta palannut myöhemmin kun paino ei enää putoa itsestään tai alkaa jopa nousta ja moni on lihonut jo takaisinpäin kymmeniä kiloja kun on tavoitteen saavuttamisen jälkeen lopetettu lääkkeen käyttö. Lääke antaa monelle vähän valheellisen kuvan, ettei niitä samoja muutoksia ja epämukavuutta tarvitsisi kärsiä pysyvään tulokseen, kuin ilman lääkettä.

Suosittelen, jos lompakko kestää pitkäaikaisen tai loppuelämän lääkityksen ja on sitoutunut muuten elämäntapamuutokseen (ruokavalio ja liikunta). Muuten siitä tulee kallis kaalisoppadieetti, jonka pysyvä vaikutus on yhtä tyhjän kanssa.

Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen ja saanut elämäni takaisin (omat mitat oli pahimmillaan samat, painoin yhtä paljon kuin olin pitkä). En ollut koskaan aikaisemmin tuntenut kylläisyyttä ennen lääkkeen aloitusta, eli joku palikka minulta puuttui. Mutta tämä on kallista, saatavuus oli yhdessä välissä todella huono, on pitänyt taloudellisesti varautua käyttämään pitkään tai loppuelämä (oma annos on noin 230e/kk) ja ihan alun jälkeen paino ei pudonnut itsestään, vaan ihan samalla tavalla juoksen jumpassa ja punnitsen ruokia. Nyt vaan pohjaton maha ei ole enää pohjaton.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   29.11.24 10:13:11

Toivoisin, että äitini saisi tämän lääkkeen. Häneltä on tuhottu kilpirauhanen ja varmaan senkin vuoksi ylipainoa on kertynyt runsaasti. Liikkuminen on käynyt vaikeaksi, nivelet kipeytyvät ja liikkuu yhä vähemmän ja syö yhä enemmän. Voisi olla vielä hyviä vuosia jäljellä kun laihtuisi.

Hänen sisarensa oli jo niin ylipainoinen, että liikkui rollaattorin avulla. Nyt ilmiselvästi saanut jonkun laihdutuslääkkeen ja hyppelehtii kuin nuori tyttö.

Olisi hyvä, että vanhustenhoidossakin otettaisiin huomioon.

Päivämäärä:   29.11.24 10:17:59

Sain Saxendan yksityiseltä sisätautilääkäriltä. BMI 30 ja verenpainetauti. Perus verikokeet otettiin ja yksi seurantakäynti. Laihduin sillä 10 kiloa (normaalipainoon) ja se on pysynyt poissa, tuosta on nyt reilut kaksi vuotta. Ei sivuvaikutuksia.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   29.11.24 10:22:25

Olis jotenkin niin helppoa jos lääkkeillä saisi vaikka sit satunnaisesti pudotettua ruuanhimoa tai jotenkin vaikutusta jos haluaa vetää navan täyteen. En tarvisi jatkuvaa lääkitystä vaan satunnaista helpotusta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.