Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hyödynnätkö saunan kaiteen?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   22.11.24 14:22:33

Sen alalauteen edessä olevan? Pidätkö sillä jalkojasi? Otatko siitä tukea?

Re: Hyödynnätkö saunan kaiteen?

Lähettäjä: orvokki 
Päivämäärä:   22.11.24 14:26:35

Olen vähän huterat jalat sairauteni takia omaava (vaikkakin ikää vasta kolmenkympin korvilla), joten itselleni kaide on todella tarpeen saunassa, otan siitä tukea välttääkseni kaatumisen. Se nimittäin on ikävämpi paikka onnistua keilaamaan itsensä nurin, been there done that.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   22.11.24 14:26:42

Erikoinen kysymys, mutta en. Istun aina lauteella poikittain, sivuseinään nojaten jalat lauteilla silloin harvoin kun saunassa käyn.

Lähettäjä: Noora 
Päivämäärä:   22.11.24 14:29:01

Meillä ei ole kaidetta siinä.
Mutta en tarvi, istun niin, että jalat on sillä lauteella, missä istun.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.11.24 15:35:39

Pyykkiä kuivaan siinä. Mulla sauna toimii pyykinkuivatushuoneena kun en välitä saunomisesta. :D

Lähettäjä: matti 
Päivämäärä:   22.11.24 15:38:33

"Mulla sauna toimii pyykinkuivatushuoneena "

...ja tätä ei todellakaan saa tehdä, mikäli paloturvallisuusasiat yhtään kiinosta. Älä sitten valita, jos ns. osuu kohdalle.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   22.11.24 16:40:59

Jos ei välitä saunomisesta ja pitää saunaa kuivaushuoneena, niin ensimmäisenä saunan sulake irti. Kai olet tehnyt niin?

Itse pidän jalkoja siinä kaiteella, ihan parasta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.11.24 17:49:19

Tykkään saunoa, mutta oman kodin saunassa on niin surkeat löylyt, että sauna on tällä hetkellä varastona. Kiukaan sulakkeet totta kai pois päältä.

Silloin kun saunaan pääsen esim. mökillä, niin välillä pidän jalkoja kaiteella, välillä en. Riippuu fiiliksestä.

Lähettäjä: En hahmota 
Päivämäärä:   22.11.24 17:59:41

En nyt hahmota ”alalauteen edessä olevaa kaidetta”. Saunat kotona ja mökillä. Molemmissa on 3 laudetta: alalaude, keskilaude ja ylälaude. Mitään kaiteita ei niiden edessä ole. Nuoret ja notkeat kulkevat näitä lauteita pitkin. Lisäksi lauteiden reunassa seinässä on kaide (samanlainen kuin portaissa). Suvun vanhuksia varten on kaiteen vieressä ennen alalaudetta pieni askelma, samoin alalauteen ja keskilauteen välissä on askelma. Huonojalkaiset pääsevät ylälauteelle kuin menisivät tavallisia portaita, kaiteesta kiinni pitäen. Ei sitä kaidetta käytetä muuten.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   22.11.24 18:05:19

Jalat kaiteella tai pitkin pituuttaan lauteilla jos yksin saunon ja pääsee rauhassa pieksään kiuasta.

Ja jälkilämmöt käytän aina hyväksi kuivaamiseen ja saatan polttaa pesällusen ihan vain pyykkien kuivausta varten. Vielä koskaan ei oo pyykit telineestä tai kengät pallilta kiukaalle hyppineen eikä puut itsekseen syttyneet.

Päivämäärä:   22.11.24 18:12:14

Minäkin kuivatan saunassa pyykkiä, koska siellä on lattialämmitys. Puulämmitteiset kiukaat harvemmin syttyvät itsekseen.

Meillä ei ole sitä kaidetta, kaipaisin sellaista kyllä orreksi jaloilleni.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   22.11.24 20:21:30

Ei ole meillä saunassa yhtään kaidetta, joten en käytä.

Lähettäjä: Kissa 
Päivämäärä:   22.11.24 21:06:25

Toisinaan pidän siinä jalkoja ja ihan satunnaisesti pyykkiä, jos pyykkiteline on ihan täynnä. Meillä on kyllä niin kylmä sauna, että pyykkien kuivuminen siellä kestää kauan.

Lähettäjä: Mmm 
Päivämäärä:   22.11.24 21:28:14

"..ja tätä ei todellakaan saa tehdä, mikäli paloturvallisuusasiat yhtään kiinosta. Älä sitten valita, jos ns. osuu kohdalle."

Kuten jo joku sanoi, niin puukiuas harvoin syttyy itsekseen.

Aloittajan kysymykseen, niin otan siitä tukea, kun laskeudun lauteilta. Lähinnä siksi, että olen ilman laseja aika sokea, niin helposti astuu harhaan tai horjahtaa. Jalat nostan aina lauteelle, niin jalkatukena en sitä käytä

Päivämäärä:   22.11.24 21:31:25

Mies pitää siinä jalkoja, mulla on jalat lauteilla. Olen kerran kaatunut pahasti suihkussa (liukastuin, löin pääni lavuaariin ja heräsin hetken päästä, olin yksin silloin), joten siitä on jäänyt kammo ja kuljen hyvin varovaisesti pois lauteilta ja suihkutiloissa ylipäätään. Otan lauteilta poistuessa kaiteesta tukea.

Päivämäärä:   23.11.24 00:06:51

Ne on aina niin kaukana, että pitäisi istua lauteen reunalla ja kurotella.

"Lähettäjä-

Päivämäärä22.11.24 15:35:39

Pyykkiä kuivaan siinä. Mulla sauna toimii pyykinkuivatushuoneena kun en välitä saunomisesta. :D

Ilmoita häirikköviestistä
Lähettäjämatti

Päivämäärä22.11.24 15:38:33

"Mulla sauna toimii pyykinkuivatushuoneena "

...ja tätä ei todellakaan saa tehdä, mikäli paloturvallisuusasiat yhtään kiinosta. Älä sitten valita, jos ns. osuu kohdalle."

Kannattaa lukea koko viesti ennen vastaamista. :)

Vinkkinä niille joiden sauna ei ole käytössä, lauteet saa yleensä irti ilman että tarvitsee purkaa mitään ja pois tieltä niin että lauteiden alla oleva tila vapautuu myös käyttöön.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   23.11.24 01:28:03

Pidän siinä saunoessa jalkoja. Sen verran kaide on kuitenkin hutera, etten siitä tukea ottaisi.

Lähettäjä: MiiMai 
Päivämäärä:   23.11.24 07:23:31

"En nyt hahmota ”alalauteen edessä olevaa kaidetta”."

Itse tulkitsen, että tässä tarkoitetaan sitä alempaa kiinteää laudetta. Alin "laudehan" on hyvin usein (pienissä saunoilla) liikuteltava jakkara, joten varsinainen alalaude on vasta sitten se keskimäinen laude.

Meillä ei ole kotona kaidetta, kun sauna on hyvin pieni ja kiuas on upotettu saunalauteisiin. Mökillä on kaide ja nostan jalat sille. Jos olen julkisessa saunassa en nostele jalkoja kaiteelle.

Lähettäjä: Onni on sauna 
Päivämäärä:   23.11.24 07:59:25

Joskus
Yksin yleensä saunon niin ei ole ahdasta joten en yleensä tukeudu kaiteeseen enkä myöskään pidä jalkojani siinä. Makaan aina jalat ylhäällä seinää vasten.

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   23.11.24 08:24:54

Ei ole kaidetta meidän saunassa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.11.24 09:32:14

Ei meillä ole sellaista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.