Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vaikea tilanne, rahalahja

Lähettäjä: Lauta 
Päivämäärä:   29.9.24 17:26:55

Taustaa hieman lyhyesti: olen auttanut lähelläni asuvaa iäkästä ihmistä (80v.) useamman vuoden ajan niin kodinhoidossa kuin muissa arkisissa asioissa tarpeen mukaan sekä käynyt vain seurana kahvittelemassa kerran-kaksi viikossa. Hän on päästään täysin terävä ja ikäisekseen ihan okei-kuntoinen, mutta oli tavatessamme kovin yksinäinen, kun puoliso menehtyi, ystävät jo hautuumaalla ja sukulaiset kaukana eivätkä vieraile kuin kerran vuoteen. Sanonut, että tilillä makaa useampi satatuhatta euroa metsäkaupoista jne. eikä niin välitä ostella mitään enää itselleen.

Nyt viime kerralla käydessäni hän kysyi voisiko saada tilinumeroni, kun haluaisi antaa minulle rahaa (useamman tuhat euroa) kun käy seuraavan kerran pankissa. Olen kuulemma ollut niin avuksi sekä tukena ja turvana. On ennenkin tuputtanut rahaa "palkaksi" avustani, mutta olen aina onnistunut kohteliaasti kieltäytymään, mutta nyt ei tuntunut uskovan, kun kiitin kovasti ajatuksesta ja sanoin, että pärjään kyllä. En haluaisi loukata häntä, mutta lähtiessänikin huikkasi, että muistas sitten sen tilinumero ensi kerralla :( Miten hoitaa asia korrektisti, etten loukkaa häntä?

  Re: Vaikea tilanne, rahalahja

Lähettäjä: HK 
Päivämäärä:   29.9.24 17:28:21

Anna mun tilinumero.

  Re: Vaikea tilanne, rahalahja

Lähettäjä: Atria 
Päivämäärä:   29.9.24 17:29:15

Ei ku mun.

  Re: Vaikea tilanne, rahalahja

Lähettäjä: ,., 
Päivämäärä:   29.9.24 17:51:40

Tarina-T ja sulkeet, oujee.

  Re: Vaikea tilanne, rahalahja

Lähettäjä: ilta 
Päivämäärä:   29.9.24 17:51:47

Ymmärrän hyvin tilanteen ongelmallisuuden.

Mummo ajattelee olevan kiitollisuuden velassa kun olet auttanut. Olisiko jotain, mitä voisitte tehdä mummon kanssa yhdessä ja hän sitten saisi kustantaa molempien kulut? Esimerkiksi teatterissa tai konsertissa käynti.

Kerrot, että sinä pärjäät omillasi ja et halua ottaa rahaa vastaan. Mutta miten olisi, jos mentäisiin vaikka yhdessä katsomaan Dannyä keikalle. (on muuten samaa ikäluokkaa mummon kanssa esiintyjä).

  Re: Vaikea tilanne, rahalahja

Lähettäjä: Lauta 
Päivämäärä:   29.9.24 18:07:12

ilta: Hei tuo on hyvä idea! Kiitos.

  Re: Vaikea tilanne, rahalahja

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   29.9.24 18:27:40

Entä jos rahat ohjaisi hyväntekeväisyyteen?

  Re: Vaikea tilanne, rahalahja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.9.24 19:18:01

Yli 80-vuotias ihminen tuskin käyttää eläessään enää metsärahojaan, en tiedä miksi et voisi ottaa vastaan hiukan rahaa jos se sinun elämääsi helpottaisi, joka varmaan antajankin tarkoitus. Jos hänellä on ylimääräistä varallisuutta, on siitä varmaan hänellekin eniten iloa kun sillä saa ilahduttaa toisia pankkitilillä makaamisen sijaan. Sinuna ottaisin rahat vastaan ja kiittäisin sydämestäni. Voisit kiitokseksi ehdottaa matkaa jonnekin mieluisaan paikkaan, tilaisuuteen tai muuten osoittaa kiitollisuutesi.

  Re: Vaikea tilanne, rahalahja

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   29.9.24 19:19:33

Olenko ainoa, joka miettii, että miksi et voisi ottaa rahaa vastaan? Olethan kuitenkin ollut paljon tukena useamman vuoden ajan tekstin perusteella ja vanhus haluaa kiittää sinua. Ymmärrän että kyse on myös ystävyydestä, mutta meneehän sinulla tuohon myös aikaa omien juttujen ohella. Ja jos hänellä ei lapsetkaan käy niin...

  Re: Vaikea tilanne, rahalahja

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   29.9.24 19:21:38

Onko vanhuksella yhtään omaisia? Jos ei, niin ota lahja??!

  Re: Vaikea tilanne, rahalahja

Lähettäjä: Niomi 
Päivämäärä:   29.9.24 19:23:20

Voit myös lahjoittaa saamasi rahat itse osittain tai kokonaan hyväntekeväisyyteen, jos kaivelee.

  Re: Vaikea tilanne, rahalahja

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.9.24 19:27:50

Mitä vanhuksen pitäisi rahoillaan tehdä? Ota ne vastaan, äläkä tee ongelmaa. Ehkä voit tehdä itse saman aikanasi.

  Re: Vaikea tilanne, rahalahja

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   29.9.24 19:40:38

Kyllä mäkin varmaan ottaisin kun aikani olisin kursaillut. :'D jos kerran ei tee rahoilla mitään, niin käyttäköön ne miten tahtoo. Voisihan ne itse sitten laittaa jemmaan siltä varalta että kuoleman jälkeen sukulaiset (jos niitä on) tulee silmille kun on rahat annettu sulle. Niin antaa ne takaisin. Vaikka mitä se niille kuuluu kun eläessään on mummo rahat käyttänyt. Onkos siinä joku raja paljon voi antaa kerralla rahaa? Ettei tartte mitään ylimääräistä alkaa makselemaan. Sanoa muorille tämä jos kauhean ison potin olisi antamassa.

  Re: Vaikea tilanne, rahalahja

Lähettäjä: fossil 
Päivämäärä:   29.9.24 20:16:41

Eiköhän Danny ole tuon ikäiselle jo ihan liian vanhan polven juttu ;)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.