Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: Yksin 
Päivämäärä:   26.9.24 17:44:17

Toivottu vauva syntyi ja parisuhde vaan katosi. Vauva nyt 10kk, syö hyvin, nukkuu yhtenäiset 11h yöunet ja kehittyy normaalia tahtia. Hampaat vähän vaivanneet, mutta yllättävän vähän vaikuttanut esim. Uniin.

Kaikesta huolimatta tuntuu siltä, että parisuhde on vaan kadonnut. Mies ei enää näe eikä kuule mua. Tuntuu, että kiirehtii pois mun luota omien juttujensa ääreen. Ei enää tule nukkumaan samaan aikaan, eikä oikein ole mitään muutakaan läheisyyttä. Joku yksittäinen pikahalaus jossain välissä joskus. Jotenkin olisi helpompi ymmärtää tämä muutos, jos vauvan kanssa olisi vaikeampaa.
Valittelee väsymystään, mutta mielestäni hänen kohdalla väsymys on itseaiheutettua kun notkuu yöt tietokoneella.

Kesällä viimeksi kysyin muutoksesta, mutta ei kuulema vaivaa mikään ja kaikki hyvin. Mikään ei silti muuttunut. Nyt tuntuu, että olen itsekin jo etääntynyt niin kauas, että ei tuntuisi enää edes luontevalta mennä hakemaan läheisyyttä häneltä.
Palaako tämä koskaan enää ennalleen vai mitä tapahtuu?

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.9.24 17:46:13

Ei itsekseen mutta jos molemmat teette työtä niin joo

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.9.24 17:50:16

Hyvin tyypillistä. Mies on nyt työnsä tehty, vauva on siitetty, joten mies voi yhtä hyvin mennä.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   26.9.24 17:52:50

On mahdollista mutta ei varmastikaan helppoa.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.9.24 17:58:59

Voi, jos mies saa ruuvattua päänsä takaisin paikalleen. Nyt se sijaitsee persiissä.

Istuttaisin miehen alas jossain sopivassa tilanteessa (kun vauva nukkuu, ei luulisi olevan hankalaa hyväunisen kanssa :D ) ja vaatisin vähän selitystä, että onko suhde oikeasti miehen mielestä ok, jos ette koske toisiinne, puhu saatikka nuku yhdessä, intiimielämästä puhumattakaan.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   26.9.24 18:05:29

” Voi, jos mies saa ruuvattua päänsä takaisin paikalleen. Nyt se sijaitsee persiissä.”

Paitsi että jos asenne on tuo, voi tilannetta olla vaikea korjata.

Parisuhde on aina kahden kauppa eikä vikaa voi vaan etsiä toisesta. Tai ylipäätänsä ei minusta kannata etsiä vikoja vaan ratkaisuja. Siihen ei päästä sillä että syytellään toista ja oletetaan että toinen vaan korjaa itsensä ja tilanteen.

Totta kai syy voi olla vain miehen käytöksessä. Mutta siihenkin on jokin syy miksi mies käytttäytyy niin. Ei rakastava puoliso vaan lakkaa yhtäkkiä välittämästä. Taustalla on aina jotain. Ehkä se on vaan huonot elämäntavat joiden vuoksi väsyttää eikä siksi jaksa panostaa suhteeseen. Tai sitten jotain muuta.

Siinä olen samaa mieltä, että pitää istua alas ja keskustella.

Aloittajalta kysyisin, että oletko kertonut miltä sinusta tuntuu? Olet kysynyt mieheltä onko kaikki okei, mutta putää myös kertoa miltä itsestä tuntuu, jos toinen ei tajua kysyä. Äläkä jätä asioita äläkä anna tilanteen vaan jatkua, jos haluat muutosta. Vaadi että mies istuu ja keskustelee. Jos tuntuu hankalalta, kirjoita miehelle viesti joss kerrot miltä tuntuu. Se voi olla kans hyvä tapa, jos ei saa kerrottua selkeästi tai keskustelu menee riitelyksi.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: Venla 
Päivämäärä:   26.9.24 18:22:35

Voi palautua, mutta en usko että mitenkään maagisesti itsestään. Se vaatii töitä. Parisuhde vaatii työtä, se ei pysy yllä itsestään.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.24 18:33:25

No ei se parisuhde palaa enään sellaiseksi, kun olitte miehesi kanssa kaksistaan.
Voiko tuokin tulla nykyään jollekin yllätyksenä..? Sano vielä, että olet eka nainen maailmassaa, jota väsyttää ja hormonit heittelee ja kotityöt piinaa ja mies ei tee mitään ja laadilaadilaa..

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.24 18:48:31

Keskity hoitamaan lapsi hyvin, palaa töihin, kerrytä taloutta ja varaudu lähtemään. Älä ainakaan tee lisää lapsia.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: muffe 
Päivämäärä:   26.9.24 19:28:49

Kyllähän se voi ja monilla jopa täydempänä ja hienompana kuin ennen vauvaa, mutta tuo teidän tilanteenne ei kuulosta hyvältä. Syitä sinun pitää kysyä ihan suoraan siltä mieheltä, alas istuen, ei oviaukossa tai kun mies on koneella. Mutta tässä nyt muutamia yleisiä syitä. Näistä on ihan turha pillastua, nämä eivät ole minulta mitään kannanottoja siihen millainen sinun pitäisi olla, vaan ihan rehellisiä näkökulmia siihen, miksi miehet ja naiset monesti etääntyvät toisistaan lapsiarjessa.

- Oma käytöksesi on muuttunut ja mies reagoi siihen. Oletko esimerkiksi alkanut kutsua häntä itsekin isiksi ja näin itse luonut sellaista kuvaa, että te olette nyt isä ja äiti eikä mies ja nainen toisillenne? Jutteletko hänen kanssaan muusta kuin lapsen asioista ja arjen hommista?

- Oma ulkoinen olemuksesi on voinut muuttua, ja on mahdollista, että mies reagoi siihen. Raskauden venyttämälle vatsanahalle ei välttämättä voi mitään, mutta silti on mahdollista, että mies on nyt niin pinnallinen, että se häiritsee häntä. Entä miten pidät huolta ulkoisesta olemuksestasi muuten? Oletko kotona tukka sotkussa, koirankarvaisissa lökäreissä, Minni Hiiri -T-paidassa? Onko paino noussut? Jos pidit huolta ulkonäöstäsi ennen, siis jo seurusteluaikoinanne, pidätkö edelleen samalla tavalla vai suhtaudutko siihen niin, että nyt kun mies on saatu, niin kotona pitää voida olla "rennosti" eli suttaisena?

- Onko teillä yhteistä kunnon treffiaikaa ilman vauvaa ja ilman kännykän näpräämistä niin, että menette ravintolaan, leffaan tai muualle?

- Ja sitten on sellaisia syitä, joihin et voi itse vaikuttaa, kuten se, että miehelle on tullut shokkina, että hänellä onkin nyt lapsiperhe ja "hän on tässä jumissa elämänsä loppuun saakka". On yllättävän paljon miehiä, jotka haluavat lapsia mutta sitten eivät haluakaan, koska vastuu tuntuu liian isolta - ja silloin heikot miehet etääntyvät vaimostaan ja ehkä lapsestaankin ja saattavat ottaa jalat alleen.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.9.24 19:39:22

Tämä on yksi syy (muutaman muun lisäksi) miksi en todennäköisesti ikinä tule hankkimaan lapsia. Ainakin tätä palstaa kun lukee niin tuntuu olevan aika yleistä, että miehestä tulee lapsen syntymän jälkeen joko ihan aivokuollut, tai sitten tosi ilkeä. Ja sehän on fakta, että moni mies pettää juuri vauvan syntymän jälkeen, koska eivät saa enää yhtä paljon huomiota naiseltaan. Ihan kuin miehet olisivat jotain kakaroita, eivätkä yhtä tasavertaisia vanhempia lapselleen, kuin äitä.

Tuo muffen kommenttikin on mielestäni ihan älytön, sori vaan. Jumalauta, se nainen on juuri kantanut 9 kuukautta sisällään vauvaa ja käynyt läpi ison ja kivuliaan tapahtuman eli lapsen synnytyksen! Joku Minni Hiiri -paita tai painon nousu ei oikeuta miestä yhtäkkiä sulkeutumaan ja heittämään parisuhdetta nurkkaan.

Toki voi olla että mies on oikeasti masentunut, mutta silloin hänen täytyy itse ymmärtää se ja hakea apua. Kuten yllä sanottiin, parisuhde on kahden kauppa, ja se tarkoittaa myös sitä, että miehenkin on otettava vastuuta. Ja jos mies taas on shokissa siitä, että on yhtäkkiä isä, vaikka lapsi oli haluttu niin... En voi muuta sanoa, kuin että osanottoni. Ei pitäisi tulla kenellekään lasta haluavalle hirveän isona yllärinä, että lapsi tosiaan muuttaa sitä elämää aika lailla :D

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.9.24 19:39:43

äitä = äiti

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: Hoida suhdetta 
Päivämäärä:   26.9.24 19:59:05

"Lopahtiko parisuhde vauvan syntymän jälkeen? Näin saat kipinän takaisin"

Näitä vastaavia otsikoita löydät kyllä netistä
Niitä voit lukea ja miettiä mitä tulisi tehdä jotta parisuhde ei murene eteesi.
Parisuhdetta pitää hoitaa!

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.9.24 20:04:29

Parisuhdetta pitää vaalia. Kun vauvan saa nukkumaan illalla niin huomioi myös puolisoa. Ehkä hän tuntee jääneensä ulkopuoliseksi.
Tee jotain hyvää iltapalaa tai tilatkaa pizza, menkää vaikka elokuviin jos saatte lapsen hoitajan, muista halata ja sanoa jotain kivaa miehelle....
Puolisosta ei saa tulla itsestäänselvyys.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: Yksin 
Päivämäärä:   26.9.24 20:17:25

Muffe - kommentissasi on kyllä monta järjetöntä asiaa. En ole lihonut, raskausarpia tai löysää vatsanahkaa ei tullut. Painan tällä hetkellä 5kg vähemmän kuin ennen raskautta ja olen päässyt raskauden jälkeen hyvin takaisin liikunnan pariin. Vauva on ollut helppo, niin olen jopa jaksanut liikkua ja pitää huolta itsestä. Omat halutkaan ei ole muuttuneet minnekään. Jotenkin miehen muutos olisi ehkä helpompi ymmärtää, jos vauvan kanssa olisi ollut hankalampaa.

Kesällä koitin puhua miehelle ja hetkellisesti tilanne parantui, mutta ei sitä kauaa kestänyt. Tuntuu, että mies ei oikein edes halua puhua ja koittaa pistää asioita vauvan piikkiin. No onhan se toki muutos ja olen yrittänyt antaa aikaa, mutta ihmetyttää.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.9.24 20:22:28

"Kun vauvan saa nukkumaan illalla niin huomioi myös puolisoa. Ehkä hän tuntee jääneensä ulkopuoliseksi.
Tee jotain hyvää iltapalaa tai tilatkaa pizza, menkää vaikka elokuviin jos saatte lapsen hoitajan, muista halata ja sanoa jotain kivaa miehelle....
Puolisosta ei saa tulla itsestäänselvyys"

Ai vauvan lisäksi pitää huomioida myös puolisoa.
Miksi sun esimerkissä aloittaja iltaisin sen vauvan hoitaa nukkumaan? Miksei mies? Miksi se on aloittajan vastuulla paapoa ensin vauva ja sitten hänen vastuullaan paapoa mies? Miksi aloittaja on se että päivän vauvahommien jälkeen hän menee ja laittelee miesvauvalle iltapalatkin vielä, oikein kehua miestä hienoksi pojaksi ja halailla?

Erityisesti miestä joka ei näe aloittajaa.
Ei kuuntele aloittajaa.
Miestä joka oikein kiirehtii nopeasti pois aloittajan luota.
Miestä joka välttelee yhtä aikaa nukkumaankin menoa
Miestä joka kukkuu yöt tietokoneella.
Miestä jonka kanssa aloittaja on ottanut puheeksi käytöksensä kuten aikuiset tekevät ja mies valehtelee kirkkain silmin että kaikki hienosti!

Mieti nyt kuka tässä kuviossa on se, joka pitää toista itsestäänselvyytenä.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: Yksin 
Päivämäärä:   26.9.24 20:22:45

Minä Vaan - niin no, minusta tuntuu, että minä olen se itsestään selvyys. Harmillisesti meillä ei ole lapselle hoitajia, että omaa aikaa meille ei ole tarjolla, mutta se on tiedostettu jo lasta hankkiessa.

Olen sanonut miehelle, että tunnen olevani näkymätön, mutta ei oikein sanonut siihen mitään.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: Yksin 
Päivämäärä:   26.9.24 20:26:23

Ja edelliseen lisään vielä, että mies hoitaa kyllä lasta ja olemme kyllä kumpikin päässeet vuorotellen omiin menoihimme/harrastuksiin. Ei riidellä, mutta tuntuu, että ei oikein ole mitään tunteita tai mitään mikä erottaisi tämän olemisen jostain kämppiselosta.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.9.24 20:38:43

"Kun vauvan saa nukkumaan illalla niin huomioi myös puolisoa. Ehkä hän tuntee jääneensä ulkopuoliseksi.
Tee jotain hyvää iltapalaa tai tilatkaa pizza, menkää vaikka elokuviin jos saatte lapsen hoitajan, muista halata ja sanoa jotain kivaa miehelle...."

Tämä vain vahvistaa tuon mitä kirjoitin aikaisemmin (en ole tuo viimeisin tuplaviiva vaikka samaa mieltä hänen kanssaan olenkin :D). Miehet on ilmeisesti kakaroita, joita pitää paapoa, ja jotkut naisetkin on tätä mieltä. Hullua. Juuri tuolla paapomisella te mahdollistatte sen, että teitä kohdellaan huonosti.

Ihan kuin olisi vain naisen vastuulla huolehtia parisuhteen toimimisesta. Naisen pitää varmistella koko ajan, että miehellä on kaikki hyvin, koska muuten miesraukalle voi tulla vaikka paha mieli. Mies taas voi sulkeutua täysin ja ignoorata naisensa, jos tuntee ikäviä tunteita. Koska eihän hän voi avata suutaan ja kertoa, mikä on vialla. Ei, kyllä se on naisen tehtävä lukea ajatuksia. Hohhoijaa...

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.24 20:46:06

” Ihan kuin olisi vain naisen vastuulla huolehtia parisuhteen toimimisesta. Naisen pitää varmistella koko ajan, että miehellä on kaikki hyvin, koska muuten miesraukalle voi tulla vaikka paha mieli. Mies taas voi sulkeutua täysin ja ignoorata naisensa, jos tuntee ikäviä tunteita. Koska eihän hän voi avata suutaan ja kertoa, mikä on vialla. Ei, kyllä se on naisen tehtävä lukea ajatuksia. Hohhoijaa...”

En ole tuo edellinen vastaaja, mutta kyllähän hänellä pointti oli. En tietenkään tarkoita, että kaikki olisi naisen vastuulla. Mutta silloin, kun ollaan pattitilanteessa, on jomman kumman pakko toimia, jos tilannetta halutaan edistää. Ja se on yleensä aina lähdettävä itsestä, koska toisen käytökseen emme voi vaikuttaa. Mitä menetettävää siinä nyt sitten on, jos vaikka kokeilee sitä iltapalan tekemistä puolisolle?

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.9.24 21:07:38

"Mitä menetettävää siinä nyt sitten on, jos vaikka kokeilee sitä iltapalan tekemistä puolisolle?"

No ei varmaan mitään. Mutta kuulostaa vähän siltä, että aloittajan miehellä on sen verran iso kriisi päällä, ettei sitä mikään voileipä korjaa. Totta kai yhteistä aikaa on järjestettävä ja parisuhdetta vaalittava. Mutta aloittajahan on yrittänyt puhua tästä ongelmasta. Mies ei silti ole saanut kerrottua, mikä vaivaa.

Edelleen, jos mies on vaikka masentunut, hänen on jossain vaiheessa tajuttava se itse ja haettava siihen apua. Sitä ei voi kukaan tehdä hänen puolestaan. Toisen käytökseen emme voi vaikuttaa, mutta olemme myös vastuussa omasta käytöksestämme. On muuten todella rasittavaa olla suhteessa, jossa joutuu arvuuttelemaan jatkuvasti, mikä toista vaivaa. Kun se puhuminen on niin vaikeaa.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: …. 
Päivämäärä:   26.9.24 21:57:17

Miehilläkin voi muuten olla vauva Blues, synnytyksen jälkeinen masennus tai muuten vaan hankaluuksia sopeutua uuteen normaaliin ihan samoin kuin naisillakin.

Tosi hyvä kirja jos englanti taittuu on How Not to hate your husband after kids (Jancee Dunn). Paljon vinkkejä siihen miten muutosta voi lähteä hakemaan. Mutta siinäkin tuli esille se että iso ongelma on se että miehille nykytilanteen muutos tuo paljon vähemmän positiivista kuin naiselle joten miehillä motivaatio muutokseen on usein huomattavasti alhaisempi.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: muffe 
Päivämäärä:   26.9.24 21:59:52

Ja heti sekä aloittaja että tuplaviiva ensimmäiset lukutaidottomat. Johan minä kirjoitin selvin sanoin, että listani ei ole kannanotto siihen, että aloittajan PITÄISI olla sitä sun tätä. Tuplaviivakin heti pillastui ja alkoi paasata, että nainen on kantanut lasta 9 kk ja kroppa on siinä koetuksella ja sitä ja tätä. KYLLÄ MINÄ SEN TIEDÄN, enkä minä ole sanonut etteikö näin olisi, enkä minä ole sanonut että olisi "oikein" haluta naisen synnyttävän ja sitten se synnytys ei saisi näkyä missään. Nyt ne silmät, aivot ja luetun ymmärtäminen mukaan kun luette keskustelupalstoja. Kai ne aivot vielä synnytyksen jälkeenkin ovat olemassa?

Minun viestissäni ei edelleenkään ole järjettömiä asioita, vaikka ne eivät kaikkia miellyttäisi. Se, että joku suuttuu siitä näkökulmasta, että no onko vaikkapa ulkoisesta olemuksesta pidetty huolta ja että se VOI olla (ei välttämättä ole) jokin syy miehen halujen vähenemiseen, ei tarkoita, että näkökulma on järjetön. Kyllä sellaista tapahtuu ihan oikeassa elämässä. Enkä sanonut, että aloittajalla on asia näin, vaan se oli vain yksi ehdotus listalla. Olihan siellä muitakin ehdotuksia, kuten miehen eksistentiaalinen kriisi lapsen saannin jälkeen tai se, että onko aloittaja itse huomaamattaan alkanut kohdella itseään ja miestä vain isänä ja äitinä.

Mutta kun kerran aloittaja ei halua saada näkökulmia vaan täällä ilmeisesti pitää vain haukkua se mies, niin ei sitten kirjoiteta ehdotuksia. :D

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.24 22:02:55

Ei hätää, puhu, puhu ja puhu miehesi kanssa ja menkää terapiaan ja toistakaa tämä seuraavien kahden vauvan kohdalla.

  Re: Voiko parisuhde vielä palautua vauvan jälkeen?

Lähettäjä: Näin se on 
Päivämäärä:   27.9.24 09:11:06

Lauta ittes nätiksi ja saa käymään ulkona kaverkn kanssa, vauvan kanssa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.