Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  En ymmärrä.. liikunta ja uni

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.11.24 07:30:41

Olen liikkunut noin vuoden verran aktiivisesti. 4 kertaa viikossa salilla sekä kerran viikossa ratsastus. Saan liikunnasta energiaa ja liikkuminen tapahtuu aamulla tai päivällä.
Nyt ostin kellon ja olen seurannut sillä untani. Nukun liikunnan jälkeen aina kellon mukaan huonosti, eikä hermostoni palaudu. Nukun joka yö vähintään 8 tuntia

Missä vika?

Re: En ymmärrä.. liikunta ja uni

Päivämäärä:   23.11.24 07:36:13

Olen myös pitäny usein lepoviikkoja. Lähes joka 5. Viikko

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.11.24 07:46:24

Mulla on sama. Heräilin 6-12 kertaa yössä vuosien ajan vaikka oli mitkä lääkkeet, lääkärit neuvottomina kehottivat liikkumaan vaan enemmän ja syömään kevyemmin illalla, kevyt iltapala klo 18. Ja minä epätoivoisena yritin tätä noudattaa, vaikka liikuin jo valmiiksi vähän liikaakin ja olin jatkuvasti jollain laihiksella.
Lopulta eräs fyssari totesi että hyvä ihminen, liiku vähemmän ja syö enemmän iltapäivällä ja illalla! Ei mitään ähkyjä mutta riittävästi ja tarpeeksi myöhään että menen "kylläisenä" nukkumaan.
Sen jälkeen olen herännyt max 2 kertaa yössä, yleensä vain kerran, paitsi jos olen liikkunut liikaa.

Lähettäjä: Zet 
Päivämäärä:   23.11.24 08:04:07

Mihin aikaan teet intensiivisemmät treenisi? Mikä oma olosi on, riittääkö energia ja heräätkö virkeänä?
Syötkö hyvin ja tarpeeksi?
Asioita jotka itselleni vaikuttavat yöuniin ja nostavat leposykettä: niskan jumit, liian myöhään tehty liian intensiivinen treeni, liian kova treeni, stimulanttinen syöminen liian myöhään/lähellä nukkumisaikaa (itselläni stimuloi aika monet asiat, yksilöllistä), päässä pyörivät asiat jättävät kierrokset ylös, kuukautisten aikaan usein korkeampi pulssi ja matalampi HRV.
Ala kokeilemaan tehdä jotain asioita eri tavalla ym ja katso mikä vaikutus on palautumiseesi, mutta älä luota laitteeseen sokeasti.

Lähettäjä: Riu 
Päivämäärä:   23.11.24 08:09:57

Tuntuuko olosi huonolta, vetämättömältä, ylivireältä tai jotenkin muuten huonosti palautuneelta, vai onko tämä vain kellon tieto?

Lähettäjä: Lala 
Päivämäärä:   23.11.24 08:14:40

Pitäisikö kuunnella omaa oloa eikä mitään @!#$ kelloa. Jos olo on hyvä ja virkeä ja nukut, jalsat treenata (5 kertaa viikossa ei edes ole paljon) niin mikä ongelma.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.11.24 08:16:03

Juotko treenien jälkeen paljon urheilu- taii energiajuomia jotka sisältää kofeiinia?

Päivämäärä:   23.11.24 08:46:28

Olen alkanut tarkkailemaan oloa, ka huomaan että hiki tulee nopeammin urheillessa kun olen nukkunut huonosti.
Arkena käyn salilla 16 jälkeen ja nukkumaan 20.00
Viikonloppuna taas salille aamu 8 jälkeen

Päivämäärä:   23.11.24 08:50:09

Liiallinen rehkiminen liian myöhään pilaa monilla unet.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.11.24 08:50:28

Liikaa liikuntaa ja liian vähän hiilareita, siinä syyt omaan huonounisuuteen. Pari viikkoa pelkkää kevyttä ulkoilua ja kunnon iltapuuro, niin nukkuisin kuin tukki. Mutta haluan olla laiha, so I'll sleep when I'm dead. :'D

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.11.24 08:59:10

Kauan olet seurannut sykkeitä? Kuten joku jo sanoi, kuukautiskierron vaihekin vaikuttaa sykkeeseen ja sykevälivaihteluun. Eli seuraa nyt rauhassa ainakin kuukausi-pari.

Noin muuten korkeaa sykettä voi aiheuttaa stressi, kofeiini, ja sitten se mikä voisi pitää sinun kohdallasi paikkansa: liian vähäinen syöminen. Kannattaa selvittää oma perusaineenvaihdunta ja kellohan kertoo, paljonko suunnilleen kulutat kaloreita liikkuessa. Lukema voi yllättää! Itsekin jouduin syömään huomattavasti enemmän, kun aloitin treenaamaan kunnolla 4 x viikossa. Nyt jos syön alle 2300 kcal/vrk, niin paino pysyy samana tai jopa laihdun. Vaikka olen 161-senttinen nainen enkä ole painava.

Sitten kannattaa myös muistaa, että kello ei välttämättä ole täysin luotettava. Minulla oli ennen fitbit ja nyt garmin, laitoin kerran ne molempiin ranteisiin ja kertoivat ihan eri lukemia :D Mutta Garminista tykkään enemmän.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   23.11.24 09:01:38

Eikun hetkonen, luin nyt vasta aloituksen kunnolla. Siis olet liikkunut jo vuoden mutta ostit kellon vasta nyt. Silloinhan et voi tietää, olisitko myös ennen liikkumista nukkunut kellon mukaan huonosti :D Eli mitään vertailukohtaa ei ole. En huolestuisi liikaa, toki kannattaa kokeilla noita edellä mainittuja muutoksia - mutta jos saat liikunnasta energiaa niin eiköhän kaikki ole ihan OK.

Kuukautiskierrosta sen verran, että itselläni kello kertoo todella huonosta palautumisesta ja korkeasta sykkeestä aina ovulaation aikaan, kun taas menkkojen aikaan/kierron alussa leposyke on matala ja palaudun kellon mukaan hyvin. Vaikka elän siis ihan samalla tavalla läpi kierron. Nyt on minipillerit eikä ole menkkoja, mutta silti lukemat vaihtelee hieman sen mukaan, missä kohdassa laattaa olen. Naisen keho on jännä.

Päivämäärä:   23.11.24 09:10:18

Mulla täysin sama. Lopetin rstsastuksen ja salilla airobista ja kevyillä painoilla. Itse yhdistän jäykkyyden, hengityksen pidättämisen ja unettomuuden samaan. Ratsastaessa pingotan liikaa, salilla pusken liikaa, hengityksen pidättäminen jäykistää,sali jäykistää-> jäykkyys aiheuttaa pinnallista hengitystä yöllä> unen laatu heikkenee

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.11.24 10:25:26

Kunnollinen terveellinen iltapala auttoi mulla. Loppui kaikki yöheräilyt, mitkä oli inhottavia kun en sitten saanutkaan unta heti niin unet olivat lyhyitä ja katkonaisia.
Ei sovi mulle yhtään kun sitten jatkuva väsymys.

Päivämäärä:   23.11.24 12:06:26

Aloin tutkia kofeiinin vaikutusta uneen ja paljastui että en kestä edes mukillista (4dl) kahvia aamulla klo 6 vaan olen siirtynyt kofeiinittomaan kahviin ja minttuteehen (jossa ei kofeiinia). Pelkkä suklaapatukan syöminen (tai muu jossa suklaataa) vaikuttaa yöuniini.

Minulla ei ollut käytännössä ollenkaan syvää unta mutta nyt nykyn syvää unta yli tunnin ja uni rauhallisempaa ja palauttavaa.

Kellona Garmin Venu

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.