Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten saada kissa syömään munuaisruokavaliota?

Lähettäjä: Nih 
Päivämäärä:   13.9.24 10:03:21

Tilanne on se, että minulla on kaksi 10-vuotiasta narttukissaa. Toisella kissalla todettu munuaisvaiva neljä vuotta sitten, jota on hoidettu munuaisruoan nappuloilla ja säännöllisillä verikoekontrolleilla. Kesällä vuositarkastuksella tuli ilmi, että nyt on arvot laskeneet niin paljon, on pakko alkaa syöttää pelkästään munuaisruokaa. Ongelmana on se, että kissa ei suostu syömään märkäruokaa, vaan mielummin paastoo? Nappulat ovat hill’s carea ja märkäruokaa yrittänyt samaa merkkiä antaa, nautaa ja kanaa, kumpikaan ei mene alas. Nappuloita syö mielellään.

Olen kyllä totutellut ruuan vaihtoa niin, että vanhaa ollut mukana aluksi 50/50 ja sitten pikkuhiljaa vähentänyt vanhan määrää. Kissa jättänyt syömättä alusta asti. Ärsyttää heittää kallista ruokaa roskiin.

Mitä sitä tässä tekis?

  Re: Miten saada kissa syömään munuaisruokavaliota?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   13.9.24 10:17:24

Itse ainakin syötin lopulta sitä ruokaa mistä kissa tykkäsi. Vaikka sitten sillä erikoisruokavaliolla olisi joku viikko lisää aikaa saanutkin. Paasto ainakin jo sinällään on kissan elimistön kannalta huono asia.

  Re: Miten saada kissa syömään munuaisruokavaliota?

Lähettäjä: SD 
Päivämäärä:   13.9.24 10:33:14

Tärkeintä tosiaan että syö.
Oletko kokeillut kananmunaa raakana? Meille tätä suositeltiin munuaisvaivaiselle, ja terveetkin voi syödä ja tykkäävät :)
Ja tietysti kannattaa eri merkkejä vielä kokeilla. Mm. Kattovit merkiltä löytyy märkäruokaa, Brit merkin kuivaruoka maistuu meillä jne.

  Re: Miten saada kissa syömään munuaisruokavaliota?

Lähettäjä: Sol Angelica 
Päivämäärä:   13.9.24 10:34:56

Aloitat uuteen märkäruokaan totuttamisen ihan tosi pienellä määrällä vanhaan ruokaan. 50/50 on liian iso suhde. kokeile ihan teelusikallisen kärjellinen sekoittaa uutta ruokaa vanhaan ja viikon päästä vähän lisää.

Mun kissavanhus on niin nirso ruuan suhteen että jos jotain munuaisvaivaa tulee tai muuta mikä vaatii tietyn ruokavalion niin sateenkaarisilta kutsuu.

  Re: Miten saada kissa syömään munuaisruokavaliota?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 10:36:33

Siksi noihin munuaisvaivojen hoitoon ei kannata aina lähteä ollenkaan kun ovat tunnetusti erittäin huonosti maistuvia.

Kivuttomalta pystyy kaiketi tilaamaan yksittäisiä pusseja maisteluun edelleenkin. Katselin sivusta kun kaveri kidutti kissaansa vuoden ja oman päästin pois samantien kun lakkasi syömästä.

  Re: Miten saada kissa syömään munuaisruokavaliota?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.9.24 11:58:33

Munuaisruokien matala proteiinipitoisuus aiheuttaa myös lihaskatoa ja kissan kuihtumista. Kuivaruoka taas ei ole mitenkään päin kissalle hyväksi vaikka kuinka olisi eläinlääkärien valmistamaa, etenkin kun kyse on munuaiskissasta. Syötä sitä mikä maistuu.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.