Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaikki on väsyneitä, eh

Lähettäjä: Minä pien 
Päivämäärä:   27.9.24 10:29:42

Olen tässä jo pitkään miettinyt, miten me ihmiset olemme niin väsyneitä.
Ja siis ikään ja sukupuoleen katsomatta.
Nuutuneita, väsyttää, väsyttää. Ja jatkuvasti.

En muista, että itse ollessani vaikka 15, 25 jne, että ihmiset töissä ja vapaa-ajalla olisvat olleet niin väsyneitä. Saati koulussa tai jos siellä niin valvominen oli siihen syynä.
Tuosta siis, kun olen ollut 25 vuotias, on aikaa 24 vuotta jo.

Ja nyt itse aiheessa kun ollaan niin mikä olisi laillinen ja luonnollinen piriste?
Eikä mitään ylös ulos ja lenkille, raitis ilma ehdotuksia ja ravintoa. Kaikki on työstetty ja tosiaan ihmisissä ei siinäkään eroja.

  Re: Kaikki on väsyneitä, eh

Lähettäjä: Lieka 
Päivämäärä:   27.9.24 10:31:43

Uni. Tosi monet suomalaiset nukkuvat liian lyhyitä yöunia ja ovat siksi väsyneitä, aivosumuisia ja lihomiseen taipuvia.

  Re: Kaikki on väsyneitä, eh

Lähettäjä: Minä pien 
Päivämäärä:   27.9.24 10:35:14

Uni ei nyt ole se selitys tai aimakaan automaattisesti.
Tosi moni ns nuori työntekijä tässä meilläkin menee ajoissa nukkumaan ja pituuden puolestakin ok.

  Re: Kaikki on väsyneitä, eh

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 10:39:33

"Uni. Tosi monet suomalaiset nukkuvat liian lyhyitä yöunia ja ovat siksi väsyneitä, aivosumuisia ja lihomiseen taipuvia."

Jep, tämä. Muistelen nähneeni jotain tutkimuksiakin kuinka paljon suomalaisten unen määrä on vähentynyt muutamassa vuosikymmenessä ja se oli ihan huomattava määrä. Omalta kohdaltani huomasin, että nostaessani unimäärää tavanomaisesta 6,5 tunnista 8,5 tuntiin pystyin lihomatta syömään päivässä 500 kcalia enemmän. Liian vähäinen uni todella altistaa lihomiselle.

  Re: Kaikki on väsyneitä, eh

Lähettäjä: Toksi 
Päivämäärä:   27.9.24 10:41:37

Uni, huono ruokavalio(prosessoitu ruoka) , ollaan liian vähän ulkona, ei saada auringonvaloa ja liikkuminen vähentynyt, maataan sohvalla kännykkä kädessä ja altistutaan sinivalolle tyyliin 24/7.
Emf-säteily, 5g tulee aiheuttamaan lisää ongelmia.

  Re: Kaikki on väsyneitä, eh

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.9.24 10:50:22

Lapsella ja nuorella on uusi ja tuore keho.
Sellainen kestää elämän rasituksia paremmin, se keho palautuu helpommin. Ihan tämä on iso syy.

Hedelmällisessä iässä kauan olleet naiset taas menettää vuosien ja vuosikymmenten saatossa vuotojen, synnytysten, imetysten, raskauksien myötä rautaa ja ne ei monesti palaudu täyteen mittaansa. Usea nainen kärsii rautavajeesta jopa kymmeniä vuosia kun ei kannettu vesi kaivossa pysy.

Unenpuute hektisessä elämässä

Moni myös laiminlyö d-vitamiinilisän, varsinkin miehet ja ravinto ei kaikkea paikkaa

Ja lopuksi, ihmiseläimenhän ei kuuluisi asua paikassa jossa on melkein puoli vuotta pimeää. Me ollaan siis ihan tropiikin eläinlaji. Eivät apinat ja papukaijatkaan elä täyttä elämää suomen olosuhteissa jos heitä tänne tuotaisiin.

  Re: Kaikki on väsyneitä, eh

Lähettäjä: Mimosa 
Päivämäärä:   27.9.24 10:55:14

Toi uni on helpommin sanottu kuin tehty.
Terveisin eräs jolla jatkuvasti jää, kaikista tempuista huolimatta unet liian vajaaksi kun ei vaan uni riitä/ herää kesken kaiken, vaikka määrällisesti/ ajallisesti ei todellakaan riitä.

  Re: Kaikki on väsyneitä, eh

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.9.24 11:05:40

Työelämä on kapitalismin etenemisen myötä rankentunut huomattavasti. Eli työikäiset ihmiset ovat kertakaikkiaan uupuneempia, nykyään on ihan perus että työ kuormittaa niin paljon ettei työpäivän jälkeen jaksa juuri mitään. Ennen vanhaan sai burnoutista varhaiseläkettä, nykyisin melkeinpä jokaisella on ollut sellainen.

Koulu/opiskeluikäisillekin on valunut tuottavuusajattelu ja paineet, pitäisi jo 15-vuotiaana tietää mitä haluaa isona tehdä kun virheisiin ei ole enää varaa koulupolulla. Lisäksi tietysti lisääntyneet huomiota ja aikaa vievät kännykkäappsit, some yms mitkä kuluttaa energiaa.

  Re: Kaikki on väsyneitä, eh

Lähettäjä: Näppylä 
Päivämäärä:   27.9.24 11:46:08

Jätetään tää netin näpräts ja annetaan aivojen levätä. Piste.

  Re: Kaikki on väsyneitä, eh

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.9.24 12:32:01

"Jätetään tää netin näpräts ja annetaan aivojen levätä. Piste."
Samoilla linjoilla olen.

  Re: Kaikki on väsyneitä, eh

Lähettäjä: 80 % 
Päivämäärä:   27.9.24 12:46:35

Itse olen todennut, että teen työpäivän aikana vain 80 % siitä jaksamisesta mikä minulla olisi todellisuudessa sillä hetkellä ollut. Kukaan ei tiedä, että tuo 80 % ei ole minun 100 % panos. Tämän luin joskus jostain. =)

Teen kaiken mitä pitää, mutta en _yhtään_ ylimääräistä. Lähden kotiin heti jos mahdollista, en kerrytä mitään liukumia, otan palkatonta 2 h loppupäivästä jos ei ole mitään.

Tää ajatus on auttanut jaksamaan, en todellakaan alle 2 t euron nettopalkan eteen ala itseäni riuhtomaan. Vapaa-aika on paljon tärkeämpää.

Sellainen työ, että jos minä jäisin pois, niin 2 viikossa saisi jonkun muun tilalle.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.