Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Niin missä se hyvä suomalainen neuvola on?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.11.24 13:14:00

Olen sama ihminen, joka jokin aika sitten kyseli kokemuksia yksityisestä neuvolasta, kun raskautta alettiin yrittämään ja valmiiksi hirvittää julkinen terveydenhoito. Minulle naurettiin, koska miksi maksaisi yksityiselle kun suomessa on niin hyvä julkinen neuvola.

Nyt kävi niin, että olen raskaana. Yritin tunnin ajan (koko puhelinajan) soittaa neuvolaan, josta ei vastata ja puhelu ohjautuu suoraan vaihteeseen. Vaihteesta käsketään vaan yrittää uudestaan. Lopulta vaihteen kaveri suostuu katsomaan, että neuvolan ihminen ei olekan paikalla (vaikka on puhelinaika), yhdisti minut toiselle ihmiselle, joka ei hoida lainkaan näitä minun kuntani asioita (kyse pienestä kunnasta ja neuvola on naapurikunnassa). Käski yrittää maanantaina uudestaan.

Luottamus kunnalliseen oli jo valmiiksi heikko ja nyt se on vielä heikompi. Puhelinaika on tunnin päivässä, mutta silloinkaan ei puhelimeen välttämättä vastata tai jos on ruuhka, et pääse puhelussa läpi. Sitten vaan seuraavana päivänä yrität uudestaan. Tässä tapauksessa sitten viikonlopun jälkeen. Vaihteen ihmisen puheista päätellen tämä on aivan tavallista, että ihmiset soittaa lukuisia kertoja pääsemättä läpi ja ohjautuen aina vaihteeseen takaisin.

Nyt ei ole kiireellistä asiaa, mutta jos olisi, mitäs sitten tehdään kun et pääse puhelimella neuvolaan?

Onko minun kunnass neuvolapalvelut hoidettu vaan poikkeuksellisen huonosti vai onko tämä ihan tavallista, että neuvolaan ei saa yhteyttä?

Re: Niin missä se hyvä suomalainen neuvola on?

Lähettäjä: A.kaupoilla 
Päivämäärä:   22.11.24 13:15:45

XD

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.11.24 13:18:37

Kaikki toimi kunnes tuli hyvinvointiuudistus. Siihen jäi lapsen neuvolakäynnit, viimeistä vaille. Odottelin lasua aiheesta mutta eipä se neuvolaakaan niin kiinostellut enää ja nyt ollaan jo kouluterveydenhuollon vastuulla.

Lähettäjä: *0* 
Päivämäärä:   22.11.24 13:19:58

Oli kyllä meilläkin sama tilanne. Hienoa oli töistä ottaa tunti aina vapaaksi sitä varten, että sai soittaa ja silti ei saanut asiaansa hoidettua.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   22.11.24 13:23:53

Meillä vaihdettiin se tunnin puhelinaika koko maakunnan yhteiseen varausnumeroon ja neuvola-ajan voi varata myös netistä.

Oli kivempi kun pääsi suoraan juttelemaan ns omalle terveydenhoitajalle ja hän vastasi nopeammin kuin nyt vaihteessa vastaavat, mutta kyllä tälläkin pärjää.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   22.11.24 13:34:18

Meillä toimii tosi hyvin. Ei mitään valittamista ja hyvin saa puhelimella kiinni. Tässä on varmaan eroja kuntien välillä paljon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.11.24 13:36:27

"Nyt ei ole kiireellistä asiaa, mutta jos olisi, mitäs sitten tehdään kun et pääse puhelimella neuvolaan?"

Harvemmin neuvolaan varsinaista kiirepuhelua tarvitsee soittaa. Päivystysasioita ne sitten on.

Lähettäjä: Molle 
Päivämäärä:   22.11.24 13:43:32

Vaikeaa sinulla tulee olemaan, jos jo tuo puhelinaika saa sinut sekoamaan noin.
Sillä neuvolantädillä on niitä asiakkaita ne muut ajat, siksi sille on puhelinaika olemassa. Sekään ei sinulle passaisi, jos terkka vastaa puhelimeen kun olet itse juuri asiakkaana .
Tulet menettämään luottamuksesi vielä moneen kertaan ja ahdistumaan kaikesta, jos tuollaiset asiat vaikuttavat sinuun noin.

Lähettäjä: Silja 
Päivämäärä:   22.11.24 13:48:42

Mielummin tunnin soittoaika kuin takaisinsoitto palvelu josta et tiedä edes päivää koska soittavat. Ei minulla ole mahdollisuutta (eikä varmaan monella muullakaan) ole pitää puhelinta töissä äänet päällä. Koitin ennakoida soittamalla ennen arkivapaita, mutta saattoivat soittaa esim 4 päivän kuluttua ja päivää et ennakkoon tiedä.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   22.11.24 13:50:51

"siksi sille on puhelinaika olemassa" kuten mainitsin aloituksessa, soitin tunnin ajan puhelinaikana ja lopulta selvisi, ettei ketään ollut tänä aikana edes paikalla vastaamassa. Lopulta minut yhdistettiin toiselle henkilölle, joka ei hoida kuntani asioita. Ketään ei siis ollut vastaamassa puhelimeen puhelinaikana.

Nyt sit vaan toivon, että ens viikolla joku on vastaamassa puhelinaikana puhelimeen ja että minä pääsen läpi.

Ja niinhän minä epäilenkin, että tulen vielä monesti menettämään luottamukseni ja tulen ahdistumaan tästä. Minusta on hirveän ahdistavaa, että käyn läpi elämäni isointa tapahtumaa ja minulle on vakuuteltu kuinka hyvä neuvolapalvelu suomessa on ja nyt minä en edes pääse puhelimella soittamaan sinne neuvolaan.

Lähettäjä: -.- 
Päivämäärä:   22.11.24 13:54:03

Muuta äkkiä jonnekin, missä asiat on paremmin. Vaikkapa Venäjälle.

Päivämäärä:   22.11.24 14:04:29

Aatella että siellä neuvolassakin on töissä vain ihminen. Ihminen, joka voi vaikka sairastua ja jolle ei välttämättä löydy pikavauhdilla tuuraajaa.

Ei tuollainen ahdistuminen ihan normaalilta kuulosta.
Miten ajattelit selvitä elämästä lapsen kanssa kun joudut väkisinkin hoitelemaan asioita monien eri ihmisten kanssa etkä välttämättä tavoita heitäkään ensiyrittämällä?

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   22.11.24 14:42:37

Helsingissä ainakin neuvolasysteemi toimii ihan hyvin ja Maisa-sovelluksen kautta voi laittaa viestiä ja varata suoraan aikoja. Tosin tämä taitaa olla käytössä vain HUS-alueella?

Suosittelen siis muuttoa pk-seudulle.

Lähettäjä: ss 
Päivämäärä:   22.11.24 14:54:26

Mihin nykyään edes saa suoran puhelinnumeron? Meidän hyvinvointialueella ei ainakaan juuri mihinkään.

Meillä ainakin saa laitettua soittopyynnön (ei ole edes terkkarin suora numero), tai laitettua klinikin kautta asiasta viestin/yhteydenottopyynnön. Neuvola-asiat harvemmin on niin kiireisiä, etteikö asia voisi odottaa vaikkapa iltapäivään asti. Ja tilanne ei eroa juuri aiemmasta, terkkareilla on suurin osa työpäivästä asiakkaita, jolloin soittivat takaisin kun kerkesivät. Kiireellisissä asioissa ollaan yhteydessä päivystykseen tai synnärille, mutta etenkään alkuraskaudessa ei ole yleensä mitään niin kiireellistä, etteikö voisi odottaa takaisinsoittoa. Ja joskus porukkaa on kipeänä, joskus niinkin että useamman työt kasautuu yhdelle.

Päivämäärä:   22.11.24 14:58:20

Ja verraten vielä yksityiselle: itse yritin hoitaa asiaa, jonka olisi mahdollisesti saanut menemään työterveydestä yksityisellä. Tunnistautumisen jälkeen herjasi kuitenkin, etten ole työterveyden asiakas. Vaihtoehtoina olivat jonottaa puhelinpalvelussa ~50snt/min hinnalla (jonotusajat voi oman kokemuksen mukaan olla jopa tunteja), tai varata aika sillä riskillä että maksaisin sen itse, jos työterveys ei kattaisikaan. Ei muita vaihtoehtoja. Että juuh, yksityinen on onni ja autuus..

Päivämäärä:   22.11.24 15:04:59

Ja vielä toinenkin esimerkki ihan viimeajoilta tämäkin. Sain kutsun papaseulontaan, yksityiselle palveluntarjoajalle. Ajan sai peruutettua netissä (=ei uutta aikaa tai edes mahdollisuutta saada sellaista), mutta ajan muuttaminen oli tehty käytännössä mahdottomaksi. Ajan muuttamiseksi piti soittaa maksulliseen puhelinpalveluun, mikä oli auki YHDEN TUNNIN AJAN KOKO VIIKON AIKANA, ja josta ei käytännössä päässyt läpi kuin harvat. Tästä oli hauskaa keskustelua paikallisesa puskaradiossa, kovin moni oli järjestelystä huvittunut.

Yritin kahtena viikkona, sitten laitoin omaan neuvolaan viestin klinikistä että saisinko siirrettyä papaseulonnan sinne. Vastasi samana päivänä viestillä ja tarjosi aikaa samalle viikolle.

Päivämäärä:   22.11.24 15:05:39

Itse asun pienessä kunnassa ja alkuvuodesta vaihdoin kaikki terveyspalvelut lähimpään kaupunkiin, kun täällä ei toiminut mikään. Saman on tehnyt todella moni muukin kuntalainen. Silloin en ollut vielä raskaana. Minulla on kuitenkin sairaus jota pitää kontrolloida vuosittain ja täällä se ei yksinkertaisesti koskaan sujunut, niin loppui vaihtoehdot. Tiedossa on että täällä on resurssipulaa, mutta myös henkilökunnan osaaminen vaatisi päivitystä.

Mutta tuolla kaupungissa neuvola toimii hyvin. Soitto menee suoraan vaihteeseen, mutta sinne voi jättää soittopyynnön. Soittavat 15 min - 1,5h sisällä takaisin ja homma lähtee siitä rullaamaan. Minulla on sähköinen äitiyskortti, jonka kautta saan yhteyden pidettyä terveydenhoitajaani chatilla - toki soittaakin voi jos on tarvetta. Neuvola-ajat sovitaan aina käynnin yhteydessä ja pystyn toivomaan päivää, viikkoa ja kellonaikaa - monesti on toiveisiin pystytty vastaamaan, mutta ei tietysti aina.

Minulla on vain hyviä kokemuksia neuvolasta. Toki jos olisin hysteerisempi odottaja, voisin hermostua jos kaikki ei mene justnytheti niinkuin haluan. Koko terveydenhuolto on jumissa ja parhaansa kaikki tekee. Neuvola ja äitipoli tekee oman kokemukseni mukaan parhaiten niillä resursseilla mitä heillä on.

Päivämäärä:   22.11.24 15:06:08

” Mihin nykyään edes saa suoran puhelinnumeron? Meidän hyvinvointialueella ei ainakaan juuri mihinkään. ”

Psykiatrisille sairaanhoitajille saa meillä suoran numeron.

Päivämäärä:   22.11.24 16:18:25

Psykiatriselle sairaanhoitajalle voi olla hieman eri kiireellisyysluokan asioita. Neuvola-ajan saaminen ei ole tunnin, päivän tai edes viikon päälle kiireellinen. Ja tosiaan eri hyvinvointialueilla käytännöt eroaa.

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   22.11.24 17:20:29

Paikallisesta neuvolasta en tiedä, mutta muuten homma toimii nykyisin tavallisessa kiireellisessä näin:
Soitat siihen oma kunnan palveluun. "Olet ensimmäisenä jonossa " ja odotat tunnin, turhaan. Myöhemmin sinulle selviää, että ei siellä mitään jonoa ole vaan kukaan ei ole edes vastaamassa.

Seuraavalla kerralla olet viisaampi ja jätät soittopyynnön. Vastaussoittoa odotellessa soitat 112 ja sieltä lähetetään ambulanssi. Se tutkii potilasta pihalla noin tunnin ja käskee mennä omalla kyydillä lääkäriin. Siis sinne suoraan päivystykseen. Muutaman tunnin päästä tulee sitten se luvattu puhelu.

Turhauttavaa on sekin, mitään tarkempaa soittoaikaa ei ilmoiteta. Minullekin on käynyt papa-ajan peruutuksessa niin, että takaisinsoitto tuli kolme kertaa noin minuutin välein sellaiseen aikaan, kun oli asiakas enkä voinut vastata. Ja sama homma oli keskussairaalan erikoissairaanhoidossa.

Lähettäjä: jes 
Päivämäärä:   22.11.24 17:25:34

--, lähetä terveiset Marinin vasemmistohallitukselle ja Krista Kiurulle!

Päivämäärä:   22.11.24 17:30:54

"Seuraavalla kerralla olet viisaampi ja jätät soittopyynnön. Vastaussoittoa odotellessa soitat 112 ja sieltä lähetetään ambulanssi. Se tutkii potilasta pihalla noin tunnin ja käskee mennä omalla kyydillä lääkäriin. Siis sinne suoraan päivystykseen. Muutaman tunnin päästä tulee sitten se luvattu puhelu."

Tässä kiteytyy hyvin se, miten ihmeellinen ja väärä käsitys ihmisillä on palveluista ja niiden tarjoamisesta.
Ensinnäkään et soita mihinkään kiireettömän palvelun puhelinpalveluun, mikäli sinulla on kiire.
Toisekseen, et soita häkeen, mikäli kykenet menemään päivystykseen itse, etkä tarvitse kiireellistä hoitoa matkan aikana.
Kolmanneksi, tutkimiseen ei käytetä näillä resursseilla turhaa aikaa.
Neljänneksi, menkää itse sinne päivystykseen/varaa aika lääkärille jos te voitte mennä sinne itse, eikä teillä ole hengenhätää.

Ihme hetikaikkimullenyt -mentaliteetti, vaikka itse on ollut väärään paikkaan yhteydessä parikin kertaa.

Lähettäjä: Joopa 
Päivämäärä:   22.11.24 17:43:26

"Vaikeaa sinulla tulee olemaan, jos jo tuo puhelinaika saa sinut sekoamaan noin."

No tämä.

Jos silloin tällöin joku puhelinpäivystys on ruuhkaantunut, niin sitten on. Sellaista on elämä.

Ja karmeaa että jokun lapset eivät pääse lainkaan neuvolaan koska äiti ei pysty normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen! Mitä hemmettiä. Onko tosiaan pakko lisääntyä jos ei itsekään ole yhteiskuntakelpoinen ja pysty käyttäytymään normaalisti?

Ota yhteyttä oman kunnan/kaupungin sosiaalitoimeen jos tällaiset yksinkertaiset asiat ja niiden hoitaminen, saati "luottamus" tuntuvat noin ylivoimaisilta. On lastesi vuoksi tärkeää että sinulla on sinne kontakti jos tilanne pahenee.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.11.24 17:55:37

Haukut koko neuvolajärjestelmän, vaikka et vielä ole edes päässyt sisään?? :D

Lähettäjä: Molle 
Päivämäärä:   22.11.24 18:47:59

Se raskaus on muuten niille kaikille muillekin äideille "elämän isoin tapahtuma". Miksi sinä olisit etusijalla kaikkiin muihin äiteihin nähden?

Siellä neuvolassa kyllä hoidetaan ja tutkitaan. Mutta luulen, että tulet siihenkin pettymään tai menettämään luottamuksen. Ei ne käynnit niin ihmeellisiä ole. Katsotaan pissa ja mitataan verenpainetta, täytetään lappusia ja kuunnellaan myöhemmin sydänäänet. Synnytys vastaanottoon voit olla yhteydessä vasta RV 23 jälkeen, jos tulee ongelmia. Jos sitä aiemmin tulee vaikka keskenmeno, ei asialle voida tehdä mitään, koska se sikiö ei ole elinkelpoinen vielä.

Kun lapsi syntyy, tulet ahdistumaan ennestään. Siksi kyllä kannattaa huolehtia nyt tuo mielenterveyspuoli kuntoon. Ihan ettet turhaa kärsisi ongelmistasi

Päivämäärä:   22.11.24 20:35:12

ss: ei siellä oikein muuta puhelinnumeroa päivystysaikana ole kuin se yksi. Eikä sieltä vastattu.
Häkeen soitettiin siksi, että ei voinut soittaa taksia - kun ei sieltä päivystyksestä vastattu niin, että olisi saanut tiedon, voiko sinne mennä.
Kiireellinen hoito hoidettiin ambulanssissa, jossa on nykyisin parempi varustus kuin vaatimattomassa terveyskeskuksessa. Kului sekä kahden hoitajan että ambulanssin aika. Jos puheluun olisi heti vastattu, olisi säästynyt se aika, koska kuitenkin piti mennä vielä päivystävän lääkärin tutkittavaksi.

ss on ilmeisesti joku hyvinvointialuueen pikkupomo, kun osaa noin toimimatonta systeemiä puolustella. Kas kun sattui valitsemaan nimimerkin, joka sai paljon pahaa aikaan viime vuosisadan alkupuolella. Tavallinen kansalainen ei välttämättä osaa itse päätellä, milloin on hengenhätä ja milloin ei.

Mutta tähän on nykyään menty, että vasta sitten hoidetaan, kun on jo hengenhätä.

En ollenkaan ihmettele aloittajan tyytymättömyyttä neuvolaan. Kuinka siihen voisi olla tyytyväinen, kun sinne ei saa edes yhteyttä?

Päivämäärä:   22.11.24 20:46:58

Oliko aloittaja siis hengen hädässä vai mistä on kyse?

Lähettäjä: MiiMai 
Päivämäärä:   22.11.24 21:34:12

Jestas mitä vastauksia taas. Onhan se nyt ihan selvää, että joo, ihminen voi sairastua ja sille ei välttämättä löydy tuuraajaa tilalle, mutta sitten ilmoitetaan, että palvelu ei ole tänään käytettävissä. Ei luulisi olevan vaikeaa pistää puhelinpalvelussa automaattivastausta päälle.

Kahden lapsen kokemuksella neuvola on mennyt reippaasti alaspäin viime vuosina. Esikoisen kanssa homma sujui kohtuuhyvin ja meillä mm. pysyi raskausaikana oma th, lapsen aikana oli vähän vaihtuvuutta. Kuopusta odottaessa aikoja siirrettiin jatkuvasti, ehkä pari kertaa koko raskaudesta pääsin alkuperäisenä aikana vastaanotolle. Nyt 4v kuopus ei ole ollut kertaakaan (!) saman hoitajan vastaanotolla. Ei meillä enää sille ole niin väliä, kun ei ole esikoinen kyseessä. Tosin viimeisin tapaaminen oli kyllä ihan vitsi, sekä päikky että me olemme huolissamme lapsen ylivilkkaudesta ja toivoisimme jatkotutkimuksia. Th istui lapsen kanssa noin 15 min tehden tehtäviä ja sen perusteella oli sitä mieltä, että ei ole mitään lisätutkittavaa (joo lapsi jaksaa joskus keskittyä kun on jotain tosi mielenkiintoista, eikö se ole ihan yleistä ADHD:ssa). Koko loppuvastaanoton lapsi höselsi jatkuvasti ja karkasi kahdesti vastaanoton aikana (silloin kun me saimme siirtyä huoneeseen ja kun oli aika poistua).

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   22.11.24 21:45:39

Minun Suomessani tämä asia onneksi pelaa.

Lähettäjä: pjnpnjinjin 
Päivämäärä:   22.11.24 22:02:06

Aloittaja, hoida pääse kuntoon ennen lapsesi syntymää, tolla asenteella äitiydestä tulee toooosi vaikea...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.11.24 22:02:28

Eihän missään enää varata aikaa puhelimitse, etsi nettisivu ja sieltä varaat ajan.

Lähettäjä: Ses 
Päivämäärä:   22.11.24 22:04:27

Kahden kunnan neuvolasta on kokemusta ja kaikki on sujunut erinomaisesti.

Päivämäärä:   23.11.24 01:47:33

"Mielummin tunnin soittoaika kuin takaisinsoitto palvelu josta et tiedä edes päivää koska soittavat. Ei minulla ole mahdollisuutta (eikä varmaan monella muullakaan) ole pitää puhelinta töissä äänet päällä. Koitin ennakoida soittamalla ennen arkivapaita, mutta saattoivat soittaa esim 4 päivän kuluttua ja päivää et ennakkoon tiedä."

Tämäpä juuri. Aina meni vähintään 2 viikkoa ajan varaukseen että sai edes jonkun kiinni. Sitten peruivat ajan edellisenä päivänä ja laittoivat uuden ajan kysymättä. Se kun ei töistä johtuen sopinut niin sen kun perui niin taas sai 2 viikkoa soitella. Älytöntä resurssien tuhlausta.

Lähettäjä: Tiuku 
Päivämäärä:   23.11.24 01:54:02

Lähettäjä: *
Päivämäärä: 22.11.24 22:02:28

Eihän missään enää varata aikaa puhelimitse, etsi nettisivu ja sieltä varaat ajan.

Onnistuisipa kaikkialla Suomessa jo noin. Mutta ei, valitettavasti kaikkialla asiat ei ole järjestetty noin hyvin.

Päivämäärä:   23.11.24 02:33:04

Juu ei onnistu esim. Turussa varata aikaa netistä. Edes peruminen ei onnistu netissä.

Päivämäärä:   23.11.24 07:41:51

Voisiko * etsiä kaikkien hyvinvointialueitten nettiajanvaraussivut meille, jotka emme niitä löydä.

Takaisinsoitto on kurja keksintö. Annetaan kyllä soittoaika, mutta se on vain päivämäärä. Sitten on yritetty soittaa minuutin välein sellaiseen aikaan, kun ei ole voinut vastata. Kuinka yksinkertaisia ne soittajat ovat, kun eivät älyä soittaa uudestaan vaikka kahden tunnin päästä? Silloin vastaajalla voikin olla jo toinen asiakas. Ainoastaan TE-keskuksen työvoimahenkilö ja oikeusaputoimiston työntekijä soittavat siihen aikaan kun on ilmoitettu.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   23.11.24 08:46:06

Täällä myös kokemus kahdesta kunnasta/kaupungista (toineb Lapissa, toinen Satakunnassa) ja kaikki toiminut aina moitteettomasti. Eli näköjään näissä paikoissa on hyvä suomalainen neuvola. Ehkä se sit on subjektiivista

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.