Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Millainen lemmikki on hamsteri?

Lähettäjä: Vai mikä muu eläin 
Päivämäärä:   23.11.24 17:51:43

Haaveilen lemmikkieläimestä ja hamsteri voisi olla minulle sopiva vaihtoehto, mutta haluaisin kuulla myös muita ehdotuksia sekä kokemuksia hamstereista ja muistakin eläimistä.

Asun yksin kerrostalokaksiossa ja vietän aktiviista elämää, olen paljon töissä ja harrastuksissa. Pidän myös siisteydestä. Koen, että nämä poissulkee esim. koirat, kissat, kanit ja marsut. Terraariossa elävä lemmikki tuntuisi sopivalta, sillä haen enemmänkin ns. katselulemmikkiä, jonka asumusta voin sisustaa. Asuntooni mahtuisi n. 120x60 cm terraario. Matkustelen jonkin verran, joten lemmikin lomahoito pitäisi myös järjestellä, ja uskon läheisteni pitävän hamsteria miellyttävämpänä hoidokkina kuin vaikka rottaa tai liskoa. :D

Täällä ht.netissä on varmaankin entisiä ja nykyisiä hamsterinomistajia. Olisin kiinnostunut kuulemaan teidän kokemuksia hamsterista lemmikkinä. Mitä hamsterilajeja teillä on ollut, plussia ja miinuksia niistä? Myös hamsterien sairastumisesta olisi kiva kuulla. Oletteko vieneet hamsteria eläinlääkäriin, ja mistä löydätte hamstereista ymmärtävän eläinlääkärin?

Jotkut hamsterlajit ovat erakoita, jotkut viihtyvät käsittääkseni myös pareittain tai porukassa. Miten olette toimineet, kun esim. kahdesta hamsterista toinen menehtyy? Hankitteko jäljelle jääneelle kaverin ja toivotte, etteivät ne ala tappelemaan? Tämä hamsterien yhdistäminen vähän mietityttää minua, joten varmaan päädyn hankkimaan syyrialaisen. Joidenkin kääpiöhamsterilajien kohdalla tuntuu liikkuvan eri informaatiota niiden erakkoudesta tai seurallisuudesta. Millaisia kokemuksia teillä on?

Pikkulemmikeistä ei yleensä kauheasti keskustella, ja niitä voidaan pitää "lasten lemmikkeinä". Olen lähes varma päätöksestäni hankkia juurikin hamsteri, mutta olen kiinnostunut kuulemaan ehdotuksia joistain muista kriteereihini sopivista lemmikeistä, sekä teidän kokemuksistanne niistä.

Re: Millainen lemmikki on hamsteri?

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   23.11.24 17:58:14

Hamsterit elävät vain hyvin lyhyen ajan. Hanki mieluummin vaikka gerbiilejä. Niille voi laittaa terraarion, paljon purua että saavat kaivella tunneleitaan. Ne eivät sotke kovin paljoa eikä niiden terraariota tarvitse olla siivoamassa niin usein kuin marsujen tai hamsterin. Gerbiilit viihtyy hyvin pareissa, joten voit ottaa niitä 2 pitämään toisilleen seuraa. Ne tottuvat käsittelyyn melko helposti ja ovat mukavia lemmikkejä. Ne myös elävät vähän pidempään kuin hansterit.

Itselläni on marsuja, niiden häkit pitää siivota aika usein ja ne tekee aika paljon sotkua muutenkin, mutta mulla on hyvin aikaa siivota niiden jälkiä, joten sopivat mulle hyvin. Gerbiileitä mulla on joskus ollut ja ottaisin mielelläni uudestaan jos noita marsuja ei olisi (niitä on aika iso lauma meillä).

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   23.11.24 18:17:51

Minäkin ottaisin mieluummin gerbiilejä. Ne elävät pidempää ja niitä on kiva seurata.
Hamsterille kun antaa jonkun herkun niin se sujauttaa sen poskeensa ja kerjää lisää. Gerbiilit napostelevat herkut. Hamsteri alkaa myös usein yömyöhään lenkkeilemään juoksupyörässä.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.11.24 19:21:26

Mulla oli kääpiöhamstereita, talvikoita monta vuotta. Oma lempirotu, koska mua ei haittaa huonohko käsiteltävyys. Ovat siis lähinnä katselueläimiä, syyrialaiset sopii paremmin jos haluat käsitellä ja silitellä. Talvikotkin on toki yksilöitä, mutta mulla ei oo ollu sellasta joka tykkäis kosketuksesta.

Mä sanoisin, et pidä erillään suosiolla. Oon ite kokeillu aikanaan yhdistämistä, ja se toimikin puoli vuotta, kunnes alko kuulla kauheaa rääkymistä ja toisella nenä auki. Oli melkonen homma erottaa toisistaan. Kaikki hamsterit on kuitenkin erakkoeläimiä, niin parempi pitää yksin, ne ei kaipaa lajitoverin seuraa. Talvikoille kannattaa valita ruoka joka on tarkotettu sille lajille, eikä hirveesti mitään herkkuja. Tykkäävät tuoreista vihanneksista älyttömästi, omille maistu myös puuro, jogurtti sekä jauheliha. Ovat persoja ruualle, että pitää osata ite säännöstellä.

Jos haluat eläimen joka tarvii toisten seuraa, niin sitten suosittelen mäkin gerbiilejä, hiiriä tms. Hamsteri ei tosiaan sitä kaveria tarvi ja sillä ei oo mitään vaikutusta niiden elämään jos toinen kuolee pois.

Vielä vika jutska, joskus hamsterit ei kuole nätisti vanhuuteen. Mun viimeinen alkoi yks ilta vain sätkiä ja vuoti verta jokapaikasta. Ei kuollut luonnollisesti niin käytin piikillä jotta pääsi tuskistaan. Oon myös kerran annostellu hamsterille antibiootteja hengitystieinfektioon, ja oli muuten hankalaa :D eli hamsterikin voi tarvita ell hoitoa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.11.24 19:26:58

Hamsteri on yöaktiivinen ja pienestä eliöstä lähtee yllättävän paljon melua kun touhuaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.11.24 19:29:52

Hamsterit ovat yöeläjiä ja lyhytikäisiä. Mutta onhan ne söpöjä ja helppoja.

Gerbiilit ovat enemmän päiväaktiivisempia verrattuna hamstereihin, mutta kyllä nekin yöllä elää. Ja ovat jonkin verran pitkäikäisempiä, mutta ilmeisesti niilläkin jalostus on vaikuttanut elinikään negatiivisesti. Eivät kuulemma elä enää yhtä pitkään kuin aikoinaan kun omistin niitä (elivät helposti silloin 6-7-vuotta, nykyään max. 5 kuulemma).

Kesyhiiret ovat veikeitä tyyppejä ja päiväaktiivisempia kanssa. Kovia touhuamaan. Mutta elinikä ei niilläkään kovin pitkä ole.

Päivämäärä:   23.11.24 19:31:03

Gerbiilit ovat tosi kivoja, itselläni oli aikanaan 2. Ovat aktiivisia päivällä ja nukkuvat yöt.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.11.24 19:52:33

Kokemusta löytyy kyllä, usean vuosikymmenen ajalta. Yritän muistaa tulla paremmalla ajalla kommentoimaan enemmän, nyt totean vain tämän: KAIKKI hamsterilajit ovat nykytiedon mukaan erakoita. Jotkut kääpiöhamsteriyksilöt saattavat tulla toimeen keskenään poikasajan jälkeenkin, mutta missään nimessä niidenkään pitämistä yhdessä ei suositella. Ne eivät tosiaan kaipaa edes lajitoverinsa seuraa.

Lähettäjä: hyppyrotta 
Päivämäärä:   23.11.24 19:54:27

Oliko gerbiili jo mainittu?

Päivämäärä:   23.11.24 20:20:46

Hamsteri tarvitsee myös jaloittelua turvallisella alueella. Ota mielummin vaikka gerbiilejä tai seeprahiiriä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.11.24 20:38:32

Mulla oli syyrianhamsteri. Ikävä kyllä ovat lyhytikäisiä, omani eli n. 2,5 vuotta. Oli pakko viedä eläinlääkäriin lopetettavaksi kun huomasi, että ei enää jaksanut hakea ruokaa ja hengitti huonosti. Eläinlääkäri epäili, että oli jo sydänongelmia kun oli vanha. Mukava kaveri kyllä oli, vaikka ei täysin sylilemmikki. Kiltti oli kuitenkin käsitellä. Mietin hamsterin hankkimista uudelleen

Päivämäärä:   23.11.24 20:41:44

"Hamsteri tarvitsee myös jaloittelua turvallisella alueella"

Joo, ei tosiaan pidä pitää vain häkissä. Hamsteria täytyy kuitenkin vahtia koko ajan sen jaloitellessa, sehän ei esimerkiksi osaa arvioida korkeuksia toisin kuin vaikka rotta ja voi kiipeillä ja pudota helposti. Ja se on liukas pötkö, josta ei saa otetta jos se on menossa jonnekin minne ei pitäisi.

Todella suloisia hamsterit ovat, mutta ei ihan niin helppo lemmikki kuin moni ehkä luulee. Vaatii enemmän aikaa kuin usein ajatellaan.

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   23.11.24 20:54:20

Minkä lemmikin ikinä otatkaan, niin selvitä aidosti millainen eläinlaji on kyseessä ja miten pystyt mahdollistamaan sille mahdollisimman rikkaan ja lajityypillisen elämän. Silloin "katselulemmikki" on aidosti mielenkiintoinen, kun näet miten se eläin todella toimii kun sillä on virikkeitä, tilaa ja niin lajityypillinen elämä kuin mahdollista. Kyllä eläin hengissä pysyy tylsässä terraariossakin, mutta jokainen lemmikki kaipaa virikkeitä, hajuja, makuja yms. ja sitten sen oman "kotipesän" missä on tuttua ja turvallista. Hajut on hyvä esimerkki, että terraariossa hajuja on melko vähän. Mitä käsittelyyn tulee, niin siinäkin nykytietämys onneksi lisääntynyt ja eläimen voi opettaa tulemaan käsiteltäväksi sen sijaan että sen vaan ryöstää kolostaan kesken unien, kuten ennen vanhaan.

Vaikka jyrsijät eläisivätkin pääasiassa terraariossa tai häkissä, niin niille voi rakentaa vaikkapa pahvilaakoista, postitusputkista yms. erilaisia seikkailupaikkoja, jonne eläimelle voi tarjota rajatun ja valvotun pääsyn. En tiedä hamstereista, mutta ainakin gerbiili jyrsii itsensä helposti ulos pahvilaatikoista, joten siksi valvottu pääsy on järkevää ja eläintä seuraamalla oppii viihtyykö eläin huvipuistossaan vai pelkääkö se enemmän vieraassa paikassa. Gerbiileille hiekka on tärkeää ja kun en sitä aikoinaan saanut terraarioon järkevästi ja hygieenisesti järjestettyä, niin rakensin pahvilaatikkomaailmaan erillisen hiekkakylpypaikan, jonne pääsivät silloin kun olin kotona. Tällöin kävivät siellä kylpemässä eivätkä vessassa.

Gerbiilit myös rakastivat vessapaperia ja niille suurta puuhaa tuotti kun purki vajaan rullallisen vessapaperia mytyksi kenkälaatikon sisään ja liitti sinne pääsyn pahviputkella. Alkoi aina mieletön myllääminen ja jonkin ajan kuluttua oli pesä rakennettu, paperi silputtu aivan untuvaksi, tunnelit valmiina ja ahkerat uurastajat päiväunilla.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.