Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: kauhukomedia 
Päivämäärä:   12.9.24 08:26:44

Vanhempi, rahakkaampi sukulaisrouva saa niin sanotusti tehdä ja sekoilla mitä haluaa koska häntä ei saa nyt millään tavalla suututtaa. Hän on menettänyt juuri ajokorttinsa, mutta auto on yhä ja hänhän haluaa ajella koska on mielestään täysin ajokykyinen, autossa on kuitenkin jo useampi lommo. Rouva suuttui veljelleen, koska tämä uhkasi järkipuheen oltua tehotonta soittavansa poliisit jos ajelu ei lopu - kyydin saa asioilleen kyllä jos tarvitsee.

Rouvalla on aikuiset lapset ( ei miestä kuvioissa),ja veli on vedonnut näihin että tekisivät asialle jotain ennenkuin sattuu. Lapset eivät tee eivätkä puutu mitenkään, päinvastoin suorastaan yrittävät peitellä muilta tätä. He eivät halua suututtaa äitiään millään tavoin, koska... se perintö. Lapset asuvat lähempänä äitiään kuin veli, toinen alle kilometrin päässä. Käyvät auttamassa äitiään paljon, joten tietävät kyllä että äiti liikkuu paljonkin autolla. Mutta eivät uskalla puuttua tähän. Veli ei tietysti voi olla vahtimassa ( soittamassa mihinkään ) koko ajan.

Muun suvun kesken puhutaan siitä, että nämä lapset pelkäävät että äiti testamenttaa rahansa muualle jos he koittavat estää hänen liikkumistaan autolla..

Oletteko itse törmänneet vastaavaan perinnön kyttäämiseen? Itse tuskin tulen koskaan saamaan kummoisia perintöjä joten en ole oikein ajatellut asiaa tuolta kantilta. Puhuvat, että rouvalla on kuusinumeroista summaa tallessa, kai sen eteen lasten on työtä sitten tehtävä :D

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 08:30:44

Omat vanhempani ovat aina uhkailleet perinnöttömäksi jättämisellä. Ovat umpi mu**kuja molemmat ja kyttäsivät aikanaan omien vanhempiensa ja sukulaistensa perintöjä haukan tavoin ja tappelivat niistä.

Olen lyönyt välit poikki koko sukuun, eli jään perinnöttömäksi.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: Trondheim 
Päivämäärä:   12.9.24 08:32:16

Voit itse soittaa poliisit perään.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   12.9.24 08:32:30

Piste et sinä ihan helpolla jää perinnöttömäksi, ehkä saat vaan lakiosan. Mutta sillä verukkeella että lapsi ei pidä yhteyttä ei lakiosaa voi menettää.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: nelona 
Päivämäärä:   12.9.24 08:45:51

Minusta parempi kysymys on, miksi aikuisen ihmisen tekemisiä pitäisi jotenkin "rajoittaa" tai niihin "puuttua" muiden sukulaisten tahota? Vaikka ihminen olisi vanhempikin, niin ei hänestä silti tule automaattisesti lastensa holhottavaa. Eivätkä aikuiset lapset ole mitään äitinsä vartijoita.

Aikuinen ihminen päättää itse, mitä tekee ja millaisia riskejä ottaa. Veli voi itse soittaa ne poliisit paikalle, jos haluaa ja kokee, että mummo on vaaraksi muulle liikenteelle.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   12.9.24 08:49:18

Lapsi/lapset saavat (lähes) aina lakiosansa, vaikka vanhempi tekisi millaisen testamentin. Lapsen lakiosan suoja on todella vahva ja saa suurin piirtein tappaa vanhempansa, että sen menettää. Eikä menetä lakiosaa välttämättä silloinkaan, jos on sattunut olemaan syyntakeeton tapon aikaan...

Voi hyvin olla lapsilla jonkin muukin syy toimintaansa kuin perintö. Kyllä minun oli aluksi todella vaikea kieltää isääni ajamasta autoa ja pakottaa häntä lääkäriin, kun ajaminen alkoi mennä vaaralliseksi. Yhtä vaikeaa oli aluksi muutoin kaitsea äitiäni, kun hän alkavan muistisairauden takia oli vainoharhainen ja osti mm. katon tarkastuksen kolme kertaa yhden kuukauden aikana. Enkä kummankaan vanhempani kohdalla ajatellut perintöä tippaakaan, vaikka useammasta sadasta tuhannesta tiesin olevan kyse.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: .,- 
Päivämäärä:   12.9.24 08:55:26

"Minusta parempi kysymys on, miksi aikuisen ihmisen tekemisiä pitäisi jotenkin "rajoittaa" tai niihin "puuttua" muiden sukulaisten tahota? "

Ehkä siksi kun tämä ihminen tekee rikoksia. Jos on menettänyt ajokortin niin silloin ei saa ajaa.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   12.9.24 08:55:27

Perimyskaarta on aika vaikea juridisesti ohittaa..

Minua huvittaa nämä perinnöillään uhkailevat vanhukset. Yleensä heidän perintönsä on vieläpä aika surkea! Esim. oma isoäitini lupaili perintöä sinne tänne ja muutteli testamenttiaan vähän väliä sen mukaan, kenelle oli milloinkin mistäkin vihainen. Ja perintönä oli purkukuntoinen rintamamiestalo, jonne ei tule edes juoksevaa vettä!

Minulle ei jättänyt yhtään mitään :D Siis edes jotain korua, esinettä tms. Ja oli jättänyt perinnöttömiksi ne lapsensa, joilla oli omia lapsia. Mikä lie logiikka siinäkin.

Sen sijaan, mitä oikeasti varakkaiden ihmisten kanssa olen ollut tekemisissä, niin he eivät uhkaile perinnöllä, vaan kasvattavat lapsiaan hoitamaan omaisuutta viisaasti. Suunnittelevat verotusta jne.

Ehkä tässä on pieni ero esim. koulutustasossa.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.24 08:59:03

Lakiosan saa aina joka tapauksessa. Tai kai se jonkun vakavan rikoksen tmv. vuoksi saattaa menettää, mutta ei siis kovin helposti. Perinnöttömäksi ei rintaperillistä niin vaan tehdä.

Itse en vaan ymmärrä "perinnön kyttäämistä". Eiköhän jokainen saa tehdä rahoillaan mitä haluaa ja toivottavasti kukaan ei rakenna elämäänsä millään tasolla mahdollisen perinnön varaan.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: Vastenmielistä 
Päivämäärä:   12.9.24 09:08:10

Olisi siis varaa taksiin
Miksei käytä rahojaan? Nuuka ja pihi. Silloin sitä kertyy varallisuutta mutta käyttäisi nyt ne itse.
Jospa sitten yksityinen hoitokoti vie ne rahat kun törmää tarpeeksi.
Tuollaisille kyttääjille ei kannata jättää mitään

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   12.9.24 09:44:28

Poliisilta kannattaisi kysyä, onko tuolle jotain tehtävissä. Luulisi että sakot saisi uusiin ajatuksiin.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: Puolivanhus 
Päivämäärä:   12.9.24 09:44:42

Soita poliisit aina kun tiedät hänen olevan autolla liikkeellä. Joskus vielä osuu muuhunkin kuin toiseen autoon ja tolppaan ja silloin saattaa olla ulkopuolisten viattomien elämä pilalla.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   12.9.24 09:53:07

Minusta parempi kysymys on, miksi aikuisen ihmisen tekemisiä pitäisi jotenkin "rajoittaa" tai niihin "puuttua" muiden sukulaisten tahota?

Mietipä sitä kun tuo mummo ajaa vaikka sinun lapsesi hengiltä.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   12.9.24 09:56:31

Ajokortin menettäminen on iso isku. Tutulle vanhalle kävi keväällä näön takia niin ja lopetti toki ajamisen mutta oli tosiaan iso isku.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: Trondheim 
Päivämäärä:   12.9.24 09:59:05

Jep: niin, kortitta ajaminen, myymälävarkaus, myrkkylihapullat... ei puututa!

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä.. 
Päivämäärä:   12.9.24 10:29:48

Auton käytöstä luopuminen on vanhukselle vaikeaa. Hän ei tajua vanhenemistaan ja huomaa vanhenemisen vaikutusta ajokykyyn.
Tuolla tavalla ajattelevalta vanhukselta pitäisi viedä auto ja kestää hänen verinen suuttuminen. Ja jopa välien katkeaminen.

Lapsen voi olla vaikea soittaa poliisia äitinsä perään. Saati kuunnella äitinsä raivoaminen, kun poliisi keskeytti äitin ajelun.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 10:35:41

Sitten kun mummo keilaa suojatiellä jonkun lapsen hengiltä, on mummon ajeluista ilman korttia tietäneet osasyyllisiä tappoon, koska eivät tehneet mitään.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   12.9.24 10:44:28

Soita häkeen vaan, poliisit korjaavat talteen. Eivätkä kerro kuka soitti.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: nelona 
Päivämäärä:   12.9.24 10:48:30

No edelleenkään, eivät lapset ole äitinsä holhoojia tai vartijoita. Toiseksi, jos mummo ajaa, niin eivät lapset sitä voi estää. Miksei aloittaja soita itse poliisille, jos asia huolettaa?

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: nelona 
Päivämäärä:   12.9.24 11:22:06

Minua ihmettytti tässä tuo koko sanamuoto: "saa mennä ja sekoilla miten haluaa". Kyllähän aikuinen ihminen tosiaan saa mennä ja sekoilla miten haluaa, eikä se ole hänen lastensa asia häntä määräillä. Eri asia sitten, jos henkilö tarvitsee oikeasti vaikka edunvalvojan.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: Allu 
Päivämäärä:   12.9.24 13:31:40

Ihan yhtä lailla sinä olet tuohon puuttumattomuuteen "syyllinen" kuin ko. henkilön lapsetkin. Jos tiedät ajelevan kortitta niin mikset itse ilmoita poliisille?

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: epel 
Päivämäärä:   12.9.24 14:10:17

Lakiosaa ei saa automaattisesti, jos testamentilla määrätty omaisuudesta. Se pitää ymmärtää vaatia. Mutta vaadittaessa sen saa ja se on puolet siitä, mitä muuten olisi perinyt.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: || 
Päivämäärä:   12.9.24 14:26:18

"Ihan yhtä lailla sinä olet tuohon puuttumattomuuteen "syyllinen" kuin ko. henkilön lapsetkin. Jos tiedät ajelevan kortitta niin mikset itse ilmoita poliisille?"

Jos tulee vaikka sakot, niin sekin on sitten pois perinnöstä...

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.9.24 14:29:16

"Soita häkeen vaan, poliisit korjaavat talteen."

Meinaatko että kortitta ajelusta joutuu kiinniotetuksi :D

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.9.24 14:29:18

"Jos tiedät ajelevan kortitta niin mikset itse ilmoita poliisille?"

Ei poliisille auta soittaa ellei mummo ole parhaillaan auton ratissa. Se, että kuulee jälkikäteen mummelin ajelleen taas, ei auta ollenkaan.

Lähellä asuvilla lapsilla on paljon parempi mahdollisuus vilkaista ohi mennessään onko auto pihassa, ja tosiaan puhua järkeä äidilleen. Jos haluaisivat.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: Just 
Päivämäärä:   12.9.24 14:42:19

Vinkkaa sille va hukselle, että hänen lapsensa ovat ilmoittaneet poliisille. Sit vaan popparit tulille :D

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: voiluoja 
Päivämäärä:   12.9.24 19:28:29

Joku oikein kysyi että miksi näiden vanhojen ( tai kenen vaan tiettyihin-asioihin-ei-kykeneväisten ) ihmisten touhuja ei saisi rajoittaa. No mietipä vähän. Tietty jos ei ole mitään kokemusta millaisia täystuhoja nämä voi olla, niin kaippa sitä noin typerästi ajattelee.

Perinnon menetyksen pelossa ei täälläkään erästä sankaria tohdita kieltää eikä tuhoamiselle tehdä loppua. Kuvitellaan että vanha ukko voi vaikka viskata kaikki pihalle, niin ei saa suututtaa mitenkään. Hah, miten muka raihnaiset vanhat ukot ketään ajaa ja minne.

Mutta niin on kova pelko että mitäs jos jääkin vain lakiosa sitten saatavaksi. Itse olen soittanut poliisille, eivät vaan joutaneet tietenkään paikalle. Voin ainakin sanoa että jos keilaa jonkun, olen yrittänyt tehdä asialle jotain. Ja kyseessä myöskin kortitta ajo.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä...k 
Päivämäärä:   13.9.24 11:01:17

Joo vanhuksen ajamisen estämiseksi on vaikea tehdä mitään, jos puhe ei mene perille. Auton pois hakemisesta vanhus suuttuu verisesti.
Ja voi jopa käydä ostamassa auton pois haetun auton tilalle.
En osaa kuvitella miten tää vanhus toimisi, jos poliisi tavoittaa hänet ajelemassa. Syytääkö hän ensimmäisenä läheisiään poliisille soittamisesta?
Aloittajan tai vanhuksen veljen pitäis tuollaisessa tilanteessa soita poliisille, jos vanhuksen lapset ei sitä tee.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.9.24 11:23:13

Mummon naapureille viesti, että ilmoittavat poliisille, kun mummo lähtee taas ajamaan. Naapureita alueen turvallisuus kiinnostaa varmasti, eivätkä ehkä nyt tiedä, ettei mummolle ole enää korttia.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   13.9.24 12:14:02

Ihan tosiasiallisesti: ei toisen aikuisen ihmisen touhuja voi toinen ihminen rajoittaa. Täysi-ikäisellä ihmisellä on itsemääräämisoikeus, eikä hän muutu lapsensa tai kenenkään muun määräiltäväksi tai "rajoitettavaksi" vain siksi, että on vanha tai muista ihmisistä tuntuu siltä.

Jos halutaan estää ajaminen, niin oikea osoite on poliisi. Jos taas ihminen ei ole holhouksen alla, niin hänellä on oikeus esim. hävittää omaa omaisuuttaan ja muutekin tehdä kuten tykkää, kunhan lain rajoissa toimitaan. Ja tosiaan, jos lakia rikotaan, niin sitten voi laittaa viranomaiset asialle.

Omien vanhempiensa kanssa voi toki keskustella, ja heille voi ehdottaa asioita ja heille voi pyrkiä perustelemaan, miksi heidän tulisi toimia toisella tavalla. Mutta heitä ei ainakaan Suomessa voi sukulaiset rajoittaa tai määrätä tekemään jotain.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   13.9.24 12:35:37

"Joo vanhuksen ajamisen estämiseksi on vaikea tehdä mitään, jos puhe ei mene perille. Auton pois hakemisesta vanhus suuttuu verisesti.
Ja voi jopa käydä ostamassa auton pois haetun auton tilalle."

Eikä toisen ihmisen omaisuutta voi vain ottaa häneltä pois.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: mutsi 
Päivämäärä:   13.9.24 12:57:31

Isoäitini aikoinaan puuttui lastensa ja lastenlastensa kaikkeen mahdolliseen olemiseen ja elämiseen. Oma isäni, jonka äidistä siis ei ole kyse, kielsi eikä päästänyt sekaantumaan vanhempieni elämään ja lastenkasvatukseen kun taas tätisi ja enoni tämän sallivat. Niin vaan kun isoäiti kuoli niin testamentti tehty niin, että koko omaisuus jaettiin kaikkien lasten kesken eli turhaan vuosikymmeniä tätini ja enoni antoivat isoäidin sekaantua heidän elämäänsä.

Tätini mm. on sanonut joskus aikoinaan, että mummoa ei saa suututtaa tai tekee perinnöttömäksi yms. Että tavallaan ovat sitä perintöä odotellessa sallineet kaikenlaista perseilyä.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   13.9.24 13:25:21

Sietääkin perintö viedä joltain autovarkaalta. Asioista puhutaan ja jos se ei auta niin ilmoittakaa poliisille tai antaakaa olla. Aika hurlumhei on liikenne muutenkin; vanhuksia, vähän ajelevia kolmekymppisinä kortin hankkineita, lukutaidottomia, kortittomia maahanmuuttajia, narkkareita, peliaddikteja bemukuskeja... kypärä siellä pitäisi olla päässä ilman teidän mummeliakin. Jos hänelle ei käy onnettomuuksia niin ilmeisesti homma sujuu.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: xxc 
Päivämäärä:   13.9.24 13:28:04

"Joku oikein kysyi että miksi näiden vanhojen ( tai kenen vaan tiettyihin-asioihin-ei-kykeneväisten ) ihmisten touhuja ei saisi rajoittaa. No mietipä vähän. Tietty jos ei ole mitään kokemusta millaisia täystuhoja nämä voi olla, niin kaippa sitä noin typerästi ajattelee."

Vaikka ihminen on vanha ja tekee rikoksia, hän on täysvaltainen aikuinen ja vastuussa itse omista tekemisistään. Ei ole aikuisten lasten tau sukulaisten velvollisuus saada häntä lopettamaan toimintaansa. Poliisille voi soittaa ja tietysti yrittää puhua järkeä, mutta ei siinä oikein muuta voi.

Moni ei myöskänä halua lähteä tappelemaan ihan vaan siksi, että välittää siitä ihmisestä.

Ihan sama tilanne on esimerkiksi vanhemmilla, joiden lapsi on alkoholisti tai vaikka rikollinen. Vanhemmat haluaa lapselleen parasta ja on tosi vaikeaa tasapainoilla sen kanssa, miten säilyttää läheiset välit ja kuitenkin yrittää saada toinen lopettamaan juominen tai vaikka se rikosten teko. Jossain vaiheessa voi olla tilanne, että on vaan hyväksyttävä että tilanne on mitä on ja suljettava omat silmät, jos aikoo pysyä väleissä.

"Sitten kun mummo keilaa suojatiellä jonkun lapsen hengiltä, on mummon ajeluista ilman korttia tietäneet osasyyllisiä tappoon, koska eivät tehneet mitään."

Niin mitä ihan näin konkreettisesti pitäisi tehdä. Et voi viedä toiselta omaisuutta, et edes omalta vanhemmalta. Jos viet auton ajokortittomalta äidiltäsi ilman lupaa, syyllistyt varkauteen. Voit soittaa poliisille, mutta jos et ole tietoinen tarkasta hetkestä kun ihminen lähtee liikenteeseen, on aika turhaa soittaa poliisille. Ei se poliisi voi siellä etupihalla valvoa, koska muori päättää lähteä ajelulle. Voit yrittää puhua järkeä, mutta jos toinen ei kuuntele, minkäs teet. Tappeleminen ja riitely nyt ei auta ketään, tuskin se muori tajuaa lopettaa ajamista tappelemalla, jos hän ei aikaisemminkaan kuunnellut.

  Re: Perintö ja sen odottaminen vesi kielellä

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   13.9.24 13:40:37

Eipä ensimmäiseksi tulisi mieleen, että perinnön takia lapset jättävät puuttumatta asiaN. Ennemmin epäilen, että syynä ln se, ettei vain oman vanhemman kanssa haluta riidellä, koska se nyt vain on ikävää ja voi olle myös lapsille tosi vaikeaa. Lisäksi lapset voivat kieltäytyä näkemästä omien vanhempien ongelmia, koska joutuisivat samalla myöntämään näiden vanhenemisen ja se voi saada aikaan kuoleman pelkoa ja tuo myös omsn vanhenemisen todellisemmaksi.
On siis psljon muitakin syitä kieltää tilanne kuin perintö. Toki aloittajan kirjoitus kertoo myös jotain suvusta, miksi suku puhuu seläntakana toisten perinnöistä tai muistakaan asioista tuohon sävyyn.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.