Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ukko.fi/Tmi/Alv/Yel ei helv...

Lähettäjä: Ulalla 
Päivämäärä:   23.11.24 09:21:15

Aloitan freelancerina työt, ja tarvitsisin pidemmän ajan ratkaisuun apuja miten saada optimaalisin lopputulos itselle jäävissä masseissa.

Osaisiko joku vääntää rautalangasta mitä käytännössä eri tekijät vaikuttaa lopputulokseen 🙏 aloitan 1.1.2025.

Jos laskutan alle 10.000euroa tuleeko ukko.fi anyway alv hintaan?
Entä jos laskutan 25.000euroa vuodessa, mitä kaikkia kuluja laskutettavasta summasta menee?

Op tarjoaa laskutuspalvelun niin että perustavat minulle y-tunnuksen mutta hoitavat kaikki paperityöt puolestani. Onko tämä optimaalisempi ratkaisu kuin ilman y-tunnusta laskuttaminen jos summa on alle 10.000eur/esim.25.000eur

Jos esimerkkinä laskutan työstäni 15euroa/tunti, mitä näillä vaihtoehdoilla tästä jää käteen?

Yel-summa on ihan järkyttävä kuukausittain, en ole aiemmin tajunnut miten @!#$ ahtaalla Tmi-yrittäjät ovat näiden maksujen kanssa...

Kaipaisin toki myös kokemuksia muilta palveluja käyttäneiltä, kuinka homma on sujunut käytännössä ja millaisessa tilanteessa olet käyttänyt näitä.

Kiitos ja anteeksi 😅

Re: Ukko.fi/Tmi/Alv/Yel ei helv...

Lähettäjä: niin 
Päivämäärä:   23.11.24 09:28:46

Jää sulle muutama euro ihan tuntipalkkaakin. Jos teet töitä 24h/vrk, niin pärjäilet ihan mukavasti.

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   23.11.24 09:47:47

Kannattaa käydä ensinnäkin joku verkkokurssi oman työn hinnoittelusta. 15€/h sulle ei jää mitään käteen yrittäjänä etenkään kun on ylimääräisiä käsiä vetämässä välistä.

Huolehdi, että sulla on joku palkkatyö siinä sivussa, jos on riskinä että vuosilaskutus on alle 10t€. Kelan ym. masseja et tule saamaan, jos sulla on y-tunnus.

YELiä ei tarvi ottaa vielä alussa, jos et tee täyttä työviikkoa. Itse kokeilin yrittäjyyttä vuoden ajan ja tein n. 15h viikossa, enkä ottanut YEL-vakuutusta kun jäi reippaasti alle sen 9t€ rajan.

Mun puoliso laskuttaa ukko.fi kautta freelancerin töitä ja sanoi, että siellä on tosi hyvä asiakaspalvelu, joka vastaa kyllä noihin sun kysymyksiin nopeastikin, mutta ehdottomasti suosittelen jotain aloittavalle yrittäjälle tarkoitettua kurssia. :) Niitä löytyy nykyään verkostakin.

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   23.11.24 09:50:28

Pyydä apua ja käy joku kurssi. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ei täällä voi kukaan selittää mikä sulle on paras vaihtoehto.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   23.11.24 10:00:31

Karkeasti laskettuna sulle jää tuntilaskutuksesta max puolet.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.11.24 10:50:32

Ja monissa paikoissa on myös tarjolla ilmaista yritysneuvontaa, suosittelen sen yrityskurssin lisäksi käymään siellä näyttämässä laskelmat (näihinkin löytyy netistä valmiita hyviä pohjia).

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.11.24 11:25:55

Ei kukaan yrittäjä voi laskuttaa 15e/h vaan 30e/h on ihan ehdoton minimi että sinulle jää yhtään mitään käteen.

Nyrkkisääntö on tosiaan se, että jos laskutat 100e, jää sinulle 50e mistä tottakai vähennetään kaikki kulut. Sen jälkeenkin sinulle pitäisi jäädä palkkaa.

Samaan aikaan tuntihintasi pitäisi olla sellainen että töitä on.

Lähettäjä: Muta 
Päivämäärä:   23.11.24 11:46:16

Minä aloitin OP:n palvelulla (y-tunnuksella). Alkuun tuntipalkat pyörivät asiakkaasta riippuen jossain 20-30 euron hujakoilla (ilman ALV), mutta nyt muutamassa vuodessa olen onneksi saanut nostettua hintoja hieman. Työskentelen kotona, joten kulut itse töiden osalta ovat minimaaliset.

Jossain kohtaa tulotason noustessa OP:n palvelun välistävetoprosentti alkoi tuntua euroissa turhan paljon. Kilpailutin sitten muutaman nettisivujen perusteella edullisen kuuloisen kirjanpitofirman ja nykyisin kirjanpitoni hoitaa kirjanpitäjä hintaan 35 €/kk. Lisäksi on yksi erillinen maksu vuoden päätteeksi tehtävästä isommasta työmäärästä (tilinpäätös, veroilmoitukset, jne.). Toimitan kirjanpitäjälle tiliotteet, lähettämäni laskut ja mahdollisista kuluista (YEL, jne.) kuitit/laskut neljä kertaa vuodessa.

Omat laskuni lähetän Visman verkkolaskutuspalvelussa. Veloittavat pienen summan per luotu/lähetetty verkkolasku. YELin osalta maksan minimiä, tänä vuonna se taisi olla jotakin 150 eur luokkaa/kk.

Tulotasoni on oikeuttanut aiemmin ALV alarajahuojennukseen, jolloin olen saanut pitää ALV:t kokonaan tai osittain, mutta ensi vuoden muutos osuu tulotasooni niin, että tuo hyöty jää pois. Niinpä yritän taas nostaa hintoja hieman paikatakseni tilannetta.

Mutta tuo muutos mahdollistaa siis sen, että alle 20k vuodessa tienatessasi voit jättää ALV:t laskuttamatta ja maksamatta, eli käytännössä jos tuntipalkkasi olisi 20 € + ALV 25,5 % = 25,10 €/h, voit kirjata laskulle suoraan 25,10 €/h ilman ALV:ta. Tosin, tässä tapauksessa kannattaa olla varma, ettei tulo tule menemään tuon 20k yli. En tiedä palauttaisivatko he ALV:t, jos ne laskuttaisi ja vuositulo sitten jäisikin alle tuon.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.