Lähettäjä: Muta
Päivämäärä: 23.11.24 11:46:16
Minä aloitin OP:n palvelulla (y-tunnuksella). Alkuun tuntipalkat pyörivät asiakkaasta riippuen jossain 20-30 euron hujakoilla (ilman ALV), mutta nyt muutamassa vuodessa olen onneksi saanut nostettua hintoja hieman. Työskentelen kotona, joten kulut itse töiden osalta ovat minimaaliset.
Jossain kohtaa tulotason noustessa OP:n palvelun välistävetoprosentti alkoi tuntua euroissa turhan paljon. Kilpailutin sitten muutaman nettisivujen perusteella edullisen kuuloisen kirjanpitofirman ja nykyisin kirjanpitoni hoitaa kirjanpitäjä hintaan 35 €/kk. Lisäksi on yksi erillinen maksu vuoden päätteeksi tehtävästä isommasta työmäärästä (tilinpäätös, veroilmoitukset, jne.). Toimitan kirjanpitäjälle tiliotteet, lähettämäni laskut ja mahdollisista kuluista (YEL, jne.) kuitit/laskut neljä kertaa vuodessa.
Omat laskuni lähetän Visman verkkolaskutuspalvelussa. Veloittavat pienen summan per luotu/lähetetty verkkolasku. YELin osalta maksan minimiä, tänä vuonna se taisi olla jotakin 150 eur luokkaa/kk.
Tulotasoni on oikeuttanut aiemmin ALV alarajahuojennukseen, jolloin olen saanut pitää ALV:t kokonaan tai osittain, mutta ensi vuoden muutos osuu tulotasooni niin, että tuo hyöty jää pois. Niinpä yritän taas nostaa hintoja hieman paikatakseni tilannetta.
Mutta tuo muutos mahdollistaa siis sen, että alle 20k vuodessa tienatessasi voit jättää ALV:t laskuttamatta ja maksamatta, eli käytännössä jos tuntipalkkasi olisi 20 € + ALV 25,5 % = 25,10 €/h, voit kirjata laskulle suoraan 25,10 €/h ilman ALV:ta. Tosin, tässä tapauksessa kannattaa olla varma, ettei tulo tule menemään tuon 20k yli. En tiedä palauttaisivatko he ALV:t, jos ne laskuttaisi ja vuositulo sitten jäisikin alle tuon.
|