Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: nfg 
Päivämäärä:   11.9.24 18:25:59

Täällä kotona ihmeteltiin kun joka kanavalla näkyi sama elokuva.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Bussissa 
Päivämäärä:   11.9.24 18:27:24

Bussissa hervannassa matkalla johonkin teekkaribileisiin…

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: ' 
Päivämäärä:   11.9.24 18:32:00

Krapulassa kotona.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: muistot 
Päivämäärä:   11.9.24 18:36:45

Ihan kotona olin. Kaveri soitti lankapuhelimeen ja sanoi, että avaa TV. Olin juuri muutamaa päivää aiemmin lentänyt Lontoosta kotiin.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   11.9.24 18:47:24

Olin lähtenyt TTYltä ajelee kohti siipan työpaikkaa ja odottelin siinä siippaa tulevaksi autolle. Radiosta (luultavasti Suomi ellei sitten Mafia/YleX) kuulin ensimmäisestä osumasta. Siippa tuli autolle, haettiin likka hoidosta ja kotona tv päälle siinä samalla sapuskaa laitellessa. Talot tais romahtaa tyyliin suorassa lähetyksessä, en muista, mikä kanava oli, joku mistä tuli jenkkien uutistuuppausta tauotta.

Oli kyllä melkoinen mitävittua -fiilis. Hyvin samanlainen epätietoisuus tulevasta oli, kun venäläiset lähti Kiovaa kohti tuleen, vaikka tietty siellä oli ollut 8 vuotta silloin jo tilanne päällä, ja sitä olin seurannut jonkin verran.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Tiffani 
Päivämäärä:   11.9.24 18:56:14

Suoraan sanottuna soluna kiveksessä

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   11.9.24 18:57:08

Lukiolaisena olin kotona omassa huoneessa tietokoneen ääresssä, kun isäni tuli sanomaan ovelle että tulla katsomaan uutislähetystä (tai mikä vastaava siellä ikinä pyörikään).

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   11.9.24 18:57:37

En muista, kotona varmaan. Olin 7v.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   11.9.24 18:57:56

Taisin juuri päästä koulusta kotiin (joka tapauksessa olin juuri kotiin päässyt) ja avasin telkkarin. Ensimmäiseen torniin oli osunut ja siitä näytettiin livekuvaa kun se savusi siinä. Mietin että aivan kamala onnettomuus. Pian lensi kone toiseen torniin. Silloin ajattelin että kyseessä tuskin onnettomuus vaan kyllä tuo oli tarkoituksella tehty. Koko tapahtumaa oli aika järkyttävää katsoa.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   11.9.24 18:59:38

Kotona ja tv sattui olemaan auki, luulin myös ensin elokuvaksi ylimääräisiä uutislähetyksiä. Mieleen jäi kun uutistenlukijankin pasmat olivat ihan sekaisin, toisteli jotain "tää on ihan kamalaa"

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   11.9.24 19:01:57

Mulla on mielikuva, että oltais tuo toisen koneen osuminen nähty kans livelähetyksessä, mutta en tiedä, onko niin. Paljonko oli aikaa ekasta koneesta toiseen? Meillä on mennyt alle puoli tuntia siihä siipan työpaikalta hoitopaikan kautta kotio.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.24 19:07:52

AP sama juttu, venasin kaveria jaavasin telkkarin hetkeksi, luulin että joku leffa menossa. Suljin telkkarin ja myöhemmin alkoi mullekkin valjeta

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   11.9.24 19:11:23

Kotona olin minäkin ja katsoin televisiota aivan järkyttyneenä.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Eräs 
Päivämäärä:   11.9.24 19:13:07

Tallilla, oli todella epäuskoinen olo miten tuollaista voi tapahtua

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Munakas-vain 
Päivämäärä:   11.9.24 19:15:20

Ala-asteen käsityötunnilla taisin olla

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.24 19:15:52

Olin 11-vuotias. Oli joku kuvaamataidon tunti tai askartelu. Yhtäkkiä opettaja laittoi tv:n päälle ja siellä näkyi kun joku rakennus savusi, ihmisiä huusi ja taisi sieltä joku hypätä alaskin. Ihan ei siinä tilanteessa 11-vuotiaan aivot tajunnu, mitä näki kun ei siitä sen kummemmin keskusteltu siinä hetkessä. Kotona sitten alkoi ymmärtää kun isompi isoveli ja vanhemmat alkoi puhua.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.24 19:20:47

Kannattaa kysyä missä olit kun kuulit iskuista. Nehän kesti pidemmän aikaa kuin hetken.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: suruon 
Päivämäärä:   11.9.24 19:21:41

Olen vasta aikuisena tajunnut mistä pelko hisseihin on tullut..

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   11.9.24 19:23:16

Olin juuri tullut koulusta kotiin, isä katsoi olohuoneessa telkkaria eikä oikein edes vastannut tervehdykseen. Enpä siinä osannut itsekään mitään sanoa. Seisoin siinä kuin transsissa enkä ensialkuun edes sisäistänyt, mitä tapahtui. Se oli jotenkin aivan absurdia. Ei sellaista voinut tapahtua oikeasti! Seuraavina päivinä luin lööppilehdistä kaikki jutut aiheesta (niihin aikoihin vanhemmat osti melkein joka päivä Iltalehden), mutta olin sentään vielä tarpeeksi lapsi päästäkseni nopeasti yli. Luultavasti nykyisellään samanlainen uutiskuvatulva olisi paljon rankempaa.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Veeras 
Päivämäärä:   11.9.24 19:23:18

Olin matkalla Hämeenkyröstä Tampereelle bussilla. Nukahdin matkalla (mitä tapahtui harvoin), ja kun heräsin, soitin isälle. Sanoin, että näin ihan kamalaa painajaista että kolmas maailmansota on syttynyt. Isä sitten kysyi, että onko sielä bussissa radio päällä? Olihan sielä, oli varmaan alitajuntaan jotenkin mennyt kuitenkin se radiolähetys, miettivät että alkoiko nyt maailmansota vai mitä tapahtuu. Ja loppupäivänä ei kauheasti muuta telkkarissa näytettykään.

Jotenkin tuntuu ihan hullulta, miten kauan tästä jo on.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   11.9.24 19:35:49

Kotona. Silitin vaatteita ja äiti soitti, että tv:stä tulee tällaisia tapahtumia suorana.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   11.9.24 19:42:22

Töissä, istuttiin kaikki päivystyksen aulassa ja katsottiin uutisia. Ei ollu kellään kiire lääkäriin...

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: -/ 
Päivämäärä:   11.9.24 19:43:38

Jari Sarasvuon hengennostatustilaisuudessa..

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   11.9.24 20:41:43

Mitä kello oli Suomessa ensimmäisen koneen osuessa? Olen siinä mielikuvassa, että 15:jotain. Ovatko nämä ala-asteella silloin olleet olleet koulussa klo 16 asti, vai ovatko nähneet uutislähetyksiä seuraavana päivänä? Onko jossain ala-astelaisilla ollut koulua niin myöhään? Itellä oli muinoin vain enintään klo 14 asti ja samoin oli myös likallakin.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   11.9.24 20:48:04

Vastaan itselleni. Ylen elävä arkisto kertoo, että: "American Airlinesin Bostonista lähtenyt lento törmäsi World Trade Centerin pohjoistorniin 8.46 paikallista aikaa. Vain varttituntia myöhemmin toinen kone puhkaisi toisen WTC-tornin."
Suomen ja NYn aikaero on 7 tuntiako? Eli 15:46.

Tuo vartin ero koneiden osumisen välillä on hyvin hiinä ja hiinä, olisko ehditty kotio näkemään toinen livenä, ajomatka oli vain pari hassua kilsaa, mutta yks 3-vuotias napataata muuttujana siinä. Epäilen ettei nähty livenä, vaan hyvin pian sen jälkeen.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   11.9.24 21:06:22

Jotain neljän maissahan iltapäivällä se eka kone Suomen aikaa osui torniin. Kuinka nopeasti tuohon aikaan Suomen media reagoi?
Itse olin varmaan tallilla ja näin illalla uutisista.
Oonko mä ainoa ( tuolloin aikuinen) jolla ei ole selkeää muistoa "Missä olit kun kuulit 911:sta?

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Urpå 
Päivämäärä:   11.9.24 21:09:32

Oltiin tultu töistä ja haettu mäkkiruokaa poikaystävän kanssa. Syötiin mun vanhemmilla ja äiti ihmetteli, että mikä elokuva tämä tämmönen on kun tulee päivällä.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   11.9.24 21:13:56

Krapulassa olin kotona. Herätessä laitoin TV:n auki ja ajattelin että joku paska leffa menossa ja laitoin kiinni. Myöhemmin illalla sit selkis ettei ollukaan leffa

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.9.24 21:17:16

En muista tapahtumahetkeä, muistan vain sen että seuraavana päivänä koulussa oli hiljainen hetki liikuntasalissa. Olin 8-vuotias

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Tuulia 
Päivämäärä:   11.9.24 21:19:27

Kotona viimeisillään raskaana katsoin tvstä kun tuli suoraa lähetystä CNC kanavalta.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: partie 
Päivämäärä:   11.9.24 21:24:51

Iskut taisi osua joskus klo 9 aikaan aamusta. Suomessa se uutisoitiin joskus 13-14 aikoihin (jos muistan oikein)

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   11.9.24 21:25:53

Iltavuorossa olin, viiden uutiset meni ainskkn uusiksi

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   11.9.24 21:26:48

Hain valokuvia kuvaliikkeestä kun lähdin töistä, ja siellä isolla tv-näytöllä lensi kone suoraan pilvenpiirtäjään. Jämähdin siihen paikkaan katsomaan että mitä hlvettiä tuossa tapahtuu, no selkis pian ja koko ilta katseltiin telkkaa ja tuota showta ihan totaalisen järkyttyneinä kotisohvalla. Piti yrittää perheen 5- vuotiasta varjella pahimmalta mutta jotain oli kerrottava kun arvasimme että näitä asioita vatvotaan joka tuutissa seuraavat viikot ja kuukaudet.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Tore 
Päivämäärä:   11.9.24 21:29:30

Olin lähtenyt poikkeuksellisesti aikaisin töistä ja jo kotona kin college soitti ja kehoitti avaamaan telkkarin. Seuraavat päivät oli vaikeita kun selviteltiin osakekauppoja jenkkien kanssa - aika monella brokerilla oli toimisto torneissa.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.9.24 21:42:02

Koulussa. Ensimmäinen kone osui välitunnilla ja sitä pidettiin onnettomuutena. Televisio oli kuitenkin auki joka tunnilla ja toisen koneen osumisen näin livenä. Sen jälkeen loppupäivä katsottiin telkkaria, seurattiin ilmatilan sulkua ja mietittiin, mitäköhän seuraavaksi tapahtuu.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: muistot 
Päivämäärä:   11.9.24 21:45:33

"Mitä kello oli Suomessa ensimmäisen koneen osuessa? Olen siinä mielikuvassa, että 15:jotain."

Aika hyvin muistan sit minäkin, olisin nimittäin kysyttäessä vastannut että "iltapäivällä, klo 14 ja 18 välissä"

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.9.24 21:46:03

Tultiin miehen kanssa töistä neljän jälkeen ja kun avattiin telkkari, niin näytettiin kuvaa torneista, joista ekaan oli osunut. Savusi, en enää muista, näkyikö liekkejä. Mitään selostusta ei vielä ollut, joten jäätiin vaan töllöttämään, mitä tapahtuu? Siinä ihmetellessä toinen kone törmäsi toiseen torniin…koko ilta meni seuratessa…🥲

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: ,, 
Päivämäärä:   11.9.24 22:11:49

Aamulla yhdeksältä paikallista aikaa. Siitä 7 tuntia eteenpäin on Suomen aika.

Oliko muuten tuolloin joku iltapäivä asiaohjelma? MTV3:lla ehkä...? Samaan tyyliin kuin Aamu tv:eet, mutta iltapäivällä? Hitto kun alkaa muisti mennä...

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   11.9.24 22:17:17

"Ovatko nämä ala-asteella silloin olleet olleet koulussa klo 16 asti, vai ovatko nähneet uutislähetyksiä seuraavana päivänä? Onko jossain ala-astelaisilla ollut koulua niin myöhään?"

Kun koulu loppui klo 15, kotona oli n. 16.15. Koulutaksi kiersi pitkää lenkkiä ja mä olin viimeinen joka jäi pois. Ja aamulla ensimmäinen joka tuli kyytiin, joten tulihan siinä välillä päivälle mittaa.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   11.9.24 22:23:02

Juu ei ole kukaan kyllä ollut ala-asteella tai varmaan yläasteellakaan koulutunnilla, kun tuo tapahtui. Sen verran myöhään iltapäivällä oli.

Itse olin koulun (lukion) jälkeen tallilla ja kuultiin radiosta, että lentokone on osunut wtc:iin. Ajattelin, että joku pienkone varmasti ja tietenkin onnettomuus, mikään muu ei tullut mieleenkään. Kun pääsin kotiin, selvisikin koko karmeus tv:stä. Sitä sitten tapitettiin loppupäivä perheen kanssa ja nähtiin livenä tornien sortuminen.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Miranda 
Päivämäärä:   11.9.24 22:32:56

Olin Saksassa tallilla töissä. Silloin vieraalla kielellä jotenkin tajusin työpäivän aikana mitä tapahtui kun muut puhuivat, illemmalla avasin telkkarin ja sitten selvisi tarkemmin.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: muistot 
Päivämäärä:   11.9.24 22:40:21

"Juu ei ole kukaan kyllä ollut ala-asteella tai varmaan yläasteellakaan koulutunnilla, kun tuo tapahtui. Sen verran myöhään iltapäivällä oli."

Kyse lienee siis valemuistosta, eli asia on nähty telkkarista edellisenä iltapäivänä/illalla ja oltu aika järkyttyneitä koko se ilta ja yö, sitten seuraavana päivänä on luonnollisesti koulussa asiallisesti puhuttu asiasta ja opettaja on rauhoitellut lapsia kuten kuuluukin -> päällimmäiseksi mieleen on jäänyt tämä keskustelu jossa asiaa on ekaa kertaa kunnolla purettu, ja siitä se mielikuva että itse iskutkin olisivat tapahtuneet juuri silloin.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Miekin 
Päivämäärä:   11.9.24 22:54:07

En muista muuta kun sen että en meinannu uskoo että televisiolähetys uutisineen
On totta

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   11.9.24 22:54:11

Suomen aikaa siis 15:46 eka törmäys. Radiossa asia mainittiin ennen neljää (siippa pääsi irtaantumaan töistä vähän ennen neljää), ja tietty neljän uutisissa. Suomen media oli ihan hereillä sillonkin, ei se mitään kivikautta ja savumerkkiaikaa ollut. Taisin samoihin aikoihin mm. surffata ekoja kertoja hötölässä (tai ainakin "naapurissa" eli ratsastus.netin palstalla), sitä ennen viime vuosituhannen puolella oli tullut tutustuttua vauva.fiihin ja johkin hääaiheiseen keskustelupalstaankin.

Ei aavistustakaan, miten Ylen tai maikkarin tv-lähetykset meni uusiksi, todnäk meni. Ehkä jotain katteltiin niistäkin. Meillä näky bbc ja cnn ja nbc ja mitä niitä nyt oli, niin niiltä vaihdellen katottiin.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   11.9.24 23:01:40

Mun muistaakseni ainakin yhdellä Ylen kanavalla keskityttiin pelkästään tuosta aiheesta uutisointiin ja keskusteluun kun tajuttiin tilanteen vakavuus, ja koko illan muu normaali ohjelma meni roskikseen.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   11.9.24 23:04:01

Kaikki meni uusiksi. Koko illan tuli Yleltä ainakin lähetystä tästä.

Olin töissä iltavuorossa, ei tiedetty mitään, kunnes asiakas käydessään kysyi tiedetäänkö me mitä on tapahtunut, oli kuullut autossa pätkän uutislähetystä jonka mukaan USAssa putoilee lentokoneita maahan ympäriinsä, tai näin oli käsittänyt. Ehdittiin nähdä pääkohdat Yken uutissivuilta ennen kuin ne kaatui. Kotona ilta meni telkkaria katsoessa.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   11.9.24 23:08:47

https://yle.fi/aihe/kategoria/elava-arkisto/syyskuun-11-paivan-terroriteot

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Lii 
Päivämäärä:   11.9.24 23:13:33

Olin tallilla ja päätin ajaa ystävien luo kahville kotimatkalla. Kello oli varmaan 16:30 kun saavuin paikalle. En muista juotiinko ne kahvit.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   11.9.24 23:13:39

Jännä, miten paljon ihmiset ovat valmiita olettamaan asioita, kun luulevat sillä osoittavansa jonkun olevan väärässä.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   11.9.24 23:17:16

Myyrmäessä tekemässä väliseinää.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.9.24 23:20:27

Olin tuolloin AMK:ssa ja ihmettelin koulusta keskustaan tullessani, kun Lasipalatsin kulmalla seisoi valtava määrä ihmisiä tuijottamassa tv-ruutuja. Siinä taisi olla jotkut maikkarin tilat silloin ja kadulle näytettiin ikkunan läpi lähetyksiä. Kotiin päästyäni avasin telkkarin ja vietinkin sitten loppuillan sen edessä.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   11.9.24 23:27:01

Luultavasti matkalla koulusta kotiin, olin tuolloin lukion 2. vuosikurssilla.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   11.9.24 23:30:45

"Olin töissä iltavuorossa, ei tiedetty mitään, kunnes asiakas käydessään kysyi tiedetäänkö me mitä on tapahtunut, oli kuullut autossa pätkän uutislähetystä jonka mukaan USAssa putoilee lentokoneita maahan ympäriinsä, tai näin oli käsittänyt. Ehdittiin nähdä pääkohdat Yken uutissivuilta ennen kuin ne kaatui. Kotona ilta meni telkkaria katsoessa."

Muistatko väärin?
Koneet törmäsi Suomenaikaa kuudelta iltapäivällä, mutta ei siihen aikaan ollut mitään Ylen uutissivuja netissä, saati, että ne olisivat kaatuneet. Teksti-tv meni silloin jumiin.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   11.9.24 23:51:33

Ei ne voineet kuudelta olla, oli aikaisemmin koska olin tuolloin toimistotöissä Nokialla avokonttorissa kun yhden insinöörin läppäristä tuota näkyi. Epäuskoisia olimme, ei oikein tajunnut että oikeasti tapahtuu. Muuta en muistakaan.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: muistot 
Päivämäärä:   12.9.24 00:03:34

No tuollahan se on jo aikaisemmin sanottu, ensimmäinen kone osui Suomen aikaa klo 15.46 ja asia oli Suomen uutisissa jo ennen neljää. Ja ihan takuuvarmasti Ylellä oli uutissivut vuonna 2001 kun ne oli jo ysärillä, valoja päälle nyt.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   12.9.24 00:10:25

"Ja ihan takuuvarmasti Ylellä oli uutissivut vuonna 2001 kun ne oli jo ysärillä, valoja päälle nyt."

Ja ihan takuuvarmasti ei ollut. Tekstitv oli.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   12.9.24 00:12:14

"AA 11 törmäsi World Trade Centerin pohjoistorniin kello 8.46 ja UA 175 etelätorniin kello 9.03[14]. Aluksi törmäyksen syystä ei ollut varmuutta. Tiedotusvälineissä ei tiedetty, oliko kyseessä onnettomuus vai tahallinen teko. Toisen iskun jälkeen tekojen tahallisuus alkoi olla ilmeistä. Presidentti George W. Bush antoi kello 9.30 lausunnon, jonka mukaan oli tapahtunut ”ilmeinen terroristihyökkäys”.[15] Kolmas kaappaajaryhmä ohjasi AA 77:n päin Pentagonia kello 9.37[14]. Neljäs lento UA 93, jonka kohteena oli luultavasti joko Valkoinen talo tai Yhdysvaltain kongressitalo, putosi maahan lähelle Shanksvilleä Pennsylvaniaan kello 10.03, kun matkustajat olivat yrittäneet saada lentokoneen haltuunsa kaappaajilta[5][13]."

Wikipedia

Täältä sinne on 7 tuntia aikaeroa.
Laskekaa siitä.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   12.9.24 00:13:42

Eiku @!#$. Noin se meneekin.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   12.9.24 00:21:39

"äärioikeisto sitten kaksi syylliseksi palestiinalaiset jotka "juhlistivat" iskua polttamalla jenkkien lippuja vuosikausia aiemmin, samalla agendalla yhä edelleen palestiinassa joukkotuhotaan lapsia."

Tuskin kyseessä on sentään äärioikeisto.
Itsehän jenkit Al-Qaidan ja Talebanit on aseistanut.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: muistot 
Päivämäärä:   12.9.24 00:22:36

""Ja ihan takuuvarmasti Ylellä oli uutissivut vuonna 2001 kun ne oli jo ysärillä, valoja päälle nyt."

Ja ihan takuuvarmasti ei ollut. Tekstitv oli."

Se että sinulla ja monella muulla ei ollut vielä tuohon aikaan ainakaan helppoa pääsyä niihin tai edes tietoa niiden olemassaolosta, ei ole sama kuin että niitä ei olisi ollut. Toki ne olivat nykyisiin nettisivuihin verrattuna varmastikin melko karut, enimmäkseen tekstipohjaiset ja ehkä joku Ylen logo kuvana ja jonkin verran matalaresoluutioisia uutiskuvia. Hemmetti, jos oikein muistan niin Ylellä oli jonkinlaiset tekstipohjaiset uutissivut jo 80/90-luvun vaihteessa, kun www:tä ei ollut vielä nykymuodossa olemassakaan ja koko juttu oli IT-ammattilaisten ja alan harrastajien ja opiskelijoiden heiniä. Mikä ei sinänsä ihme olekaan koska uutismediahan on tässä kehityksessä ollut eturintamassa koko ajan, ymmärrettävistä syistä. Ja muistaakseni suunnilleen wtc-iskujen aikoihin tai jo vähän aikaisemmin katsottiin jo ensimmäisiä uutisvideon pätkiäkin netistä.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   12.9.24 00:29:21

"muistaakseni suunnilleen wtc-iskujen aikoihin tai jo vähän aikaisemmin katsottiin jo ensimmäisiä uutisvideon pätkiäkin netistä."

Aika kultaa muistot.
Ei niitä katsottu, ne ladattiin ja katseltiin myöhemmin.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.24 00:32:23

Olin pienten lasten kanssa kotona, oisko mies laittanut viestiä, et avaa tv. Oli kyl pysäyttävää.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   12.9.24 00:35:43

Wtc-iskut tapahtui 2001.
Adsl oli uutta, kun peruskansa paini idsn:n kanssa.
Ei siihen aikaan mitään live streemiä netissä tullut. Otaniemessä oli silloin Suomen kovin verkko, joka oli yhden megan ja suoraan töpselistä.
Silloin Otaniemessä jos yhteys lagasi niin syynä oli internet.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: SS 
Päivämäärä:   12.9.24 01:11:29

Olin lukioikäinen. Tein yläkerrassa läksyjä ja sitten huudettiin syömään alakertaan. Keittiössä oli tv auki ja siellä pyöri uutislähetys.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   12.9.24 01:32:31

Tiesittekö muuten, että New Yorkissa on lentänyt muitakin lentokoneita taloihin?

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: ---------- 
Päivämäärä:   12.9.24 04:13:36


""Ja ihan takuuvarmasti Ylellä oli uutissivut vuonna 2001 kun ne oli jo ysärillä, valoja päälle nyt."

Ja ihan takuuvarmasti ei ollut. Tekstitv oli."

Niin että ht.netti oli jo olemassa mutta Ylellä ei uutissivuja :D
Saatoin itsekin muuten hyvinkin olla täällä lueskelemassa kun iskut tapahtuivat, kun omalla tietokoneellani huoneessani olin silloin.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   12.9.24 06:35:31

Olivat muuten nelikymppisiä tuntilaistätejä, jotka parikymppisen Metriksen opastivat tänne ja ratsastus.netin keskusteluihin. Eli reippaasti kuuskymppisiä ovat nuo opastajat nykyään. Terkkuja heille, jos tunnistavat.

Menin naimisiin tammikuussa 2001 ja hyvin hyvin paljon esimerkiksi hääjärjesteltyitten asioita pystyi selvittelemään ja hoitelemaan netitse ja sähköpostitse.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: Ghh 
Päivämäärä:   12.9.24 06:55:38

"Muistatko väärin?"

En muista. Meillä töissä ei ollut palvelutiskillä telkkaria ja Teksti-TV:tä, josta olisimme tarkistaneet, mitä tapahtuu.

"enimmäkseen tekstipohjaiset ja ehkä joku Ylen logo kuvana"

No voi yhden kerran. Tämä on joku vuoden 1994 visio. Ylen uutissivut oli ihan normi nettisivut vuonna 2001.

Meinaatteko että se oli Teksti-TV jonka tilttaamista pelättiin kun vuosi 2000 vaihtui?

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   12.9.24 07:20:02

Kyllä mä oon jo ysärin lopussa lukenut iltapäivälehtien nettisivuja. Hitaathan ne oli kun mitkä, mutta kyllä ne oli jo silloin olemassa.

Ylen nettisivujen mukaan ne on avattu 1995 ja ensimmäinen Ylen vaalikone on ollut käytössä jo 1996

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   12.9.24 07:21:36

Katsoin telkkaria koulun jälkeen (olin 8. luokalla) ja ihmettelin, kun alkoi ylimääräinen uutislähetys.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   12.9.24 07:22:34

Wayback machinellähän noita pääsee katselemaan.
https://web.archive.org/web/20010615000000*/www.yle.fi

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.9.24 07:25:09

Wayback Machinella vanhin versio Yle.fi-sivustosta löytyy päivämäärällä 28.12.1996.

Harmillisesti syyskuulta 2001 löytyy vain yksi osuma, 22. päivältä. Sen etusivulla mainitaan ohjelmanmuutoksesta, TV1:llä esitettiin klo 22.05 terrori-iskun uhrien muistokonsertti: https://web.archive.org/web/20010922101723/http://www.yle.fi/

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.9.24 07:25:51

Kas, piste oli tällä välin linkannut sivuston myös. :D

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.9.24 07:33:06

Tosiaan, Ylellä oli aiheelle oma osionsa, johon oli koottu tapahtumien kulku ja taustat: https://web.archive.org/web/20011024023635/http://www.yle.fi/yle24/WTC/

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   12.9.24 07:42:04

Ruukin hevoskoulussa

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   12.9.24 07:46:54

Opiskelin Kouvolassa ja olin menossa tai tulossa kuntosalilta, salin aulassa oli telkkari auki ja siinä paljon ihmisiä ihmettelemässä. Siitä sitten pyöräilin kämpille ja katsoin loppuillan uutisia.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.9.24 08:05:09

https://www.mtv.fi/video/4e78e94856c6ae5226b7/jakso-1-missa-olit-kun-wtc-tornit-romahtivat

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: koo 
Päivämäärä:   12.9.24 08:40:01

Mä olin tullut töistä ja avasin telkkarin kun aloittamaan safkaa lähteäkseni tallille. Muistan kuinka mulla alkoi tunti klo 18 ja melkein myöhästyin kun jäin seuraamaan niitä ylimääräisiä uutislähetyksiä. Muiden tuntilaisten kanssa puitiin asiaa niinä alkukäyntien aikana.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.9.24 08:58:03

Ala-asteikäisenä kotona. Muistan kuinka isä soitti kotiin ja kehotti äitiä avamaan television. Samalta päivältä en sitten muuta muistakaan kuin uutislähetykset. Seuraavana päivänä (tai seuraavina päivinä) koulussa piirrettiin kaksoistorneja. Varmaan tapa laittaa lapset käsittelevään asiaa ja oletan, että keskustelimme tapahtuneesta myös luokassa.

  Re: Missä olit kun wtc-iskut tapahtuivat?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.9.24 09:06:25

Yritin kattoo salkkareita ja kyllä ärsytti ettei niitä tullut!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.