Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Keuhkokuumeen paraneminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.24 11:14:16

Olen ollut sairaana viime viikon keskiviikosta lähtien. Menin lääkäriin tiistaina, koska ääni eikulkenut, en saanut nukutuksi, hengästytti, yskitti kokoajan, kuume huiteli edelleen 38. Keuhkokuume sieltä löytyi, sain kaksi antibioottikuuria ja sairaslomaa sain tämän viikon loppuun eli sen 6 päivää.

Antibiootti alkoi puremaan nopeasti, eilen mentiin jo alle 37 ja tänään 36,4 lämpöä. Saan öisin nyt nukuttua, vaikka välillä herään edelleen yskimään. Päivisin yskin vielä jonkin verran. Ääni on edelleen pois pelistä.

Mietin, että minkä aikaa tämä toipuminen yleensä kestää?

Re: Keuhkokuumeen paraneminen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.11.24 11:21:37

Lääkäri tai Google ei kertonut?

Päivämäärä:   21.11.24 11:32:53

Olisinko minä täällä jos lääkäri olisi kertonut. Ei se ulkomainen lääkäri oli niin kiireinen.

Päivämäärä:   21.11.24 11:33:57

Niin juu ja kun kysyit, niin lääkäri sanoi, että hän ei ehdi vastata kun on niin kiire.

Päivämäärä:   21.11.24 11:35:11

Ja nyt sä oot saikulla niin kiireinen, ettet ehdi Googlata luotettavista lähteistä.

Päivämäärä:   21.11.24 11:41:46

Voi luoja... Halusin kuulla kokemuksia ihmisiltä jotka ovat sairastaneet tämän saman kuin minä. Enkä saanut kysyttyä koska ääni ei kulkenut, niin käytiin läpi olennaisimmat koska menin työterveydestä päivystykseen valmiin lähetteen kanssa.

Lähettäjä: gea 
Päivämäärä:   21.11.24 11:45:16

Minulla todettiin kuukausi sitten keuhkokuume. Kaksi ekaa viikkoa olin kuumeessa ja sairaana aivan täysin petipotilaan kunnossa, siis en jaksanut tehdä yhtään mitään, viltti meinasi pimetä vessareissullakin.
Viime viikolla jaksoin jo kävellä koiran kanssa pieniä päiväpissatuksia ulkona (mieheni lenkitti muuten kyllä, eli ihan hoidossa koira silti ollut), kävin katsomassa hevostani tallilla (valmentajani ratsutttaa sitä sairastelun ajan) ja vähän edes touhuta kotona, mutta olo tosi voimaton, hengästyn pienestä ja edelleen esim suihkussa käynti tuntui urheilusuoritukselta sekä yskä oli seurana tiiviisti.
Tällä viikolla olo on huomattavasti kohentunut, kuumetta ei enää ole ja yksärin vähentynyt. Olo on silti edelleen todella väsynyt ja voimaton ja keuhkoissa on tuntemuksia. Kävin ensimmäistä kertaa eilen keventelemässä kevyesti hevosellani sairastamisen jälkeen ja ai että se teki mielelle hyvää! Sairaslomaa on kirjoitettuna vielä ensi viikolle asti ja painotettu miten varovasti pitää palata treeniin. Saapa nähdä miten kauan menee ennenkin esim juoksulenkki menee taas entiseen malliin. Ota varovasti, anna itsellesi aikaa toipua ennen rehkimistä :)

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   21.11.24 11:47:57

Paraneminen kestää viikkoja. Tiedän viime vuosilta useamman keuhkokuumeen sairastaneen (ennen koronaa huom.) ja jokainen on ollut kuukauden saikulla. Ensin on tullut viikko tai kaksi saikkua mutta jälkiseurannassa todettu ettei potilas ole parantunut riittävästi. Keuhkokuumeen kanssa e i ole leikkimistä. Se vie mullan alle terveen nuorenkin ihmisen hyvin nopeasti. Tuttavapiirissä surullinen esimerkkitapaus: kolmikymppinen yleisterve henkilö sai ensin flunssan, joka paheni keuhkokuumeeksi ilmeisesti osittain koska meni liian aikaisin takaisin töihin. Yleinen terveydentila kai sitten heikentynyt hänellä siinä vaiheessa sen verran että streptokokki otti vallan ja noutaja saapui muutamassa tunnissa :( Kaikkiaan sairasti alle kaksi viikkoa, muistaakseni vain vähän yli viikon.

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   21.11.24 11:52:31

Se kestää kauan. Vaikka itse oireet loppuisi ab-kuurin aikana niin voimien palautuminen vei itsellä kuukauden. Saikulla olin reilu 2viikkoa.

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   21.11.24 11:55:31

No, kyllä siinä helposti pari kk menee perusterveelläkin, että on palautunut kokonaan. Työstä riippuen osa pystyy aiemmin palaan töihin, mutta tietysti jos on kovin fyysinen työ, niin ei ole järkevä kiirehtiä. Keuhkokuume ON rankka tauti.

Itsellä kävi viimeksi "hieman" huonommin ja olinkin lopulta vuodepotilaana 2,5 vuotta edellisen keuhkokuumeen jäljiltä, koska sairastuin me/cfs ja POTSiin. Nyt oon tolpillani jotakuinkin (en vieläkään normaalissa kunnossa kuitenkaan) lääkityksen avulla, ja siitä keuhkokuumeesta on 3 vuotta ja 4 kuukautta. Tietty menee aikaa kun noin pitkästä vuodelevosta toipuu, eikä voi tietää, kauanko lääkitys tehoaa eli saatan romahtaa takas sinne vuodepotilaaksi vielä. Edellisestä keuhkokuumeesta meni n. 2-3kk ennenkö oli voimat palautunut.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   21.11.24 11:58:25

Olin keuhkokuumediagnoosin jälkeen saikulla viikon (sitä ennen ollut jo 1,5 viikkoa). Kunto koheni lähes entiseksi noin puolessa vuodessa.

Päivämäärä:   21.11.24 11:58:45

Kaikekaikkiaan lähemmäs puoli vuotta että olin taas takaisin aiemmassa juoksukunnossa.

Lähettäjä: zz 
Päivämäärä:   21.11.24 12:03:45

Vähintään kuukausi ennen kun olo alkaa olla lähellä normaalia. Yskän kanssa voi mennä vielä pidempäänkin. Töihin paluu sitten vähän olotilan mukaan ja toki myös työnkuvan. Viikon kirjoittavat yleensä ensin ja sitten lisää tarvittaessa. Monesti olo lähtee aika mukavasti kohenemaan muutaman päivän antibioottien aloittamisen jälkeen. Taudinkuva on kuitenkin monesti aika yksilöllinen, eli jokainen toipuu omalla tahdillaan. Mutta iisisti ottaen, pieni rauhallinen puuhastelu toki on sopivaa kun olo sallii, alkaa yleensä helpottaa yskimistäkin kun saa pientä liikettä, mutta hikiliikunta kannattaa tosiaan jättää vähintään kuukaudeksi vaikka kuinka tuntuisi hyvälle parin viikon jälkeen, tuo kun vielä tuppaa herkästi uusimaan.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.11.24 12:05:09

2-3kk menee helposti. Tohon tulee herkästi jälkitautina mm. keuhkoputkentulehdusta, niin et välttämättä yhdellä ab-kuurilla selviä.

Lähettäjä: Plop 
Päivämäärä:   21.11.24 12:18:18

Ap on parantunut todella nopeasti. Olikohan sulla kuitenkaan keuhkokuume

Päivämäärä:   21.11.24 12:23:32

Kuukaudessa toivuin täysin normaaliksi ja jaksoin käydä lenkillä ja urheilla normaalisti, vaikka oli melkoisen suttuinen keuhkokuva. Olin 3 vrk sisällä sairaalassa iv. antibiooteilla ja sitten kotona 10 vrk:n ab kuuri suun kautta.

Päivämäärä:   21.11.24 12:34:23

Kiitos vastauksista

Kyllä plop ihan röntgenissä kävin. Eipä sitä oikein muuten voi varmistaa. Ja hapetus oli työterveydessä sen verran huono että siksi ohjattiin päivystykseen.

Lähettäjä: akka 
Päivämäärä:   21.11.24 12:37:39

Teen fyysisesti kevyttä toimistotyötä ja kaksi viikkoa aika tarkkaan olin saikulla keuhkokuumeen takia. Kirjoittivat ensin viikon ja sitten jatkettiin toinen, kun oli edelleen veto sen verran pois, vaikka olo alkoikin olla jo parempi. Kahden saikkuviikon jälkeen palasin töihin etänä, koska edelleen tarvitsin ylimääräisiä taukoja ja päiväunet kesken päivän. Muuten tietokonetyö onnistui jo hyvin. Kuukauden kuluttua olo alkoi olla taas normaali.

Opettajana työskentelevä ystäväni oli koronan jälkeisestä keuhkokuumeesta kuukauden pois töistä. Hänen olonsa ja vointinsa koheni aika samaa tahtia kuin minun, mutta keuhkokapasiteetti ei riittänyt rittävään puheentuottoon ennen kuin neljän viikon sairastamisen/toipumisen jälkeen.

Aloittajalle sanoisin, että riippuu työnkuvastasi voitko palata jo maanantaina töihin. Jos yhtään fyysinen työ niin tarvitset varmasti vielä viikon lomaa.

Päivämäärä:   21.11.24 12:43:22

"Ja hapetus oli työterveydessä sen verran huono että siksi ohjattiin päivystykseen."

Päivystykseen ohjataan aina keuhkokuume-epäilyssä. Ja huonolla hapetuksella pitäisi ottaa myös sisälle seurantaan, eikä pistää p.o.-ab:lla kotiin.

Lähettäjä: Enni 
Päivämäärä:   21.11.24 13:38:47

Ei viikon saikku riitä mihinkään, vähintään saat varautua viikon vielä hakemaan ja ehdottomasti töihin vasta kun jaksat hengästymättä tehdä kotona kotitöitä ym. Tavallisesti keuhkokuumeesta toipuu työkuntoon parissa viikossa, esimerkiksi urheiluun tai johonkin salitreeniin voi mennä puoli vuottakin. Ajoissa hoitoon pääsy nopeuttaa mutta tosi yksilöllistä ja seurattava vaan omaa vointia ja levättävä kunnolla. Lisää saikkua vaan jos yhtään siltä tuntuu.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.11.24 13:53:57

Minut pistettiin kyllä myös kotiin ab-kuurin kanssa.
Mutta taudista on 3kk ja edelleen himmaillaan.

Olin 3,5vkoa pois töistä, tosin tauti alkoi muuna ja keuhkokuume diagnosoitiin 1viikon saikun jälkeen.
Nyt mietin pystynkö hiihtämään kun ladut aukeavat. Kaikki pitää ottaa rauhassa. Salilla olen käynyt tekemässä vaan avaavia liikkeitä ihan pienillä painoilla.
Itse ajattelen että jos tammikuussa sitten taas mennään.
Koronan jälkeen meni myös 6kk että pystyi normaalisti liikkumaan.

Päivämäärä:   21.11.24 14:09:30

Kuukauden olin saikulla, yli viikon siitä sairaalassa. Täysin kunnossa kahden kuukauden päästä

Lähettäjä: Greda 
Päivämäärä:   21.11.24 14:22:31

Minulla oli 4 viikkoa saikkua ja toiset 4 viikkoa jälkipuheita ennen kuin olin täysin terve taas. On pirullinen tauti, tsemppiä ja malta levätä riittävän pitkään.

Lähettäjä: Apropoo 
Päivämäärä:   22.11.24 03:38:49

2kk meni itsellä..

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   22.11.24 05:37:16

Voi hitto taas tuo ensimmäinen vastaaja. Mulla kesti varmaan viikon ennenkuin sain lääkkeet mutta senkin jälkeen siinä meni varmaan pari viikkoa. Hae vaan lisää saikkua jos siltä tuntuu.

Lähettäjä: wertti 
Päivämäärä:   22.11.24 06:03:16

6 viikon saikku tuli itselleni ja senkin jälkeen useampi viikko meni puolikuntoisena toipuessa. Ei ole mikään kevyt tauti kyllä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.