Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Osastko uida?

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   23.11.24 13:30:12

Uimaopetusta annetaan liian vähän, koska altaista on pulaa – moni lapsi ei osaa uida
https://yle.fi/a/74-20123706

Missä me lapset ennen opittiin uimaan?
-vedessä

Re: Osastko uida?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.11.24 13:32:31

Omasta ikäluokasta viimeiset oppivat uimaan intissä.

Lähettäjä: Tuuli 
Päivämäärä:   23.11.24 13:36:10

Osasin uida kouluikään mennessä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.11.24 13:38:33

Taisin oppia 4 - tai 5 - vuotiaana.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   23.11.24 13:38:52

Itse opin uimaan, kun näin Seura lehdessä kuvan, että pää pitää olla kunnolla pystyssä.
Kukaan ei ollut aikaisemmin näyttänyt missä asennossa täytyy olla.

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   23.11.24 13:40:11

Niinno mie uin 5 vuotiaana sujuvasti, kun uimakoulussa muut opetteli pistää naamaa veteen. Järveen oli 2km, joka polkastiin pyörällä muutaman kerran päivässä touko-syyskuussa. Uimahallissa pääsi käymään kerran kuussa, kiitos urheiluseuran ja aktiivivanhempien.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   23.11.24 13:42:01

Osaan, oltiin kakaran päivät vanhalla soramontulla. Poljettiin vilkkaan kantatien reunaa, puhelimia ei ollu kuin lankaversiona, kukaan ei (ihme kyllä) kuollu.

Lähettäjä: se biisi 
Päivämäärä:   23.11.24 13:46:49

Tsuida duida.

Lähettäjä: Hoplaa 
Päivämäärä:   23.11.24 13:58:18

Periaatteessa joo, mutta en todellakaan ole mikään tyylin tai nopeuden mestari. On minut siis opetettu perustaidoille ja pystyn uimaan suht pitkiä matkoja, mutta se uimakoulu tappoi kyllä kaikki halut harrastaa ja harjoitella uimista. Ja viimeisen sinetin asialle antoi yläasteen uimaretket. Oli sen verran kammottava kokemus, että ei unohdu edes aikuisena. Ennen uimakoulua lapsena kyllä viihdyin vedessä ja rannalla paljon. Nyt aikuisena joskus silloin tällöin pulikoin kesällä järvessä ja kyllä pinnalla pysyn edelleen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.11.24 14:02:56

Osaan. Harrastin uintia ensimmäiset kymmenen vuotta elämästäni. Ihan siis vauvauinnista aloitin.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   23.11.24 14:11:28

Opin uimaan 4-5 vuotiaana. Äiti käytti meitä ahkerasti uimahallissa, piti tärkeänä taitona. Uiminen on minulle ainoita urheilulajeja, jossa olen oikeasti varsin hyvä.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.11.24 14:13:33

Rn koska uimataidottomaksi luokitellaan jos ei pysty ukmssn 200 m

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.11.24 14:14:29

En virallisesti, uimataidon määritelmä on 200 metriä mistä 50 selällään, jaksan uida 200 metriä mutta en osaa uida selkäuintia ollenkaan.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   23.11.24 14:26:18

En. Olen kyllä lapsena käynyt uimakoulussa ja koulun uimatunneilla, ja periaatteessa osaan kyllä uida ja sukeltaa, mutta pitkän matkan uiminen on ollut aina hidasta räpiköimistä. Vanhemmat eivät pienenä vieneet juuri koskaan uimaan, ja rannallakin ei saanut missään nimessä mennä napaa syvemmälle. En siinä sitten koskaan oikein oppinut kunnolla uimaan, ja edellenkään en halua mennä paikkoihin, jossa jalat eivät yletä pohjaan.

Muutama vuosi sitten olin ystävän kanssa uimassa rannalla, jossa jalat eivät ylettyneet pohjaan. Päätimme ystävän kanssa uida laiturin päästä toiseen päähän ja olin varma että hukun, kun uimakunto ei kestänyt. Se olikin oikeasti varmaan ensimmäinen kerta elämässäni, kun olen ollut uimassa siten, etten ole saanut mistään välitöntä tukea.

Aikuisten uimakouluun olen suunnitellut jossain vaiheessa meneväni, sillä koen uimataidon olevan erittäin tärkeä taito.

Päivämäärä:   23.11.24 14:39:40

En tiedä. Olen käynyt uimassa viimeksi joskus viime vuosituhannen puolella.

Päivämäärä:   23.11.24 14:40:07

Opin uimaan ennen kouluikää. Asuttiin ison joen rannasta noin kilometrin päässä. Veljeni osasi sukeltaa mutta ei uida ja hän sukelteli keskelle jokea.
Mieheni asui järven rannalla mutta ei osannut uida eikä perheessä lapsia kannustettu uimaan, armeijassa oppi.

Päivämäärä:   23.11.24 14:43:06

Just ostin uimalasit ja snorkkeli tilauksessa. 300m menin eilen, mut joka 25m välein pidän pienen tauon ja funtsin mitä osaisin parantaa.ihanaa !

Lähettäjä: essu 
Päivämäärä:   23.11.24 15:00:51

Onko 45min uinti riittävästi että voi laskea uimataitoiseksi? Jos siis ui sammakkoa?

Päivämäärä:   23.11.24 15:34:25

Osaan tietenkin mutta en ole tiennyt tai muistanut että sinä -et- osaa uida ellet jaksa uida yhtäjaksoisesti tiettyä matkaa. Eli en nyt sitten tiedä varmaksi osaanko uida :D

Luulin osaavani ja opin uimaan alle nelivuotiaana mutta ei minulla ole erityisen hyvä kunto enkä välttämättä jaksa mitään puolta kilsaa vai mikä onkaan se raja.

On kyllä hullua moiset rajat. Sama kun sanoisi että ehei, et sinä osaa pyörällä ajaa jos et aja viittä kilometria tai ehei, et sinä osaa käsilläseisoa ellet pysy siinä asennnossa tasan tuntia.

Lähettäjä: Ikävä kyllä en 
Päivämäärä:   23.11.24 15:34:55

Hukkuisin varmasti jos pää menisi pitkäksi aikaa veden alle ja hätääntyisin.
Uimataitoni on se että sammakkoa menen tyylikkäästi satoja metrejä. Mielestäni en osaa kunnolla uida koska pelkään oikeasti vettä vaikka rakastan uimista kesällä järvessä. Onneksi ei ole syvää!
Ikävää että en lapsena oppinut kunnolla uimaan ja aikuisena vasta auttavasti. En sukella koskaan sillä inhoan tunnetta.

Päivämäärä:   23.11.24 15:41:54

"Onko 45min uinti riittävästi että voi laskea uimataitoiseksi? Jos siis ui sammakkoa?"

Uimataidon määritelmä:

"Henkilö, joka pudottuaan syvään veteen niin, että pää käy veden alla ja päästyään uudelleen pinnalle, ui yhtäjaksoisesti 200 metriä, josta 50 metriä selällään, on uimataitoinen."

Päivämäärä:   23.11.24 15:42:41

En kummoisesti. Yläasteella piti uida 200 m ja olin kaikkein hitain. En ole varma, jaksaisinko enää tuota matkaa. Mökillä saatan uida kerran tai kaksi kesässä peseytyäkseni, mutta mieluummin saunon ja peseydyn kantovedellä.

Päivämäärä:   23.11.24 16:08:52

Opettelen nyt viisikymppisenä eikä homma ole helppoa.

Päivämäärä:   23.11.24 16:21:12

Just testasin ja 12min:ssa meni 500m kevyesti, eli omassa ikäluokassani uimakuntoni on erinomainen.
Käyn pari kertaa viikossa uimassa, yleensä uin 1-1,5km.
Lapseni harrastavat uintia ja ovat kaikki oppineet uimaan siinä 3v täytettyään. Heitä on ihasteltu ja ihmetelty, kun niin pienenä uivat kuin silakat meressä ja hyppivät ponnahduslaudalta.

Päivämäärä:   23.11.24 16:25:10

*
Millä systeemillä puuhaat ? Voitko vinkata nettikouluja ?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.11.24 16:27:19

Osaan uida, eikä siihen uimaan opetteluun mitään uimahalleja tarvittu.
Opin uimaan alle kouluikäisenä. Tarkkaa ikää en muista.

Aika jännästi mun melkein ympärivuorokautista työtä tekevällä yh-isällä oli aikaa opettaa mut mm. uimaan, lukemaan, hiihtämään ja luistelemaan ennen kouluikää.

Ja samat taidot on opetettu mieheni kanssa meidän lapsille. Nuorimmainen on jopa syntynyt vuonna 2014, että ei voi siitäkään syyttää "nykyaikaa".

Itse olen syntynyt 65.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   23.11.24 16:30:29

En osaa. Lapsena olen käynyt koulusta vaan muutaman kerran uimahallissa, maaseutukouluista ei pahemmin naapurikuntiin saakka uimaan lähdetty. Jossain vaiheessa asuttiin kyllä järven rannallakin ja kesät asuttiin järvessä, mutta kyllä se enemmän räpiköintiä matalikossa taisi olla. En koskaan mennyt nikn syvälle ettei jalat yllä pohjaan.

Aikuisena en ole juuri uskaltautunut uimahalliin ylipainon vuoksi.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   23.11.24 16:32:47

Koulussa uimaipetus oli ihan surkea ja vanhemmat ei myöskään opettaneet. Opin itse jotenkin uimaan, en oikeilla tekniikoilla, mutta pysyn pinnalla ja pääsen eteenpäin ja osaan kellua hyvin. Käyn uimassa meressä (Suomessa ja ulkomailla) sekä uimahalleissa, altailla ja vesipuistoissa.

Lähettäjä: odelia 
Päivämäärä:   23.11.24 17:07:08

Uimahallissa on vaikka minkänäköistä porukkaa, aamulla kaiken muotoisia mummuja ja päiväsaikaan sitten salskeita miehiä :D

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   23.11.24 17:15:51

Miten muuten tänä päivänä? Saako alakouluikäiset mennä keskenään uimahalliin uimaan? Siis näin me tehtiin 70-80-luvulla, meitä oli neljän tytön joukko ja käytiin ahkerasti uimahallissa.

Päivämäärä:   23.11.24 18:14:14

*
Millä systeemillä puuhaat ? Voitko vinkata nettikouluja ?

- uimakoulussa pääsin alkuun ja sen jälkeen olen opetellut itsekseni.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   23.11.24 18:18:50

En. Pääsen etenemään pinnalla pysyen sen vaaditut 200 metriä, mutta vain selälläni. Koiraa voisin uida lyhyitä matkoja, mutten kehtaa, se on pikkulasten hommaa. En käy nykyään ollenkaan uimassa.

Päivämäärä:   23.11.24 18:30:54

Oletteko huomanneet, että yleensä aikuisten uimakoulukurssit täyttyvät alta aikayksikön? Meitä uimataidottomia on paljon. Eihän meitä 1960-luvun lapsia päästetty keskenään uimaan eikä aikuiset ehtineet vahtimaan. Eikä ollut uimakouluja.

Päivämäärä:   23.11.24 18:32:16

En. Osaan max pysytellä pinnalla, mutta uida en osaa. Lapsena suoritin uimamerkit uimamaisteriin asti.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   23.11.24 19:02:43

" Eihän meitä 1960-luvun lapsia päästetty keskenään uimaan eikä aikuiset ehtineet vahtimaan. Eikä ollut uimakouluja."

Ai niinkö? Olen syntynyt -66 (ja tuolla aiemmin * oli -65 syntynyt) ja vanhemmat opettivat järvessä uimaan - oli pari kilometriä järven rantaan. Koulussa oli ala-asteella pakollinen uimakoulu ja bussikuljetus uimahallille. "Hieman" harmitti uimahallin lastenaltaassa opetella pään laittamista veden alla ja uida käsipohjaa.

Päivämäärä:   23.11.24 19:20:30

Osaan, ja myös kirjoittaa.

Päivämäärä:   23.11.24 19:21:05

Olen syntynyt 1960 ja osasin uida kouluun mennessä.
Äiti opetti meidät lapset uimaan ja uitiin keskenämme
Oppikoulussa osallistuttiin veljen kanssa uimaseuran harjoituksiin pitkin talvea.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.11.24 20:22:17

4-5 vuotiaana opin. Uimahalliin kun menen, uin tunnin yhtämittaa pistämättä jalkoja välillä pohjaan. Mutta en todellakaan ole hallin nopein.

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   23.11.24 21:13:09

Opin uimaan 5v meressä 60-luvulla ja omat lapset oppivat ennen kouluikää ilman uimakoiluja, kun heitä vain käytti uimassa ja kertoili vähän miten pitää toimia.

Päivämäärä:   23.11.24 21:26:50

En osaa, pystyn kyllä etenemään vedessä oikein päin jotain sekametelisoppaa satoja metrejä mutta selällään en osaa uida metriäkään.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   23.11.24 22:33:16

Täällä toinen vauvauimari.

Osasin uida ja sukeltaa oikein sujuvasti jo ennen kouluikää. Sitten koulussa pitkästyin uintitunneilla kun "totuteltiin vesielementtiin" pärskimällä vettä toistemme naamalle. Olipa jännää...

Itse en sitä muista, mutta olivat uimaopettajat katsoneet aika pitkään, kun olivat tunnin jälkeen kysyneet meiltä mikä oli kaikkein hauskinta uimakoulussa. Olin vastannut heti, että se kun pääsee sen jälkeen uimaan.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   23.11.24 22:47:16

En muista minkä ikäisenä opin uimaan, mutta käytiin uimassa perheen kesken ja kouluikäisenä kävin muutamana vuonna uimakoulussa opettelemassa tekniikoita. Uimakandidaatin merkin olen suorittanut joskus.

Oma 4-v. ei ole kovinkaan rohkea vedessä, on nyt vähän uskaltanut uimaliivin avulla edetä lastenaltaassa, mutta ei halua laittaa päätä veteen saati veden alle. Yritän olla painostamatta liikaa vaan vedessä leikkimisen kautta tuoda rohkeutta vedessä oloon. Luonnonvettä selvästi jännittää, vaikka asutaan 300 m päässä järvestä. Tähän asti lähinnä kahlannut rannassa. Ehkä ensi kesänä on jo rohkeampi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.