Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nepsyt ja ruokarajoitteet. Miten

Lähettäjä: tiny 
Päivämäärä:   23.11.24 16:20:31

nämä ns. nepsylapset joilla on pari kolme ruoka-ainetta mitä "pystyvät" syömään, pärjäävät sitten päiväkodissa ja koulussa? Eihän siellä ole joka päivä viittäkymmentä eri sorttia tarjolla.

Re: Nepsyt ja ruokarajoitteet. Miten

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   23.11.24 16:24:31

Joko he eivät syö tai sitten he saavat turvallisia ruokia, ehkä kotona tuotujen eväiden muodossa jos ei muuten onnistu. Tärkeintä olisi että ruokaa saa syötyä, ei sitä muuten jaksa ja käytöshäiriöt pahenee.

Mutta toki haluat vain pilkata ihmisiä ja kauhistella miten ennen vanhaan pakotettiin syömään oksennuksetkin lautaselta jos ei joku ruoka-aine mennyt alas, ennemmin ei pöydästä noustu. Tiedän tällaisia ihmisiä ja eivät kyllä nyt aikuisenakaan saa noita ruoka-aineita alas, eikä mikään ihme.

Lähettäjä: hg 
Päivämäärä:   23.11.24 16:24:58

Itse ainakin lapsena otin niin vähän kuin pystyi ja söin sitten näkkäriä ja olin nälkäinen. Muistan kuinka ala-asteella opettaja jossain vaiheessa kielsi minua syömästä näkkäriä kun söin mieluummin sitä kuin kunnon ruokaa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.11.24 16:49:59

He ovat sitten syömättä. Nykyään se sentään sallitaan, kun minä olin ala-asteella, oli pakko syödä. Minä en ollut mikään ruokarajoitteinen, söin kotona monipuolisesti, mutta kouluruoka oli niin huonolaatuista ja kuvottavaa läskisine, jänteisine lihapaloineen ja kaikenlaisine limamössöineen, että ei sitä saanut alas. Minä olisin ollut ihan tyytyväisenä sen koulupäivän syömättä, en ole näitä ihmisiä jotka eivät kestä muutamaa tuntia puputtamatta jotain, mutta tämä ei opettajille sopinut vaan syötävä oli. Ruokaa ei saanut edes itse ottaa vaan keittäjä länttäsi sitä lautaselle ison kasan. Jättää ei saanut. Enpä minä aikuisenakaan niitä sotkuja syö, että mitäköhän tuostakin muka opin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.11.24 17:14:44

Ne on syömättä sitten, tai syö ehkä näkkärin. Monet adhd-lääkkeet vievät ruokahalun, ja ei meidän koulussa ainakaan pakoteta syömään, jos on esim. perheen kanssa asia sovittu. Jos on sitten taas jotain muuta venkoilua, ni perheen kanssa voidaan sopia, että syö edes vähän ja vahditaan.

Yleisesti ottaen lapset (alakoulussa) syö kouluruokaa ihan kohtuullisen hyvin.
Nykyään kouluruoka on yleensä ihan hyvää (itse syön joka päivä), aika mautonta kyllä, kun eivät saa lisätä suolaa yhtään, mutta siihen voi itse lisätä mausteita.

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   23.11.24 17:14:46

"Mutta toki haluat vain pilkata ihmisiä ja kauhistella miten ennen vanhaan pakotettiin syömään oksennuksetkin lautaselta jos ei joku ruoka-aine mennyt alas, ennemmin ei pöydästä noustu. Tiedän tällaisia ihmisiä ja eivät kyllä nyt aikuisenakaan saa noita ruoka-aineita alas, eikä mikään ihme."

Eikä tarvitse olla mikään nepsykään ettei tietyt ruuat vaan mene alas. Mun mummi ei edes vanhainkodissa, Alzheimerin loppuvaiheessa, syönyt puuroa. Ketään tuttua ei enää tunnistanut, mistään ei oikein enää ymmärtänyt, mutta puuroa ei syönyt ja piste. Melkein joka kerta hoitajat muisti huolestuneena todeta "ei taas oikein aamupuuro maistunut" ja joka kerta piti muistuttaa "kun ei toi mummi ole syönyt puuroa 80 vuoteen, me kyllä kerrottiin jo silloin alussa se".

Lähettäjä: Ilta 
Päivämäärä:   23.11.24 18:58:59

Itsellä nyt jo lähes täysi-ikäinen lapsi, ei nepsy, mutta vauvasta saakka ollut hyvin nirso. Sanottiin päiväkoti aikana, että syö mitä syö, saa kannustaa maistamaan, mutta ei saa pakottaa. Kyllä se hengissä pysyi ja jotain vähän suuhunsa laittoi kai joka päivä. Aamulla ja kotiin tultua söi enemmän. Koulussa sama juttu. Syö kotona tosi tukevan aamiaisen, ja koulun jälkeen sitten taas. On luokkansa paras oppilas ja kilpaurheilija, ihan hyvin pärjäilee vaikka edelleen huonosti syö.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   23.11.24 19:52:30

Meillä esikoinen on kuudennella, todella harvoin syö koulussa. Kahtena päivänä koulu loppuu vasta kolmelta, niinä päivinä ottaa eväät mukaan.

Ja siis hän on juurikin nepsy, ja syömisen kanssa haasteita. Syö todella vähän, mikä on todella ahdistavaa. Tänään käytiin just ostamassa farkut, slimmalliset joissa vyötäröllä kiristyskuminauha niin kireällä kuin saa. Silti meinaavat tippua jalasta. Koitan kyllä ostaa kotiin kaikkea mitä syö, mutta ei sekään tunnu riittävän kun annoskoot on niin pieniä.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   23.11.24 20:16:20

Höpö höpö kukaan joudu olemaan syömättä.
Työskentelen erityislasten parissa ja useammalla on turvaruoka tarjolla.
Se voi olla jollakin pelkkää pastaa tomaattikastikkeella, jollakin nugetteja, jollakin kalapuikkoja, joskus on jollakin ollut vanukasta kaapissa jos ei muu maistu.
Mutta siis turvaruokana on sellaista mistä tietää että se kelpaa jos muu ei mene alas. Jos pystyy talon puolesta sen järjestämään, niin sitä kautta tulee, jos ei, niin tuovat kotoa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.11.24 20:46:37

?? Juu, varmaan onnistuu esim. erkkakoulussa/ luokalla, mutta kun on normiluokalla peruskoulussa, usein jää syömättä kun ei vaan ole resursseja katsoa kaikille eväitä ja sen sellaisia. Eikä olisi säilytystilojakaan.
Jos joku haluaa omat eväät ottaa, niin ne kulkee sitten siellä repussa (ei jääkaappia) ja syödään muiden kanssa ruokalassa. Mutta itse pitää huolehtia. Eipä ole ainakaan meidän 500 oppilaan koulussa kukaan tähän lähtenyt. Välipalaeväät pidempinä päivinä on monella mukana.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   23.11.24 20:57:02

Ihan on omallekin lapsella, nyt kasiluokkalainen, omat ruuat koulussa mukana ja keittiön jääkaapissa saa säilyttää.

Lähettäjä: JJJ 
Päivämäärä:   23.11.24 21:16:56

Niin ne ajat muuttuu. 150 vuotta sitten ei olisi tullut kuuloonkaan että nirsoilisi ruualle. Sotien pula-aikoinakaan.

Lähettäjä: q 
Päivämäärä:   23.11.24 21:43:52

Kunnallisessa päiväkodissa on ainakin mahdollista saada "turvaruokaa" lounaalla. Tärkeintä on, että lapsi pystyy hoitopäivän aikana syömään edes jotain. Eväätkin tai kotoa tulevat lisät on myös ok.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.